Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 72
Offentligt
2279809_0001.png
Til høringsparterne på vedlagte liste
Center i departementet
Center for Grøn Omstilling
Dato
11. november 2020
J nr.
2020-25
/ MIBIN
Kontor i styrelse
Center for Forsyning
Høring over forslag til Lov om ændring af lov om naturgasforsyning, lov om
fremme af vedvarende energi og forskellige andre love (Indpasning
af gas fra
vedvarende energikilder, udbud af pristillæg for opgraderet biogas og andre gasser
fra vedvarende energikilder, udbud af støtte til produktion af brændstoffer eller
andre produkter fra elektricitet (Power-to-X) samt justering af den økonomiske
regulering af gasdistributionsselskaber og reglerne for gasdetailmarkedet m.v.)
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet sender hermed vedlagte lovforslag om Lov
om ændring af lov om naturgasforsyning, lov om fremme af vedvarende energi og
forskellige andre love i høring.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet skal venligst anmode om at modtage
eventuelle høringssvar senest
onsdag den 9. december 2020 kl. 12.00.
Høringssvaret bedes sendt til [email protected] med kopi til [email protected] samt
angivelse af journalnummer 2020-366.
Baggrund og indhold
Baggrunden for dele af lovforslaget er udmøntning af dele af Klimaaftalen for
Energi og industri indgået den 22. juni 2020 mellem regeringen (Socialdemokratiet)
og Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet.
Derudover følger dele af lovforslaget op på stemmeaftalen om fremtidig
organisering af gasdistribution mellem den daværende regering (Venstre, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti fra juni 2017.
Lovforslaget har til formål at sikre, at lov om naturgasforsyning bedre understøtter
den grønne omstilling af gassektoren, herunder indfasning af gas fra vedvarende
energikilder og følger op på klimaaftalen for energi og industri m.v. fra juni 2020.
Derudover
som opfølgning på konsolideringen af gasdistributionen
justeres den
økonomiske regulering af gasdistributionsselskaber og reguleringen af
detailmarkedet ændres.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/5
www.kefm.dk
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 72: Lovudkast: Forslag til ov om ændring af lov om naturgasforsyning, lov om fremme af vedvarende energi og forskellige andre love1) (Indpasning af gas fra vedvarende energikilder, udbud af pristillæg for biogas og andre gasser fra vedvarende energikilder samt, udbud af støtte til produktion af brændstoffer eller produkter fra elektricitet, justering af den økonomiske regulering af gasdistributionsselskaber og reglerne for gasdetailmarkedet m.v.)
Lovforslaget indeholder fire hovedpunkter, (1) at lov om naturgasforsyning
understøtter den grønne omstilling, samt (2) bemyndiger klima-, energi- og
forsyningsministeren til at afholde udbud af opgraderet biogas og udbud af støtte til
produktion af brændstoffer eller andre produkter fra elektricitet (Power-to-X).
Derudover (3) justeres den økonomiske regulering af gasdistribution, så
reguleringen i højere grad understøtter den grønne omstilling og sikrer lavest
mulige omkostninger. Endelig (4) justeres reglerne for detailmarkedet for gas til
gavn for forbrugere og for konkurrencen.
1) Indpasning af gas fra vedvarende energikilder
Med forslagets del om indpasning af grønne gasser sikres det, at lov om natur-
gasforsyning understøtter den grønne omstilling, og det præciseres, at loven
gælder for alle gasser, der kan tilføres gassystemet, herunder gasser fra
vedvarende energikilder, dvs. grønne gasser. Tilpasningen af lov om
naturgasforsyning indebærer bl.a., at loven ændrer navn til lov om gasforsyning,
samt en række tekniske justeringer, der skal sikre samspillet mellem distributions-
og transmissionssystemet i forhold til at få en optimal transport af gas fra
vedvarende energikilder i det samlede gassystem, bl.a. ved at formalisere et samlet
systemansvar for sektoren. Det bliver herudover muligt at anlægge gasinfrastruktur
til industri, som har behov for grønne gasser, og som i dag ikke har forbindelse til
gassystemet, og som ikke omfattes af reglerne i varmeforsyningsloven. Endelig
foreslås det, at landets kommuner der i dag producerer biogas med hjemmel i
andre sektorlove (affald, varme m.v.), kan søge klima-, energi- og
forsyningsministeren om tilladelse til at opgradere og injicere deres biogas til
gassystemet.
2) Udbud af pristillæg for opgraderet biogas og andre grønne gasser fra
vedvarende energikilder samt udbud af støtte til produktion af brændstoffer
eller andre produkter fra elektricitet (Power-to-X)
Denne del af lovforslaget giver klima-, energi- og forsyningsministeren
bemyndigelse til at afholde udbud af pristillæg for opgraderet biogas og andre
gasser fra vedvarende energikilder i perioden 2022-2030, og det giver mulighed for,
at der kan afholdes udbud af støtte til produktion af brændstoffer eller andre
produkter fra elektricitet (Power-to-X) i perioden 2022-2030. Udbuddene for
opgraderet biogas og andre gasser fra vedvarende energikilder vil bidrage til at
sikre regeringens målsætning om at reducere drivhusgasudledningerne med 70
procent i 2030 og klimaneutralitet senest i 2050.
3) Justeret økonomisk regulering af gasdistributionsselskaber
De regionale gasdistributionsselskaber blev 2019 samlet i ét statsligt selskab,
Evida, hvilket nødvendiggør en justering af den økonomiske regulering.
Gasdistributionsselskaberne har været indtægtsrammereguleret siden 2005. Med
justeringerne tages der samtidigt højde for den forventede udvikling i sektoren,
Side 2/5
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 72: Lovudkast: Forslag til ov om ændring af lov om naturgasforsyning, lov om fremme af vedvarende energi og forskellige andre love1) (Indpasning af gas fra vedvarende energikilder, udbud af pristillæg for biogas og andre gasser fra vedvarende energikilder samt, udbud af støtte til produktion af brændstoffer eller produkter fra elektricitet, justering af den økonomiske regulering af gasdistributionsselskaber og reglerne for gasdetailmarkedet m.v.)
herunder en stigende andel gas fra vedvarende energikilder, særligt biogas, i
gassystemet og et forventet faldende gasforbrug hos særligt husholdninger.
Effektiviseringskravene justeres, så der tages udgangspunkt i, at der fremover blot
er ét gasdistributionsselskab i stedet for tre distributionsselskaber. Der foreslås
samtidigt en justering af en række konkrete forhold i den økonomiske regulering,
blandt andet en justering af metoden, som skal anvendes ved beregning af
selskabernes effektiviseringspotentiale. Efter inspiration fra aftalen om fremtidig
økonomisk regulering af Energinet fra 2018 foreslås det endvidere, at den nær-
mere regulering fastsættes af Forsyningstilsynet, og at indtægtsrammen fastsættes
på baggrund af både de faktiske historiske og de forventede fremtidige
omkostninger.
4) Justeret regulering af detailmarkedet for gas
Med lovforslagets del om en justeret regulering af detailmarkedet foreslås det at
justere i markedsdesignet for detailmarkedet for gas til gavn for forbrugerne og
konkurrencen og med henblik på at harmonisere gasmarkedet med el-markedet,
hvor det er hensigtsmæssigt. Det foreslås derfor, at der indføres en leveringspligt til
erstatning for den nuværende forsyningspligtregulering. Leveringspligten
indebærer, at alle husholdningsforbrugere fremover får mulighed for at købe alle
markedsførte produkter. Der er allerede indført regler om leveringspligt på
elmarkedet. Det foreslås også at give Forsyningstilsynet ansvaret for at eje og drive
prisportalen for det danske gasmarked. Forsyningstilsynet har allerede ansvaret for
prisportalen for elmarkedet, Elpris.dk.
I lovforslaget er følgende bilag indeholdende Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/73/EF af 13. juli 2009 om fælles regler for det indre marked for
naturgas og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2018/2001 af 11.
december 2018 om fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende energikilder
(omarbejdning) ikke medtaget af hensyn til længde og læsevenligheden. Derudover
indgår der kantede parenteser efter nummereringen i de specielle bemærkninger.
Disse er endnu ikke slettet for at gøre det nemmere at se, hvilken ændring af loven
bemærkningen henviser til.
Konsekvenser og tidsperspektiv for ikrafttrædelse
Erhvervsstyrelsen har modtaget lovudkastet i præhøring og vurderer, at lovudkastet
medfører administrative konsekvenser under 4. mio. kr. årligt. De bliver derfor ikke
kvantificeret yderligere.
For så vidt angår principperne for agil erhvervsrettet lovgivning, vurderes
lovforslaget i begrænset omfang at berøre principperne. Principperne handler om at
muliggøre anvendelsen af nye forretningsmodeller, mere enkel og formålsbestemt,
teknologineutral, helhedstænkende og sikker, brugervenlig digitalisereret
Side 3/5
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 72: Lovudkast: Forslag til ov om ændring af lov om naturgasforsyning, lov om fremme af vedvarende energi og forskellige andre love1) (Indpasning af gas fra vedvarende energikilder, udbud af pristillæg for biogas og andre gasser fra vedvarende energikilder samt, udbud af støtte til produktion af brændstoffer eller produkter fra elektricitet, justering af den økonomiske regulering af gasdistributionsselskaber og reglerne for gasdetailmarkedet m.v.)
regulering. For så vidt angår principperne for digitaliseringsklar lovgivning, er
princip et, to og fire fundet begrænset relevante.
Lovforslaget forventes at medvirke til at opfylde Danmarks mål om 70 procent
reduktion af drivhusgasser i 2030 sammenlignet med 1990 og klimaneutralitet
senest i 2050, og samtidigt bidrager lovforslaget med andre positive miljømæssige
effekter eksempelvis sparede metanudledninger og reduceret kvælstofudvaskning
til vandmiljøet.
Udbud af pristillæg for opgraderet biogas og andre gasser fra vedvarende
energikilder samt udbud af støtte til produktion af Power-to-X udgør statsstøtte, jf.
EUF-Traktatens artikel 107, stk. 1. Udbuddet af pristillæg for opgraderet biogas og
andre gasser fra vedvarende energikilder forventes at blive tilrettelagt i
overensstemmelse med Europa-Kommissionens meddelelse om Retningslinjer for
statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020, EU-Tidende 2014, nr. C 200,
side 1.
Udbud af støtte til Power-to-X forventes ligeledes at blive tilrettelagt under hensyn
til Europa-Kommissionens krav til statsstøtte, herunder i overensstemmelse med
Europa-Kommissionens meddelelse om Retningslinjer for statsstøtte til
miljøbeskyttelse og energi 2014-2020 i det omfang de er gældende for statsstøtte
til Power-to-X. Begge udbud skal anmeldes til og godkendes af Europa-
Kommissionen, før ministeren kan afholde udbud.
Desuden indeholder lovforslaget bestemmelser, der på ny vil gennemføre dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/73/EF af 13. juli 2009 om fælles
regler for det indre marked for naturgas. Selvom bestemmelserne allerede er
gennemført, bevirker det løbende nationale arbejde med at sikre klare og enkle
regler, at der for en række bestemmelser i lovforslaget vil være tale om
gennemførsel på ny.
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. juli 2021. Den økonomiske regulering
vil først have virkning for indtægtsrammer den 1. januar 2022, og bestemmelserne
om leveringspligt (afskaffelse af forsyningspligt) vil først skulle anvendes fra den 1.
april 2023. Dele af reguleringen skal fastsættes ved bekendtgørelser igennem
udnyttelse af lovforslagets bemyndigelsesbestemmelser.
Øvrigt
Lovforslaget er sendt i høring hos de høringsparter, der fremgår af vedlagte
høringsliste.
Eventuelle spørgsmål til lovforslaget kan rettes til: Kristian Havskov Sørensen på
[email protected] eller 33 92 78 10 og Johnni Sørensen på [email protected] eller 33 92 49
48 for så vidt angår udbuddene, eller Maria Lundgren Jacobsen på [email protected]
eller 33926701 for så vidt angår de øvrige elementer i lovforslaget.
Side 4/5
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 72: Lovudkast: Forslag til ov om ændring af lov om naturgasforsyning, lov om fremme af vedvarende energi og forskellige andre love1) (Indpasning af gas fra vedvarende energikilder, udbud af pristillæg for biogas og andre gasser fra vedvarende energikilder samt, udbud af støtte til produktion af brændstoffer eller produkter fra elektricitet, justering af den økonomiske regulering af gasdistributionsselskaber og reglerne for gasdetailmarkedet m.v.)
De modtagne høringssvar vil blive offentliggjort på Høringsportalen. Ved afgivelse
af høringssvar samtykkes til offentliggørelse af høringssvaret, herunder afsenders
navn og mailadresse. Det bemærkes, at høringsvar vil blive oversendt til
Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg.
Med venlig hilsen
Maria Lundgren Jacobsen
Fuldmægtig
Side 5/5