Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 6
Offentligt
2258756_0001.png
Finansudvalget 2019-20
L 206 endeligt svar på spørgsmål 1
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
29. september 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 1 (L 206) af 31. august
2020 stillet efter ønske fra Ruben Kidde (RV)
Spørgsmål
Vil ministeren beregne drivhusgasreduktionen i 2021, 2025 og 2030 som følge af
finanslovsforslaget, herunder opdelt på enkeltinitiativer og anføre, hvorvidt det er
tidligere besluttede initiativer eller nye initiativer?
Svar
Basisfremskrivningen er en teknisk, faglig vurdering af, hvordan udledning af driv-
husgasser samt energiforbrug og energiproduktion vil udvikle sig i perioden frem
mod 2030 under forudsætning af et såkaldt ”Frozen Policy” scenarie. ”Frozen
Po-
licy” betyder, at udviklingen er betinget af et ”politisk fastfrossent” fravær af nye
tiltag. Basisfremskrivning udarbejdes årligt af Energistyrelsen.
Basisfremskrivning 2020 udkom i juni i indeværende år, og indeholder konsekven-
serne for drivhusgasudledningen af tiltag, som Folketinget indtil per 1. maj 2020
har besluttet. Politiske tiltag truffet efter 1. maj 2020 indgår dermed ikke i Basis-
fremskrivning 2020.
Dermed er effekterne af sektorstrategierne for affald og energi og industri fra juni
2020 samt aftale om grøn renovering af almene boliger fra maj 2020 ikke medreg-
net i Basisfremskrivning 2020.
Basisfremskrivning 2020 peger på, at drivhusgasudledningerne uden nye tiltag vil
være reduceret med 44 pct. i 2030 ift. 1990. Dermed sker der et fald i den årlige
drivhusgasudledning på 11,7 mio. t CO
2
e fra 2018 til 2030.
Med sektorstrategien for affald fra juni 2020 skønnes det, at de danske drivhusgas-
udledninger vil blive reduceret med yderligere 0,1 mio. t CO
2
e i 2025 og 0,7 mio. t
CO
2
e i 2030. Sektorstrategien for energi og industri skønnes at medføre en yderli-
gere reduktion på 0,1 mio. t. CO
2
e i 2021, 1,3 mio. t CO
2
e i 2025 og 2,7 mio. t
CO
2
e i 2030. Dertil kommer aftalen om grøn renovering af almene boliger, som
regeringen indgik i maj 2020, der sikrer en reduktion på ca. 0,05 mio. t CO
2
e i
2030,
jf. tabel 1.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 6: Svar på spørgsmål til FFL 21 (L 206 (2019-20)), som er relevante for KEF-udvalget
2258756_0002.png
Side 2 af 3
Tabel 1
Politiske tiltag besluttet efter Basisfremskrivning 2020 med direkte reduktionseffekt
Effekt i 2021 (CO
2
e)
Effekt i 2025 (CO
2
e)
0,1
1,3
-
Effekt i 2030 (CO
2
e)
0,7
2,7
0,05
Sektorstrategi for affald
Sektorstrategi for energi og indu-
stri
Grøn boligaftale
-
0,1
-
Kilde: Klima-, Energi-, og Forsyningsministeriet
Reduktionerne som følge af aftalerne er alle yderligere reduktioner ift., hvad der er
opgjort i Basisfremskrivning 2020. Aftalerne er indbudgetteret på finanslovforsla-
get for 2021.
Med aftalerne er der desuden igangsat en række udviklingstiltag, herunder er det
besluttet at etablere en tilskudsordning gennem statsligt udbud til Power-to-X-an-
læg. For disse udviklingstiltag er der ikke angivet en direkte reduktionseffekt, men
udviklingstiltagene vil kunne bidrage med yderligere drivhusgasreduktioner frem
mod 2030.
Finanslovforslaget for 2021 indeholder ikke yderligere initiativer med en direkte
reduktionseffekt, men regeringen lancerer i efteråret 2020 klimarelaterede udspil
for bl.a. landbrugs- og transportområdet samt oplæg til en grøn skattereform. Re-
geringen vil løbende vende tilbage til de enkelte sektorer og indfri 70 pct. målsæt-
ningen gennem en kontinuerlig indsats frem mod 2030.
Det bemærkes, at udmøntning af de generelle reserver, som er fastsat på finans-
lovforslaget for 2021, vil kunne medføre yderligere drivhusgasreduktioner. En
række klimarelaterede initiativer vil medføre en engangsudgift og et eventuelt va-
rigt afledt afgiftstab, mens andre initiativer vil medføre årlige udgifter. Først-
nævnte kan fx omfatte tilskud til omstilling af industrien og transportsektoren og
opstilling af ladestandere.
Herudover lægger regeringen op til, at de øremærkede midler til grøn forskning i
2021 overstiger det historisk høje niveau afsat på finansloven for 2020. Prioriterin-
gen af grøn forskning kan understøtte udvikling af teknologier og løsninger, der
ikke er tilgængelige i dag, og dermed fremme yderligere drivhusgasreduktioner se-
nere.
Endelig bemærkes det, at der kan være indirekte effekter på drivhusgasudlednin-
gen af finanslovforslaget. Disse effekter kan ikke opgøres for nuværende.
Med venlig hilsen
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 6: Svar på spørgsmål til FFL 21 (L 206 (2019-20)), som er relevante for KEF-udvalget
Side 3 af 3
Nicolai Wammen
Finansminister
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 6: Svar på spørgsmål til FFL 21 (L 206 (2019-20)), som er relevante for KEF-udvalget
2258756_0004.png
Finansudvalget 2019-20
L 206 endeligt svar på spørgsmål 47
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
29. september 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 47 (L 206) af 4.
september 2020 stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, om regeringen mener, at klimaudfordringen har mid-
lertidig karakter og kun er gældende i 2021, da efterårets klimainitiativer ifølge mi-
nisteren kan finansieres af den afsatte 1-årige reserve til håndtering af udfordringer
i lyset af covid-19 mv.?
Svar
Basisfremskrivning 2020 peger på, at drivhusgasudledningerne uden nye tiltag vil
være reduceret med 44 pct. i 2030 ift. 1990. Dermed sker der et fald i den årlige
drivhusgasudledning på 11,7 mio. t CO
2
e fra 2018 til 2030.
Med sektorstrategien for affald fra juni 2020 skønnes det, at de danske drivhusgas-
udledninger vil blive reduceret med yderligere 0,7 mio. t CO
2
e i 2030. Sektorstra-
tegien for energi og industri skønnes at medføre en yderligere reduktion på 2,7
mio. t CO
2
e i 2030. Dertil kommer aftalen om grøn renovering af almene boliger,
som regeringen indgik i maj 2020, der sikrer en reduktion på ca. 0,05 mio. t CO
2
e i
2030.
Med aftalerne er der desuden igangsat en række udviklingstiltag, herunder er det
besluttet at etablere en tilskudsordning gennem statsligt udbud til Power-to-X-an-
læg. For disse udviklingstiltag er der ikke angivet en direkte reduktionseffekt, men
udviklingstiltagene vil kunne bidrage med yderligere drivhusgasreduktioner frem
mod 2030.
Finanslovforslaget for 2021 indeholder ikke yderligere initiativer med en direkte
reduktionseffekt, men regeringen lancerer i efteråret 2020 klimarelaterede udspil
for bl.a. landbrugs- og transportområdet samt oplæg til en grøn skattereform. Re-
geringen vil løbende vende tilbage til de enkelte sektorer og indfri 70 pct. målsæt-
ningen gennem en kontinuerlig indsats frem mod 2030.
Det bemærkes, at udmøntning af de generelle reserver, som er fastsat på finans-
lovforslaget for 2021, vil kunne medføre yderligere drivhusgasreduktioner. En
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 6: Svar på spørgsmål til FFL 21 (L 206 (2019-20)), som er relevante for KEF-udvalget
Side 2 af 2
række klimarelaterede initiativer vil medføre en engangsudgift og et eventuelt va-
rigt afledt afgiftstab, mens andre initiativer vil medføre årlige udgifter. Først-
nævnte kan fx omfatte tilskud til omstilling af industrien og transportsektoren og
opstilling af ladestandere.
Herudover lægger regeringen op til, at de øremærkede midler til grøn forskning i
2021 overstiger det historisk høje niveau afsat på finansloven for 2020. Prioriterin-
gen af grøn forskning kan understøtte udvikling af teknologier og løsninger, der
ikke er tilgængelige i dag, og dermed fremme yderligere drivhusgasreduktioner se-
nere.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 6: Svar på spørgsmål til FFL 21 (L 206 (2019-20)), som er relevante for KEF-udvalget
2258756_0006.png
Finansudvalget 2019-20
L 206 endeligt svar på spørgsmål 46
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
28. september 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 46 (L 206 - § 7.
Finansministeriet) af 4. september 2020 stillet efter ønske fra
Troels Lund Poulsen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvorfor klima (udover grøn forskning) ikke nævnes
på reserven på finanslovsforslaget, når ministeren tidligere har udtalt, at krigskas-
sen til corona også skal bruges på klima og grøn omstilling.
Svar
Af anmærkningsteksten om
"Reserve til håndtering af udfordringer i lyset af COVID-19
mv."
på regeringens forslag til finanslov for 2021 fremgår det
udover grøn forsk-
ning
blandt andet, at reservebeløbet er afsat til
"finanspolitiske stimuli".
Det er ikke aftalt en konkret udmøntning af reserven. Regeringen lægger vægt på,
at finanspolitiske stimuli også tænkes sammen med klimaudfordringen. Det er så-
ledes regeringens udgangspunkt, at genopretningen af økonomien samtidig skal
bidrage til at gøre Danmark grønnere.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 6: Svar på spørgsmål til FFL 21 (L 206 (2019-20)), som er relevante for KEF-udvalget
2258756_0007.png
Finansudvalget 2019-20
L 206 endeligt svar på spørgsmål 98
Offentligt
Finansudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
29. september 2020
J nr.
2019-5011
Finansudvalget har i brev af 7. september 2020 stillet mig følgende spørgsmål 98 til
L 206 Forslag til finanslov for finansåret 2021, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål 98
Vil ministeren oversende en detaljeret oversigt over de administrationsudgifter
Klimaaftalen for energi og industri medfører, herunder hvor disse
administrationsudgifter er opført på finanslovsforslaget?
Svar
I svaret tages udgangspunkt i perioden 2021-2024, som er den fremadrettede peri-
ode, der fremgår af forslag til finansloven for 2021.
Midlerne til administration af Klimaaftalen for energi og industri mv. (klimaaftalen) er
opført på § 29.11.78.85. Administration.
Følgende fremgår af klimaaftalen:
Ud over midlerne i tabel 1 kommer yderligere midler til implementering af afta-
len.
Administrationsomkostningerne til puljerne holdes inden for puljernes rammer.
Nedenfor er indsat en detaljeret oversigt over de administrationsudgifter,
klimaaftalen medfører,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Midler til administration af klimaaftalen på forslag til finansloven for 2021 i mio. kr.
2021
2022
52,0
-
12,0
-
40,0
2023
52,0
-
12,0
-
40,0
2024
65,1
6,7
12,0
6,4
40,0
§ 29.11.78.85. Administration
-
Heraf administration af § 29.11.78.20.
Markedsbaseret tilskudspulje til fangst og
lagring af CO2
Heraf administration af § 29.11.78.30. Grøn
strøm til erhverv
Heraf administration af § 29.11.78.50.
Fremme af biogas og andre grønne gasser
Heraf implementering af aftalen som ikke
finansieres over tilskudspuljer
58,0
-
18,0
-
40,0
-
-
-
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 6: Svar på spørgsmål til FFL 21 (L 206 (2019-20)), som er relevante for KEF-udvalget
2258756_0008.png
Det bemærkes, at der endnu ikke trukket administrationsmidler fra § 29.11.78.70.
Tilskud til udfasning af olie- og gasfyr for 2021 og frem. Det skyldes, at det sker i
sammenhæng med, at den konkrete udmøntning mellem tilskudspuljer til udfasning
af olie- og gasfyr, herunder en pulje til afkobling fra naturgasnettet og til udrulning af
fjernvarme, aftales mellem aftaleparterne på baggrund af et oplæg fra regeringen.
Det bemærkes endvidere, at beløbene i svaret, er bruttoudgiften afsat til at admini-
strere klimaaftalen. Det indebærer, at tiltag genbekræftet i aftalen er indeholdt i
denne administration, mens den hidtidig afsatte administration er blevet nulstillet.
Eksempelvis blev havvindmøllepark 2 fra Energiaftale 2018 genbekræftet i klimaaf-
talen, hvilket indebærer, at midlerne til administration heraf er indeholdt på §
29.11.78.85. Administration (klimaaftalen), men er blevet nulstillet på § 29.21.01.
Energistyrelsen.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 6: Svar på spørgsmål til FFL 21 (L 206 (2019-20)), som er relevante for KEF-udvalget
2258756_0009.png
Finansudvalget 2019-20
L 206 endeligt svar på spørgsmål 105
Offentligt
Finansudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
29. september 2020
J nr.
2020-4204
Finansudvalget har i brev af 7. september 2020 stillet mig følgende spørgsmål 105
til L 206 Forslag til finanslov for finansåret 2021, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål 105
Hvordan vil regeringen sikre, at yderområder, der ikke nødvendigvis har mange
midler, ikke bliver hægtet af den teknologiske udvikling nu hvor det foreslås at
afslutte bredbåndspuljen?
Svar
Det er en vigtig prioritet for regeringen, at der skal være god dækning i hele landet.
I Danmark har vi et liberaliseret telemarked. Konkurrencen driver udrulningen af
teleinfrastruktur, og branchen investererede sidste år mere end 8,5 mia. kr. i digital
infrastruktur. Det er en stigning på 23 pct. i forhold til 2018. De store investeringer
betyder, at markedsudrulning bevæger sig ud i yderområder, som vi tidligere ikke
forventede, at markedet ville nå.
En fremskrivning fra Energistyrelsen viser, at markedsudrulningen vil sørge for, at
98-99 pct. af alle boliger og virksomheder vil få adgang til 100/30 Mbit/s fastnet-
bredbånd
i midten af 2020’erne
mod 94 pct. i dag.
Jeg mener derfor, at understøttelse af den massive markedsudrulning, der finder
sted i øjeblikket, er den bedste og hurtigste måde at sikre hurtigt bredbånd til flest
mulige adresser.
Vi vil løbende følge både den markedsmæssige og den teknologiske udvikling for
at sikre, at også yderområder får god dækning. Fx styrkes den mobile infrastruktur
markant i de kommende år, hvilket vil kunne give nye og bedre muligheder for tråd-
løse bredbåndsforbindelser til områder, som ligger langt fra fastnetinfrastruktur.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/1
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 6: Svar på spørgsmål til FFL 21 (L 206 (2019-20)), som er relevante for KEF-udvalget
2258756_0010.png
Finansudvalget 2019-20
L 206 endeligt svar på spørgsmål 106
Offentligt
Finansudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
29. september 2020
J nr.
2019-5011
Finansudvalget har i brev af 7. september 2020 stillet mig følgende spørgsmål 106
til L 206 Forslag til finanslov for finansåret 2021, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål 106
På 29.25.12.15 ses der en kraftig stigning fra 2020 til 2021 og igen en stort fald fra
2021 til 22. Vil ministeren oplyse, hvad denne udvikling skyldes?
Svar
Udgifterne på § 29.25.12.15. Solcelleanlæg og øvrige små VE-anlæg er meget
afhængig af elprisens udvikling, hvor en lav elpris medfører højere udgifter og en
høj elpris medfører lavere udgifter.
Udgiftsskønnet for 2020, der fremgår af forslaget til finansloven for 2021, er udar-
bejdet i efteråret 2019, mens udgiftsskønnene for 2021 og frem er udarbejdet i
foråret 2020. I skønnene udarbejdet i foråret 2020 er der - bl.a. med udgangspunkt
i den aktuelle elpris på tidspunktet for udarbejdelsen af skønnene - indlagt en for-
ventning om et dyk i elprisen i den kommende periode, hvorefter det forventes,
elprisen stiger. Dette er den primære årsag til den udvikling, der ses i skønnene.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/1
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 6: Svar på spørgsmål til FFL 21 (L 206 (2019-20)), som er relevante for KEF-udvalget
2258756_0011.png
Finansudvalget 2019-20
L 206 endeligt svar på spørgsmål 111
Offentligt
Finansudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
29. september 2020
J nr.
2019 - 5011
Finansudvalget har i brev af 7. september 2020 stillet mig følgende spørgsmål 111
til L 206 Forslag til finanslov for finansåret 2021, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål 111
Hvorfor falder omkostninger og personale på 29.21.02 (Forsyningstilsynet) fra
2021 til 2022?
Svar
Årsagen til at omkostningerne og antallet af årsværk hos Forsyningstilsynet (FSTS)
falder fra 2021 til 2022 skyldes nedbringelsen af Forsyningstilsynets overdækning
og bortfald af arbejdsopgaver.
Nedbringelsen af FSTS’ akkumulerede overdækning er forklaret i besvarelsen af
spørgsmål 110. Overdækningen forventes nedbragt med hhv. -3,5 mio. kr. i 2021
og -17,8 mio. kr. i 2022,
jf. tabel 1 i svaret på spørgsmål 110.
Dette medfører, at
udgifterne og indtægterne for FSTS opført på FFL21 i 2022 er lavere end i 2021.
Nedbringelsen af overdækningen fremgår ikke af FFL21, da KEFM’s udgiftsloft ikke
er blevet forøget tilsvarende. Da udgifterne til lønningerne i alt er en delmængde af
udgifterne i alt, er lønningerne i alt i 2022 også lavere end i 2021. Antallet af års-
værk fastsættes ud fra gennemsnitslønnen. Den totale udgift til lønninger divideres
med gennemsnitslønnen i den pågældende institution. Derfor falder antallet af års-
værk også fra 2021 til 2022 som følge af, at der afvikles mere overdækning i 2022
end i 2021.
Fra 2021 til 2022 bortfalder en række ældre ordninger varetaget af FSTS, da der
implementeres nye reguleringer på området fra 2020 og frem, hvorfor antallet af
årsværk fra 2021 til 2022 også falder.
Af tabel 8
Personale
på FFL21 fremgår både lønninger i alt og personale (års-
værk). Pga. afviklingen af overdækningen er det faktiske budgetterede antal års-
værk i FSTS højere end angivet i FFL21. I tabel 1 angives det opførte antal års-
værk på FFL21 for FSTS, samt det faktiske budgetterede antal årsværk i FSTS.
Differencen ses i perioden, hvor overdækningen nedbringes, fra 2020-2022. Fra
2023 og frem forventes afviklingen af overdækningen at være afsluttet.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 6: Svar på spørgsmål til FFL 21 (L 206 (2019-20)), som er relevante for KEF-udvalget
2258756_0012.png
Tabel 1
Oversigt over årsværk opført på FFL21 og intern budgettering i FSTS
Årsværk
Personale i alt
(årsværk) - FFL21
Personale i alt
(årsværk) - internt
budget FSTS
Difference
2019
94
94
0
2020
98
121
23
2021
125
125
0
2022
95
110
15
2023
103
103
0
2024
103
103
0
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 6: Svar på spørgsmål til FFL 21 (L 206 (2019-20)), som er relevante for KEF-udvalget
2258756_0013.png
Finansudvalget 2019-20
L 206 endeligt svar på spørgsmål 114
Offentligt
Finansudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
29. september 2020
J nr.
2019-5011
Finansudvalget har i brev af 7. september 2020 stillet mig følgende spørgsmål 114
til L 206 Forslag til finanslov for finansåret 2021, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål 114
På 29.24.11 ligger der 50,7 mio. i beholdningen for Center for Energibesparelser.
Vil ministeren oplyse, hvad planen er for denne beholdning, nu hvor centeret er
lukket?
Svar
Under § 29.24.11. Center for Energibesparelser er der primo 2020 en videreført
opsparing på 50,7 mio. kr. Opsparingen har været uberørt siden 2012, idet cente-
ret, som midlerne er allokeret til, blev lukket, og dets aktiviteter overført til Energi-
styrelsen. Jævnfør de almene bevillingsregler skulle opsparingen bortfalde på de
årlige bevillingsafregninger, idet der i en årrække ikke har været aktivitet under
finanslovskontoen.
Ved de årlige bevillingsafregninger er det imidlertid blevet vurderet, at opsparingen
ikke kunne bortfalde. Dette skyldes, at opsparingen er restmidler fra udmøntningen
af provenuet fra energieffektiviseringsbidraget. Bidraget er en afgift, som elforbru-
gerne betaler, og det fremgår af lovgivningen, at staten årligt skal afsætte midler
svarende til provenuet fra afgiften til aktiviteter og dispositioner, som fremmer ener-
gieffektivisering. Hvis opsparingen var bortfaldet, ville beløbet tilfalde statskassen
og staten ville således ikke have opfyldt denne forpligtelse.
Med Energiaftalen af juni 2018 og senest Klimaaftale for energi og industri mv. af
juni 2020 afsættes der imidlertid en række nye bevillinger til fremme af energieffek-
tivisering fra 2020 og frem, herunder tilskudsordninger til fremme af energieffektivi-
sering i erhverv og bygninger. Dette betyder, at staten i 2020 og frem afsætter mid-
ler til fremme af energieffektivisering, som væsentligt overstiger provenuet fra
energieffektiviseringsbidraget. Hermed er vurderingen, at opsparingen under §
29.24.11. Center for Energibesparelser vil kunne bortfalde på bevillingsafregningen
for 2020. Når denne vurdering er endeligt bekræftet, vil ministeren orientere forligs-
kredsen.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
Med venlig hilsen
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 6: Svar på spørgsmål til FFL 21 (L 206 (2019-20)), som er relevante for KEF-udvalget
2258756_0014.png
Dan Jørgensen
Side
2/2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 6: Svar på spørgsmål til FFL 21 (L 206 (2019-20)), som er relevante for KEF-udvalget
2258756_0015.png
Finansudvalget 2019-20
L 206 endeligt svar på spørgsmål 99
Offentligt
Finansudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
29. september 2020
J nr.
2019-5011
Finansudvalget har i brev af 7. september 2020 stillet mig følgende spørgsmål 99 til
L 206 Forslag til finanslov for finansåret 2021, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål 99
Hvor findes den reserve til nedbringelse af sagsbehandlingstid i klagenævn og
landdistriktspuljen som er aftalt i Klimaaftale for energi og industri mv?
Svar
Midlerne til nedbringelse af sagsbehandlingstid i klagenævn og landdistriktspuljen,
som er aftalt i Klimaaftale for energi og industri mv. (klimaaftalen), er opført på § 8.
Erhvervsministeriet,
jf. tabel 1:
Tabel 1
Midler til nedbringelse af sagsbehandlingstid i klagenævn og landdistriktspuljen fra klimaaftalen i mio. kr.
2021
2022
15,0
0,4
9,6
25,0
2023
15,0
0,4
9,6
25,0
2024
15,0
0,4
9,6
25,0
§ 08.21.10. Nævnenes Hus
§ 08.21.20. Erhvervsstyrelsen
§ 08.35.09. Pulje til forsøgsvirksomhed i
landdistrikter
I alt
15,0
0,4
9,6
25,0
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/1
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 6: Svar på spørgsmål til FFL 21 (L 206 (2019-20)), som er relevante for KEF-udvalget
2258756_0016.png
Finansudvalget 2019-20
L 206 endeligt svar på spørgsmål 113
Offentligt
Finansudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
29. september 2020
J nr.
2019 - 5011
Finansudvalget har i brev af 7. september 2020 stillet mig følgende spørgsmål 113
til L 206 Forslag til finanslov for finansåret 2021, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål 113
Hvorfor bortfalder bevillingen til 29.24.01 Nordisk Folkecenter for vedvarende
energi?
Svar
Med Aftale mellem den daværende V-regering, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance
og Det Konservative Folkeparti om vækst og udvikling i hele Danmark af februar
2016 blev er der i perioden 2016-2019 afsat 1,0 mio. kr. årligt til Nordisk Folkecen-
ter for Vedvarende Energi med henblik på at støtte ikke-økonomiske aktiviteter,
dvs. formidlingsaktiviteter. Med Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, Socia-
listisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om finansloven for 2020 af december
2019 blev der afsat 2,0 mio. kr. i 2020 til at støtte Nordisk Folkecenter for Vedva-
rende Energi vedr. ikke-økonomiske aktiviteter, herunder formidlingsaktiviteter.
I forbindelse med regeringens forslag til finanslov for 2021 er videreførelsen af be-
villingen til Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi ikke blevet prioriteret.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/1
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 6: Svar på spørgsmål til FFL 21 (L 206 (2019-20)), som er relevante for KEF-udvalget
2258756_0017.png
Finansudvalget 2019-20
L 206 endeligt svar på spørgsmål 112
Offentligt
Finansudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
29. september 2020
J nr.
2019-5011
Finansudvalget har i brev af 7. september 2020 stillet mig følgende spørgsmål 112
til L 206 Forslag til finanslov for finansåret 2021, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål 112
På 29.22.01.10, ses der et drastisk fald i energiforskning fra 2020 til 2021. Vil
ministeren sikre, at forhandlinger om forskningsreserven fører til, at denne
paragraf kommer tilbage på niveau med 2020?
Svar
Det er korrekt, at bevillingen på finanslovens § 29.22.01.10. Udbygning af dansk
energiforskning og -udvikling falder markant fra 2020 på FL20 til 2021 på FFL21.
Det markante fald skal ses i lyset af, at der ved fordeling af forskningsreserven for
2020 blev fordelt 336 mio. kr. (2020-pl) til § 29.22.01.10. i 2020.
Regeringen vil snart præsentere sit oplæg til fordeling af forskningsreserven for
2021 til efterårets forhandlinger. Det er her regeringens ambition, at de øremærke-
de midler til grøn forskning i 2021 overstiger det historisk høje niveau for grøn
forskning i 2020.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/1
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 6: Svar på spørgsmål til FFL 21 (L 206 (2019-20)), som er relevante for KEF-udvalget
2258756_0018.png
Finansudvalget 2019-20
L 206 endeligt svar på spørgsmål 109
Offentligt
Finansudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
29. september 2020
J nr.
2019-5011
Finansudvalget har i brev af 7. september 2020 stillet mig følgende spørgsmål 109
til L 206 Forslag til finanslov for finansåret 2021, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål 109
Energistyrelsen har mindreudgifter på i alt 56,9 mio. kr., men samtidig er det blevet
forklaret, at der tilføres midler til administration af Klimaaftale for energi og industri.
Vil ministeren oversende en oversigt over, hvilke opgaver, med angivelse af
årsværk, der ikke længere skal udføres af Energistyrelsen og hvilke nye opgaver,
med angivelse af årsværk, der nu skal håndteres af Energistyrelsen?
Svar
Energistyrelsens mindreudgift på 56,9 mio. kr. skyldes intern omprioritering af mid-
ler i Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets koncern, bortfald af en række midler-
tidige bevillinger og tilhørende opgaver samt diverse mindre bevillingskorrektioner,
herunder det årlige omprioriteringsbidrag på 2 pct. og pris- og lønregulering af be-
villinger.
De væsentligste bevillingsændringer og disses konsekvenser for Energistyrelsens
opgaveportefølje og årsværksforbrug er følgende:
Bevillingsreduktion på 21,6 mio. kr. grundet udmøntningen af negativ bud-
getregulering vedrørende køb af konsulentydelser. Idet bevillingsreduktio-
nen ikke vedrører Energistyrelsens lønsum, har reduktionen heller ikke
umiddelbart konsekvenser for Energistyrelsens forventede årsværksfor-
brug. Bevillingsreduktionen medfører ikke noget opgavebortfald, idet reduk-
tionen udmøntes ved, at Energistyrelsen reducerer indkøbet af ekstern bi-
stand i tilknytning til styrelsens eksisterende opgaver.
Overførsel af 20,0 mio. kr., heraf lønsum svarende til ca. 21 årsværk, til §
29.11.01. Departementet grundet intern omprioritering i Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriets koncern med henblik på en styrkelse af ministeriets
indsats på klimaområdet. For en uddybning af omprioriteringens betydning
for opgavevaretagelsen i Energistyrelsen henvises der til besvarelsen af
spørgsmål 108.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 6: Svar på spørgsmål til FFL 21 (L 206 (2019-20)), som er relevante for KEF-udvalget
2258756_0019.png
Udløb af bevilling på 9,1 mio. kr., heraf lønsum svarende til ca. otte års-
værk, til administration af § 29.25.08. Pulje til målrettet lempelse af PSO for
el-intensive virksomheder. Ordningen udløber ved udgangen af 2020,
hvormed der vil være et opgavebortfald i 2021, idet der kun forventes et
begrænset ressourcetræk til opgaven i 2021 i forbindelse med nedlukning
af ordningen.
Udløb af bevilling på 5,0 mio. kr., heraf lønsum svarende til ca. fem års-
værk, til administration af § 29.22.01. Tilskud til energiforskning (EUDP).
Udløbet skyldes, at der af Forskningsreserven kun udmøntes ét-årige for-
højelser af EUDP’s tilskudsbevilling.
En ny forhøjelse af tilskudsordningen
og den tilhørende administration vil i givet fald først blive indarbejdet på
ændringsforslaget til forslag til finanslov for finansåret 2021. I så fald vil der
heller ikke materialisere sig et opgavebortfald. Der henvises i øvrigt til be-
svarelsen af spørgsmål 112.
Udløb af bevilling på 3,0 mio. kr., heraf lønsum svarende til ca. tre årsværk,
til administration af § 29.29.04. Bredbåndsdækning og digital infrastruktur
mv. (bredbåndspuljen). Som følge af bredbåndspuljens udløb vil der også
være et opgavebortfald i Energistyrelsen, som administrerer ordningen.
Udløb af bevilling på 2,0 mio. kr., heraf lønsum svarende til ca. to årsværk
til erfaringsdeling på bioenergiområdet samt administration af måleprogram
på særligt mindre biogasanlæg. Der er tale om en midlertidig bevilling til et
tidsafgrænset projekt, hvorfor bevillingsbortfaldet er sammenfaldende med
et opgavebortfald i Energistyrelsen.
Omprioritering af 7,6 mio. kr., heraf lønsum svarende til ca. ni årsværk,
som var afsat til udbud af havvind og forundersøgelser mv. vedrørende
etableringen af energiøer. Bevillingen genudmøntes som en del af de ad-
ministrative ressourcer til implementeringen af Klimaaftalen for energi og
industri mv. af juni 2020 (klimaaftalen) og er således ikke et udtryk for et
opgavebortfald.
Ny bevilling på 7,5 mio. kr., heraf lønsum svarende til ca. otte årsværk, til
implementering af Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi
af juni 2020.
En stigning på 9,7 mio. kr., heraf lønsum svarende til ca. fem årsværk, i det
samlede bevillingsløft til Energistyrelsens implementering af Energiaftalen
af juni 2018. Den stigende bevilling afspejler, at der samlet set forventes en
stigende opgaveportefølje i Energistyrelsen i 2021. Dette kan blandt andet
henføres til, at udmøntningen af § 29.24.10.20. Støtte til varmepumper ved
skrotning af oliefyr, § 29.24.27.10. Energibesparelser i erhvervene og §
29.24.27.20. Energibesparelser i bygninger påbegyndes i 2021 med sti-
Side
2/3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 6: Svar på spørgsmål til FFL 21 (L 206 (2019-20)), som er relevante for KEF-udvalget
2258756_0020.png
gende administrative opgaver og årsværksforbrug til følge. Det bemærkes,
at der indeholdt i den samlede bevilling til implementering af Energiaftalen
af juni 2018 også er delbevillinger, som bortfalder som følge af, at de der-
tilhørende initiativer forudsættes afsluttet eller nedskaleret. Dette gælder
for eksempel en taskforce for digitaliseringsparat lovgivning og en række
opgaver med analysearbejde og modeludvikling i relation til energisyste-
met.
For en beskrivelse af de nye administrative opgaver, som Energistyrelsen skal løfte
i 2021 og frem som følge af klimaaftalen, henvises der til besvarelsen af spørgsmål
98.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
3/3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 6: Svar på spørgsmål til FFL 21 (L 206 (2019-20)), som er relevante for KEF-udvalget
2258756_0021.png
Finansudvalget 2019-20
L 206 endeligt svar på spørgsmål 108
Offentligt
Finansudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
29. september 2020
J nr.
2019-5011
Finansudvalget har i brev af 7. september 2020 stillet mig følgende spørgsmål 108
til L 206 Forslag til finanslov for finansåret 2021, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål 108
Hvilke aktiviteter vil ikke blive gennemført i de enkelte styrelser (Energistyrelsen,
DMI, GEUS etc.) nu hvor der overflyttes i alt 30 mio. kr. til departementet?
Svar
Flytningen af de 30 mio. kr. til § 29.11.01. Departementet er finansieret som følger,
jf. tabel 1:
Tabel 1
Bevillinger overført til § 29.11.01. Departementet
§ 29.21.01. Energistyrelsen
§ 29.31.01. Danmarks Meteorologiske Institut
§ 29.41.01. De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland
GEUS
§ 29.61.01. Geodatastyrelsen
§ 29.71.01. Styrelsen for Dataforsyning og effektivisering
I alt
20,0
2,8
2,5
0,8
3,9
30,0
Overførslen fra § 29.21.01. Energistyrelsen er mærkbart større end overførslen fra
de øvrige institutioner, også når der korrigeres for institutionernes størrelse. Det
skyldes, at der i 2019 blev gennemført en budgetanalyse af ENS, som identificere-
de et effektiviseringspotentiale inden for bl.a. indkøb og tilskudsadministration af
støtte til vedvarende energi. Overførslen fra § 29.21.01. Energistyrelsen til §
29.11.01. Departementet overstiger ikke det i budgetanalysen identificerede effekti-
viseringspotentiale.
I de øvrige institutioner er der tale om en mindre andel af institutionernes samlede
bevillinger. Der kan ikke peges på konkrete aktiviteter, som pågældende institutio-
ner ikke gennemfører efter overførslen, men overførslen vil i sagens natur medføre,
at der samlet set er færre midler at udføre aktiviteterne for.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 6: Svar på spørgsmål til FFL 21 (L 206 (2019-20)), som er relevante for KEF-udvalget
2258756_0022.png
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 6: Svar på spørgsmål til FFL 21 (L 206 (2019-20)), som er relevante for KEF-udvalget
2258756_0023.png
Finansudvalget 2019-20
L 206 endeligt svar på spørgsmål 100
Offentligt
Finansudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
29. september 2020
J nr.
2019 - 5011
Finansudvalget har i brev af 7. september 2020 stillet mig følgende spørgsmål 100
til L 206 Forslag til finanslov for finansåret 2021, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål 100
Hvad skyldes det drastiske fald i salg af CO2-kvoter på 29.21.04?
Svar
De budgetterede indtægter, som følge af salg af CO2-kvoter på hovedkonto §
29.21.04. Salg af CO2-kvoter, falder med 275,9 mio. kr. fra 2020 til 2021. I 2020
blev der budgetteret med en indtægt svarende til 1.454,0 mio. kr., mens der i 2021
forventes en indtægt på 1.1.78,1 mio. kr. Faldet fra 2020 til 2021 skyldes primært
opdaterede kvoteprisforudsætninger. Mens kvoteprisen i 2020 forventeligt var 215
kr. pr. kvote, forventes prisen i 2021 at blive 179 kr. pr. kvote. Kvoteprisen tager
udgangspunkt i den aktuelle markedspris beregnet over en periode og fremskrives
med diskonteringsrenten.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/1
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 6: Svar på spørgsmål til FFL 21 (L 206 (2019-20)), som er relevante for KEF-udvalget
2258756_0024.png
Finansudvalget 2019-20
L 206 endeligt svar på spørgsmål 115
Offentligt
Finansudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
29. september 2020
J nr.
2019-5011
Finansudvalget har i brev af 7. september 2020 stillet mig følgende spørgsmål 115
til L 206 Forslag til finanslov for finansåret 2021, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål 115
På 29.24.24 videreføres 68,9 mio. kr. (national ordning for geotermi), og
udgiftsbevillingen foreslås halveret fra 25,3 mio. kr. til 12,7 mio. kr. Vil ministeren
oplyse grunden hertil?
Svar
Som en del af Aftale om den danske energipolitik 2012-2020 af marts 2012, har
forligsparterne ved udmøntning af § 29.25.79. Energireserve december 2015 afsat
bevilling i 2016-2020 med henblik på at oprette en ordning for geotermi.
Som følge af udløbet af perioden, hvor forligskredsen har besluttet at afsætte bevil-
ling til ordningen, reduceres nettoudgiftsbevillingen på kontoen fra 2020 til 2021
som følger,
jf. tabel 1:
Tabel 1
§ 29.24.24. National ordning for geotermi
2020
2021
12,7
12,3
0,4
Udgiftsbevilling
Indtægtsbevilling
Nettoudgiftsbevilling
25,3
12,3
13,0
Anm: Det forhold, at nettoudgiftsbevillingen ikke er fuldt ud nulstilles i 2021, skyldes alene den
teknikalitet, at udgifts- og indtægtsbevillingen er blevet opregnet med forskellige prisfaktorer.
Ordningen er etableret med henblik på, at reducere den økonomiske risiko i bore-
fasen, og hensigten er, at den skal fungere som en forsikringsordning, hvor selska-
berne indbetaler præmier, der på sigt skal balancere med udbetalingerne fra ord-
ningen.
Staten har etableret en startkapital, som er baggrunden for den videreførsel på
68,9 mio. kr., som står opført på kontoen.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
Med venlig hilsen
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 6: Svar på spørgsmål til FFL 21 (L 206 (2019-20)), som er relevante for KEF-udvalget
2258756_0025.png
Dan Jørgensen
Side
2/2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 6: Svar på spørgsmål til FFL 21 (L 206 (2019-20)), som er relevante for KEF-udvalget
2258756_0026.png
Finansudvalget 2019-20
L 206 endeligt svar på spørgsmål 107
Offentligt
Finansudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
29. september 2020
J nr.
2019 - 5011
Finansudvalget har i brev af 7. september 2020 stillet mig følgende spørgsmål 107
til L 206 Forslag til finanslov for finansåret 2021, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål 107
På 29.11.01 sker der en intern omprioritering i ministerområdet mhp. at styrke
departementet med 30 mio. kr. Vil ministeren oplyse, hvad disse midler konkret
skal anvendes til?
Svar
Den interne omprioritering i Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet skal ses i lyset
af folketingsvalget i juni 2019, hvor klimadagsordenen for alvor tog fart. Efter valget
blev klima-, energi- og forsyningsministeren medlem af Økonomiudvalget, og Ud-
valget for Grøn Omstilling blev oprettet, hvor jeg er formand. Til dette fik Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriets departement på finansloven for 2020 tilført 5,0
mio. kr. årligt fra 2020 og frem. Denne tilførsel kunne isoleret finansiere understøt-
telsen af GU, men der viste sig efterfølgende behov for en bredere opnormering i
departementet.
Eksempelvis har arbejdet med Klimaloven og klimahandlingsplaner medført et træk
på ressourcerne i departementet i en sådan grad, at det var nødvendigt at opnor-
mere antallet af medarbejdere. Rettidig implementering og opfølgning på Klimalo-
ven og handlingsplanerne vil også fremadrettet lægge beslag på mange ressourcer
i departementet. Tilsvarende udestår der et stort arbejde frem mod 2030 for at nå i
mål med reduktionen i udledningen af drivhusgasser med 70 pct.
Da jeg overtog ministerposten efter folketingsvalget i juni 2019, var Klima-, Energi-
og Forsyningsministeriets departement et af de mindre departementer målt på antal
årsværk sammenlignet med andre departementer. Efter styrkelsen af departemen-
tet via den interne omprioritering i koncernen er departementet nu oppe på at være
et gennemsnitligt departement målt på antal årsværk.
Med venlig hilsen
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/1
Dan Jørgensen
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 6: Svar på spørgsmål til FFL 21 (L 206 (2019-20)), som er relevante for KEF-udvalget
2258756_0027.png
Finansudvalget 2019-20
L 206 endeligt svar på spørgsmål 110
Offentligt
Finansudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
29. september 2020
J nr.
2019 - 5011
Finansudvalget har i brev af 7. september 2020 stillet mig følgende spørgsmål 110
til L 206 Forslag til finanslov for finansåret 2021, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål 110
Hvad skyldes den store stigning i generelle fællesomkostninger på 29.21.02,
Forsyningstilsynet?
Svar
Forsyningstilsynet (FSTS) er en uafhængig myndighed, som fører tilsyn med mo-
nopolselskaberne på el-, gas- og varmeområdet samt ift. energispareordningen.
FSTS’ opgaver finansieres 1:1 af gebyrer opkrævet fra de regulerede selskaber.
FSTS fungerer som forbrugernes vagthund på forsyningsområderne ved at arbejde
for en omkostningseffektiv grøn omstilling, høj effektivitet, lave priser på kort og
langt sigt, en sikker og stabil forsyning samt en omkostningseffektiv teknologiudvik-
ling.
Fra og med 2020 og frem vil FSTS opgaveportefølje stige markant, da der siden
2016 er indgået en række brede politiske aftaler på forsyningsområdet, som vedrø-
rer FSTS’ opgaveportefølje,
jf. boks 1.
Derudover er der kommet ny EU-regulering i
medfør af Europa-Kommissionens lovgivningspakke
Clean Energy for All Euro-
peans,
som ligeledes ændrer på Forsyningstilsynets opgaveportefølje. Særligt im-
plementeringen af de nye opgaver forventes at medføre et øget ressourcebehov i
FSTS.
Boks 1
Politiske aftaler på forsyningsområdet siden september 2016
Siden 2016 er der indgået en række aftaler på forsyningsområdet, som vedrører Forsyningstilsynets
opgaveportefølje:
Aftale om regulering regulering af fjernvarmesektoren (7. april 2016)
Aftale om økonomisk regulering af elnetvirksomhederne (4. november 2016)
Aftale om fremtidig organisering af gasdistribution (1. juni 2017)
Aftale om økonomisk regulering af fjernvarmesektoren (2. juni 2017)
Aftale om et stærkt Forsyningstilsyn (4. oktober 2017)
Aftale om ny økonomisk regulering af Energinet (8. maj 2018)
Energiaftale, herunder lempelse af forbruger- og produktionsbindinger i fjernvarmesektoren samt nedsættelse
af en lovgivningstaskforce mv. (29. juni 2018)
Implementering af opgaver som følge af Europa-Kommissionens lovgivningspakke Clean Energy for All
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 6: Svar på spørgsmål til FFL 21 (L 206 (2019-20)), som er relevante for KEF-udvalget
2258756_0028.png
Europeans også kaldet vinterpakken (30. november 2016)
Kilde:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Derfor blev det ultimo 2019 besluttet, at FSTS kunne øge gebyrindtægterne for at
rekruttere de fornødne ressourcer, der skal allokeres til implementering og drift af
de nye opgaver, da gebyrindtægterne opkræves på baggrund af de afholdte om-
kostninger. Profilen over budgetterede gebyrindtægter fremgår af tabel 1.
Samtidig blev det besluttet, at FSTS i perioden 2020-2022 skulle afvikle overdæk-
ningen, som FSTS havde opbygget i de foregående år, dvs. at der opkræves færre
gebyrindtægter, end der afholdes omkostninger for i perioden 2020-2022. Afviklin-
gen af overdækningen er budgetteret med nedenstående profil,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Opkrævning af gebyrer og afvikling
af FSTS’ overdækning
mio. kr., 2020-pl.
Ressourceforbrug i alt (mio.
kr.)
inkl. implementering og
drift af nye opgaver
Afvikling af tidligere års
overdækning
I alt, opkrævning af gebyrind-
tægter (indlæst på FFL21)
2019
88,6
-
88,6
2020
131,4
-34,6
96,8
2021
126,6
-3,5
123,1
2022
108,1
-17,8
90,3
2023
99,5
-
99,5
Hovedkontoen § 29.21.02. Forsyningstilsynet er omfattet af udgiftsloftet. Hvis der
afholdes flere omkostninger i FSTS, end der opkræves gebyrindtægter, påvirkes
KEFM’s
forbrug under udgiftsloft.
FSTS’ og KEFM’s udgiftsloft er
ikke blevet for-
øget
til at afvikle FSTS’ overdækning.
Afviklingen af overdækningen forventes at
kunne håndteres indenfor KEFM’s samlede udgiftsloft
i løbet af årene. Da udgifts-
loftet for KEFM ikke er blevet forøget, fremgår afviklingen af overdækningen ikke af
FFL21. På FFL21 er
FSTS’
udgifter og indtægter sat lig hinanden, hvormed de er
udgiftsloftsneutrale. Det er hermed kun den nederste række i tabel 1, som fremgår
af FFL21 (omregnet til 2021-pl.).
Fællesomkostningerne i tabel 6 på FFL21 for FSTS stiger og falder proportionalt
med, at omkostningerne til tilsyn og regulering stiger og falder. Stigningen i gebyr-
indtægter og udgifter fra 2020 til 2021 skyldes, at der forventeligt i 2020 afvikles
betragteligt mere overdækning, end det er tilfældet i 2021, hhv. -34,6 og -3,5 mio.
kr.,
jf. tabel 1.
Dette medfører også en stigning i fællesomkostningerne fra 2020 til
2021 på FFL21. Reelt falder de samlede omkostninger fra 2020 til 2021 (første
række i tabel 1), men pga. profilen for afviklingen af overdækningen ses en stigning
i omkostningerne og indtægterne fra 2020 til 2021 på FFL21.
Det er således kun af hensyn til KEFM’s udgiftsloft, at det på FFL21 ser ud til, at
udgifterne til FSTS stiger fra 2020 til 2021. Korrigeres udgifterne for afviklingen af
overdækningen, øges FSTS’ udgifter fra 2019 til 2020 mhp. implementering og drift
Side
2/3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 6: Svar på spørgsmål til FFL 21 (L 206 (2019-20)), som er relevante for KEF-udvalget
2258756_0029.png
af nye opgaver, hvorefter omkostningerne falder til et konstant niveau på omkring
100 mio. kr. i 2023 og frem.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
3/3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 6: Svar på spørgsmål til FFL 21 (L 206 (2019-20)), som er relevante for KEF-udvalget
2258756_0030.png
Finansudvalget 2019-20
L 206 endeligt svar på spørgsmål 101
Offentligt
Finansudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
29. september 2020
J nr.
2019 - 5011
Finansudvalget har i brev af 7. september 2020 stillet mig følgende spørgsmål 101
til L 206 Forslag til finanslov for finansåret 2021, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål 101
Vil ministeren oversende en oversigt over alle puljer på klima-, energi- og
forsyningsministerens ressortområde, der udløber i år, og som ikke videreføres
med regeringens finanslovforslag?
Svar
Følgende puljer udløber i 2020 under § 29. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
og videreføres ikke på FFL21.
1) Pulje til målrettet lempelse af PSO for el-intensive virksomheder (§
29.25.08.)
2) Bredbåndsdækning og digital infrastruktur (§ 29.29.04.)
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/1
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 6: Svar på spørgsmål til FFL 21 (L 206 (2019-20)), som er relevante for KEF-udvalget
2258756_0031.png
Finansudvalget 2019-20
L 206 endeligt svar på spørgsmål 102
Offentligt
Finansudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
29. september 2020
J nr.
2019 - 5011
Finansudvalget har i brev af 7. september 2020 stillet mig følgende spørgsmål 102
til L 206 Forslag til finanslov for finansåret 2021, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål 102
Vil ministeren oversende en oversigt over ikke udmøntede puljer på klima-, energi
og forsyningsministerens ressortområde?
Svar
Puljer, som ikke er er udmøntet, defineres i denne sammenhæng som bevillinger,
der i anmærkningsteksten betegnes som puljemidler, og som ikke er udmøntet på
specifikke hovedkonto på forslaget til finansloven for 2021 under § 29., og hvor den
konkrete udmøntning ikke er blevet bestemt via politiske aftaler.
Med ovenstående definition er følgende pulje ikke udmøntet endnu på klima-,
energi og forsyningsministerens ressortområde:
- Tilskud til udfasning af olie- og gasfyr (§ 29.11.78.70.)
Følgende fremgår af anmærkningsteksten under § 29.11.78.70. på FFL21:
Der afsættes en reserve på 370,0 mio. kr. i 2021, 420,0 mio. kr. i 2022, 335,0 mio.
kr. i 2023 og 215,0 mio. kr. i 2024 til udfasning af olie- og gasfyr, jf. Klimaaftale for
energi og industri mv. mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal
Alliance og Alternativet af juni 2020. Beløbene finansierer også administrationen af
ordningerne, som fastsættes, efter den konkrete udmøntning af puljebeløbet er
blevet besluttet.
Aftalepartierne bag Klimaaftale for energi og industri mv. er ved at tage stilling til
den konkrete udmøntning af puljebeløbet.
Med venlig hilsen
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Dan Jørgensen
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/1
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 6: Svar på spørgsmål til FFL 21 (L 206 (2019-20)), som er relevante for KEF-udvalget
2258756_0032.png
Finansudvalget 2019-20
L 206 endeligt svar på spørgsmål 96
Offentligt
Finansudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
29. september 2020
J nr.
2020-4204
Finansudvalget har i brev af 7. september 2020 stillet mig følgende spørgsmål 96 til
L 206 Forslag til finanslov for finansåret 2021, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål 96
Hvordan og hvor er det kommende salg af nye frekvensauktioner (5G) indtægtsført
på finanslovsforslaget?
Svar
Regeringen forbereder en auktion over frekvenser i første halvår af 2021.
Auktionsresultatet og dermed det statslige provenu vil afhænge af de enkelte aukti-
onsdeltageres kommercielle forretningsplaner og budstrategi samt den konkurren-
ce, der opstår i auktionen. Dette medfører en så væsentlig usikkerhed om det sam-
lede provenu, at der ikke vurderes at være grundlag for at foretage et konkret skøn,
der kan indbudgetteres på FFL21, hvilket er i overensstemmelse med praksis fra
tidligere auktioner.
Når auktionen er afsluttet, og frekvenserne er tildelt, indbetaler de vindende sel-
skaber auktionsprisen i årlige rater, typisk over 8-9 år. Den første indbetaling fore-
tages, når auktionen er afsluttet. Denne indbetaling forventes at blive optaget på
tillægsbevillingsloven for 2021 under
§ 29.29.02. Frekvensauktioner.
Afhængigt af
hvilken betalingsmodel vinderne i auktionen vælger, vil fremtidige rater fremgå af
kommende finanslovsforlag under
§ 29.29.02. Frekvensauktioner.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/1
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 6: Svar på spørgsmål til FFL 21 (L 206 (2019-20)), som er relevante for KEF-udvalget
2258756_0033.png
Finansudvalget 2019-20
L 206 endeligt svar på spørgsmål 97
Offentligt
Finansudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
29. september 2020
J nr.
2019-5011
Finansudvalget har i brev af 7. september 2020 stillet mig følgende spørgsmål 97 til
L 206 Forslag til finanslov for finansåret 2021, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål 97
På reserven 29.11.78 er der stor diskrepans mellem udgiftsbevilling 60 og 70 og
de tilsvarende poster i Klimaaftale for energi og industri mv. Vil ministeren forklare
denne diskrepans og oversende en samlet oversigt over, hvordan Klimaaftalen for
energi og industri er udmøntet på finanslovsforslaget?
Svar
I svaret tages udgangspunkt i perioden 2021-2024, som er den fremadrettede peri-
ode, der fremgår af forslag til finansloven for 2021.
Der er i Klimaaftale for energi og industri mv. (klimaaftalen) afsat følgende bevillin-
ger til målrettet energieffektiviseringsindsats og tilskud til udfasning af olie- og gas-
fyr,
jf. tabel 1:
Tabel 1
Midler til målrettet energieffektiviseringsindsats og tilskud til udfasning af olie- og gasfyr i klimaaf-
talen i mio. kr.
2021
2022
36
500
2023
33
455
2024
32
375
Målrettet energieffektiviseringsindsats
Tilskud til udfasning af olie- og gasfyr
18
410
Det fremgår af klimaaftalen, at midlerne finansierer indsats/tilskudsordninger og
evt. afledt afgiftstab. Indsatsen/tilskudsordningerne er indbudgetteret på § 29. Kli-
ma-, Energi- og Forsyningsministeriet, mens det budgetterede afledte afgiftstab er
indbudgetteret på § 38. Skatter og afgifter på forslag til finanslov for 2021. Dette er
baggrunden for, at midlerne på § 29. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet alene
udgør en delmængde af beløbene i aftalen,
jf. tabel 2.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 6: Svar på spørgsmål til FFL 21 (L 206 (2019-20)), som er relevante for KEF-udvalget
2258756_0034.png
Tabel 2
Midler til målrettet energieffektiviseringsindsats og tilskud til udfasning af olie- og gasfyr på forslag
til finansloven for 2021 i mio. kr.
2021
2022
36
11
25
500
420
80
2023
33
8
25
455
335
120
2024
32
7
25
375
215
160
Målrettet energieffektiviseringsindsats
-
-
Heraf indsats
Heraf budgetteret afledt afgiftstab
18
18
0
410
370
40
Tilskud til udfasning af olie- og gasfyr
-
-
Heraf tilskud
Heraf budgetteret afledt afgiftstab
Det bemærkes, at det fremgår af klimaaftalen, at administrationsomkostningerne til
puljerne holdes inden for puljernes rammer. Der er endnu ikke trukket administrati-
onsmidler fra tilskud til udfasning af olie- og gasfyr for 2021 og frem. Det skyldes, at
det sker i sammenhæng med, at den konkrete udmøntning mellem tilskudspuljer til
udfasning af olie- og gasfyr, herunder en pulje til afkobling fra naturgasnettet og til
udrulning af fjernvarme, aftales mellem aftaleparterne på baggrund af et oplæg fra
regeringen.
Jeg har i forbindelse med Finansudvalgets behandling af aktstykke 294 vedrørende
klimaaftalen fremsendt svar på spørgsmål 1 til aktstykket, hvori indgår en oversigt
over, hvordan klimaaftalen er udmøntet på finanslovsforslaget. Jeg gengiver over-
sigten her,
jf. tabel 3.
Tabel 3
Indbudgetteringen af Klimaaftale for energi og industri mv på forslag til finanslov for 2021 (i
parentes hvilke paragraffer aftalen er indbudgetteret på)
2021
Attalebeløb
-
-
-
-
-
-
-
-
Heraf initiativer under Klima-, Energi- og
Fosrsyningsministeriet (§ 29)
Heraf initiativer under Erhvervsministeriet (§ 8)
Heraf initiativer under Miljø- og Fødevareministeriet
(§ 24)
Heraf budgetteret ændring i afgiftsprovenuet (§35 og
§ 38)
Heraf fremrykning og forøgelse af pulje til grøn
transport (§ 35)
Heraf finansiering under Klima-, Energi- og
Fosrsyningsministeriet (§ 29)
Heraf finansiering fra reserve til grønne initiativer (§
35)
Heraf finansiering fra restprovenu fra ophævelse af
fradragsret for inddrivelsesrenter (§ 35)
1154
825
25
5
339
190
-106
-66
-58
2022
1088
734
25
0
646
-100
-106
-42
-69
2023
824
550
25
0
851
-100
-438
0
-64
2024
1285
813
25
0
1043
-100
-441
0
-56
Anm.: I aftalen er aftalesummen afrundet til nærmeste 25 mio. kr.
Side
2/3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 6: Svar på spørgsmål til FFL 21 (L 206 (2019-20)), som er relevante for KEF-udvalget
2258756_0035.png
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
3/3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 6: Svar på spørgsmål til FFL 21 (L 206 (2019-20)), som er relevante for KEF-udvalget
2258756_0036.png
Finansudvalget 2019-20
L 206 endeligt svar på spørgsmål 103
Offentligt
Finansudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
29. september 2020
J nr.
2019-5011
Finansudvalget har i brev af 7. september 2020 stillet mig følgende spørgsmål 103
til L 206 Forslag til finanslov for finansåret 2021, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål 103
Vil ministeren oplyse, hvilke politiske initiativer på klima-, energi- og forsyningsmini-
sterens ressortområde, som er indbudgetteret på finanslovsforslaget, og hvilke der
ikke er?
Svar
Det, der er indbudgetteret på forslag til finanslov for 2021, er udtryk for regeringens
prioriteringer og politiske aftaler/forlig inden for mit ressortområde. Eventuelle politi-
ske initiativer på mit ressortområde, der ikke er indbudgetteret på forslag til finans-
lov for 2021, er således ikke blandt regeringens politiske prioriteringer eller afta-
ler/forlig for 2021.
Det er bl.a. for at have overblik over politiske initiativer, at et finanslovsforslag har
den udformning og det omfang, det har. Idet spørgsmålet har så bred karakter,
henviser jeg derfor til forslag til finanslov for 2021.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/1
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 6: Svar på spørgsmål til FFL 21 (L 206 (2019-20)), som er relevante for KEF-udvalget
2258756_0037.png
Finansudvalget 2019-20
L 206 endeligt svar på spørgsmål 104
Offentligt
Finansudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
29. september 2020
J nr.
2019-5011
Finansudvalget har i brev af 7. september 2020 stillet mig følgende spørgsmål 104
til L 206 Forslag til finanslov for finansåret 2021, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål 104
Vil ministeren oplyse, om borgere eller virksomheder bliver pålagt øgede hhv.
omkostninger, byrder og målsætninger, som ikke har været planlagt i forudgående
aftaler?
Svar
Jeg fortolker spørgsmålet således, at spørgeren mener nye initiativer på § 29. Kli-
ma-, Energi- og Forsyningsministeriet i forslag til finanslov for 2021 sammenlignet
med finansloven for 2020, som ikke er forankret i forudgående aftaler.
Jeg vurderer ikke, at sådanne initiativer pålægger borgere eller virksomheder øge-
de omkostninger, byrder eller målsætninger.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/1
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 6: Svar på spørgsmål til FFL 21 (L 206 (2019-20)), som er relevante for KEF-udvalget
2258756_0038.png
Finansudvalget 2019-20
L 206 endeligt svar på spørgsmål 262
Offentligt
Finansudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
05. oktober 2020
J nr.
2020-4169
Finansudvalget har i brev af 16. september 2020 stillet mig følgende spørgsmål
262 til L 206 Forslag til finanslov for finansåret 2021, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 262
Vil ministeren sende en opgørelse over §29 Klima-, Energi- og Forsyningsministeri-
ets samlede beholdning jf. videreførselsoversigterne med angivels e af, hvor stor en
andel heraf der ikke er knyttet til planlagte aktiviteter, f.eks. ved forsinkelser, dvs.
midler som der ikke foreligger konkrete planer for anvendelse af og/eller hvor aktivi-
teten for kontoen reelt er ophørt? Der ønskes en oversigt over de konti, hvor be-
holdningsbeløbet ikke er fuldt ud disponeret til planlagte aktiviteter.
Svar
Spørgsmålet forstås således, at der spørges ind til videreførsler på samtlige af §
29. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets finanslovskonti. Yderligere forstås, at
der spørges ind til anvendelsen af de opgjorte videreførsler for 2020, hvorfor der
ikke redegøres for tilfælde, hvor der af prognosen ved årets anden kvartalsvise
økonomiopfølgning, udgiftsopfølgning 2, forventes et mindreforbrug, der kan øge
beholdningen af videreførsler.
Det bemærkes indledningsvist, at for så vidt angår hovedparten af § 29. Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriets finanslovskonti kan forbrug af opsparing som ud-
gangspunkt alene ske, hvis der spares et tilsvarende beløb op på en anden af mini-
steriets finanslovskonti. Dette følger af budgetlovens bestemmelser og er en helt
central baggrundsinformation for svaret.
Finanslovskontiene kan deles op i tre typer af konti. Type 1 er driftsbevillinger/stats-
virksomheder, som er institutioners bevillinger. De enkelte institutioner har i vid ud-
strækning planer for videreførslernes anvendelse, men pga. budget lovens bestem-
melser er det alene lokale planer, idet forbrug af videreførsler kun kan finde sted,
hvis der samtidig er en forventning om mindreforbrug på andre konti. Hvilke videre-
førsler, der prioriteres i praksis, er en central beslutning, som først kan træffes, når
der foreligger et konkret forventet mindreforbrug. Pågældende konti gennemgås i
tabel 1.
Type 2 er tilskudsordninger mv., hvorom der gælder samme begrænsning for for-
brug af videreførsel som under type 1. Kontiene vil typisk være kendetegnet ved, at
Klim a-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/6
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 6: Svar på spørgsmål til FFL 21 (L 206 (2019-20)), som er relevante for KEF-udvalget
2258756_0039.png
det er midler afsat til en øremærket aktivitet, som ofte er blevet afsat i en politisk af-
tale. Ligesom under type 1 kan der være lokale planer for anvendelsen af videre-
førslen, som ikke indgår i nedenstående tabel 2, hvor pågældende konti gennem-
gås.
Type 3 er ordninger, hvor der på grund af ordningernes særlige karakteristika i
modsætning til type 1 og type 2 ikke er begrænsninger for forbrug af videreførsler.
Pågældende konti gennemgås i tabel 3.
Tabel 1: Driftsbevillinger/statsvirksomheder under delloft for driftsudgifter med videreførsler
primo 2020, anført i mio. kr. og opgjort ved udgiftsopfølgning 2 i 2020.
Andel
Andel ikke-
Videreførel-
Hovedkonto (§)
ser primo
2020
budget
budgetteret
teret an-
anvendt i
vendt i
2020
2020
29.11.01. Departementet
29.21.01. Energisty relsen
29.21.02. Forsy ningstilsy-
68,5
net
29.21.07. Klimarådet
29.31.01. Danmarks Me-
18,1
terologiske Institut
29.41.01. De Nationale
Geologiske Undersøgel-
19,8
ser f or Danmark og Grøn-
land - GEUS
29.61.01. Geodatasty rel-
59,5
sen
29.71.01. Sty relsen f or
Dataf orsy ning og Ef f ekti-
v isering
I alt
322,2
72,9
249,3
58,9
190,4
64,8
14,3
50,5
8,0
42,5
0,0
59,5
11,8
47,7
0,0
19,8
0,0
19,8
16,2
1,9
0,0
1,9
4,6
0,0
4,6
0,0
4,6
29,4
39,1
39,1
0,0
23,7
63,2
0,0
13,0
23,7
50,2
0,0
0,0
efter 2020
ter 2020
23,7
50,2
vendt
vendt ef-
aftalt an-
talt an-
Andel
ikke-af-
Andel
Tabel 2: Tilskudsordninger mv. under delloft for driftsudgifter med videreførsler primo 2020,
anført i mio. kr. og opgjort ved udgiftsopfølgning 2 i 2020.
Andel
Andel
Videreførel-
budgetteret
Hovedkonto (§)
ser primo
anvendt i
2020
2020
29.21.08. Pulje til eksport-
0,2
f remme
0,0
0,2
0,0
0,2
2020
efter 2020
ter 2020
anvendt i
vendt
vendt ef-
budgetteret
aftalt an-
talt an-
Andel ikke-
Andel
ikke-af-
Side
2/6
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 6: Svar på spørgsmål til FFL 21 (L 206 (2019-20)), som er relevante for KEF-udvalget
2258756_0040.png
29.22.01. Tilskud til ener-
82,1
gif orskning
29.24.11. Center f or
50,7
Energibesparelser
29.24.18. Energief f ektivi-
14,5
seringsindsats
29.24.25. Pulje til f remme
af av ancerede biobrænd-
stof f er
29.24.30. Håndtering af
15,8
grundbeløbets ophør
29.25.04. Tilskudsordnin-
ger v edrørende biogasan-
læg
29.25.17. Screening og
f orundersøgelser til ud-
bud af hav v ind
29.27.02. Klimastøtte til
0,1
Arktis mv .
29.29.04. Bredbåndsdæk-
ning og digital inf rastruk-
tur mv .
29.29.05. Maritim nød- og
0,5
sikkerhedstjeneste
29.31.02. Tilskud til inter-
4,6
nationale organisationer
I alt
197,1
1,7
195,5
4,6
190,9
0,0
4,6
4,6
0,0
0,4
0,2
0,0
0,2
0,8
0,0
0,8
0,0
0,8
0,0
0,1
0,0
0,1
6,5
0,0
6,5
0,0
6,5
1,1
1,1
0,0
0,0
0,0
0,0
15,8
0,0
15,8
20,2
0,0
20,2
0,0
20,2
0,2
14,3
0,0
14,3
0,0
50,7
0,0
50,7
0,0
82,1
0,0
82,1
Tabel 3: Hovedkonti uden for udgiftsloft med videreførsler primo 2020, a nført i mio. kr. og op-
gjort ved udgiftsopfølgning 2 i 2020.
Andel
Andel
Videreførel-
budgetteret
Hovedkonto (§)
ser primo
anvendt i
2020
2020
2020
efter 2020
efter
2020
29.21.10. DUT-reserv e
v edrørende af f aldsområ-
det
29.24.24. National ord-
68,9
ning f or geotermi
29.24.31. Pulje til håndte-
ring af strandede omkost-
ninger
8,4
0,0
8,4
0,0
8,4
0,0
68,9
0,0
68,9
38,6
38,6
0,0
0,0
0,0
anvendt i
anvendt
anvendt
budgetteret
budgetteret
getteret
Andel ikke-
Andel
ikke-bud-
Side
3/6
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 6: Svar på spørgsmål til FFL 21 (L 206 (2019-20)), som er relevante for KEF-udvalget
2258756_0041.png
I alt
115,9
38,6
77,3
0,0
77,3
Af tabel 1, 2 og 3 fremgår, at den samlede videreførs el primo 2020 for § 29. Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriet er 635,2 mio. kr. Differencen til de 610,7 mio. kr.,
der summeres til i
tabellen ”Videreførselsoversigt, inkl. overført overskud”
FFL21, kan henføres til, at der i forbindelse med udarbejdelsen af dette svar, er
blevet identificeret fejl i opgørelsen af videreførsler på FFL21.
Anvendelse af videreførsler i 2020
§ 29.21.01. Energistyrelsen
Ved udgiftsopfølgning 2 for 2020 budgetteres der med at anvende 13,0 mio. kr. af
videreførslen på kontoen. Der er tale om et træk på Energistyrelsens videreførsel
med henblik på at dække diverse meromkostninger i 2020.
§ 29.21.02. Forsyningstilsynet
Forsyningstilsynet er fuldt gebyrfinansieret og har fået oparbejdet en større over-
dækning, som skal nedbringes. I 2020 budgetteres i udgiftsopfølgning 2 med an-
vendelse af 29,4 mio. kr.
§ 29.21.10. DUT-reserve vedrørende affaldsområdet
Der er indgået aftale med KL om en DUT-kompensation, som indebærer, at det
fulde beløb på kontoen overføres til kommunerne.
§ 29.24.18. Energieffek tiviseringsindsats
Ved udgiftsopfølgning 2 for 2020 budgetteres der med at anvende 0,2 mio. k r. af vi-
dereførsler under kontoen. Merforbruget vedrører afviklingen af aktiviteter vedrø-
rende data, information mv. om energibesparelser, som udgør en del af Energiafta-
len af juni 2018. En række aktiviteter, som var forudsat afviklet i 2019, blev ikke
fuldt afviklet i det pågældende år, hvorfor afregningen af disse strækker sig ind i
2020 med et mindre merforbrug til følge.
§ 29.25.04. Tilsk udsordninger vedrørende biogasanlæg
Ved udgiftsopfølgning 2 for 2020 budgetteres der med at anvende 1,1 mio. kr. af vi-
dereførsler under kontoen. Merforbruget vedrører afviklingen af et måleprogram på
særligt mindre biogasanlæg, som der er afsat midler til i 2019 og 2020 som en del
af finanslovsaftalen for 2019. En række aktiviteter, som var forudsat afviklet i 2019,
blev ikke fuldt afviklet i det pågældende år, hvorfor afregningen af disse strækker
sig ind i 2020 med et merforbrug til følge.
§ 29.29.05. Maritim nød- og sik k erhedstjeneste
Ved udgiftsopfølgning 2 for 2020 budgetteres der med at anvende 0,4 mio. kr. af vi-
dereførsler under kontoen. Kontoens bevilling finansierer en kontrakt med Tele
Greenland, som varetager driften af en radiobaseret maritim nød- og sikkerhedstje-
neste i Grønland (nødradio for maritime fartøjer). Kontrakten inflationskorrigeres
Side
4/6
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 6: Svar på spørgsmål til FFL 21 (L 206 (2019-20)), som er relevante for KEF-udvalget
2258756_0042.png
hvert år, hvilket har medført, at kontraktsummen i 2020 overstiger den på finanslo-
ven afsatte bevilling. Denne merudgift finansieres i 2020 via træk på kontoens vide-
reførsel.
§ 29.31.01. Danmark s Meteorologisk e Institut
I 2020 budgetterer Danmarks Meteorologiske Institut med at anvende 16,2 mio. kr.
af de videreførte 18,1 mio. kr. på § 29.31.01. Danmarks Meteorologiske Institut.
Dette skyldes manglende en-route indtægter som følge af en væsentlig nedgang i
flytrafikken forårsaget af COVID-19.
§ 29.71.01. Styrelsen for Dataforsyning og Effek tivisering
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering budgetterer med forbrug af viderefør-
sel på 14,3 mio. kr. i 2020. Forbruget knytter sig primært til projekt om nykortlæg-
ning af Grønland, hvor udgifter er aftalt finansieret ved træk på styrelsens videre-
førsler.
Anvendelsen af videreførsler efter 2020
Budgetloven indebærer som tidligere nævnt som udgangspunkt, at der ikke er ad-
gang til netto at anvende videreførsler på hovedkonti inden for delloft for driftsudgif-
ter. Det betyder, at for at anvende af en videreførsel på en hovedkonto skal der op-
spares det samme beløb på andre hovedkonti. Klima-, Energi- og Forsyningsmini-
steriet lægger sit budget for 2021 i efteråret 2020, hvor der tages endelig stilling til
forbrug af videreførsler. Der er dog udtagelser for hvilke, der allerede foreligger en
aftale om anvendelsen af videreførsler efter 2020 eller for hvilke, der er indgået
kontraktlige internationale forpligtelser, hvis udgifter ikke ville kunne modsvares in-
den for samme hovedkonti af et tilsvarende mindre træk på grundbevillingen. Und-
tagelserne gennemgås nedenfor.
§ 29.21.02. Forsyningstilsynet
FSTS forventer at nedbringe gebyroverdækningen på 39,1 mio. kr. så hurtigt som
muligt i de kommende år, så det enkelte gebyrområde kommer til at balancere.
Ad. 29.31.02. Tilsk ud til internationale organisationer
For så vidt angår § 29.31.02. Tilskud til internationale organisationer forventes et
merforbrug i 2021 forårsaget af betaling til EUMETSAT, som skal dækkes af vide-
reførselsbeholdningen, og som Danmarks Meteorologiske Institut er kontraktligt for-
pligtet til at afholde.
§ 29.61.01. Geodatastyrelsen
På FFL21 er indbudgetteret forbrug af videreførsler fra 2022-2027 vedr. projektud-
gifter for Ejerfortegnelsen og EjendomsBeliggenhedsRegistret for 11,8 mio. kr.
§ 29.71.01. Styrelsen for Dataforsyning og Effek tivisering
Vedrørende nykortlægning af Grønland er der tiltrådt forbrug på i alt 12,4 mio. kr. i
årene 2021-2022, som er forudsat finansieret ved træk på styrelsens videreførsler.
Side
5/6
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 6: Svar på spørgsmål til FFL 21 (L 206 (2019-20)), som er relevante for KEF-udvalget
2258756_0043.png
Heraf er der på finansloven indarbejdet forbrug af videreførsel på årligt 4,0 mio. kr. i
2021 og 2022.
For så vidt angår § 29.24.24. National ordning for geotermi og § 29.24.31. Pulje til
håndtering af strandede omkostninger gælder, at disse hovedkonti
ik k e
er placeret
inden for delloft for driftsudgifter. Det vil således være muligt at anvende af kontie-
nes videreførsler i 2021 og frem, såfremt der måtte være fagligt grundlag herfor.
§ 29.24.24. National ordning for geotermi
Kontoen fungerer som en garantiordning, hvor selskaber, som gennemfører geoter-
miske boreaktiviteter i Danmark, kan opnå risikodækning. Under kontoen kan der
tilkomme indtægter, såfremt selskaber tilslutter sig garantiordningen og dermed på-
lægges at indbetale en forsikringspræmie til kontoen, ligesom der kan ske udbeta-
linger i tilfældet af, at deltagende selskabers boreaktiviteter går galt. Videreførslen
er en startkapital til ordningen, som forventes at være selvfinansierende. Der er
derfor ikke forudsat træk på videreførslen.
§ 29.24.31. Pulje til håndtering af strandede omk ostninger
Kontoen udgør en pulje til håndtering af strandede omkostninger, i tilfældet af at
kraftvarmeværker, som har modtaget grundbeløbsstøtte, ser sig nødsaget til at
lukke som følge af grundbeløbsstøttens bortfald. Puljen er som udgangspunkt mål-
rettet kommuner, der gennem garantistillelse hæfter for eventuelle ubetalte anlægs-
lån, i tilfældet af at et værk lukker. Såfremt der kommer støtteberettigede ansøgnin-
ger til puljen, vil der være grundlag for at udbetale støtte i 2021 eller senere, hvilket
potentielt vil kunne medføre træk på kontoens videreførsel. For nuværende forelig-
ger der dog ikke sådanne ansøgninger.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
6/6
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 6: Svar på spørgsmål til FFL 21 (L 206 (2019-20)), som er relevante for KEF-udvalget
2258756_0044.png
Finansudvalget 2019-20
L 206 endeligt svar på spørgsmål 166
Offentligt
Finansudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
29. september 2020
J nr.
2019-5011
Finansudvalget har i brev af 8. september 2020 stillet mig følgende spørgsmål 166
til L 206 Forslag til finanslov for finansåret 2021, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål 166
Vil ministeren oplyse om de 2,8 mio. kr., som konverteres af øvrige driftsmidler på
29.11.01.60
”Kampagne
for klimavenlig adfærd gennem mærkningsordning mv.”
er midler fra det tidligere projekt, eller er det nye midler til et nyt projekt?
Svar
Midlerne, som på forslaget til finansloven for 2021 konverteres fra øvrige driftsmid-
ler til lønsumsmidler på § 29.11.01.60.
Kampagne for klimavenlig adfærd gennem
mærkningsordning mv.,
stammer fra det oprindelige afsatte beløb til projektet. Der
er ikke tilføjet nye midler til projektet på forslaget til finansloven for 2021.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/1