Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 55
Offentligt
2273126_0001.png
CO2-reduktion fra vejtransport mod 2030.
Biodiesel, biogas og PtX
Resumé
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Henvendelse af 3/11-20 fra Emmelev A/S om CO2-reduktion fra vejtransport frem mod 2030 ifm. foretræde for udvalget
Udarbejdet af:
Ea Energianalyse
Gammeltorv 8, 6. tv.
1457 København K
T: 60 39 17 16
E-mail: [email protected]
Web: www.eaea.dk
2 | CO2 reduktion fra vejtransport mod 2030. Biodiesel, biogas og PtX, 16-09-2020
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Henvendelse af 3/11-20 fra Emmelev A/S om CO2-reduktion fra vejtransport frem mod 2030 ifm. foretræde for udvalget
2273126_0003.png
Indledning
Det danske Folketing har sat et mål om at reducere udledningen af klimagas-
ser med 70% i 2030 i forhold til 1990. Flere analyser har fremhævet udfordrin-
gerne ved at nå dette ambitiøse mål, og at der er behov for at alle sektorer bi-
drager. Samlet ligger Danmarks udledning nu lavere end i 1990, men for vej-
transport er de årlige emissioner steget fra ca. 9,5 million tons CO
2
i 1990, til
over 11 millioner tons CO
2
i 2018.
Klimarådet, klimapartnerskaberne og andre analyser peger på, at en mio. elbi-
ler eller mere er nødvendige for at nå målet i 2030. Men selv i et ambitiøst
scenarie med omkring en million elbiler
1
på vejene i 2030, viser Ea Energiana-
lyses transportmodel at CO
2
-emissionerne fra vejtransport i 2030 kun falder
med ca. 5% i forhold til 1990-niveauet. I et scenarie med ca. en halv million el-
biler i 2030 vil emissionerne i 2030 stadig være ca. 5% højere end i 1990.
For at opnå større CO
2
-reduktioner i vejtransporten mod 2030, vil det være
nødvendigt yderligere at reducere anvendelsen af fossile brændstoffer, herun-
der diesel i tung transport. I dag er efterspørgslen efter diesel til vejtransport
næsten dobbelt så stor som efterspørgslen efter benzin (102 PJ hhv. 55 PJ).
Når ikke-vejrelateret dieselforbrug medtages, så er den samlede dieselefter-
spørgsel næsten tre gange større end benzinefterspørgslen. I denne analyse
ses der derfor på tre forskellige måder at reducere forbruget af diesel frem
mod 2030: ved dansk biodiesel fra rapsfrø, ved biogas i tung transport og ved
anvendelse af Fischer-Tropsch diesel baseret på elektrolysebrint og CO
2
. Det
sidste kaldes i almindelig tale for PtX-diesel.
To Vejtransportscenarier: Ambitiøs og Moderat elektrificering.
Der opereres i analysen med to forskellige hovedscenarier: et
”a itiøst” s e-
narie, hvor der antages at være ca. en million el- og hybridbiler på vejene i
2030 og hvor næsten alle rutebusser er omlagt til el eller brint og ca. 25% af
nye lastbiler er el- eller brintdrevne. Endvidere et scenarie med
” oderat”
elektrificering
hvor der antages at være ca. 500.000 el- og hybridbiler i 2030
samt nogle el- og brintbusser og lastbiler. I begge scenarier øges elektrifice-
ringsgraden frem mod 2040.
Brug af biobrændstoffer omfattes også af begge scenarier. Det antages, at
iblandingsniveauet i diesel er B7 fra 2021 til 2040, mens iblanding i benzin er
E10 i samme periode. I flere kommuner i Danmark er man allerede begyndt at
1
Omfatter også plug-in hybrider. Efter 2030, omfatter det også brintbiler.
3 | CO2 reduktion fra vejtransport mod 2030. Biodiesel, biogas og PtX, 16-09-2020
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Henvendelse af 3/11-20 fra Emmelev A/S om CO2-reduktion fra vejtransport frem mod 2030 ifm. foretræde for udvalget
2273126_0004.png
investere i gasbusser, som i denne sammenhæng antages at være biogas, gen-
nem køb af certifikater.
I begge scenarier antages det, at biogas indfases i mindre omfang til busdrift
(15-20% i perioden 2025-2030 og herefter faldende). På grund af højere ener-
giforbrug og højere omkostninger til indkøb og drift af køretøjet, ventes bio-
gas kun at få begrænset betydning i lastbiler frem mod 2030.
I Ambitiøs elektrificering scenariet vil forbruget af fossile brændstoffer toppe
inden 2025, men stadig stå for ca. tre fjerdedele af vejtransportens energifor-
brug i 2030 (se Figur 1). Det understreger den betydelige rolle som i særdeles-
hed dieselolie forventes at have mange år frem.
200
180
160
140
PJ/år
120
100
80
60
40
20
0
Diesel
Benzin
Naturgas
Biodiesel
Bioethanol
El
Brint
Biogas
Figur 1: Dansk vejtransports energiforbrug,
” A
itiøs” elektrifi eri g
Omkostninger ved at fortrænge fossil diesel
Nedenstående sammenlignes de samfundsøkonomiske omkostninger ved at
reducere forbruget af fossil diesel i den danske vejtransport frem mod 2030
for henholdsvis rapsbaseret biodiesel, biogas og Fischer-Tropsch diesel. Forud-
sætninger og beregninger kan findes i hovedrapporten.
Indenlandsk CO
2
i fokus
Ved beregningen indregnes kun de danske direkte emissioner af CO
2
-ækviva-
lenter. For dieselolien betyder det at emissioner ved olieudvinding og
4 | CO2 reduktion fra vejtransport mod 2030. Biodiesel, biogas og PtX, 16-09-2020
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Henvendelse af 3/11-20 fra Emmelev A/S om CO2-reduktion fra vejtransport frem mod 2030 ifm. foretræde for udvalget
2273126_0005.png
raffinering ikke indgår, da det antages at foregå i udlandet. Endvidere indgår
de såkaldte LULUCF
2
effekter ved ændret arealanvendelse ikke, og de afledte
klimaeffekter ved at rapskagen kan fortrænge importeret sojaskrå indgår hel-
ler ikke. Endelig antages det, at PtX diesel produceres på basis af elektrolyse-
brint uden CO
2
emission. Både biogas og biodiesel regnes som CO
2
neutral
3
,
og afledte effekter i landbruget medtages ikke.
Tabel 1 nedenfor viser den beregnede CO
2
-reduktionsomkostning pr. ton kon-
ventionel diesel der erstattes med rapsbaseret biodiesel, biogas, eller FT-die-
sel.
Brændsels-
omkostninger
(uden moms
og afgifter)
(kr./GJ)
Mer-omkost-
ninger i for-
hold til fossil
diesel (kr./GJ)
Omkostning
pr. ton sparet
CO
2
i Dan-
mark
(kr./ton)
kr./GJ
Diesel an forbruger
4
Biodiesel markedspris
5
Biogas til tung transport an forbruger
6
FT-diesel
7
129
174
199
465
45
70
336
605
948
Ca. 4500
Tabel 1: Omkostning pr. ton sparet CO
2
frem mod 2030 ved henholdsvis biodiesel, biogas og Fi-
scher Tropsch diesel i tung transport.
Den samfundsøkonomiske CO
2
-reduktionsomkostning ved at fortrænge fossil
diesel i tung transport er ca. 600 DKK/ton ved biodiesel, ca. 950 DKK/ton ved
biogas og ca. 4,500 DKK/ton ved Fischer-Tropsch dieselprodukter. Beregnin-
gen er gennemført i 2019-faktorpriser og uden indregning af forvridningstab.
Der skal nævnes, at der er betydelig usikkerhed omkring omkostningerne ved
produktion af Fischer-Tropsch diesel baseret på elektrolysebrint.
2
3
Land Use, Land Use Change and Forestry
I forbindelse med VE direktivets bæredygtighedskriterier har dansk produceret biodiesel på raps opnået
en CO
2
fortrængning på 72%
4
Energistyrelsens
Baggru ds otatet ”Bræ dselspriser til
2020-fre
skriv i ger” so var i høri g i somme-
ren 2020 (Energistyrelsen, 2020).
5
Gennemsnitlige markedspriser i 2019 ifølge Argus Biofuels.
6
Rammevilkår for gas til tung vejtransport (COWI, 2014), Samfundsøkonomiske beregningsforudsætninger
for energipriser og emissioner (Energistyrelsen, 2019), og interviews med markedsaktører
7
Ea Energianalyse egne beregninger. Omkostninger ved etablering af mellemskala FT-diesel produktion in-
den 2030, baseret på elektrolysebrint og CO
2
fangst fra større punktkilde.
5 | CO2 reduktion fra vejtransport mod 2030. Biodiesel, biogas og PtX, 16-09-2020