Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 54
Offentligt
2273103_0001.png
3. november 2020
Neste er verdens største producent af 2.-generations biodiesel. I modsætning til 1.-generations
biobrændsler produceret af fødevarer, består 2.-generations biobrændsler af
affaldsprodukter,
såsom
brugt fritureolie og slagteriaffald, der ikke er brugbare som fødevarer
eller kræver store landarealer at
fremstille. Denne 2.-generations biodiesel kan reducere CO2-udledningerne med op til
90 %
i forhold til
fossil diesel og kan integreres i den nuværende (last)bilpark
uden modificeringer
af hverken dieselbiler eller
lastbilers motorer.
Spørger man
de danske aktører,
kan man med et langsigtet og ambitiøst fortrængningskrav fremme grønne
brændsler i de motorer, der stadig vil være på vejen efter 2030. Ligeledes vil
klare krav
til brændstoffers
bæredygtighed give producenter og leverandører mulighed for at udvikle de nødvendige løsninger.
PostNord
er allerede i gang.
Circle K, Molslinjen og Herning Turist
ligeså. Men for at hele markedet kan
fremme omstillingen, er det nødvendigt med politiske definerede krav, som aktørerne på markedet kan
konkurrere med hinanden om at opfylde mest effektivt.
I vores nabolande, der har indført mere ambitiøse iblandings- og fortrængningskrav, har Neste allerede
bidraget til at reducere 9,6 millioner tons CO2-udledninger, hvilket svarer til at fjerne 3,5 millioner
passagerbiler fra vejene. Derfor rangerer Neste for tredje år i træk blandt verdens tre
mest bæredygtige
virksomheder
og står nu klar til at bidrage til den grønne omstilling i Danmark med bæredygtige
biobrændsler til den danske vejtransport.
Neste forventer en bæredygtig produktionskapacitet på 4,5 millioner tons allerede i starten af 2023, og
andre markedsaktører har annonceret planer, der øger produktionskapaciteten af 2.-generations biodiesel
med yderligere 7 millioner tons. I Europa og Nordamerika forventes forsyningsevnen for 2.-generations
biodiesel rent faktisk at overstige efterspørgslen frem mod 2030.
På det forestående udvalgsmøde vil Neste præsentere deres konkrete løsninger, der kan bidrage til de
ambitiøse danske klimamålsætninger i transportsektoren. Derudover vil Neste også kort fremlægge deres
fremskrivninger for den globale forsyningsevne for 2.-generations biodiesel mod 2030.
Der henvises desuden til følgende artikler fra EnergiWatch:
Brændstofgigant: Dansk vej til CO2-reduktion er et modigt sats
Finsk bejler til dansk biomarked kommer med kødaffald og friture