Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 5
Offentligt
2258094_0001.png
Samråd i Folketingets Europaudvalg den 7. oktober
2020 om miljørådsmødet den 23. oktober
Dato
7. oktober 2020
Der forventes at være to klimasager på dagsordenen
for miljørådsmødet den 23. oktober. Det drejer sig
om den europæiske klimalov, som forelægges til ori-
entering,
og et nyt punkt om opdatering af EU’s NDC.
Derudover forelægger jeg forslaget til et opjusteret
EU-klimamål for 2030 til forhandlingsoplæg. Sagen
om EU’s NDC skal ses i tæt sammenhæng hermed.
[1. Opjusteret 2030-mål]
Kommissionen fremlagde den 17. september en
meddelelse om styrkelse af Europas klimaambitioner
for 2030. Heri foreslår Kommissionen at opjustere
EU’s klimamål fra de nuværende mindst
40 procent
til mindst 55 procent i 2030 i forhold til 1990. Kom-
missionens plan baserer sig på en konsekvensana-
lyse og skitserer også, hvordan et øget mål kan op-
nås.
Kommissionen anbefaler et mål på mindst 55 pro-
cent, da dette er nødvendigt for at nå
EU’s mål om
klimaneutralitet i senest 2050 på en hensigtsmæssig
måde. Kommissionen vurderer, at målet er realistisk
at nå, og at det kan ske på en økonomisk og socialt
ansvarlig måde, men Kommissionen understreger
samtidig, at det vil kræve en væsentlig intensiveret
indsats i alle sektorer.
Kommissionens forslag til et opjusteret mål dækker
som noget nyt
både udledninger og optag af drivhus-
gasser.
Side 1/9
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Talepapir fra Europaudvalgets møde den 7/10-20 vedr. miljørådsmødet den 23/10-20 om et opjusteret 2030-mål
2258094_0002.png
Målet vil dermed blive opgjort på samme måde som
EU’s mål om klimaneutralitet i senest 2050. Dette
gælder i øvrigt også for det danske 70 procent reduk-
tionsmål i klimaloven.
Kommissionens plan lægger desuden op til en
grundlæggende modernisering af EU’s klimaregule-
ring.
EU’s nuværende klimapolitik
skal ændres i en
mere markedsbaseret og omkostningseffektiv ret-
ning, hvor der i stigende grad benyttes fælleseuro-
pæisk regulering til at reducere udledningerne. Kom-
missionen fremhæver et styrket og udvidet kvotehan-
delssystem som et centralt værktøj for at indfri et hø-
jere EU-mål på en omkostningseffektiv måde.
Dette vil i givet fald betyde, at nationalt, byrdefordelte
mål i ikke-kvotesektoren, som primært omfatter vej-
transport, opvarmning af bygninger og landbrug, vil
få en mindre rolle
i EU’s klimapolitik fremadrettet.
[Proces]
Det tyske formandskab arbejder for, at der kan opnås
enighed om et højere EU-klimamål, så EU kan melde
en opjusteret NDC ind til Parisaftalen inden udgan-
gen af 2020. Målet er desuden foreslået indsat i for-
slaget om en europæisk klimalov.
Sagen vil blive drøftet første gang på Det Europæi-
ske Råds møde den 15. og 16. oktober, da EU’s kli-
mamål traditionelt har været genstand for behandling
på stats- og regeringschefsniveau. Sagen forventes
også behandlet på miljørådsmødet den 23. oktober.
Og hvis der ikke er opnået enighed inden, ventes den
igen drøftet på Det Europæiske Råd i december.
Side 2/9
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Talepapir fra Europaudvalgets møde den 7/10-20 vedr. miljørådsmødet den 23/10-20 om et opjusteret 2030-mål
2258094_0003.png
Det formodes, at formandskabet ikke vil søge at fast-
lægge den nærmere udmøntning af et højere mål i
forbindelse med vedtagelsen heraf. Det er dog
endnu uvist, hvor detaljerede forhandlingerne vil
blive. Det er derfor muligt, at der vil blive forhandlet
om nogle overordnede principper for den senere ud-
møntning.
Udmøntningen af målet vil ske gennem en række for-
slag, som Kommissionen forventes at præsentere i
juni 2021. Først på dette tidspunkt kan de konkrete
konsekvenser for Danmark vurderes.
[Regeringens holdning]
Regeringen finder, at det er helt centralt, at EU’s kli-
mamål øges, og at dette kan meldes ind til Parisafta-
len inden udgangen af 2020.
Det er meget positivt, at Kommissionen har fremlagt
et klimamål på mindst 55 procent i 2030. Det var
langt fra givet. Ved sin tiltrædelse havde Kommissio-
nen alene tilkendegivet at ville undersøge et mål på
minimum 50 procent og op til 55 procent.
Regeringen har det seneste års tid arbejdet hårdt
sammen med ligesindede lande for et mål på mindst
55 procent. Og det er nu lykkes at få Kommissionen
til at fremsætte et forslag, der ligger
over
deres tidli-
gere udmeldte spænd.
I forhandlingerne vil regeringen lægge stor vægt på
at få et mål på
mindst
55 procent, der indeholder
både udledninger og optag. Mindst 55 procent er et
ambitiøst mål for EU. Det vil kræve en meget stor
indsats for hele EU, som vil skulle accelerere klima-
indsatsen meget betydeligt.
Side 3/9
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Talepapir fra Europaudvalgets møde den 7/10-20 vedr. miljørådsmødet den 23/10-20 om et opjusteret 2030-mål
2258094_0004.png
Der er i dag meget stor forskel på, hvor langt de en-
kelte lande er i den grønne omstilling. For eksempel
har Bulgarien og Rumænien klimamål i ikke-kvote-
sektoren på henholdsvis 0 og 2 procent. Så er der
langt op til et samlet klimamål på 55 procent.
Men ”mindst 55 procent” betyder også, at regeringen
er villig til at gå videre. Regeringen vil derfor lægge
vægt på at nå et mål på 65 procent.
Det er dog vigtigt i den sammenhæng at være op-
mærksom på, at EU’s klimamål ikke fordeles
ligeligt
på medlemsstaterne. Ellers kunne Danmark jo blot
arbejde for et EU-mål på 70 procent, som svarer til
Danmarks.
I EU får landene med lavest BNP traditionelt et min-
dre mål, mens lande med højere BNP, heriblandt
Danmark, får et højere mål. Med et mål på for ek-
sempel 65 procent er der derfor en risiko for, at Dan-
mark kan få et mål på
over
70 procent eller et nyt mål
for ikke-kvotesektoren, som vil være meget udfor-
drende.
Regeringen lægger derfor afgørende vægt på, at
Danmark ved et højere mål end 55 procent ikke for-
pligtes til at levere mere, end hvad der følger af kli-
malovens 70 procent reduktionsmål. Det må således
ikke blive svære eller dyrere at opnå det danske 70
procents mål.
Der forventes meget svære forhandlinger, hvor det
bliver yderst vanskeligt blot at undgå en udvanding
af Kommissionens udspil. En større gruppe lande er
meget skeptiske overfor at hæve målet.
Side 4/9
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Talepapir fra Europaudvalgets møde den 7/10-20 vedr. miljørådsmødet den 23/10-20 om et opjusteret 2030-mål
2258094_0005.png
Der er ingen andre lande, der har ytret ønske om et
højere mål end mindst 55 procent.
Regeringen vil i forhandlingerne anlægge den til-
gang, der sikrer det mest ambitiøse klimamål. Det er
umiddelbart vurderingen, at som forhandlingssituati-
onen er lige nu, vil Danmark opnå mest mulig indfly-
delse for så højt et mål som muligt ved at samarbejde
med de mest ambitiøse lande for at sikre opbakning
til et mål på mindst 55 procent.
Regeringen lægger derudover stor vægt på, at et hø-
jere mål implementeres omkostningseffektivt. I takt
med at ambitionsniveauet hæves i EU, er der behov
for at modernisere reguleringen således, at reduktio-
nerne sker i de sektorer og i de lande, hvor det bedst
kan betale sig, og hvor der fortsat er behov for en stor
indsats.
Ved omkostningseffektivt forstår regeringen:
For det første,
at EU’s
kvotehandelssystem skal styr-
kes væsentligt, så det kan levere en væsentligt større
andel af EU's samlede reduktionsindsats gennem en
højere CO
2
-pris og sikre incitament til at fjerne CO
2
fra atmosfæren.
For det andet,
at der etableres en mere ensartet
CO
2
-pris på tværs af sektorer som opvarmning af
bygninger og vejtransport gennem en udvidelse af
EU’s kvotehandelssystem.
For det tredje,
at der indføres en særskilt landsektor-
søjle med en fælleseuropæisk reduktionsforpligtelse
og regulering af landbruget samt optag og udlednin-
ger fra jorder.
Side 5/9
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Talepapir fra Europaudvalgets møde den 7/10-20 vedr. miljørådsmødet den 23/10-20 om et opjusteret 2030-mål
2258094_0006.png
For det fjerde
at den nationale reduktionsforpligtelse
i de ikke-kvotebelagte sektorer bør minimeres.
For det femte,
at der fokuseres på behovet for en
mere ambitiøs og omkostningseffektiv fælleseuro-
pæisk sektorlovgivning, blandt andet inden for CO
2
-
standarder for vejtransport. Regeringen arbejder for
en udfasning af benzin- og diselbiler i EU, og derfor
er det meget positivt, at Kommissionen vil se på,
hvornår der skal sættes et stop for salg af forbræn-
dingsmotorer.
For det sjette,
at søfartens bidrag til reduktion af ud-
ledninger bør håndteres særskilt i forbindelse med
IMO-forhandlingerne og fremtidige klimatiltag for sø-
farten i EU. Det gælder også i forhold til det forven-
tede forslag fra Kommissionen om at inkludere søfar-
ten i
EU’s kvotehandelssystem.
Overordnet set ser regeringen desuden positivt på
Kommissionens generelle tilgang vedrørende vedva-
rende energi og energieffektivisering.
Endelig lægger regeringen vægt på,
at EU’s flerårige
finansielle ramme for 2021-2027
og EU’s
genopret-
ningsinstrument skal understøtte indfrielsen af et
øget 2030-klimamål. Og at en eventuel kompensa-
tion gennem provenu fra kvotesalg minimeres.
[2. Europæisk klimalov]
Den næste sag, som jeg vil nævne, er den europæi-
ske klimalov. Det tyske formandskab forventes at gå
efter, at der opnås en delvis generel indstilling til for-
slaget på rådsmødet.
Side 6/9
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Talepapir fra Europaudvalgets møde den 7/10-20 vedr. miljørådsmødet den 23/10-20 om et opjusteret 2030-mål
2258094_0007.png
I et år, hvor den grønne dagsorden har været under
pres, vil en aftale om klimaloven være et vigtigt re-
sultat at opnå. Derfor vil vi fra dansk side gøre vores
for, at der kan nås enighed i Rådet, så forhandlin-
gerne med Europa-Parlamentet kan påbegyndes.
Forslaget blev forelagt til forhandlingsoplæg i juni.
Derfor vil jeg ikke gå i detaljer med forslaget og rege-
ringens holdning, men fokusere på, hvad der er sket
siden sidst.
Det tyske formandskab har senest fremlagt et kom-
promisforslag, hvor det er lykkedes at få sat en
række danske fingeraftryk.
De primære ændringsforslag vedrører en proces for
et delmål i 2040, at den fælles EU-sti gøres indikativ
og vedtages via almindelig beslutningsprocedure, at
der inkluderes en revisionsklausul samt sikres en
større sammenhæng med Parisaftalen.
Dertil er Kommissionens forslag til et opjusteret
2030-mål indsat, hvilket der på forhånd var gjort
plads til.
Forhandlingerne i Rådet drejer sig hovedsageligt om,
hvorvidt målet om klimaneutralitet kun skal gælde for
EU som et kollektivt mål eller også for medlemssta-
terne, og om der skal indgå en proces for 5- eller 10-
årige delmål i loven.
En gruppe af mere klimaambitiøse lande arbejder li-
gesom Danmark for, at målet skal gælde for både EU
og medlemsstaterne, mens en større gruppe fortsat
er imod.
Side 7/9
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Talepapir fra Europaudvalgets møde den 7/10-20 vedr. miljørådsmødet den 23/10-20 om et opjusteret 2030-mål
2258094_0008.png
En lille gruppe af lande, heriblandt Danmark, arbej-
der også for, at der sendes et signal om, at næste
skridt for EU efter klimaneutralitet er netto-negative
udledninger. Det har dog mødt modstand fra en
større gruppe lande.
En stor gruppe af lande har støttet Danmarks forslag
om en proces for delmål. Men vandene deler sig om,
hvorvidt målene skal være 5- eller 10-årige.
En mindre gruppe af ambitiøse lande støtter det dan-
ske forslag om 5-årige delmål med henblik på at sikre
mest mulig overensstemmelse med Parisaftalen,
mens en større gruppe ønsker at bevare de 10-årige
delmål. Hvad angår en fælles EU-sti, er der bred
enighed om, at stien ikke skal vedtages som en de-
legeret retsakt. Det tyske formandskab har derfor
også taget det ud af deres kompromisforslag.
[3.
Opdatering af EU’s NDC]
Formandskabet ser desuden ud til at ville sætte en
opdatering af EU’s NDC
til Parisaftalen på dagsorde-
nen for miljørådsmødet
.
Det vil blive endeligt bekræf-
tet på COREPER senere i dag.
Vi modtog først oplysningen om, at punktet ventes
sat på dagsordenen sent mandag eftermiddag. Der-
for er sagen ikke omtalt i det samlenotat om miljø-
rådsmødet, som udvalget har modtaget inden mødet
i dag.
Opdateringen af
NDC’en
handler i høj grad om for-
slaget til EU’s opjusterede klimamål for 2030.
Jeg for-
venter derfor, at hvis sagen bliver bibeholdt på dags-
ordenen, at drøftelsen alene kommer til at handle om
selve klimamålet og en opjustering heraf.
Side 8/9
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Talepapir fra Europaudvalgets møde den 7/10-20 vedr. miljørådsmødet den 23/10-20 om et opjusteret 2030-mål
2258094_0009.png
En opdatering af EU’s NDC
vil ikke kunne vedtages i
miljørådet, medmindre der forinden er en aftale på
plads
om et opjusteret klimamål for 2030. NDC’en
kan kun vedtages med enstemmighed.
Som jeg nævnte tidligere skal der være en første po-
litisk drøftelse af EU’s klimamål på mødet i Det Euro-
pæiske Råd i næste uge. En politisk aftale om selve
målet forventes først at komme på plads senere på
året.
Jeg oversender gerne et notat til udvalget om sagen,
hvis sagen bliver bibeholdt på dagsordenen for råds-
mødet.
Tak for ordet.
Side 9/9