Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 47
Offentligt
2271264_0001.png
Bekendtgørelse om tilskud til projekter vedrørende udrulning af fjernvarmedistributionsnet
I medfør af tekstanmærkning nr. XX ad XX.XX.XX § 29 på finansloven for finansåret 2021 fastsættes:
Formål og anvendelsesområde
§ 1.
Energistyrelsen kan efter ansøgning fra fjernvarmevirksomheder yde tilskud til projekter vedrørende
udrulning af fjernvarmedistributionsnet med henblik på at konvertere varmeforbrugere til
fjernvarmeforsyning.
Stk. 2.
Tilskud kan ydes inden for den bevillingsmæssige ramme afsat på finansloven. Energistyrelsen
offentliggør den årlige beløbsmæssige ramme.
Stk. 3.
Tilskud til projekter vedrørende udrulning af fjernvarmedistributionsnet udgør statsstøtte i medfør
af artikel 107, stk. 1, i Traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde. Støtteordningen er anmeldt til
Europa-Kommissionen i henhold til Kommissionens forordning nr. 651/2014/EU af 17. juni 2014 om visse
kategorier af støttes forenelighed med det indre marked i henhold til traktatens artikel 107 og 108 (den
generelle gruppefritagelsesforordning), EU-Tidende 2014, nr. L 187, s. 1, SA.XXXXX, og administreres i
overensstemmelse hermed.
Definitioner
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Arbejdets påbegyndelse: Enten påbegyndelsen af etablerings- eller anlægsarbejdet i forbindelse med
investeringsprojektet eller det første retligt bindende tilsagn om køb af udstyr eller indgåelse af andre
forpligtelser, som gør investeringen irreversibel, alt efter hvad der indtræffer først, jf. den generelle
gruppefritagelsesforordnings artikel 2, nr. 23.
2) Driftsoverskud: Forskellen mellem de diskonterede indtægter og de diskonterede driftsudgifter i
investeringens relevante levetid, hvis denne forskel er positiv. Driftsomkostningerne omfatter udgifter
til personale, materialer, udliciterede tjenester, kommunikation, energi, vedligeholdelse, husleje og
administration, men ikke afskrivninger og finansieringsomkostninger, hvis disse dækkes af
investeringsstøtte. Ved diskontering af indtægter og driftsudgifter med en passende diskonteringssats
åbnes der mulighed for et rimeligt overskud, jf. den generelle gruppefritagelsesforordnings artikel 2,
nr. 39.
3) Energieffektiv fjernvarme: Fjernvarmesystemer, som anvender mindst 50 % vedvarende energi, 50 %
spildvarme, 75 % kraftvarme eller 50 % af en kombination af sådan energi og varme, jf. direktiv
2012/27/EU, artikel 2, nr. 41). Definitionen omfatter varmeproduktionsanlæg og det net med
tilknyttede faciliteter, der er nødvendigt for at distribuere varme fra produktionsenhederne til kundens
lokaler.
4) Investeringens relevante levetid: Defineret som den maksimale afskrivningsperiode på 30 år, jf. § 4,
stk. 2 i BEK nr. 941 af 4. juli 2017 om indregning af driftsmæssige afskrivninger, henlæggelser til
nyinvesteringer og med Energitilsynets tiltræden, forrentning af indskudskapital.
5) Konvertering: Etableringen af en ny varmemåler og stikledning hos en varmeforbruger der overgår til
fjernvarmeforsyning.
6) Krav om tilbagebetaling af støtte: Støtte som Europa-Kommissionen ved en tidligere afgørelse eller
beslutning har erklæret ulovlig og uforenelig med det indre marked, og som derfor skal tilbagebetales.
7) Kriseramt: Som defineret i artikel 2, nr. 18 i den generelle gruppefritagelsesforordning.
8) Minimumstilslutning: Antal konverteringer i projektområdet der inklusiv tilskud fra fjernvarmepuljen
medfører balance i de tilbagediskonterede selskabsøkonomiske indtægter og udgifter over levetiden
på konverteringsprojektets investeringer.
9) Modtagergruppe: Hvilken type tilskudsmodtager fjernvarmevirksomheden er. Som defineret i
vejledning om effektiv tilskudsforvaltning. Fjernvarmevirksomheden kan være én af følgende:
a) Modtagergruppe 1: Stat.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse for Fjernvarmepuljen, som sendes i høring
2271264_0002.png
b) Modtagergruppe 2: Kommune og regioner
Omfatter alle kommuner og regioner samt alle
kommunale henholdsvis regionale organisationer og selskaber mv., herunder kommunale
fællesskaber oprettet i henhold til lov om kommunernes styrelse.
c) Modtagergruppe 3: Store og mellemstore private fjernvarmevirksomheder der beskæftiger 50
eller flere årsværk og hvis årlige omsætning og/eller årlige samlede balance overstiger 10
mio. EUR.
d) Modtagergruppe 4: Små private fjernvarmevirksomheder der falder uden for modtagergruppe
1, 2 og 3.
10) Varmeforbruger: Alle der anvender olie- eller naturgasfyr til rumopvarmning.
Støtteberettigede omkostninger og støtteintensitet
§ 3.
Energistyrelsen kan yde tilskud til projekter for udrulning af fjernvarmedistributionsnet jf. § 1, med
op til 20.000 kr. pr. konverteret varmeforbruger, dog maksimalt svarende til projektets støtteberettigede
omkostninger.
Stk. 2
Der kan ydes tilskud op til det antal konverteringer af varmeforbrugere i projektområdet, der svarer
til minimumstilslutningen på ansøgningstidspunktet.
Stk. 3.
Ved beregningen af de støtteberettigede omkostninger skal et driftsoverskud, jf. § 6, stk. 2, nr. 3,
fratrækkes.
Stk. 4.
Den samlede støtte pr. fjernvarmevirksomhed pr. projekt kan ikke udgøre mere end 20 mio. EUR,
jf. den generelle gruppefritagelsesforordning.
Stk. 5.
De støtteberettigede omkostninger er de investeringsomkostninger, der er direkte nødvendige for
projekter vedrørende udrulning af et fjernvarmedistributionsnet, og kan bl.a. omfatte
1) transmissions-, distributions- og stikledninger,
2) veksler- og pumpestationer,
3) gravearbejde,
4) styrings-, regulerings- og overvågningsanlæg (SRO-anlæg),
5)
ø
vrige anlægskomponenter til fjernvarmedistributionsnettet og
6) entreprenørydelser.
Stk. 6.
Omkostningerne opgøres eksklusiv merværdiafgifter (moms), som ikke bæres endeligt af
tilskudsmodtager. Ved opgørelse af de støtteberettigede omkostninger modregnes opnåede eller forventede
tilbagekrediteringer, rabatter eller lignende.
Stk. 7.
De støtteberettigede omkostninger kan ikke omfatte bl.a.
1) arbejde som udføres af indehavere eller ansatte i den fjernvarmevirksomhed, der modtager tilskud, med
mindre særlige forhold taler herfor, eller
2) omkostninger som er afholdt, inden Energistyrelsen har givet tilsagn om tilskud. Dette inkluderer
nødvendige forarbejder og omkostninger relateret til udarbejdelse af ansøgningen, jf. § 2, nr. 1.
Stk. 8.
Vedrører et projekt både støtteberettigede og ikke-støtteberettigede omkostninger, kan
Energistyrelsen kun yde tilskud i forhold til den forholdsmæssige del af de samlede omkostninger, der udgør
de støtteberettigede omkostninger.
Stk. 9.
Det er ikke muligt at kombinere tilskuddet med anden støtte til de samme støtteberettigede
omkostninger.
Tilsagn om tilskud
§ 4.
Energistyrelsen kan efter ansøgning meddele tilsagn om tilskud. Tilskudsgrundlaget opgøres på
baggrund af de støtteberettigede omkostninger, jf. § 3.
§ 5.
Det er en betingelse for at få tilsagn om tilskud, at
1) der ved projektet vedrørende udrulningen sker konvertering af varmeforbrugere til fjernvarme i
Danmark,
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse for Fjernvarmepuljen, som sendes i høring
2271264_0003.png
2) det fjernvarmesystem, som projektet vedrører, udgør energieffektiv fjernvarme,
3) projektet ikke finansieres af indskudskapital,
4) der er opnået en kommunal godkendelse af et projekt for udrulning af fjernvarmedistributionsnet i
henhold til bekendtgørelse [nr. xx af xx. december 2020] om godkendelse af projekter for kollektive
varmeforsyningsanlæg. Den kommunale projektgodkendelse skal være betinget af tilsagn om tilskud
efter denne bekendtgørelse. Projektforslaget forelagt kommunen skal indeholde en beregning af
minimumstilslutningen.
5) projektet for udrulning ikke ville blive gennemført uden tilskud efter denne bekendtgørelse,
6) projektet har en forventet gennemførselstid på maksimalt 5 år fra modtagelsen af tilsagn,
7) arbejdet ikke er påbegyndt inden opnåelse af tilsagn om tilskud, jf. § 2, nr. 1,
8) fjernvarmevirksomheden ikke er forpligtet til at gennemføre projektet efter anden lovgivning,
herunder projekter der sikrer, at fjernvarmevirksomheden efterkommer EU-standarder, der allerede er
vedtaget, selv hvis de ikke er trådt i kraft,
9) fjernvarmevirksomheden ikke var kriseramt den 31. december 2019, jf. § 2, nr. 7, og skal afgive tro-
og loveerklæring herom, og
10) fjernvarmevirksomheden har efterkommet ethvert eventuelt krav om tilbagebetaling af støtte, jf. § 2,
nr. 6, og skal afgive tro- og loveerklæring herom.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan anmode om yderligere oplysninger til brug for sagsbehandlingen.
Stk. 3.
Energistyrelsen kan fastsætte yderligere vilkår for tilsagn om tilskud.
Ansøgning om tilsagn
§ 6.
Ansøgningen om tilsagn om tilskud indsendes via ansøgningsportal på Energistyrelsens hjemmeside.
Ansøgningen skal indeholde
1) et ansøgningsskema som er udfyldt fyldestgørende,
2) dokumentation for ansøgers tegningsret,
3) fjernvarmevirksomhedens navn og angivelse af modtagergruppe, jf. § 2, nr. 9,
4) en udfyldt varmeproduktionsopgørelsesskabelon, hvis fjernvarmevirksomheden ikke fremgår af
Energistyrelsens liste over fjernvarmevirksomheder tilkoblet fjernvarmesystemer, der udgør
energieffektiv fjernvarme,
5) projektforslaget for fjernvarmeudrulningen, herunder en beregning af minimumstilslutningen,
6) dokumentation for kommunens betingede godkendelse af projektforslaget,
7) dokumentation for projektets områdeafgrænsning,
8) dokumentation for tilstedeværelsen af varmeforbrugere, jf. § 2, nr. 10, inden for projektets
områdeafgrænsning,
9) et projektbudget vedlagt indhentede tilbud eller lignende dokumentation for omkostningerne, herunder
en opgørelse af de støtteberettigede omkostninger og oplysninger om eventuelle forventede
tilbagekrediteringer, rabatter og lignende,
10) en redegørelse for projektets planlægningsstadie og en tidsplan for projektets gennemførelse, herunder
start- og slutdato, og
11) eventuelt andre oplysninger, som kan have betydning for Energistyrelsens vurdering af ansøgningen.
Stk. 2.
Ansøger er forpligtet til at underrette Energistyrelsen om ethvert forhold,
1) der har betydning for retten til at opnå tilsagn om tilskud, jf. § 5,
2) der har betydning for retten til at modtage tilskud samt for fastsættelsen af størrelsen og
varigheden af tilskuddet, herunder såfremt anlægsejeren opnår anden støtte til dækning af de
samme støtteberettigede omkostninger,
3) hvor anlægsejer, efter en ændring af prisbestemmelserne i varmeforsyningslovens kapitel 4, måtte
udnytte en mulighed for at generere et driftsoverskud, i investeringens relevante levetid,
4) så snart det er indtruffet eller fra det tidspunkt, hvor støttemodtageren bliver bekendt med det.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse for Fjernvarmepuljen, som sendes i høring
2271264_0004.png
§ 7.
Energistyrelsen behandler ansøgninger i den rækkefølge, som Energistyrelsen modtager dem.
Energistyrelsen reserverer tilskudsmidler til tilsagn i den rækkefølge ansøgninger modtages. Energistyrelsen
kan meddele tilsagn om tilskud inden for de midler, der er til rådighed for hvert af årene i tilskudsperioden,
jf. § 1, stk. 2.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan meddele afslag på tilsagn, bl.a. hvis
1) betingelserne ikke er opfyldt, jf. § 5,
2) der ikke er midler til rådighed, jf. § 1, stk. 2, eller
3) det indsendte ansøgningsmateriale er åbenlyst mangelfuldt.
§ 8.
Energistyrelsen vurderer tilskudsgrundlaget på baggrund af de i ansøgningen opgjorte
støtteberettigede omkostninger, samt på baggrund af det beregnede antal konverteringer der udgør
minimumstilslutningen og antallet af varmeforbrugere i projektområdet, jf. § 3.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan nedsætte tilskudsgrundlaget, bl.a. hvis Energistyrelsen vurderer, at
1) de oplyste omkostninger vurderes at være sat for højt,
2) der er medtaget omkostninger af et urimeligt omfang,
3) der er medtaget omkostninger, som skønnes at omfatte aktiviteter uden betydning for projektet,
eller
4) der ikke er sket modregning af forventede tilbagekrediteringer, rabatter eller lignende.
Udbetaling af tilskud
§ 9.
Anmodning om udbetaling af tilskud skal indsendes til Energistyrelsen senest 60 dage efter projektets
afslutning, jf. dog § 12, stk. 1.
Stk. 2.
Anmodningen skal indsendes via en ansøgningsportal, der offentliggøres på Energistyrelsens
hjemmeside.
Stk. 3.
Udbetaling af tilskud er betinget af, at
1) projektet dokumenteres gennemført som godkendt i tilsagnet,
2) det dokumenteres, at varmeforbrugerne er konverteret til fjernvarme,
3) fjernvarmevirksomheden fremsender en slutrapport og et projektregnskab,
4) fjernvarmevirksomheder fremsender en revisorerklæring og et revisionsprotokollat, jf.
Energistyrelsens revisorinstruks, såfremt tilsagnet er over 1 mio. kr., og såfremt
fjernvarmevirksomheden er modtagergruppe 2 eller 3, jf. § 2, nr. 9, litra b eller c,
5) fjernvarmevirksomheden fremsender en ledelseserklæring ledsaget af en liste over regnskabsbilagene,
såfremt tilsagnet er under 1 mio. kr., og såfremt fjernvarmevirksomheden er modtagergruppe 2 eller 3,
jf. § 2, nr. 9, litra b eller c,
6) fjernvarmevirksomheden fremsender en revisorerklæring og et revisionsprotokollat, jf.
Energistyrelsens revisorinstruks, såfremt tilsagnet er over 250.000 kr., og såfremt
fjernvarmevirksomheden er modtagergruppe 4, jf. § 2, nr. 9, litra d,
7) fjernvarmevirksomheden fremsender en ledelseserklæring ledsaget af en liste over regnskabsbilagene,
såfremt tilsagnet er under 250.000 kr., og såfremt fjernvarmevirksomheden er modtagergruppe 4, jf. §
2, nr. 9, litra d,
8) betingelser for tilsagnet og øvrige fastsatte vilkår er opfyldt,
9) fjernvarmevirksomheden indsender fyldestgørende udbetalingsanmodning, opgørelse over betalte
støtteberettigede omkostninger, samt dokumentation herfor, og slutrapport rettidigt til Energistyrelsen.
10) tilskudsberettigede aktiviteter kun udføres eller leveres af momsregistrerede fjernvarmevirksomheder,
jf. dog stk. 4,
11) de nødvendige tilladelser fra offentlige myndigheder til det tilskudsberettigede projekt er indhentet,
12) fjernvarmevirksomheden har efterkommet ethvert eventuelt krav om tilbagebetaling af støtte, jf. § 2,
nr. 6, og
13) fjernvarmevirksomheden årligt har fremsendt statusrapport.
Stk. 4.
Energistyrelsen kan fravige betingelsen i stk. 3, nr. 9, når de tilskudsberettigede aktiviteter er
momsfritaget i henhold til lov om merværdiafgift (momsloven).
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse for Fjernvarmepuljen, som sendes i høring
2271264_0005.png
Stk. 5.
Tilskuddet udbetales, når Energistyrelsen har vurderet, om det færdige projekt opfylder det i
tilsagnet anførte, herunder eventuelle tilknyttede vilkår.
§ 10.
Tilskudsmodtager skal påføre regnskabsbilagene følgende oplysninger
1) fjernvarmevirksomhed, hvilket CVR-nummer, og hvilke adresser eller geografisk område arbejdet
vedrører,
2) hvilken aktivitet, der er udført i det støtteberettigede projekt,
3) fakturadato,
4) start- og slutdato for aktiviteten, og
5) det udførende virksomheds CVR-nummer.
Stk. 2.
Dækker et regnskabsbilag både over tilskudsberettigede og ikke-tilskudsberettigede aktiviteter, skal
det fremgå hvilke dele af regnskabsbilaget, der vedrører henholdsvis de tilskudsberettigede og de ikke-
tilskudsberettigede aktiviteter.
Stk. 3.
Energistyrelsen kan altid forlange at få originale regnskabsbilag forevist.
§ 11.
Det endelige tilskud beregnes på baggrund af de faktisk afholdte støtteberettigede omkostninger.
Stk. 2.
Såfremt de faktisk afholdte støtteberettigede omkostninger er lavere end det i tilsagnet opgjorte
tilskudsgrundlag, jf. § 8, nedjusteres tilskuddet således, at støtteintensiteten svarer til de faktiske afholdte
støtteberettigede omkostninger.
Stk. 3.
Såfremt de faktisk afholdte støtteberettigede omkostninger er højere end det i tilsagnet opgjorte
tilskudsgrundlag, jf. § 8, fastholdes tilskuddet således, at støttebeløbet svarer til det i tilsagnet angivne.
§ 12.
Energistyrelsen kan efter begrundet skriftlig ansøgning forlænge fristen for anmodning om
udbetaling af tilskud, jf. § 9, stk. 1.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan efter begrundet skriftlig ansøgning tillade, at tilskud vedrørende omkostninger
til udførte aktiviteter udbetales helt eller delvist, selv om fjernvarmevirksomheden ikke har gennemført
projektet, som forudsat i tilsagnet. Ved vurderingen af anmodningen lægges vægt på, at projektet i det
væsentlige er indeholdt i den oprindelige projektansøgning, at væsentlige dele af projektet er gennemført,
eller at en fuldstændig gennemførelse ville være forbundet med betydelige vanskeligheder.
Stk. 3.
Energistyrelsen kan efter begrundet skriftlig anmodning tillade, at en ny tilskudsberettiget ejer eller
driftsansvarlig indtræder i et allerede meddelt tilsagn i stedet for den oprindelige tilsagnsmodtager, også
selvom projektet er påbegyndt. Anmodningen skal være underskrevet af såvel overdrager og erhverver af
fjernvarmevirksomheden, som projektet tilhører.
§ 13.
Tilskuddet udbetales til tilskudsmodtagers NemKonto.
Bortfald, annullering og tilbagebetaling af tilskud
§ 14.
Energistyrelsen kan træffe afgørelse om helt eller delvis bortfald eller annullering af tilsagn om
tilskud og hel eller delvis tilbagebetaling af tilskud, hvis
1) fjernvarmevirksomheden har afgivet urigtige eller vildledende oplysninger eller har fortiet
oplysninger af betydning for sagens afgørelse,
2) betingelserne for tilsagn eller udbetaling ikke er opfyldt,
3) projektet ikke er gennemført som forudsat i tilsagnet om tilskud, eller det i tilsagnet forventede
gennemførselstidspunkt er overskredet, jf. dog § 12,
4) fristen for indsendelse af udbetalingsanmodning overskrides,
5) arbejdet er påbegyndt inden opnåelse af tilsagn om tilskud, jf. § 2, nr. 1,
6) fjernvarmevirksomheden ikke opfylder de i tilsagnet og bekendtgørelsen fastsatte vilkår og
betingelser,
7) fjernvarmevirksomheden undlader at afgive oplysninger, der har betydning for udbetaling af
tilskuddet, på anmodning fra Energistyrelsen, eller
8) tildeling og/eller udbetaling af tilskud er i strid med den generelle gruppefritagelsesforordning.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse for Fjernvarmepuljen, som sendes i høring
2271264_0006.png
Stk. 2.
Tilbagebetaling af tilskud skal ske senest 14 dage efter påkrav. Tilbagebetales det skyldige beløb
ikke, tillægges renter efter forfaldsdagen svarende til den rente, der er fastsat i § 5 i lov om renter ved
forsinket betaling m.v. Den tillagte rente udgør dog mindst 50 kr.
Kontrol
§ 15.
Energistyrelsen kan foretage regnskabsmæssig stikprøvekontrol af ansøgninger om udbetalinger og
afsluttede sager om tilskud.
Stk. 2.
Enhver der modtager tilskud efter denne bekendtgørelse, er forpligtet til efter anmodning fra
Energistyrelsen at afgive enhver oplysning, der har betydning for Energistyrelsens kontrol med, at de
fastsatte vilkår overholdes.
Klage
§ 16.
Energistyrelsens afgørelser efter denne bekendtgørelse kan påklages til klima-, energi- og
forsyningsministeren inden 4 uger fra meddelelse om afgørelsen.
Stk. 2.
Afgørelser truffet af klima-, energi- og forsyningsministeren i henhold til denne bekendtgørelse kan
ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Ikrafttræden
§ 17.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 10. januar 2021.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, den xx. december 2020
Dan Jørgensen
/ Stig Uffe Pedersen