Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 458
Offentligt
2454093_0001.png
Slidet bruger
mørkt
baggrundsbillede. Indsæt et nyt: Klik på
Baggrundsbilleder
ikonet i Templafy vinduet, vælg ved at klikke én gang. Vent og vælg knappen
Select Image as Background
under DI fanen.
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del - Bilag 458
Offentligt
FORETRÆDE FOR KLIMA-, ENERGI-
OG FORSYNINGSUDVALGET
30. september 2021
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 458: Materiale fra Dansk Industri ifm. foretræde den 30/9-21 om revision af vandsektorloven
2454093_0002.png
12 år med vandsektorloven
Vandsektorloven har virket.
Der er skabt en effektiv og professionel vandsektor med:
• Høj forsyningssikkerhed
• Høj miljø- og sundhedsstandard
• Mere effektiv drift
• Bevægelse mod konsolidering
Det skal der holdes fast i med en ny regulering.
DI støtter generelt vandsektorloven og dens formål, men ser behov
for justeringer
Foto: Svend-Erik Jepsen/DI
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 458: Materiale fra Dansk Industri ifm. foretræde den 30/9-21 om revision af vandsektorloven
2454093_0003.png
Nuværende økonomisk regulering og nyanlæg
Grundlæggende præmis
• Den nuværende regulering forholder sig til primært til den
eksisterende anlægsmasse og den løbende reinvestering
• Det fungerer på trods af de udfordringer, der er indbygget i de
økonomiske modeller.
To ønsker til ny regulering
• Reguleringen håndterer ikke forsyningernes nye opgaver f.eks.
klimatilpasning eller blødgøring af drikkevand
De eksisterende anlæg bliver udvidet med nye anlæg, som
ikke kræve reinvestering i mange år og derfor ikke kan
effektiviseres
• Balancen mellem generel effektivisering og individuelle krav bør
justeres
Foto: Svend-Erik Jepsen/DI
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 458: Materiale fra Dansk Industri ifm. foretræde den 30/9-21 om revision af vandsektorloven
2454093_0004.png
Reguleringens udfordringer i storbyer
Udfordringer kræver store investeringer
• Klimatilpasning – ny infrastruktur på overfladen samt store anlæg under
jorden – nødvendig for at undgå materielle skader og omkostninger
• Sundt drikkevand – nye anlæg med fokus på rensning af pesticider og
kvalitetsløft i leverancer fx blødere vand
Regulering tvinger forsyningerne til at sige nej til samfundsøkonomiske
optimale investeringer:
• Effektiviseringskrav på nyinvesteringer vil betyde, at selskaber går i
betalingsstandsning på sigt
• Effektiviseringsprocessen ligger i nedenstående tiltag:
Krav om samfundsøkonomisk optimal løsning
Offentligt udbud – konkurrenceudsat
Lokal politiske besluttet i kommunale planer fx spildevandsplan
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 458: Materiale fra Dansk Industri ifm. foretræde den 30/9-21 om revision af vandsektorloven
2454093_0005.png
Klimatilpasnings-regulering: Tre vigtige forhold
Tempo
• Hastighed
Antal oversvømmelser
Samlet pris
Incitament
Samfundsøkonomi
• Djævelen ligger i detaljen
• Der er ikke empirisk grundlag for at prissætte eksternaliteter
• Risiko for at lave de forkerte projekter
Styrkeposition
• Historisk har Danmark evnet at udvikle nationale udfordringer til internationale styrkepositioner
• Klimatilpasning er en sådan mulighed for ny vækst og eksport
• Kræver dog tempo og stimulering af innovation
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 458: Materiale fra Dansk Industri ifm. foretræde den 30/9-21 om revision af vandsektorloven
2454093_0006.png
Kommende regulering: Indtægtsrammeregulering med
krav til det der reelt kan effektiviseres
→Effektivisering
Effektiviseringskrav på reinvestering i anlægsaktiver, ikke på nye opgaver
og anlæg
En regulering, som målrettet sætter ind, hvor der eksisterer et
effektiviseringspotentiale (lavere generelle krav og større individuelle
krav)
→Nye
og udvidede opgaver
Manglende omkostningsdækning på nye investeringer bremser
investering i klimatilpasning og udhuler selskabernes økonomier
Brug samme metode som på elnet-området – ingen effektiviseringskrav
på afskrivninger eller alternativt indbyg et cap på effektiviseringskravet,
så det samlede krav ikke kan overstige prisreguleringen – det samme
gælder for tillægsgivende driftsomkostninger