Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 446
Offentligt
2450941_0001.png
Retningslinjer for lukkede spørgetimer i udvalgene
Lukkede spørgetimer i udvalgene
I folketingsårene 2018-19, 1. samling, og 2019-20 er der gennemført forsøgs-
ordninger med lukkede spørgetimer i en række udvalg. Forsøgsordninger var
en opfølgning på betænkning og indstilling nr. B 147 om ændring af Folketin-
gets arbejdsformer (folketingsåret 2017-18).
Efter evalueringer af forsøgsordningerne, jf.
UFO alm. del
bilag 17 (folke-
tingsåret 2018-19, 1. samling)
og
UFO alm. del
bilag 129 (folketingsåret
2020-21),
besluttede Udvalget for Forretningsordenen den 5. maj 2021, at
lukkede spørgetimer gøres til et permanent parlamentarisk redskab, som ud-
valgene i dialog med ressortministeren kan benytte 2-4 gange årligt, hvis de
ønsker det.
Ordningen vil blive evalueret efter udgangen af folketingsåret 2021-22.
Formål
Formålet med spørgetimerne er at skabe rum for en ny form for dialog mel-
lem ministre og udvalg om aktuelle politiske emner, som ikke er »store nok«
eller på anden måde ikke egner sig til et samråd. Det er dermed intentionen,
at spørgetimen skal give plads til en uformel politisk drøftelse, hvor der f.eks.
kan udveksles information om politiske prioriteter, snarlig politisk handling og
af mere generel karakter.
Retningslinjer for afvikling af spørgetime i udvalgene
Der er som udgangspunkt mulighed for, at alle medlemmer af udvalget kan
stille spørgsmål til ministeren under spørgetimen. Udvalget kan beslutte, at
adgangen til at stille spørgsmål til ministeren under spørgetimen forbeholdes
medlemmer af bestemte folketingsgrupper. F.eks. kan det overvejes, om der
kun skal være mulighed for at stille spørgsmål for medlemmer af folketings-
grupper, der ikke er fra regeringsbærende partier.
Medlemmer, der på forhånd ved, at de ønsker at stille spørgsmål under spør-
getimen, kan meddele dette til udvalgets sekretariat inden afholdelse af spør-
getimen. Disse medlemmer vil have fortrinsret på talelisten.
27. september 2021
J.nr.: 18-000608-9
Udvalgssekretariatet
Side 1 | 3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 446: Retningslinjer for lukkede spørgetimer i udvalgene
2450941_0002.png
I lighed med formatet for spørgetimen med statsministeren i Folketingssalen
vil ministeren kunne indlede spørgetimen med at orientere udvalget om,
hvilke aktuelle sager der »ligger på ministerens bord«. Hvis ministeren øn-
sker at give udvalget en sådan orientering, skal ministeren give besked
herom til udvalgets sekretariat senest dagen før afholdelse af spørgetimen.
Ministeren har mulighed for at medbringe embedsmænd under spørgetimen.
Spørgsmålenes karakter
Under spørgetimen er der i udgangspunktet mulighed for at spørge ind til alle
emner, der hører under ministerens ressort inden for rammerne af en politisk
drøftelse af aktuelle emner.
Spørgsmålene skal som udgangspunkt være af generel og holdningsmæssig
karakter og bør lægge op til en politisk drøftelse med ministeren, således at
medlemmerne så vidt muligt undgår tekniske og rent faktuelle spørgsmål,
som ministeren har ringe muligheder for at svare på uden forberedelse.
Erfaringer fra de gennemførte forsøgsordninger viser dog, at de spørgetimer,
som har været mest vellykkede, har været spørgetimer, hvor der på forhånd
har været oversendt spørgsmål eller emner til ministeren, og hvor både med-
lemmer og ministeren har haft mulighed for at forberede sig, således at drøf-
telserne er blevet mere informative og fokuserede.
De enkelte udvalg kan derfor drøfte, om der
efter aftale med den pågæl-
dende minister
skal være mulighed for at oversende spørgsmål eller emner
på forhånd, således at ministeren har mulighed for at forberede sig på for-
hånd. Eventuelle spørgsmål og emner bør endvidere omdeles til udvalget,
således at hele udvalget har mulighed for at forberede sig. En sådan mulig-
hed udelukker ikke, at der under den konkrete spørgetime kan blive spurgt
ind til andre emner.
Udvalgsformanden har til opgave at bidrage til, at de stillede spørgsmål ligger
inden for de aftalte rammer for spørgetimen.
Det er ikke et krav, at ministeren skal besvare spørgsmål under spørgetimen,
og ministeren kan henvise til at ville besvare et spørgsmål skriftligt.
Eksempler på spørgsmål
Spørgetimerne i forsøgsordningerne er
udover spørgsmål til aktuelle politi-
ske emner
f.eks. blevet brugt til at få information om kommende forhand-
lingsforløb, stille opfølgende spørgsmål til svar givet skriftligt eller under sam-
råd, drøfte samarbejdet mellem udvalget og ministeren m.v.
Side 2 | 3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 446: Retningslinjer for lukkede spørgetimer i udvalgene
2450941_0003.png
Afviklingen af spørgetimen
Spørgetimen er lukket for offentligheden og varer, som navnet antyder, mak-
simalt 1 time.
Ministeren har som nævnt mulighed for at indlede spørgetimen med at orien-
tere udvalget om, hvilke aktuelle sager der »ligger på ministerens bord«. I så
fald har ministeren ca. 5 minutter til sin indledende orientering.
Umiddelbart herefter giver udvalgsformanden ordet til første spørger, som
herefter kan spørge nærmere ind til de sager, som ministeren har nævnt, el-
ler andre aktuelle sager.
Det enkelte medlem vil have mulighed for 1-2 opfølgende spørgsmål efter
medlemmets indledende spørgsmål. Der opfordres til, at spørgsmål og svar
holdes så korte og præcise som muligt, så der er plads til så mange spørgere
som muligt.
Evaluering
Efter folketingsåret 2021-22 vil ordningen blive evalueret i samarbejde mel-
lem Folketinget og regeringen.
Der vil bl.a. blive lagt vægt på udvalgsmedlemmernes og ministrenes vurde-
ring af, hvorvidt spørgetimen lever op til intentionen om at skabe rum for en
mere uformel politisk drøftelse af aktuelle, politiske emner.
Endvidere vil der blive lagt vægt på en vurdering af, om spørgetimerne har
påvirket antallet af samråd med de deltagende ministre og antallet af spørgs-
mål til skriftlig besvarelse, der stilles som opfølgning på spørgetimen.
Side 3 | 3