Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 430
Offentligt
2443344_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Center
Center for Global Klimahand-
ling
Dato
9. september 2021
J nr.
-
Forslag om ændring af afgørelse (EU) 2015/1814 med hensyn til mæng-
den af kvoter, der placeres i markedsstabilitetsreserven i forbindelse
med Unionens ordning for handel med kvoter for drivhusgasemissioner
indtil 2030
(”markedsstabilitetsreserven”).
KOM (2021) 571.
Notatet sendes tillige til Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg.
1. Resumé
Kommissionen har den 14. juli 2021 offentliggjort forslag til ændring af markedssta-
bilitetsreserven. Det indeholder forslag til, at optagsraten i reserven fortsætter på 24
pct. i perioden fra 2024 til 2030, og at der minimum er 200 millioner kvoter i reserven
i denne periode. Forslaget hænger tæt sammen med forslaget om ændring af kvote-
handelssystemet.
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget vurderes potentielt
at kunne medføre statsfinansielle, samfundsøkonomiske og erhvervsmæssige kon-
sekvenser for Danmark.
Regeringen støtter kvotehandelssystemet som det centrale instrument i
EU’s
klima-
politik og ønsker at styrke kvotehandelssystemet. Derfor ser regeringen positivt på
ændringer af markedsstabilitetsreserven, der kan bidrage til et mere effektivt kvote-
handelssystem. Regeringen er i gang med at analysere forslaget om markedsstabi-
litetsreserven nærmere med henblik på nærmere stillingtagen til forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen har den 14. juli 2021 fremsat et forslag til Europa-Parlamentet og
Rådet til ændring af afgørelse (EU) 2015/1814 med hensyn til mængden af kvoter,
der placeres i markedsstabilitetsreserven i forbindelse med Unionens ordning for
handel med kvoter for drivhusgasemissioner indtil 2030 (KOM (2021) 571). Forslaget
er endnu ikke oversendt til Rådet i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat som en del af Europa-Kommissionens
’Fit for 55’-pakke,
der
skal bidrage til at realisere EU’s klimamål for 2030 på mindst 55 pct. reduktioner i
forhold til 1990-niveauet som fastlagt i den europæiske klimalov (forordning (EU)
Side 1/4
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 430: Orientering om Grund- og nærhedsnotater om kvotehandelssystemet, markedsstabilitetsreserven og byrdefordelingsaftalen, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2443344_0002.png
2021/1119). Forslaget hænger tæt sammen med forslag om ændring af direktiv
2003/87/EF om et system for handel med kvoter for drivhusgasemissioner i Unionen
og afgørelse (EU) 2015/1814 om oprettelse og anvendelse af en markedsstabilitets-
reserve i forbindelse med Unionens ordning for handel med kvoter for drivhusgas-
emissioner og forordning (EU) 2015/757 om overvågning, rapportering og verifikation
af CO2-emissioner fra søtransport (KOM (2021) 551). Der henvises til grund- og
nærhedsnotat vedrørende forslag om ændring af kvotehandelssystemet for redegø-
relse herom.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 192 (1) og behandles efter den
almindelige lovgivningsprocedure. Forslaget skal vedtages med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Som en del af EU’s kvotehandelssystem er der etableret en
markedsstabilitetsre-
serve, som blandt andet tilpasser kvoteoverskuddet for at styrke kvotehandelssyste-
mets robusthed overfor store udsving i kvoteefterspørgslen. Markedsstabilitetsreser-
ven optager kvoter, når kvoteoverskuddet er stort, og tilbagefører kvoter til markedet,
når kvoteoverskuddet er lille. I dag optager reserven kvoter svarende til 24 pct. af
forrige års kvoteoverskud, også kaldet optagsraten, frem til og med 2023, hvis forrige
års kvoteoverskud, målt som den samlede mængde kvoter i omsætning (TNAC), er
på over 833 mio. kvoter. Der udtages 100 mio. kvoter fra reserven til salg på marke-
det, hvis forrige års kvoteoverskud er under 400 mio. kvoter. Kvoter, der optages i
markedsstabilitetsreserven, tages fra de kvoter, som medlemslandene ellers skulle
auktionere. Kvoterne anbragt i reserven annulleres fra 2023 og frem svarende til den
samlede kvotemængde, der auktioneres.
Ændringer til markedsstabilitetsreserven
Forslaget indeholder en ændring af markedsstabilitetsreserven, så optagsraten i re-
serven fortsætter på 24 pct. i perioden fra 2024 til 2030 i stedet for at falde til 12 pct.
i denne periode. Endvidere foreslås det, at der minimum er 200 mio. kvoter i reserven
i perioden fra 2024 til 2030 i stedet for, at det falder til minimum 100 mio. kvoter i
denne periode. Der henvises til grund- og nærhedsnotat om forslaget til ændring af
kvotehandelssystemet (KOM (2021) 551) for information om yderligere forslag til æn-
dringer i reserven.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure (TEUF art.
294) medlovgiver. Europa-Parlamentets holdning til forslaget foreligger endnu ikke.
Det er på tidspunktet for oversendelse af grund- og nærhedsnotatet til Folketingets
Europaudvalg ikke besluttet, hvilket af Europa-Parlamentets udvalg forslaget vil blive
behandlet i.
Side 2/4
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 430: Orientering om Grund- og nærhedsnotater om kvotehandelssystemet, markedsstabilitetsreserven og byrdefordelingsaftalen, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2443344_0003.png
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har vurderet, at nærhedsprincippet er overholdt. I vurderingen heraf
henviser Kommissionen blandt andet til, at klimaforandringerne er et grænseover-
skridende problem, og at koordineret handling i EU effektivt kan komplementere na-
tional og lokal handling.
For at indfri EU’s opjusterede
klimamål for 2030 kræves der
ifølge Kommissionen koordination og handling på EU-niveau, som vil øge chancen
for, at der sker en nødvendig og omkostningseffektiv indfrielse af klimamålsætnin-
gerne. Dertil henvises til, at kvotehandelsdirektivet er et eksisterende lovgivningsin-
strument i EU, og at målsætninger og ændringer i markedsstabilitetsreserven bedre
opnås på EU-niveau, end hvis medlemslandene unilateralt handler på området.
Regeringen finder, at klimaforandringerne er grænseoverskridende og kan tilslutte
sig Kommissionens vurdering og anser således, at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Dansk lovgivning indeholder på nuværende tidspunkt ikke tilsvarende bestemmelser.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget forventes ikke at medføre lovgivningsmæssige konse-
kvenser.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes potentielt at medføre statsfinansielle konsekvenser. Ændringerne
af markedsstabilitetsreserven kan også medføre provenueffekter, mens det ikke for-
ventes at medføre administrative konsekvenser for staten. Regeringen er i gang med
at analysere forslaget nærmere i forhold til de potentielle statsfinansielle konsekven-
ser for Danmark.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes potentielt at medføre samfundsøkonomiske konsekvenser. Re-
geringen er i gang med at analysere forslaget nærmere i forhold til de potentielle
samfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes potentielt at medføre erhvervsøkonomiske konsekvenser. Så-
fremt forslaget til markedsstabilitetsreserven medfører en højere kvotepris, kan det
vil alt andet lige øge virksomhedernes omkostninger til kvotekøb. Regeringen er i
gang med at analysere forslaget nærmere i forhold til de potentielle erhvervsøkono-
miske konsekvenser for Danmark.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget forventes at have positive konsekvenser for beskyttelsesniveauet og bi-
drage til opfyldelsen af Parisaftalens målsætninger og FN’s verdensmål.
Regeringen
Side 3/4
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 430: Orientering om Grund- og nærhedsnotater om kvotehandelssystemet, markedsstabilitetsreserven og byrdefordelingsaftalen, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2443344_0004.png
er i gang med at analysere forslaget nærmere i forhold til konsekvenser for Danmark,
herunder beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Forslaget har været i høring i Specialudvalget for Klima-, Energi- og Forsyningspolitik
fra den 14. juli 2021 til den 9. august 2021. Forslaget har parallelt været i høring i
Specialudvalget for konkurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål. Der er ikke af-
givet specifikke høringssvar til forslaget. Der henvises til grund- og nærhedsnotat om
forslaget til ændring af kvotehandelssystemet (KOM (2021) 551) for yderligere infor-
mation om høringssvar vedrørende EU’s kvotehandelssystem.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er endnu ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens ’Fit for 55’-pakke
velkommen. Regeringen ønsker
en ambitiøs og omkostningseffektiv klimaindsats i EU, der kan
realisere EU’s
kli-
mamål for 2030 på mindst 55 pct. reduktioner i forhold til 1990-niveauet samt drive
den grønne omstilling både i Danmark og hele EU mod klimaneutralitet i senest 2050.
Regeringen støtter kvotehandelssystemet som det centrale instrument
i EU’s klima-
politik og ønsker et styrket kvotehandelssystem. Derfor ser regeringen positivt på
ændringer af markedsstabilitetsreserven, der kan bidrage til et mere effektivt kvote-
handelssystem. Regeringen er i gang med at analysere forslaget nærmere med hen-
blik på nærmere stillingtagen til forslaget.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 4/4