Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 43
Offentligt
2268967_0001.png
Analyse af potentialerne for storskala brint og PtX i Danmark
VE 2.0
Brint- og PtX-strategi
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0002.png
Analyse af potentialerne for storskala brint og PtX i Danmark
VE 2.0
Brint- og PtX-strategi
Brintbranchen / Hydrogen Denmark
Vodroffsvej 59, 1900 Frederiksberg C.
Tlf: +45 39 20 20 03
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0003.png
Indhold
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
VE 2.0 i nøgleelementer
Om Brintbranchen: Brint- og PtX-værdikæden i Danmark
Forord
Indledning
Dansk VE skaber styrkepositioner
Grønt lederskab og investeringer
Brintindsatsen intensiveres globalt
Gigantisk vækstmarked
Europæiske milliardinvesteringer
Brintudviklingen i Europa
Opskalering af europæisk elektrolysekapacitet
Tyskland
Frankrig
Spanien og Portugal
Hastig udvikling
Danmark skal på niveau med EU
Brint og PtX i Danmark
Status
Udviklingsprojekter
Industri
Fremtidig indenlandsk forbrug
Indenlandsk forbrug til international transport
VE-forudsætninger
Eksportpotentialer
Tysk markeds-pull skaber danske muligheder
Nyt Nordsø-eventyr
Større værdi i brint og PtX end i olieindustrien
Brintbranchen, oktober 2020
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0004.png
Indhold
27
Anbefalinger til Danmarks brint- og PtX-strategi
1:
Brintproduktion
28
29
30
31
32
33
34
i
Nationalt mål om 1 GW elektrolyse i 2025 og 6 GW i 2030
ii
Invester mindst 5 milliarder i brint og PtX nu
iii
Hele brint- og PtX værdikæden skal styrkes
iv
CCU-midler skal i spil
v
Finansiér med ”Next Generation EU”
vi
Bedre rammevilkår for produktion af brint
vii
Udnyttelse af overskudsvarme
2:
Forbrug
35
36
37
38
39
40
41
42
43
i
Grøn transport – hjemmemarked er afgørende
ii
Implementering af EU’s andet Direktiv om Vedvarende Energi
iii
CO2-fortrængningskrav som erstatning for iblanding af biobrændstof
iv
Grøn brint skal erstatte fossil brint i raffinaderierne
v
National definition af 0-emissionskøretøjer
og krav om 0-emission i offentlig transport
vi
Iblandingskrav til luftfarten
vii
Dansk CO2-maut og tilskud til grønne køretøjer
viii
Tankinfrastruktur til brint
ix
National og international skibsfart og shipping
3:
Infrastruktur
44
45
46
47
i
Gasnettet til national distribution af brint
ii
Gasnettet til international transmission af brint
4:
Målrettet industristrategi
5:
Behov for forsknings- og udviklingsindsats
6:
Danmark i front i EU
48
49
50
i
Standarder, AFID-revision og statsstøtte
ii
RED-II og ETS
Referencer
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0005.png
VE 2.0
Brint- og PtX-strategi
Nøgleelementer
Ved at dedikere mindst 5 milliarder kr. af Danmarks andel af EU's
recovery-midler strategisk i brint og PtX kan vi skabe grøn værdi
53.000 nye jobs i Danmark i 2030
40 milliarder kr. i samlede offentlige
og private investeringer
50-84 milliarder kr.
i eksport af
grøn energi
Eksporten fra Nordsøen
toppede i 2006 med
31 milliarder kr.
Marked for dansk energiteknologi på
1.350-3.525 milliarder kr. i EU frem til 2050
Europæiske investeringer i elektrolyse på mellem
180-315 milliarder kr. inden 2030
Udnyttelse af op mod 66 GW ekstra
VE-produktionskapacitet i Danmark
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0006.png
Brint- og PtX-
værdikæden i Danmark
Brintbranchen er hovedorganisationen for brint og Power-to-X i Danmark. Vi er en erhvervsorganisation,
og repræsenterer hele værdikæden fra forskning til erhvervsliv, og fra produktion af vedvarende energi
og energiteknologi som brændselsceller og elektrolyse, til brugen af brint, metanol, ammoniak og andre
elektrofuels i bl.a. transportsektoren.
VE 2.0
er alene udtryk for Brintbranchens holdning, og de enkelte medlemmer kan således ikke tages til
indtægt herfor.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0007.png
Forord
Brint er kun noget, vi har i Danmark. For H. C. Ørsted opfandt ikke alene elektromagnetismen, han
navngav også det periodiske systems første grundstof, der på dansk siden har været kendt som brint, og
ikke som Hydrogen, som den kemiske betegnelse H2 ellers lægger mere op til. Og på det sidste er H. C.
Ørsteds betegnelse blevet suppleret med ”Power-to-X” (PtX) eller den danske udgave ”Strøm-til-noget”,
som en dækkende betegnelse for at omdanne strøm til brint og evt. herefter videre til metanol,
ammoniak eller andre brændsler eller kemikalier.
Men uanset navnet, så er brintteknologierne blevet centrale i både den grønne omstilling og den
økonomiske genrejsning efter Corona-krisen.
Regeringen og et bredt flertal i Folketinget har i forbindelse med ”Klimaaftalen for Energi og Industri”
besluttet, at Danmark skal have en national PtX og Carbon Capture Utilisation og Storage (CCUS) strategi,
som en dansk udgave af de brintstrategier, der pt. udarbejdes overalt i Europa. Det haster. Derfor giver vi,
som repræsentanter for den industri, der skal levere de praktiske og teknologiske løsninger, med
”VE
2.0”,
vores bud på, hvad strategien skal indeholde, så Danmark kommer i det internationale førerfelt
omkring brint og PtX.
Vi håber, at rapporten vil inspirere til visionære og fremadrettede beslutninger på området. For både
klimaets og dansk erhvervslivs skyld. Og vi glæder os til dialogen med alle, der måtte have interesse
herfor.
Tejs Laustsen Jensen
Direktør Brintbranchen.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0008.png
Dansk VE skaber
styrkepositioner
Indledning
Den grønne omstilling er vor tids vigtigste opgave. Og en svær én af slagsen. Danmark har med
regeringen og Folketingets beslutning om 70%’s reduktioner i 2030, påtaget sig et europæisk og globalt
lederskab i klimakampen. Det er der grund til at være både glad og stolt over.
Det er en stor opgave vi som nation har taget på os. Og skal den lykkes, så skal vi også lykkes med brint og
Power-to-X (PtX). Det er tydeligt illustreret af bl.a. Klimapartnerskaberne, der over en bred kam – bl.a.
landtransport, energi og forsyning, søfart og luftfart peger på brint og PtX, som afgørende for at vi kan nå
i mål. Partnerskaberne viser også, at vi alene til det indenlandske forbrug og ift. realiseringen af de 70%
har brug for output fra 2-3 GW installeret elektrolysekapacitet. Dertil kommer yderligere forbrug til
udenrigstransport m.v. Det er høje mål, som kun kan realiseres med en målrettet national tilgang, og
derfor har Danmark brug for en ambitiøs brint og PtX-strategi.
Og Danmark har gode forudsætninger for at placere os i den absolutte verdenselite, når det gælder brint
og PtX. Først og fremmest har vi i Danmark adgang til en meget stor VE-ressource, og vores VE-
potentiale overstiger langt, hvad vi selv kan forbruge. Den ressource kan effektivt udnyttes til PtX. Og
med et fjernvarmesystem og en veludbygget og moderne gasnet har vi også den infrastruktur, der skal til
for at facilitere udbygningen. Vi har adgang til de CO2-kilder, der skal til, for at vi kan producere ikke bare
brint, men også brintbaserede flydende brændsler. Det er en enorm mulighed. Men også en forpligtigelse
til at producere så mange grønne brændsler som muligt, og dermed bidrage til at ikke bare Danmark,
men hele Europa, når vores klimamål – også i de svære sektorer som f.eks. den tunge transport.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0009.png
Grønt lederskab og
investeringer
Danmark er samtidig hjemsted for nogle af verdens største transport- og logistik-virksomheder.
Koncerner, der bogstaveligt får verden til at hænge sammen, men som i dag gør det på baggrund af fossil
energi. Ved at gå forrest og gennem PtX bistå dem med deres omstilling, på en måde som sikrer deres,
langsigtede konkurrencekraft, er både af hensyn til det globale klimaaftryk og ift. til dansk økonomi uhyre
vigtigt. Også selvom der er i høj grad er tale om globale aktiviteter, der ikke isoleret set bidrager til at
opfylde 70% målet.
Med dette udgangspunkt kan Danmark udvikle sig til at blive leverandør af grøn energi i form af grøn
brint og grønne PtX-brændstoffer til hele Europa. Med stor effekt for såvel klima som for dansk økonomi.
Men resten af Europa rykker på sig i disse år og investerer massivt i både brint og PtX. Det er godt -for det
bidrager til at etablere det marked Danmark skal være med til at udfylde. Men det betyder også, at det er
nu vi skal rykke herhjemme. Både af hensyn til de nationale og internationale ambitioner.
Det betyder, at det er nu, vi skal investere og Brintbranchen forslår derfor med denne strategi, at afsætte
mindst 5 milliarder kroner til brint og PtX, og at vi opdaterer vores energisystem, så f.eks. eltariffer og
reguleringen af gasinfrastrukturen, ikke er indrettet så der skabes uhensigtsmæssige barrierer for
udviklingen. Kombineret med ny regulering, ikke mindst af transportsektoren, der skaber et reelt
indenlandsk marked for både brint og de flydende PtX-brændstoffer og dermed også bidrager til at
nedsætte klimabelastningen, vil det være et meget stærkt grundlag for Danmark for at påtage sig et både
europæisk og globalt lederskab.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0010.png
Brintindsatsen
intensiveres globalt
Overalt i verden har
man fået øjnene op for
mulighederne i brint og PtX.
EU er forrest i feltet, men
konkurrencen er stærk.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0011.png
Gigantisk
ækstmarked
Brint er nøglen til den grønne omstilling. Den erkendelse har regeringer, erhvervsliv og
klimaorganisationer i stadigt større omfang gjort sig over de seneste år. For uden brint og brintbaserede
elektrofuels, bliver den grønne omstilling tæt på umulig og Parisaftalen bliver endnu sværere at
opfylde
(1).
Brint er redskabet, der skal sikre, at tung transport, fly, stålværker, gødningsproduktion og
industri m.v. kan omstilles til klimaneutral drift. Konverteringen af el til brint via elektrolyse er redskabet,
der skal muliggøre udnyttelsen af langt større mængder vedvarende energi, såvel som konvertering,
lagring og produktion af både gas og flydende brændstoffer uden klimabelastning.
Klimapotentialet er stort, og brint forventes at udgøre op til 24% af EU’s samlede energimix i 2050
(2).
I
dag er andelen under 2%, og der vil ske betydelige investeringer i markedet i de kommende år.
Netop grundet denne nøglerolle er markedet for både brint, brintbaserede elektrofuels som metanol, og
de bagvedliggende teknologier, et strategisk satsningsområde for både Europa og en række andre
lande.
EU skønner, at der ved et stærkt sats på brint m.v. vil blive skabt en million direkte relaterede jobs i EU
allerede i 2050
(3),
og at de akkumulerede investeringer i brint og brintbaserede brændsler i Europa vil
være mellem 1.350 og 3.525 milliarder kroner frem til 2050. Og når det gælder teknologien bag brint- og
PtX- produktionen vil markedet her også vokse eksplosivt. Alene for elektrolyseanlæg forventes der
inden 2030 investeringer i EU for mellem 180-315 milliarder kroner.
(4).
Meget store beløb, der imidlertid understøttes af Bloomberg New Energy Outlook, der estimerer
verdensmarkedet for grøn brint til at være på 4.725 milliarder kroner årligt i 2050
(5).
Danmark har – med en etableret værdikæde for vedvarende energi og ligeledes store muligheder for at
øge produktionen af grøn strøm langt ud over vores eget forbrug, store muligheder for at drage fordel af
den udvikling. Andre lande kæmper med at leve op til ambitionerne om en tilstrækkelig høj VE-
produktion. Det behøver Danmark ikke. Her er vi i verdensklasse i forvejen og har både erhvervsliv,
teknologi og naturressourcer til rådighed. Og derfor kan Danmark potentielt komme rigtigt langt, rigtigt
hurtigt med VE-brint og PtX, - hvis vi vel at mærke vælger at gøre det.
7
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0012.png
Europæiske
milliard-
investeringer
Over hele Europa intensiveres
indsatsen på brint og PtX.
Flere lande har dedikerede,
nationale brintstrategier, og der
investeres milliarder i
industrialiseringen af brint og PtX.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0013.png
Brintud iklingen
i Europa
Selvom Danmarks udgangspunkt er blandt de bedste i verden, så er billedet langt fra statisk.
Alene indenfor de sidste 1-2 år har en lang række lande, bl.a. som konsekvens af Parisaftalen, sat brint
øverst på dagsordenen, og udviklingen går endog meget hurtigt. Som EU-Kommissionens første
næstformand, Frans Timmermans
(6),formulerede
det på en pressekonference den 19. september 2020,
så var:
... brint blot i september 2019 et nicheområde, og nu er det et
bærende element i både energi- og erhvervspolitik i EU såvel
som i langt de fleste medlemslande.
Den udvikling skal Danmark være forrest i. Derfor skal vi ovenpå de allerede vedtagne initiativer fra
regeringen og Folketinget tage nye skridt, så vi står idet europæiske førerfelt og for alvor kan bidrage til –
og drage nytte af – udviklingen rundt om i Europa.
Figur : O ersigt o er de europæiske akti iteter
Oversigt nationale brintstrategier i EU og EEA
EU-Kommissionens brintstrategi i nøgleelementer
Danmark
750 millioner kroner
i PtX-projekt
Norge
Sverige
Poland
Strategi forventet
i 2020
Etablering af Clean
Hydrogen Alliance
Strategi med fokus på Strategi annonceret
udvikling af brint-
infrastruktur
Nederlandene
70 million euro
2025: 500 MW
2030: 3-4 GW
Estimeret investering op til
470 milliard euro i 2050
2024: 6 GW
2030: 40 GW i EU og
40 GW udefra
Etablering af op til 1 million
jobs i brintøkonomien i 2050
9
Frankrig
7 milliard euro
2030: 6,5 GW
Portugal
9 milliard euro
2030: 2 GW
Spanien
8.9 milliard euro
2030: 4 GW
Tyskland
9 milliard euro
2030: 5 GW
2040: 10 GW
Østrig
Strategi forventet
slut 2020
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0014.png
Opskalering
af europæisk
elektrolysekapacitet
En række af de førende lande i Europa har ikke bare afsat milliardbeløb til at implementere
brintstrategier i de næste 5-10 år. De har ligeledes fastsat nationale mål for den installerede
elektrolysekapacitet.
Dertil kommer EU-Kommissionens målsætning for hele EU om 6 GW elektrolyse i 2024 og 40 GW i EU og
yderligere 40GW i nabolande i 2030
(7).
Danmark har ikke fastsat en målsætning, men i forbindelse med klimaaftalen i juni 2020 og indgåelse af
aftale med Nederlandene om køb af ”VE-statistiske overførsler”, har den danske regering udtrykt en
ambition om 0,1 GW kapacitet
(8).
Figur : Målsætninger for elektrolysekapacitet
EU
2024:
6 GW
2030:
40 + 40 GW
Samlet elektrolysekapacitet i og udenfor EU
(3).
Frankrig
Nederlandene
Portugal
Spanien
Tyskland
Elektrolysekapacitet, 2030
(9) (10) (11) (12) (13)
6,5 GW
3-4 GW
2 GW
4 GW
5 GW
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0015.png
Tyskland
Tyskland annoncerede i juni en
omfattende brintstrategi med
tilhørende investeringsramme på 9
milliarder euro svarende til 67.5.
milliarder kroner.
Strategien indeholder massive
investeringer i indenlandsk
brintproduktion, og tillige en
markant satsning på en
massiv omstilling af både industri
og transportsektorerne, og
konvertering af en betydelig del af
det tyske energiforbrug fra fossile
energikilder til brint og
brintbaserede brændstoffer
(13).
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0016.png
Frankrig
Frankrig har i sin brintstrategi –
offentliggjort i september 2020 og
en integreret og central del af
præsident Macrons
genopretningsplan for den
franske økonomi post-COVID-19 –
afsat 7 milliarder euro, eller hvad
der svarer til 53 milliarder danske
kroner til investeringerne i
produktion og forbrug af brint.
Heraf skal de 2 milliarder euro,
eller godt 15 milliarder kroner,
investeres allerede inden 2022
(9).
Samtidig har Frankrig og Tyskland
annonceret planer om at
påbegynde støtte til fælles
”gigabrintfabrikker” med en fælles
fransk-tysk investering på 3
milliarder euro
(14),
hvilket
understreger, at der for en række
europæiske lande i høj grad er tale
om såvel klima- som
industripolitik, hvilket ligeledes er
en integreret del af EU's
strategi
(15).
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0017.png
&
Spanien
Portugal
Den spanske regering har
ligeledes annonceret, at man
ønsker en samlet
investeringsramme for brint på
8,9 milliarder euro på
implementeringen af sin
brintstrategi, der bl.a. også
indeholder planen om
omlægning af adskillige jernbaner,
handelingsudstyr i landets
travleste havne og lufthavne og et
nationalt netværk af tankstationer
(16).
Portugal har juli i 2020 afsluttet
en konsultationsrunde med
henblik på en samlet (offentlig og
privat) investeringsramme på 9
milliarder euro
(17).
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0018.png
Hastig
udvikling
Det er ikke kun i EU, at brintplanerne bliver
konkrete, og genererer såvel offentlige som private
milliardinvesteringer. Den britiske regering barsler
med en brintplan koblet til landets store potentiale
for havvind i Nordsøen, og har lanceret de første
initiativer i transportsektoren
(18).
I Norge varsler såvel regering som opposition
milliardbeløb til brint
(19),
og overvejer bl.a.
oprettelsen af et statsligt brintselskab efter samme
model, som landet i sin tid anvendte på
olieområdet med Statoil (Equinor)
(20).
Dertil kommer, at konkurrencen fra Asien, særligt
Japan, Korea og senest også Kina, ligeledes er
betydelig, men det synes mere og mere klart,
at særligt Europa kommer til at være
udgangspunkt for en massiv brintudvikling
i de kommende år. Den udvikling skal Danmark
være centralt placeret i.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0019.png
Danmark skal på
ni eau med EU
Danmark kan naturligvis ikke matche den absolutte størrelse af de investeringer, der foretages af langt
større lande, men også set relativt ud fra befolkningstal, og endnu højere grad hvis man vurderer i forhold
til det nationale VE-potentiale, så er der i Danmark behov for nye offentlige investeringer.
Først fremmest for at opfylde de nationale mål – men også for at følge med den europæiske udvikling.
Figur : Offentlige in esteringer i brint og Po er-to-X per indbygger
EU-lande med en brintstrategi
Tyskland
Frankrig
Spanien
Andelen af offentlige investeringer i Spanien er pt. uafklaret. Grafen viser den samlede investering..
Danmark
0
500
1.000
1.500
Danske kroner per indbygger
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0020.png
Skala og investeringer
er altafgørende for
den danske brint- og PtX-industri.
Brint og PtX
i Danmark
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0021.png
Status
Aktuelle projekter med PtX-produktion
En række mindre, industrielle projekter er pt. under planlægning eller udvikling i Danmark. Med tilskud
fra Energistyrelsens midler til fremme af energilagring, er et anlæg med elektrolysekapacitet på 20MW
under opførsel af Everfuel i Fredericia, og med støtte fra samme pulje er 12 MW elektrolyse under
planlægning i Skive. Derudover er elektrolyseanlæg, begge i størrelse omkring 1 MW, allerede i drift i Ejby
og Hobro, samt et netop i 2020 indviet elektrolyseanlæg på 0,5 MW i Aalborg.
Den brint, der i dag produceres i Danmark på baggrund af elektrolyse, anvendes primært til industrigas,
samt til de seks offentlige tilgængelige brinttankstationer såvel som til de tre brintbusser, der er i
drift i Aalborg.
Langt den største mængde brint, der fremstilles i Danmark i dag, produceres til eget brug på de to danske
raffinaderier, og anvendes af producenterne selv. Der er her pt. tale om brint fra fossile kilder og ikke fra
elektrolyseproduktion.
Der produceres, med undtagelse af et forsøgsanlæg på Aalborg Universitet, ikke brintbaseret metanol
eller andre elektrofuels i Danmark i dag, men de 12 MW i projektet i Skive skal primært anvendes til
metanolproduktion.
Netop dette anlæg er således et godt eksempel på, hvordan produktion af grønne brændsler skal tænkes
sammen med efterspørgslen, i dette tilfælde bl.a. fra et demonstrationsprojekt til brug af metanol i
transportsektoren.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0022.png
Udviklings-
projekter
Et større konsortium med Ørsted i spidsen har fået støtte fra EUDP til demonstration af et 2MW anlæg i
Avedøre
(21),
og Siemens Gamesa har annonceret planer om et 0,5 MW demonstrationsanlæg i Føl
ved Brande
(22).
Der er på tværs af anlæg og projekter tale om perspektivrige og interessante projekter. Men projekterne
og deres størrelse er også illustrative for, at produktionen endnu er lille, og at der er behov for et massivt
opskaleret anlæg.
Branchen er klar til de næste skridt, og til for alvor at rykke i storskala. Ørsted har, sammen med en
række partnere, herunder NEL, Everfuel, SAS, Maersk m.fl., annonceret planer om at udvide det planlagte
demonstrationsanlæg i Avedøre til op til 1,3 GW med henblik på produktion af både brint og diverse
brændstoffer
(23).
Ligeledes har Shell og Everfuel annonceret ambitioner om at udbygge anlægget i
Fredericia til op til 1 GW
(24).
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0023.png
Industri
Danmark har traditionelt været en stærk nation med
fokus på brint- og brændselsceller. Den satsning har
ført til skabelsen af en række nye
industrivirksomheder, der leverer teknologi, ligesom
flere internationale virksomheder på området har
etableret sig i Danmark. Danmark har således
adskillige førende brændselscelleproducenter for
såvel brint- som metanolbrændselsceller, og tillige
flere underleverandører af komponenter til
brændselsceller i ind- og udland. Derudover er der
produktion af elektrolyseanlæg, ligesom godt
¼ af verdens brinttankstationer bliver fremstillet i
Danmark.
Dertil kommer de energivirksomheder, der udvikler,
og etablerer PtX-projekter, og dermed forbinder den
eksisterende danske vindindustri med brint og
elektrofuels som de næste led i værdikæden. Her har
Danmark tillige store aktører, og potentialet er i høj
grad til stede for systemeksport, sådan som det er set,
når det gælder udviklingen af havvind internationalt af
danske virksomheder.
Og det er potentielt meget store industrielle
muligheder for de danske virksomheder: Markedet for
elektrolyseanlæg skønnes alene i EU at være på
mellem 180 og 315 milliarder kroner frem til 2030. Det
giver igen et stort rygstød til den allerede etablerede
værdikæde indenfor VE-produktion fra vind og sol,
hvor der skal investeres mellem 1.650 og 2.250
milliarder kroner i anlæg til produktion af den
vedvarende energi, der skal forsyne
elektrolyseanlægene med grøn strøm
(25).
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0024.png
Fremtidigt
indenlandsk forbrug
Danmarks eget forbrug af brint og brintbasserede brændstoffer skal stige betragteligt i de kommende år.
Det er en forudsætning for, at vi kan realisere 70%-målsætningen, og er et endnu mere centralt redskab
på vejen frem mod det fossilfri Danmark i 2050.
Klimapartnerskabet for energi og forsyning antager behov for mellem 10-12 TWh til PtX-produkter i
2030, hvis 70% målsætningen skal opfyldes, og at en sådan produktion kræver mellem 2-3 GW
installeret elektrolysekapacitet.(26).
Her er der i langt overvejende grad tale om brint eller PtX-brændsler, der skal anvendes i
transportsektoren. Siden klimapartnerskabets rapport blev færdiggjort primo 2020, er udviklingen når
det gælder brint til transport gået meget hurtigt, og ikke mindst EU’s strategi på området må forventes at
styrke efterspørgslen hurtigere og bredere end forventet. Det samme er tilfældet i forhold til interessen
for brintbaserede brændstoffer som metanol, ligesom der er kommercielle aktiviteter i gang, når det
gælder udviklingen af kemikalieproduktion m.v.
Men efterspørgslen efter hverken brint, metanol eller andre PtX-brændstoffer kommer af sig selv.
Præcis som det er tilfældet med langt de fleste andre reduktionerne frem mod 2030. Det kræver politisk
handling for at fremme grøn transport, ligesom forbrug til ammoniak i evt. gødningsproduktion
m.v. også gør det.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0025.png
Indenlandsk
forbrug til
international transport
To af de mest udfordrende sektorer at decarbonisere er udenrigsluftfarten og den internationale
skibstransport. Udover at være sektorer, hvor direkte elektrificering ikke er mulig, falder disse områder
også uden for 70%-målsætningen, da der er tale om international transport.
Ud fra en klimabetragtning er dette dog sekundært, og Danmark som nation bidrager fuldt til
emissionerne via vores forbrug af transport såvel som ved international varehandel. Dertil kommer, at
Danmark som både luft-og søfartsnation bør tage globalt lederskab i forhold til teknologi og praktiske
løsninger for at decarbonisere også den internationale transport.
Det giver også operationelt mening, dels da det i praksis ift. logistik og infrastruktur vil være kunstigt at
skelne mellem tankning til indenlandsk og udenlandsk transport og dels da det samlede brændselsbehov
vil være med til at sikre den skala som giver mening for en effektiv drift af et PtX-anlæg.
I vurderingen af det nationale behov for elektrolysekapacitet i 2030 bør og må det derfor indregnes, at
der vil være et betydeligt behov for produktion af PtX-baserede flybrændstoffer til udenrigsluftfart, og
skibsfarten vil efterspørge både ren brint såvel som metanol og ammoniak til både udenlandske
færgeforbindelser såvel som fragttrafik.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0026.png
VE-
forudsætninger
Brint, PtX, og alle former for elektrofuels har den åbenbare ting til fælles, at produktionen af dem kun
giver mening, hvis de produceres på baggrund af VE-el. Danmark har, ikke mindst i forhold til vores
størrelse, et stort og unikt potentiale for at udbygge vores VE-produktion.
Det gælder særligt i forhold til havvind, hvor potentialet teoretisk anslås til at være på over 100 GW
installeret kapacitet. Det er af en lang række årsager ikke muligt at udnytte dette potentiale fuldt ud, men
der er betydelige potentialer, og et realistisk estimat ligger på mellem 40 og 60 GW. Det er en meget stor
mængde energi, som ikke tilnærmelsesvist vil kunne integreres i det eksisterende, eller for den sags
skyld i et udbygget, elnet. Klimapartnerskabet for energi og forsyning skønner således, at en øget
elektrificering, indenlandsk PtX, forbrug mv. vil kræve udbygning med 15 GW frem mod 2050
(27).
Dertil kommer yderligere VE-produktion fra landvind og sol. Her har Energinet pt. kendskab til projekter
med 16 GW sol og 5 GW kystnær- og landvind. Selvom tallene er behæftet med en vis usikkerhed, vil de
selvom hvis de ikke realiseres fuldt ud, medføre betydelige problemer for elnettet
(28).
Samlet set er det således tydeligt, at Danmark har brug for VE-kapacitet for at kunne udbygge
produktionen af brint og brintbaserede produkter som bl.a. metanol. Omvendt vil kun etableringen af PtX
aktiviteter med elektrolyseanlæg m.v. give Danmark mulighed for at udnytte potentialet for produktion af
vedvarende energi.
Der er således tale om en unik mulighed, hvor Danmark vil kunne producere langt mere energi gennem
en etableret strategi om at udnytte den producerede energi til brint og andre PtX-brændstoffer. Det bør
være danske forpligtigelse i forhold til klimaet at udnytte den etablerede mængde, men ligeledes en unik
økonomisk mulighed, for at blive producent og eksportør af grønne brændsler til hele Europa.
Det er afgørende at udbygningen af VE-produktion og udbygningen af elektrolyse ses i sammenhæng så
vind og sol løbende kan konverteres til PtX-brændsler, men naturligvis også således, at der ikke opstår
mangel på VE-kapacitet.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0027.png
Eksportpotentiale
Danmark har igennem en lang årrække eksporteret energi. Det gælder både el, der dygtigt er udvekslet
med vore nabolande, og i en længere årrække fra 1990’erne og frem, var Danmark ligeledes
nettoeksportør af råolie.
Selv med en yderligere udbygning, er potentialet for eksport af VE-strøm begrænset.
Dels fordi vores nabolande vil udbygge deres VE-kapacitet, men især fordi potentialet for produceret VE i
Danmark langt overstiger, hvad der reelt kan eksporteres i kobberkabler.
Men ved konvertering til brint og/eller andre PtX-produkter og opbygning af infrastruktur til dette, kan
Danmark reelt eksportere al den grønne energi, vi kan producere til det hastigt voksende europæiske
brintmarked.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0028.png
Tysk markeds-pull
skaber danske
muligheder
Alene Tyskland forventer i 2030 en efterspørgsel på 110 Twh grøn brint, men antager kun selv at
producere 14 Twh
(29).
Selv med en voksende indenlandsk produktionskapacitet frem mod 2050,
forventer Tyskland også efter 2050 at være importør af grøn brint.
Senest har den tyske regering underskrevet en aftale med Australien om i fællesskab at undersøge
etableringen af en forsyningskæde af grøn brint fra Australien til Tyskland med henblik for at
imødekomme landets behov for grøn brint
(30),
hvilket understreger såvel behov som de oplagte danske
eksportmuligheder.
Markedstrækket fra Tyskland er så markant, at det vil være dominerende ift. den europæiske udvikling
på brintområdet, og også vil dominere det samlede europæiske marked for grøn brint. En langsigtet og
bæredygtig dansk strategi for brint og PtX må derfor tage udviklingen i Tyskland i betragtning i såvel
kommercielle som politiske ambitioner, ligesom det forventede samlede europæiske marked for grøn
brint på 600 TWh årligt
(31)
må tages i betragtning.
Danmark har således muligheden for at blive storleverandør af forædlede højværdi energiprodukter til
det tyske marked. Det er dels en mulighed for Danmark for at bidrage til reduktionen af klimagasser
langt udover vores nationale forbrug, men også en meget stor økonomisk mulighed, både når det gælder
eksport såvel som indenlandsk beskæftigelse.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0029.png
Nyt
Nordsø-eventyr
En stor britisk kortlægning af potentialet i havvind og brint i Nordsøen fra august 2020
(32)
påviser, at
Storbritannien med dets potentiale indenfor havvind årligt vil kunne eksportere for lige så store værdi
brint, som i de bedste år for den britiske olieudvinding i Nordsøen.
Danmark står i en tilsvarende situation, og med potentielt rigtigt gode betingelser for eksport til resten af
Europa. Således vil Danmark i 2050 kunne eksportere 100 TWh brint baseret på havvind, forudsat at der
sker en samlet udbygning af dansk havvind på 50 GW samlet i Nord- og Østersøen. En sådan eksport vil
have en værdi på over 50 milliarder danske kroner årligt
(33),
og dermed et massivt dansk eksportboost,
der langt overstiger de 31,750 milliarder kr. der i 2006, hvor indtægterne fra Nordsøolien toppede, var
nettoværdien af eksporten af olie og gas fra Nordsøen
(34).
Hertil kommer, at der som nævnt allerede med de nuværende kendte projekter under overvejelse, er
potentiale for 16 GW sol og hertil 5 GW land- eller kystnær vindproduktion
(35).
Det er næppe sandsynligt, at de alle realiseres, men teoretisk set vil det, hvis denne mængde produktion
bliver virkelighed, give mulighed for eksport af godt 160 TWh brint om året, potentielt svarende til en
eksportværdi på 84 milliarder kroner årligt. En yderligere forædling til metanol eller kerosin, vil
formentlig i en række tilfælde kunne øge værdien af de eksporterede energiprodukter yderligere.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0030.png
Større værdi
i brint og PtX
end i olieindustrien
Danmark vil således kunne mere end erstatte indtægterne fra de største produktionsår af olie og gas i
den danske sokkel i Nordsøen, og potentielt øge såvel beskæftigelse som indtjening i forhold til
olieindustrien.
Det skyldes både udviklingen på brintområdet, såvel som de betydelige udbygningsmuligheder som
brintproduktionen vil muliggøre i ekstra havvindskapacitet i danske farvande.
Danmarks er siden 2014 ikke længere nettoeksportør af olie, og faldet – og sidenhen afviklingen - af den
danske produktion i Nordsøen vil medføre både et handelsunderskud og på sigt koste 1000-vis af både
direkte og indirekte arbejdspladser. Med en brint- og PtX-strategi, der ikke alene fokuserer på
omlægningen af den indenlandske efterspørgsel men også på eksport, vil der både være basis for en
massiv vækst og jobskabelse i de direkte relaterede industrier, og også for en massiv vækstmotor for den
stærke, danske vind- og offshoreindustri, som ikke alene kan fastholde, men også udbygge økonomi- og
beskæftigelsen (både den direkte og indirekte) fra olie- og gassektoren efterhånden som denne
afvikles.
Mulighederne er således til stede, og potentialet er enormt. Men konkurrencen er også betragteligt, og
Danmark er ikke forrest. Der er derfor behov for at den aftalte danske brint- og PtX strategi færdiggøres
senest ultimo 2020, og at den i kombination med investeringer anvendes til at sikre en bred opskalering
af den danske indsats på området, så Danmark kan indtage den førerposition vi kan og bør have.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0031.png
Anbefalinger til Danmarks
brint- og PtX-strategi
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0032.png
Brintproduktion:
Nationalt mål om GW i
GW i
og
Danmark bør i brintstrategien, fastsætte et mål for, hvor meget elektrolysekapacitet, der skal være
installeret i henholdsvis 2025 og 2030.
Klimapartnerskabet for energi og forsyning sætter som nævnt behovet i 2030 til mellem 2 og 3 GW.
Det er alene til at opfylde behovet til indenlandske brændstoffer m.v. for at opfylde 70%-
målsætningen, og som tidligere beskrevet vurderer Brintbranchen, at behovet er steget siden
offentliggørelsen af færdiggørelsen af klimapartnerskabets rapport. Dertil kommer behovet til
shipping og udenrigsflyvning samt eksportpotentialet af både brændstoffer og brint til resten af
Europa.
Et nationalt mål vil sende signal til danske såvel som udenlandske investorer om de danske
ambitioner, og give en retning på den danske politik på området, som både offentlige og private
aktører kan navigere efter. Og det vil muliggøre, at industrien - både upstream i forhold til
VE-kapacitet, og downstream i forhold forædling, infrastruktur m.v. - har en planlægningshorisont.
I lyset af både indenlandsk behov, VE-potentialet samt eksportmuligheder og forpligtigelsen til at
bidrage til decarboniseringen af international transport, bør et nationalt dansk mål sættes til 1 GW i
2025 og 6 GW i 2030.
Figur
EU-lande med en brintstrategi
: Planlagt elektrolysekapacitet,
Tyskland
Frankrig
Nederlandene
Portugal
Spanien
Danmark - reel og foreslået
0
2
4
6
8
GW
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0033.png
Brintproduktion:
In ester mindst milliarder
i brint og PtX nu
Private virksomheder, pensionskasser og institutionelle investorer er klar til at løfte en meget stor
del af opgaven med at investere i den danske satsning på brint, PtX og VE-produktion. Men det er
urealistisk, at den private sektor kan løfte opgaven alene. Særligt i den første fase.
Der er brug for politisk handling for at skabe de nødvendige rammevilkår og en regulering, der
skaber efterspørgsel, de rette betingelser for langsigtede private investeringer fra f.eks.
pensionskasser m.v.. Men i tillæg til ny regulering kræves en betydelig statslig medfinansiering,
præcis som det har været tilfældet med de hidtidige investeringer i vind, sol og biogas.
For at sikre brint og PtX for alvor kommer i gang i Danmark, er der akut brug for et massivt statsligt
investeringsboost i brint og PtX. Først og fremmest for at understøtte den betydelige gevinst for
både klima, vækst og beskæftigelse, som brint og PtX potentielt indeholder for Danmark, men i høj
grad også for at stimulere det danske vækst- og eksportpotentiale i lyset af den globale, økonomiske
krise.
Brintbranchen forslår derfor, at Danmark prioriterer mindst 5 milliarder kroner til investeringer i
brint og PtX, som led i den danske brint- og PtX-strategi. Branchen er klar til at implementere nye,
store kommercielle anlæg, men det kan, i konkurrencen med fossile brændstoffer, ikke lade sig gøre
uden statslige tilskud.
En milliardindsats vil kunne understøtte etableringen af storskala elektrolyse og sætte gang i en
udvikling her og nu med etablering af anlæg af industriel karakter, såvel som forberedelsen af den
nødvendige infrastruktur. Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at en sådan investering ikke
opfylder det samlede investeringsbehov frem mod 2030.
Det er mindre end hvad f.eks. klimapartnerskabet for energi- og forsyning anslår, at der som
minimum er behov for, for at opfylde til det indenlandske behov i forhold til 70% målsætningen i
2030. Hertil kommer investeringsbehovet til eksport, samt brændsler til udenrigstransport, maritimt
såvel som i luftfarten.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0034.png
Brintproduktion:
Hele brint- og
PtX- ærdikæden skal st rkes
Den forslåede investering på 5 milliarder er dermed heller ikke på ingen måde tilstrækkeligt til at
opfylde hverken det indenlandske behov eller bringe os hele vejen til 2030. Det kræver – som andre
dele af klimaindsatsen – løbende offentlige investeringer i de kommende år, kombineret med en
aktiv regulering og beskatning af den fossile energi.
Men en statslig investering på 5 milliarder kroner nu – i 2021 og 2022 – vil sammen med ændrede
rammevilkår og ny regulering, være tilstrækkeligt til at starte udviklingen i Danmark i storskala og
sætte os på niveau med de førende lande i Europa, og bør være det økonomiske boost, der for alvor
sætter gang i udviklingen.
Samtidig vil det, i kombination med Danmarks store potentiale på vind, åbne for private
investeringer, som Brintbranchen under forudsætning af at det offentlige engagement fastholdes,
estimerer, vil beløbe sig til mere end 40 milliarder kroner i samlede offentlige og private
investeringer inden 2030. Investeringer, der vil skabe 53.000 arbejdspladser langs hele den danske
brint- og PtX-værdikæde i 2030
(36).
De 5 milliarder bør investeres langs hele brint- og PtX-værdikæden. Det gælder således storskala
produktion af brint i form af især driftstilskud, produktionsfaciliteter til videreforædling til PtX, såvel
som til infrastruktur og – i samspil med regulering – sikring af den afgørende efterspørgsel efter
brint og PtX-brændstoffer i transportsektoren m.v.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0035.png
Brintproduktion:
CCU-midler
skal sættes i spil
Produktionen af en række PtX-brændsler, bl.a. metanol og flybrændstof, kræver udover grøn brint
også CO2, og har dermed et ekstra produktionsled end selve brintproduktionen.
De allokerede midler fra ”Klimaaftale om energi og industri”, til CCU/S bør derfor søges
implementeret hurtigt, og tænkes sammen med brint- og PtX-investeringerne, således disse midler
mest effektivt anvendes til at støtte grønne brændsler, som metanol på baggrund af den
opsamlede CO2.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0036.png
Brintproduktion:
Finansiér med
”Ne t Generation EU”
De grønne målsætningerne, såvel som beskæftigelses- og industrieffekterne, af en investering på 5
milliarder kroner er helt i tråd med ambitionerne bag EU’s genopretningsfond, ”Next Generation EU”,
der med et stærkt fokus på den grønne omstilling skal bidrage til genopretningen af den europæiske
økonomi efter Corona-krisen.
Her er det tillige understreget af Kommissionen, at den vil arbejde målrettet med medlemsstaterne
for at sikre at ”Next Generation EU”-midlerne for en stor dels vedkommende anvendes til
brintrelaterede projekter
(37).
Danmark modtager i første omgang 9,8 milliarder kroner fra fonden, som Danmark efter
godkendelse hos EU, kan anvende indenfor de definerede rammer
(38),
og det vil være oplagt at
finansiere denne første del af PtX-indsatsen med midler herfra. Først og fremmest fordi det er en
enkel vej til at kickstarte PtX-investeringerne i Danmark, men i tillæg fordi netop denne investering
stemmer endda rigtigt godt overens med målsætningerne for "Next Generation EU"-midlerne.
Figur : In esteringer i brint og Po er-to-X i milliarder danske kroner
EU-lande med en brintstrategi
Tyskland
Frankrig
Portugal
Spanien
Danmark - reel og foreslået
0
25
50
75
Milliarder danske kroner
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0037.png
Brintproduktion:
Bedre ramme ilkår for
produktion af brint
Hvis store brint- og PtX-anlæg skal realiseres i Danmark, så kræver det nye markedsvilkår for
produktionen. Først og fremmest er der brug for markant bedre muligheder for forbrug af VE-el til
elektrolyse. Det handler først og fremmest om nye tariffer, samt nye regler for anvendelsen af VE
direkte fra mølle eller solcelle til anvendelse i elektrolyseanlæg.
Til trods for pt. 4 års arbejde på en tarifreform, en ministeriel arbejdsgruppe om samme emne m.v.,
så er tarifsystemet i dag fortsat designet til en fossil forsyningssituation.
Som konsekvens er Danmark i dag endnu meget langt fra at have gode grundvilkår for anvendelsen
af elektrolyse. Det til trods for at Energinet, der selv har ansvaret for TSO-tarifferne, selv påpeger, at
netop tarifferne er af stor betydning for etableringen af PtX-anlæg i Danmark
(39).
Det bør derfor politisk sikres, at det vil være muligt at tilslutte elektrolyseanlæg til VE-
produktionsanlæg, hvad end der er tale om offshore eller onshore anlæg, direkte og uden at skulle
bidrage til det kollektive elnet som disse faciliteter ikke belaster. Ved tilslutning til det kollektive
elnet, bør elektrolyseanlæg kun faktureres reelle omkostninger for tilslutningen til nettet, og
anlæggene bør tariferes under hensyntagen til den betydelige fleksibilitet, de kan tilføre nettet.
Omkostningerne til anvendelse af det kollektive elnet er en meget betydelig faktor for såvel store
centrale, som mindre decentrale elektrolyseanlæg, og et meget vigtigt konkurrenceparameter i
forhold til placeringen af industrielle faciliteter på området. Det gælder ikke mindst i forhold til de
øvrige lande omkring Nord- og Østersøen. Her er det f.eks. en central komponent i den tyske
forbundsregerings brintstrategi at undtage elektrolyse for tarif.
Der bør derfor hurtigst muligt gennemføres ændringer i tarifsystemet, der belønner den fleksibilitet
som elektrolyseanlæggene kan give tilbage til elsystemet og dermed gøre tarifferne reelt kostægte
for elektrolyse. Derudover bør de nødvendige lov- og regelændringer gennemføres i henhold til at
sikre, at der skabes bedre og reel mulighed for at anvende el fra vind og sol direkte til
brintproduktion udenom det kollektive elnet og uden at skulle betale tarif til dette.
Off-shore
Off-shore vind vil udgøre en meget betydelig del af produktionskapaciteten for strøm til de danske
elektrolyseanlæg. Her er det en afgørende forudsætning, at kommende havvindmølleparker får
adgang til konkurrencedygtige landingzones, og at PtX-dedikeret strøm dermed ikke skal betale
tariffer for det samlede net, samt at etablering af off-shore produktion m.v. etableres i et tempo, der
kan understøtte udbygningen med PtX m.v., jf. afsnittet om VE-produktion.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0038.png
Brintproduktion:
Udn ttelse af
o erskuds arme
Overskudsvarme fra elektrolyseanlæg såvel som anden PtX-produktion bør udnyttes. Både af
hensyn til den samlede energieffektivitet, og for at sikre den bedst mulige samfundsøkonomi, såvel
som økonomi i driften af PtX-anlægget.
Med ændringerne omkring overskudsvarme fra ”Klimaaftale for Energi og industri”(40) fra juni
2020 er der skabt gode forudsætninger for udnyttelsen af overskudsvarmen. Det bør i forbindelse
med aftalen om den konkrete model for certificeringsordningen og prisregulering af
overskudsvarme sikres, at modellen giver mulighed for fuld udnyttelse af overskudsvarmen fra
PtX-anlæg.
Ligeledes bør de betydelige varmemængder fra PtX indgå aktivt i planlægningen af den samlede
decarbonisering af varmesektoren således, at der ikke overinvesteres i f.eks. varmepumper i
områder, hvor der vil være varme fra PtX-anlæg til rådighed.
Ved en opfyldelse af målet om 6 GW installeret elektrolysekapacitet i 2030 vil der, afhængig af den
valgte teknologi, være mellem 6 og 12 TWh varme til rådighed fra anlæggene til anvendelse i
fjernvarmenettet
(41).
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0039.png
Forbrug:
Grøn transport -
Hjemmemarked er afgørende
PtX giver kun mening, hvis man også bruger produkterne, og at de erstatter fossile produkter, eller i
enkelte tilfælde biomasse. Her er transportsektoren, særligt i en dansk kontekst, helt central for
PtX-udviklingen. Og PtX er central for at sikre decarboniseringen af netop transporten.
Men der er pt. få danske initiativer til at understøtte forbruget af PtX-brændstoffer i den danske
transportsektor.
En dansk PtX -revolution kan til trods for det store eksportpotentiale ikke alene bygges op omkring
udenlandsk efterspørgsel. Det gælder ikke mindst ift. til teknologi, systemudvikling og
industriprodukter. Hjemmemarkedet er en nødvendighed for at udvikle – men vi kan heller ikke
blive stormagt på et område, hvor vi ikke selv tager vore egne løsninger i anvendelse.
Derfor er der – igen både af hensyn til klima og erhvervspotentialet – essentielt at indtænke brint,
metanol og andre PtX-brændstoffer i de både kort og langsigtede tiltag for at decarbonisere
transportsektoren i Danmark.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0040.png
Forbrug:
Implementering af EU's andet Direkti
om Ved arende Energi
EU's andet Direktiv om Vedvarende Energi (RED II) skal implementeres i dansk lovgivning. Direktivet
giver en række muligheder for at fremme brugen af brint og andre PtX-brændstoffer i
transportsektoren, hvilket bør være et centralt mål med den danske implementering.
Danmark bør overimplementere direktivets målsætninger om VE i transporten, da direktivet ikke er
ambitiøst nok i forhold til 70-procent målsætningen.
Desuden forventes RED II revideret indenfor få år, som led i implementeringen af EU’s Green New
Deal, hvilket vil føre til højere mål også på EU-niveau. Danmark kan med overimplementering af de
nuværende regler skabe en bedre langsigtet sikkerhed for branchen til at investere, og kan samtidig
illustrere, at sådanne mål er realistiske, og at revisionen af direktivet derfor også kan være ambitiøs.
Direktivets mange bestemmelser er tekniske er derfor ofte ikke velegnede til offentlig eller politisk
debat. Men de er af stor betydning for at sikre at så stor mængde VE-baseret PtX-brændstof som
muligt kan finde anvendelse i den danske transportsektor hurtigst muligt.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0041.png
Forbrug:
CO -fortrængningskrav som erstatning
for iblanding af biobrændstof
Implementeringen af RED II – og mere ambitiøse danske mål end de i direktivet fastsatte – bør
konkret ske ved nuværende iblandingskrav hurtigst muligt erstattes med et CO2-reduktionskrav,
hvilket også er en del af de aktuelle forhandlinger i Folketinget, og på linje med, hvad et bredt flertal i
Folketinget overordnet set blev enige om i 2019, og tillige anbefales af klimapartnerskabet for
landtransport
(42).
Hvis et CO2-fortrægningskrav skal have en reel effekt på klimaudviklingen, kræver det, at det
fremmer anvendelsen af PtX-brændstoffer, ikke kun til iblanding, men også til reel substitution af
f.eks. diesel med brint.
Det er derfor også vigtigt at fortrængningskravet ser på den samlede mængde drivmidler og ikke
alene på diesel, benzin og gas.
Fortrængningskravet skal muliggøre, at brændstofleverandørerne har incitament til erstatte
importen af biobrændsel med danskproducerede PtX-brændsler baseret på VE-strøm. Kravet bør
være ambitiøst, og forcere udviklingen, og bør derfor være på 30-40% reduktion i 2030, og det
bør ved brug af ILUC m.v. sikres, at PtX-brændstoffer kommer til at bidrage betragteligt til
reduktionerne.
Danmark har allerede, bl.a. gennem demonstrationsprojekter, været med til at illustrere
mulighederne i forhold til høj iblanding af metanol. Danmark bør både i egen lovgivning og i
indsatsen for tilretning af EU-regler, bidrage til at sikre, at iblanding med elektrofuels som metanol
understøttes, og ikke forhindres af utidssvarende brændstofstandarder.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0042.png
Forbrug:
Grøn brint skal erstatte
fossil brint i raffinaderier
Selv i de mest ambitiøse scenarier for udskiftning af den danske vognpark til grønne køretøjer, vil
der fortsat være en stor mængde både person-, vare- og lastbiler, der drives af
forbrændingsmotorer i 2030, og formentlig i en længere årrække herefter.
En af de letteste og mest tilgængelige metoder til at gøre forbruget i disse køretøjer mindre
klimaskadeligt allerede før 2025, er muligheden for anvendelse af grøn brint i produktionen af
brændstof.
I dag er stort set hele Danmarks forbrug af fossil brint koncentreret omkring raffinaderierne, og det
er denne brint, der vil kunne erstattes med brint baseret på vedvarende energi, og dermed reelt
bringe grøn strøm ind i brændstofferne i den eksisterende vognpark. Samtidig er det en hurtig og
teknologisk ukompliceret måde at sikre en opskalering af PtX i Danmark.
Danmark bør derfor, som også en række andre EU-lande inkl. Tyskland, udnytte muligheden for i
forbindelse med implementeringen af EU’s andet Direktiv om Vedvarende Energi
(43)
sikre, at
brugen af grøn brint ved produktionen af konventionelle brændstoffer betragtes som grøn energi.
Disse regler bør implementeres hurtigst muligt, og så som i Tyskland med en erklæret målsætning
om at fremme VE-brint i raffinaderierne.
Det er ikke Brintbranchens vurdering, bl.a. på baggrund af de tyske erfaringer, at en sådan satsning
på brint i raffinaderier, vil have store konsekvenser økonomisk, hvilket tillige skal ses i sammenhæng
med opskaleringen af særligt elektrolyseenhederne.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0043.png
Forbrug:
National definition af -emissionskøretøjer
og krav om -emission i offentlig transport
National definition af -emissionskøretøjer
Både stat, regioner og kommuner søger allerede i dag med en række forskellige tiltag at fremme
brugen af grøn energi i vejtransporten. Brugen af PtX-brændsler hæmmes desværre af forskellige
og ofte reelt, omend uintentionelt, PtX-ekskluderende definition af 0-emission.
Der bør derfor sikres en national definition af 0-emissionskøretøjer for både person-, vare-
og lastbiler, busser m.v. på linje med EU’s "Direktiv om fremme af renere og mere energieffektive
køretøjer til vejtransport", og at denne implementeres på tværs af alle myndighedsniveauer
(44).
Krav om -emission i offentlig transport
Under ovenstående standard, bør der i tillæg til de allerede etablerede tiltag med bl.a.
klimapartnerskaber med kommunerne, etableres krav til 0-emission i offentlig transport, således at
fremtidige udbud gennemføres med henblik på omlægning til 0-emission. Dette bør ligeledes gælde
for alle ikke elektrificerede jernbanestrækninger, og der bør være krav om, at nyindregistrerede
taxier fra senest 1.1.2023 skal være 0-emission, ligesom en kraftig CO2-progression på andre
områder, eksempelvis firmabilsbeskatning, bør gennemføres.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0044.png
Forbrug:
Iblandingskrav
til luftfarten
Både dansk og international luftfart er pt. i en historisk krise. Men når COVID-19 slipper sit greb i den
globale mobilitet, vil luftfarten igen udgøre en massiv klimamæssig udfordring. Udfordringen kan
imidlertid vendes til en dansk styrkeposition. Med en aktiv dansk indsats for produktion af
klimaneutralt flybrændstof, kan det blive både en teknologisk styrkeposition og en eksportvare.
Derfor bør der indføres et iblandingskrav for PtX-brændstof basereret på VE-energi på minimum
30% i 2030, hvilket er på niveau med, hvad der er forslået af Luftfartens Klimapartnerskab
(45).
Denne indsats vil ikke alene kunne finansieres af luftfarten selv, ikke mindst i lyset af den COVID-19
påførte krise, som erhvervet gennemlever. Der bør etableres et regime, der med afgifter fra
flypassagerer bidrager til det grønne flybrændstof. Statslige investeringer bør ligeledes kunne finde
anvendelse som f.eks. anlægstilskud til produktionsfaciliteterne.
Det haster med en beslutning, da andre lande rykker kraftig i forhold til udviklingen af VE-PtX-
flybrændstof. F.eks. har Tyskland afsat 1,1 milliard euro til formålet i perioden 2020-2023
(46).
Danmark bør desuden indlede tæt dialog med både flyselskaber, EU og producenter med henblik på
partnerskab omkring CO2-neutral luftfart med udgangspunkt i brint. Verdens største flyproducent,
Airbus forventer at kunne indsætte 0-emissionsfly på ren brint i 2035
(47),
med en kombination af
brændselsceller og flydende brint til anvendelse i mere traditionelle motorer.
Det indeholder betydelige teknologiske muligheder for Danmark, der derfor bør vi søge at være aktiv
partner i den europæiske indsats på området, og Danmark bør aktivt og økonomisk understøtte
dansk baserede flyselskabers indsats i forhold til test af 0-emissionsfly m.v.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0045.png
Forbrug:
Dansk CO -maut og
reform af brændstofbeskatningen
Danmark bør indføre en ny vejbenyttelsesafgift (MAUT) for lastbiler til erstatning for bl.a.
vejbenyttelsesafgiften og eurovignetten. Afgiften bør være baseret på CO2-udledningen for det
enkelte køretøj per transporteret ton gods. Det er også blandt de forslag, der er til aktuel politisk
diskussion. Afgiften bør aggressivt fremme 0-emissionskøretøjer.
Desuden bør afgiften for at krydse Storebæltsbroen differencernes efter klimabelastning og ikke
kun som i dag Euro norm. Køretøjer med 0-udledning bør fritages for broafgift frem til 2030 for at
fremme implementeringen af 0-emissionskøretøjer i trafikken på tværs af landet.
Afgiften bør kombineres med støtte til køretøjer for at lette branchens omstilling, i tråd med
anbefalingerne fra klimapartnerskabet for landtransport
(48).
Reform af brændstofbeskatningen
Beskatningen af brændstoffer bør afspejle klimabelastningen. Det bør ved en reform af
brændstofbeskatningen i forbindelse med en grøn skattereform, således at det sikres, at CO2-
neutrale PtX-brændstoffer beskattes på linje med andre 0-emissionsbrændstoffer.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0046.png
Forbrug:
Tankinfrastruktur
til brint
Danmark er globalt helt i førerfeltet, når det gælder produktion af brinttankstationer.
Danskproducerede stationer er således centrale dele af infrastrukturen i bl.a. Sydkorea,
Nederlandene og Californien. I Danmark er infrastrukturen imidlertid særdeles begrænset, og er
med mindre undtagelser primært oprettet med tilskud til demonstration og test af teknologi
og ikke som en reel infrastruktur, der kan understøtte en omlægning af transportsektoren. Det er i
stor kontrast til f.eks. Tyskland, hvor en samlet national plan understøtter udrulningen af en national
dækkende infrastruktur for brinttankstationer, eller Spanien hvor det samme er tilfældet, og hvor
begge lande har høje måltal på hhv. 400 og 150 tankstationer
(49).
Hvis Danmark skal realisere omlægning af transportsektoren, herunder brint som drivmiddel for
lastbiler og taxaer, hvor brint af vognmænd m.v. fremhæves som centralt for decarboniseringen, så
kræver det en fungerende infrastruktur. For nærværende går udviklingen uden om Danmark, og
brintlastbiler m.v. introduceres bl.a. i Schweiz, Norge og Tyskland, men ikke på det danske marked.
Brintinfrastruktur er relativt billig, så snart antallet er i skala i forhold til køretøjer. Men
infrastrukturen kommer ikke af sig selv, og der er, som EU-Kommissionen også understreger i den
europæiske brintstrategi, behov for offentlig støtte og en overordnet udrulning.
En nationalt dækkende infrastruktur til både let og tung transport kan etableres for en samlet
investering på ca. 500 millioner kroner, hvoraf halvdelen vil være private investeringer. Udfordringen
for at få private aktører til at etablere netværket, er den betydelige driftsrisiko i, at der ikke er nogen
køretøjer, og at disse omvendt ikke indkøbes at vognmænd m.v., såfremt der ikke er en tilgængelig
og driftssikker infrastruktur.
Derfor er der behov for en national investeringsramme til anlæg af brintinfrastruktur, primært med
anlægstilskud, men, med inspiration fra Norge, bør det kombineres med et begrænset driftstilskud i
de første 3 år af stationens levetid, således, at markedet har tid til at etablere sig omkring den nye
infrastruktur.
Hvis udrulningen skal sikres, således Danmark er klar til inkorporering af brintlastbiler, taxaflåder
m.v., bør infrastrukturen udbygges snarest, hvilket stemmer overens med anbefalingerne fra
klimapartnerskab for landtransport
(50).
Ved en samlet tilskudsramme på 225 mio. kr. og etableringen af godt 30 brintstationer, vil der være
grundlag for den nationale udrulning af tusindvis af tunge og lette køretøjer. Det er en relativt
beskeden ambition i sammenligning med det øvrige Europa – ikke mindst Danmarks stærke
industrielle position på området taget i betragtning. Efterfølgende udbygninger af netværket
vil kunne ske på kommercielle vilkår.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0047.png
Forbrug:
National og international
skibsfart og shipping
Danmark har stolte traditioner som søfartsnation, og som global leder på shippingområdet bør
Danmark gå forrest også i forhold til decarboniseringen af såvel den nationale som internationale
skibsfart.
Det planlagte studie om omlægning af samtlige danske færger til fossilfri drift som pt. er under
udarbejdelse i Transportministeriet, bør efter færdiggørelse i november, hurtigst muligt omsættes til
en implementeringsplan, hvor både brint og metanol indgår som centrale virkemidler.
Det maritime område – både i selve Danmark og i Nordatlanten – er samtidig et område, hvor
Danmark med stor fordel kan søge et tæt og formaliseret nordisk samarbejde. Den norske regering
har allerede inviteret til samarbejde om omlægning af færgerne mellem Danmark og Norge til brint
(51),og
har desuden et stort omstillingsprogram for den indenlandske færgefart.
Danmark bør derfor opstille nationalt mål om, at alle færger, indenrigs såvel som udenrigs, er CO2-
neutrale i 2030, og indlede et tæt samarbejde med de øvrige nordiske lande omkring den fælles
implementering af dette mål på de intraskandinaviske ruter, såvel som udveksling af erfaringer, og
fælles teknologiudvikling på de indenlandske ruter.
Når det gælder den oceangående trafik, er danske rederier blandt verdens førende – også når det
gælder den grønne omstilling. Der er tale om et globalt marked, hvilket begrænser de nationale
handlemuligheder, men Danmark bør aktivt søge at understøtte branchens omstilling, herunder
som udviklingsland for produktion af nye drivmidler som f.eks. grøn ammoniak. Dette bør ske i et
tæt samarbejde med branchen, herunder det nyligt etablerede Mærsk McKinney Møller Center for
Zero Carbon Shipping.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0048.png
Infrastruktur:
Gasnettet til national
distribution af brint
En af de afgørende fordele ved brint og PtX, er muligheden for at lagre og transportere den grønne
strøm i nye former. Men hvor de flydende produkter, som f.eks. metanol, kan transporteres på
samme måde som vi i dag håndtere flydende brændstoffer, så vil transporten af brint i store
mængder med fordel kunne foretages i rørlagt infrastruktur.
Og Danmark er – med en i europæisk sammenhæng relativt ung gasinfrastruktur – godt stillet, og
gasnettet er er en potentiel grøn ressource, som Danmark bør udnytte med henblik på at sikre både
den nationale distribution og den internationale transmission af den grønne brint.
Nationalt
Afhængig af elektrolyseteknologi vil placering af storskala brintproduktion placeres med optimal
adgang til transmissionsinfrastruktur, varmeinfrastruktur mv., for at optimere samspillet med det
samlede energisystem. Det er imidlertid ikke nødvendigvis der, hvor forbrugere, herunder de store
industrielle, findes.
Brinten vil således langt fra i alle tilfælde blive produceret, der hvor den skal bruges. Det gælder
uanset om brinten i sidste ende skal bruges i sin egen form i transport eller industri, eller f.eks.
omdannes til metanol eller andre flydende brændstoffer ved CCU, eller lagres med henblik på
senere anvendelse.
Transportbehovet er f.eks. også gældende i forbindelse med de potentielle synergieffekter mellem
brint og biogasproduktion. Her er potentialet – også i takt med den voksende biogasproduktion –
stort i forhold til udnyttelsen af CO2 fra biogas, til produktion af metanol og andre elektrofuels. En
stærk mulighed for at kombinere vedvarende energiformer, og udnytte den CO2-ressource,
som i dag blot udledes. Men det kræver, at infrastrukturen kan binde de forskellige dele af
energisystemet sammen.
Den danske gasinfrastruktur kan konverteres til både ren brint og iblandingsløsninger, også på
distributionssiden, og bør derfor indtænkes som en ressource i en dansk brint- og PtX strategi.
Lovgivning og regulering bør derfor tilrettes således, at gasnettet på DSO-niveau i takt med, at
elektrolyseanlæg står færdige, har mulighed for at omlægge dele af nettet, såvel som supplere med
nyetableret brintinfrastruktur. Det vil muliggøre, at de kollektive investeringer, Danmark har
foretaget i gasnettet, kan overgå fra oprindeligt at være et fossilt aktiv til at understøtte grøn
national distribution af brint, produktion af flydende brændsler og sektorkobling.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0049.png
Infrastruktur:
Gasnettet til international
transmission af brint
Danmark har som vist et betydeligt potentiale for eksport af brint til det europæiske marked på op
mod 50 milliarder kroner årligt. En sådan eksport kræver imidlertid en infrastruktur, der kan
facilitere transporten til Tyskland og herfra ud i Europa. Brint transporteres i de mængder reelt kun
omkostningsbevidst i rørledninger, hvilket muliggør en langt lavere distributionsomkostning per
energienhed end ved transport i elkabler.
En række europæiske TSO-gasselskaber, herunder danske Energinet har i fællesskab udviklet den
såkaldte ”Backbone”-plan, der understreger potentialet i en europæisk brintinfrastruktur,
omfattende 6.800 km rørledning allerede fra 2030. Heri anslås omkostningerne til at være mellem
0,68 og 1,28 kr. per kg brint per 1000 km. Dermed sikres en effektiv intraeuropæisk transport af brint
med meget lave distributionsomkostninger
(52).
Det er en central og strategisk dansk interesse at være tæt forbundet med det europæiske
brintmarked via en stærk infrastruktur. Danmark bør derfor allerede nu, som en del af en brint- og
PtX strategien, sætte gang i både det tekniske og det regulatoriske arbejde, således at der hverken,
hvad angår lovgivning eller teknik, er hindringer for etableringen af brintinfrastruktur til Tyskland
eller øvrige nabolande.
Infrastrukturudbygningen og den regulatoriske ramme, bør inkludere danske kaverner inkl. de
eksisterende naturgaslagre, der skal have mulighed for at fungere som lagre for brint og
PtX-brændsler, således at Danmark kan udnytte mulighederne ikke bare i infrastrukturen, men også
sikre, at det strategiske potentiale i energilagring, de geopolitiske fordele inkl. forsyningssikkerhed,
som gaslagrene allerede i dag bidrager med, kan fastholdes og udbygges i en fossilfri
forsyningssituation.
De regulatoriske rammer bør fastlægges allerede i 2021, og i et tæt samarbejde med vores
nabolande og særligt Tyskland. Spørgsmål om gaskvalitet, sikkerhedsstandarder og harmonisering
bør i vides muligt omfang for både DSO og TSO-nettet, søges gennemført på baggrund af det
samarbejde EU, i henhold til kommissionens brintstrategi, påtænker at gennemføre på området.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0050.png
Målrettet
industristrategi
Potentialet i brint og PtX ligger som nævnt ikke alene i den afgørende betydning for klimaet, eller
den rene energieksport. Det er også en industriel strategi – for både Danmark og Europa. Det
understreges også af EU-kommissionen, der netop påpeger, at der er et betydeligt industrielt
potentiale, og at satsningen på brintbaserede teknologier er en af nøglerne til at fastholde
produktion i Europa.
Som nævnt forventes markedet alene for elektrolyseanlæg at kunne være på over 300 milliarder
kroner i 2030. Og det er en erklæret målsætning for de dominerende lande i EU, at der skal være
tale om europæiske produkter. Således har den franske finansminister Bruno Le Marie
understreget, at Frankrig ikke vil ”gentage fejlene begået omkring solceller og subsidiere
kinesiske producenter”(53). Og der er også for Danmark et endog meget stort industripotentiale. Det
bør aktivt understøttes, gennem fortsat støtte til F&U samt etableringen af et hjemmemarked for
brint- og PtX-produkter, men indsatsen bør følges op af en aktiv erhvervs- og industripolitik.
Danmark er allerede godt i gang, i forlængelse af Danmarks deltagelse i ”European Green Hydrogen
Alliance”, og brints placering som én af de 6 strategiske værdikæder i EU’s industristrategi.
Den danske deltagelse i den Europæiske IPCEI-proces er i den sammenhæng af stor betydning, da
den giver mulighed for langt mere strategiske statslige investeringer og støtte til den industrielle
udvikling på området. En sådan tilgang er ny i forhold til den traditionelle danske tilgang til statslig
støtte til industriudvikling, men da langt de fleste EU-lande pt. er ved at etablerede strategiske
samarbejder under IPCEI-programmet, er det imperativt for den danske konkurrencekraft, at
Danmark også gør det. Her kræves en betydelig investeringsramme, da finansieringen af IPCEI-tiltag
er nationale, hvilket i lyset af, at der er tale om erhvervsinvesteringerne, ikke bør finansieres direkte
fra recovery-midlerne, men af selvstændige nationale bevillinger. Danmark bør fastholde den
positive udvikling, der er igangsat i forlængelse af indtrædelsen i brintalliancen og hurtigst muligt
lancere det planlagte nationale Call of Interest. Derudover bør også Danmark aktivt søge at
underbygge de industrielle styrkepositioner indenfor elektrolyse, brændselsceller til både metanol
og brint, samt tankstationer m.v. gennem aktive demonstrations- og udrulningsprojekter. Bl.a. EUDP
har traditionelt skabt gode rammer herfor, men i takt med den industrielle satsning, rundt om i
Europa, er der tillige behov for målrettet demonstrationsmuligheder, af f.eks. nyudviklede køretøjer
med dansk teknologi, som f.eks. brændselsceller.
Danmark bør samtidig styrke promoveringsindsatsen af disse nøgleteknologier på
eksportmarkederne. Det er et område, hvor konkurrerende lande fra både Europa og Asien er
særdeles aktive, og der er derfor behov for, at Danmark styrker indsatsen, og gør teknologierne
(elektrolyse, brændselsceller m.v.) omkring både brint- og PtX-brændsler som metanol, til centrale
elementer af den vedvarende værdikæde, der fremhæves i eksportindsatserne.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0051.png
Behov for strategisk forsknings-
og udviklingsindsats
En udbredt misforståelse er ofte, at brint og PtX er nye og ukendte teknologier, der først skal
udvikles. Det er ikke tilfældet. Brint og PtX kan allerede i dag spille en afgørende rolle som teknologi i
industriel skala.
Men det er naturligvis ikke det samme, som at forskning og udvikling ikke bør være en central og
strategisk del af den danske brint- og PtX-strategi. Tværtimod. Der er – også i forhold til at
nedbringe omkostningsniveauet – behov for en strategisk forsknings- og udviklingsindsats.
Enhver langsigtet strategi på VE-området kræver løbende forskning og teknologisk udvikling, og der
er særligt forhold til de avancerede PtX-produkter, et betydelig F&U behov. Derfor bør Danmark
målrettet og i tråd med regeringens ambitioner om mere grøn, og målrettet forskning, afsætte
en flerårig ramme for forskning i brint og PtX.
Der er brug for en samlet indsats på tværs af TRL-niveauer og både hos universiteter og erhvervsliv.
En indsats, der med fordel vil kunne kobles til Dansk Center for Energilagring. Regeringen har
allerede annonceret en ny grøn forskningsstrategi
(54),
der gør PtX til nationalt grønt fokusområde.
Det er vigtigt og godt, og Danmark er dermed godt på vej. Der er dog behov for stabile langsigtede
rammer, så der opfordres til, at der laves en minimum 5-årig aftale med 500 millioner årligt i
målrettede forskningsmidler til PtX.
Indsatsen bør finansieres særskilt, og ikke tages fra de eksisterende energimidler i
Innovationsfonden og EUDP.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0052.png
Danmark i front i EU
Standarder, AFID-revison og statsstøtte
Som nævnt er brint centralt i Von der Leyen-Kommissionens indsats i forhold til klimaet såvel som
genopretningen af den europæiske økonomi efter COVID-19 krisen. Danmark bør aktivt understøtte
Kommissionens arbejde på området, og bidrage aktivt til arbejdet i bl.a. European Clean Hydrogen
Alliance, sådan som regeringen også har annonceret.
Det er afgørende, at Danmark sætter sig i spidsen for at sikre at den megen debat om grå (fossilt
produceret), blå (fossil produktion med CCS) og grøn (VE) brint i EU, erstattes af et ensidigt fokus på
grøn brint. Det er kun brint, der er produceret på baggrund af VE-strøm, der er et reelt redskab i den
grønne omstilling, og Danmark bør arbejde aktivt for at sikre, at det også hurtigst muligt bliver en
fælles europæisk tilgang.
Danmark bør samtidig arbejde aktivt for, at EU på tværs af en række andre områder, tager initiativer
til at styrke brintindsatsen.
Standarder
Der er behov for en hurtig udvikling og implementering af fælles europæiske standarder for grøn
brint – herunder certifikater, der sikrer etableringen af et reelt indre marked for grøn brint i hele EU.
De fælles standarder skal gælde både for brint og brintbaserede PtX-brændstoffer som f.eks.
metanol. Ligeledes skal standarder i forhold til udvikling af rørlagt infrastruktur m.v. etableres
hurtigst muligt, og Danmark bør arbejde aktivt herfor.
AFID-revision
Danmark bør arbejde for en ambitiøs og grænseoverskridende indsats for brintinfrastruktur i
forbindelse med den kommende revision af Alternative Fuel Infrastructure Directive.
Statsstøtte
Danmark bør aktivt arbejde for en ændring af EU’s statsstøtteregler således, at reglerne ikke er en
hindring for implementeringen af grønne brintinitiativer, når disse efter planen kommer til revision i
2021, netop med henblik på at tilpasse reglerne til ambitionerne ift. brint og andre initiativer i
New Green Deal.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0053.png
Danmark i front i EU
RED II og EU-ETS
RED II
Ud over den tidligere nævnte nationale implementering af direktivet, bør Danmark i EU sikre, at RED
II-direktivet
(55)
også i EU-systemet implementeres hensigtsmæssigt. Særligt fortolkningen af
direktivets artikel 27 er af stor betydning for den kommende brintproduktion, og Danmark bør
arbejde aktivt for, at den delegerede retsakt EU-Kommissionen skal præsentere senest ved
udgangen af 2021 med regelsættet for produktionen af grøn brint og andre brændstoffer,
færdiggøres hurtigst muligt, og muliggør at brint produceret på anlæg tilsluttet det kollektive elnet,
også kan betragtes som 100% vedvarende ved opfyldelse af en række kriterier i henhold til
direktivet.
EU-ETS
EU’s European Trading System (EU-ETS) skaber grundet den gratis tildeling af EU-ETS-kvoter via
EU-ETS-systemet til betydelig andel af den fossile brintproduktion, incitament for forbrugere af
fossil brint til at fastholde dette forbrug frem for at omlægge til VE-brint.
På kort sigt bør Danmark nationalt sikre en unilateral tildeling af gratis kvoter i forbindelse med
produktion af vedvarende brint i henhold til direktivets artikel 24
(56).
Danmark bør i forbindelse med den i EU’s brintstrategi annoncerede revision af EU-ETS-direktivet
arbejde for at sikre at et princip om at samme slutprodukt får samme kvotetildeling – uanset
produktionsform, således at der ikke skabes utilsigtede incitamenter for fossil brintproduktion i EU.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
Referencer
(1) https://www.fch.europa.eu/sites/default/files/Hydrogen%20Roadmap%20Europe_Report.pdf
(2) https://www.fch.europa.eu/sites/default/files/Hydrogen%20Roadmap%20Europe_Report.pdf
(3) https://ec.europa.eu/energy/sites/ener/files/hydrogen_strategy.pdf
(4) https://ec.europa.eu/energy/sites/ener/files/hydrogen_strategy.pdf
(5) BNEF (2020) Hydrogen Economy Outlook
(6) https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/SPEECH_20_1692
(7) https://ec.europa.eu/energy/sites/ener/files/hydrogen_strategy.pdf
(8) https://kefm.dk/aktuelt/nyheder/2020/jun/regeringen-sikrer-massiv-investering-i-power-to-x
(9) https://www.economie.gouv.fr/presentation-strategie-nationale-developpement-hydrogene-decarbone-
france
(10) https://www.government.nl/binaries/government/documents/publications/2020/04/06/government-
strategy-on-hydrogen/Hydrogen-Strategy-TheNetherlands.pdf
(11)https://participa.pt/contents/consultationdocument/Estrate%CC%81gia%20Nacional%20para%20o%20Hidr
oge%CC%81nio%20DRAFT%20publicac%CC%A7ao.pdf
(12) https://www.miteco.gob.es/images/es/h2executivesummary_tcm30-513831.pdf
(13) https://www.bmwi.de/Redaktion/DE/Publikationen/Energie/die-nationale-wasserstoffstrategie.html
(14) https://www.euractiv.com/section/energy/news/franco-german-team-up-aims-to-drive-hydrogen-
production-forward/
(15) https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?qid=1593086905382&uri=CELEX:52020DC0102
(16) https://www.miteco.gob.es/es/prensa/ultimas-noticias/el-miteco-abre-el-periodo-de-
informaci%C3%B3n-p%C3%BAblica-de-la-hoja-de-ruta-del-hidr%C3%B3geno-una-apuesta-por-el-
hidr%C3%B3geno-renovable/tcm:30-510855
https://www.bloomberg.com/amp/news/articles/2020-10-05/green-hydrogen-industry-in-spain-set-to-be-
on-par-with-france-and-germany?sref=qh7vealN&__twitter_impression=true
(17) https://www.reuters.com/article/us-portugal-energy-hydrogen-idUSKCN24T1S5
(18) https://www.gov.uk/government/news/uk-embraces-hydrogen-fuelled-future-as-transport-hub-and-
train-announced
(19 )https://hoyre.no/aktuelt/nyheter/2020/vi-trenger-flere-jobber-og-mer-hydrogen/
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
(20) https://www.dn.no/politikk/jonas-gahr-store/erna-solberg/arbeiderpartiet/jonas-gahr-store-ut-mot-
erna-solbergs-hydrogenplan-det-er-ikke-noe-vits-a-vente/2-1-874014
(21) https://orsted.com/en/media/newsroom/news/2019/12/945369984118407
(22) https://energiwatch.dk/Energinyt/Renewables/article12395520.ece
(23)https://orsted.com/da/media/newsroom/news/2020/08/771688610350719
(24) https://www.everfuel.com/wp-content/uploads/2019/12/2019_12_18_HySynergy.pdf
(25) https://ec.europa.eu/energy/sites/ener/files/hydrogen_strategy.pdf
(26) https://www.danskenergi.dk/sites/danskenergi.dk/files/media/dokumenter/2020-
03/I_maal_med_den_gronne_omstilling_2030_klimapartnerskab_energi_forsyningssektor.pdf
(27) https://www.danskenergi.dk/sites/danskenergi.dk/files/media/dokumenter/2020-
03/I_maal_med_den_gronne_omstilling_2030_klimapartnerskab_energi_forsyningssektor.pdf
(28) https://energinet.dk/Om-nyheder/Nyheder/2020/09/20/Elnettet-udfordres-af-solcelleboom-nyt-kort-
viser-muligheder-og-begraensninger
(29) https://www.bmwi.de/Redaktion/EN/Publikationen/Energie/the-national-hydrogen-strategy.pdf?
__blob=publicationFile&v=6
(30) https://www.industry.gov.au/news-media/australia-germany-working-together-on-renewable-hydrogen
(31) https://ec.europa.eu/energy/sites/ener/files/hydrogen_strategy.pdf
(32) https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/media.newore.catapult/app/uploads/2020/09/07105124/Solving-
the-Integration-Challenge-ORE-Catapult.pdf
(33) https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/media.newore.catapult/app/uploads/2020/09/07105124/Solving-
the-Integration-Challenge-ORE-Catapult.pdf
https://www.danskenergi.dk/klimapartnerskab-energi-
forsyning#:~:text=Regeringen%20har%20sammen%20med%20erhvervslivet,klimapartnerskaber%20omhandler
%20energi%2D%20og%20forsyningssektoren
Samt Brintbranchens egne beregninger
(34) https://www.ft.dk/samling/20182/almdel/kef/spm/36/svar/1591755/2080663/index.htm
(35) https://energinet.dk/Om-nyheder/Nyheder/2020/09/20/Elnettet-udfordres-af-solcelleboom-nyt-kort-
viser-muligheder-og-begraensninger
(36) https://ec.europa.eu/commission/commissioners/2019-2024/simson/announcements/speech-
commissioner-simson-high-level-conference-hydrogen_en samt egne beregninger
(37) https://ec.europa.eu/commission/commissioners/2019-2024/simson/announcements/speech-
commissioner-simson-high-level-conference-hydrogen_en
(38) https://www.eu.dk/da/aktuelt/nyheder/2020/sep/eus-genopretningsfond-danmark-faar-9-mia-
kr#:~:text=Danmark%20forventes%20at%20modtage%209,igen%20efter%20covid%2D19%20krisen.
(39) https://energinet.dk/-/media/DB8C23DA02B944F3A5BC8F7A4E89261A.pdf
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
(40) https://fm.dk/media/18085/klimaaftale-for-energi-og-industri-mv-2020.pdf
(41) Brintbranchens egne beregninger
(42) https://www.trm.dk/publikationer/2020/klimapartnerskabsrapport-landtransport/
(43) https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018L2001&from=fr
(44) https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/HTML/?uri=CELEX:32019L1161&from=EN
(45) http://www.dansk-luftfart.dk/wp-content/uploads/2020/05/Luftfartens-Klimapartnerskab-
afrapportering_Endelig-MAJ2020.pdf
(46) https://www.bmwi.de/Redaktion/DE/Publikationen/Energie/die-nationale-wasserstoffstrategie.html
(47) https://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2020/09/airbus-reveals-new-zeroemission-
concept-aircraft.html
(48) https://www.trm.dk/publikationer/2020/klimapartnerskabsrapport-landtransport/
(49) https://h2.live/en/h2mobility
https://www.miteco.gob.es/images/es/h2executivesummary_tcm30-513831.pdf
(50 )https://www.trm.dk/publikationer/2020/klimapartnerskabsrapport-landtransport/
(51) https://hoyre.no/aktuelt/nyheter/2020/vi-trenger-flere-jobber-og-mer-hydrogen/
(52) https://gasforclimate2050.eu/sdm_downloads/european-hydrogen-backbone/
(53) https://www.euractiv.com/section/energy/news/franco-german-team-up-aims-to-drive-hydrogen-
production-forward/
(54) https://ufm.dk/publikationer/2020/filer/1-fremtidens-gronne-losninger-strategi-for-investeringer-i-
gron.pdf
(55) https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018L2001&from=EN
(56) https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018L0410&from=EN
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 28/10-20 fra Brintbranchen om potentialerne for en udbredelse af brint og PtX i Danmark
2268967_0058.png