Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Center
Center for Global Klimahand-
ling
Team
Klimaneutralt EU
Dato
8. september 2021
J nr.
2021-3274
/ AB
Forslag om ændring af direktiv 2003/87/EF for så vidt angår luftfartens
bidrag til Unionens målsætning for reduktion af drivhusgasudledninger
i økonomien som helhed og hensigtsmæssig implementering af en glo-
bal, markedsbaseret mekanisme
(”Luftfart i
kvotehandelssystemet
og implementering af CORSIA”)
KOM (2021) 552
Notatet sendes tillige til Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg og Trans-
portudvalg
1. Resumé
Europa-Kommissionen har den 14. juli 2021 som led i Kommissionens Fit for 55-
pakke offentliggjort forslag til ændring af kvotehandelshandelsdirektivet (ETS) med
henblik på at styrke luftfartens bidrag til Unionens målsætning for reduktion af driv-
husgasudledninger og implementering af den internationale luftfartsorganisations
(ICAO) globale CO
2
-reguleringsmekanisme, Carbon Offsetting and Reduction
Scheme for International Aviation (CORSIA).
Forslaget indebærer, at den generelle mængde af luftfartskvoter under kvotehan-
delssystemet (ETS) løbende reduceres, samt at gratiskvoter til luftfarten udfases og
auktionering af kvoter øges. I tillæg til revisionen af kvotehandelssystemet implemen-
terer forslaget CORSIA i sammenhæng med kvotehandelssystemet, således at kvo-
tehandelssystemet dækker luftfart inden for Det Europæiske Økonomiske Samar-
bejdsområde (EØS) samt flyvninger fra EØS til Storbritannien og Schweiz, mens
CORSIA dækker luftfart mellem EØS-lande og tredjelande, der også har implemen-
teret CORSIA.
Forslaget forventes at medføre behov for ændringer af dansk lovgivning af begræn-
set karakter. Forslaget vurderes også at kunne medføre statsfinansielle, samfunds-
økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser for Danmark.
Regeringen arbejder for at reducere luftfartssektorens drivhusgasudledninger gen-
nem europæisk handling og støtter EU’s
kvotehandelssystem som det centrale in-
strument i EU’s klimapolitik.
Regeringen finder overordnet, at international regulering
Side 1/10