Notat til Folketinget
Dato
16. august 2021
Høringssvar til Europa-Kommissionens offentlige høring vedrørende udkast til
statsstøtteretningslinjer om klima, miljøbeskyttelse og energi 2022
Europa-Kommissionen har igangsat en offentlig høring af et udkast til nye statsstøt-
teretningslinjer for klima, miljøbeskyttelse og energi 2022. De nye retningslinjer skal
træde i kraft i 2022 og forventes endeligt vedtaget af Kommissionen ved udgangen
af 2021.
Regeringen har udarbejdet et høringssvar, hvori udkastet overordnet hilses velkom-
ment, ligesom de ændringer, som er foretaget i retningslinjerne med henblik på at
understøtte EU og medlemsstaterne i tiltag, der kan være med til at opfylde klima-
målene og opnå klimaneutralitet senest i 2050.
I høringssvaret hilses det også velkomment, at retningslinjerne synes at være styrket,
moderniseret og fremtidssikret, bl.a. ved at retningslinjerne er ensrettet i forhold til
den opdaterede energiregulering i EU, herunder VE-direktivet, samt at retningslin-
jerne ikke fastlåses til specifikke VE-teknologier og andre teknologier, der kan redu-
cere drivhusgasudledningerne, men også omfatter fremtidige teknologier og krav
hertil i sektorlovgivning.
Støtte til reduktion af drivhusgasudledninger, herunder via vedvarende energi
Regeringen fremhæver det positive i, at den tidligere bestemmelse vedrørende støtte
til vedvarende energi nu er udvidet og fokuserer på reduktion af drivhusgasudlednin-
ger i stedet. Regeringen hilser det også velkomment, at anvendelsesområdet er ud-
videt til at omfatte nye teknologier som bl.a. brint og CCS.
I høringssvaret fremhæves det hensigtsmæssige i, at de nuværende principper om
støtte til bl.a. vedvarende energi videreføres, hvilket bl.a. inkluderer, at støtteordnin-
ger som udgangspunkt skal baseres på udbud, medmindre særlige omstændigheder
gør sig gældende.
Regeringen henviser desuden til en række tekniske forhold, der kan være behov for
at få uddybet i retningslinjerne, herunder hvordan der i beregningerne bag støtteord-
ninger til nye teknologier skal tages højde for medlemsstater med en høj VE-andel,
samt at biogas bør forstås bredere end VE-direktivets definition, der alene omhandler
transport. Der henvises desuden til behovet for en undtagelsesmulighed for kravet
Side 1/2