Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 405
Offentligt
2438197_0001.png
ELEKTRIFICERING
AF LOKALSAMFUND
Borgerinddragelse og lokale energifællesskaber
som drivkraft i den bæredygtige omstilling
August 2021
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 405: Henvendelse af 26/8-21 fra Ulrik Jørgensen, København Ø, m.fl. om lokale energifællesskaber (VE-fællesskaber) og deres klimaeffekt hhv. implementering i dansk lovgivning
2438197_0002.png
Indhold
Forord
Borgerinddragelse i klimapolitikken
Lokale energifællesskaber som ramme for handling
Case 1: Energifællesskaber i ældre bykvarterer
Case 2: Bæredygtige bofællesskaber / økosamfund
Case 3: Nye naturintegrerede bykvarterer
Case 4: Fælles varme og el i landsbyer / villakvarterer
Klimapotentialet ved lokale energifællesskaber
Handlingsplan for elektrificering af lokalsamfund
4
5
6
7
8
9
10
11
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 405: Henvendelse af 26/8-21 fra Ulrik Jørgensen, København Ø, m.fl. om lokale energifællesskaber (VE-fællesskaber) og deres klimaeffekt hhv. implementering i dansk lovgivning
2438197_0003.png
3
ELEKTRIFICERING AF LOKALSAMFUND
Forord
Dette oplæg anviser veje til, hvorledes den lokale
energiindsats kan gøres til et aktiv i omstillingen af
det danske energisystem og viser det potentiale,
som dette har for realiseringen af Danmarks mål-
sætning for reduktion af CO
2
-udledningerne.
Oplægget har fokus på inddragelse af borgerne i
klimaindsatsen gennem styrkelse af lokale energi-
fællesskaber. De kan øge mængden af vedvarende
energi til produktion af el og bidrage til, at varme og
transport bliver elektrificeret.
Konklusionerne er baseret på beregning af mulig-
hederne for at styre lokal produktion af el, konver-
tering til varme, opladning af elbiler og lagring af
energi, så de kan spille optimalt sammen med de
kollektive forsyninger inden for el og varme.
Beregningerne viser et meget stort potentiale for
lokale investeringer i vedvarende energi og lokal
omstilling af varme og transport.
Oplægget er skrevet af Ulrik Jørgensen i dialog
med underskriverne og projekterne ’Sol over Byen’
finansieret af Grundejernes Investeringsfond og
’Udvikling af lokale energifællesskaber som led i
omstillingen af det danske energisystem’ støttet af
Vissing Fonden, som bl.a. har støttet udviklingen af
den benyttede beregningsmodel.
Der er igennem disse projekter opnået viden som
kan supplere det udspil, som Klima-, Energi- og
Forsyningsministeren på vegne af regeringen, har
fremlagt om ’ELEKTRIFICERING AF SAMFUNDET –
Vejen til et mere elektrificeret Danmark’.
Nærværende oplæg er foranlediget af, at regerin-
gens udspil alene fokuserer på politikere, eksperter
og virksomheder, som drivende i denne omstilling,
mens civilsamfundet, borgerne og de lokale aktører
ikke er tiltænkt nogen væsentlig og aktiv rolle. Det
er uheldigt, da de store net og produktionsenheder
ikke gennem markedsstyring har mulighed for at
sikre de energibesparelser og reducerede belast-
ninger af el-forsyningsnettet, som kan være med
til at gøre elektrificeringen mulig og begrænse
omkostningerne ved denne omstilling. Samtidig
udnytter man ikke det potentiale, der ligger i at give
borgerne mulighed for konkret at engagere sig i
klimaindsatsen.
Vi foreslår støtte til etablering af lokale VE- og
Borgerenergifællesskaber, der kan bidrage til at
Danmark vil realisere målsætningen om en reduk-
tion på 70% af CO
2
-udledninger frem til 2030 og
klimaneutralitet i 2050.
Københavns Kommune, BL - Danmarks Almene
Boliger, Landsforeningen for Økosamfund, Middel-
grunden Vindmøllelaug, Bærebo og Foreningen
Bofællesskab.dk.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 405: Henvendelse af 26/8-21 fra Ulrik Jørgensen, København Ø, m.fl. om lokale energifællesskaber (VE-fællesskaber) og deres klimaeffekt hhv. implementering i dansk lovgivning
2438197_0004.png
4
ELEKTRIFICERING AF LOKALSAMFUND
Borgerinddragelse
i klimaindsatsen
Gennem det omfattende arbejde, som er udført i
den almene boligsektor, blandt andelsboligforenin-
ger, i private boligorganisationer, i den kommunale
planlægning af energieffektivisering og nye bydele
samt af nye boligfællesskaber, der ønsker at
etablere en effektiv energiforsyning alene baseret
på vedvarende energi, har det i praksis vist sig, at
der er et stort engagement blandt lokale borgere
og andre aktører i civilsamfundet, som ønsker at bi-
drage på klimaområdet. Mens borgere i den enkelte
husholdning, butikker og små virksomheder har ret
begrænsede handlemuligheder, bliver det gennem
etablering af lokale fællesskaber muligt at gen-
nemføre en langt mere omfattende planlægning af
egne investeringer i produktion og en styring af pro-
duktion og forbrug, som kan yde et seriøst bidrag
til klimapolitikken. Der åbnes herved for, at lokale
initiativer kan gennemføre en ganske omfattende
indsats for energibesparelser og samtidig bidrage
til en øget klimabevidsthed.
Ofte er der i eksisterende bydele ligesom ved
nyetablerede bydele og boligfællesskaber en meget
stor interesse blandt borgere for at bidrage til kli-
mapolitikken og skabe muligheder for besparelser i
el- og varmeforbrug. Da de har adgang både til are-
aler, boligejendomme og kommunale institutioner
med store tagflader, der er egnede til opsætning af
solceller, har disse lokale aktører et stort potentiale
for at bidrage til omstillingen til vedvarende energi
og til elektrificering, som det især i byerne ellers er
vanskeligt at gennemføre bl.a. for den eksisterende
fjernvarme. De nye energiteknologier med solceller,
varmepumper og lagring åbner for et langt større
bidrag til omstilling gennem lokalt forankrede pro-
jekter og energifællesskaber.
Alle Folketingets partier har understreget behovet
for en øget borgerinddragelse i energi- og klima-
politikken og udtrykt vilje til at understøtte denne
involvering. Det kan opnås ved at den danske
regulering åbner for og støtter etablering af lokale
energifællesskaber og fjerner de barrierer, der
fortsat eksisterer for at lokale energiløsninger kan
blive etableret på en optimal måde i samspil med
de eksisterende forsyninger. Etablering af lokale
energifællesskaber med ansvar for disse anlæg
viser erfaringsmæssigt at have en afgørende effekt
på bevidstheden omkring el og varmeforbrug og vil
derfor også lede til et større fokus på flere mulighe-
der og energibesparelser.
Kommentar
Borgernes
rolle
I regeringens udspil lægges der vægt på, at elektrificeringen skal være omkostningseffektiv
og i social balance (beskyttelse af husholdninger og mindre virksomheder), intelligent integra-
tion (koordinering af produktion og forbrug ved sektorkoblingen) samt at de berørte borgere
skal inddrages (ved skånsom udbygning – jf. de otte pejlemærker s. 15 med efterfølgende
uddybninger). EU har også i de nye energidirektiver lagt vægt på, at alle skal kunne deltage i
den grønne omstilling. Trods disse punkter, er der i udspillet ikke tænkt på den rolle, som lokale
løsninger og inddragelse af borgere, kommuner og lokale aktører kan spille.
Undersøgelser bl.a. udført på Statens Byggeforskningsinstitut (nu en del af Aalborg Universitet)
har påvist, at borgernes engagement og involvering øges væsentligt, hvis de selv får ansvar og
kan bidrage til omstillingen. Det kan f.eks. foregå gennem ejerskab til vedvarende energianlæg.
Det understøttes af Compass-projektet ved Københavns Universitet, der viser et markant lavere
CO
2
-aftryk hos borgere, der indgår i grønne fællesskaber. Det er muligt at handle i fællesskaber,
hvor mange tidligere undersøgelser har vist, at den enkelte husholdning har et meget begræn-
set handlerum.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 405: Henvendelse af 26/8-21 fra Ulrik Jørgensen, København Ø, m.fl. om lokale energifællesskaber (VE-fællesskaber) og deres klimaeffekt hhv. implementering i dansk lovgivning
2438197_0005.png
5
ELEKTRIFICERING AF LOKALSAMFUND
Lokale energifællesskaber
som ramme for handling
Den danske udbygning af både elforsyning og
varmeforsyning har hidtil været præget af store
centrale – ofte kommercielle – produktionsanlæg
sammen med en udbygning af de kollektive forsy-
ningsnet. Uden for fjernvarmeområderne har det
været suppleret med individuel opvarmning. Der er
endnu kun få eksempler på lokale energifællesska-
ber, som har kunnet få lov til at demonstrere den
store klimaeffekt, der er knyttet til en lokal styring
af produktion og forbrug.
Udfordringen er, at eksemplerne på realiserede
projekter ofte har haft ambitiøse målsætninger,
men i praksis er blevet begrænset i deres mulighe-
der. Det skyldes i høj grad den hidtidige regulering,
som – ikke mindst på el-området – har gjort det
nødvendigt at gå på kompromis bl.a. ved opdeling
af projekterne og svækkede muligheder for styring.
Det har ført til, at anlæggene er blevet suboptimale,
investeringerne i VE er blevet reduceret og behovet
for net-udbygning ikke er blevet mindsket.
Det har derfor været nødvendigt at dokumentere,
at lokale energifællesskaber, der bygger på nærhed
mellem de involverede parter og en stærk kobling
mellem produktion og forbrug, lader sig realisere.
Med en forskningsbevilling fra Vissing Fonden er
der udviklet en model for forskellige typer af lokale
energifællesskaber, som inkluderer alle energifor-
mer i et optimeret energisystem, beregner investe-
ringsbehov og omkostninger, belyser koblingen til
de kollektive forsyningsnet samt belyser løsninger-
nes klimaeffekt. Resultaterne fra disse beregninger
vil i det følgende indgå i redegørelsen for effekterne
af de beskrevne fire typer af lokale koblinger, som
beskrives i de efterfølgende cases.
Lokal styring af
produktion og forbrug
Helt centralt for lokale energifællesskabers klima-
effekt og samlede effektivitet er den tidsmæssige
koordinering af produktion og forbrug af el. Netop
elektrificeringen af varme og transport bidrager
til klimaindsatsen ved lokal styring af tidspunktet
for anvendelsen af el til disse formål. Det er især
på det lokale niveau, at det er muligt at styre både
varmeproduktion, lagring af el og varme, ladning af
elbiler samt visse dele af elforbruget i den daglige
praksis. Alt i alt opnås en effektiv udnyttelse af el og
en placering af forbruget optimalt over døgn og uge
i forhold til de kollektive forsyningers belastning.
Energibesparelser som
nødvendigt led i omstillingen
Den øgede bevidsthed og viden, som deltagerne i
et energifællesskab opnår om deres energiforbrug,
resulterer sammen med de omkostninger, der er
knyttet til en uhensigtsmæssig adfærd, i større inte-
resse for energibesparelser og en større omhu for
bygningers tilstand og den daglige forbrugsadfærd.
Elektrificeringen øger behovet for energibesparel-
ser snarere end at mindske det. Det skal forhindre
overinvestering i store distributionsnet med meget
skæv udnyttelse og sikre en optimal dimensione-
ring af varmepumper. Selv om vedvarende energi i
dag er konkurrencedygtig med fossil energi, er der
grund til at minimere behovet for investeringer i de
nye energianlæg.
Kommentar
Markeder
Bag regeringens udspil ligger der store forventninger til, at markeder for elektricitet og fleksibili-
tet gennem prissignaler er i stand til at sikre en optimal udligning af produktion og forbrug i den
danske elektrificering. Undersøgelser (bl.a. Utiligize, EcoGrid og EnergyLab Norhavn) har dog
vist, at den markedsbaserede efterspørgsel efter fleksibilitet hverken har et omfang, der afgøren-
de kan påvirke udbygningen af elforsyningsnettet, eller gennem bl.a. prissignaler kan påvirke det
lokale forbrug af el. Den markedsbaserede efterspørgsmål sikrer ikke en optimal koordinering af
produktion og forbrug, men afspejler snarere udbud og indtjening hos markedsaktørerne.
I et lokalt energifællesskab fører den lokale optimering af energisystemet i kombination med
energibesparelser til, at både energitekniske og økonomiske forhold gør det fordelagtigt at redu-
cere energiforbruget og optimere tidspunkterne for træk på el-forsyningsnettet.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 405: Henvendelse af 26/8-21 fra Ulrik Jørgensen, København Ø, m.fl. om lokale energifællesskaber (VE-fællesskaber) og deres klimaeffekt hhv. implementering i dansk lovgivning
2438197_0006.png
6
ELEKTRIFICERING AF LOKALSAMFUND
CASE 1
Energifællesskaber
i ældre bykvarterer
I ældre tæt bebyggede bykvarterer med fjernvarme
er der flere muligheder for væsentlige energibespa-
relser. Det kan ske ved etablering af egen VE produk-
tion med solceller på eksisterende tagflader, der kan
fungere som supplement til elforsyningen. Desuden
ved at elektrificere varmeforsyningen i samarbejde
med fjernvarmeselskaber og ved at etablere ladning
af elbiler i tilknytning til boliger og institutioner.
Der er startet en række initiativer for at skabe energi-
fællesskaber i eksisterende bykvarterer i København
bl.a. Folehaven, Sydhavnen, NordVest, Sundby og
Bavnehøj samt i projekter som Avedøre Green City.
Samlet set kan lokale fællesskaber, der koordinerer
og styrer produktion og forbrug, nedsætte omkost-
ningerne for beboere, butiksejere og kommunale
institutioner, bidrage til en samfundsøkonomisk for-
delagtig omstilling til mere VE samt forskyde belast-
ningen af det kollektive elforsyningsnet til perioder
med lavlast. Det åbnes der for med de nye aktiviteter
omkring elektrificeringen af varme og transport.
I den valgte varmeløsning er lokale (store) varm-
pumper kombineret med udnyttelse af fjernvar-
mens returløb som primær kreds, hvilket samtidig
bidrager til en større energieffektivitet for fjernvar-
meproduktionen. Andre løsninger, hvor fjernvarmen
kombineres med varmepumper vil give tilsvarende
resultater, som bidrager til optimering af det eksi-
sterende fjernvarmesystem. Vi har i beregningerne
medtaget netto-udledning fra biobrændsler, da
disse ikke reelt er CO
2
-neutrale og enhver reduktion
uanset oprindelse bidrager til klimaindsatsen.
Der er også en fordelingspolitisk effekt af, at
beboerne i bl.a. almene boliger på denne måde
kan handle i fællesskab og opnå besparelser. De
nuværende tariffer dækker en subsidiering af store
anlæg og lange net-afstande, som husstande i
etageejendomme yder et væsentlig bidrag til. Det
vil kunne nedsættes til alene at gælde det faktiske
træk på den kollektive el-forsyning.
Der er også samfundsøkonomiske fordele ved at få
placeret solcelleanlæg tæt på forbrugsstederne, da
de derved er meget lettere at få til at indgå i en sam-
let styring. Der opnås herved investeringer i VE betalt
af forbrugerne og en aflastning af elnettet, især hvis
der som skitseret indgår elektrificering af opvarmnin-
gen og ladning af elbiler. Det vil effektivt nedbringe
CO
2
-udledningerne i de større byer med fjernvarme
ved ikke blot sikre udfasning af kulkraftværker, men
også reducere behovet for biomasse som brændsel.
Figur 1
Modelbereg-
ning for ældre
bykvarter
1000 boliger placeret i
etagebyggeri med fælles
faciliteter, grønne områder
og både butikker og
kommunale institutioner
som skole, børnehave og
plejehjem, hvor der opsæt-
tes solceller, ladepladser
til 180 biler og fjernvarmen
udnyttes i kombination
med lokale varmepumper
(data pr. år med empiri fra
Folehaven kvarteret).
EL-NETTET
EL TIL
FORBRUG
EL TIL
VARME
3.146 MWh
KØB FRA NETTET
1.824 MWh
FJERNVARME
1.250 MWh
3.462 MWh
SALG TIL NET
646 MWh
BRUG AF EGEN
VE-PRODUKTION
33%
2.004 MWh
EGEN VE-PRODUKTION
58%
Samlet
elektricitets-
forbrug
9%
10.410 MWh
OPVARMNING
5.466 MWh
FORBRUG IALT
2.600 t. km
TRANSPORT
EL TIL BILER
2.650 MWh
Samlet C0
2
-udledning uden energifællesskab: 2.336 tons
0%
DIFFERENCE
25%
EL-FORBRUG
EL-BILER
50%
VARMEPUMPE
496 MWh
75%
100%
742 tons
166 tons
249 tons
1.179 tons (inkl. neutrale C0
2
: 884 tons)
SAMLET REDUKTION: 1.594 tons = 68%
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 405: Henvendelse af 26/8-21 fra Ulrik Jørgensen, København Ø, m.fl. om lokale energifællesskaber (VE-fællesskaber) og deres klimaeffekt hhv. implementering i dansk lovgivning
2438197_0007.png
7
ELEKTRIFICERING AF LOKALSAMFUND
CASE 2
Bæredygtige bofælles-
skaber / økosamfund
Der er en opblomstring af initiativer til at etablere
bæredygtige bofællesskaber med egen dyrkning
af grønsager og mindre dyrehold. De ønsker at etab-
lere fælles solceller, vindmøller og varmepumper,
som et led i en vedvarende energiløsning, der både
omfatter el til forbrug, varme og ladning af elbiler.
Det giver optimale mulighed for at styre sammen-
hængen mellem egen produktion og forbruget af el,
så belastningen af det kollektive elnet lægges på de
tidspunkter af døgnet, hvor det er mindst belastet.
Der findes en række eksisterende eksempler på
bæredygtige bofællesskaber, som Permatopia,
Svalin og Munksøgaard, der begrænset af regule-
ringen delvist har realiseret disse muligheder, og
aktuelt en række bofællesskaber, der planlægger at
etablere lokale energifællesskaber i fuldt omfang
ved én fælles tilslutning til det kollektive elnet, som
f.eks. Hyllegaard Høje. Etableringen af et boligfæl-
lesskab vil typisk strække sig over en periode på
3 til 8 år, hvor det fra starten er afgørende, at få
etableret det interne net og den styring, som kan
sikre et optimalt energisystem.
Styringen er essentiel både for at kunne minime-
re forbruget af og omkostningerne ved køb af el
fra det kollektive elnet. Samtidig kræver denne
styring fuld datamæssig kontrol med tidstro data
på øjebliksniveau af alle producerende og forbru-
gende enheder. Denne tidstro type data kan i dag
kun leveres ved direkte aflæsning af alle relevante
målepunkter i et internt net og evt. tilkoblede enhe-
der via det kollektive elnet. Egen varmeforsyning og
ladning til elbiler er en nødvendighed for disse fæl-
lesskaber, da de typisk ikke ligger i områder udlagt
til fjernvarme og langt fra etablerede lade-standere.
Nye bofællesskaber kan bidrage væsentligt til inve-
steringer i VE og dermed reducere klimabelastnin-
gen betydeligt. Det vil give plads til elektrificering af
både varme og transport uden behov for ekstraordi-
nær net-udbygning og bidrage til en bedre døgnfor-
deling af belastningen af de eksisterende elnet.
Ejermæssigt kan et bofællesskab være organiseret
enten som ejerforening eller andelsboligselskab,
som i fællesskab driver og styrer VE-anlæg og
varmepumper. Et fælles tilslutningspunkt til elnettet
er en forudsætning for, at styringen af produktion
og forbrug kan foregå optimalt, hvor en opdeling
på flere enheder vil fordyre de fælles løsninger og
ikke give nogen samfundsøkonomisk eller energi-
mæssig fordel. Den ejermæssige organisering af
bofællesskaber bliver i høj grad styret af den politik
og praksis som banker og kreditinstitutioner har for
belåning af nye boliger, som ofte ved krav om indivi-
dualiseret finansiering vanskeliggør fællesskaberne.
Figur 2
Modelberegning
for bofællesskab
160 boliger fordelt på 5
klynger, der etableres i eta-
per med fælleshuse samt
fælles arealer til dyrkning
og bygninger til drift og
aktiviteter samt solceller,
vindmølle, varmepumper
og fælles lade-standere til
105 elbiler (data pr. år med
empiri fra Hyllegaard Høje).
EL-NETTET
EL TIL
FORBRUG
EL TIL
VARME
374 MWh
KØB FRA NETTET
98 MWh
12%
490 MWh
OPVARMNING
120 MWh
SALG TIL NET
317 MWh
BRUG AF EGEN
VE-PRODUKTION
44%
729 MWh
Samlet
elektricitets-
forbrug
44%
EGEN VE-PRODUKTION
849 MWh
FORBRUG IALT
EL TIL BILER
1.700 t. km
TRANSPORT
1.046 MWh
Samlet C0
2
-udledning uden energifællesskab: 319 tons
0%
DIFFERENCE EL-FORBRUG
25%
EL-BILER
50%
377 MWh
75%
VARMEPUMPE
100%
25 tons
45 tons
182 tons
67 tons
SAMLET REDUKTION: 294 tons = 92%
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 405: Henvendelse af 26/8-21 fra Ulrik Jørgensen, København Ø, m.fl. om lokale energifællesskaber (VE-fællesskaber) og deres klimaeffekt hhv. implementering i dansk lovgivning
2438197_0008.png
8
ELEKTRIFICERING AF LOKALSAMFUND
CASE 3
Nye naturintegrerede
bykvarterer
En række kommuner er i gang med at planlægge
nye bydele, som bygger på principper om en bæ-
redygtig og naturintegreret bebyggelse. Tanken er
her at bevare tætheden i en bebyggelse svarende
til typiske villakvarterer, men at samle boligerne og
evt. fælles faciliteter i klynger, så der bliver plads
til åbne naturarealer mellem klyngerne. Sådanne
planer findes bl.a. udviklet i Middelfart, Gribskov og
Aarhus Kommuner.
Denne type af nye bykvarterer bør i langt større om-
fang allerede fra starten planlægges og etableres
med en samlet bæredygtig energiløsning støttet
af en integreret kommunal planlægning. Her vil
lokale varmepumper knyttet til hver af klyngerne
være et billigt og godt alternativ til udbygning af
fjernvarmen. Ligesom det er indlysende at satse
på en omfattende elektrificering af transporten.
En større udbredelse af denne type planlægning af
nye bykvarterer vil nok kræve en udbygning af de
planinstrumenter, som kommunerne råder over.
Enkelte nye bydele kan måske ud over at etab-
lere solceller som egen VE-baseret elproduktion
også tilslutte sig en vindmøllepark i nærheden og
dermed opnå samme store effekt for klima og lokal
styring af energien, som boligfællesskaberne kan. I
samspil med elforsyningen vil de kunne bidrage til
at styre belastningen af elnettet.
Hvis naturintegrerede nye bydele bliver etableret
med lokalt koblet produktion og forbrug, vil den
samlede effekt på lokale VE-investeringer og der-
med reduktion af klimabelastningen ved udvidelser
af de bebyggede arealer være betydelig. Bidraget
vil både give plads til elektrificering af varme og
transport uden behov for ekstraordinær net-udbyg-
ning og bidrage til bedre døgnfordelt belastning af
de eksisterende elnet.
Ejermæssigt kan boligerne i et nyt bykvarter være
organiseret på flere måder. Enten samlet som
en ejerforening eller et andelsboligselskab, som
i fællesskab driver VE-anlæg, varmepumper og
har en samlet tilslutning til elnettet eller opdelt på
flere enheder, eller opdelt på boliger, der er ejet
individuelt. Den ejermæssige organisering er i
meget høj grad betinget af den politik som banker
og kreditinstitutioner har for belåning til etablering
af nye bykvarterer.
Figur 3
Modelberegning
nyt natur-
integreret
bykvarter
160 boliger fordelt på
12 klynger med fælles-
huse samt solceller og
varmepumper og fælles
lade-standere til 100 elbiler
(data pr. år med empiri fra
ny bydel ved Middelfart).
EL-NETTET
EL TIL
FORBRUG
EL TIL
VARME
347 MWh
KØB FRA NETTET
78 MWh
10%
458 MWh
OPVARMNING
321 MWh
SALG TIL NET
194 MWh
BRUG AF EGEN
VE-PRODUKTION
44%
473 MWh
EGEN VE-PRODUKTION
Samlet
elektricitets-
forbrug
46%
794 MWh
FORBRUG IALT
EL TIL BILER
1.700 t. km
TRANSPORT
667 MWh
Samlet C0
2
-udledning uden energifællesskab: 302 tons
0%
DIFFERENCE
EL-FORBRUG
25%
EL-BILER
50%
369 MWh
75%
VARMEPUMPE
100%
35 tons
33 tons 170 tons
64 tons
SAMLET REDUKTION: 267 tons = 88%
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 405: Henvendelse af 26/8-21 fra Ulrik Jørgensen, København Ø, m.fl. om lokale energifællesskaber (VE-fællesskaber) og deres klimaeffekt hhv. implementering i dansk lovgivning
2438197_0009.png
9
ELEKTRIFICERING AF LOKALSAMFUND
CASE 4
Fælles varme og el i
landsbyer / villakvarterer
I landdistrikterne og i en del villakvarterer spiller
udfasningen af olie, gas og træpiller som brændsler
til opvarmning en afgørende rolle for klimaomstillin-
gen, hvor en erstatning med varmepumper vil have
en stor CO
2
effekt.
Selvom der er etableret incitamenter til denne
omstilling bl.a. gennem individuelle tilskud er om-
stillingen langsom og domineret af individuelle og
ikke specielt optimale løsninger. Det drejer sig bl.a.
om luftbaserede varmepumper, der energimæssigt
og klimamæssigt er mindre effektive og bliver ret
støjende i et villakvarter eller en landsby. Alterna-
tivet, som bygger på et fælles primært kredsløb til
varmepumper (kombinationer af brine og termonet),
vil få år efter etableringen blive økonomisk mere
fordelagtigt.
I SEP-samarbejdet mellem de sønderjyske kommuner
og i bl.a. Middelfart, Silkeborg og Høje Taastrup Kom-
muner arbejdes der med at etablere fælles løsninger
for udfasning af opvarmning med fossile brændsler.
I disse lokale fællesskaber med enten klyngebase-
rede eller individuelle varmepumper, der har fælles
primær kreds, kan også indgå lokale butikker og kom-
munale institutioner, som ud over at få leveret varme
kan udnytte den primære kreds til effektiv køling.
Kombineret med hensigtsmæssig dimensionering
af buffertanke vil den nye belastning af elnettet fra
elektrificeringen af varme og transport kunne læg-
ges i lavlastperioden, så det ikke belastes yderligere
af denne løsning. Der er samfundsøkonomiske
fordele ved disse løsninger, som væsentligt bidrager
til reduktionen af CO
2
udledningerne ved fjernelse af
fossile brændsler og effektiviseringer.
Suppleres disse varmepumper med solceller og om
muligt lokale landvindmøller, udgør det en endnu
større fordel for klimaet og vil yderligere bidrage til
aflastning af det kollektive elforsyningsnet.
De fælles løsninger kan enten etableres ved lokale
andelsselskaber eller ved at fjernvarmeselskaber
tilbyder beboere og institutioner at etablere og/eller
drive både de fælles anlæg og evt. også varmepum-
perne inden for rammen af det, som er godkendt
som ’kold fjernvarme’ af Energistyrelsen.
Der er også en fordelingspolitisk fordel knyttet til
etablering af fælles løsninger i landdistrikterne, der
ofte står over for at lave ejendomsvurderinger og
salgspriser og dårlige muligheder for opnå belå-
ning fra kreditforeningerne. Samlet set kan både et
styrket fællesskab og bedre finansiering bidrage til
at skabe bedre vilkår i landdistrikterne.
Figur 4
Modelberegning
for fælles
landsbyløsning
50 boliger med fælles
primær kreds (termonet)
til varmepumper evt.
suppleret med butikker og
kommunale institutioner,
hvor der opsættes solceller
og ladepladser til 35 elbiler
(data pr. år med empiri fra
landsbyer på Sydals).
EL-NETTET
EL TIL
FORBRUG
EL TIL
VARME
737 MWh
KØB FRA NETTET
387 MWh
1.677 MWh
OPVARMNING
31%
1.079 MWh
SALG TIL NET
0 MWh
BRUG AF EGEN
VE-PRODUKTION
174 MWh
EGEN VE-PRODUKTION
59%
Samlet
elektricitets-
forbrug
10%
1.253 MWh
FORBRUG IALT
575 t. km
TRANSPORT
EL TIL BILER
174 MWh
Samlet C0
2
-udledning uden energifællesskab: 497 tons
0%
DIFFERENCE
25%
EL-FORBRUG
EL-BILER
50%
VARMEPUMPE
129 MWh
75%
100%
115 tons
21 tons
64 tons
297 tons
SAMLET REDUKTION: 382 tons = 77%
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 405: Henvendelse af 26/8-21 fra Ulrik Jørgensen, København Ø, m.fl. om lokale energifællesskaber (VE-fællesskaber) og deres klimaeffekt hhv. implementering i dansk lovgivning
2438197_0010.png
10
ELEKTRIFICERING AF LOKALSAMFUND
Klimapotentiale ved lokale
energifællesskaber
CO
2
reduktionerne i hver af de fire cases er for et
ældre bykvarter på 68% (1.594 tons), et bofælles-
skab på 92% (294 tons), en ny naturintegreret bydel
på 88% (267 tons) og i en landsby (som også kunne
være et villakvarter uden fjernvarme) med en reduk-
tion på 77% (382 tons).
Det skal ses i sammenhæng med, at der i Danmark
findes godt 1 million etageboliger fordelt med
omkring 390.000 almene boliger, 217.000 andels-
boliger, 160.000 ejerlejligheder og resten i udled-
ningsejendomme. Dertil 1,17 millioner parcel huse
og 415.000 rækkehuse. I parcelhuse og rækkehuse
med omkring 80.000 oliefyr og 380.000 gasfyr, der
alle skal udfases.
Ifølge Energistyrelsens klimafremskrivning vil
realisering af 70% målsætningen for 2030 kræve en
reduktion på 34 mio. tons, hvor planen om klima-
neutralitet i 2050 indebærer en samlet reduktion
af alle de i 2019 udledte 48,5 mio. tons CO
2
. I disse
tal indgår endda ikke den CO
2
-udledning på reelt
mellem 1 og 2 mio. tons, der kommer fra bl.a. træflis
og træpiller, benyttet som brændsel til fjernvarme.
Antal
boliger
i case
Ældre bykvarter
Bofællesskab
Nyt bykvarter
Landsby / villaer
1.000
160
160
50
CO
2
-reduktion
i ét fællesskab
i tons
1.594 tons
294 tons
267 tons
382 tons
Disse tal vedrører ikke blot reduktioner, som kan
realiseres inden for rammerne af lokale energifæl-
lesskaber. Store udledninger skyldes godstransport,
industri og landbrug.
Sammenlignes det potentiale for reduktion på
omkring 2,4 mio. tons frem til 2030, som fremgår af
tabellen nedenfor, med et skøn over, hvad de samme
boliger, institutioner og småerhverv udleder i dag til
el, varme og transport på skønnede 8,3 mio. tons er
bidraget fra energifællesskaber dog betydeligt. Og
her er ikke medtaget reduktioner i bygninger, der ikke
kan indgå i et lokalt energifællesskab, de personbiler,
som bliver udskiftet til el-biler senere, ligesom der
kun er regnet med at omkring halvdelen af potentia-
let realistisk kan nås frem til 2030.
Pointen er da også, at de viste cases hver for sig
viser en meget betydelig klimaeffekt i % redukti-
on af CO
2
-udledningerne og udbygning med VE,
som udbredt til de mange boliger og institutioner i
eksisterende bykvarterer, landsbyer og planer om
nye bofællesskaber og nye bydele bliver til et mere
væsentligt bidrag til de opstillede målsætninger.
Nye
fællesskaber
inden 2030
500
40
150
4.000
CO
2
-potentiale
frem til 2030
797 t. tons
12 t. tons
19 t. tons
1.528 t. tons
CO
2
-reduktion
Antal
i ét fælleskab
boliger
i%
i Danmark
68%
92%
88%
77%
1.000.000
100
150
1.000.000
Kommentar
Klimaeffekt
I regeringens udspil er der taget udgangspunkt i Energistyrelsens klimafremskrivning fra
2021. I denne inddrages alle de planlagte og forventede reduktioner af CO
2
ved f.eks. planlagte
udfasninger af kul- kraftværker og forventede omlægninger af gas- og oliefyr som følge af de
støttemidler, der er afsat til udskiftning til individuelle varmepumper. Udspillet er opdelt i tre
hovedområder: husholdninger, erhverv og transport, hvor erhverv f.eks. også omfatter offent-
lige institutioner. Det antages samtidig, at biobrændsler brugt i fjernvarmen er CO
2
-neutral, så
udledningerne ikke er medtaget i klimafremskrivningen, selvom udledningen fra afbrænding af
træpiller endda er større end for kul.
Lokale energifællesskaber går på tværs af de tre nævnte hovedområder, idet de også omfatter
den del af erhvervenes energiforbrug og CO
2
-udledninger, som vedrører serviceerhverv og de
kommunale institutioner samt transporten i personbiler. Ældre bykvarterer ligger også inden for
de store fjernvarmeforsynede områder, så klimaeffekten af elektrificering af denne varmepro-
duktion undervurderes, hvis der ikke arbejdes med mere realistiske tal for netto-udledningerne
af CO
2
fra afbrænding af de biobrændsler, der ikke er affald.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 405: Henvendelse af 26/8-21 fra Ulrik Jørgensen, København Ø, m.fl. om lokale energifællesskaber (VE-fællesskaber) og deres klimaeffekt hhv. implementering i dansk lovgivning
2438197_0011.png
11
ELEKTRIFICERING AF LOKALSAMFUND
Handlingsplan for elek-
trificering af lokalsamfund
Der er behov for en direkte og understøttende
statslig og kommunal indsats for, at potentialet i
form af energieffektivisering, optimeret udnyttelse
af det kollektive el-forsyningsnet og nedbringelse
af CO
2
-udledningerne ved lokale energifællesskaber
kan blive realiseret i overensstemmelse med det
potentiale, der er beskrevet i det foregående afsnit.
Det kræver en reel politisk støtte til borgerinddra-
gelse i klimaindsatsen og fjernelse af en række
barrierer for etablering af lokale energifællesskaber.
En handlingsplan skal omfatte:
1. Afklaring af de krav, der skal opfyldes om nær-
hed inden for et lokalt energifællesskab og de
ydelser, det forventes at bidrage med til fælles-
skabet.
2. Skabelse af entydige regulatoriske rammer for
lokale energifællesskaber, så de kan optræde
som én el- kunde med fælles målerpunkt i tilslut-
ningen til el-forsyningsnettet.
3. Tydeliggørelse af, at der skal være kostægte beta-
ling af tariffer for benyttelse af el-forsyningsnettet
til lokal transport af el fra egne VE-installationer.
4. Etablering af en integreret og borgerrettet råd-
givning omkring etablering, drift og fornyelse af
vedvarende energianlæg tæt ved forbruget.
5. Udvikling af den kommunale planlægning, så
den kan understøtte etablering af lokale ener-
gifællesskaber med deltagelse af kommunale
institutioner og skabe rammer for nye bæredyg-
tige bydele.
6. Støtte til at kommuner og deres institutioner
aktivt kan deltage i etableringen af lokale energi-
fællesskaber og stille bl.a. tagarealer til rådighed
for solcelleanlæg.
7. Fremskyndet elektrificering af fjernvarmen, så
den kan omlægges til lavere temperaturer og i
tæt samarbejde med bykvarterer støtter etable-
ring af lokale, store varmepumper.
8. Støtteordninger til udfasning af fossile varme-
kilder i parcel- og klyngehuse ved etablering
af fælles, lokale løsninger med termonet og
varmepumper.
Ved gennemførelsen af denne handlingsplan kan
der sikres rammer om en inddragelse af borgerne i
en meningsfuld og konstruktiv klimaindsats samti-
dig med at udfasningen af fossile brændsler bliver
fremskyndet. Med de stadig mere truende klimafor-
andringer kan denne indsats bidrage til at Dan-
marks målsætning om nedbringelse af CO
2
-udslip
med 70% i 2030 bliver fremskyndet og målet med
klimaneutralitet i 2050 også reelt bliver nået.
Kommentar
Barrierer
I den nuværende regulering af mulighederne for at etablere lokale energifællesskaber har net-
virksomhederne reelt fået tildelt en for omfattende og samtidig uklar indflydelse. Det skyldes,
at der alene er gennemført en minimumsimplementering i dansk lovgivning af de regler, der
er anvist for energifællesskaber i EU-direktiverne for elmarkedet og støtte til VE. I stedet for at
skabe et gunstigt og gennemtænkt regelsæt, som foreskrevet i EU-direktiverne har Energisty-
relsen fået pålagt, at der ikke må ændres ved det eksisterende energisystem, som helt er base-
ret på kommerciel handel med el på ét stort marked og monopolbaseret net-ejerskab. Dermed
er der blevet skabt både administrative og økonomiske barrierer for etablering af de ikke-kom-
mercielle lokale energifællesskaber, som netop var tænkt som et egentligt og nyt supplement
til det eksisterende energisystem.
Mange af de rettigheder, der burde være fastlagt ved lov eller bekendtgørelser, er blevet over-
ladt til fortolkning hos net-selskaberne, der ikke er uvildige og har en økonomiske interesse i at
bevare kontrollen med de små el-kunder og dermed kan modarbejde etableringen af fælles-
skaber. Det drejer om sikring af kostægte tariffer, om kriterier for tilslutning af fællesskaber til
forsyningsnettet samt om afgrænsning af monopolet i relation til privat ejendom, som bunder i
uklare bestemmelse i den nye bekendtgørelse om energifællesskaber.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 405: Henvendelse af 26/8-21 fra Ulrik Jørgensen, København Ø, m.fl. om lokale energifællesskaber (VE-fællesskaber) og deres klimaeffekt hhv. implementering i dansk lovgivning
2438197_0012.png
Et oplæg til realisering af elektrificeringen af lokalsamfund. Oplægget er skrevet af Ulrik Jørgensen
i samarbejde med BL - Danmarks Almene Boliger, Landsforeningen for Økosamfund, Middelgrunden
Vindmøllelaug, Bærebo og Foreningen Bofællesskab.dk