Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 39
Offentligt
2267596_0001.png
Udkast af 23. oktober 2020
Bekendtgørelse om det frekvenspolitiske rammemandat
1
I medfør af
§
3, stk. 1 og 2, i lov om radiofrekvenser, jf. lovbekendtgørelse nr. 1100 af 10. august 2016,
fastsættes:
§ 1.
Energistyrelsen prioriterer og administrerer den danske frekvensanvendelse inden for rammerne af
det frekvenspolitiske rammemandat, jf. bilag 1-3.
§ 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren træffer i tilfælde af frekvensknaphed, jf.
§
7, stk. 6, i lov
om radiofrekvenser beslutning om metode til tildeling af tilladelser til at anvende radiofrekvenser i form af
auktion, offentligt udbud eller udstedelse af tilladelser, efterhånden som ansøgninger herom modtages, jf.
lovens
§
9, stk. 1 og 2, hvor der er følgende væsentlige samfundsmæssige hensyn, jf. lovens § 2, stk. 2, at
varetage i forbindelse med udstedelsen:
1) Udstedelse af tilladelse er af betydning for anvendelse af radiofrekvenser til nye digitale muligheder,
som vil kunne få væsentlig samfundsøkonomisk betydning.
2) Udstedelse af tilladelse er af betydning for anvendelse af radiofrekvenser, som er nødvendig for nød- og
beredskabstjenesternes opgaveløsning eller for løsning af opgaver vedrørende transportinfrastruktur,
som vurderes at have væsentlig samfundsmæssig betydning.
3) Udstedelse af tilladelse er af betydning for tjenester, hvis udbredelse vurderes at have stor
samfundsøkonomisk betydning, og hvor udbredelse i hele landet ikke kan forventes varetaget af markedet i
tilstrækkeligt omfang.
§ 3.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 21. december 2020.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 1118 af 12. november 2019 om det frekvenspolitiske rammemandat ophæves.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, den [dato]. [måned] 2020
Dan Jørgensen
/ Kristoffer Böttzauw
1
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, som gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/1972/EU af 11.
december 2018 om oprettelse af en europæisk kodeks for elektronisk kommunikation (omarbejdning), EU-Tidende 2018, nr. L 321,
side 36.
1
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 39: Orientering om høring af bekendtgørelser om det frekvenspolitiske rammemandat og bekendtgørelse om henlæggelse af beføjelser til Søfartsstyrelsen
2267596_0002.png
Bilag 1
Det frekvenspolitiske rammemandat
I.
Målsætninger for Energistyrelsens frekvensadministration
1. Frekvensadministrationen skal fremme udvikling og vækst for at understøtte, at Danmark kan være
blandt de førende i Europa inden for udrulning og anvendelse af de nyeste kommunikationsteknologier,
herunder af net med meget høj kapacitet, og have de bedste rammevilkår for at udnytte dem.
Frekvensadministrationen skal understøtte udvikling af dansk knowhow, digitalisering, produktion,
eksport, konkurrencekraft, omstillingsevne og innovationsstyrke.
2. Frekvensadministrationen skal understøtte, at udrulning af digital infrastruktur i Danmark skal
ske med udgangspunkt i en markedsbaseret udrulning og tjeneste- og teknologineutral regulering.
Frekvensadministrationen skal understøtte udvikling og udbud af konkurrencedygtig og
velfungerende digital infrastruktur, så borgere og virksomheder i hele Danmark sikres forsyning med de
nyeste kommunikationsteknologier og
–tjenester.
II.
Principper for Energistyrelsens frekvensadministration
1. Frekvensadministrationen skal være objektiv, gennemsigtig, ikke-diskriminerende og forholdsmæssigt
afpasset.
2. Frekvensadministrationen skal i videst muligt omfang følge princippet om tjeneste- og
teknologineutralitet, så valget af teknologier og tjenester, der anvendes og udbydes via
teleinfrastrukturen, som udgangspunkt overlades til markedet.
3. Frekvensadministrationen skal i videst muligt omfang gennem regulatorisk forudsigelighed fremme
effektive investeringer i nye tjenester og infrastruktur.
III.
Strategier og aktiviteter for Energistyrelsens frekvensadministration
Strategierne for Energistyrelsens frekvensadministration skal bidrage til at udmønte de overordnede
målsætninger, jf. afsnit I, herunder udbredelse af teleinfrastruktur samt forsyning med og adgang til
kommunikationsteknologier og -tjenester for borgere og virksomheder. I forlængelse af strategierne angives
en række aktiviteter, som Energistyrelsen skal udføre med henblik på at udmønte strategierne.
1. Udstedelse af tilladelser til at anvende radiofrekvenser
Strategi
a) Der skal i videst muligt omfang udstedes tjeneste- og teknologineutrale tilladelser.
b) Fleksibel anvendelse af radiofrekvenser skal kunne fremme udviklingen af nye tjenester og
teknologier og fjerne barrierer for adgang til markedet, der skyldes, at radiofrekvenser ikke er
tilgængelige for en given tjeneste eller teknologi.
c) Tilladelser skal udstedes hurtigst muligt.
Aktiviteter
1.1
Energistyrelsen udsteder tilladelser hurtigst muligt og maksimalt seks uger fra modtagelsen af
den fuldstændige ansøgning.
2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 39: Orientering om høring af bekendtgørelser om det frekvenspolitiske rammemandat og bekendtgørelse om henlæggelse af beføjelser til Søfartsstyrelsen
2267596_0003.png
1.2
Energistyrelsen fastsætter vilkår i frekvenstilladelser om at anvende en bestemt teknologi eller
udbyde en bestemt tjeneste, hvis det for eksempel er nødvendigt for at undgå uacceptable
forstyrrelser eller for at opfylde en almennyttig målsætning som effektiv anvendelse af
radiofrekvenser.
Energistyrelsen gør, hvor det er muligt, eksisterende tilladelser teknologi- og tjenesteneutrale
efter tilladelsesindehaverens ansøgning.
Energistyrelsen giver i bekendtgørelse om fastlæggelse af rammerne for anvendelse og
indbyrdes prioritering af de samlede radiofrekvensressourcer (frekvensplan) mulighed for
fleksibel anvendelse af radiofrekvenser, hvor det er muligt inden for rammerne af de relevante
internationale beslutninger.
Energistyrelsen understøtter, at radiofrekvenser til brug for landmobil radiokommunikation
anvendes mere effektivt, herunder ved at udstede tilladelser til kanaler med mindre
båndbredde end 25 kHz og ved at søge at indgå aftaler om enklere procedurer for
frekvenskoordinering med nabolande.
Energistyrelsen tillader flere frekvensanvendelser i et frekvensbånd, eventuelt i form af flere
tilladelser til at anvende de samme radiofrekvenser, hvis Energistyrelsen vurderer, at
frekvensanvendelserne kan sameksistere uden at skabe uacceptable forstyrrelser for andre
brugere af radiofrekvenser. Ingen brugere af radiofrekvenser får således en eksklusiv ret til at
anvende radiofrekvenser.
Energistyrelsen fastsætter auktionsformer, der giver aktørerne størst mulig fleksibilitet til selv
at bestemme frekvenssammensætningen og placeringen i det pågældende frekvensbånd samt
sikrer en effektiv og smidig auktionsproces.
Energistyrelsen fastsætter ved auktioner efter frekvenslovens
§
12 en auktionsform, som i
videst muligt omfang sikrer en hurtig gennemførelse af processen.
Energistyrelsen inddrager relevante myndigheder i forbindelse med udstedelse af
frekvenstilladelser.
Energistyrelsen underretter Europa-Kommissionen, hvis der efter frekvenslovens § 7 a
udstedes tilladelser til at anvende radiofrekvenser til et andet formål end det harmoniserede
formål, og om resultatet af en eventuel vurdering af grundlaget for at udstede sådanne
tilladelser.
Når der ved tekniske gennemførelsesforanstaltninger er blevet fastsat harmoniserede
betingelser for adgang til og anvendelse af radiofrekvenser til trådløse bredbåndsnet og -
tjenester arbejder Energistyrelsen for, at radiofrekvenserne kan anvendes til formålet senest 30
måneder efter vedtagelsen af EU-retsakten eller hurtigst muligt efter, at en tilladelse efter
frekvenslovens § 7 a til at anvende radiofrekvenserne til et andet formål end det
harmoniserede formål er udløbet.
Energistyrelsen kan udsætte fristen i pkt. 1.10 for et bestemt frekvensbånd, hvis betingelserne
i teledirektivet er opfyldt.
2
Energistyrelsen underretter i sådanne tilfælde de øvrige
medlemsstater og Europa-Kommissionen og angiver grunden til udsættelsen af fristen.
1.3
1.4
1.5
1.6
1.7
1.8
1.9
1.10
1.11
1.12
2
Betingelserne for, at medlemsstaterne kan udsætte fristen for at give adgang til og muliggøre anvendelsen af
harmoniserede radiofrekvenser til trådløst bredbånd, fremgår af teledirektivets artikel 53, stk. 3 og 4.
3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 39: Orientering om høring af bekendtgørelser om det frekvenspolitiske rammemandat og bekendtgørelse om henlæggelse af beføjelser til Søfartsstyrelsen
2267596_0004.png
1.13
Energistyrelsen arbejder for, at omkostninger ved at anvende radiofrekvenser, herunder
frekvensafgifter og tilladelsespriser, er på et niveau, der sikrer effektiv tildeling og anvendelse
af radiofrekvenser. Energistyrelsen skal bl.a. tage hensyn til værdien af tilladelserne ved
eventuel alternativ anvendelse af radiofrekvenserne, når der fastsættes mindstepriser for
tilladelser, og at omkostninger ved at anvende radiofrekvenser afspejler tilladelsesvilkårene
samt i muligt omfang fastsætte betalingsordninger, der er knyttet til den faktiske mulighed for
at anvende radiofrekvenserne.
2. Elektroniske kommunikationsnet og -tjenester
Strategi
a) Mulighederne for bredde og mangfoldighed i udbuddet af elektroniske kommunikationsnet og -tjenester
skal fremmes.
b) Radiofrekvenser skal også kunne anvendes ikke-kommercielt, og brugere af radiofrekvenser skal kunne
anvende radiofrekvenser til eget brug.
c) Flest mulige udbydere af elektroniske kommunikationsnet og -tjenester og brugere af radiofrekvenser
skal have adgang til tilstrækkelig frekvenskapacitet til at opbygge og sikre høj kvalitet af og kapacitet i
teleinfrastrukturen.
Aktiviteter
2.1
Energistyrelsen sikrer brugere af radiofrekvenser mulighed for at etablere trådløse systemer,
herunder bredbåndssystemer, til eget brug, i det omfang efterspørgslen tilsiger det, og det er
muligt.
Energistyrelsen understøtter, at radiofrekvenser også kan anvendes til satellittjenester, så disse
fortsat kan anvendes til dette formål uden uacceptable forstyrrelser. Energistyrelsen sikrer, at
udbydere af satellittjenester kan få udstedt tilladelser, så Energistyrelsen kan tage højde for
satellitanvendelsen ved udstedelse af tilladelser til andre formål i samme frekvensbånd.
2.2
3. Varetagelse af væsentlige samfundsmæssige hensyn
Strategi
a) Forbedring af mobildækningen i hele landet skal fortsat prioriteres.
b) Der skal være ens retningslinjer og en smidig sagsgang i forbindelse med opfyldelse af dækningskrav i
frekvenstilladelser, så dækningskrav kan opfyldes så hurtigt og effektivt som muligt.
Aktiviteter
3.1
Energistyrelsen tilvejebringer grundlaget for, at der kan fastsættes ambitiøse dækningskrav
om mobil tale og mobilt bredbånd i frekvenstildelinger, så mobildækningen fortsat kan
forbedres i hele Danmark, herunder i tyndtbefolkede områder.
Når Energistyrelsen har konstateret frekvensknaphed, og at der er væsentlige
samfundsmæssige hensyn som nævnt i § 2, nr. 1-3, at varetage ved tildelingen eller
udstedelsen af tilladelser, indstiller Energistyrelsen, at klima-, energi- og forsyningsministeren
træffer beslutning om tildelingsmetode. I den forbindelse vurderer Energistyrelsen, om
radiofrekvenserne er egnede til at skabe god dækning for eksempel med mobil tale eller
mobilt bredbånd med henblik på, at der kan fastsættes relevante vilkår i tilladelserne.
I de tilfælde, hvor der skal holdes auktion, overvejer Energistyrelsen forskellige, relevante
auktionsformer ud fra den pågældende auktions formål og de hensyn, der skal varetages ved
udstedelse af tilladelser til at anvende de pågældende radiofrekvenser.
3.2
3.3
4
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 39: Orientering om høring af bekendtgørelser om det frekvenspolitiske rammemandat og bekendtgørelse om henlæggelse af beføjelser til Søfartsstyrelsen
2267596_0005.png
3.4
3.5
Energistyrelsen fremmer gennem dialog med mobilselskaberne og relevante statslige og
kommunale aktører en smidig opfyldelse af dækningskrav.
Energistyrelsen sikrer gennem tilsyn med tilladelsesindehaveres overholdelse af vilkårene i
udstedte tilladelser til at anvende radiofrekvenser, at dækningskrav opfyldes rettidigt.
4. Fremme af nye teknologier og tjenester
Strategi
a) Energistyrelsen understøtter, at der er de bedst mulige rammer for udrulning og anvendelse af
nye teknologier og tjenester.
b) Energistyrelsen understøtter, at der er de bedst mulige rammer for at anvende radiofrekvenser
til forsøg med henblik på at udvikle innovative teknologier og tjenester.
Aktiviteter
4.1
4.2
Energistyrelsen arbejder for, at der er tilstrækkelige frekvensressourcer til mobile
bredbåndstjenester, herunder til 5G.
Energistyrelsen sikrer, at radiofrekvenserne 3,4-3,8 GHz kan anvendes til forsøg med 5G-
tjenester, indtil der er udstedt tilladelser i frekvensbåndet til brug for udrulning til
mobilkommunikation.
Energistyrelsen arbejder for, at det vil være muligt at anvende frekvensbåndet 3,8-4,2 GHz til
5G-tjenester, herunder at etablere private 5G-net.
Energistyrelsen sikrer, at der afsættes yderligere radiofrekvenser til brug for mobile
bredbåndstjenester, herunder til 5G, i frekvensbånd over 20 GHz, når der internationalt er
truffet beslutning om at anvende konkrete frekvensbånd hertil.
Energistyrelsen implementerer den nationale 5G-handlingsplan for Danmark.
Energistyrelsen afvikler møder i et brancheforum med henblik på dialog med relevante
interessenter, herunder om at fremme udrulningen og anvendelsen af forskellige teknologier,
for eksempel 5G, og andre relaterede problemstillinger på teleområdet. Møderne afvikles efter
behov og som udgangspunkt mindst to gange årligt.
Energistyrelsen undersøger regelmæssigt mulighederne for, hvordan de nuværende
frekvensafgifter kan justeres for at fremme effektiv anvendelse af radiofrekvenser.
Energistyrelsen opdaterer frekvensstrategien efter behov, så det sikres, at
frekvensressourcerne administreres så effektivt som muligt, og at radiofrekvenser i videst
muligt omfang stilles rettidigt til rådighed for brugere af radiofrekvenser. Frekvensstrategien
bidrager til, at manglende adgang til de nødvendige frekvensressourcer ikke udgør en barriere
for adgang til markedet og det vækstpotentiale, der ligger i anvendelse af nye teknologier og
tjenester.
Energistyrelsen udsteder tilladelser til at anvende radiofrekvenser til forsøg, hvor der er tale
om afprøvning af nye tjenester eller innovativ anvendelse af radiofrekvenser, det ikke
hæmmer konkurrencen på markedet eller hindrer effektiv anvendelse af frekvenser, og der
ikke umiddelbart opstår knaphed på radiofrekvenser til det formål, som radiofrekvenserne er
afsat til i frekvensplanen.
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
4.8
4.9
5
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 39: Orientering om høring af bekendtgørelser om det frekvenspolitiske rammemandat og bekendtgørelse om henlæggelse af beføjelser til Søfartsstyrelsen
2267596_0006.png
4.10
Energistyrelsen anvender oplysninger om resultater af forsøg til at fremme fleksibel
anvendelse af radiofrekvenser.
5. Radiofrekvenser til brug for forskellige former for radioudstyr
Strategi
a) Der skal i videst muligt omfang tilvejebringes nødvendige radiofrekvenser til anvendelse med forskellige
former for radioudstyr.
Aktiviteter
5.1
Energistyrelsen sikrer, i det omfang efterspørgslen tilsiger det, og i det omfang det er muligt,
frekvensressourcer til brug for Programme Making and Special Events (PMSE), der omfatter
anvendelse af radiofrekvenser til for eksempel trådløse kameraer, videoforbindelser og
mikrofoner.
Energistyrelsen sikrer, at radiofrekvenser til tilladelsesfri anvendelse til brug for short range
devices (SRD) er til rådighed hurtigst muligt efter, at der på europæisk plan er truffet
beslutning om harmonisering af de tekniske betingelser for anvendelsen af radiofrekvenser til
dette formål.
Energistyrelsen følger i forhold til radiofrekvenser til droneformål udviklingen i
efterspørgslen med henblik på at identificere, om der måtte opstå behov for at afsætte
radiofrekvenser til formålet.
5.2
5.3
6. Inddragelse af branche og øvrige interessenter
Strategi
a) Aktører i branchen og øvrige relevante interessenter skal inddrages behørigt i forbindelse med
frekvensadministrationen.
Aktiviteter
6.1
Ved Energistyrelsens inddragelse af aktører i branchen og øvrige relevante interessenter ved
generelle høringer eller partshøringer skal de pågældende som udgangspunkt have en frist på
30 dage til at fremføre deres synspunkter, medmindre der foreligger ekstraordinære
omstændigheder, eller andet aftales mellem Energistyrelsen og en aktør eller interessent.
Energistyrelsen offentliggør høringer og de beslutninger, der træffes efter de enkelte høringer,
sammen med begrundelser herfor.
Energistyrelsen gennemfører høringer over den fremtidige anvendelse af radiofrekvenser og
fremlysninger af ledige tilladelser og offentliggør resultatet heraf hurtigst muligt.
Hvis Energistyrelsen overvejer at holde auktion eller et offentligt udbud eller ændre vilkår i
tilladelser, orienterer Energistyrelsen alle berørte aktører og øvrige interessenter om det med
en begrundelse for de påtænkte aktiviteter.
Energistyrelsen skal ved tilrettelæggelsen af en auktion eller et offentligt udbud navnlig tage
hensyn til, at brugerne af radiofrekvenser sikres de størst mulige fordele, og at konkurrencen
fremmes, samt om nødvendigt tage en begrænsning af antallet af tilladelser op til revision med
jævne mellemrum eller på baggrund af en begrundet anmodning af de berørte virksomheder.
Aktørerne og interessenterne skal have lejlighed til at fremføre deres synspunkter i forhold til
6.2
6.3
6.4
6.5
6
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 39: Orientering om høring af bekendtgørelser om det frekvenspolitiske rammemandat og bekendtgørelse om henlæggelse af beføjelser til Søfartsstyrelsen
2267596_0007.png
de påtænkte aktiviteter.
6.6
Hvis Energistyrelsen konstaterer overtrædelser af vilkår i tilladelser, skal indehaveren af
tilladelsen underrettes herom. Der kan fastsættes en kortere frist end 30 dage for
tilladelsesindehaveren til at fremføre sine synspunkter, hvis den konstaterede overtrædelse
udgør en umiddelbar og alvorlig trussel for den offentlige orden, sikkerhed eller sundhed, eller
hvis overtrædelsen vil skabe alvorlige økonomiske eller driftsmæssige problemer for andre
brugere af radiofrekvenser.
Energistyrelsen gennemfører høring af alle relevante interessenter i forbindelse med
forelæggelse af et udkast til et frekvenspolitisk rammemandat for klima-, energi- og
forsyningsministeren.
6.7
7. Mindst mulig administrativ byrde for brugere af radiofrekvenser
Strategi
a) Frekvensadministrationen skal medføre færrest mulige administrative byrder for brugerne af
radiofrekvenser.
b) Anvendelse af radiofrekvenser skal så vidt muligt være tilladelsesfri.
Aktiviteter
7.1
Hvor det er muligt, og navnlig hvor det godtgøres, at der kun er ubetydelig risiko for
uacceptable forstyrrelser, fritager Energistyrelsen anvendelse af radiofrekvenser fra krav om
tilladelse.
Energistyrelsen udsteder hurtigst muligt nye tilladelser i forbindelse med overdragelser af
tilladelser.
7.2
8. Tilsyn med anvendelse af radiofrekvenser
Strategi
a) Gennem tilsyn understøttes, at radiofrekvenser anvendes effektivt, og at elektroniske
kommunikationstjenester kan anvendes uden uacceptable forstyrrelser.
Aktiviteter
8.1
8.2
8.3
Energistyrelsen medvirker til at sikre, at radioudstyr anvendes i overensstemmelse med
gældende lovgivning.
Energistyrelsen medvirker til at sikre, at anvendelse af radiofrekvenser sker i
overensstemmelse med gældende regler og vilkår.
Energistyrelsen medvirker til at afhjælpe uacceptable forstyrrelser, der ikke skyldes
overtrædelse af regler eller vilkår.
Energistyrelsen sikrer, at forstyrrelser, hvor der kan være fare for menneskers liv eller helbred,
bringes hurtigt til ophør.
8.4
9. Radio og tv
Strategi
a) Regeringens mediepolitik skal understøttes ved, at mediepolitiske beslutninger om anvendelse
af de radiofrekvenser, der er afsat til radio- eller tv-tjenester, herunder for at fremme effektiv
7
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 39: Orientering om høring af bekendtgørelser om det frekvenspolitiske rammemandat og bekendtgørelse om henlæggelse af beføjelser til Søfartsstyrelsen
2267596_0008.png
anvendelse af disse radiofrekvenser, gennemføres.
Aktiviteter
9.1
Energistyrelsen sikrer mulighed for, at udbydere kan kombinere elektroniske
kommunikationstjenester med radio- eller tv-net for eksempel ved hjælp af radiofrekvenser
afsat til radio- eller tv-formål.
10. Forsvarets anvendelse af radiofrekvenser
Strategi
a) Forsvarets behov for radiofrekvenser skal tilgodeses, så Danmark kan leve op til de lovgivningsmæssige
krav såvel nationalt som internationalt, herunder de forpligtelser, som følger af FN- og NATO-
samarbejdet, under hensyntagen til civil anvendelse af radiofrekvenser.
b) Civile tjenester skal i øget omfang have adgang til frekvensbånd, som forsvaret hidtil har anvendt
eksklusivt.
Aktiviteter
10.1
10.2
Energistyrelsen arbejder for, at civile tjenester får adgang til at dele de frekvensbånd, forsvaret
anvender, i det omfang det er muligt, og der er efterspørgsel herefter.
Forsvarets anvendelse af frekvensbånd, som ikke er identificeret til eksklusiv militær
anvendelse i frekvensplanen, sker efter frekvenslovens almindelige regler.
IV.
Strategier og aktiviteter for Energistyrelsens deltagelse i
frekvenssamarbejdet i EU og i det øvrige internationale
frekvenssamarbejde
Strategierne for Energistyrelsens deltagelse i frekvenssamarbejdet i EU og i det øvrige internationale
frekvenssamarbejde skal bidrage til at udmønte de overordnede målsætninger, jf. afsnit I. I forlængelse af
strategierne angives en række aktiviteter, som Energistyrelsen skal udføre med henblik på at udmønte
strategierne.
Strategi
a) Danske interesser skal varetages i internationale fora, herunder i EU, Den Europæiske Forsamling af
Post- og Telemyndigheder (CEPT) og Den Internationale Telekommunikationsunion (ITU), ved at
påvirke de beslutninger, der træffes, og ved at udveksle information og viden.
b) I det internationale frekvenssamarbejde skal Danmark arbejde for global eller europæisk harmonisering
af de tekniske rammer for at anvende radiofrekvenser, hvor det er vigtigt for at sikre udbuddet af
elektroniske kommunikationsnet og -tjenester eller af udstyr til at anvende sådanne tjenester.
c) Der skal i det internationale frekvenssamarbejde i videst muligt omfang identificeres flere
radiofrekvenser til mobilt bredbånd og tilladelsesfri anvendelse.
Aktiviteter
1.
Energistyrelsen indhenter relevante faglige bidrag fra danske interessenter til brug for
deltagelse i det internationale frekvenssamarbejde og deltager i relevante EU-, ITU- og CEPT-
fora, hvor beslutninger om frekvenstildelinger, frekvensallokeringer og harmonisering af de
tekniske betingelser for frekvensanvendelse træffes.
Energistyrelsen støtter i det internationale samarbejde undersøgelser af mulighederne for at
anvende radiofrekvenser til Internet of Things (IoT) til løsning af klimarelaterede
2.
8
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 39: Orientering om høring af bekendtgørelser om det frekvenspolitiske rammemandat og bekendtgørelse om henlæggelse af beføjelser til Søfartsstyrelsen
problemstillinger, for eksempel smart city- og smart grid-løsninger.
3.
4.
Energistyrelsen følger ITU-samarbejdet på transportområdet (maritim, luftfart og jernbane) i
de tilfælde, hvor Danmark har konkrete interesser.
Energistyrelsen samarbejder med relevante myndigheder i andre lande, EU-medlemsstater og
Europa-Kommissionen om den strategiske planlægning, koordinering og harmonisering på
frekvensområdet. Energistyrelsen arbejder bl.a. for, at der tages hensyn til økonomiske,
sikkerhedsmæssige, sundhedsmæssige, kulturelle, videnskabelige, sociale og tekniske
aspekter samt til offentlighedens interesser, ytringsfrihed og de forskellige interesser hos
grupper af brugere af radiofrekvenser.
Energistyrelsen bidrager gennem samarbejde med relevante myndigheder i andre
medlemsstater og Europa-Kommissionen til at koordinere tiltag i EU vedrørende
radiofrekvenser, herunder harmoniserede betingelser for adgang til og effektiv anvendelse af
radiofrekvenser.
For at støtte den strategiske planlægning og koordinering af tiltag på frekvensområdet i EU
samarbejder Energistyrelsen med relevante myndigheder i andre medlemsstater og med
Europa-Kommissionen gennem Frekvenspolitikgruppen og efter anmodning også med
Europa-Parlamentet og Ministerrådet. Samarbejdet skal bl.a. bidrage til at udvikle bedste
praksis på frekvensområdet, fremme koordineringen mellem medlemsstaterne og koordinere
udstedelse af og vilkår for tilladelser til at anvende radiofrekvenser.
Energistyrelsen sikrer, at anvendelse af radiofrekvenser i Danmark tilrettelægges, så
harmoniserede radiofrekvenser kan anvendes i andre medlemsstater i overensstemmelse med
EU-retten.
Energistyrelsen samarbejder med relevante myndigheder i andre medlemsstater om
koordinering af anvendelse af radiofrekvenser for at forhindre uacceptable forstyrrelser af
frekvensanvendelse og med tredjelande, som forhindrer, at harmoniserede radiofrekvenser
anvendes i EU.
Energistyrelsen kan bede Frekvenspolitikgruppen om at mægle i forhold til andre
medlemsstater i forbindelse med koordinering eller uacceptable forstyrrelser af
frekvensanvendelse.
Energistyrelsen tager hensyn til henstillinger på frekvensområdet, som Europa-Kommissionen
vedtager for at sikre den harmoniserede anvendelse af og fremme opfyldelsen af målene i
teledirektivet. Undlader Energistyrelsen at følge en henstilling, begrunder Energistyrelsen det
over for Europa-Kommissionen.
Energistyrelsen kan samarbejde med myndigheder i andre medlemsstater og
Frekvenspolitikgruppen om at fastlægge en fælles tildelingsproces for udstedelse af tilladelser
til at anvende radiofrekvenser og gennemføre udvælgelsesproceduren i fællesskab, hvis det i
konkrete tilfælde er relevant. Hvis Energistyrelsen ikke indgår i et sådant samarbejde, selvom
en aktør på det danske marked har udtrykt interesse for det, orienterer Energistyrelsen aktøren
om grunden til det.
Når Energistyrelsen skal holde auktion eller offentligt udbud over radiofrekvenser
harmoniseret til trådløse bredbåndsnet og -tjenester, sender Energistyrelsen også offentlige
høringer om udkast til auktions- eller udbudsmateriale til Frekvenspolitikgruppen og angiver,
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
9
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 39: Orientering om høring af bekendtgørelser om det frekvenspolitiske rammemandat og bekendtgørelse om henlæggelse af beføjelser til Søfartsstyrelsen
2267596_0010.png
om og hvornår der ønskes et peer review-forum i Frekvenspolitikgruppen om materialet.
3
13.
Energistyrelsen deltager i et eventuelt ekstraordinært peer review-forum om Energistyrelsens
udkast til auktions- eller udbudsmateriale, som Frekvenspolitikgruppen indkalder til.
4
Procedurerne for et peer review-forum fremgår af teledirektivets artikel 35, stk. 1 og stk. 4-9, og pkt. 9 og 10 i
Frekvenspolitikgruppens forretningsorden.
4
Procedurerne for et ekstraordinært peer review-forum fremgår af teledirektivets artikel 35, stk. 2-6 og stk. 8, og pkt. 11
i Frekvenspolitikgruppens forretningsorden.
3
10