Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 39
Offentligt
2267595_0001.png
Høring over udkast til
bekendtgørelse om det frekvenspolitiske rammemandat og
bekendtgørelse om henlæggelse af beføjelser til Søfartsstyrelsen
Dato
23. oktober 2020
J nr.
2020 - 11609
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet sender hermed udkast til bekendtgørelse
om det frekvenspolitiske rammemandat og udkast til bekendtgørelse om henlæg-
gelse af beføjelser til Søfartsstyrelsen i høring.
1
Eventuelle høringssvar til udkastene til bekendtgørelser bedes være Klima-, Energi-
og Forsyningsministeriet i hænde senest den
23. november 2020
på e-mail
[email protected]
med kopi til
[email protected]
og henvisning til sagsnummer 2020-11609.
Modtagne høringssvar vil blive offentliggjort på Høringsportalen,
www.hoeringspor-
talen.dk,
efter høringen. Ved afgivelse af høringssvar giver høringsparten samtykke
til offentliggørelse af høringssvaret, herunder afsenders navn, mailadresse og evt.
øvrige kontaktoplysninger, som fremgår af høringssvaret.
Udkast til bekendtgørelse om det frekvenspolitiske rammemandat
Bekendtgørelsen om det frekvenspolitiske rammemandat udstedes af klima-, energi-
og forsyningsministeren og indeholder bindende retningslinjer for Energistyrelsens
overordnede prioritering af den danske frekvensanvendelse og administration af fre-
kvenslovgivningen. Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter også, hvilke
væsentlige samfundsmæssige hensyn der i tilfælde af frekvensknaphed kan med-
føre, at ministeren skal træffe beslutning om tildelingsmetode i form af auktion, of-
fentligt udbud eller udstedelse af tilladelser, efterhånden som ansøgninger herom
modtages. Det frekvenspolitiske rammemandat fastlægger sammen med frekvens-
loven
2
rammerne for Energistyrelsens udmøntning af politisk trufne beslutninger på
frekvensområdet.
I det frekvenspolitiske rammemandat angiver klima-, energi- og forsyningsministeren
målsætningerne og de overordnede principper for Energistyrelsens frekvensadmini-
stration. Det indeholder derudover en række fokusområder i form af strategier og
1
De to bekendtgørelsesudkast omhandler klima-, energi- og forsyningsministerens retningslinjer for
Energistyrelsens administration af frekvensområdet og henlæggelse af beføjelser på frekvensområdet til
Søfartsstyrelsen. Der er således ikke tale om erhvervsrettet lovgivning. Bekendtgørelserne medfører
ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet, og der foretages derfor ikke vurde-
ring af bekendtgørelsesudkastene i forhold til principperne for agil erhvervsrettet regulering eller princip-
perne for implementering af erhvervsrettet EU-regulering.
2
Lov om radiofrekvenser, jf. lovbekendtgørelse nr. 1100 af 10. august 2016
Side 1/4
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 39: Orientering om høring af bekendtgørelser om det frekvenspolitiske rammemandat og bekendtgørelse om henlæggelse af beføjelser til Søfartsstyrelsen
2267595_0002.png
konkrete aktiviteter, som Energistyrelsen skal arbejde for og udføre i frekvensadmi-
nistrationen.
Ved den gældende bekendtgørelse fra november 2019 blev indholdet af det fre-
kvenspolitiske rammemandat opdateret på baggrund af
’Aftale om Bredbånd og mo-
bil i digital topklasse
– Fremtidens telepolitik for hele Danmark’
(teleforliget) fra maj
2018, den seneste opdatering af Energistyrelsens frekvensstrategi fra december
2018 og Energistyrelsens 5G-handlingsplan for Danmark fra februar 2019.
Indholdet af de foreslåede ændringer
Der er behov for at opdatere det frekvenspolitiske rammemandat i forbindelse med
implementeringen af det nye teledirektiv
3
, som planlægges implementeret gennem
forslag til ændringer af bl.a. frekvensloven fremsat af klima-, energi- og forsynings-
ministeren den 8. oktober 2020
4
og en række bekendtgørelser på tele- og frekvens-
området. Implementeringsfristen for teledirektivet er den 21. december 2020, og
denne ikrafttrædelsesdato foreslås derfor i udkastet til bekendtgørelse om det fre-
kvenspolitiske rammemandat.
Af hensyn til overskueligheden foreslås det frekvenspolitiske rammemandat inddelt i
fire overordnede afsnit:
Afsnit I om målsætninger for Energistyrelsens frekvensadministration
Afsnit II om principper for Energistyrelsens frekvensadministration
Afsnit III om strategier og aktiviteter for Energistyrelsens frekvensadministration
Afsnit IV om strategier og aktiviteter for Energistyrelsens deltagelse i frekvens-
samarbejdet i EU og i det øvrige internationale frekvenssamarbejde
De foreslåede ændringer består væsentligst i, at der på baggrund af teledirektivet
indsættes et princip for Energistyrelsens frekvensadministration om, at den i videst
muligt omfang skal fremme effektive investeringer i nye tjenester og infrastruktur gen-
nem regulatorisk forudsigelighed. Der foreslås indsat en aktivitet i afsnit III, pkt. 1.13,
om, at Energistyrelsen skal arbejde for, at omkostninger ved at anvende frekvenser
er på et niveau, som sikrer effektiv tildeling og anvendelse af frekvenser. Der foreslås
videre indsat en ny aktivitet i afsnit III, pkt. 4.3, om, at Energistyrelsen skal arbejde
for, at frekvensbåndet 3,8-4,2 GHz kan anvendes til 5G-tjenester, herunder private
5G-net.
Strategierne og aktiviteterne i forhold til Energistyrelsens deltagelse i det internatio-
nale frekvenssamarbejde i pkt. 5 i det gældende frekvenspolitiske rammemandat fo-
reslås flyttet til det nye afsnit IV om strategier og aktiviteter for Energistyrelsens del-
3
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/1972/EU af 11. december 2018 om oprettelse af en eu-
ropæisk kodeks for elektronisk kommunikation (omarbejdning),
https://eur-lex.europa.eu/legal-con-
tent/DA/TXT/?qid=1600698316010&uri=CELEX:32018L1972
4
https://www.ft.dk/samling/20201/lovforslag/L42/index.htm
Side 2/4
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 39: Orientering om høring af bekendtgørelser om det frekvenspolitiske rammemandat og bekendtgørelse om henlæggelse af beføjelser til Søfartsstyrelsen
2267595_0003.png
tagelse i frekvenssamarbejdet i EU og i det øvrige internationale frekvenssamar-
bejde. De foreslåede aktiviteter for Energistyrelsen i afsnit IV, pkt. 4-13, er nye og
følger af implementeringen af teledirektivet. Aktiviteterne afspejler de nye bestem-
melser i direktivet om øget samarbejde i EU mellem medlemsstaternes myndigheder
på frekvensområdet og EU’s institutioner, herunder gennem Frekvenspolitikgruppen
(Radio Spectrum Policy Group). Aktiviteterne indeholder retningslinjer fra klima-,
energi- og forsyningsministeren til Energistyrelsen om styrelsens deltagelse i sam-
arbejdet på frekvensområdet i EU.
Der foreslås endelig opdatering af enkelte aktiviteter, bl.a. fordi aktiviteterne enten er
udført eller ikke længere er relevante.
Bekendtgørelsesudkastets strategier for Energistyrelsens administration i forhold til
udstedelse af tilladelser, elektroniske kommunikationsnet og -tjenester, varetagelse
af væsentlige samfundsmæssige hensyn, fremme af nye teknologier og tjenester,
frekvenser til forskelligt udstyr, inddragelse af branchen og øvrige interessenter,
mindst mulig administrativ byrde for brugere af frekvenser, tilsyn, radio og tv samt
forsvarets frekvensanvendelse er i det væsentlige identiske med strategierne i den
gældende bekendtgørelse.
Udkast til bekendtgørelse om henlæggelse af beføjelser til Søfartsstyrel-
sen
I forslag til ændring af bl.a. frekvensloven fremsat af klima-, energi- og forsyningsmi-
nisteren den 8. oktober 2020
5
indgår bl.a. et forslag til en ny bestemmelse i frekvens-
lovens § 45, stk. 3. Klima-, energi- og forsyningsministeren bemyndiges herved til at
fastsætte regler om, at offentlige myndigheder, som efter delegation af kompetence
fra ministeren udfører bestemte opgaver på frekvensområdet, kan fastsætte regler
om gebyrer for disse opgaver.
Søfartsstyrelsen er i dag af klima-, energi- og forsyningsministeren bemyndiget til at
fastsætte regler om at holde prøver og udstede SRC-certifikater (Short Range Certi-
ficate) til betjening af maritime radioanlæg efter bestået prøve og kaldesignaler og
andre identifikationsnumre.
Under forudsætning af, at den foreslåede bemyndigelse i frekvenslovens § 45, stk.
3, vedtages af Folketinget i forbindelse med behandlingen af forslaget til ændring af
bl.a. frekvensloven, foreslås Søfartsstyrelsen i en ny bestemmelse i bekendtgørel-
sens § 6 bemyndiget til at fastsætte regler om opkrævning af gebyrer for de opgaver,
som Søfartsstyrelsen udfører i henhold til delegationen fra klima-, energi- og forsy-
ningsministeren.
5
https://www.ft.dk/samling/20201/lovforslag/L42/index.htm
Side 3/4
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 39: Orientering om høring af bekendtgørelser om det frekvenspolitiske rammemandat og bekendtgørelse om henlæggelse af beføjelser til Søfartsstyrelsen
2267595_0004.png
Søfartsstyrelsen opkræver gebyrer for at udføre opgaverne i dag i medfør af Energi-
styrelsens bekendtgørelse om gebyrer for prøver, certifikater, kaldesignaler og iden-
tifikationsnumre.
6
Det vil være hensigtsmæssigt, at Søfartsstyrelsen, som udfører
opgaverne, kan fastsætte gebyrer for opgaverne i stedet for, at Energistyrelsen på
vegne af Søfartsstyrelsen fastsætter disse regler. Det er mest nærliggende, at det er
Søfartsstyrelsen, som udfører opgaverne og beregner gebyrernes størrelse, der fast-
sætter reglerne om gebyrer. Gebyrerne skal fastsættes i overensstemmelse med Fi-
nansministeriets til enhver tid gældende regler for prisfastsættelse af gebyrer m.v.,
som gælder for alle statslige institutioner.
Herudover foreslås bekendtgørelsens §§ 4 og 5 justeret, så den aktuelle opgavefor-
deling på området mellem Energistyrelsen og Søfartsstyrelsen og sprogbrug frem-
står korrekt. De foreslåede ændringer medfører ingen ændringer af reguleringen af
området i dag, eller hvordan opgaverne er fordelt og udføres.
Den nye bekendtgørelse om henlæggelse af beføjelser til Søfartsstyrelsen foreslås
at træde i kraft den 1. januar 2021.
Udkast til Søfartsstyrelsens bekendtgørelse om gebyrer for udstedelse af kaldesig-
naler, identifikationsnumre i martime radiotjenester og SRC-certifikater og til Energi-
styrelsens bekendtgørelse om gebyrer for prøver, certifikater, kaldesignaler og iden-
tifikationsnumre, der begge ligeledes vil skulle træde i kraft den 1. januar 2021, vil
blive udsendt i en selvstændig høring.
--------
Eventuelle spørgsmål vedrørende høringen
Spørgsmål vedr. høringen kan stilles til Christian Rosenskjold, tlf. 33 92 75 34, e-
mail:
[email protected]
6
Bekendtgørelse nr. 1149 af 21. november 2019.
Side 4/4