Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 384
Offentligt
2427403_0001.png
UDKAST
Fremsat den xx. af klima-, energi- og forsyningsministeren (Dan Jørgensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om klima.
(Indikativt klimamål for 2025)
§1
I lov om klima, jf. lov nr. 965 af 26. juni 2020, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 1
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Formålet med denne lov er endvidere, at Danmark skal reducere
udledningen af drivhusgasser i 2025 med 50-54 pct. i forhold til niveauet i
1990.«
Stk. 2-3 bliver herefter stk. 3-4.
2.
I
§ 4, stk. 1
ændres »stk. 3« til: » stk. 4«.
3.
I
§ 4
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Klimarådet skal i anbefalingerne vurdere status for opfyldelse af
reduktionsmålet for 2025, jf. § 1, stk. 2.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
4.
I
§ 7, stk. 2, nr. 1
ændres »stk. 1«
til:
»stk. 1-2«.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 384: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om klima (Indikativt klimamål for 2025)
UDKAST
§2
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 384: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om klima (Indikativt klimamål for 2025)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Indikativt drivhusgasreduktionsmål for 2025
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser og den fore-
slåede ordning
2.2. Klimarådets anbefalinger og klimaprogram
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser og den fore-
slåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at udmønte den politiske aftale om et indikativt
drivhusgasreduktionsmål for 2025 af 7. maj 2021 mellem regeringen (Soci-
aldemokratiet), Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Enhedslisten.
Med lovforslaget indskrives et drivhusgasreduktionsmål på 50-54 pct. i
2025 i forhold til 1990 i klimaloven. Målet er fastsat som et interval og skal
betragtes som indikativt.
2025-målet underbygger målsætningen i lovens § 1, stk. 1 om, at Danmark
skal reducere udledningen af drivhusgasser i 2030 med 70 pct. i forhold til
niveauet i 1990, og at Danmark opnår at være et klimaneutralt samfund i
senest 2050 med Parisaftalens målsætning om at begrænse den globale tem-
peraturstigning til 1,5 grader celsius for øje.
3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 384: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om klima (Indikativt klimamål for 2025)
UDKAST
Målet skal sikre yderligere drivhusgasreduktioner på den korte bane for at
støtte op om indfrielsen af klimalovens målsætninger om 70 pct. reduktion
i 2030 og klimaneutralitet i senest 2050 under hensyntagen til klimalovens
principper. Målet flugter med Klimarådets anbefalede 2025-mål.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Indikativt drivhusgasreduktionsmål for 2025
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af klimalovens § 1, stk. 1, at Danmark skal reducere drivhus-
gasudledningerne med 70 pct. i 2030 i forhold til niveauet i 1990, og at Dan-
mark opnår at være et klimaneutralt samfund i senest 2050 med Parisafta-
lens målsætning om at begrænse den globale temperaturstigning til1,5 gra-
ders celsius for øje.
Klimaneutralitet vurderes ud fra en sammenligning af opgørelser af drivhus-
gasser, der udledes, og drivhusgasser, der optages i Danmark. Der er opnået
Klimaneutralitet, når der ikke udledes flere drivhusgasser, end der optages.
Danmark skal arbejde aktivt for Parisaftalens målsætning om at begrænse
den globale temperaturstigning til 1,5 grader celsius, jf. lovens § 1, stk. 2.
Klimaindsatsen skal ske under hensyntagen til en række guidende princip-
per, som fremgår af klimalovens § 1, stk. 3, nr. 1 - 4. Det vil sige, at der skal
tages hensyn til principperne i tilrettelæggelsen af klimaindsatsen, og at
principperne skal være vejledende for klimaindsatsen. Nummereringen an-
giver ikke en prioritering. Der fastsættes ikke nærmere retningslinjer for,
hvordan principperne bør vægtes i forhold til hinanden og de opstillede mål.
Dette vil bero på en konkret vurdering.
2.1.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning
Det foreslås, at der indsættes et nyt stk. 2 i lovens § 1, hvorefter et af formå-
lene med loven er, at Danmark skal reducere udledningen af drivhusgasser
i 2025 med 50-54 pct. i forhold til niveauet i 1990.
Den foreslåede ændring af lovens § 1 vil medføre, at, der i tillæg til det mål
om drivhusgasreduktioner, som fremgår af klimalovens § 1, stk. 1, indsættes
et indikativt mål om drivhusgasreduktioner for 2025.
4
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 384: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om klima (Indikativt klimamål for 2025)
UDKAST
Målet skal sikre yderligere reduktioner på den korte bane for at støtte op om
indfrielsen af klimalovens målsætninger om drivhusgasreduktioner frem
mod klimaneutralitet, under hensyntagen til de principper, som fremgår af
klimalovens § 1, stk. 3.
2025-målet omfatter, ligesom de øvrige mål i klimaloven, udelukkende
drivhusgasudledninger fra dansk grund. Drivhusgasudledningerne opgøres
i overensstemmelse med FN’s opgørelsesmetoder. Klimalovens mål omfat-
ter Danmarks samlede drivhusgasudledninger inklusiv kulstofoptag/-emis-
sioner fra jord og skov (LULUCF), negative emissioner fra teknologiske
processer (f.eks. lagring af CO
2
i undergrunden) og indirekte CO
2
- emissio-
ner (stoffer, som senere omdannes til CO
2
i atmosfæren). Målene omfatter
ikke udledninger fra international skibs- og luftfart.
I forhold til vurderingen af, om Danmark har nået 2025-målet, vil målet
blive opgjort som et gennemsnitsmål over perioden 2024-2026 i forhold til
1990, hvilket bidrager til at udjævne eventuelle udsving i enkeltår.
Aftaleparterne vil træde sammen og korrigere 2025-målet, såfremt udefra
kommende forudsætninger i den årlige klimafremskrivning ændrer sig væ-
sentligt.
2.2. Klimarådets anbefalinger og klimaprogram
2.2.1. Gældende ret
Det fremgår af klimalovens § 4, stk. 2, at Klimarådet i deres årlige anbefa-
linger til klima-, energi- og forsyningsministeren om klimaindsatsen, skal
vurdere, om regeringens klimaindsats anskueliggør, at klimamålene i lovens
§ 1, stk. 1, og § 2, stk. 1, nås.
Det fremgår af klimalovens § 7, at klima-, energi- og forsyningsministeren
årligt udarbejder et klimaprogram til Folketinget. Klimaprogrammet skal
bl.a. indeholde en status på opfyldelse af de nationale klimamål i lovens §
1, stk. 1, og § 2, stk. 1, jf. § 7, stk. 2, nr. 1.
2.2.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning
5
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 384: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om klima (Indikativt klimamål for 2025)
UDKAST
Det foreslås, at klimalovens § 4 ændres, så Klimarådet i rådets årlige anbe-
falinger skal vurdere status for opfyldelse af det foreslåede drivhusgasre-
duktionsmål for 2025. Heri ligger Klimarådets uafhængige faglige vurde-
ring af status for opfyldelsen af målet.
Det foreslås, at klimalovens § 7, stk. 2, nr. 1 ændres, så klima-, energi- og
forsyningsministerens årlige klimaprogram til Folketinget skal indeholde en
status på opfyldelse af det foreslåede indikative drivhusgasreduktionsmål
for 2025. Klimaprogrammet skal således indeholde en status for opfyldelsen
af de nationale klimamål om, at Danmark i 2025 skal have reduceret sine
drivhusgasudledninger med 50-54 pct. i forhold til niveauet i 1990, målet
om at Danmark i 2030 skal have reduceret sine drivhusgasudledninger med
70 pct. i forhold til niveauet i 1990, samt målet om, at Danmark skal være
et klimaneutralt samfund i senest 2050 med Parisaftalens målsætning om at
begrænse den globale temperaturstigning til 1,5 grader celsius for øje. Når
der fastsættes nye klimamål for perioden efter 2030 i medfør af klimalovens
§ 2, stk. 1, vil klimaprogrammet ligeledes skulle indeholde en status for op-
fyldelse af disse mål.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vil ikke i sig selv have direkte økonomiske konsekvenser, da
det blot indskriver det indikative drivhusgasreduktionsmål for 2025 i klima-
loven. Klimaloven udgør alene en overordnet ramme for den danske klima-
indsats.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget pålægger ikke direkte erhvervslivet nye økonomiske eller ad-
ministrative byrder eller lettelser, da lovforslaget alene udgør en overordnet
ramme for den danske klimaindsats.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen direkte retsvirkning over for borgerne og pålægger
derfor ikke borgerne nye administrative byrder eller lettelser. Lovforslaget
har således ikke nogen administrative konsekvenser for borgerne, da lov-
forslaget alene udgør en overordnet ramme for den danske klimaindsats.
6. Klimamæssige konsekvenser
6
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 384: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om klima (Indikativt klimamål for 2025)
2427403_0007.png
UDKAST
Lovforslaget udgør en central strategisk ramme for den danske klimaindsats
og fastsætter ved lov bl.a. et indikativt drivhusgasreduktionsmål på 50-54
pct. i 2025 i forhold til niveauet i 1990.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke direkte at have miljø- og naturmæssige konsekven-
ser, da lovforslaget alene udgør en overordnet ramme for den danske klima-
indsats.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den … til den … været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre- Negative konsekvenser/mer-
udgifter (hvis ja, angiv om- udgifter (hvis ja, angiv om-
fang/Hvis nej, anfør »Ingen«) fang/Hvis nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Klimamæssige konsekvenser Lovforslaget alene udgør en
overordnet ramme for den dan-
ske klimaindsats.
7
Ingen
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 384: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om klima (Indikativt klimamål for 2025)
2427403_0008.png
UDKAST
Miljø- og naturmæssige kon-
sekvenser
Ingen
Ingen
Forholdet til EU- Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
retten
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 1, stk. 1 i klimaloven, at Danmark skal reducere udlednin-
gen af drivhusgasser i 2030 med 70 pct. i forhold til niveauet i 1990, og at
Danmark opnår at være et klimaneutralt samfund i senest 2050 med Paris-
aftalens målsætning om at begrænse den globale temperaturstigning til 1,5
grader celsius for øje.
Det følger af den foreslåede indsættelse af et nyt
stk. 2,
at Danmark skal
reducere udledningen af drivhusgasser i 2025 med 50-54 pct. i forhold til
niveauet i 1990.
Den foreslåede ændring af lovens § 1 vil medføre, at, der i tillæg til det mål
om drivhusgasreduktioner, som fremgår af klimalovens § 1, stk. 1, indsættes
et mål om drivhusgasreduktioner for 2025 i loven.
8
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 384: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om klima (Indikativt klimamål for 2025)
UDKAST
Formålet med ændringen er at udmønte den politiske aftale om et indikativt
drivhusgasreduktionsmål for 2025 af 7. maj 2021 mellem regeringen (Soci-
aldemokratiet), Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Enhedslisten.
Klimamålet er fastsat som et interval og skal betragtes som indikativt.
Drivhusgasser er en fælles betegnelse for de luftarter, der bidrager til driv-
huseffekten. Når koncentrationen af drivhusgasser i atmosfæren vokser,
medfører det ændringer i drivhuseffekten, der samlet set får jordens tempe-
ratur til at stige og dermed ændrer klimaet på jorden. Luftarterne omfatter
gasserne kuldioxid (CO2), metan (CH4), lattergas (N2O) og F-gasser.
Året 1990 er valgt som basisår, da det er FN's basisår for drivhusgasopgø-
relser og for EU's samlede klimamål i 2030.
I forhold til vurderingen af, om Danmark har nået målet, vil målet blive
opgjort som et gennemsnitsmål over tre år for at minimere udsving i enkel-
tår, dvs. et gennemsnit af årene 2024-2026. Frem for at anvende et punkt-
mål, hvor udledningerne i 2025 sammenholdes med udledningerne i 1990,
lægges der derfor op til, at man fastsætter og opgør 2025-målet som et gen-
nemsnit over flere år og sammenholder det med udledningerne i 1990, da et
gennemsnitsmål vil tage højde for udsving i udledningerne.
2025-målet omfatter, ligesom de øvrige mål i klimaloven, udelukkende
drivhusgasudledninger fra dansk grund. Drivhusgasudledningerne opgøres
i overensstemmelse med FN’s opgørelsesmetoder. Klimalovens mål omfat-
ter Danmarks samlede drivhusgasudledninger inklusiv kulstofoptag/-emis-
sioner fra jord og skov (LULUCF), negative emissioner fra teknologiske
processer (f.eks. lagring af CO
2
i undergrunden) og indirekte CO
2
- emissio-
ner (stoffer, som senere omdannes til CO
2
i atmosfæren). Målene omfatter
ikke udledninger fra international skibs- og luftfart.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det fremgår af klimalovens § 4, stk. 1, at Klimarådet årligt skal afgive an-
befalinger til klima-, energi- og forsyningsministeren om klimaindsatsen.
Klimarådet skal i anbefalingerne forholde sig til principperne nævnt i § 1,
stk. 3.
9
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 384: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om klima (Indikativt klimamål for 2025)
UDKAST
Det foreslås at ændre henvisningen til § 1, stk. 3, i klimalovens § 4, stk. 1,
2.
pkt.,
til en henvisning til § 1, stk. 4.
Der er alene tale om en konsekvensændring som følge af, at den gældende
§ 1, stk. 3, bliver til stk. 4.
Der henvises til pkt. 2.1.2 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det fremgår af klimalovens § 4, stk. 1, at Klimarådet årligt skal afgive an-
befalinger til klima-, energi- og forsyningsministeren om klimaindsatsen.
Klimarådet skal i anbefalingerne forholde sig til principperne jf. § 1, stk. 3.
Det fremgår af § 4, stk. 2, at Klimarådet i anbefalingerne endvidere skal
vurdere, om regeringens klimaindsats anskueliggør, at klimamålene, jf. § 1,
stk. 1, og § 2, stk. 1, nås. Endeligt fremgår det af § 4, stk. 3, at Klimarådet i
forbindelse med anbefalingerne skal give en status på Danmarks internatio-
nale målsætninger.
Det følger af den foreslåede indsættelse af et nyt
§ 4, stk. 3,
at Klimarådet i
deres anbefalinger skal vurdere status for opfyldelse af reduktionsmålet for
2025, som foreslås indsat som et nyt stykke i klimalovens § 1, stk. 2, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1.
Den foreslåede bestemmelse i § 4, stk. 2, vil medføre, at Klimarådet, samti-
dig med at Klimarådet kommer med deres anbefalinger, skal vurdere status
for opfyldelsen af 2025-målet. Heri ligger Klimarådets uafhængige faglige
vurdering af status for opfyldelsen af målet.
Der henvises til pkt. 2.2.2 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det fremgår af klimalovens § 7, stk. 1, at klima-, energi- og forsyningsmi-
nisteren årligt udarbejder et klimprogram til Folketinget.
Det fremgår af klimalovens § 7, stk. 2, nr. 1, at klimaprogrammet skal inde-
holde en status på opfyldelse af de nationale klimamål, jf. § 1, stk. 1 og § 2,
stk. 1.
10
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 384: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om klima (Indikativt klimamål for 2025)
UDKAST
Det foreslås at ændre henvisningen til § 1, stk. 1, i klimalovens § 7, stk.
2,
nr. 1.,
til en henvisning til § 1, stk. 1-2.
Den foreslåede ændring af henvisningen vil medføre, at klima-, energi- og
forsyningsministerens årlige klimaprogram til Folketinget skal indeholde en
status på opfyldelse af det foreslåede drivhusgasreduktionsmål for 2025,
som foreslås indsat som et nyt stykke i klimalovens § 1, stk. 2, jf. lovforsla-
gets § 1, nr. 1. Klimaprogrammet skal således indeholde en status for opfyl-
delsen af de nationale klimamål om, at Danmark i 2025 skal have reduceret
sine drivhusgasudledninger med 50-54 pct. i forhold til niveauet i 1990, må-
let om at Danmark i 2030 skal have reduceret sine drivhusgasudledninger
med 70 pct. i forhold til niveauet i 1990, samt målet om, at Danmark skal
være et klimaneutralt samfund i senest 2050 med Parisaftalens målsætning
om at begrænse den globale temperaturstigning til 1,5 grader celsius for øje.
Når der fastsættes nye klimamål for perioden efter 2030 i medfør af klima-
lovens § 2, stk. 1, vil klimaprogrammet ligeledes skulle indeholde en status
for opfyldelse af disse mål.
Der henvises til pkt. 2.2.2 i de almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven, på grund af klimaområdets høje prioritet, træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, idet det bemærkes, at klima-
loven ikke finder anvendelse for Færøerne og Grønland fordi sagsområdet
varetages af de færøske og grønlandske myndigheder.
11
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 384: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om klima (Indikativt klimamål for 2025)
2427403_0012.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om klima, jf. lov nr. 965 af
26. juni 2020, foretages følgende
ændringer:
1.
I
§ 1
indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke:
»Stk. 2.
Formålet med denne
lov er endvidere, at Danmark skal
reducere udledningen af drivhus-
gasser i 2025 med 50-54 pct. i for-
hold til niveauet i 1990.«
Stk. 2-3 bliver herefter stk. 3-4.
§ 1.
Formålet med denne lov er, at
Danmark skal reducere udlednin-
gen af drivhusgasser i 2030 med 70
pct. i forhold til niveauet i 1990, og
at Danmark opnår at være et klima-
neutralt samfund i senest 2050 med
Parisaftalens målsætning om at be-
grænse den globale temperaturstig-
ning til 1,5 grader celsius for øje.
Stk. 2.
Danmark skal arbejde aktivt
for Parisaftalens målsætning om at
begrænse den globale temperatur-
stigning til 1,5 grader celsius.
Stk. 3.
Klimaindsatsen skal ske un-
der hensyntagen til en række
guidende principper:
1) Klimaudfordringerne er en glo-
bal problemstilling. Derfor skal
Danmark være et foregangsland i
den internationale klimaindsats,
som kan inspirere og påvirke resten
af verden. Danmark har derudover
både et historisk og moralsk ansvar
for at gå forrest.
2) Indfrielsen af Danmarks kli-
mamål skal ske så omkostningsef-
12
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 384: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om klima (Indikativt klimamål for 2025)
2427403_0013.png
UDKAST
fektivt som muligt under hensynta-
gen til både den langsigtede grønne
omstilling, bæredygtig erhvervsud-
vikling og dansk konkurrencekraft,
sunde offentlige finanser og be-
skæftigelse, samt at dansk er-
hvervsliv skal udvikles og ikke af-
vikles.
3) Danmark skal vise, at der kan la-
ves en grøn omstilling og samtidig
bibeholdes et stærkt velfærdssam-
fund, hvor sammenhængskraften
og den sociale balance sikres.
4) De tiltag, der skal anvendes for
at reducere udledningen af drivhus-
gasser, skal medføre reelle inden-
landske reduktioner, men samtidig
skal det sikres, at danske tiltag ikke
blot flytter hele drivhusgasudled-
ningen uden for Danmarks grænser.
§ 4.
Klimarådet skal årligt afgive
anbefalinger til klima-, energi- og
forsyningsministeren om klimaind-
satsen. Klimarådet skal i anbefalin-
gerne forholde sig til principperne
nævnt i § 1, stk. 3.
§ 4. ---
Stk. 2.
Klimarådet skal i anbefalin-
gerne endvidere vurdere, om rege-
ringens klimaindsats anskueliggør,
at klimamålene, jf. § 1, stk. 1, og §
2, stk. 1, nås.
2.
I
§ 4, stk. 1
ændres »stk. 3« til: »
stk. 4«.
3.
I
§ 4
indsættes efter stk. 2 som
nyt stykke:
»Stk. 3.
Klimarådet skal i anbefa-
lingerne vurdere status for opfyl-
delse af reduktionsmålet for 2025,
jf. § 1, stk. 2.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
§ 7.
Klima-, energi- og forsynings-
4.
I
§ 7, stk. 2, nr. 1
ændres »stk. 1«
ministeren udarbejder årligt et kli-
til:
»stk. 1-2«.
maprogram til Folketinget.
13
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 384: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om klima (Indikativt klimamål for 2025)
2427403_0014.png
UDKAST
Stk. 2.
Klimaprogrammet skal inde-
holde følgende:
1) En status på opfyldelse af de na-
tionale klimamål, jf. § 1, stk. 1, og
§ 2, stk. 1.
Nr. 2-7
---
§2
Loven træder i kraft dagen efter be-
kendtgørelsen i Lovtidende.
14