Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 381
Offentligt
2426808_0001.png
Til høringsparterne på vedlagte liste
Kontor
Team El
Dato
5. juli 2021
J nr.
2021-628
/RATIK
Høring over forslag til lov om ændring af lov om elforsyning og forskellige an-
dre love
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet sender hermed vedlagte lovforslag om ændring af lov
om elforsyning og forskellige andre love i høring.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet skal venligst anmode om at modtage eventuelle hø-
ringssvar senest
fredag den 27. august 2021.
Høringssvaret bedes sendt til Energistyrelsens hovedpostkasse [email protected] med kopi til Mar-
git Malmsteen [email protected] samt angivelse af journalnummer 2021-9667.
Baggrund og indhold
Lovforslagets overordnede formål er at modernisere og fremtidssikre elforsyningsloven gen-
nem en tilpasning af rammerne for elproduktion, transmission, netvirksomhed, handel og øv-
rige elektricitetsaktiviteter. Klare og fremtidssikrede rammer for elsektoren skal understøtte et
energisystem i balance, der leverer grøn omstilling og fortsat høj forsyningssikkerhed til rime-
lige forbrugerpriser.
Lovforslaget indeholder følgende hovedelementer:
modernisering af elforsyningsloven, herunder en administrativ forenkling af bevil-
lingskravet for producenter af sol- og vindenergi,
ophævelse af reglerne om opkrævning af PSO,
afskaffelse af udligningsordningen (ULO) og lovændring, der muliggør indførelse af
geografisk differentierede tilslutningsbidrag og indfødningstariffer for producenter,
justering af den økonomiske regulering af netvirksomheder,
adskillelse af netvirksomhedernes monopolaktiviteter og selskabsmæssigt forbundne
konkurrenceudsatte aktiviteter
Lovforslaget indebærer en modernisering af visse dele af elforsyningsloven. Der foreslås en
ny og ajourført formålsbestemmelse, hvor bl.a. varetagelsen af hensynet til klimaet kommer til
at fremgå som et af hovedformålene i elforsyningsloven sidestillet med hensynene til elforsy-
ningssikkerhed, samfundsøkonomi, miljø og forbrugerbeskyttelse.
Der foreslås endvidere en forenkling af bevillingskravet for producenter af vind- og solenergi,
idet de grundlæggende hensyn bag bevillingerne kan varetages via de tilladelser, der også
udstedes under gældende regler. Dermed forenkles reglerne, og ansøgningsproceduren for
at etablere produktionsanlæg lettes for sådanne producenter.
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 381: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning og forskellige andre love (Tariffer, udfasning af PSO, forenkling af bevillingskrav for VE elproduktion, justering af netvirksomheders økonomiske regulering, opfølgning på konkurrenceanalysen, m.v.) § 1
2426808_0002.png
Moderniseringen består også af en række forenklinger i elforsyningsloven med henblik på at
gøre loven mere overskuelig og brugervenlig i praksis. Endelig omfatter moderniseringen en-
kelte justeringer vedrørende udstedelse og tilsyn med de forskrifter, der udstedes af Energinet
i forhold til aktørernes adgang til elforsyningsnettet og elmarkederne. Med moderniseringen
og forenklingen følger lovforslaget op på Energiaftalen af 29. juni 2018 om forenkling og sam-
mentænkning af forsyningsreguleringen.
Lovforslaget indebærer en ophævelse af reglerne om opkrævning af PSO og dermed en en-
delig afskaffelse af PSO-systemet. Med PSO-aftalen af 17. november 2016 blev det aftalt at
afskaffe PSO-tariffen og afholde udgifterne til vedvarende energi over finansloven. Det skulle
ske ved gradvis udfasning af PSO’en og indfasning af støtteomkostninger til vedvarende
energi på finansloven i perioden 2017-2022.
Der vil i forbindelse med ophævelse af PSO-reglerne blive indsat en frist i elafgiftsloven for,
hvornår Energistyrelsen senest skal have modtaget en ansøgning fra egenproducenter om at
blive omfattet af ordningen for årsbaseret nettoafregning. Det foreslås, at fristen fastsættes til
den 31. marts 2022. Dette medfører, at egenproducenter, der ikke allerede bliver afregnet på
årsbasis og som opfylder betingelserne for årsbaseret nettoafregning efter §§ 20 og 21 i net-
toafregningsbekendtgørelsen, skal sende en ansøgning til Energistyrelsen senest den 31.
marts 2022, hvis de ønskes omfattet af den årsbaserede nettoafregningsordning. De egen-
producenter, hvis anmodning modtages af Energistyrelsen efter fristen, kan ikke omfattes af
ordningen, uanset, at betingelserne i henholdsvis §§ 20 eller 21 i nettoafregningsbekendtgø-
relsen er opfyldt. Ved ophævelse af PSO-reglerne vil de tekniske regler for time- og årsbaseret
nettoafregning, der er nødvendige for at kunne foretage korrekt opkrævning af elafgift blive
videreført i elforsyningsloven til udløb af ordningerne.
Lovforslaget indebærer også en afskaffelse af udligningsordningen (ULO) og en tilpasning af
reglerne om tariffer for at gennemføre beslutningen i klimaaftalen fra juni 2020 om at indføre
mulighed for geografisk differentierede tilslutningsbidrag og indfødningstariffer for producenter
på både distributions- og transmissionsniveau. Ændringerne vil understøtte, at en større del
af omkostningerne til elnettet, som udbygningen af vedvarende energi giver anledning til, af-
holdes af producenterne selv. Tiltagene giver desuden økonomisk incitament til, at nye VE-
anlæg placeres der, hvor elnettet bedst kan håndtere det og skærmer forbrugerne mod pris-
stigninger som følge af stigende omkostninger i lokale net. Med disse forslag gennemfører
lovforslaget således dele af ”Klimaaftale for energi og industri mv. 2020” af 22. juni 2020
og
den opfølgende aftale af 17. december 2020 om overgangsordning for tarifudligningsordnin-
gen i 2022, i form af bl.a. afskaffelse af udligningsordningen (ULO) og indførelse af den nød-
vendige lovgivning, der muliggør geografisk differentierede tilslutningsbidrag og indfødnings-
tariffer for producenter.
Med lovforslaget foreslås en justering af den økonomiske regulering af netvirksomheder. Ju-
steringen har til formål at sikre, at ministeren kan fastsætte regler for en ændret model for
netvirksomheders leveringskvalitet, der skal give incitament til et mere samfundsøkonomisk
hensigtsmæssigt niveau af leveringskvalitet. Justeringen skal endvidere muliggøre ændrede
Side 2/3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 381: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning og forskellige andre love (Tariffer, udfasning af PSO, forenkling af bevillingskrav for VE elproduktion, justering af netvirksomheders økonomiske regulering, opfølgning på konkurrenceanalysen, m.v.) § 1
2426808_0003.png
regler om, hvordan fusioner påvirker indtægtsrammen, for at imødegå uhensigtsmæssige ind-
tægtsrammeforhøjelser. Lovforslaget indeholder endvidere en række ændringer, der skal sikre
tilstrækkelig adskillelse af netvirksomhedernes monopolaktiviteter og visse selskabsmæssigt
forbundne aktiviteter samt en markedsmæssig pris for handler mellem forbundne foretagen-
der. Ændringerne skal sikre en robust regulering af netvirksomhederne gennem krav om klare
rollefordelinger og gennemsigtig ageren. Det skal sikre, at forbrugerne og øvrige aktører på
elmarkedet kan have tillid til, at der er fair og effektiv konkurrence, og at varetagelsen af mo-
nopolaktiviteter ikke bliver dyrere end nødvendigt. Lovforslaget følger her op på Stemmeafta-
len af 4. juni 2021 om ”En effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur til understøttelse af den
grønne omstilling og elektrificeringen.
Da lovforslaget indeholder nye eller ændrede bemyndigelser, som vil have betydning for de
respektive bekendtgørelser, der er udstedt med hjemmel i disse bemyndigelser, vil der i løbet
af efteråret blive foretaget høring over disse nye eller ændrede bekendtgørelser.
Lovforslaget er sendt i høring hos de høringsparter, der fremgår af vedlagte høringsliste, lige-
som lovforslaget d.d. er offentliggjort på høringsportalen.
Eventuelle spørgsmål til lovforslaget kan rettes til: Energistyrelsen, Chefkonsulent Anders
Lønvig,
[email protected]
eller til chefkonsulent Margit Malmsteen,
[email protected].
Det foreslås, at loven skal træde i kraft d. 1. januar 2022.
De modtagne høringssvar vil blive offentliggjort på Høringsportalen. Ved afgivelse af hørings-
svar samtykkes til offentliggørelse af høringssvaret, herunder afsenders navn og
mailadresse. Det bemærkes, at høringsvar vil blive oversendt til Folketingets Klima-, Energi-
og Forsyningsudvalg.
Med venlig hilsen
Margit Rankin Malmsteen
Side 3/3