Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 373
Offentligt
2424266_0001.png
Høringsnotat
ekstern høring
Høringsnotat vedrørende udkast til bekendtgørelse om
undtagelse af visse kommunale og regionale solcelleanlæg
fra kravet om selskabsmæssig udskillelse
Kontor/afdeling
Center for vedvarende
energi
Dato
10-06-2021
J nr.
2020 - 10926
/ AGSJ
Energistyrelsen har i perioden fra den 7. maj 2021 til den 4. juni 2021 haft udkast til
bekendtgørelse om undtagelse af visse kommunale og regionale solcelleanlæg fra
kravet om selskabsmæssig udskillelse i ekstern høring. Energistyrelsen har
modtaget i alt 9 eksterne høringssvar.
Følgende 4 høringsparter har fremsendt bemærkninger til bekendtgørelsen:
- Danske Regioner
- Dansk Solcelleforening
- Energiforum Danmark
- TEKNIQ Arbejdsgiverne
Følgende høringsparter har angivet, at de ikke har bemærkninger til udkast til
bekendtgørelse om undtagelse af visse kommunale og regionale solcelleanlæg fra
kravet om selskabsmæssig udskillelse:
- Dansk Arbejdsgiverforening
- Danske Bygningskonsulenter
- Foreningen af Rådgivende Ingeniører
CO-Industri har oplyst, at de ikke agter at afgive høringssvar i det aktuelle emne.
Forbrugerrådet Tænk har oplyst, at de af ressourcemæssige årsager ikke har
mulighed for at forholde sig bekendtgørelsen, og at Forbrugerrådet Tænk således
ikke kan tages til indtægt for at støtte bekendtgørelsen eller for at gøre det modsatte.
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar blive
gennemgået efterfulgt af Energistyrelsens bemærkninger for hvert emne.
Bemærkningerne er markeret med kursiv. For detaljerede oplysninger om svarenes
indhold henvises der til de fremsendte høringssvar, som kan ses på Høringsportalen.
Høringssvarene har ikke givet anledning til at ændre i forslaget til ændring af
bekendtgørelsen. Høringssvarene har berørt følgende emner:
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Niels Bohrs Vej 8
6700 Esbjerg
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/4
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 373: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om undtagelse af visse kommunale solcelleanlæg fra kravet om selskabsmæssig udskillelse
2424266_0002.png
Indhold:
1: Ligestilling af regioner og kommuner
2: Ansøgningsprocedure
3: Undtagelse af visse anlæg fra kravet om selskabsmæssig udskillelse
4: Overgangsordning
Ad 1: Ligestilling af regioner og kommuner
Energiforum Danmark anfører, at man længe har advokeret for, at kommunerne
skulle ligestilles regionerne når det gjaldt solceller og ikke omvendt.
Energistyrelsen bemærker, at som led i implementeringen af VE II-direktivet er det
vurderingen, at for at overholde EU-rettens princip om proportionalitet skal regioner
og kommuner sidestilles ift. reglerne om, hvornår egenproduktion af elektricitet skal
udøves i selskaber med begrænset ansvar.
Ad 2: Ansøgningsprocedure
Danske Regioner anfører, at det er positivt, at der er en dispensationsordning for de
regionalt
ejede
solcelleanlæg
fremadrettet,
og
at
beskrivelsen
af
ansøgningsproceduren forstås som, at denne bliver hurtig, enkel og gennemsigtig.
Det anføres, at det er et alvorligt usikkerhedselement, at et anlæg skal være
nettilsluttet, før der kan ansøges om dispensation. Hertil anføres det, at det her er
afgørende, at regionerne kan regne med en hurtig dispensation, hvis enkle krav er
opfyldt. Der peges på, at bekendtgørelsen med fordel kan beskrive dette tydeligere.
Energistyrelsen bemærker, at hensynet bag kravet om, at anlæg skal være
nettilsluttet, før der kan ansøges om dispensation, er, at der skal være tale om et
konkret anlæg, hvor projektet ikke efterfølgende ændres. Det bemærkes, at det forud
for ansøgning om dispensation er muligt at kontakte Energistyrelsen for vejledning i
forbindelse med konkrete projekter. Energistyrelsen bemærker desuden, at en
beskrivelse af ansøgningsproceduren, herunder hvilke krav der skal være opfyldt for
at opnå dispensation, vil fremgå af den kommende vejledning. Energistyrelsen vil i
forbindelse med udfærdigelsen af vejledningen indgå i dialog med de relevante
aktører på området for at sikre, at vejledningen er fyldestgørende.
Ad 3: Undtagelse af visse anlæg fra kravet om selskabsmæssig udskillelse
TEKNIQ Arbejdsgiverne anerkender, at det ikke er kommunernes og regionernes
hovedfokus at være elproducenter, og at det derfor kan være hensigtsmæssigt at
stille krav om selskabsmæssig udskillelse ved etablering af større solcelleanlæg.
Side 2/4
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 373: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om undtagelse af visse kommunale solcelleanlæg fra kravet om selskabsmæssig udskillelse
2424266_0003.png
TEKNIQ Arbejdsgiverne, Dansk Solcelleforening og Danske Regioner anfører, at
forslaget til bekendtgørelsen modarbejder behovet for decentralisering af
energiproduktionen og desuden er unødigt kompliceret i sin udformning. Det
foreslås, at der gives dispensation under dispensationsordningen for regionalt ejede
solcelleanlæg, der hvor energiproduktionen på anlægget til enhver tid ligger under
matriklernes grundlast. Region Hovedstaden anfører via Danske Regioner, at det
vurderes, at konsekvenserne af de nye regler nok bliver, at Region Hovedstaden må
reducere planlagte investeringer i solceller på ca. 100 millioner til et absolut
minimum. Det anføres hertil, at tilbagebetalingstiden for investeringerne vurderes at
gå fra ca. 8 år til ca. 35 år som konsekvens af bekendtgørelsen.
Energistyrelsen bemærker, at kravet om selskabsudskillelse skal sikre en klar
adskillelse mellem kommuner og regioners kerneopgaver (fx borgernær velfærd som
skoler, plejehjem, sundhedsydelser mv.) og kommercielle aktiviteter (fx
elforsyningsvirksomhed). Dette skal sikre, at en kommune eller en region i
udgangspunktet ikke har mulighed for at indgå i risikofyldt forsyningsvirksomhed,
som potentielt kan lide økonomiske tab og påvirke kommunens eller regionens
kerneopgaver negativt.
Energistyrelsen bemærker endvidere, at udbygningen med kommunale
solcelleanlæg med dispensation har fået en uforholdsmæssig stor indirekte støtte
(gennemsnitligt ca. 62 øre/kWh) i sparet elafgift, hvis elafgiftsfritagelsen
sammenlignes med det gennemsnitlige vindende pristillæg fra det teknologineutrale
udbud i 2019, som var på 1,54 øre/kWh. Det vurderes således ikke at være en
samfundsøkonomisk hensigtsmæssig solcelleudbygning, hvis relativt dyrere
solcelleanlæg på eksisterende kommunale eller regionale bygninger alene bliver
rentable via en høj indirekte støtte fra en elafgiftsbesparelse.
Henset til ovenstående etableres der ikke en undtagelse for solcelleanlæg, hvor
energiproduktionen på anlægget til enhver tid ligger under matriklernes grundlast.
Ad 4: Overgangsordning
Energiforum Danmark anfører, at overgangsordningerne for regionerne er alt for
kortfristede set i lyset af den tid og de krav til procedurer og udbud, der er i den
regionale sektor. Der peges på, at det skaber unødige forsinkelser og fordyrelser,
både økonomisk og klimamæssigt. Energiforum Danmark anbefaler derfor, at man i
dialog med regionerne finder mere passende overgangsperioder.
Energistyrelsen bemærker, at kravet om selskabsudskillelse for regioner vil gælde
for elproduktionsanlæg, der nettilsluttes den 30. juni 2021 og frem. Muligheden for at
opnå dispensation gælder derfor elproduktionsanlæg, der nettilsluttes den 30. juni
Side 3/4
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 373: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om undtagelse af visse kommunale solcelleanlæg fra kravet om selskabsmæssig udskillelse
2424266_0004.png
2021 og frem. I forbindelse med udarbejdelsen af lov nr. 923 om ændring af lov om
naturgasforsyning, lov om fremme af vedvarende energi og forskellige andre love af
18. maj 2021, som indfører kravet om selskabsmæssig udskillelse af egenproduktion
af elektricitet for regioner, var det vurderingen, at konkrete og igangværende
projekter kunne nå at nettilslutte de pågældende anlæg inden den 30. juni 2021, dvs.
inden for fem måneder fra afslutningen af høringen af lov nr. 923 af 18. maj 2021.
Det vurderedes således, at der ikke var behov for en overgangsordning.
Energistyrelsen bemærker desuden, at Energistyrelsen har været i løbende dialog
med Danske Regioner i forbindelse med indførelse af de nye regler for regionerne.
Side 4/4