Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 370
Offentligt
2424087_0001.png
Høringsnotat
Kontor/afdeling
Center for Energi-
Administration (MUN)
Dato
23. maj 2021
J nr.
2021-5833
Høringsnotat vedrørende ændring af bekendtgørelse nr. 999 af 29. juni 2016
om nettoafregning for egenproducenter af elektricitet (nettoafregnings-
bekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 100 af 29. januar 2019 om fritagelse
for betaling til dækning af offentlige forpligtelser i medfør af § 8 a og § 8 b i
lov om elforsyning for øjebliksforbrug af elektricitet produceret på visse
anlæg ejet af egenproducenten (øjebliksafregningsbekendtgørelsen).
De ovennævnte udkast til bekendtgørelser har været sendt i høring i perioden fra
den 16. april til den 12. maj 2021.
Der er modtaget i alt 11 høringssvar. Følgende høringsparter har angivet, at de
ikke har bemærkninger til udkast til bekendtgørelser:
Forening af Rådgivende Ingeniører (FRI), Forbrugerrådet Tænk, Dansk Industri
(DI) og Danske Revisorer (FSR).
Følgende høringsparter har afgivet bemærkninger til udkast til bekendtgørelser:
Danske Advokater, Dansk Fjernvarme, Dansk Energi, Energinet, KL,
Miljøorganisationen VedvarendeEnergi og Simens Gamesa Renewable Energy
A/S.
I det følgende gennemgås de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar.
Energistyrelsens bemærkninger til punkterne vil fremgå i kursiv. Der henvises i
øvrigt til, at de fremsendte høringssvar vil blive offentliggjort i deres helhed på
Høringsportalen.
Høringssvarene har givet anledning til at Energistyrelsen foretager en præcisering
af definitionen på en ”egenproducent”
med henblik på at tydeliggøre, at
det
elproducerende anlæg kan ejes af tredjepart.”
Høringssvarene berører følgende emner:
1. Definitionen på egenproducent
2. Delt ejerskab og VE Fælleskaber
3. Andet
MEU/LWI
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/5
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 370: Orientering om høring af 3 bekendtgørelser om nettoafregning, øjebliksafregning og VE-fællesskaber
2424087_0002.png
Ad 1. Definition på en egenproducent.
Danske Advokater, Dansk Energi, Energinet og Simens Gamesa Renewable
Energy A/S anfører alle bemærkninger til definitionen af en egenproducent.
Efter Danske Advokaters opfattelse vil den med bekendtgørelsesudkastene
foreslåede definition af ”egenproducent” ikke efter en naturlig sproglig fortolkning
omfatte tilfælde, hvor en tredjepart ejer anlægget, hvilket der er krav om efter VE II-
direktivet. De opfordrer derfor til, at definitionen af egenproducent uddybes, så der
sikre overensstemmelse med kravene i VE II-direktivet.
Dansk Energi finder det generelt positivt, at der nu åbnes op for, at tredjeparter kan
drive elproduktionsanlægget under forbrugerens instruks, men finder, at
implementeringen af art. 21, stk. 5 i VE II-direktivet godt kan efterkommes uden en
ophævelse af kravet om, at det er 100 pct. samme juridiske enhed eller person, der
forbruger strømmen, som den, der producerer i bekendtgørelserne, og anbefaler i
stedet, at implementeringen sker ved indførelse af nye regler om, hvem der må eje
anlæg, som indgår i egenforbrugerens portefølje.
Energinet
bemærker, at det bør overvejes, om definitionen af ”egenproducent” skal
erstattes med den nye definition ”VE-egenforbruger”.
Simens Gamesa Renewable Energy A/S
foreslår, at “egenproducenten” defineres,
som
en ”elforbruger,
som forbruger elektricitet eller varme og elektricitet, der, under
opfyldelse af de øvrige betingelser i denne bekendtgørelse, er produceret med
henblik på helt eller delvist at dække elforbrugerens energiforbrug.
Med denne
definition er det opfattelsen, at der ikke vil være tvivl om, at elforbrugeren ikke skal
være ejer af det elproducerende anlæg for at blive anset som egenproducent.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen kan indledningsvist bemærke, at artikel 21, stk. 5 i VE II-direktivet
åbner muligheden for at man kan blive opfattet som VE-egenforbruger, selv om
man ikke selv ejer VE-produktionsanlægget. I dansk ret relaterer reglerne om VE-
egenforbrugere sig til reglerne om PSO-tariffen i elforsyningsloven. Det fremgår
således af elforsyningslovens §§ 8a og 8b, at elforbrugere, ikke skal betale beløb til
dækning af omkostninger ved gennemførelse af de offentlige forpligtelser (PSO-
tariffen) som nævnt i § 8, stk. 1, der modsvarer den del af deres elforbrug, som de
selv producerer på nærmere angivne elproduktionsanlæg med en begrænset
eleffekt eller elproduktion. Betingelserne for at opnå fritagelsen fremgår af
bekendtgørelserne om netto- og øjebliksafregning, hvorefter der stilles krav om at
egenforbrugeren også skal eje det elproducerende anlæg. Med den foreslåede
ændring bliver det muligt, at VE-egenforbrugeren kan forbruge sin strøm selv,
selvom anlægget ejes af en tredje mand. Det vil således blive muligt for
Side 2/5
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 370: Orientering om høring af 3 bekendtgørelser om nettoafregning, øjebliksafregning og VE-fællesskaber
2424087_0003.png
elforbrugeren at leje/lease et anlæg og alligevel opnå fritagelse for betaling af PSO-
tariffen - både som nettoafregning og øjebliksafregning.
Ad 2. Delt ejerskab og VE fælleskaber
Danske Advokater anfører, at det med definitionen [af en egenproducent] er uklart,
hvordan man opnår status som egenproducent, hvis tredjemand helt eller delvist
ejer anlægget, samt hvilke betingelser der knytter sig hertil. De mener, at det er
uklart, hvorvidt man med formuleringen kan dele ejerskab til VE-anlægget mellem
en eller flere parter, og hvordan disse ejere i så fald kan opfylde kravet om
tilslutning i egen forbrugsinstallation.
Dansk Energi har spurgt til, om ændringen betyder, at man kan eje/leje/lease et
produktionsanlæg sammen med andre, så man ikke har det alene.
Dansk Fjernvarme anfører,
at implementeringen af EU’s VE direktiv i de
omhandlede bekendtgørelsesudkast anses for at være det mindst mulige ift. VE-
direktivet, dvs. de barrierer som er indskrevet i de to bekendtgørelser, som hindrer
elproducerende anlæg i reelt at indgå i VE-fællesskaber samt i at levere til lokale
og egne forbrugsanlæg opretholdes. Dansk Fjernvarme anfører endvidere, at
bekendtgørelserne forbyder nettoafregning med mindre, der søges herom på
tilslutningstidspunktet. Modtager et elproduktionsanlæg tilskud på
etableringstidspunkter er betingelsen for tilskuddet at elektriciteten leveres til nettet.
Disse to modsatrettede krav medfører at nettoafregning dermed ikke er muligt for
langt de fleste elproducerende anlæg i Danmark, som for de flestes vedkommende
på et eller andet tidspunkt har modtaget tilskud. Tilsvarende kan nettoafregning
ikke blive en del af forretningsplanen for nye anlæg baseret på tidsbegrænset
tilskud.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen bemærker, at den foreslåede ændring alene vedrører ejeskab af
VE-anlægget. Således skal de øvrige betingelser om placering og tilslutning af
anlægget fortsat være opfyld, for at man kan opnå fritagelse fra betaling af PSO-
tariffen. Det vil derfor fortsat være en betingelse, at anlægget er henholdsvis
tilsluttet i forbrugsinstallation eller beliggende på forbrugsstedet. Formålet med den
foreslåede ændringen er ikke, at gøre det muligt at dele ejerskabet af anlægget,
men derimod at fjerne kravet om, at VE-egenforbrugeren skal eje anlægget.
Det kan hertil bemærkes, at det fortsat også er en betingelse for at opnå retten til
nettoafregning, at man får tilsagn før projektet er påbegyndt. Det er ikke afgørende,
at anlægget har opnået et pristillæg, i forhold til om der kan opnås netto- eller
øjebliksafregning.
Side 3/5
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 370: Orientering om høring af 3 bekendtgørelser om nettoafregning, øjebliksafregning og VE-fællesskaber
2424087_0004.png
Det bemærkes endvidere, at den foreslåede ændring ikke vedrører VE- fælleskaber
eller muligheden for at indgå disse. Ændring af bekendtgørelse nr. 2252 af 29.
december 2020 om borgerenergifællesskaber og forholdet mellem
borgerenergifællesskaber og elhandelsvirksomheder og kollektive
elforsyningsvirksomheder har ligeledes været i høring, og det er denne
bekendtgørelse, der regulerer muligheden for at indgå i VE-fælleskaber.
Ad 3. Andet
Dansk Energi, Dansk Fjernvarme, KL og Miljøorganisationen VedvarendeEnergi
anfører bemærkninger til omkostninger til transport af energi, tariffer og afgifter.
Dansk Energi ønsker, at deltage i en dialog for at sikre, at reglerne i VE-direktivets
artikel 21 fortsat er implementeret i dansk ret efter den 1. januar 2022, da det er
forventningen, at bekendtgørelserne om netto- og
øjebliksafregningsbekendtgørelsen, som udelukkende angår PSO-tariffen og
således ikke regulerer tariferingen direkte, bortfalder den 1. januar 2022.
KL anfører, at de gerne have set, at det ikke kun var identitetskravet i
nettoafregningsbekendtgørelsen, der var blevet ændret, men hele identitetskravet,
så kommunerne udover at kunne egenforbruge, ikke forsat skulle betale en elafgift,
men kan aftage egenproduceret strøm uden at lægges moms og afgifter.
Miljøorganisationen VedvarendeEnergi mener samtidig, at bekendtgørelserne også
bør gennemføre de øvrige bestemmelser i VEII-direktivet, som ikke er omfattet af
Borgerenergifællesskabs-bekendtgørelsen eller andre regler og love. Det foreslås,
derfor at bekendtgørelserne formål ændres, så de også gennemfører VEII-
direktivets bestemmelse om at VE-egenforbrugere skal kunne producere el til
forbrug på egen lokalitet uden at være underlagt nogen gebyrer eller afgifter ved
egenproduceret VE-el.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen kan indledningsvis bemærke, at VE II-direktivet ikke regulerer
skatter og afgifter, og at der er tale om et uhensigtsmæssigt ordvalg i den danske
oversættelse af direktivteksten, som medfører en ikke tilsigtet misforståelse om, at
VE II-direktivet (herunder artikel 21) også regulerer danske elafgifter. Reglerne i
elafgiftsloven, hvor der også stilles et identitetskrav i forbindelse med
elafgiftsfritagelse, påvirkes således ikke af vedtagelsen af VE II-direktivet.
I forhold til gebyrer, som i en dansk kontekst skal forstås som net- og systemtariffer
er det Energistyrelsens vurdering, at reglerne herom i elforsyningsloven allerede er
i overensstemmelse med artikel 21 i VE II-direktivet. Tariffer skal efter
elforsyningsloven afspejle omkostningerne, være gennemsigtige og anvendes uden
Side 4/5
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 370: Orientering om høring af 3 bekendtgørelser om nettoafregning, øjebliksafregning og VE-fællesskaber
2424087_0005.png
forskelsbehandling. Hertil kan det bemærkes, at den af Dansk Energi efterspurgte
dialog om teknisk grundlag for opkrævning af nettariffer i 2022 i øvrigt er igangsat.
Afslutningsvist bemærker Energistyrelsen, at reglerne om PSO-fritagelse, som er
blevet foreslået ændret, vil blive ophævet samtidig med, at PSO-tariffen bortfalder
med udgangen af 2021.
Side 5/5