Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 357
Offentligt
2416500_0001.png
Teknisk oplæg om
forventet
solcelleudbygning,
konsekvenser mv.
[v/Energistyrelsen]
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 357: Præsentation fra teknisk gennemgang om solcelleplanlægning den 16/6-21
2416500_0002.png
Solcelleområdet
Energistyrelsens rolle
Energistyrelsen varetager følgende opgaver med relevans for solområdet:
Administrerer ordninger til fremme af vedvarende energi herunder
teknologineutrale udbud
Administrerer regler vedrørende sol som VE herunder
implementering af EU-regulering, elnetvirksomhedernes og
Energinets tarifering og reglerne for tilslutning af solcelleanlæg til
elforsyningsnettet
Statistik og fremskrivninger, herunder solcellestatistik og
klimafremskrivninger
15. juni 2021
Side 2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 357: Præsentation fra teknisk gennemgang om solcelleplanlægning den 16/6-21
2416500_0003.png
Forventet soludbygning (Klimafremskrivningen 2021)
Udvikling i soludbygning fra 2021-2030 og konsekvenser for elsystemet
Samlet solcellekapacitet* [MW]
9.000
Samlet solcellekapacitet [MW]
8.000
7.000
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
2021 2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030
I januar 2021 var der
omkring 1,3 GW sol i
energisystemet.
I 2030 forventes den
samlede
solproduktionskapacit
et at være omkring
8,5 GW*.
KF21
*Fremskrivningen er behæftet med stor usikkerhed bl.a. grundet den
hastige tekniske og økonomiske udvikling på solområdet
15. juni 2021
Side 3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 357: Præsentation fra teknisk gennemgang om solcelleplanlægning den 16/6-21
2416500_0004.png
Forventet soludbygning (Klimafremskrivningen 2021)
Effekt på: VE-andel, nedregulering samt arealanvendelse
VE-andel af elforbrug [%]
120%
100%
80%
60%
40%
20%
0%
Nedregulering
som andel af
produktionen per teknologi i 2030
1,0%
0,5%
Der forventes ikke
betydelig
nedregulering af
hverken vind eller sol
i 2030.
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Klimafremskrivningen 2021
0,0%
Havvind
Landvind
Solceller
% af dansk
X antal Samsø*
landbrugsareal*
1
2021
2025
0,1%
0,3%
0,2
0,8
2030
0,5%
1,2
Soludbygningen i 2030 vil
teknisk beregnet svare til
ca. 0,5 pct. af det
samlede nuværende
danske landsbrugsareal*.
Med antagelser fra Teknologikataloget ift. anlæggenes footprint (1,75 ha/MW og 1,4 ha/MWp)
*
Der er ikke taget højde for lokale variationer i arealanvendelse
1
Danmarks
Statistik , 2020:
https://www.dst.dk/da/Statistik/nyt/NytHtml?cid=30807
15. juni 2021
Side 4
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 357: Præsentation fra teknisk gennemgang om solcelleplanlægning den 16/6-21
2416500_0005.png
Forventet soludbygning (Klimafremskrivning 2021)
Konsekvenser for spotprisen og afregningsprisen for solceller på elmarkedet
Gennemsnits el-pris (Spotpris)
Spotpris [DKK/MWh]
LCoE [DKK/MWh]
400
350
300
250
200
150
Elproduktionsomkostninger (LCoE)
Landvind
Landvind
Havvind
Solceller
Nearshore
Solceller
Havvind
Klimafremskrivningen 2021
2020
2030
Solvægtet elpris [DKK/MWh]
El-afregningspris for sokceller på elmarkedet
400
350
300
250
200
150
Klimafremskrivningen 2021
Den
solvægtede el-
pris forventes
at falde mere
end den
gennemsnitlige
el-pris frem
mod 2030
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Omkostningerne for alle
teknologierne forventes at
falde frem mod 2030*.
*Ikke medregnet evt. forstærkninger af det kollektive net.
15. juni 2021
Side 5
Nearshore
Den
gennemsnitlige
el-pris
forventes at
falde frem mod
2030
400
350
300
250
200
150
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 357: Præsentation fra teknisk gennemgang om solcelleplanlægning den 16/6-21
2416500_0006.png
Tak for ordet
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 357: Præsentation fra teknisk gennemgang om solcelleplanlægning den 16/6-21
2416500_0007.png
Appendix
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 357: Præsentation fra teknisk gennemgang om solcelleplanlægning den 16/6-21
2416500_0008.png
APPENDIX: Tiltag mv. med relevans for sol
Beslutning fra EI20: Forhøjelse af VE-ordninger
Beslutning fra EI20: Midler til
Nævnenes Hus
Beslutning fra EI20: Ændring af identitetskravet i
øjebliksafregningsbekendtgørelsen
Beslutninger fra EI20: Afskaffelse af ULO og
indførelse af lovgivning der muliggør geografisk diff.
indfødningstariffer og tilslutningsbidrag
Beslutning fra EI20: Ændring af Energinets
kompensationsforpligtelse
Fortsættelse af de teknologineutrale udbud med
justeret støttemodel
Jf. EI20: Analyse af tidssvarende udbygning med
solceller under hensyn til gældende EU-regulering
Beslutning om særordning for kommunal sol
Forhøjelse af VE-bonus og Grøn Pulje, som begge betales af opstillere. Kan bidrage til større lokal
opbakning til projekter, men fordyrer projekterne for opstillerne.
Trådte i kraft 1. januar 2021
Der er blevet afsat 15 mio. kr. årligt (2020-priser) i 2021-2024 for at etablere et loft på 6
måneder for sagsbehandlingstiden af klager over VE-projekter i Nævnenes Hus.
Tiltaget kan give en større solcelleudbygning blandt virksomheder, hvor særligt store flade
industritage kan være velegnede.
Træder i kraft d. 30. juni
Tiltagene giver økonomisk incitament til, at nye VE-anlæg placeres der, hvor elnettet bedst kan
håndtere det.
Lovgivning forventes at træde i kraft 1. januar 2022
Tiltagene har til hensigt at reducere Energinets kompensationsforpligtelse ved at give ejere af
nye VE-anlæg økonomisk incitament til at placere sig der, hvor elnettet bedst kan håndtere det.
Eventuelle løsningsmodeller forventes at blive forelagt FK Q4 2021
VE-udbygning
understøttes med en statsgaranteret ’elprisforsikring', mens markedsdrevet VE-
udbygning tilskyndes.
Udbud forventes åbnet i Q3 2021
Konkluderede bl.a., at I en LCOE (gennemsnitlig omkostning per kWh over levetiden) betragtning
er de små solcelleanlæg markant dyrere end både de mellemstore anlæg, men især de store
markanlæg.
Offentliggjort december 2020
Særordning for eksisterende kommunale solcelleanlæg, som imødekommer de kommuner, der
har investeret i den grønne omstilling.
Trådte i kraft 1. april 2021
Klimastatus- og Fremskrivning 2021 (KF21)
Teknisk, faglig vurdering af udledning af drivhusgasser samt energiforbrug og -produktion (inkl.
solceller) frem mod 2030 under forudsætning af et ”Frozen Policy”-scenarie.
KF21 blev offentliggjort 26. april 2021
Energinet og Dansk Energi har lavet et kapacitetskort, der viser ledig kapacitet i elnettet for både
transmissions- og distributionsnettet. En ny interaktiv version blev offentliggjort
15. marts 2021
Vil indeholde scenarier i relation til 70 pct-målsætningen samt pejlemærker for elektrificeringen af
Danmark frem mod 2030 og 2050.
Forventes at udkomme juni 2021
Kapacitetskort for elnettet
Elektrificeringsstrategien
15. juni 2021
Side 8
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 357: Præsentation fra teknisk gennemgang om solcelleplanlægning den 16/6-21
2416500_0009.png
Click pictureplaceholder, insert picture via ImageShopper
Den fysiske planlægning for store solcelleanlæg i det åbne land
16-06-2021
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 357: Præsentation fra teknisk gennemgang om solcelleplanlægning den 16/6-21
2416500_0010.png
Planloven og planlægning for solceller
Den fysiske planlægning for solceller reguleres i medfør af planloven
Planloven henhører under Indenrigs- og Boligministeriet og administreres af Bolig- og
Planstyrelsen.
Kommunerne har ansvaret for den fysiske planlægning for store solcelleanlæg i det åbne land.
Kommunerne har pligt til at udarbejde og vedligeholde kommuneplaner.
Solceller betragtes som teknisk anlæg, jf. planlovens
§
11 a, stk. 5.
Lokalplanpligt
større anlæg kræver en lokalplan.
Offentlig inddragelse skal ske som led i planlægning.
10
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 357: Præsentation fra teknisk gennemgang om solcelleplanlægning den 16/6-21
2416500_0011.png
Udvikling i planlægning for solceller
Der planlægges for flere og større solcelleanlæg
70 vedtagne forslag til lokalplaner for solcelleanlæg siden 2012.
Svarer til ca. 3.500 hektar
Bruttoarealer i plandata.dk - inkl. f.eks. serviceveje, transformatorstationer,
beplantningsbælter
Kommune- og lokalplaner skal registreres i plandata.dk
Bolig- og Planstyrelsen administrerer systemet
Kommunerne indtaster data
Stigning i antallet af og størrelse af vedtagne planforslag
11
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 357: Præsentation fra teknisk gennemgang om solcelleplanlægning den 16/6-21
2416500_0012.png
Tilsyn med kommunernes solcelleplanlægning
Tilsynet koordineres af Bolig- og Planstyrelsen, men de nationale interesser varetages
af de relevante sektormyndigheder.
Statslige myndigheders hjemmel til at gøre indsigelse mod kommunernes planlægning findes i
planlovens
§
29:
Kommuneplaner, herunder kommuneplantillæg
- Indenrigs- og boligministeren
skal
fremsætte indsigelse
over for et forslag til kommuneplan og ændringer til en kommuneplan, der ikke er i overensstemmelse
med de nationale interesser i kommuneplanlægning, undtaget hvor forholdet er af underordnet
betydning.
Lokalplaner i kystnærhedszonen
- Indenrigs- og boligministeren
skal
fremsætte indsigelse mod forslag til
lokalplaner for arealer i kystnærhedszonen uden for udviklingsområderne, hvis planforslaget er i strid
med planlovens regler om kystnærhedszonen. Pligten gælder dog ikke, hvis forholdet er af underordnet
betydning.
Lokalplaner
En minister
kan
fremsætte indsigelse mod et lokalplanforslag ud fra de særlige hensyn,
som ministeren varetager. Retten gælder også for stiftsøvrigheden.
Tilsyn kommer først når planforslag sendes i høring - dialog med kommunerne inden høring
Tilsyn ved kommunernes planlægning er tilrettelagt i overensstemmelse med modernisering af
planloven i 2017
12
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 357: Præsentation fra teknisk gennemgang om solcelleplanlægning den 16/6-21
2416500_0013.png
Nationale interesser i kommuneplanlægning
Hvert fjerde år offentliggør indenrigs- og boligministeren en oversigt over nationale
interesser. Oversigten sammenfatter de gældende krav til kommunernes planlægning.
Statens mulighed for at gøre indsigelse mod planlægning blev fokuseret indenfor fire område:
Vækst og erhvervsudvikling
Natur- og miljøbeskyttelse
Kulturarvs- og landskabsbevarelse
Hensyn til nationale og regionale anlæg
Oversigt over de nationale interesser i kommuneplanlægning
13
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 357: Præsentation fra teknisk gennemgang om solcelleplanlægning den 16/6-21
2416500_0014.png
Indsigelsessager
Fem indsigelsessager mod kommunernes planlægning for store solcelleanlæg siden
juni 2016
indsigelsen er ikke frafaldet i tre af sagerne.
Bolig- og Planstyrelsen
(Erhvervsstyrelsen)
År
Næstved
Samsø
Guldborgsund
Faxe
Vordingborg
2021
2020
2020
2020
2019
Kystnærhedszone
n
X
Fingerplan
Miljøstyrelsen
Landskabelige
interesser
X
X
X
X
X
X
Naturbeskyttelses
interesser
Frafaldet
Nej
Nej
Ja
Nej
Ja
14
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 357: Præsentation fra teknisk gennemgang om solcelleplanlægning den 16/6-21
2416500_0015.png
Nævnspraksis om solcelleplanlægning
Begrænset praksis
hovedsagelig i relation til kystnærhedszonen.
Planlægning i kystnærhedszonen kræver en særlig planlægningsmæssig eller funktionel
begrundelse, jf. planlovens
§
5 b, stk. 1, nr. 1
Afgørelser:
Svendborg Kommunes (2015, Natur- og Miljøklagenævnet)
4 hektar solcelleanlæg tilladt i kystnærhedszonen
Svendborg Kommune (2019, Planklagenævnet)
Planlægning for 7 hektar solcelleanlæg tilladt i kystnærhedszonen
Bornholm Regionskommune (2020, Planklagenævnet)
Planlægning for 23 hektar solcelleanlæg ikke tilladt i kystnærhedszonen
Nævnspraksis peger på, at planlægning i kystnærhedszonen beror på en konkret vurdering
15
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 357: Præsentation fra teknisk gennemgang om solcelleplanlægning den 16/6-21
2416500_0016.png
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 357: Præsentation fra teknisk gennemgang om solcelleplanlægning den 16/6-21
2416500_0017.png
Teknisk gennemgang
Miljøstyrelsens tilsyn med
kommuneplanlægningen ift.
solenergianlæg
Møde med KEF-udvalget
16. Juni 2021
Anne Marie Rasmussen
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 357: Præsentation fra teknisk gennemgang om solcelleplanlægning den 16/6-21
2416500_0018.png
Ansvarsområder ift. Planlægning af solceller
Kommunen udlægger ifm. kommuneplanlægningen områder for større
tekniske anlæg, herunder solceller.
Alternativt planlægges for solceller som temaplan eller konkrete projekter,
dvs. som kommuneplantillæg.
Miljøstyrelsen fører tilsyn med kommuneplanlægningen fsva de interesser
Miljøstyrelsen varetager.
Eksempel:
Kommuneplantillæg nr. 11-2017,
Haderslev kommune
”Solenergianlæg
i Haderslev
kommune”
(grå markering)
Bevaringsværdigt landskab (grøn
markering)
18 / Miljøstyrelsen / Teknisk gennemgang
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 357: Præsentation fra teknisk gennemgang om solcelleplanlægning den 16/6-21
2416500_0019.png
Varetagelse af nationale interesser
Hvis kommuneplaner og kommuneplantillæg ikke er i overensstemmelse
med de nationale interesser, har
staten pligt til at gøre indsigelse
jf. §
29, stk. 1
Der skal gøres indsigelse, hvis kommunernes planlægning er i strid med
nationale interesser vedrørende:
1) vækst- og erhvervsudvikling
2) natur- og miljøbeskyttelse
3) kulturarvs- og landskabsbevarelse
4) hensyn til nationale og regionale anlæg
Den formelle indsigelseskompetence ligger hos Indenrigs- og
Boligministeren og varetages af Bolig- og Planstyrelsen (BPST).
19 / Miljøstyrelsen / Teknisk gennemgang
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 357: Præsentation fra teknisk gennemgang om solcelleplanlægning den 16/6-21
2416500_0020.png
Nationale interesser fsva. landskab og naturbeskyttelsesinteresser
pkt. 2.1.5 (natur)
At kommunalplanlægningen
sker i overensstemmelse med
beskyttelseshensyn og bestemmelser
for de naturbeskyttelsesområder og
international beskyttede arter, herunder varetagelsen af forbuddet mod at
beskadige eller ødelægge bilag IV-dyrearters yngle- og rasteområder samt
bilag IV-plantearters voksesteder. Vurderingen heraf skal fremgå af
planforslagets redegørelse.
punkt 3.1.1 (landskab)
At kommuneplanerne indeholde retningslinjer til sikring af bevaringsværdige
landskaber, som i udgangspunktet
friholder dem for byggeri og anlæg.
Google streetview fra Jomfruens
Egede og Lystrup i Faxe kommune,
som er udpeget som bevaringsværdigt
landskab
20 / Miljøstyrelsen / Teknisk gennemgang
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 357: Præsentation fra teknisk gennemgang om solcelleplanlægning den 16/6-21
2416500_0021.png
Eksempel: Indsigelse til kommuneplantillæg nr. 27 i Faxe
Faxe kommunes retningslinjer
Miljøstyrelsen
gjorde indsigelse til
anlægget inden for
det
bevaringsværdige
landskab
Kommunens egen landskabskarakteranalyse redegør for landskabets særlige værdier. Eksempelvis:
”Jomfruens
Egede…er omgivet af store markante herregårdslandskaber, der er kendetegnet ved store skovområder med
gamle markante skovbryn, anselige markflader og sparsom bebyggelse…”
” Det herregårdsprægede landskab med enkelte landsbyer i delområdet skal vedligeholdes…”
” Herregårdslandskabet…vil være sårbart overfor tilføjelse af nye elementer (bebyggelse, tekniske anlæg mv.)”.
De særlige visuelle oplevelsesmuligheder og oplevelsesrige delområder:
”Jomfruens Egede og Lystrup udgør et samlet oplevelsesrigt delområde, idet herregårdskarakteren her tydeligt træder
igennem og giver mulighed for en anden oplevelse, end i det omgivende landskab i området.”
Landskabsoplevelsen
rumlige og visuelle forhold:
….”De store skovområder, der knytter sig til godserne, udgør den glidende overgang til middelskala landskab. Her
giver de åbne og større markflader længere udsyn og et enklere landskabsudtryk samtidig med, at landskabsrummene
er veldefinerede af skovbryn”.
21 / Miljøstyrelsen / Teknisk gennemgang
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 357: Præsentation fra teknisk gennemgang om solcelleplanlægning den 16/6-21
2416500_0022.png
Miljøstyrelsens indsigelser og frafald af indsigelser
Miljøstyrelsen har gjort indsigelse til 5 planer om solcelleanlæg gennem de sidste 5 år
For 2 planer er indsigelsen frafaldet
1 plan er aflyst.
Der er vedtaget 70 forslag til lokalplaner for solcelleanlæg, som ikke er i konflikt med
de nationale interesser.
Kommunerne udpeger selv de bevaringsværdige landskaber.
Kommuner giver i nogle tilfælde selv afslag på mindre solcelleanlæg
(landzonetilladelse) grundet landskabelige forhold. Naturmiljøklagenævnet har givet
medhold (Kerteminde, NMK-32-02184).
Miljøstyrelsen oplever generelt stor vilje til at beskytte de mest værdifulde og sårbare
landskaber mod solcelleanlæg.
22 / Miljøstyrelsen / Teknisk gennemgang
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 357: Præsentation fra teknisk gennemgang om solcelleplanlægning den 16/6-21
2416500_0023.png
Miljøstyrelsens øvrige ressort-områder
Miljøvurderingsloven
I forhold til miljøvurdering af planer og programmer er det de planlæggende myndigheder, der har ansvaret for at
gennemføre en miljøvurdering af planen/programmet, såfremt planen/programmet er omfattet af miljøvurderingsloven. I
forhold til de konkrete projekter er det kommunalbestyrelsen, der har myndighedskompetencen for projekter på land.
Såfremt der er tale om statslige projekter, eller projekter, som strækker sig over mere end to kommuner, er det
Miljøstyrelsen, der er kompetent myndighed
Miljøbeskyttelsesloven
Solcelleanlæg med tilhørende transformerstationer er omfattet af miljøbeskyttelseslovens § 42, hvorefter
kommunalbestyrelsen kan give påbud om, at eventuel væsentlig forurening skal nedbringes, herunder påbud om
gennemførelse af bestemte foranstaltninger
Naturbeskyttelsesloven
Forbud mod opførelse af solenergianlæg inden for naturbeskyttede områder (§ 3, §8 og §15 (strand og klit) §16-18 (bygge-
beskyttelseslinjer) m.fl.), fredede områder
Skovloven
Forbud mod opførelse af solenergianlæg i fredsskov
Havstrategiloven
Fastsættelse af miljømål og indsatsprogram, som binder andre offentlige myndigheder
Natura 2000-områder
Miljøministeriet har ansvaret for at udpege Natura 2000-områder (Miljømålsloven). Miljøstyrelsen varetager de nationale
interesser i forhold til at sikre, at Natura 2000-områder ikke skades (Planloven).
23 / Miljøstyrelsen / Titel på præsentation