Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 353
Offentligt
2415173_0001.png
Notat
Dato
4. juni 2021
J nr.
2021-2007
Notat om roaming uden for EU
Baggrund
Som opfølgning på samrådet i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 27. maj
2021 forud for telerådsmøde den 4. juni 2021 følger neden for en beskrivelse af
status på aftaler mv., som gælder i forhold til roaming uden for EU
nærmere be-
stemt EØS-landene, Storbritannien, tredjelande samt Grønland og Færøerne.
Roamingregler for EØS-landene
EU’s roamingforordning gælder også for EØS-landene
Norge, Island og Lichten-
stein. Forbrugerne kan således som udgangspunkt anvende deres mobiltelefoner i
samtlige EU- og EØS-lande uden merbetaling.
Brexit’s betydning
for danske telekunder, der roamer i Storbritannien
Handels- og Samarbejdsaftalen mellem EU og Storbritannien indebærer, at danske
teleselskaber ikke længere vil være forpligtet til at tilbyde Roam-Like-At-Home i
Storbritannien. Borgere og virksomheder risikerer derfor at blive mødt med højere
udgifter, når de eller virksomhedens ansatte anvender danske mobilabonnementer
i Storbritannien.
En række danske teleselskaber tilbyder dog i dag Roam-Like-At-Home i lande uden
for EU, og flere større og mindre danske teleselskaber har offentligt meldt ud, at de
fortsat vil tilbyde Roam-Like-At-Home i Storbritannien. Klima-, Energi- og Forsy-
ningsministeriet har alene kendskab til et enkelt teleselskab, der fra 1. januar 2021
har valgt at opkræve et gebyr for brug af mobiltelefonen i Storbritannien.
EU-initiativer om at nedbringe priserne på roaming uden for EU?
International roaming
uden for EU
er, i modsætning til international roaming
inden
for EU,
ikke underlagt (pris-)regulering. Derfor kan det ofte være dyrere at roame
uden for EU.
Flere danske teleselskaber tilbyder dog mobilabonnementer, hvor roaming i flere
lande uden for EU er inkluderet, således at det inden for en fastsat datagrænse
(fair use) ikke koster ekstra at roame i visse lande uden for EU, f.eks. USA, Tyrkiet
og Thailand.
Priserne for roaming uden for EU vil således afhænge af det pågældende abonne-
ment, og hvor i verden kunden bruger mobiltelefonen.
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 353: Notat om roaming uden for EU
2415173_0002.png
Den europæiske roamingregulering indeholder dog nogle regler, der også gælder
ved roaming uden for EU. Der er tale om regler, der skal øge og sikre gennemsig-
tigheden for og beskyttelsen af forbrugernes anvendelse af roamingtjenester. For
eksempel skal teleselskaberne ved rejser både inden og uden for EU oplyse deres
kunder om priserne ved at foretage og modtage opkald, sende sms-beskeder og
benytte datatjenester.
Derudover skal teleselskaberne ved rejser både inden og uden for EU sørge for, at
den
såkaldte ”cut-off funktion” på datatjenester etableres automatisk,
medmindre
kunden aktivt har fravalgt det. Det betyder, at teleselskabet skal spærre for datafor-
bruget, når kundens dataregning på roaming er på 50 euro (eksklusive moms) sva-
rende til ca. 465 kroner (inklusive moms).
EU arbejder også internationalt for lavere roamingtakster. Således indgår der i en
del af EU’s frihandelsaftaler bestemmelser om, at parterne
bestræber sig på at
samarbejde om at fremme gennemsigtige og rimelige takster for internationale
roamingtjenester. Det gælder eksempelvis i aftalerne med Japan, de sydamerikan-
ske lande i Mercosur og i aftalen med Storbritannien.
Der har endvidere været eksempler på, at der udarbejdes og underskrives et så-
kaldt
”Memorandum of Understanding”
mellem et EU-land og et land uden for EU
med tilslutning fra mobiloperatørerne i de respektive lande om et gensidigt niveau
for roamingpriser.
For eksempel har Danmark med tilslutning fra danske mobiloperatører tidligere ind-
gået tilsvarende aftaler med Rusland i 2013 og Kina i 2014 (aftalerne er underskre-
vet på vegne af Kongeriget Danmark, og aftalerne med Rusland og Kina gælder
derfor også Grønland og Færøerne). Aftalerne er ikke bindende, men blot hensigts-
erklæringer, og de omfattede lande bestræber sig således på at reducere omfanget
af eksisterende roamingpriser for mobiltjenester, herunder roamingpriser for data-
tjenester, i begge lande. Aftalerne skal således ses som en opfordring til de rele-
vante mobiloperatører om at finde en fælles løsning på de høje roamingpriser
Status på roaming på Færøerne og i Grønland
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet er i dialog med Departement for Boliger,
Infrastruktur og Ligestilling i Grønland samt Vinnustovnurin på Færøerne. Dialogen
skal afklare grænsehindringer i form af roamingafgifter inden for Rigsfællesskabet
med henblik på at finde mulige løsninger til gavn for forbrugerne samtidig med, at
teleselskaberne i Danmark og hhv. Grønland og Færøerne kan få dækket deres ef-
fektivt afholdte omkostninger ved levering af roamingtjenester.
Klima- Energi- og Forsyningsministeriet vil i forbindelse med dette arbejde inddrage
de danske teleselskaber med henblik på at finde en løsning på udfordringerne.
Side 2/2