Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 351
Offentligt
2413942_0001.png
Kontor
Center for Grøn Omstilling
Dato
1. juni 2021
J nr.
2021 - 266
/ LASJA
Høringsnotat vedrørende udkast til bekendtgørelse om oprindelsesgarantier
for elektricitet, gas, fjernvarme og fjernkøling fra vedvarende energikilder
Udkast til bekendtgørelse om oprindelsesgarantier for elektricitet, gas, fjernvarme og
fjernkøling fra vedvarende energikilder, der har været udsendt i høring fra den 16.
april til den 14. maj 2021.
Energistyrelsen har modtaget i alt 19 høringssvar, hvoraf følgende parter har frem-
sendt bemærkninger:
Biogas Danmark
Better Energy
Dansk Affaldsforening (DAF)
Dansk Energi
Dansk Fjernvarme
Danske Advokater
HOFOR
Kommunernes Landsforening (KL)
Landwärme GMBH
Wind Denmark
Ørsted
Følgende høringsparter har meddelt, at de ikke har bemærkninger til høringen:
Dansk Arbejdsgiverforening
Dansk Industri
DPA-System
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES)
Forbrugerrådet Tænk
Foreningen af Rådgivende Ingeniører
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
Sekretariatet for Danske Bygningskonsulenter
Svarene har berørt følgende punkter:
1. Støtteordninger
a. Begrebet støtteordning
b. Oprindelsesgarantier til VE-produktion, som har modtaget statsstøtte.
Side 1/16
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 351: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse nr. 1216 af 7/6-21 om oprindelsesgarantier for elektricitet, gas, fjernvarme og fjernkøling fra vedvarende energikilder
2413942_0002.png
2. Udstedelse, annullering og gebyrer
a. Udstedelse
b. Annullering
c. Gebyrer
3. Oprindelsesgarantier for varme
a. Udformning af oprindelsesgarantisystemet for varme
b. Indregning af omkostninger
c. VE-kilder for varmeproducerende anlæg
d. Indberetningskrav
4. Oprindelsesgarantier for gas
a. Indførelse af oprindelsesgarantier for gas
b. Støtte til biogas
5. Egenproduktion
6. Øvrigt
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringsvar blive gennem-
gået efterfulgt af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger for hvert
emne. Bemærkningerne er markeret med kursiv.
Det skal bemærkes, at høringssvarene kun er gengivet i hovedtræk. For detalje-
rede oplysninger om svarenes indhold henvises der til de fremsendte høringssvar,
som kan ses på Høringsportalen. Såfremt høringssvaret giver anledning til ændrin-
ger i udkastet til bekendtgørelsen, vil det fremgå af Klima-, Energi- og Forsynings-
ministeriets bemærkninger for hver behandling af høringssvaret.
Ud over de ændringer, som høringssvarene har givet anledning til, er der foretaget
en række mindre ændringer, herunder af redaktionel og lovteknisk karakter i udka-
stet til bekendtgørelsen.
1. Støtteordninger
1.a Begrebet støtteordning
Biogas Danmark mener, at det i bekendtgørelsen bør specificeres, hvilke former for
investeringsstøtte, der kan være tale om, herunder om det kun gælder investerings-
støtte modtaget inden for en given periode og hvilke typer anlæg i produktionskæ-
den, der skal gives oplysninger om. Ligeledes efterspørges betydningen af hvilke
anlæg, der må betragtes som værende modtager af investeringsstøtte samt gene-
relle skatteregler, herunder afgiftsfritagelse for visse typer anlæg.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vil gerne henlede opmærksomheden på be-
kendtgørelsen §2, stk. 5, hvor støtteordning defineres. Definitionen er formuleret di-
rektivnært. Det er således definitionen i VE II-direktivet, som ligger til grund for, hvad
der må forstås som investeringsstøtte og eller produktionsstøtte i bekendtgørelsen.
Som det fremgår af § 2, stk. 5, omfatter støtteordning blandt andet skattefritagelse,
Side 2/16
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 351: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse nr. 1216 af 7/6-21 om oprindelsesgarantier for elektricitet, gas, fjernvarme og fjernkøling fra vedvarende energikilder
2413942_0003.png
skattenedsættelse og skatterefusion, der som mekanisme eller instrument fremmer
brugen af vedvarende energi enten fordi omkostningerne reduceres eller prisen øges
for den energi, der sælges.
Anmodning og udstedelse af én oprindelsesgaranti fra ét givet anlæg er blandt andet
betinget af, at VE-produktionen har fundet sted på netop dét specifikke anlæg. Der-
med er det anlægget for hvilket, der anmodes om udstedelse af en oprindelsesga-
ranti, der skal have modtaget støtten (eller anden form for støtte jf. definitionen på
en støtteordning).
Wind Denmark påpeger,
at brug af terminologien ”afregningstarif” i bekendtgørel-
sens § 2, stk. 5 kan skabe uklarhed på grund af ordvalget.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet noterer sig Wind Denmarks bekymring og
forsikrer om, at der i denne sammenhæng menes markedspris plus et pristillæg.
Begrebet skal dermed ikke blandes sammen med nettarif for brug af det kollektive
net.
1b. Oprindelsesgarantier til VE-produktion, som har modtaget statsstøtte
Better Energy anfører, at udstedelsen af oprindelsesgarantier til statsstøttede og
eksisterende VE-produktion vil fortrænge investeringer i additionel støttefri VE-pro-
duktion. På baggrund heraf foreslår Better Energy, at der indføres to kategorier af
oprindelsesgarantier, således at der er én kategori til al VE-produktion og én kate-
gori, som kun udstedes til støttefri VE-produktion.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at det allerede følger af udka-
stets § 10, stk. 1, nr. 5, at det skal fremgå af en oprindelsesgaranti, hvorvidt der er
tale om støttet VE-produktion.
Ministeriet vurderer, at det er hensigtsmæssigt at fortsætte det nuværende system
for oprindelsesgarantier, hvor der tildeles oprindelsesgarantier til al VE-produktion,
uanset om denne produktion har modtaget statsstøtte eller ej. Det er ministeriets
vurdering, at fastholdelsen af de kendte rammevilkår samlet set er positiv for VE-
anlægsejere. Det skal også understreges, at fremadrettet støtte til udbygning af ny
VE-produktion forventes at blive tildelt på baggrund af udbud, hvorved værdien af
oprindelsesgarantier internaliseres i budprisen.
Ministeriet bemærker, at oprindelsesgarantisystemer først og fremmest er en vare-
deklaration over for forbrugerne. Oprindelsesgarantier vurderes dog også at kunne
fremme salget af energi fra VE-kilder, da forbrugerne får mere gennemsigtige og
verificerede oplysninger om oprindelsen af den energi fra VE-kilder, som udbydes
på markedet. Derved vil oprindelsesgarantier have en indirekte effekt via øgede
indtægter til VE-produktion, som kan lede til en udbygning af eksisterende eller nye
VE-produktionsanlæg.
Side 3/16
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 351: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse nr. 1216 af 7/6-21 om oprindelsesgarantier for elektricitet, gas, fjernvarme og fjernkøling fra vedvarende energikilder
2413942_0004.png
Oprindelsesgarantierne bidrager til transparens omkring klimavenlig versus fossil-
baseret energi, og dermed kan aftagerne selv træffe det grønne valg. På hver op-
rindelsesgaranti skal der fremgå en række oplysninger om energikilden, herunder
bl.a. teknologi, anlæg og hvorvidt anlægget har modtaget støtte fra en støtteord-
ning.
2. Udstedelse, annullering og gebyrer
2.a Udstedelse
Biogas Danmark opfordrer til, at det tydeliggøres i bekendtgørelsen, hvem der skal
ansøge om oprindelsesgarantier, herunder om det er biogasproducenten eller den,
der leverer henholdsvis opgraderet biogas til gasnettet eller leverer elektricitet til el-
nettet. Biogas Danmark anfører endvidere, at det er uhensigtsmæssigt, at begre-
berne ”anlæg” og ”producenten” ikke er defineret tydeligt i bekendtgørelsen samt at
begrebet ”producenten” bør defineres i § 2.
Biogas Danmark spørger endvidere i
relation til udkastets § 10, stk. 1, litra 2, om biogasproducenten skal oplyse, hvilke
råvarer biogassen er produceret af.
Dansk Fjernvarme anbefaler, at det defineres klart hvilke aktører, der kan anmode
om udstedelse af oprindelsesgarantier, herunder om det er producenten eller distri-
butøren. Dansk Fjernvarme mener endvidere, at det bør afklares hvilken af de to
parter, der skal sørge for annullering, hvis ikke oprindelsesgarantien tillades at ud-
løbe automatisk efter 18 måneder.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker hertil, at det følger af udkastets
§ 2, nr. 2, litra a, at bekendtgørelsen omfatter gas omfattet af anvendelsesområdet i
§ 2, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2, 1. pkt., i lov om naturgasforsyning. Det følger af natur-
gasforsyningslovens § 2, stk. 2, 1. pkt., at loven finder anvendelse på biogas, gas
fra biomasse og andre typer gas i det omfang sådanne gasser teknisk og sikkert
kan injiceres og transporteres gennem naturgassystemet.
Det følger heraf, at det kun er den gas, der injiceres og transporteres gennem na-
turgassystemet, der er omfattet af bekendtgørelsen, hvilket betyder, at det kun er
den producent, der leverer opgraderet biogas til naturgassystemet, der kan få ud-
stedt oprindelsesgarantier for sin produktion. På baggrund heraf kan der efter mini-
steriets
opfattelse ikke være tvivl om, at ”producenten” i relation til biogas skal for-
stås som den producent, der leverer opgraderet biogas til naturgassystemet eller
elektricitet produceret på biogas,
eller at ”anlæg” skal forstås som det anlæg,
hvorpå der produceres opgraderet biogas til naturgassystemet eller elektricitet pro-
duceret på biogas.
Side 4/16
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 351: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse nr. 1216 af 7/6-21 om oprindelsesgarantier for elektricitet, gas, fjernvarme og fjernkøling fra vedvarende energikilder
2413942_0005.png
Det bemærkes endvidere, at energileverandøren skal sikre, at en anvendt oprindel-
sesgaranti annulleres, jf. § 12 stk. 4. Energileverandøren er det selskab, som leve-
rer den pågældende energi til slutkunden.
Ministeret gør opmærksom på, at udkastet til bekendtgørelsen ikke regulerer oprin-
delsesgarantier for brint, der ikke tilføres det sammenhængende net. Reguleringen
heraf forventes fastsat ved en ændring i bekendtgørelsen i andet halvår af 2021.
Biogas Danmark opfordrer til, at det tydeliggøres, om det kun er anlæg, der i hen-
hold til udkastets § 5 anmoder om oprindelsesgarantier for fjernvarme og fjernkø-
ling, der skal registreres i Energistyrelsens Oprindelsesgarantiregister, eller om det
også gælder for anlæg, der anmoder Energinet om oprindelsesgarantier for elektri-
citet og gas.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har foretaget en sproglig præcisering af §
5, således at det fremgår tydeligt, at det kun er anlæg, der anmoder om oprindel-
sesgarantier for fjernvarme eller fjernkøling, der skal registreres i Energistyrelsens
Oprindelsesgarantiregister.
Dansk Energi bemærker, at det må være den energitype, som slutbrugerne tager
ud af et kollektivt net og anvender, der er definerende for hvilke type oprindelsesga-
ranti, der er tale om.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet skal understrege, at det er VE-producen-
ten, der anmoder om udstedelse af en oprindelsesgaranti baseret på den VE-ener-
giproduktion, der har fundet sted. Det er således ikke slutbrugerens anvendelse,
der er definerende for typen af oprindelsesgaranti.
Dansk Fjernvarme efterspørger klarhed om reglerne for fornyelser vedrørende en-
gangsudstedelser og løbende udstedelser. Det formodes, at en engangsudstedelse
er gyldig i 18 måneder, men det ønskes afklaret, hvor ofte en løbende udstedelse
skal fornys.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker hertil, at der ved ansøgning om
løbende udstedelse i medfør af udkastets § 5, stk. 4, nr. 2, forstås, at en producent
har mulighed for ved en ansøgning at ansøge om oprindelsesgarantier for sin frem-
tidige produktion. Det forudsættes dog, at der tilvejebringes fornøden dokumenta-
tion for den faktiske produktion. Enhver given oprindelsesgaranti, udstedt på bag-
grund af en ansøgning om løbende udstedelse, vil blive udstedt på baggrund af
produktion for en bestemt periode (typisk en måned). Det har således ingen indfly-
delse på gyldighedsperioden for oprindelsesgarantien, om den er udstedt på bag-
grund af en ansøgning om engangsudstedelse eller om løbende udstedelse. Mini-
steriet bemærker afslutningsvist, at en oprindelsesgaranti kan anvendes i 12 måne-
der fra den måned, hvor produktionen har fundet sted, og at den udløber efter 18
måneder, såfremt den ikke forinden er blevet annulleret.
Side 5/16
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 351: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse nr. 1216 af 7/6-21 om oprindelsesgarantier for elektricitet, gas, fjernvarme og fjernkøling fra vedvarende energikilder
2413942_0006.png
2.b Annullering
Better Energy har anført, at den i § 12, stk. 4, i udkastet anvendte formulering
”Energileverandøren skal sikre, at en anvendt oprindelsesgaranti annulleres”
bør
ændres til ”Energileverandøren skal sikre, at en anvendt oprindelsesgaranti annul-
leres i slutkundens navn”.
Better Energy har endvidere anført, at ændringen vil
sikre en højere grad af gennemsigtighed.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at det følger af udkastets § 2,
nr. 1, at en oprindelsesgaranti er et ”Elektronisk
dokument, hvis eneste funktion er
over for en slutkunde at dokumentere, at en given andel eller mængde af energi er
produceret fra vedvarende energikilder.”
En oprindelsesgaranti er således først og
fremmest er en varedeklaration, som kan bruges af leverandører af vedvarende
energi over for forbrugere. Ministeriet bemærker endvidere, at det følger af § 10,
stk. 2, at oprindelsesgarantien indsættes på en konto i det digitale oprindelsesga-
rantisystem tilhørende producenten eller dennes befuldmægtigede samt at det føl-
ger af § 11, at oprindelsesgarantier frit kan overføres mellem kontohavere i det digi-
tale system.
Da en oprindelsesgaranti således er et elektronisk dokument, der udstedes til en
producent, handles mellem kontohavere i det digitale oprindelsesgarantisystem, og
ultimativt anvendes af en energileverandør som varedeklaration over for en slut-
kunde, har oprindelsesgarantien på intet tidspunkt været i slutkundens besiddelse.
På baggrund heraf er det efter ministeriets vurdering mest hensigtsmæssigt, hvis
annullering af en anvendt oprindelsesgaranti ikke sker i slutkundens navn. På bag-
grund heraf har ministeriet ikke foretaget den foreslåede ændring.
Danske Advokater påpeger, at der i § 12, stk. 1, står at en oprindelsesgaranti skal
bruges inden for 12 måneder, mens en oprindelsesgaranti udløber efter 18 måne-
der jf. §12, stk. 6. Danske Advokater mener, at forholdet mellem de to tidsfrister er
uklart og ønsker en præcisering.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet fastholder, at en oprindelsesgaranti skal
anvendes inden for 12 måneder efter den kalendermåned, hvori produktionen af
den omhandlede energi har fundet sted. Hvis oprindelsesgarantien ikke er anvendt,
vil den efterfølgende udløbe efter 18 måneder, og vil derved ændre status.
HOFOR anbefaler at lade det fremgå eksplicit i bekendtgørelsen, at man kun kan
købe oprindelsesgarantier inden for den energiart, som man anvender.
Side 6/16
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 351: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse nr. 1216 af 7/6-21 om oprindelsesgarantier for elektricitet, gas, fjernvarme og fjernkøling fra vedvarende energikilder
2413942_0007.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker indledningsvist, at oprindelses-
garantier kan handles frit, hvilket betyder køb og salg ikke reguleres. Ministeriet be-
mærker endvidere, at det fremgår af udkastets § 12, stk. 3, at en oprindelsesgaranti
betragtes som anvendt, når energileverandøren leverer en tilsvarende mængde
energi af samme type energi, som fremgår af oprindelsesgarantien til en slutkunde.
2.c Gebyrer
Biogas Danmark har med henvisning til udkastets § 18 anført, at der ikke er grund-
lag for at pålægge branchen nye gebyrer, da der i forvejen betales gebyrer for de
opgaver, som Energinet udfører.
Klima- Energi- og Forsyningsministeriet bemærker hertil, at det står forsyningssel-
skaberne frit for, om de vil anmode om udstedelse af oprindelsesgarantier eller ej,
og at de således også er fritstillede til at vælge, om de ønsker at betale de gebyrer,
der er forbundet med at benytte sig af oprindelsesgarantier.
Ministeriet bemærker endvidere, at der i § 3, nr. 6, § 5, nr. 6 og § 6, nr. 3, i lov nr.
883 af 12. maj 2021 samt i elforsyningslovens § 63 a, stk. 7, er hjemmel til, at
klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte nærmere regler om betaling
og opkrævning af nødvendige omkostninger i forbindelse med udstedelse, overfør-
sel og annullering af samt tilsyn med oprindelsesgarantier.
Wind Denmark stiller sig på baggrund af formuleringen
i § 18, stk. 1, ”... kan myn-
digheden opkræve gebyr hos den, der anmoder herom”,
undrende over for, om der
er lige vilkår eller risiko for diskrimination mellem typer af oprindelsesgarantier så-
vel som forbrugere.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har anlagt et princip om, at oprindelsesga-
rantiordningerne administreres efter hvile i sig selv-princippet. De specifikke faste
og variable gebyrer for en given energiform kan dog variere også givet volumen af
oprindelsesgarantier for en specifik energitype. Endvidere er efterspørgsel og ud-
bud ligeledes en funktion af, hvor modne markederne er for de forskellige oprindel-
sesgarantityper, hvilket også påvirker omkostningsniveauet.
Dansk Fjernvarme spørger, hvorfor Energistyrelsen skal modtage et gebyr for an-
nulleringer, som selskaberne selv udfører.
Dansk Fjernvarme efterspørger endvidere klarhed om, hvordan Energistyrelsen er
involveret i overførsel af oprindelsesgarantier imellem parterne, og hvilke typer af
overførsler der kan være tale om.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker hertil, at administrationen af op-
rindelsesgarantiordningen er gebyrfinansieret. Overførsel af oprindelsesgarantier
mellem kontohavere og annullering af forbrugte oprindelsesgarantier indgår i den
Side 7/16
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 351: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse nr. 1216 af 7/6-21 om oprindelsesgarantier for elektricitet, gas, fjernvarme og fjernkøling fra vedvarende energikilder
2413942_0008.png
samlede administration for at sikre, at oprindelsesgarantiordningen fungerer efter
hensigten. Der vil være både faste og variable omkostninger forbundet med admini-
strationen af ordningen, som skal dækkes ved hjælp af de opkrævede gebyrer. Mi-
nisteriet bemærker endvidere, at de endelige gebyrtakster endnu ikke er fastsat.
Overførsel sker mellem to kontohavere i det digitale oprindelsesgarantisystem.
3. Oprindelsesgarantier for varme
3.a Udformning af oprindelsesgarantisystemet for varme
Dansk Affaldsforening (DAF), Dansk Fjernvarme, HOFOR og Kommunernes
Landsforening (KL) finder en række forskelle mellem elektricitet- og varmesyste-
met, som gør, at de ikke mener, at oprindelsesgarantisystemet for elområdet me-
ningsfyldt kan overføres til varmeområdet. Oprindelsesgarantisystemet for varme
bør ifølge ovenstående parter i stedet indrettes, så en oprindelsesgaranti kun kan
købes, hvis den fysiske varme også kan aftages. Det indebærer, at der etableres
separate oprindelsesgarantisystemer for varme for hvert fjernvarmedistributionsnet.
HOFOR foreslår, at det skrives eksplicit i bekendtgørelsen, at energien skal være
produceret i det samme net, som oprindelsesgarantikøberen befinder sig i.
HOFOR anbefaler, at implikationerne af, at energien ikke skal være produceret i
samme net, som oprindelsesgarantierne anvendes i, overvejes.
DAF forventer, at store erhvervskunder vil købe oprindelsesgarantier for fjern-
varme. DAF og Dansk Fjernvarme udtrykker bekymring for, om dette vil gøre fjern-
varmen mindre grøn for de resterende varmekunder og dermed potentielt kan føre
til deres fravalg af fjernvarmen. DAF spørger, om Energistyrelsen har foretaget en
egentlig undersøgelse af efterspørgslen på oprindelsesgarantier til fjernvarme og af
oprindelsesgarantisystemets konsekvenser for dansk fjernvarme.
DAF finder det problematisk, at fjernvarmeselskaber ikke har adgang til at købe
VE-elektricitet-oprindelsesgarantier, fordi det er muligt for individuelle varmepum-
per.
KL foreslår, at slutkunder kun kan købe et maksimalt antal oprindelsesgarantier for
fjernvarme, da flere kommuner, og måske især bykommuner, vil kunne få glæde af
at købe oprindelsesgarantier til at supplere deres grønne regnskab med, især hvis
de ikke selv har mulighed for at opstille VE-produktion.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at Kommissionen har gjort det
klart, at oprindelsesgarantier kan handles separat fra den fysisk leverede energi.
Endvidere har Kommissionen meddelt, at en medlemsstat ikke kan kræve fysisk
sammenhæng mellem den energi, der udbydes som oprindelsesgaranti og den
energi, der leveres til slutkunden. På den baggrund vurderer ministeriet, at oprin-
delsesgarantisystemet for varme skal muliggøre handel på tværs af fjernvarmenet.
Side 8/16
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 351: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse nr. 1216 af 7/6-21 om oprindelsesgarantier for elektricitet, gas, fjernvarme og fjernkøling fra vedvarende energikilder
2413942_0009.png
Oprindelsesgarantier er en mulighed for slutkunder til at støtte produktionen af grøn
fjernvarme. Ministeriet vurderer, at en udstrakt anvendelse af oprindelsesgarantier
vil medføre øgede indtægter for varmeproducenter på VE-baserede kilder. De
øgede indtægter for salg af oprindelsesgarantier vil potentielt kunne bidrage til en
grøn omstilling af fjernvarmen. Oprindelsesgarantisystemet er uafhængigt af VE-
andelen i et givent varmenet. Ministeriet deler derfor ikke bekymringen om, at op-
rindelsesgarantisystemet vil føre til fravalg af fjernvarme.
En konsekvens af ovenstående er også, at individuelle varmepumper ikke kan kø-
bes mere grønne end fjernvarmeselskabets varmepumper, da VE-andelen i elfor-
bruget er uafhængig af oprindelsesgarantisystemet.
Oprindelsesgarantisystemet regulerer ikke køb og salg, men markedet for oprindel-
sesgarantier er styret af udbud og efterspørgsel.
3.b Indregning af omkostninger
Dansk Energi, Dansk Fjernvarme, HOFOR, KL og Ørsted påpeger, at barriererne
for, at fjernvarmeselskaber kan købe oprindelsesgarantier, bør løses ved, at varme-
forsyningsvirksomheder gives mulighed for at indregne indkøb af oprindelsesgaran-
tier i varmeprisen. Dansk Fjernvarme opfordrer endvidere Energistyrelsen til at vi-
deregive oplysninger om det forventede omkostningsniveau.
DAF efterspørger regnskabsteknisk afklaring på, hvordan et overskud eller under-
skud af oprindelsesgarantier samt administrationsomkostninger forbundet med op-
rindelsesgarantier skal håndteres. Dansk Fjernvarme og KL anbefaler at inddrage
Forsyningstilsynet i denne afklaring.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker hertil, at varmeforsyningslovens
§ 20, stk. 1 og 2 regulerer, hvilke omkostninger, der kan indregnes i varmeprisen.
Det er ministeriets vurdering, at hensigten med § 20, stk. 1, og dermed princippet
om nødvendige omkostninger ikke er, at varmeforsyningsvirksomheder kan ind-
regne omkostninger til køb af oprindelsesgarantier i fjernvarmepriserne, når købet
ikke er koblet sammen med levering af fysisk energi. Køb af oprindelsesgarantier er
ikke en forudsætning for at kunne producere fjernvarme, hvorfor udgifterne herfor
ikke vurderes at være ”nødvendige” for at producere og levere varme.
Det følger af varmeforsyningslovens § 20, stk. 2, at klima-, energi- og forsyningsmi-
nisteren kan fastsætte regler om, hvilke omkostninger, der kan indregnes i varme-
prisen ud over de i § 20, stk. 1, nævnte. En eventuel ret for varmeforsyningsvirk-
somheder til at indregne omkostninger for køb af grøn energi i form af oprindelses-
garantier forudsætter derfor, at ministeren med hjemmel i § 20, stk. 2, fastsætter
nærmere regler på området. Der er på nuværende tidspunkt ikke fastsat regler om,
hvorvidt køb af oprindelsesgarantier kan indregnes i varmeprisen. Det er ministeri-
Side 9/16
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 351: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse nr. 1216 af 7/6-21 om oprindelsesgarantier for elektricitet, gas, fjernvarme og fjernkøling fra vedvarende energikilder
2413942_0010.png
ets vurdering, at en eventuel udmøntning af ministerens bemyndigelse i varmefor-
syningslovens § 20, stk. 2, bør ske på baggrund af en politisk beslutning, da det an-
går indregning af omkostninger i varmeprisen, som ikke er nødvendige omkostnin-
ger.
Omkostninger, der opstår i forbindelse med salg af oprindelsesgarantier, skal afreg-
nes ved at sende en faktura til køberen, der efterspørger oprindelsesgarantien. Pri-
sen på oprindelsesgarantien fastsættes på baggrund af en aftale mellem køber og
varmeforsyningsvirksomheden, og eventuelle overskud eller underskud forbundet
med handlen af oprindelsesgarantier er ikke reguleret i varmeforsyningsloven. Var-
meforsyningsloven forhindrer alene, at omkostningerne, herunder også eventuelle
underskud, overvæltes generelt på varmeprisen.
Ministeriet har ikke nogen oplysninger om forventet prissætning og prisdannelse for
oprindelsesgarantier. Energistyrelsen vil opkræve gebyrer i forbindelse med admi-
nistrationen af ordningen og disse vil blive offentliggjort hurtigst muligt.
3.c VE-kilder for varmeproducerende anlæg
DAF mener, at biogent restaffald skal betegnes som hhv. VE-elektricitet og VE-
varme, og overskudsvarme fra CCS som VE-varme.
Dansk Energi mener, at oprindelsesgarantier udstedt til hele produktionen fra en el-
baseret varmeenhed bør kræve, at der er indkøbt oprindelsesgarantier for varme-
pumpens elforbrug.
DAF efterspørger nærmere regler for, hvornår anvendelse af biomasse og biogent
affald kan tildeles oprindelsesgarantier som værende VE-energi, idet det formodes,
at en del af biomassen ikke er bæredygtig.
DAF og Dansk Fjernvarme pointerer, at bekendtgørelsen bør være tydelig om,
hvorvidt emissioner allokeres efter f.eks. 125% eller 200% metoden. Dansk Energi
mener, at det er uklart i § 7, stk. 5, hvordan anlæg, der benytter flere brændsler
(fossilt og VE) til samproduktion af elektricitet og varme skal allokere brændselsfor-
bruget til disse to ydelser.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at definitionen på VE-kilder re-
guleres i VE-loven.
Udstedelsen af en oprindelsesgaranti beror på dokumentationen af de fysiske in-
puts i produktionen af varme. Derfor kan oprindelsesgarantier for VE-elektricitet
ikke benyttes til at dokumentere VE-andelen i varmeproduktionen fra en elbaseret
varmeproduktionsenhed.
Side 10/16
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 351: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse nr. 1216 af 7/6-21 om oprindelsesgarantier for elektricitet, gas, fjernvarme og fjernkøling fra vedvarende energikilder
2413942_0011.png
Endvidere bemærkes det, at det er op til det enkelte anlæg at dokumentere den
faktiske fordeling mellem varme- og elproduktion. Der lægges derfor hverken op til
at anvende 125%- eller 200%-metoden. Særskilt dokumentation er også nødvendig
for produktionsanlæg, der bruger flere typer brændsler. Dokumentationen skal re-
degøre for andelen af leveret varme, der kan henføres til et givet brændsel.
3.d Indberetningskrav
HOFOR foreslår, at anlæg under en vis størrelse kan undtages fra kravet om må-
nedlig indberetning og i stedet kan indberette f.eks. halvårligt. Det skal gøre oprin-
delsesgarantisystemet mindre administrativt tungt.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker indledningsvist, at efterspørgs-
len efter oprindelsesgarantier på varmeområdet forventes at være på et niveau, der
vil være relativt beskedent. Endvidere vurderes håndteringen af en sådan undta-
gelse at komplicere administrationen af oprindelsesgarantiordningen for varme. I
øvrigt bør samme regler være gældende på tværs af de forskellige energityper. På
baggrund heraf vurderer ministeriet, at det ikke er hensigtsmæssigt at indføre reg-
ler, der tager specifikke hensyn til mindre anlæg.
Dansk Fjernvarme mener, at bekendtgørelsen vil medføre dobbeltkontrol med bæ-
redygtigheden af biomasse fra den 1. juli 2021 og efterlyser entydighed om detalje-
ringsgraden på den månedlige indberetning.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet præciserer, at bekendtgørelsen ikke regu-
lerer biomassens bæredygtighed. Dermed indføres der ikke heller nogen form for
kontrol heraf. Der er således ikke tale om dobbeltkontrol.
4. Oprindelsesgarantier for gas
4.a Indførelse af oprindelsesgarantiordning for gas
Biogas Danmark fremfører, at bekendtgørelsen på en række områder bør tage
hensyn til den frivillige ordning for bionaturcertifikater. Dette omfatter blandt andet,
at anmodning om udstedelse per automatik videreføres, og at der bør tages hensyn
til, at der potentielt kan opstå tidsforskydning mellem udstedelse af bionaturgascer-
tifikater og oprindelsesgarantier. Endvidere mener Biogas Danmark, at implemente-
ringsdatoen bør tilpasses og flugte med svar for anmodning om udstedelse, samt at
overgangen fra den frivillige bionaturgascertifikatordning har implikationer for eksi-
sterende aftaler for levering af bionaturgascertifikater.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet noterer sig Biogas Danmarks bemærknin-
ger og ønsket om at tilrette reguleringen til den frivillige ordning for bionaturgascer-
tifikater. Bekendtgørelsen har som formål etablere en oprindelsesgarantiordning for
Side 11/16
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 351: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse nr. 1216 af 7/6-21 om oprindelsesgarantier for elektricitet, gas, fjernvarme og fjernkøling fra vedvarende energikilder
2413942_0012.png
elektricitet, gas, herunder brint, varme og køling baseret på VE-kilder. Bekendtgø-
relsen regulerer derimod ikke frivillige ordninger mellem brancheaktører. Bekendt-
gørelsen regulerer således heller ikke overgangen til en lovbestemt oprindelsesga-
rantiordning. Det skal i øvrigt understreges, at det er et krav, at VE II-direktivet skal
være implementeret senest den 30. juni 2021, hvorfor lov nr. 883 af 12. maj 2021
og bekendtgørelsen skal træde kraft senest denne dato.
4. b Støtte til biogas
Landwärmes høringssvar er disponeret således, at de beskriver den konkurrence-
fordrejende virkning af den eksisterende statsstøtteordning til biometan samt gør
rede for, hvordan denne virkning (delvist) ville blive fjernet, hvis Danmark opfyldte
deres forpligtelser efter art. 19, stk. 2, i VE II-direktivet. Afslutningsvis beskrives
virkningen på det europæiske marked for biometan af den manglende overholdelse
af art. 19, stk. 2, i VE II-direktivet, og at den nuværende konkurrencefordrejende
virkning af den danske statsstøtteordning for biometan vil blive forstærket ved den
foreslåede gennemførelse.
Landwärme fremfører, at den danske statsstøtteordning for biometan har ført til
overkompensation af de danske producenter af biometan. Danmark kompenserer
med sin støtteordning for forskellen i driftsomkostninger afholdt af producenter af
biometan sammenlignet med naturgas. Ved fastsættelsen af støttebeløbet tager
Danmark kun hensyn til indtægterne fra fysisk salg af biometan på gasmarkedet.
Indtægterne fra fysisk salg af biometan fastsættes i forhold til produktionsomkost-
ningerne for biometan. Forskellen mellem disse to parametre bestemmer størrelsen
af den støtte, der ydes til danske producenter af biometan. Ved fastsættelsen af
støttebeløbet tager Danmark ikke hensyn til andre indtægter, der opnås ved salg af
fysisk biometan, herunder de indtægter, som producenter af biometan opnår ved
salg af oprindelsesgarantier.
Sekundært fremfører Landwärme, at den danske statsstøtteordning for biometan
skader producenter af biometan i andre EU-medlemsstater. På grund af den mod-
tagne støtte i Danmark er danske producenter af biometan i stand til at tilbyde de-
res biometan til lavere priser end producenter af biometan fra andre EU-medlems-
stater. Derfor har den statsstøttede danske biometan ifølge Landwärme oversvøm-
met det europæiske marked for biometan, og producenter af biometan fra andre
EU-medlemsstater tvinges ud af markedet.
Slutteligt hævder Landwärme, at Danmark på mangelfuld vis implementerer VE II-
direktivet, art. 19, stk. 2., idet bekendtgørelsen (eller andre gennemførelsesforan-
staltninger) efter
Landwärme’s
opfattelse ikke sikrer,, at oprindelsesgarantiens mar-
kedsværdi for samme produktion tages i betragtning på passende vis i den rele-
vante støtteordning, f.eks. hvor finansiel støtte ydes via en udbudsprocedure, når
en producent modtager finansiel støtte fra en støtteordning.
Side 12/16
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 351: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse nr. 1216 af 7/6-21 om oprindelsesgarantier for elektricitet, gas, fjernvarme og fjernkøling fra vedvarende energikilder
2413942_0013.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet skal hertil bemærke, at støtteordningen til
biometan, der injiceres i det danske gassystem, formelt blev godkendt af Kommissi-
onen den 14. november 2013 i henhold til statsstøttereglerne fra 2008. Statsstøtte-
godkendelsen omfatter støtte til biogas til produktion af elektricitet og opgraderet
biogas, der injiceres i gassystemet. På baggrund heraf er det ministeriets vurde-
ring, at støtteordningen er implementeret i overensstemmelse med national lovgiv-
ning, Kommissionens afgørelse og guidelines for statsstøttereglerne (EAG 2008).
Endvidere kan det oplyses, at Energistyrelsen løbende foretager overkompensati-
onsvurderinger af støtteordningen, hvori det forudsættes, at en eventuel indkomst
fra salg af bionaturgascertifikater medtages som indkomst i de lovregulerede års-
regnskaber for biogasanlæggene, der er grundlaget for overkompensationsvurde-
ringen. Som eksempel kan det nævnes, at overkompensationsvurderingen i 2018,
baseret på støtten i 2017, førte til en reduktion i støtteniveauet for opgraderet bio-
gas fra 1. januar 2019.
Det skal endvidere understreges, at den frivillige ordning for bionaturgascertifikater
er etableret af brancheaktører. Dermed er der ikke tale om en reguleret ordning.
Ministeriet anerkender, at manglen på et harmoniseret marked for biometan på
tværs af EU kan medføre uhensigtsmæssigheder, når biometan handles mellem
medlemsstater, der har implementeret forskellige nationale støttesystemer. Ministe-
riet skal i denne sammenhæng præcisere, at Danmark ikke kan gøres ansvarlig for
nuværende og fremtidige støtteordninger til fremme af biometan i de øvrige EU-
medlemsstater. Det skal hertil nævnes, at der ved handel med danske bionatur-
gascertifikater indgår oplysninger om, at den pågældende biometan har modtaget
støtte i Danmark og i øvrigt tæller med i de danske opgørelser af vedvarende
energi.
Ministeriet skal hermed understrege og forsikre, at VE II-direktivets artikel 19, stk.
2, implementeres i henhold til VE II-direktivet, lov nr. 883 af 12. maj 2021 og be-
kendtgørelsen ved sin ikrafttræden. Lov nr. 883 af 12. maj 2021 og bekendtgørel-
sen sikrer ved sin ikrafttræden, at når en producent modtager finansiel støtte fra en
støtteordning, tages oprindelsesgarantiens markedsværdi for samme produktion i
betragtning på passende vis i den relevante støtteordning, f.eks. hvor finansiel
støtte ydes via en udbudsprocedure.
Fremadrettet forventes statsstøtte til biometan at blive tildelt gennem udbud, hvor-
ved markedsværdien af oprindelsesgarantierne tages i betragtning på passende
vis. Derved efterlever Danmark sin forpligtelse med hensyn til implementering af
VE II-direktivets artikel 19, stk. 2.
5. Egenproduktion
Wind Denmark støtter overordnet set det fremlagte udkast til bekendtgørelse. Dog
er Wind Denmark af den opfattelse, at der ikke er hjemmel til at ophæve § 2 stk. 2, i
Side 13/16
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 351: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse nr. 1216 af 7/6-21 om oprindelsesgarantier for elektricitet, gas, fjernvarme og fjernkøling fra vedvarende energikilder
2413942_0014.png
bkg. nr. 1323 af 30. november 2010, der omhandler udstedelse af oprindelsesga-
rantier til anvendelse til en elproducents egetforbrug af elektricitet.
Wind Denmark anfører til støtte herfor, at egenproduktion af VE-elektricitet kan
være et delkomponent i en samlet produktion, og at dette særligt gør sig gældende
for produktion af brint, og at den egenforbrugte VE-elektricitet således vil blive stillet
til rådighed for markedet som en anden energibærer.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har noteret sig Wind Denmarks bekymring
om produktion til egetforbrug, og at det ikke er omfattet af det system for oprindel-
sesgarantier, som der lægges op til med udkastet til bekendtgørelsen. Det er mini-
steriets vurdering, at VE II-direktivet udelukker, at egetforbrug kan omfattes af op-
rindelsesgarantisystemerne. Kommissionen har i et fortolkningsbidrag til direktivet
præciseret, at det er et krav, at den producerede energi, som der udstedes en op-
rindelsesgaranti for, skal stilles til rådighed for markedet. Det er derfor kun den
overskydende energi fra eksempelvis et solcelleanlæg fra en husstand, som udby-
des til markedet, der kan modtage en oprindelsesgaranti.
6. Øvrigt
Wind Denmark anfører, at det er uklart i udkastets § 14 vedrørende tilsyn, om tilsy-
net kun vedrører selve oprindelsesgarantien eller også selve systemet med oprin-
delsesgarantier.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker hertil, at det følger af udkastets
§ 14, stk. 1, 2. pkt., at ”Myndigheden fører herunder tilsyn med, (…) at oprindelses-
garantisystemet er transparent og indrettet på en sådan måde, at risikoen for svin-
del er minimal.”
På baggrund heraf kan der efter ministeriets vurdering ikke være
tvivl om, at det er oprindelsesgarantisystemet i sin helhed, der føres tilsyn med.
Biogas Danmark anmoder om en begrundelse for den betydelige forskel, der er i
specifikationerne af de oplysninger, der skal indsendes til henholdsvis Energinet og
Energistyrelsen i forbindelse med ansøgning om oprindelsesgarantier. Biogas Dan-
mark anfører endvidere, at det bør præciseres i relation til udkastets § 4, om der
skal anvendes et bestemt ansøgningsskema til ansøgning om oprindelsesgarantier
for fjernvarme og fjernkøling.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at den endelige ansøgnings-
procedure, herunder hvilket ansøgningsskema, der skal anvendes, og hvilke oplys-
ninger, der skal indgives i forbindelse med en ansøgning til Energinet, vil blive fast-
sat af henholdsvis Energistyrelsen og Energinet i vejledninger mv., som vil blive of-
fentliggjort på myndighedernes hjemmesider. De pågældende vejledninger er fort-
sat under udarbejdelse. Det forventes, at der i vid udstrækning vil være sammen-
fald mellem de oplysninger, som anmodninger til henholdsvis Energistyrelsen og
Energinet skal indeholde.
Side 14/16
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 351: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse nr. 1216 af 7/6-21 om oprindelsesgarantier for elektricitet, gas, fjernvarme og fjernkøling fra vedvarende energikilder
2413942_0015.png
Danske Advokater opfordrer til, at det præciseres, hvad baggrunden er for, at det
fremgår af udkastets § 8, at 55% af elektriciteten fra en affaldsforbrændingsanlæg
anses for at være VE-elektricitet, når det følger af den nugældende bekendtgørelse
om oprindelsesgarantier for VE-elektricitet, at 60% af den elektricitet, der produce-
res på affaldsforbrændingsanlæg, anses for at være VE-elektricitet.
DAF beder om dokumentation for regnemetoden bag opgørelsen på 55%.
Dansk Fjernvarme anfører i relation til ovennævnte, at bekendtgørelsen ikke bør in-
deholde absolutte værdier, men at det i stedet bør tages udgangspunkt i de faktiske
årlige opgørelser.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker hertil, at andelen af elektricitet
produceret på affaldsforbrændingsanlæg, der anses for at stamme fra VE-kilder, er
fastsat til 55%, da det fremgår af Energistyrelsens Klimastatus- og Fremskrivning
2021, at det forventes, at 55% af den energi, der vil blive produceret ved hjælp af
affaldsforbrænding i 2021, vil stamme fra biogent affald.
Ministeriet er endvidere opmærksom på, at det fremgår samme sted, at mængden
af energi produceret på biogent affald forventes at stige frem mod år 2030. Ministe-
riet forudser på baggrund heraf at opdatere bekendtgørelsen, så den bliver ved
med at være i overensstemmelse med Energistyrelsens Klimastatus- og Fremskriv-
ning.
Danske Advokater anfører, at der med fordel kan henvises til § 12, stk. 3 i udka-
stets § 12, stk. 2, og at det med fordel kan præciseres, hvad der menes med ener-
gileverandør i § 12, stk. 4. Derudover påpeger Danske Advokater, at terminologien
i § 12 ikke er konsekvent, idet der i stk. 1 tales om
”brug”,
mens der i stk. 2 og 3 an-
vendes terminologien ”anvendt”.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har foretaget en sproglig præcisering af
udkastets § 12.
Danske Advokater anfører, at der flere steder i udkastet henvises til lov om natur-
gasforsyning, samt at lov om naturgasforsyning ved lovforslag L 171 ændres og
herefter kommer til at hedde lov om gasforsyning. Danske Advokater anfører endvi-
dere, at ændringen af lov om naturgasforsyning træder i kraft samme dag som
nærværende bekendtgørelse. På baggrund heraf finder Danske Advokater det
mest hensigtsmæssigt, hvis der i stedet henvises til den nye gasforsyningslov.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker indledningsvist, at pågældende
lovforslag nu er vedtaget som lov nr. 923 af 18. maj 2021. Ministeriet bemærker
endvidere, at det følger af lovens § 1, nr. 1, at loven ændrer navn til ”Lov om gas-
forsyning”, og at det følger af § 10, stk. 2, at bl.a. § 1, nr. 1, træder i kraft den 1. juli
Side 15/16
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 351: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse nr. 1216 af 7/6-21 om oprindelsesgarantier for elektricitet, gas, fjernvarme og fjernkøling fra vedvarende energikilder
2021. Ministeriet bemærker endelig, at det følger af udkastets § 21, stk. 1, at nær-
værende bekendtgørelse træder i kraft den 30. juni 2021. Da ændringen af lov om
naturgasforsyningsloven således træder i kraft dagen efter nærværende bekendt-
gørelse, er det efter ministeriets vurdering mest korrekt, at der henvises til den lov,
der er gældende på tidspunktet for bekendtgørelsens ikrafttræden. Ministeriet hen-
viser til, at det er varslet i høringsbrevet, at bekendtgørelsen vil blive ændret, så
den kommer i overensstemmelse med den fra 1. juli 2021 gældende lov om gasfor-
syning.
Side 16/16