Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 350
Offentligt
2413531_0001.png
Til Transportudvalget samt Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
10-06-2021
Dir. tlf.
+45 45 27 07 12
E-Mail
[email protected]
Ref: IDO/
Effektiv omstilling til elektriske køretøjer kræver et nationalt center
for innovation og videndeling
Grøn omstilling af vejtransporten er godt i gang i Danmark, og salget af elbiler
og opladningshybrider er stigende. Væksten forventes at fortsætte og forstær-
kes. En langsigtet bilbeskatning er på plads, bilproducenterne markedsfører
stadig flere elektriske modeller, forhandlere og værksteder er klar, og forbru-
gernes interesse er overvældende. Men hvis omstillingen ikke skal bremses,
er det helt afgørende, at de elektriske køretøjer kan oplades uproblematisk og
dermed bruges i praksis. Indtil nu har de fleste elbilister relativt let kunnet få
opladet deres bil, men med den kraftige vækst i salget, og dermed bestanden
af opladelige biler, er der allerede i dag begyndende kø problemer ved mange
ladestandere, og der er stor risiko for, at mangel på lademulighed på sigt kan
bremse elbilsalget. Det aktuelle salg af opladelige biler består af ¼ elbiler og
¾ opladningshybrider. Dette er potentielt med til at lægge et endnu større
pres på ladestandere. Dels grundet opladningshybridernes relativt lille batteri
med behov for daglig opladning, dels da de fleste opladningshybridmodeller
lader langsomt. At opladningshybrider har let adgang til at lade er derudover
også en forudsætning for, at disse bilers grønne potentiale udnyttes bedst
muligt.
Hvis der skal sikres en uhindret og optimal udrulning af opladelige køretøjer i
hele Danmark, er det derfor afgørende, at opladningsmulighederne kommer
forud for elbilsalget. Denne udrulning bør ske på kommercielle vilkår; men i
en styret, strategisk proces, hvor kommuner, regioner, stat og den private
sektor arbejder sammen. En pointe, der også står centralt i Bilkommissionens
seneste delrapport med følgende:
”efter
hollandsk forbillede anbefaler kom-
missionen, at der oprettes et nationalt videnscenter med repræsentanter for
staten, kommunerne og øvrige eksperter med henblik på opsamling og deling
af viden, standardisering af fx udbudsmateriale mv.”
Det hollandske forbillede er det såkaldte Formula E-Team (FET), som er et
offentlig-privat partnerskab mellem interesseorganisationer, erhvervsliv,
energiselskaber, videncentre, tænketanke, NGO'er, forbrugerorganisationer
og ikke mindst den hollandske regering. FET’s fornemmeste opgave er at pege
på hindringer for omstilling til elektriske køretøjer, og FET’s mål er at videre-
udvikle e-mobilitet i Holland samt skabe grøn vækst. FET er i dag et rådgi-
vende organ for skiftende hollandske regeringer og har i høj grad æren for, at
Holland i dag er en af Europas førende elbilnationer. FET har især haft succes
med at samle viden og dele den med lokale kommuner, således at udrulningen
af ladeinfrastruktur har været foran elbilsalget. På trods af at Holland har en
Firskovvej 32
Postboks 500
2800 Kgs. Lyngby
Tlf. +45 70 13 30 40
CVR nr. 10 37 67 18
[email protected]
www.fdm.dk
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 350: Henvendelse af 10/6-21 fra FDM m.fl. om et nationalt videncenter for innovation og videndeling, som kan være med til effektiv omstilling til elektriske køretøjer
2413531_0002.png
høj befolkningstæthed, er landet i dag længst fremme med udrulning af lade-
standere og smart-integration i elnettet.
Hvis Danmark skal nå sit mål om én million grønne biler i 2030, er tidspunktet
derfor kommet, hvor danske myndighederne bør tage ansvar og bidrage aktivt
til en hurtig og hensigtsmæssig organisering af de mange opgaver, der skal
løses, for at den grønne omstilling kan ske effektivt. Hidtil er det sket via
begrænsede statslige støtteordninger og i kommuner, der ofte uden større
koordinering har givet private ladeoperatører tilladelse til at opsætte ladestan-
dere. Det har formentlig været en hensigtsmæssig tilgang i et umodent, spi-
rende marked. Kommunerne har hidtil også været begrænset af kommunal-
fuldmagten i forhold til at lave udbud af ladestandere eller give støtte til f.eks.
tilslutning af ladestandere til elnettet. Men nu skal markedet for alvor vokse
og modnes, og det er derfor nødvendigt med en anden tilgang. Både i forhold
til hvad kommunerne må, og hvordan processen koordineres og styres. Her
kan et nationalt videncenter være med til at sikre dataindsamling, koordine-
ring på tværs, videndeling og formidling af relevante metodikker f.eks. i for-
hold til udbudskrav og infrastrukturplanlægning til såvel privatbilisme som an-
dre elektrificerede køretøjer i erhvervsmæssig sammenhæng.
Den grønne omstilling af bilparken er ikke et sprint, men et langt maraton, og
derfor er det tid til mere strategisk og langsigtet planlægning, hvis vi skal nå
i mål med den grønne omstilling inden for den givne tidsfrist. Der er behov for
at dele de gode erfaringer, så den dybe tallerken ikke skal genopfindes igen
og igen - for kommunernes vedkommende i 98 forskellige udgaver.
Netop fordi omstillingen er et maraton, og teknologierne ændrer sig hurtigt,
er der mange usikre faktorer. Der vil være et konstant behov for facilitering
af opdateret viden om teknologier, om bilisternes adfærd, og om rammevil-
kårene er hensigtsmæssige. Der er også behov for en åben diskussion om
udfordringerne i lademarkedet, og om markedet selv er i stand til at tilveje-
bringe den nødvendige ladeinfrastruktur alle steder i landet. Disse mange
overvejelser giver et reelt og akut behov for et nationalt videnscenter, hvor
disse faktorer kan håndteres i et partnerskab mellem stat, regioner, kommu-
ner, forbrugere og private aktører.
Konkret anbefaler vi:
Nationalt center for innovation og videndeling:
Opgaven
med etableringen af en effektiv og landsdækkende ladeinfra-
struktur til elektriske køretøjer er en opgave underlagt så
mange usikre faktorer, at der konstant vil være behov for ny og
opdateret viden, der kan danne grundlag for investeringsbeslut-
ninger. Det drejer sig i høj grad om planlægning, udbud og
godkendelse af etablering af ladeinfrastruktur, men den tekno-
logiske udvikling og bilisternes adfærd spiller også ind. Der er
derfor behov for en organisering, hvor alle disse faktorer kan
håndteres ét samlet sted i partnerskab mellem stat, regioner,
kommuner, interesseorganisationer, forbrugere og private aktø-
rer. Som anbefalet i Bilkommissionens seneste delrapport og
med inspiration fra Holland anbefaler vi derfor, at der oprettes
et sådan nationalt center for innovation og videndeling. I cen-
tret vil det være oplagt at trække på de erfaringer, der allerede
er gjort i regi af de aktører, som er afsendere på brevet her.
Firskovvej 32
Postboks 500
2800 Kgs. Lyngby
Tlf. +45 70 13 30 40
CVR nr. 10 37 67 18
[email protected]
www.fdm.dk
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 350: Henvendelse af 10/6-21 fra FDM m.fl. om et nationalt videncenter for innovation og videndeling, som kan være med til effektiv omstilling til elektriske køretøjer
2413531_0003.png
Med venlig hilsen
Henrik Gudmundsson
Seniorkonsulent - Transport og byer
tlf: 24 67 83 33
[email protected]
|
Kathrine Fjendbo Jørgensen
Chefkonsulent |Mobilitet og Uddannelse
tlf: 61 78 36 06
[email protected]
Lærke Flader
Branchechef - Dansk Energi/Dansk Elbil Alliance
tlf: 22 75 04 15
[email protected]
Jesper Højte Stenbæk
Fagchef for transport og infrastruktur
Tlf: 40 33 88 77
[email protected]
Tommy Kjelsgaard
Vicedirektør
Tlf: 22 22 26 75
[email protected]
Firskovvej 32
Postboks 500
2800 Kgs. Lyngby
Tlf. +45 70 13 30 40
Jeppe Røn Hartmann
Politisk chef
Tlf: 21 48 48 37
[email protected]
CVR nr. 10 37 67 18
[email protected]
www.fdm.dk
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 350: Henvendelse af 10/6-21 fra FDM m.fl. om et nationalt videncenter for innovation og videndeling, som kan være med til effektiv omstilling til elektriske køretøjer
2413531_0004.png
Peter Bach Andersen
PhD. Senior researcher
DTU Elektro
[email protected]
Christian Nolsøe Nielsen
Formand
Tlf: 20 59 83 74
[email protected]
Ilyas Dogru
Chefkonsulent
Tlf: 51 15 49 44
[email protected]
Laila Kildesgaard
Direktør, Klima og Erhverv
Tlf: 33 70 33 98
[email protected]
Jeppe Juul
Seniorrådgiver Klima og Transport
Tlf: 30 29 99 82
[email protected]
Firskovvej 32
Postboks 500
2800 Kgs. Lyngby
Tlf. +45 70 13 30 40
CVR nr. 10 37 67 18
[email protected]
www.fdm.dk