Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 349
Offentligt
2413092_0001.png
Notat om høring over udkast til bekendtgørelse om kontrol af
energimærkning af energirelaterede produkter
Kontor/afdeling
Center for energieffektivise-
ring
Dato
25. maj 2021
J nr.
2021-5573
EKM/
Energistyrelsen har haft udkast til bekendtgørelse om kontrol af energimærkning af
energirelaterede produkter i høring fra den 26. april til den 17. maj 2021.
Høringen vedrørte primært konsekvensrettelser som følge af Europa-Parlamentets
og Rådets forordning 2019/1020/EU af 20. juni 2019 om markedsovervågning og
produktoverensstemmelse (markedsovervågningsforordningen) samt forslag til lov
om ændring af lov om miljøvenligt design af energirelaterede produkter. Hertil kom-
mer nogle tekstmæssige forenklinger og sproglige rettelser.
Energistyrelsen har modtaget høringssvar fra:
Danske Bygningskonsulenter og Datatilsynet.
Nedenfor redegøres for høringssvar til de foreslåede ændringer i bekendtgørelsen.
Der henvises i øvrigt til indholdet i de fremsendte høringssvar, som kan findes på
høringsportalen.
Energistyrelsens bemærkninger til høringssvarene er anført i kursiv i nedenstå-
ende.
Kommentarer til høringssvar om ændringer i bekendtgørelsen
1. Offentliggørelse af personoplysninger
Datatilsynet bemærker, at bekendtgørelsens §§ 11-13 indebærer en offentliggø-
relse af personoplysninger, og at oplysninger om enkeltmandsejede virksomheder
anses for at være personoplysninger, der falder ind under databeskyttelseslovens
og databeskyttelsesforordningens almindelige anvendelsesområde.
Da bekendtgørelsen ikke ses at indeholde bestemmelser, der regulerer tidsperio-
den for offentliggørelsen, gør Datatilsynet opmærksom på, at det fremgår af data-
beskyttelsesforordningens artikel 5, stk. 1, litra e, at personoplysninger skal opbe-
vares på en sådan måde, at det ikke er muligt at identificere de registrerede i et
længere tidsrum end det, der er nødvendigt til de formål, hvortil de pågældende
personoplysninger behandles (»opbevaringsbegrænsning«).
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 349: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om kontrol af energimærkning af energirelaterede produkter
2413092_0002.png
Datatilsynet forudsætter i øvrigt, at enhver behandling af personoplysninger i forbin-
delse med de i bekendtgørelsen beskrevne aktiviteter vil ske under iagttagelse af
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven.
Energistyrelsen er enig.
2. Partshøring ved offentliggørelse af kontrolresultater
Danske Bygningskonsulenter protesterer over for fjernelse af høringssvaret i § 14
og savner forklarende argumenter fra Sikkerhedsstyrelsens side.
Danske Bygningskonsulenter finder, at fjernelse af markedsaktørernes rettighed til
høring udfordrer et godt samarbejde mellem myndigheder og private aktører, og at
høringsretten er de private aktørers eneste mulighed for at påpege eventuelle fejl-
vurderinger begået af myndigheden og dermed undgå de økonomiske konsekven-
ser, som myndighedsfejl medfører (tilbagetrækning af et produkt mm.).
Danske Bygningskonsulenter anser desuden en høringsproces som en form for læ-
ringsproces, der giver mulighed for dialog mellem parterne, hvilket bl.a. kan føre til
en bedre forståelse af lovkravene hos brancheaktøren og dermed bedre kvalitet og
færre fejl i det fremadrettede arbejde.
Energistyrelsen finder det unødvendigt med en ekstra partshøring (ud over den al-
mindelige partshøring efter forvaltningsloven), som alene forlænger sagsbehand-
lingstiden og giver det uoverensstemmende produkt længere salgstid i afsætnings-
leddet. Den ekstra partshøring anvendes i øvrigt ikke på andre af de områder, som
Sikkerhedsstyrelsen markedsovervåger. Der er endvidere risiko for vildledende for-
brugeroplysninger, hvis der angives modstridende oplysninger i de offentliggjorte
tilsynsresultater, henholdsvis Sikkerhedsstyrelsens afgørelse og afsætningsleddets
forklaring. Endelig har afsætningsleddet fortsat mulighed for at gøre indsigelse mod
Sikkerhedsstyrelsens afgørelse ved at gøre brug af den almindelig klageadgang el-
ler domstolene.
Side 2/2