Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 341
Offentligt
2410511_0001.png
Kontor/afdeling
Center for forsyning
Dato
04-06-2021
J nr.
2020 - 9265
Til høringsparterne på vedlagte liste
/LIHE
Høring over lov om ændring af lov om fjernkøling (Geografisk afgrænsning og
myndighedsgodkendelse af kommunal fjernkølingsaktivitet, dataind-
beretningskrav og ophævelse af synergikrav).
Energistyrelsen sender hermed vedlagte udkast til lovforslag om ændring af lov om
fjernkøling i høring.
Energistyrelsen skal venligst anmode om at modtage eventuelle høringssvar
senest
fredag d. 2. juli 2021.
Høringssvaret med angivelse af journalnummer 2020-9565 bedes sendt til
[email protected]
med kopi til
[email protected].
Baggrund og indhold
Formålet med lovforslaget er at implementere fjernkølingsinitiativerne fra
Energiaftalen af 29. juni 2018 og initiativerne fra den danske analyse fra december
2020 udarbejdet i henhold til energieffektiviseringsdirektivets art. 14 (analyse af det
samfundsøkonomiske potentiale for effektiv køling). Initiativerne fra Energiaftalen
omfatter frit teknologivalg og bedre muligheder for drift af fjernkølingsprojekter på
tværs af kommunegrænser. Initiativerne implementeres ved en ophævelse af det
generelle synergikrav samt fastsættelse af klarere regler for den geografiske
afgrænsning af kommunal fjernkølingsaktivitet. Initiativerne fra den danske analyse
omfatter klare regler for myndighedsgodkendelse af fjernkølingsprojekter, herunder
en præcisering af hvornår et fjernkølingsprojekt opfylder betingelsen om at være
effektivt, samt krav om, at fjernkølingsvirksomheder indberetter produktions- og
kapacitetsdata for at skabe et bedre datagrundlag for sektoren. Derudover indføres
der en bemyndigelse til, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan udflytte
tilsynet med sektoren, hvis der i fremtiden kommer ønske herom.
Energistyrelsen
Det foreslås, at loven skal træde i kraft d. 1. januar 2022.
Lovforslagets hovedindhold gennemgås nedenfor.
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Niels Bohrs Vej 8
6700 Esbjerg
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 341: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om fjernkøling (Geografisk afgrænsning og myndighedsgodkendelse af kommunal fjernkølingsvirksomhed, dataindberetningskrav og ophævelse af synergikrav)
2410511_0002.png
Ophævelse af synergikrav og indførelse af frit teknologivalg
Det foreslås, at § 2 og § 5, stk. 2, 2. pkt. i lov om fjernkøling, ændres således, at
synergikravet ophæves med undtagelse af de tilfælde, hvor en kommune ønsker at
etablere fjernkølingsvirksomhed uden for egen kommunegrænse, og hvor
fjernkølingsvirksomheden ikke udøves inden for et område udlagt til fjernvarme, der
forsynes af den varmeforsyningsvirksomhed, som kommunen er helt eller delvist ejer
af. Ophævelsen af synergikravet medfører, at kommunale fjernkølingsvirksomheder
får et friere teknologivalg mhp. at sikre billigere og mere energieffektiv fjernkøling.
Det kan fx muliggøre den ofte billige frikølingsteknologi, der kan udnytte kolde kilder
som søvand. Den forslåede ændring har bl.a. til hensigt at fremme lavere kølepriser
og teknologiudvikling og er en implementering af initiativet om frit teknologivalg fra
Energiaftalen 2018.
Geografisk afgrænsning af kommunal fjernkølingsvirksomhed
Det foreslås, at kommunernes mulighed for at udøve fjernkølingsvirksomhed
beskrives i loven, så det tydeligt fremgår, under hvilke nærmere betingelser
kommunen kan udøve fjernkølingsvirksomhed inden for og uden for
kommunegrænsen. Kommuners mulighed for at udøve fjernkølingsvirksomhed på
tværs af kommunegrænsen er, ud over synergikravet, som foreslås ophævet,
reguleret af kravet om, at den kommunale fjernkølingsvirksomhed skal udøves i
tilknytning til den fjernvarme, som kommunen er helt eller delvist ejer af. Det er ikke
med nærværende lovforslag hensigten at give kommunerne frie rammer til at
etablere og drive fjernkøling på tværs af kommunegrænserne. Det forslås derfor, at
det ejerskabsmæssige krav i lovens § 2, hvorefter den kommunale
fjernkølingsvirksomhed skal udøves i tilknytning til den fjernvarme, som kommunen
er helt eller delvist ejer af, videreføres. Det er hensigten, at en mere klar lovgivning
vil skabe bedre rammer for kommunernes forståelse og efterlevelse af reglerne og
derigennem skabe bedre vilkår for udøvelse af kommunale fjernkølingsaktiviteter.
Myndighedsgodkendelse af kommunale fjernkølingsprojekter
Kommunalbestyrelsen godkender projekter vedrørende etablering af nye eller
omfattende renovering af eksisterende kommunale fjernkølingsanlæg med en
indfyret termisk effekt på 20 MW eller derunder. Kommunalbestyrelsen skal i deres
godkendelse af et projektforslag tilse, hvorvidt projektforslaget er energieffektivt eller
ej. Klima-, Energi og Forsyningsministeriet er blevet opmærksom på, at kommunerne
ikke i tilstrækkelig grad er vejledt i, hvordan de kan vurdere, om et fjernkølingsprojekt
kan siges at være energieffektivt eller ej. Det er centralt, at kommunalbestyrelsen
som godkendelsesmyndighed har et klart grundlag at arbejde ud fra i godkendelsen
af kommunale fjernkølingsprojekter. Det foreslås derfor, at reglerne justeres således,
at kommunalbestyrelsen kun kan godkende fjernkølingsprojekter, som sammen-
lignet med et relevant alternativt scenarie, målbart skal reducere den mængde
energi, der er påkrævet for at forsyne en enhed med køling. Dermed får kommunerne
et mere håndgribeligt værktøj til at administrere reguleringen, herunder
projektgodkendelsen. Derudover defineres begrebet effektiv fjernkøling direkte i lov
Side 2/3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 341: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om fjernkøling (Geografisk afgrænsning og myndighedsgodkendelse af kommunal fjernkølingsvirksomhed, dataindberetningskrav og ophævelse af synergikrav)
2410511_0003.png
om fjernkøling for at sikre en ensartet forståelse og anvendelse af begrebet, og for
at give kommunalbestyrelsen et konkret redskab til at vurdere, hvornår et
fjernkølingsprojekt opfylder betingelsen om at fremme effektiv fjernkøling.
Indberetning af produktions- og kapacitetsdata
Det forhold, at kommunale og private fjernkølingsvirksomheder ikke er forpligtiget til
at indberette data om deres fjernkølingsanlæg til Energistyrelsen eller anden
myndighed, har medført, at der i dag er en begrænset viden om fjernkølingssektoren
i Danmark. I henhold til Danmarks opfyldelse af de EU-retlige forpligtigelser er der
identificeret et behov for at kende de centrale data i sektoren. Et centralt
datagrundlag vil endvidere medvirke til en mere hensigtsmæssig regulering af
sektoren. Det forslås derfor, at reglerne justeres, så fjernkølingsvirksomhederne
fremover skal indberette en række produktions- og kapacitetsdata til Energistyrelsen.
Indberetning af data opdeles i obligatorisk og frivillig data. Indberetning af de
obligatoriske data skal sikre, at Danmark lever op til EU-forpligtelsen om
fremsendelse af statistik om fjernkølingssektoren til EU Kommissionen, jf.
energieffektiviseringsdirektivets artikel 24, stk. 6.
Tilsyn med sektoren
Der indføres en bemyndigelse i loven til, at klima-, energi- og forsyningsministeren
kan udflytte tilsynsopgaven, hvis det måtte ønskes på et tidspunkt. Det er
vurderingen, at en sådan bemyndigelse vil udgøre en fremtidssikring af loven, da
den sikrer, at ministeren til enhver tid kan vælge den mest kompetente myndighed til
at varetage de i loven fastsatte administrative opgaver. Tilsvarende bestemmelse
findes i de andre forsyningslove, hvorfor det er vurderingen, at tilsvarende
bestemmelse i lov om fjernkøling vil medvirke til at skabe en mere konsekvent
sammenhæng og overensstemmelse i reguleringen af forsyningssektoren.
Uddybende oplysninger mv.
Eventuelle spørgsmål til lovforslaget kan rettes til Line Rohde Hennings, [email protected]
Det bemærkes, at de modtagne høringssvar vil blive offentliggjort på Hørings-
portalen. Ved afgivelse af høringssvar samtykkes til offentliggørelse af
høringssvaret, herunder afsenders navn og mailadresse. Det bemærkes, at
høringssvar vil blive oversendt til Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg.
Med venlig hilsen
Line Rohde Hennings
Side 3/3