Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 316
Offentligt
2398225_0001.png
Bekendtgørelse om miljøvurdering af planer og programmer og
af konkrete projekter
1)
I medfør af § 7, stk. 1 og 2, § 15, stk. 4, § 17, stk. 6, § 26, § 29, § 40, stk. 4, § 41 og § 44, stk. 3, i lov
om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM), jf. lovbekendtgørelse nr.
973 af 25. juni 2020, som ændret ved lov nr. 2192 af 29. december 2020, fastsættes:
Kapitel 1
Anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Bekendtgørelsen fastsætter regler for ansøgninger og visse tilladelser om konkrete projekter, der
er omfattet af lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM).
Bekendtgørelsens regler om samordning, digital høring og offentliggørelse finder anvendelse på såvel
planer og programmer som på konkrete projekter.
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) VVM-myndighed: Den myndighed efter lovens § 17 eller bekendtgørelsens § 3, som skal træffe
afgørelse efter § 21 eller § 25 om et konkret projekt omfattet af lov om miljøvurdering af planer og
programmer og af konkrete projekter (VVM). VVM-myndigheden omfatter ligeledes Miljøstyrelsen,
Kystdirektoratet under Naturstyrelsen, og Energistyrelsen, som har fået delegeret henholdsvis
miljøministerens og klima-, energi- og forsyningsministerens kompetence til at træffe afgørelse efter
lovens §§ 21 og 25 for projekter på havet.
2) Planlæggende myndighed: Den myndighed, som gennemfører en miljøvurdering af en plan eller et
program efter lovens § 8.
3) Staten:
a) Ministerier med tilhørende institutioner.
b) Statslige aktieselskaber, jf. selskabslovens § 5, nr. 32, jf. §§ 6 og 7.
c) Datterselskaber organiseret som aktieselskaber, hvor moderselskabet er omfattet af litra b.
d) Juridiske personer, der ikke er organiseret som aktieselskaber, såfremt statens ejerandel udgør
50 % eller derover.
4) Fælles procedure: En procedure for koordinering af miljøvurderingsprocessen, som finder
anvendelse, hvis projektet forudsætter vurderinger efter flere EU-direktiver eller forordninger. Den
myndighed, som er ansvarlig for koordineringen, sikrer, at der gennemføres en fælles
miljøvurderingsproces og udarbejdes en fælles miljøvurdering af ansøgningen efter direktiverne.
5) Samordnet procedure: En procedure for koordinering af miljøvurderingsprocessen som finder
anvendelse, hvis et projekt forudsætter vurderinger efter flere EU-direktiver eller forordninger. Den
myndighed, som er ansvarlig for koordineringen, fungerer som kontaktpunkt for ansøger og
myndighederne og samler myndighedernes vurdering af projektet til en samlet vurdering.
Kapitel 2
Miljøstyrelsens og Kystdirektoratets varetagelse af kommunalbestyrelsens og regionsrådets opgaver og
beføjelser
§ 3.
Miljøstyrelsen varetager kommunalbestyrelsens opgaver og beføjelser efter loven for følgende
projekter omfattet af loven:
1) Projekter hvor staten, jf. § 2, nr. 3, er bygherre, jf. dog stk. 5.
2) Projekter, hvor Energinet.dk er bygherre.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 316: Orientering om høring af 4 bekendtgørelser om visse rørledningsanlæg på søterritoriet og kontinentalsoklen, off-shorekonsekvensvurdering, refusion og miljøvurdering
3) Infrastrukturanlæg, der i sin udstrækning berører mere end to kommuner, bortset fra
kystbeskyttelsesprojekter.
4) Vandindvindings- og vandforsyningsanlæg, hvis det samlede anlæg geografisk strækker sig over
mere end to kommuner.
5) Projekter med direkte henblik på frakturering udelukkende i forbindelse med efterforskning eller
udvinding af skifergas.
Stk. 2.
Miljøstyrelsen kan i særlige tilfælde, hvor Miljøstyrelsen vurderer, at statens interesse i et
konkret projekt omfattet af stk. 1 anses for at være af underordnet betydning, overlade kompetencen til
at varetage opgaven og beføjelserne til kommunalbestyrelsen, hvis kommunalbestyrelsen anmoder
herom.
Stk. 3.
Miljøstyrelsen varetager kommunalbestyrelsens og regionsrådets opgaver og beføjelser for
projekter omfattet af loven, hvor godkendelseskompetencen for hele eller hovedparten af det samlede
projekt efter § 40 i lov om miljøbeskyttelse er henlagt til Miljøstyrelsen.
Stk. 4.
Miljøstyrelsen varetager kommunalbestyrelsens og regionsrådets opgaver og beføjelser for
hele projektet, uanset om styrelsen i henhold til anden lovgivning kun skal varetage opgaverne og
beføjelserne for dele af projektet. 1. pkt. gælder ikke ved screening af ændringer i projekter, hvor der er
truffet afgørelse efter lovens § 25, og hvor kommunalbestyrelsen eller regionsrådet har kompetencen
efter lovens § 17, stk. 1 og 2.
Stk. 5.
Kystdirektoratet varetager kommunalbestyrelsens opgaver og beføjelser efter loven for
projekter omfattet af loven, hvor Kystdirektoratet er kompetent myndighed efter § 3, stk. 5, i lov om
kystbeskyttelse m.v.
Kapitel 3
Indsendelse af ansøgning om afgørelse efter lovens § 21
§ 4.
Bygherrens ansøgning om afgørelse efter lovens § 21 vedrørende projekter på land omfattet af
lovens bilag 2 skal ske ved anvendelse af ansøgningsskemaet i bilag 1, der indsendes digitalt til VVM-
myndigheden, jf. dog stk. 4-6 og stk. 11.
Stk. 2.
Bygherrens ansøgning om afgørelse efter lovens § 21 vedrørende anlæg til intensivt
fiskeopdræt skal ske ved anvendelse af ansøgningsskemaet i bilag 1, der indsendes digitalt til
Miljøstyrelsen.
Stk. 3.
Bygherrens ansøgning om projekter på havet, som er omfattet af lovens bilag 2, og tillige er
omfattet af lov om fremme af vedvarende energi, lov om anvendelse af Danmarks undergrund eller lov
om kontinentalsoklen indgives til Energistyrelsen efter den procedure, som finder anvendelse for lov om
fremme af vedvarende energi, lov om anvendelse af Danmarks undergrund eller lov om
kontinentalsoklen. Ansøgningen skal indeholde de oplysninger, der fremgår af § 19 og bilag 5 i lov om
miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM).
Stk. 4.
Bygherrens ansøgning om projekter, som er omfattet af lovens bilag 2, og som tillige kræver
tilladelse til kystbeskyttelse efter § 3 i lov om kystbeskyttelse m.v., indsendes til den kompetente
myndighed efter den procedure, som fremgår af bekendtgørelse om krav til ansøgning om tilladelse til
udførelse af kystbeskyttelsesforanstaltninger. Ansøgningen skal indeholde de oplysninger, som fremgår
af § 19 og bilag 5 i lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM).
Stk. 5.
Bygherrens ansøgning om projekter på havet, som er omfattet af lovens bilag 2, og tillige
kræver tilladelse efter § 16 a i lov om kystbeskyttelse m.v., indsendes til Kystdirektoratet efter den
procedure, som finder anvendelse for lov om kystbeskyttelse. Ansøgningen skal indeholde de
oplysninger, der fremgår af § 19 og bilag 5 i lov om miljøvurdering af planer og programmer og af
konkrete projekter (VVM).
Stk. 6.
Ansøgning om afgørelse efter lovens § 21 skal indgives ved anvendelse af den digitale
selvbetjening, Byg og Miljø, når ansøgningen vedrører
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 316: Orientering om høring af 4 bekendtgørelser om visse rørledningsanlæg på søterritoriet og kontinentalsoklen, off-shorekonsekvensvurdering, refusion og miljøvurdering
2398225_0003.png
1) en projektkategori optaget på lovens bilag 2, som har sammenfald med et eller flere listepunkter på
bilag 2 i bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomheder, eller
2) en projektkategori omfattet af lovens bilag 2, nr. 3, litra a, som tillige er omfattet af bekendtgørelse
om miljøkrav for mellemstore fyringsanlæg.
Stk. 7.
Stk. 6 finder ikke anvendelse for projekter, der helt eller delvist er omfattet af råstoflovens § 7.
Stk. 8.
VVM-myndigheden har pligt til ved anvendelse af den digitale selvbetjening, Byg og Miljø, jf.
stk. 6, at registrere, hvornår en sag er fuldt oplyst, og hvornår en sag er afgjort.
Stk. 9.
VVM-myndigheden afviser ansøgning omfattet af stk. 6, som ikke er indgivet ved anvendelse
af digital selvbetjening, jf. dog stk. 10.
Stk. 10.
VVM-myndigheden kan undlade at afvise en ansøgning omfattet af stk. 6, som ikke er
indgivet ved anvendelse af digital selvbetjening,
1) hvis der foreligger særlige forhold, der gør, at bygherre ikke må forventes at kunne anvende digital
selvbetjening, eller
2) hvis der ud fra en samlet økonomisk vurdering er klare økonomiske fordele for myndigheden ved
at behandle ansøgningen.
Stk. 11.
I sager, som vedrører projekter omfattet af § 3, sender bygherren ansøgningen til
kommunalbestyrelsen eller regionsrådet. Herefter videresender kommunalbestyrelsen eller regionsrådet
umiddelbart ansøgningen til Miljøstyrelsen. Dette gælder også for ansøgninger til kommunalbestyrelsen,
der indgives ved digital selvbetjening efter stk. 6, som skal videresendes ved anvendelse af digital
selvbetjening. Indgives en ansøgning som nævnt i stk. 6, ikke ved anvendelse af digital selvbetjening,
skal kommunalbestyrelsen snarest videresende ansøgningen til Miljøstyrelsen. Ansøgninger til
Kystdirektoratet sendes direkte til Kystdirektoratet.
Stk. 12.
VVM-myndigheden skal så vidt muligt tilrettelægge sagsbehandlingen således, at
myndigheden kan meddele afgørelse efter lovens § 21 samtidig med afgørelser efter
miljøbeskyttelseslovens § 19, stk. 1, nr. 3, § 28, stk. 3, og § 33, såfremt bygherre har indgivet ansøgning
vedrørende et projekt omfattet af en projektkategori omfattet af stk.
65,
samtidig med indgivelse af
ansøgning om afgørelser efter miljøbeskyttelseslovens § 19, stk. 1, nr. 3, § 28, stk. 3, og § 33.
Kapitel 4
Indsendelse af ansøgning om tilladelse efter lovens § 25 og andre oplysninger
§ 5.
Bygherrens ansøgning, jf. lovens § 18, om projekter omfattet af lovens § 15, indsendes digitalt til
VVM-myndigheden.
Stk. 2.
Bygherrens oplysninger efter lovens § 20 og § 24, stk. 1, indsendes digitalt til VVM-
myndigheden, medmindre andet aftales mellem bygherren og VVM-myndigheden.
Kapitel 5
Samordning af vurderinger
§ 6.
VVM-myndigheden skal anvende en fælles procedure, jf. § 2, nr. 4, eller samordnet procedure,
jf. § 2, nr. 5, eller en kombination af disse, hvis et projekt forudsætter, at der foretages en vurdering efter
lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) samt en vurdering
efter en af følgende bekendtgørelser:
1) Bekendtgørelse om konsekvensvurdering vedrørende internationale naturbeskyttelsesområder
samt beskyttelse af visse arter ved projekter om etablering m.v. af elproduktionsanlæg og
elforsyningsnet på havet.
2) Bekendtgørelse om konsekvensvurdering vedrørende internationale naturbeskyttelsesområder og
beskyttelse af visse arter ved forundersøgelser, efterforskning og indvinding af kulbrinter, lagring i
undergrunden, rørledninger, m.v. offshore.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 316: Orientering om høring af 4 bekendtgørelser om visse rørledningsanlæg på søterritoriet og kontinentalsoklen, off-shorekonsekvensvurdering, refusion og miljøvurdering
2398225_0004.png
3) Bekendtgørelse om administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af
visse arter for så vidt angår kystbeskyttelsesforanstaltninger samt etablering og udvidelse af visse
anlæg på søterritoriet.
4) Bekendtgørelse om udpegning og administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt
beskyttelse af visse arter.
5) Bekendtgørelse om administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af
visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne.
6) Bekendtgørelse om administration af planloven i forbindelse med internationale
naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter.
Stk. 2.
VVM-myndigheden kan vælge at anvende en fælles eller samordnet procedure eller en
kombination af disse, hvis et projekt forudsætter, at der foretages en vurdering af projektet efter øvrig
lovgivning, der gennemfører EU-direktiver, eller en vurdering efter EU-forordninger, som ikke er nævnt
i stk. 1.
Stk. 3.
Den planlæggende myndighed kan vælge at anvende en fælles eller samordnet procedure eller
en kombination af disse, hvis en plan eller et program forudsætter, at der foretages en vurdering af
projektet planen eller programmet
efter øvrig lovgivning, der gennemfører EU-direktiver, eller en
vurdering efter EU-forordninger, som ikke er nævnt i stk. 1. Reglerne for en fælles procedure i § 7 og en
samordnet procedure i § 8 anvendes analogt.
§ 7.
Ved anvendelsen af den fælles procedure er VVM-myndigheden ansvarlig for at sikre, at der
gennemføres en samlet miljøvurderingsproces og en samlet myndighedsvurdering af den indsendte
ansøgning efter lovens § 18 og miljøkonsekvensrapport efter lovens § 20. Vurderingen udarbejdes af
VVM-myndigheden. Den myndighed, som skal meddele tilladelse til projektet efter anden lovgivning,
skal anvende VVM-myndighedens miljøvurdering af projektet som grundlag for sin afgørelse.
Stk. 2.
Hvis både en statslig myndighed og en region eller en kommune som VVM-myndighed skal
tillade projektet efter lovens § 25, gennemføres den samlede miljøvurderingsproces og den samlede
vurdering af ansøgningen, jf. stk. 1, af den statslige myndighed, medmindre andet aftales i den konkrete
sag.
Stk. 3.
Hvis to statslige myndigheder, to regioner eller to kommuner som kompetent myndighed skal
tillade projektet efter lovens § 25, aftaler myndighederne fra sag til sag, hvilken myndighed der er
ansvarlig for at gennemføre den samlede miljøvurderingsproces, og udarbejde den samlede vurdering af
ansøgningen, jf. stk. 1.
Stk. 4.
Stk. 1-3 finder tilsvarende anvendelse, hvis flere myndigheder som VVM-myndighed skal
meddele tilladelse til projektet efter lovens § 25.
§ 8.
Ved anvendelsen af den samordnede procedure fungerer VVM-myndigheden som kontaktpunkt
for såvel ansøger som de myndigheder, der skal meddele tilladelse til projektet efter anden lovgivning.
VVM-myndigheden sikrer, at miljøvurderingsprocessen koordineres mellem de involverede
myndigheder og samler de involverede myndigheders vurderinger af projektet med henblik på at sikre,
at eventuelle uenigheder mellem myndighederne om vurderingen af projektet afklares hurtigst muligt.
Stk. 2.
Hvis både en statslig myndighed og en region eller en kommune som VVM-myndighed skal
træffe afgørelse om projektet efter lovens § 25, fungerer den statslige myndighed som samordnende
myndighed, jf. stk. 1, medmindre andet aftales i den konkrete sag.
Stk. 3.
Hvis to statslige myndigheder, to regioner eller to kommuner som kompetent myndighed skal
træffe afgørelse om projektet efter lovens § 25, aftaler myndighederne fra sag til sag, hvilken
myndighed der varetager opgaven som samordnende myndighed, jf. stk. 1.
Kapitel 6
Projekter, der er fritaget fra lovens bestemmelser om miljøvurdering
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 316: Orientering om høring af 4 bekendtgørelser om visse rørledningsanlæg på søterritoriet og kontinentalsoklen, off-shorekonsekvensvurdering, refusion og miljøvurdering
2398225_0005.png
§ 9.
Ved vurderingen af, om et projekt omfattet af lovens bilag 1 eller 2 i undtagelsestilfælde kan
fritages helt eller delvist fra lovens bestemmelser om miljøvurdering, jf. lovens § 4, stk. 4, skal VVM-
myndigheden undersøge, om der bør foretages en miljøvurdering, som ikke opfylder alle lovens krav til
miljøvurdering, men som er i overensstemmelse med lovens formål.
Stk. 2.
Ved vurderingen efter stk. 1 skal VVM-myndigheden
1) stille alle oplysninger, jf. lovens § 35, stk. 4, indhentet som led i den vurdering, der er gennemført
efter stk. 1, oplysninger vedrørende afgørelsen om at indrømme undtagelsen samt grundene til, at den
er blevet indrømmet, til rådighed for offentligheden, og
2) forud for tilladelsen underrette EU-Kommissionen om begrundelsen for den indrømmede
undtagelse samt give den de oplysninger, som de i givet fald stiller til rådighed for deres egne
statsborgere.
Stk. 3.
Miljøministeren forestår den i stk. 2, nr. 2, nævnte kontakt til EU-Kommissionen.
Kapitel 7
Tilladelser til VVM-pligtige projekter
§ 10.
Følgende tilladelser eller godkendelser efter anden lovgivning erstatter helt eller delvist
tilladelsen efter lovens § 25, jf. lovens § 15, stk. 3:
1) En tilladelse efter § 7 eller § 20 i lov om råstoffer.
2) En godkendelse efter § 33 i lov om miljøbeskyttelse eller en tilladelse efter
miljøbeskyttelseslovens § 28.
3) En tilladelse efter § 25 i lov om fremme af vedvarende energi.
4) En tilladelse efter § 10, § 17, § 23 d, stk. 2, § 23 u eller § 28 i lov om anvendelse af Danmarks
undergrund.
5) En tilladelse efter § 3 a, stk. 1, eller § 4, stk. 1, i lov om kontinentalsoklen.
6) En tilladelse efter § 3 eller § 16 a i lov om kystbeskyttelse m.v.
7) Tilladelser efter lov om vandforsyning, jf. § 18 i lov om vandforsyning.
8) En tilladelse efter § 2, jf. § 1, stk. 1, nr. 3, i bekendtgørelse om visse rørledningsanlæg på
søterritoriet og kontinentalsoklen.
§ 11.
Hvis et projekt forudsætter planlægning efter planloven, må VVM-myndigheden ikke meddele
tilladelse efter lovens § 25 eller en tilladelse, som erstatter tilladelsen efter lovens § 25, jf. denne
bekendtgørelses § 10, til at påbegynde projektet, før det nødvendige plangrundlag for projektet er
gældende efter planlovens regler herom.
Kapitel 8
Høringer og offentliggørelse m.v. af oplysninger, vedtagelser og afgørelser
§ 12.
Den planlæggende kommunalbestyrelse eller det planlæggende regionsråd, som efter lovens §
32, stk. 1, skal offentliggøre oplysninger eller efter lovens § 32, stk. 3, skal foretage en høring skal
foretage offentliggørelsen på den planlæggende myndigheds hjemmeside.
Stk. 2.
Den statslige planlæggende myndighed, som efter lovens § 32, stk. 1, skal offentliggøre
oplysninger, skal foretage offentliggørelsen på den planlæggende myndigheds hjemmeside. Den
statslige myndighed, som efter lovens § 32, stk. 3, skal foretage en høring skal foretage
offentliggørelsen på Høringsportalen.
Stk. 3.
Den planlæggende myndighed, som skal offentliggøre afgørelser og vedtagelser efter lovens
§§ 33 og 34, skal foretage offentliggørelsen på den planlæggende myndigheds hjemmeside.
Stk. 4.
De planlæggende myndigheder kan herudover foretage offentliggørelse ved brug af egnede
midler, såsom opslag inden for en vis radius af det berørte område for den pågældende plan eller det
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 316: Orientering om høring af 4 bekendtgørelser om visse rørledningsanlæg på søterritoriet og kontinentalsoklen, off-shorekonsekvensvurdering, refusion og miljøvurdering
pågældende program eller ved opslag i lokale medier. Den i stk. 1 og 2, nævnte offentliggørelse af
oplysninger eller offentliggørelse af høringer omfatter ikke berørte stater, jf. lovens § 32, stk. 1, nr. 3, og
§ 32, stk. 3, nr. 2 og 3.
§ 13.
VVM-myndigheden, som efter lovens § 35, stk. 1, skal offentliggøre oplysninger eller efter
lovens § 35, stk. 3, skal foretage en høring skal foretage offentliggørelsen af oplysningerne eller
høringen på myndighedens hjemmeside.
Stk. 2.
VVM-myndighedens afgørelser efter lovens § 21, som skal offentliggøres efter lovens § 36, og
de oplysninger vedrørende myndighedens afgørelser efter lovens § 25, som myndigheden efter lovens §
37, stk. 1, skal gøre tilgængelige for offentligheden og de berørte myndigheder, skal offentliggøres på
myndighedens hjemmeside.
Stk. 3.
VVM-myndighederne kan herudover foretage offentliggørelse ved brug af egnede midler,
såsom opslag inden for en vis radius af det berørte område for det pågældende projekt eller ved opslag i
lokale medier. Den i stk. 1, nævnte offentliggørelse af oplysninger eller offentliggørelse af høringer
omfatter ikke berørte stater, jf. lovens § 35, stk. 1, nr. 3, og § 35, stk. 3, nr. 2 og 3.
§ 14.
Formidling af oplysninger og fornødne høringer over oplysninger, som Miljøstyrelsen modtager
fra en anden stat, jf. lovens § 38, stk. 7, offentliggøres på Miljøstyrelsens hjemmeside.
Stk. 2.
Ud over offentliggørelse på Miljøstyrelsens hjemmeside, foretager Miljøstyrelsen i relevant
omfang offentliggørelse af de i stk. 1, nævnte oplysninger ved brug af egnede midler, såsom opslag
inden for en vis radius af det berørte område for den pågældende plan, det pågældende program eller det
pågældende projekt eller ved opslag i lokale medier.
Kapitel 9
Adskillelse mellem uforenelige funktioner
§ 15.
For at forebygge myndighedsinhabilitet jf. lovens § 40, skal en kommunalbestyrelse, et
regionsråd eller en statslig myndighed foretage en adskillelse af opgaver og beføjelser ved screening og
miljøvurdering af planer, programmer og projekter efter loven.
Stk. 2.
Myndighedsinhabilitet søges løst ved substitution, hvorved forstås, at en sideordnet eller
overordnet myndighed overtager sagen fra den inhabilitetsramte myndighed, jf. dog stk. 3.
Stk. 3.
Hvis substitution efter stk. 2 ikke er mulig, skal den inhabilitetsramte myndighed under
hensyntagen til omfanget og kompleksiteten i planen, programmet eller projektet efter loven som
minimum sikre, at de medarbejdere og chefer:
1) Der udarbejder planen eller programmet, ikke er de samme, der udfører opgaver og udøver
beføjelser som berørt myndighed i forhold til disse planer og programmer.
2) Der behandler ansøgning og træffer afgørelse på vegne af VVM-myndigheden ikke er de samme
som dem, der ansøger om det konkrete projekt.
Stk. 4.
Årsagen til myndighedsinhabilitet efter stk. 3 og den konkrete håndtering heraf skal noteres på
sagen og fremgå af afgørelsen.
Kapitel 10
Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser
§ 16.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. marts 2021.
Stk. 2.
Bekendtgørelse 913 af 30. august 2019 om samordning af miljøvurderinger og digital
selvbetjening m.v. for planer, programmer og konkrete projekter omfattet af lov om miljøvurdering af
planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) ophæves.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 316: Orientering om høring af 4 bekendtgørelser om visse rørledningsanlæg på søterritoriet og kontinentalsoklen, off-shorekonsekvensvurdering, refusion og miljøvurdering
2398225_0007.png
Stk. 3.
For projekter omfattet af § 3, stk. 5, hvor ansøgning efter lovens § 18 er modtaget i
Miljøstyrelsen ved bekendtgørelsens ikrafttræden, finder de hidtil gældende regler om
kompetencefordeling mellem Miljøstyrelsen og Kystdirektoratet i bekendtgørelse nr. 913 af 30. august
2019 fortsat anvendelse. Såfremt Miljø- og Fødevareklagenævnet ved behandlingen af en klage over en
afgørelse omfattet af § 3, stk. 5, som er truffet efter de hidtidige regler, træffer afgørelse om, at sagen
hjemvises til fornyet behandling i første instans, skal sagen behandles efter de hidtil gældende regler om
kompetencefordeling mellem Miljøstyrelsen og Kystdirektoratet i bekendtgørelse nr. 913 af 30. august
2019.
§ 17.
Bekendtgørelsen gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Miljøministeriet, den 22. februar 2021
Lea Wermelin
/ Paolo Perotti
Bilag 1
Ansøgningsskema
Nedenstående skema angiver de oplysninger, som skal indgives til myndighederne ved ansøgning af
projekter, der er omfattet af lovens bilag 2, jf. lovens § 21. Bygherren skal, hvor det er relevant for
ansøgningen om det konkrete projekt, tage hensyn til kriterierne i lovens bilag 6, når skemaet udfyldes.
Såfremt der allerede foreligger oplysninger om de indvirkninger, projektet kan forventes at få på
miljøet, medsendes disse oplysninger. Skemaet finder ikke anvendelse for sager, der behandles af
Naturstyrelsen og Energistyrelsen. Skemaets oplysningskrav er vejledende og fastsat under hensyntagen
til kriterierne i lovens bilag 5.
Basisoplysninger
Tekst
Projektbeskrivelse (kan vedlægges)
Navn, adresse, telefonnr. og e-mail på bygherre
Navn, adresse, telefonnr. og e-mail på kontaktperson
Projektets adresse, matr. nr. og ejerlav. For havbrug angives
anlæggets geografiske placering angivet ved koordinater for
havbrugets 4 hjørneafmærkninger i bredde/længde (WGS-
84 datum).
Projektet berører følgende kommune eller kommuner
(omfatter såvel den eller de kommuner, som projektet er
placeret i, som den eller de kommuner, hvis miljø kan
tænkes påvirket af projektet)
Oversigtskort i målestok eks. 1:50.000
Målestok angives.
For havbrug angives anlæggets placering på et søkort.
Kortbilag i målestok 1:10.000 eller 1:5.000 med indtegning Målestok angives:
af anlægget og projektet (vedlægges dog ikke for
strækningsanlæg).
Forholdet til VVM reglerne
Ja Nej
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 316: Orientering om høring af 4 bekendtgørelser om visse rørledningsanlæg på søterritoriet og kontinentalsoklen, off-shorekonsekvensvurdering, refusion og miljøvurdering
2398225_0008.png
Er projektet opført på bilag 1 til lov om miljøvurdering af
planer og programmer og konkrete projekter (VVM).
Er projektet opført på bilag 2 til lov om miljøvurdering af
planer og programmer og af konkrete projekter (VVM).
Projektets karakteristika
Tekst
1. Hvis bygherren ikke er ejer af de arealer, som projektet
omfatter angives navn og adresse på de eller den
pågældende ejer, matr. nr. og ejerlav
2. Arealanvendelse efter projektets realisering. Det
fremtidige samlede bebyggede areal i m
2
Det fremtidige samlede befæstede areal i m
2
Nye arealer, som befæstes ved projektet i m
2
3. Projektets areal og volumenmæssige udformning
Er der behov for grundvandssænkning i forbindelse med
projektet og i givet fald hvor meget i m
Projektets samlede grundareal angivet i ha eller m
2
Projektets bebyggede areal i m
2
Projektets nye befæstede areal i m
2
Projektets samlede bygningsmasse i m
3
Projektets maksimale bygningshøjde i m
Beskrivelse af omfanget af eventuelle nedrivningsarbejder i
forbindelse med projektet
4. Projektets behov for råstoffer i anlægsperioden
Råstofforbrug i anlægsperioden på type og mængde:
Vandmængde i anlægsperioden
Affaldstype og mængder i anlægsperioden
Spildevand til renseanlæg i anlægsperioden
Spildevand med direkte udledning til vandløb, søer, hav i
anlægsperioden
Håndtering af regnvand i anlægsperioden
Anlægsperioden angivet som mm/åå
mm/åå
Projektets karakteristika
Tekst
5. Projektets kapacitet for så vidt angår flow ind og ud samt
angivelse af placering og opbevaring på kortbilag af
råstoffet/produktet i driftsfasen:
Råstoffer
type og mængde i driftsfasen
Mellemprodukter
type og mængde i driftsfasen
Færdigvarer
type og mængde i driftsfasen
Vandmængde i driftsfasen
6. Affaldstype og årlige mængder, som følge af projektet i
driftsfasen:
Farligt affald:
Andet affald:
Spildevand til renseanlæg:
Spildevand med direkte udledning til vandløb, sø, hav:
Hvis ja, er der obligatorisk
VVM-pligtigt. Angiv punktet
på bilag 1:
Hvis ja, angiv punktet på
bilag 2:
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 316: Orientering om høring af 4 bekendtgørelser om visse rørledningsanlæg på søterritoriet og kontinentalsoklen, off-shorekonsekvensvurdering, refusion og miljøvurdering
2398225_0009.png
Håndtering af regnvand:
Projektets karakteristika
7. Forudsætter projektet etablering af selvstændig
vandforsyning?
8. Er projektet eller dele af projektet omfattet af
standardvilkår eller en branchebekendtgørelse?
9. Vil projektet kunne overholde alle de angivne
standardvilkår eller krav i branchebekendtgørelsen?
Ja Nej Tekst
Hvis »ja« angiv hvilke. Hvis
»nej« gå til punkt 10
Hvis »nej« angives og
begrundes hvilke vilkår, der
ikke vil kunne overholdes.
10. Er projektet eller dele af projektet omfattet af BREF-
Hvis »ja« angiv hvilke. Hvis
dokumenter?
»nej« gå til pkt. 12.
11. Vil projektet kunne overholde de angivne BREF-
Hvis »nej« angives og
dokumenter?
begrundes hvilke BREF-
dokumenter, der ikke vil
kunne overholdes.
12. Er projektet eller dele af projektet omfattet af BAT-
Hvis »ja« angiv hvilke. Hvis
konklusioner?
»nej« gå til punkt 14.
Projektets karakteristika
Ja Nej Tekst
13. Vil projektet kunne overholde de angivne BAT-
Hvis »nej« angives og
konklusioner?
begrundes hvilke BAT-
konklusioner, der ikke vil
kunne overholdes.
14. Er projektet omfattet af en eller flere af Miljøstyrelsens
Hvis »ja« angives navn og
vejledninger eller bekendtgørelser om støj eller eventuelt
nr. på den eller de
lokalt fastsatte støjgrænser?
pågældende vejledninger
eller bekendtgørelser.
Hvis »nej« gå til pkt. 17.
15. Vil anlægsarbejdet kunne overholde de eventuelt lokalt
Hvis »nej« angives
fastsatte vejledende grænseværdier for støj og vibrationer?
overskridelsens omfang og
begrundelse for
overskridelsen
16. Vil det samlede projekt, når anlægsarbejdet er udført,
Hvis »nej« angives
kunne overholde de vejledende grænseværdier for støj og
overskridelsens omfang og
vibrationer?
begrundelse for
overskridelsen
17. Er projektet omfattet Miljøstyrelsens vejledninger,
Hvis »ja« angives navn og
regler og bekendtgørelser om luftforurening?
nr. på den eller de
pågældende vejledninger,
regler eller bekendtgørelser.
Hvis »nej« gå til pkt. 20.
18. Vil anlægsarbejdet kunne overholde de vejledende
Hvis »Nej« angives
grænseværdier for luftforurening?
overskridelsens omfang og
begrundelse for
overskridelsen.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 316: Orientering om høring af 4 bekendtgørelser om visse rørledningsanlæg på søterritoriet og kontinentalsoklen, off-shorekonsekvensvurdering, refusion og miljøvurdering
2398225_0010.png
19. Vil det samlede projekt, når anlægsarbejdet er udført,
kunne overholde de vejledende grænseværdier for
luftforurening?
20. Vil projektet give anledning til støvgener eller øgede
støvgener
I anlægsperioden?
I driftsfasen?
Projektets karakteristika
Ja Nej Tekst
21. Vil projektet give anledning til lugtgener eller øgede
Hvis »ja« angives omfang og
lugtgener
forventet udbredelse.
I anlægsperioden?
I driftsfasen?
22. Vil anlægget som følge af projektet have behov for
Hvis »ja« angives og
belysning som i aften og nattetimer vil kunne oplyse
begrundes omfanget.
naboarealer og omgivelserne
I anlægsperioden?
I driftsfasen?
23. Er anlægget omfattet af risikobekendtgørelsen, jf.
bekendtgørelse om kontrol med risikoen for større uheld
med farlige stoffer nr. 372 af 25. april 2016?
Projektets placering
Ja Nej Tekst
24. Kan projektet rummes inden for lokalplanens generelle
Hvis »nej«, angiv hvorfor:
formål?
25. Forudsætter projektet dispensation fra gældende bygge-
Hvis »ja« angiv hvilke:
og beskyttelseslinjer?
26. Indebærer projektet behov for at begrænse anvendelsen
af naboarealer?
27. Vil projektet kunne udgøre en hindring for anvendelsen
af udlagte råstofområder?
28. Er projektet tænkt placeret indenfor kystnærhedszonen?
Projektets placering
Ja Nej Tekst
29. Forudsætter projektet rydning af skov?
(skov er et bevokset areal med træer, som danner eller
indenfor et rimeligt tidsrum ville danne sluttet skov af
højstammede træer, og arealet er større end �½ ha og mere
end 20 m bredt.)
30. Vil projektet være i strid med eller til hinder for
realiseringen af en rejst fredningssag?
31. Afstanden fra projektet i luftlinje til nærmeste
beskyttede naturtype i henhold til naturbeskyttelseslovens §
3.
32. Er der forekomst af beskyttede arter og i givet fald
hvilke?
Hvis »Nej« angives
overskridelsens omfang og
begrundelse for
overskridelsen.
Hvis »ja« angives omfang og
forventet udbredelse.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 316: Orientering om høring af 4 bekendtgørelser om visse rørledningsanlæg på søterritoriet og kontinentalsoklen, off-shorekonsekvensvurdering, refusion og miljøvurdering
2398225_0011.png
33. Afstanden fra projektet i luftlinje til nærmeste fredede
område.
34. Afstanden fra projektet i luftlinje til nærmeste
internationale naturbeskyttelsesområde (Natura 2000-
områder, habitatområder, fuglebeskyttelsesområder og
Ramsarområder).
35. Vil projektet medføre påvirkninger af overfladevand
Hvis »ja« angives hvilken
eller grundvand, f.eks. i form af udledninger til eller fysiske
påvirkning, der er tale om.
ændringer af vandområder eller grundvandsforekomster?
36. Er projektet placeret i et område med særlige
drikkevandinteresser?
37. Er projektet placeret i et område med registreret
jordforurening?
38. Er projektet placeret i et område, der i kommuneplanen
er udpeget som område med risiko for oversvømmelse.
39. Er projektet placeret i et område, der, jf.
oversvømmelsesloven, er udpeget som risikoområde for
oversvømmelse?
Projektets placering
Ja Nej Tekst
40. Er der andre lignende anlæg eller aktiviteter i området,
der sammen med det ansøgte må forventes at kunne
medføre en øget samlet påvirkning af miljøet (Kumulative
forhold)?
41. Vil den forventede miljøpåvirkning kunne berøre
nabolande?
42. En beskrivelse af de tilpasninger, ansøger har foretaget
af projektet inden ansøgningen blev indsendt og de
påtænkte foranstaltninger med henblik på at undgå,
forebygge, begrænse eller kompensere for væsentlige
skadelige virkninger for miljøet?
43. Undertegnede erklærer herved på tro og love rigtigheden af ovenstående oplysninger.
Dato:________________________ Bygherre/anmelder:___________________________________
Vejledning
Skemaet udfyldes af bygherren eller dennes rådgiver baseret på bygherrens viden om eget projekt
sammenholdt med de oplysninger og vejledninger, der henvises til i skemaet. Det forudsættes således, at
bygherren eller dennes rådgiver er fortrolig med den miljølovgivning, som projektet omfattes af.
Bygherren skal ikke gennem præcise beregninger angive projektets forventede påvirkninger men alene
tage stilling til overholdelsen af vejledende grænseværdier og angivne miljøforhold baseret på de
oplysninger, der kan hentes på offentlige hjemmesider.
Farverne »rød/gul/grøn« angiver, hvorvidt det pågældende tema kan antages at kunne medføre, at
projektet vurderes at kunne påvirke miljøet væsentligt og dermed være VVM-pligtigt. »Rød« angiver en
stor sandsynlighed for VVM-pligt og »grøn« en minimal sandsynlighed for VVM-pligt. Hvis feltet er
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 316: Orientering om høring af 4 bekendtgørelser om visse rørledningsanlæg på søterritoriet og kontinentalsoklen, off-shorekonsekvensvurdering, refusion og miljøvurdering
2398225_0012.png
sort, kan spørgsmålet ikke besvares med ja eller nej. VVM-pligten afgøres dog af VVM-myndigheden. I
de fleste tilfælde vil kommunen være VVM-myndighed.
Bygherres eller dennes rådgivers udfyldelse af skemaet er omfattet af straffelovens § 161 om strafansvar
ved afgivelse af urigtige oplysninger til en offentlig myndighed.
Officielle noter
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/42/EF af
27. juni 2001 om vurdering af bestemte planers og programmers indvirkning på miljøet, EF-tidende 2001, nr. L 197, s. 30, og
dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/92/EU af 13. december 2011 om vurdering af visse offentlige og private
projekters indvirkning på miljøet (VVM-direktivet), EU-Tidende 2012, nr. L 26, side 1, som ændret ved Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2014/52/EU af 16. april 2014 om ændring af direktiv 2011/92/EU af 13. december 2011 om vurdering af
visse offentlige og private projekters indvirkning på miljøet, EU-tidende 2014, nr. L 124, side 1.
1)