Vedbæk den 20. maj 2021
Kære klima-, energi- og forsyningsordførere,
Vedr.: Energiaftale 2021
Med udgangspunkt i de erfaringer, som vi har gjort i forbindelse med forløbet af det kystnære
havvindmølle projekt i Jammerland Bugt ved Kalundborg i særdeleshed og generelt med åben-dør-
ordningen, kan vi fuldt ud tilslutte os de politiske tanker om, at åben-dør-ordningen uden for 15 km-zonen
fjernes. Dette for at tilgodese, at samfundet (den danske statskasse) får en reel mulighed for op opnå
lejeindtægter af de havarealer, som stilles til rådighed for projektudviklerne gennem offentlige
udbudsforretninger. I modsætning til de mulige naturgas- og olieforekomster i den oprindelige lovgivning
for Nordsøen, hvor åben-dør-ordningen stammer fra i VE-lovgivningen, hersker der ingen usikkerhed om
vindkraftens tilstedeværelse i hele den danske økonomiske zone til havs.
For alle de vedtagne og planlagte kystnære havvindmølleprojekter er det et fælles karaktertræk, at der har
været og fortsat er massiv lokal modstand. En modstand, der har mange forskellige rødder. De gælder
hensynet til naturen i den kystnære zone. Det gælder hensynet til lokale udviklingsmuligheder eller måske
snarere begrænsende rammer for den mulige lokale udvikling. Det gælder hensynet til de rekreative
værdier i og omkring det kystnære område. Konflikten er åbenbar over for specielt havdykænderne i disse
relativt lavvandede områder. De lever mestendels af blåmuslinger, som de henter op fra havbunden indtil
20 meters dybde. Der er således en lang række gode grunde til, at åben-dør-ordningen også bliver lukket
ned indenfor denne 15 km zone fra kysten.
Hvis muligheden for at fastholde åben-dør-ordningen på trods af ovenstående er politisk ønskelig indenfor
denne 15 km zone fra kysten, så vil vi godt foreslå følgende i relation til den kommunale vetoret:
1. Den kommunale vetoret kommer til at omfatte udstedelsen af forundersøgelsestillad-
elser.
2. Den kommunale vetoret kommer også til at omfatte udstedelsen af en etablerings-
tilladelse.
Ad 1.: Forundersøgelsestilladelser.
Den lokale kommunalbestyrelse kan have en principiel holdning til, at man ikke på den konkrete lokation,
som en ansøgning om forundersøgelsestilladelse omfatter, at hensynet til landskabelige værdier, hensynet
til turismen i lokalområdet, hensynet til den potentielle kommunale udviklingsmulighed tilsiger, at
kommunalbestyrelsen ønsker at friholde området for havvindmølleparker. Den kommunale vetoret vil i
denne sammenhæng medvirke til en hurtig afklaring af, at det ikke vil kunne lade sig gøre. Det vil spare
projektudviklerne for de relativt store og muligvis forgæves omkostninger til at få udarbejdet en VVM-
redegørelse for det potentielle projekt. Lokal usikkerhed om det pågældende områdes fremtid vil relativt
hurtigt kunne afklares og langvarige de facto arealreservationer kan undgås.
Ad 2.: Etableringstilladelser.
Det kunne være helt legitimt, at en kommunalbestyrelse kunne have en interesse i på en eller anden måde
at udnytte kystnærhedszonen til høst af vedvarende energi. Det er vigtigt, at kommunalbestyrelsen får
afgørende indflydelse på indpasningen af en havvindmøllepark tæt på kysten i lokalområdet. Denne