EKSPERTVURDERING
TIL:
FRA:
EMNE:
Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg
Nordjyske Vandselskabers Samarbejdsforum
Lovgivningen vedrørende spildevand, håndtering af overfladevand og
klimatilpasning
15. marts 2021
DATO:
PROBLEMET:
Spildevandshåndteringen i Danmark reguleres primært efter tre love: Miljøloven,
Vandsektorloven og Betalingsloven. Hertil kommer andre vigtige lovgivningselementer,
herunder bestemmelser vedrørende klima og bæredygtighed. Samspillet mellem lovene er
komplekst og ikke altid uden problemer. Der er fx en skæv finansiering af de opgaver, som
spildevandsselskaberne har - herunder stigende ikke-finansierede omkostninger til
klimasikringstiltag og regnvandshåndtering.
Betalingsloven for spildevandsanlæg var
stærkt påkrævet, da den blev vedtaget i slutningen af
’erne,
men trænger nu til en
revision.
UDFORDRINGERNE P.T.:
I forhold til
Betalingsloven,
er der indbygget en alvorlig skævhed mellem på den ene side de,
der forurener eller belaster med spildevand og regn- og overfladevand, og på den anden side
de, der betaler. Det betyder, at hr. og fru Jensen, som betaler for egen spildevandsafledning,
ikke kun finansierer egen miljøbelastning men også en masse andet. I takt med at
spildevandselskaberne pålægges flere nye opgaver - fx i forbindelse med klimasikring og
påtvungne trappemodelsrabatter til erhvervslivet - er denne skævhed de sidste 10
–
15 år
vokset til
–
for spildevandsselskaberne at se - urimelige proportioner.
Spildevandsselskaberne er de bedst egnede til at varetage opgaver så som klimasikring og
regnvandshåndtering. Da spildevandsselskaberne efter
Vandsektorloven
er sat i verden som
hvile-i-sig-selv monopoler og til at håndtere og udføre behandling af spildevand
–
kan de kun
opkræve for spildevandsomkostningen. Dog er det regnvandshåndteringen og
klimatilpasningen, der dræner kassen hos selskaberne. Oven i dette medvirker kravene fra
Konkurrencestyrelsen om årlige effektiviseringer til at vanskeliggøre udførelsen af de basale
opgaver.
Siden reformerne af vandsektoren for 10 år siden, har gratis tilslutningsafgift for nye
boligenheder på eksisterende kloakerede grunde kostet de øvrige tvungne interessenter i
kloakforsyningen over en milliard kr. på landsplan. Det kan kun finansieres ved at hæve
taksten. Derfor er det nødvendigt at få præciseret i loven, at der skal betales
tilslutningsbidrag pr. boligenhed uanset hvilken konstruktion, man befinder sig i.