Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 306
Offentligt
2394996_0001.png
Lovtidende A
2021
Udgivet den 13. maj 2021
Nr. 886.
11. maj 2021.
Bekendtgørelse om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2021
I medfør af tekstanmærkning nr. 119 ad 29.29.04 til § 29
på finansloven for finansåret 2021 fastsættes:
Kapitel 1
Formål og definitioner
§ 1.
Formålet med bekendtgørelsen er at fastlægge ram‐
merne for tildeling og udbetaling af tilskud fra den statslige
Bredbåndspulje til projekter om etablering af næstegenerati‐
onsnet (NGA-net) til højhastighedsbredbånd.
§ 2.
Tilskud til etablering af bredbåndsnet efter denne
bekendtgørelse udgør statsstøtte i medfør af artikel 107,
stk. 1, i Traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmå‐
de. Støtteordningen er notificeret efter Europa-Kommission‐
ens forordning nr. 651/2014/EU af 17. juni 2014 om visse
kategorier af støttes forenelighed med det indre marked i
henhold til traktatens artikel 107 og 108 (den generelle
gruppefritagelsesforordning), EU-Tidende 2014, nr. L 187,
s. 1, og administreres i overensstemmelse hermed.
§ 3.
I denne bekendtgørelse forstås ved følgende:
1)
Næstegenerationsnet (NGA-net): Fiberbaserede ad‐
gangsnet (FTTx), avancerede opgraderede kabel-tv-
net og visse avancerede trådløse net, der muliggør
vedvarende høje hastigheder til den enkelte abon‐
nent. Nettet skal kunne levere stabile tjenester ved
meget høj hastighed pr. abonnent gennem optiske (el‐
ler tilsvarende teknologi) backhaulnet, der er tilstræk‐
keligt tæt på brugeren til, at leveringen af meget høj
hastighed reelt kan garanteres, understøtte en bred vif‐
te af avancerede digitale tjenester, bl.a. konvergerede
all-IP-tjenester, samt have markant højere uploadha‐
stigheder (sammenlignet med basale bredbåndsnet).
2)
Mobilteknologier: Teknologier, som er omfattet af
standarder offentliggjort af ETSI i EN 301 908 serien.
3)
Partnerskab: En gruppe bestående af en eller flere
bredbåndsudbydere, en sammenslutning af borgere og
virksomheder samt eventuelt en kommune, som øn‐
sker at medvirke til etablering af NGA-net i et projekt
omfattet af § 4.
4)
Sammenslutning af borgere og virksomheder: En for‐
ening eller lignende, der enten er stiftet til formålet
eller tidligere er stiftet til et andet formål. I sammen‐
slutningen skal der være medlemmer, i form af borge‐
6)
5)
re eller virksomheder, der repræsenterer hver enkelt
adresse, der deltager i projektet, jf. § 4.
Sammenhængende område: Et område bestående af
to eller flere tilskudsberettigede adresser, der ligger
i samme lokalområde, og som i henhold til Energisty‐
relsens kortlægning, jf. § 5, har medtaget alle tilskud‐
sberettigede adresser inden for området.
Netejer: Den udbyder af elektroniske kommunikati‐
onsnet eller -tjenester, der på ethvert givet tidspunkt
i den i § 23, stk. 6, afgrænsede periode, ejer, lejer
eller på anden måde råder over de for levering af
kommunikationstjenester nødvendige frekvenser eller
kanaler i et støttet elektronisk kommunikationsnet.
Kriseramt: Som defineret i artikel 2, nr. 18, i den
generelle gruppefritagelsesforordning.
Bitstrømsadgang: Et produkt, der sætter den adgangs‐
søgende udbyder af elektroniske kommunikationsnet
eller -tjenester i stand til at levere kommunikationstje‐
nester til den forbundne slutbruger.
Annoncering af projekt: Ansøger skal forud for ind‐
sendelse af ansøgning om tilskud foretage en teknolo‐
gineutral konkurrenceudsættelse af projektet efter en
åben, gennemsigtig og ikke-diskriminerende udvæl‐
gelsesprocedure, jf. nærmere § 6, stk. 2.
Bredbåndsudbyder: Begrebet bredbåndsudbyder dæk‐
ker over selskaber mv., der tilbyder internetadgang
med én eller flere typer bredbåndsteknologier, fx an‐
tenneforeninger, mobilselskaber, fiberselskaber mv.
En bredbåndsudbyder kan udbyde bredbåndstjenester
til slutkunder eller engroskunder eller begge dele.
Interesseforbunden virksomhed: En virksomhed, der
er interesseforbunden med en eller flere af projektets
samarbejdsparter på grund af et indbyrdes ejerforhold,
en bestemmende eller betydelig indflydelse eller fami‐
liemæssige relationer.
Tilslutning: Ved tilslutning forstås, at der er etableret
forbindelse og tilslutningsstik helt ind i huset på den
enkelte adresse. Det er derimod ikke en forudsætning
for tilskuddet, at der er et aktivt abonnement på adres‐
sen.
Store og mellemstore private virksomheder: Ved sto‐
re og mellemstore private virksomheder forstås virk‐
somheder, der beskæftiger 50 eller flere årsværk, og
7)
8)
9)
10)
11)
12)
13)
DB000322
Klima-, Energi- og Forsyningsmin.,
Energistyrelsen, j.nr. 2021-3711
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 306: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2021 (bredbåndspuljen)
11. maj 2021.
2
Nr. 886.
hvis årlige omsætning og/eller årlige samlede balance
overstiger 10 mio. EUR.
14) Små private virksomheder: Ved små private virksom‐
heder forstås virksomheder, der beskæftiger færre end
50 årsværk, herunder enkeltmandsvirksomheder, samt
virksomheder, hvis årlige omsætning og årlige samle‐
de balance maksimalt er 10 mio. EUR.
Stk. 2.
Ved anvendelse af denne bekendtgørelse gælder
endvidere definitionerne i lov om elektroniske kommunika‐
tionsnet og -tjenester og lov om graveadgang, etablering
og udnyttelse af infrastruktur til telekommunikationsformål
samt udnyttelse af infrastruktur på tværs af forsyningssekto‐
rer m.v.
Kapitel 2
Vilkår for tilskudsberettigelse og kortlægning
§ 4.
Energistyrelsen kan efter ansøgning yde tilskud til
projekter om etablering af næstegenerationsnet (NGA-net)
til højhastighedsbredbånd.
Stk. 2.
Tilskud kan ydes til projekter, der udgør et sam‐
menhængende område, jf. § 3, stk. 1, nr. 5, og kan dække
investeringsomkostninger ved bredbåndsrelaterede anlægs‐
arbejder, herunder etablering af passiv fysisk infrastruktur.
Stk. 3.
Der kan ydes tilskud til dækning med højhastig‐
hedsbredbånd, såkaldte NGA-net, til boliger, virksomheder
og sommerhuse.
Stk. 4.
Der kan dog ikke ydes tilskud til følgende:
1) Dækning af adresser, som er beliggende i byzone.
2) Dækning af adresser ejet af staten, en kommune eller
region (offentligt ejede adresser).
3) Etablering af bredbåndsforbindelser til samlet nybyg‐
geri eller ny-udstykninger. Dog kan enkeltstående ny‐
byggeri eller en enkeltstående ny-udstykning modtage
tilskud.
Stk. 5.
Der kan ikke ydes tilskud til partnerskaber, jf.
§ 3, stk. 1, nr. 3, hvor udbetalingen skal ske til en part,
der på ansøgningstidspunktet ikke har efterkommet et krav
om tilbagebetaling af tilskud, herunder tilbagebetaling af
tilskud, som Europa-Kommissionen har erklæret ulovlig og
uforenelig med statsstøttereglerne. Der kan endvidere ikke
ydes tilskud til partnerskaber, hvor udbetalingen skal ske
til en part, der må anses for kriseramt, jf. § 3, nr. 7, efter
statsstøttereglerne.
Stk. 6.
Det NGA-net, der etableres med tilskud, skal ved
etableringen kunne levere stabile, oplevede hastigheder på
mindst 100 Mbit/s download og 30 Mbit/s upload.
Stk. 7.
Mobilteknologier kan ikke indgå i projekter, hvor
der i det pågældende område er stillet dækningskrav i for‐
bindelse med en frekvensauktion afholdt af Energistyrelsen.
§ 5.
For at kunne anses som tilskudsberettiget må en
adresse maksimalt have adgang til 10 Mbit/s download og/
eller 2 Mbit/s upload. Dog kan et projekt inkludere op til 5
pct. adresser med adgang til downloadhastigheder på mere
end 10 Mbit/s, men maksimalt 20 Mbit/s.
Stk. 2.
Energistyrelsen kortlægger de tilskudsberettigede
adresser, der kan indgå i projekter omfattet af § 4, og offent‐
liggør et interaktivt kort med en oversigt over disse adresser,
jf. § 9, stk. 2. Kortet indeholder også andre oplysninger
om adresser, som anvendes til pointgivning i den objektive
pointmodel, jf. § 9, stk. 2. I kortlægningen indgår en vur‐
dering af, om det kan forventes, at adressen vil få bedre
dækning inden for de kommende tre år.
Stk. 3.
Energistyrelsen indhenter oplysninger til brug for
kortlægningen, jf. stk. 2, fra udbydere af elektroniske kom‐
munikationsnet og -tjenester. I den forbindelse fastsætter
Energistyrelsen en frist for udbydernes afgivelse af oplys‐
ninger. Efter udløbet af denne frist vil det ikke være muligt
for udbyderne at få ændret kortlægningen med nye oplysnin‐
ger om egen dækning, med mindre dette skyldes indsigelser
fra andre parter, jf. stk. 4.
Stk. 4.
Energistyrelsen fastsætter en frist for indsigelser
over kortlægningen i forhold til de oplysninger, som fremgår
om adresser på det i stk. 2 omtalte kort over tilskudsberet‐
tigede adresser. Efter udløbet af denne frist vil det ikke
længere være muligt at få ændret en adresses status. Dog
kan Energistyrelsen frem til tidspunktet for afgørelser om
tilskud ændre adressers status i kortlægningen, såfremt dette
skyldes fejl i BBR-registeret. Efter Energistyrelsen har truf‐
fet afgørelser om tilskud, kan der ikke foretages ændringer i
kortlægningen.
Kapitel 3
Ansøgninger og ansøgningsrunde
§ 6.
Energistyrelsen foretager offentlige indkaldelser af
ansøgninger om tilskud.
Stk. 2.
Ansøgning om tilskud indsendes til Energistyrel‐
sen af en kommune eller en sammenslutning af borgere og
virksomheder på vegne af det partnerskab, der medvirker
i projektet. Energistyrelsen fastsætter, hvordan indsendelse
af ansøgninger skal ske, samt fastsætter retningslinjer og
frist for annoncering af projektet med henblik på valg af
bredbåndsudbyder.
Stk. 3.
Ansøgningen skal være fyldestgørende og indehol‐
de den information og dokumentation, der er nødvendig for
sagsbehandlingen, jf. § 7, og skal underskrives af den, der
tegner partnerskabet, det vil sige den deltager, der har indgi‐
vet ansøgningen, jf. stk. 2. Ansøgeren skal efter anmodning
fra Energistyrelsen fremsende yderligere oplysninger, der er
nødvendige for at vurdere ansøgningen.
Stk. 4.
Energistyrelsen kan meddele afslag på en ansøg‐
ning, hvis en fyldestgørende ansøgning ikke er modtaget
inden ansøgningsfristen, eller hvis ansøgeren ikke efter an‐
modning har indsendt en fyldestgørende ansøgning eller
nødvendige oplysninger om projektet inden en fastsat frist.
Stk. 5.
Der kan ikke ansøges om tilskud til de samme
adresser i flere projekter i samme ansøgningsrunde.
§ 7.
Ansøgning om tilskud skal indeholde følgende:
1) liste over adresser i projektet, herunder placering af
disse i et sammenhængende område, som kan dannes
på Energistyrelsens interaktive kort, jf. § 5, stk. 2,
2) projektets start- og afslutningsdato,
3) beskrivelse af partnerskabet, herunder beskrivelse af
dets organisering, ansvarsfordeling og ledelse,
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 306: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2021 (bredbåndspuljen)
11. maj 2021.
3
Nr. 886.
4)
5)
6)
7)
8)
9)
fuldmagt fra deltagere på de adresser, der deltager i
projektet, samt fra de øvrige medlemmer af partnerska‐
bet, fx bredbåndsudbyder og kommune, til den, som
tegner partnerskabet, hvorefter denne kan søge på alle
deltageres vegne. Den af Energistyrelsen udarbejdede
skabelon for fuldmagt skal anvendes. Fuldmagten skal
indeholde en bekræftelse på, at fuldmagtsgiver ikke har
viden om, at der allerede er eller vil komme dækning
på egen adresse med højere hastighed end de tilskud‐
sberettigede, jf. § 5, stk. 1,
budget for projektet, herunder bredbåndsudbyderens
egen investering, angivelse af egenbetaling, jf. § 12,
stk. 2, samt medfinansiering fra kommunen, jf. § 12,
stk. 3, hvis en sådan deltager i projektet,
oplysninger fra partnerskabet, hvis partnerskabet har
modtaget eller vil modtage anden statsstøtte til det an‐
søgte bredbåndsprojekt. Oplysningerne skal indeholde
navnet på den støttetildelende myndighed, det eksakte
støttebeløb samt hvilke støtteberettigede omkostninger,
som støtten vedrører,
bekræftelse på, at det net, hvortil der søges om støtte,
ikke allerede er etableret med en hastighed, som over‐
stiger de i § 5, stk. 1, beskrevne hastigheder,
erklæring om, at virksomheden ikke er kriseramt, og
erklæring om tilbagebetaling af støtte, jf. § 4, stk.
5. Energistyrelsens skabeloner for disse erklæringer
skal benyttes. Erklæringerne skal være underskrevet af
et ledende medlem af den virksomhed, tilskuddet skal
udbetales til, typisk en bredbåndsudbyder, og
bekræftelse på, at projektet kun vil blive gennemført,
hvis der opnås støtte.
en ny tilskudsprocent. Tilsagnsbeløbet og tilskudsprocenten
for det ændrede projekt kan ikke være højere end det oprin‐
deligt godkendte tilsagnsbeløb og tilskudsprocent. Ændrin‐
gen må ikke gennemføres af ansøgeren, før Energistyrelsens
godkendelse foreligger.
Stk. 2.
Anmodning om ændring af et projekt, jf. stk. 1,
skal indsendes til Energistyrelsen uden ugrundet ophold, og
senest inden sagen er afsluttet i Energistyrelsen ved udbeta‐
ling af tilskuddet.
Kapitel 4
Tilsagn om tilskud
§ 11.
I forbindelse med tilsagn om tilskud fastsætter Ener‐
gistyrelsen et tilskudsgrundlag i form af et godkendt budget
for projektet, herunder en frist for hvornår projektet senest
skal være afsluttet.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan nedsætte det ansøgte tilskud‐
sgrundlag, bl.a. hvis:
1) de oplyste omkostninger vurderes for højt ansat,
2) der i budgettet for projektet er medtaget følgearbejder
af urimeligt stort omfang,
3) de oplyste omkostninger skønnes at omfatte arbejder
uden betydning for projektet,
4) der ikke er modregnet opnåede eller forventede tilbage‐
krediteringer, rabatter og lignende, eller
5) der er medtaget omkostninger, hvortil der ikke kan
ydes tilskud.
Stk. 3.
Energistyrelsen fastsætter i tilsagnet en tilskuds‐
procent, der er forholdet mellem tilsagnet om tilskud og det
godkendte ansøgningsbudget.
Stk. 4.
Tilsagn om tilskud meddeles for et maksimalt til‐
skudsbeløb, dog således at udbetaling af tilskud, herunder
eventuel rateudbetaling, ikke kan overstige den fastsatte til‐
skudsprocent.
Stk. 5.
Energistyrelsen kan fastsætte yderligere vilkår for
tilsagn om tilskud.
Kapitel 5
Tilskudsberettigede omkostninger og vilkår om
medfinansiering
§ 12.
Der kan ydes tilskud til projekter omfattet af § 4
med op til 125.000 kr. pr. adresse i gennemsnit beregnet på
baggrund af de samlede tilskudsberettigede omkostninger,
der indgår i projektet, jf. § 13.
Stk. 2.
For hver adresse, der indgår i projektet, skal der
bidrages med en egenbetaling på mindst 4.000 kr. i gennem‐
snit inklusive merværdiafgift (moms) til projektets finansie‐
ring. Bidrag fra bredbåndsudbyderen eller kommunen kan
ikke medregnes som en del af de gennemsnitlige 4.000 kr.
pr. adresse.
Stk. 3.
For hver adresse, der indgår i projektet, skal udby‐
deren bidrage med mindst 4.000 kr. eksklusive merværdiaf‐
gift (moms) til projektets finansiering.
Stk. 4.
Hvis en kommune deltager i et projekt, skal kom‐
munen bidrage med midler til finansiering af projektet.
§ 8.
Ansøgere skal bekræfte, at projektet er annonceret
efter de retningslinjer, som Energistyrelsen offentliggør ved
indkaldelse af ansøgninger, jf. § 6, samt at valget af, hvem
der skal etablere og eje projektets infrastruktur, er sket på
baggrund af resultatet af denne annoncering.
§ 9.
Indsendte ansøgninger vil blive vurderet og priori‐
teret af Energistyrelsen efter udløbet af ansøgningsfristen,
hvorefter Energistyrelsen vil meddele tilsagn om tilskud til
tilskudsberettigede ansøgere inden for de midler, der er til
rådighed, samt afslag på de resterende ansøgninger.
Stk. 2.
Der anvendes en objektiv pointmodel til priorite‐
ring af de indkomne ansøgninger, som lever op til de krav,
der gælder for tilskudsordningen, jf. bilag 1 og 2.
Stk. 3.
Hvis de resterende midler ikke er tilstrækkelige
til at kunne dække det ansøgte beløb til det næste projekt
i rækkefølgen fuldt ud, kan Energistyrelsen foretage en
skønsmæssig vurdering af, hvorvidt det er hensigtsmæssigt
at tilbyde et tilsagn om delvist tilskud til dette projekt.
§ 10.
Energistyrelsen kan efter ansøgning godkende, at
et projekt ændres, herunder en eventuel udsættelse af pro‐
jektets afslutningsdato, jf. § 7. Ændringen kan godkendes,
når den er i overensstemmelse med projektets oprindelige
formål, og det ændrede projekt fortsat opfylder kriterierne
for tilskud på ansøgningstidspunktet. I forbindelse med god‐
kendelsen af ændringen fastsættes et nyt tilsagnsbeløb og
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 306: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2021 (bredbåndspuljen)
11. maj 2021.
4
Nr. 886.
§ 13.
De tilskudsberettigede omkostninger, jf. § 12, er de
investeringsomkostninger ved anlægsarbejdet, der er nød‐
vendige for at etablere NGA-net til adresser omfattet af
et projekt, jf. § 4. Indirekte omkostninger (overhead) kan
medtages som projektomkostning og beregnes som højst 18
pct. af lønomkostningerne.
Stk. 2.
Omkostningerne opgøres eksklusive merværdiaf‐
gift (moms). Ved opgørelsen af de tilskudsberettigede om‐
kostninger modregnes opnåede eller forventede tilbagekre‐
diteringer, rabatter eller lignende.
Stk. 3.
Ved køb af varer eller tjenesteydelser fra en in‐
teresseforbunden virksomhed udgør de tilskudsberettigede
omkostninger alene den interesseforbundne virksomheds
faktisk afholdte og betalte kostpris for varerne/tjenesteydel‐
serne.
Stk. 4.
De tilskudsberettigede omkostninger omfatter ikke:
1) finansieringsomkostninger,
2) omkostninger forbundet med én samarbejdsparts beta‐
ling til en anden samarbejdspart i samme projekt, og
3) omkostninger til drift af det etablerede NGA-net, her‐
under efterlevelse af krav om åben adgang til den etab‐
lerede infrastruktur.
Kapitel 6
Udbetaling af tilskud
§ 14.
Energistyrelsen fastlægger, hvordan ansøgning om
udbetaling af tilskud skal indgives.
Stk. 2.
Ansøgningen om udbetaling af tilskud skal indsen‐
des til Energistyrelsen inden tre måneder efter projektets af‐
slutning. Energistyrelsen kan træffe afgørelse om, at tilsag‐
net bortfalder, hvis ansøgning om udbetaling ikke indgives
rettidigt.
Stk. 3.
Udbetaling af tilskud er betinget af:
1) at projektet er gennemført som beskrevet i tilsagnet
med eventuelle senere ændringer, jf. § 10, stk. 1,
herunder at den anførte tilslutningsprocent er opnået,
bredbåndsudbyderens investering, egen- og medfinan‐
siering er givet, og at den etablerede infrastruktur vil
kunne levere stabile, oplevede hastigheder på mindst
100 Mbit/s download og 30 Mbit/s upload,
2) at der kun er anvendt momsregistrerede virksomhe‐
der til udførelse eller levering af tilskudsberettigede
arbejdsopgaver, for hvilke der kræves betaling, og
3) at der til ansøgningen vedlægges en rapport, der er eg‐
net til offentliggørelse, om projektet og dets resultater.
Stk. 4.
Energistyrelsen kan fravige betingelsen i stk. 3,
nr. 2, når de tilskudsberettigede aktiviteter er momsfritaget i
henhold til lov om merværdiafgift (momsloven).
Stk. 5.
Ansøgningen om udbetaling skal være fyldestgø‐
rende og indeholde den information og dokumentation, der
er nødvendig for sagsbehandlingen. Ansøgeren skal efter an‐
modning fra Energistyrelsen aflevere yderligere oplysninger,
der er nødvendige for at vurdere ansøgningen.
§ 15.
Enhver, der søger om udbetaling af tilskud efter
denne bekendtgørelse, er forpligtet til efter anmodning fra
Energistyrelsen at afgive enhver oplysning, der har betyd‐
ning for udbetalingen af tilskuddet.
§ 16.
Ansøgning om udbetaling af tilskud skal indehol‐
de et projektregnskab, der angiver de afholdte og betalte
tilskudsberettigede omkostninger. Regnskabet skal være un‐
derskrevet af den partner, der ejer den infrastruktur, der
er etableret i projektet, og skal være vedlagt en liste over
regnskabsbilagene samt en ledelseserklæring udformet efter
Energistyrelsens anvisning.
Stk. 2.
Såfremt tilskudsmodtageren er en stor eller mel‐
lemstor privat virksomhed skal slutregnskabet revideres og
påtegnes af en godkendt revisor, når anmodningen om til‐
skud er på over 1 mio. kr. Regnskabet revideres i overens‐
stemmelse med en revisionsinstruks udarbejdet af Energisty‐
relsen.
Stk. 3.
Såfremt tilskudsmodtageren er en lille privat virk‐
somhed skal slutregnskabet revideres og påtegnes af en god‐
kendt revisor, når anmodningen om tilskud er over 500.000
kr. Regnskabet revideres i overensstemmelse med en revisi‐
onsinstruks udarbejdet af Energistyrelsen.
Stk. 4.
Regnskab uden revisorpåtegning vedlægges kopi
af regningsbilag vedrørende de tilskudsberettigede omkost‐
ninger, jf. § 17.
§ 17.
Regningsbilag, der anvendes som dokumentation
for afholdte og betalte tilskudsberettigede omkostninger el‐
ler lægges til grund for regnskaber herover, skal af det udfø‐
rende firma være påført oplysninger om følgende:
1) Hvilken virksomhed og hvilket projekt arbejdet vedrø‐
rer.
2) Hvilke indkøb eller arbejde der er udført i forhold til
det støtteberettigede projekt.
3) Fakturadato.
4) Start- og slutdato for indkøb og udført arbejde.
5) Det udførende firmas CVR-nummer.
6) Hvis et regningsbilag indeholder tilskudsberettigede så‐
vel som ikke-tilskudsberettigede omkostninger, skal det
tydeligt fremgå, hvilke omkostninger, der er medtaget i
tilskudsregnskabet.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan til enhver tid forlange at få
originale bilag forevist.
Stk. 3.
Hvis indkøb sker hos en interesseforbunden virk‐
somhed, jf. § 13, stk. 3, kan Energistyrelsen forlange, at til‐
skudsmodtager foreviser dokumentation for kostprisen hos
den virksomhed, hvor indkøbet er sket.
§ 18.
Energistyrelsen kan forlænge fristen for ansøgning
om udbetaling, jf. § 14. Forlængelse kan dog kun ske, hvis
projektet er afsluttet.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan efter ansøgning tillade, at til‐
skud vedrørende tilskudsberettigede omkostninger udbetales
helt eller delvist, selv om ansøger ikke har gennemført pro‐
jektet, som det var forudsat i tilsagnet med eventuelle senere
ændringer, jf. § 10, stk. 1. Ved vurderingen af anmodningen
lægges vægt på, at projektet i det væsentlige er indeholdt i
den oprindelige projektansøgning, at væsentlige dele af pro‐
jektet er gennemført, eller at en fuldstændig gennemførelse
ville være forbundet med betydelige vanskeligheder.
Stk. 3.
Energistyrelsen kan efter anmodning tillade, at en
ny tilskudsberettiget aktør indtræder i partnerskabet, efter et
tilsagn er meddelt, også selvom projektet er påbegyndt. An‐
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 306: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2021 (bredbåndspuljen)
11. maj 2021.
5
Nr. 886.
modningen skal være underskrevet af dem, der tegner part‐
nerskabet. Hvis en partner erstattes af en ny partner, skal
den udtrædende partner bekræfte, at denne ønsker at træde
ud, og den nye partner bekræfte, at denne overtager den
udtrædende partners forpligtelser.
§ 19.
Udbetaling af tilskud sker til den i partnerskabet, der
ejer infrastruktur etableret i projektet.
Stk. 2.
Udbetaling af tilskud sker til tilskudsmodtagerens
NemKonto, jf. dog stk. 3.
Stk. 3.
Tilskuddet kan efter skriftlig anmodning fra den
partner, der ejer infrastruktur etableret i projektet, udbetales
til et pengeinstitut, realkreditinstitut eller lignende.
§ 20.
Energistyrelsen kan efter ansøgning foretage ratevi‐
se udbetalinger af tilskud vedrørende gennemførte arbejder i
projekter, hvor tilsagnsbeløbet overstiger 1 mio. kr.
Stk. 2.
I samme tilskudssag kan der højst foretages tre
ratevise udbetalinger, og den ratevise udbetaling sker for‐
holdsmæssigt på grundlag af samtlige afholdte tilskudsberet‐
tigede udgifter og den tilskudsprocent, der er givet tilsagn
om.
Stk. 3.
For store og mellemstore private virksomheder kan
der udbetales op til 80 pct. af tilsagnsbeløbet.
Stk. 4.
For små private virksomheder kan der udbetales op
til 90 pct. af tilsagnsbeløbet.
Stk. 5.
Ansøgning om ratevis udbetaling skal vedlægges
et delregnskab, der angiver de afholdte, tilskudsberettigede
omkostninger. Delregnskabet skal være underskrevet af den
partner, der ejer infrastrukturen, der er etableret i projektet,
og skal være vedlagt en liste over regnskabsbilagene samt
en ledelseserklæring udformet efter Energistyrelsens anvis‐
ning.
Stk. 6.
Såfremt en stor eller mellemstor virksomhed an‐
søger om ratevis udbetaling, skal delregnskabet revideres
og påtegnes af en godkendt revisor, når anmodningen om
udbetaling er på over 1 mio. kr. Regnskabet revideres i
overensstemmelse med en revisionsinstruks udarbejdet af
Energistyrelsen.
Stk. 7.
Såfremt en lille virksomhed ansøger om ratevis
udbetaling, skal delregnskabet revideres og påtegnes af en
godkendt revisor, når anmodningen om udbetaling er over
500.000 kr. Regnskabet revideres i overensstemmelse med
en revisionsinstruks udarbejdet af Energistyrelsen.
Stk. 8.
Revisorpåtegning, jf. stk. 7 og 8, får virkning alle‐
rede ved mindre udbetalinger, når disse akkumuleret oversti‐
ger beløbsgrænsen for revisorpåtegning.
Stk. 9.
Regnskab uden revisorpåtegning vedlægges kopi
af regningsbilag vedrørende de tilskudsberettigede omkost‐
ninger, jf. § 17.
Stk. 10.
Muligheden for at benytte ratevis udbetaling bort‐
falder, hvis tilskudsmodtageren ikke opfylder de nærmere
fastsatte vilkår for ratevis udbetaling, og allerede udbetalt
tilskud kan kræves helt eller delvist tilbagebetalt.
Stk. 11.
Energistyrelsen kan fastsætte yderligere vilkår for
ratevis udbetaling.
§ 21.
Energistyrelsen kan træffe afgørelse om, at tilsagn
om tilskud bortfalder helt eller delvist, hvis:
tilskudsmodtageren har givet urigtige eller vildledende
oplysninger eller fortiet oplysninger af betydning for
ansøgning om tilsagn eller ansøgning om udbetaling,
2) projektet ikke er gennemført som forudsat i tilsagnet
om tilskud med eventuelle senere ændringer, jf. § 10,
stk. 1, medmindre der er opnået tilladelse hertil, jf. §
18, stk. 2, herunder at den anførte tilslutningsprocent
er opnået og bredbåndsudbyderens investering, egen-
og medfinansiering er givet, og at den etablerede in‐
frastruktur kan levere stabile, oplevede hastigheder på
mindst 100 Mbit/s download og 30 Mbit/s upload, jf. §
4, stk. 6,
3) den i tilsagnet fastsatte frist for projektets gennemførel‐
se og indsendelse af udbetalingsansøgning overskrides,
4) der er indgået aftaler om arbejder eller leverancer før
gennemførelse af annonceringen, jf. § 8,
5) tilskudsmodtageren ikke opfylder de nærmere fastsatte
vilkår for tilskuddet,
6) øvrige betingelser for tilsagnet eller udbetaling af til‐
skud ikke er opfyldt, eller
7) tildeling af tilskuddet er i strid med Europa-Kommis‐
sionens forordning (EU) nr. 651/2014.
Stk. 2.
Hvis tilskuddet er udbetalt, kan det kræves helt
eller delvist tilbagebetalt i de i stk. 1 opregnede tilfælde.
Stk. 3.
Tilbagebetaling af tilskud skal ske senest 14 dage
efter påkrav. Tilbagebetales det skyldige beløb ikke rettidigt,
tillægges beløbet rente efter forfaldsdagen svarende til den
rente, der er fastsat i § 3 i lov om renter ved forsinket
betaling m.v. Den tillagte rente udgør dog mindst 50 kr.
Kapitel 7
Tilsynsbestemmelser og oplysningspligt
§ 22.
Energistyrelsen kan føre tilsyn med overholdelse af
bestemmelserne i denne bekendtgørelse, herunder foretage
regnskabsmæssig stikprøvekontrol af ansøgninger om udbe‐
talinger og afsluttede sager om tilskud.
Stk. 2.
Enhver, der deltager i projekter, der modtager
tilskud efter denne bekendtgørelse, er forpligtet til efter an‐
modning fra Energistyrelsen at afgive enhver oplysning, der
har betydning for Energistyrelsens tilsyn med, at de fastsatte
vilkår overholdes.
Kapitel 8
Åben adgang
§ 23.
Netejer skal tilbyde åben engrosadgang på rimelige,
transparente og ikke-diskriminerende vilkår og betingelser
til hele den støttede infrastruktur for udbydere af elektroni‐
ske kommunikationsnet og -tjenester.
Stk. 2.
Åben engrosadgang efter stk. 1, skal til slutbruge‐
re, der i accessleddet er forbundet med kobber- eller fiber‐
kabler, som minimum omfatte netadgang til et bitstrømspro‐
dukt frem til slutbrugeren fra et centralt punkt i nettet, og et
fysisk netadgangsprodukt frem til slutbrugeren fra et decen‐
tralt punkt, det vil sige sort fiber eller en delstrækning af rå
kobber.
Stk. 3.
Åben engrosadgang efter stk. 1, skal til slutbruge‐
re, der i accessleddet er forbundet med kabel-tv-net eller en
1)
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 306: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2021 (bredbåndspuljen)
11. maj 2021.
6
Nr. 886.
trådløs forbindelse, som minimum omfatte netadgang til et
bitstrømsprodukt frem til slutbrugeren fra et centralt punkt i
nettet.
Stk. 4.
Netadgangsprodukter omfattet af stk. 2 eller stk.
3 skal tilbydes sammen med netadgang til de tillægsydelser
(accessoriske delelementer), der er nødvendige for, at andre
udbydere reelt og på lige vilkår med netejeren kan tilbyde
detailprodukter til slutbrugere baseret på de tilbudte netad‐
gangsprodukter, herunder blandt andet driftsstøttesystemer,
bestillingssystemer, transport, samhusning eller lignende.
Stk. 5.
Vilkår og betingelser, herunder pris, for åben
engrosadgang fastsættes på baggrund af kommercielle for‐
handlinger. Ved fastsættelse af rimelige priser for åben en‐
grosadgang skal netejer have rimelig mulighed for at få
dækket sine omkostninger, herunder en rimelig forrentning
af den investerede kapital.
Stk. 6.
Åben engrosadgang skal tilbydes, efterhånden som
den støttede infrastruktur etableres, og skal holdes åben i
en periode på 10 år, regnet fra datoen for Energistyrelsens
godkendelse af projektet og udbetaling af endeligt tilskud.
Stk. 7.
Stk. 1-6 finder ikke anvendelse for en udbyder
af elektroniske kommunikationsnet, såfremt der er truffet
afgørelse i medfør af afsnit IV i lov om elektroniske kom‐
munikationsnet og -tjenester eller fastsat regler i medfør af
afsnit IV eller V i lov om elektroniske kommunikationsnet
og -tjenester, der pålægger den pågældende udbyder forplig‐
telser om adgang, som går videre, end hvad der følger af
stk. 1-6. Om en forpligtelse efter stk. 1-6 går videre end en
allerede pålagt forpligtelse vurderes konkret i forhold til det
enkelte stykke.
Kapitel 9
Passiv fysisk infrastruktur
§ 24.
Ved etablering af passiv fysisk infrastruktur i pro‐
jekter, jf. § 4, skal den passive fysiske infrastruktur dimen‐
sioneres, så der ud over det støttede net er tilstrækkelig
kapacitet til en parallel etablering af minimum to yderligere
kablede eller trådløse net.
Stk. 2.
Adgang til passiv fysisk infrastruktur etableret ef‐
ter stk. 1 skal gives i overensstemmelse med reglerne om
fælles udnyttelse af eksisterende passiv fysisk infrastruktur i
kap. 2 i lov om graveadgang, etablering og udnyttelse af in‐
frastruktur til telekommunikationsformål samt udnyttelse af
infrastruktur på tværs af forsyningssektorer m.v., og reglerne
om fælles udnyttelse af master til radiokommunikationsfor‐
mål i kap. 2 i lov om etablering og fælles udnyttelse af
master til radiokommunikationsformål m.v.
Stk. 3.
Uanset stk. 2 finder § 9 f, stk. 3, nr. 6, i lov om
graveadgang, etablering og udnyttelse af infrastruktur til te‐
lekommunikationsformål samt udnyttelse af infrastruktur på
tværs af forsyningssektorer m.v. ikke anvendelse på passiv
fysisk infrastruktur, der etableres i henhold til stk. 1.
Kapitel 10
Klagebestemmelser
§ 25.
Klager over vilkår og betingelser, herunder pris,
for åben engrosadgang, kan af udbydere af elektroniske
kommunikationsnet eller -tjenester indbringes for Energisty‐
relsen.
Stk. 2.
Ved klager efter stk. 1 kan Energistyrelsen efter
høring af Erhvervsstyrelsen træffe afgørelse om fastsættelse
af vilkår, betingelser og priser for åben engrosadgang til det
støttede net.
Stk. 3.
Energistyrelsens fastsættelse af pris efter stk. 2 skal
tage udgangspunkt i en af de fastsatte metoder i bekendtgø‐
relse nr. 385 af 27. april 2011 om priskontrolmetoder.
Stk. 4.
Energistyrelsen kan af sagens parter indhente en‐
hver oplysning, der har betydning for Energistyrelsens afgø‐
relser efter stk. 2.
Stk. 5.
Energistyrelsens afgørelser efter stk. 2 træffes hur‐
tigst muligt og så vidt muligt senest fire måneder efter, at en
udbyder af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester
har indbragt sagen for Energistyrelsen.
§ 26.
Energistyrelsens afgørelser efter denne bekendtgø‐
relse kan påklages til klima-, energi- og forsyningsministe‐
ren. For klager efter denne bekendtgørelse gælder at:
1) Energistyrelsens afgørelser, bortset fra afgørelser om‐
fattet af nr. 2), skal indbringes inden fire uger efter, at
klageren har modtaget afgørelsen, og
2) Energistyrelsens afgørelser over indsigelser efter § 5,
stk. 4, skal indbringes inden to uger efter, at klageren
har modtaget afgørelsen.
Kapitel 11
Ikrafttrædelse
§ 27.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2021.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, den 11. maj 2021
Dan Jørgensen
/ Kristoffer Böttzauw
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 306: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2021 (bredbåndspuljen)
2394996_0007.png
11. maj 2021.
7
Nr. 886.
Bilag 1
Pointmodellen, jf. § 9, stk. 2, indeholder følgende elementer:
Kriterie
Forklaring
Vægt
Kriteriet giver point for, hvor stor en andel af de adresser, som kunne være
Tilslutningsprocent i
med i projektet, der konkret søges om tilskud til.
30 pct.
projektet
0-100 point
Kriteriet giver point for de deltagende adresser i projektet, som har begrænset
adgang til mobilt bredbånd. De tilskudssøgende adresser i projektet rangeres
ud fra den download-hastighed, som udbyderne har indberettet.
Værdien 1 gives til adresser med en hastighed under 20 Mbit/s.
Andel af adresser
Værdien �½ gives til adresser med en hastighed fra 20 Mbit/s og op til 100
med begrænset ad‐
Mbit/s.
20 pct.
gang til mobilt bred‐
Værdien 0 gives til adresser med en hastighed på 100 Mbit/s og derover.
bånd
Pointscoren udregnes ud fra gennemsnittet af værdierne. Der gives max. point,
hvis alle adresser har adgang til mobilt bredbånd med en hastighed på under
20 Mbit/s download.
0-100 point
Kriteriet giver point for, hvor stor en andel af de deltagende adresser, der kon‐
Andel af landzone- kret søges om tilskud til, som er beliggende i landzone. Der gives max. point,
10 pct.
hvis alle adresser ligger i landzone.
adresser
0 – 100 point
Kriteriet giver point for antallet af adresser i projektet, der konkret søges om
Projektets størrelse tilskud til. Der gives max. point, hvis projektet har 30 adresser eller flere.
10 pct.
0 – 100 point
Kriteriet giver point for en lav pris pr. deltagende adresse i projektet, og
beregnes ud fra det budget, der er fastlagt for projektet. Bredbåndsudbyderens
bidrag til projektet og en eventuel kommunal medfinansiering trækkes fra, før
Totalprisen pr. til‐
den gennemsnitlige pris pr. adresse beregnes. Der gives max. point, hvis den 10 pct.
slutning
gennemsnitlige pris pr. adresse er 10.000 kr. eller derunder. Herefter falder
pointscoren lineært indtil 70.000 kr., hvor der slet ikke gives point.
0 – 100 point
Kriteriet giver point, hvis de deltagende adresser i projektet yder en egenbe‐
taling ud over den obligatoriske egenbetaling på 4.000 kr. i gennemsnit pr.
adresse. Der gives max. point ved en ekstra egenbetaling på 10.000 kr. i
10 pct.
Egenbetaling
gennemsnit pr. adresse. Herefter falder pointscoren lineært. Der gives 0 point,
hvis der ikke ydes en egenbetaling ud over den obligatoriske.
0 – 100 point.
Kriteriet giver point til projekter fra beboede øer med maksimalt 1.200 ind‐
byggere, som ikke har broforbindelse, og som ikke er en selvstændig kommu‐
ne. Øer hvorfra der tidligere er modtaget tilskud fra Bredbåndspuljen, eller
10 pct.
Småøer
hvortil der allerede er etableret højhastighedsinfrastruktur, kan ikke opnå disse
point. De omfattede småøer er oplistet i bilag 2.
100 point.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 306: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2021 (bredbåndspuljen)
2394996_0008.png
11. maj 2021.
8
Nr. 886.
Bilag 2
Småøer, jf. § 9, stk. 2 og bilag 2, som vil blive tilgodeset med ekstra point:
Ø
Avernakø
Barsø
Birkholm
Bågø
Christiansø + Frederiksø
Drejø
Endelave
Eskilsø
Hirsholm øerne
Hjortø
Klaus Nars Holm
Livø
Lyø
Nekselø
Saltholm
Skarø
Store Okseø
Strynø
Trekroner
Vejrø
Vorsø
Postnummer
5602 Avernakø
6210 Barsø
5965 Birkholm
5610 Assens
3760 Gudhjem
5700 Svendborg
8789 Endelave
4050 Skibby
9900 Frederikshavn
5700 Svendborg
3520 Farum
9681 Ranum
5601 Lyø
4591 Føllenslev
2770 Kastrup
5700 Svendborg
6340 Kruså
5943 Strynø
1259 København
4943 Torrig L
8700 Horsens