Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 306
Offentligt
2394995_0001.png
Notat om høring over udkast til bekendtgørelse og
vejledning til Bredbåndspuljen 2021
Kontor/afdeling
Center for Tele
Dato
26. april 2020
J nr.
2021-3711
/sshm
Energistyrelsen har i perioden fra den 16. marts til den 13. april 2021 gennemført
en høring over udkast til bekendtgørelse og vejledning om Bredbåndspuljen 2021.
Der er modtaget 18 høringssvar med bemærkninger.
Høringssvarene har givet anledning til følgende ændringer og mindre justeringer:
Bekendtgørelsens bilag 2 er opdateret på baggrund af nye oplysninger om,
hvilke småøer, der allerede har adgang til højhastighedsinfrastruktur
Uddybning i vejledningen (side 20) af hvad der forstås ved, at det
etablerede net skal kunne levere stabile oplevede hastigheder
Uddybning i vejledningen af beskrivelsen af afregning af kommunalt tilskud
(side 32) samt et par andre mindre ændringer
I det følgende gennemgås de væsentligste bemærkninger fra høringssvarene.
Svarene er gengivet i hovedtræk, og Energistyrelsens kommentarer hertil er anført i
kursiv. De konkrete høringssvar er offentliggjort på Høringsportalen.
Følgende interessenter har afgivet høringssvar:
- Dansk Energi
- Dansk Industri
- Datatilsynet
- Formandskabet for kommunekontaktudvalget på Sjælland (KKU-
formandsskabet)
- Frederikssund Kommune
- Fynsk Samarbejdsforum for Digital Infrastruktur i Byregion Fyn (FSDI)
- Herning Kommune
- IT-Branchen, Dansk Erhverv og Teleindustrien (Telebranchen)
- KL
- Landdistrikternes Fællesråd
- Line Boye Nielsen
- Ole Lystrup Birch
- Randers Kommune
- Sammenslutningen for Danske Småøer
- Slagelse Kommune
- TDC Net
- Theis Lak Aarup
- Vestmøn Lokalråd
Følgende interessenter har meddelt, at de ikke har bemærkninger:
- DSB
- Forbrugerombudsmanden
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/11
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 306: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2021 (bredbåndspuljen)
2394995_0002.png
-
-
Forbrugerrådet TÆNK
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Generelt
Høringssvarene er generelt positive over for en fortsættelse af Bredbåndspuljen i
2021, og at Bredbåndspuljen målrettes yderligere i forhold til at nå de områder,
hvor markedskræfterne vanskeligt når ud.
Telebranchen og TDC Net foreslår dog, at man overvejer at anvende mulighederne
for indførelse af forsyningspligt for at få dækket de adresser, som har den aller-
dårligste dækning (mobil og fastnet).
Dansk Energi og KKU-formandskabet efterspørger mere klarhed over Bredbånds-
puljens fremtid som minimum i en fremadrettet periode på 2 år.
Småøer
Sammenslutningen for Danske Småøer er positiv over for de tiltag, der skal øge
sandsynligheden for at opnå tilskud på de små øer, men mener, at der skal flere
tiltag til for at sikre øernes adgang til højhastighedsinternet. Der forslås følgende
konkrete tiltag, som særligt skal gælde for projekter for småøer:
-
-
-
At kriteriet for småøer skal vægte mere end 10 pct. i pointmodellen
At alle adresser på en ø skal være tilskudsberettigede uanset zonestatus
(by-, landzone eller sommerhusområde)
At fritidshusejere bør tælle som fastboende, idet de er potentielle tilflyttere.
Sammenslutningen af Danske Småøer mener endvidere, at i kriteriet om totalpris
pr. tilslutning, som vægter 10 pct., bør ekstraomkostninger, i de tilfælde hvor et
søkabel er nødvendig, modregnes, inden totalprisen pr. tilslutning findes.
Telebranchen, Landdistrikternes Fællesråd og FSDI støtter, at der indføres et nyt
kriterie i pointmodellen, hvor projekter fra de småøer, der fremgår af bekendt-
gørelsens bilag 2, vil blive tilgodeset med 100 point ved ansøgning til Bredbånds-
puljen med en samlet vægtning på 10 pct. i pointmodellen. FSDI vurderer dog, at
kriteriet bør vægtes med 15 pct.
TDC Net mener, at bilag 2 i stedet bør bestå af en liste over adresser, der ikke har
tilstrækkelig adgang til bredbåndsforbindelse.
Landdistrikternes Fællesråd foreslår, at man på småøerne ikke skelner mellem, om
en adresse/ejendom er beliggende i en landzone eller byzone, men at alle adresser
bør anses som værende tilskudsberettigede. Der er betydeligt færre adresser på
øerne, og da det kræver så mange adresser som muligt at gøre et projekt attraktivt
Side 2/11
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 306: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2021 (bredbåndspuljen)
2394995_0003.png
for en mulig investor, så kan sådant et skel på henholdsvis landzone og byzone
blive en barriere.
Telebranchen bemærker, at der af bekendtgørelsens bilag 2 fremgår flere småøer,
hvortil der allerede er etableret forbindelse med mulighed for højhastigheds-
bredbånd, hvorfor en særlig favorisering i pointmodellen ikke tjener det oprindelige
formål med at støtte den ekstraordinære omkostning ved at etablere
højhastighedsforbindelse til øen.
Dansk Energi og KKU-formandskabet mener ikke, at kriteriet for småøer skal indgå
i Bredbåndspuljen, men at der derimod er behov for en særskilt pulje målrettet mod
småøerne, hvor udrulning af søkabler finansieres.
Formålet med Bredbåndspuljen er at bistå med at få hurtigt bredbånd til lokal-
områder, hvor der ikke er udsigt til, at markedet vil sørge for hurtigt bredbånd inden
for en overskuelig periode.
I forhold til 2021-puljen lægges der op til flere justeringer af rammerne, som blandt
andet vil kunne tilgodese projekter fra ø-samfund. Grænsen for maksimalt tilskud
hæves således fra 100.000 til 125.000 kr. i gennemsnit pr. deltagende adresse i et
projekt. Samtidig justeres pointmodellen for at gøre det nemmere for små
omkostningstunge projekter at kvalificere sig til tilskud. Da projekter fra småøer
samtidigt automatisk vil blive tilgodeset med ekstra point, forventes det at blive
nemmere for sådanne projekter at opnå tilskud.
Formålet med at give projekter fra småøer 10 ekstra point er at kompensere for de
ekstra omkostninger, der måtte være, hvis der er behov for at etablere ny
infrastruktur ud til øen. Med henblik på at kvalitetssikre Energistyrelsens data i
forhold til, hvilke øer, der allerede har mulighed for højhastighedsbredbånd, er der
på baggrund af høringen indhentet supplerende oplysninger herom fra Dansk
Energi og Teleindustrien. Med afsæt i disse oplysninger er bekendtgørelsens bilag
2 justeret, så der nu er 21 småøer med på listen mod tidligere 37.
Tilskudsbeløbet pr. adresse
Dansk Energi, Dansk Industri, KKU-formandsskabet, FSDI, KL, Landdistrikternes
Fællesråd, Randers Kommune, Slagelse Kommune og Telebranchen støtter, at
tilskudsbeløbet pr. adresse forhøjes fra 100.000 kr. til 125.000 kr., da det forhøjede
tilskud understøtter Bredbåndspuljens formål og gavner de yderste og tyndest
befolkede områder.
TDC Net mener, at loftet på 125.000 kr. pr adresse ikke bør gælde for projekter fra
de små øer, som har en særlig udfordring, fordi der skal etableres omkostningstung
infrastruktur ud til øen.
Side 3/11
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 306: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2021 (bredbåndspuljen)
2394995_0004.png
Baggrunden for forhøjelsen er at tilgodese projekter fra de områder, hvor
omkostningerne ved at få udrullet hurtigt bredbånd er særligt høje. Niveauet med et
maksimalt tilskud på 125.000 kr. i gennemsnit pr. deltagende adresse i et projekt
vurderes generelt at være passende i forhold til de rammer, der i øvrigt gælder for
Bredbåndspuljen.
Tilskudsberettigede adresser
Telebranchen mener, at adresser med dårligst dækning skal prioriteres højest.
Muligheden for, at et projekt kan medtage adresser, hvor downloadhastigheden er
højere end 10 Mbit/s, men ikke overstiger 20 Mbit/s, harmonerer ikke med en
tilskudsmodel, der stræber mod at gøre mindre projekter attraktive. Samtidig peger
Telebranchen dog på, at det kan give en mere rationel udrulning, hvis man kan få
disse adresser med. Selvom det nogle gange lykkes at få sådanne adresser med
på kommercielle vilkår i tillæg til det projekt, der har fået tilskud fra Bredbånds-
puljen, er dette ikke noget, der sker generelt. En begrænsning på maksimalt 5 pct.
af sådanne adresser i et projekt sikrer derfor en fornuftig afvejning i forhold til også
at kunne lave en fornuftig udrulning til det pågældende område. Men der vil dog
fortsat være adresser, som ikke kommer med.
KKU-formandskabet, KL, Landdistrikternes Fællesråd, Slagelse Kommune og FSDI
peger på, at der er mange adresser med downloadhastighed mellem 10 og 20
Mbit/s, hvilket for mange brugere vil være utilstrækkeligt i forhold til et moderne
behov. Derfor ser disse høringsparter positivt på forslaget om, at projekter i
begrænset omfang kan medtage adresser med downloadhastigheder på op til 20
Mbit/s.
Slagelse Kommune påpeger, at 5 pct. højest vil udgøre én adresse i et almindeligt
projekt i kommunen, men at der kan være flere adresser i projektområdet, der lever
op til kriteriet. Herefter står projekterne med den udfordring at skulle vælge, hvilken
adresse der skal tages med i projektet, hvorefter de resterende adresser vil være
yderligere isolerede.
KL flager, at denne udvidelse af tilskudsberettigede adresser tydeliggør behovet for
en langsigtet løsning for de adresser, der har adgang til maksimalt 20 Mbit/s.
Randers Kommune og FSDI foreslår, at det nedre niveau for, hvornår en adresse
er tilskudsberettiget, generelt hæves til minimum 20 Mbit/s, idet hastighedsniveauet
10/2 Mbit/s reelt ikke er en brugbar internetløsning til en gennemsnitsfamilie i
Danmark anno 2021. FSDI mener, at en ændring af den nedre grænse vil være en
naturlig udvikling i forhold til, at behovet for højhastighedsbredbånd øges år for år.
Randers Kommune foreslår alternativt, at den procentuelle andel af adresser, der
kan deltage, hæves.
Side 4/11
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 306: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2021 (bredbåndspuljen)
2394995_0005.png
Hensigten med modellen er, at der kan medtages enkelte adresser med en
dækning, der ligger marginalt over den almindelige grænse på maksimalt 10/2
Mbit/s, da disse adresser ellers vil blive yderligere afskåret fra at opnå
højhastighedsbredbånd, da de ligger midt i et projektområde, som i øvrigt får tilskud
fra Bredbåndspuljen. Formålet med Bredbåndspuljen er således fortsat at hjælpe
de adresser, der har den dårligste dækning, men uden af efterlade enkelte
adresser med en markant dårligere forbindelse end naboen.
Det medgives, at der fortsat kan være adresser i et lokalområde, som kan ende
med at blive ”sprunget over”, fordi der ikke bliver plads
til dem i et projekt, der
organiseres for at søge om Bredbåndspuljen. Det vil gælde i forhold til små
projekter på mindre end 20 adresser, hvor der ikke er plads til at medtage en
adresse, hvor dækningen overstiger 10/2 Mbit/s. Det vil også gælde i forhold til
større projekter, såfremt antallet af adresser, hvor dækningen er højere end 10/2
Mbit/s, overstiger 5 pct. af det samlede antal adresser i projektet.
Hvis hastighedsgrænsen generelt blev ændret fra 10/2 til 20/2 Mbit/s ville det dog
blandt andet indebære, at cirka 10.000 adresser, som er dækket med fast trådløst
bredbånd med hastigheder på 20/10, 20/15 eller 20/20 Mbit/s, ville blive
tilskudsberettigede. Det er ikke den politiske hensigt med Bredbåndspuljen, at
sådanne adresser skal kunne opnå tilskud fra puljen.
Projektets størrelse
Telebranchen, Dansk Industri, KKU-formandsskabet, FSDI, Landdistrikternes
Fællesråd, Randers Kommune, Sammenslutningen af Danske Småøer, Slagelse
Kommune og Dansk Energi støtter forslaget om, at et projekt opnår max point ved
30 deltagende adresser.
Landdistrikternes Fællesråd mener, at det også bør være muligt for små projekter
med under 30 adresser at opnå max point, såfremt det betyder, at man får de
sidste adresser i et område med og dermed fx opnår 100 pct. tilslutning.
TDC Net mener, at pointtildeling ikke bør afhænge af antallet af adresser i et
projekt, og at kriteriet bør udgå af pointmodellen.
Sammenslutningen af Danske Småøer fremhæver, at kriteriet betyder, at de
allermindste øer med færre end 30 adresser i praksis er udelukket fra at søge
Bredbåndspuljen.
Kriteriet om point for projektets størrelse indgår i pointmodellen for at motivere til, at
man lokalt får så mange som muligt med i de projekter, der søger om tilskud. Det er
ikke hensigtsmæssigt, hvis man fx begrænser sit projekt til de syv adresser, der
ligger på samme vej, fremfor også at få inkluderet øvrige tilskudsberettigede
adresser fra nærområdet. Da projekterne generelt er blevet mindre de senere år,
Side 5/11
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 306: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2021 (bredbåndspuljen)
2394995_0006.png
vurderes det dog som passende, at der kan opnås max point ved 30 deltagende
adresser frem for de 50 adresser, der har været gældende de seneste år.
Adgang til mobilt bredbånd
FSDI mener, at kriteriet bør udgå af pointmodellen, da den indendørs dækning
vurderes ud fra en udendørs dækningsangivelse fra selskaberne og ofte opleves
helt anderledes af brugerne i virkeligheden, ligesom kvaliteten er afhængig af en
række omstændigheder, som brugerne ikke nødvendigvis har indflydelse på.
Såfremt kriteriet medtages bør det kun vægte 10 pct.
Vestmøn Lokalråd vurderer, at udbyderne ofte overvurderer kvaliteten af deres
dækning og appellerer til, at Energistyrelsen har mere tillid til borgernes beretninger
om dårlig dækning og indsigelser over bredbåndskortlægningen.
Dansk Industri, Landdistrikternes Fællesråd og Telebranchen støtter, at
vægtningen af adgang til mobilt bredbånd øges fra 10 pct. til 20 pct.
Dansk Industri foretrækker dog, at grænsen for, hvornår man ikke kan opnå point
for dårlig adgang til mobilt bredbånd, sættes ned til et lavere niveau end 100 Mbit/s,
da halvdelen af det danske bredbåndsmarked i dag har en fast bredbånds-
forbindelse på under 100 Mbit/s.
Telebranchen forventer, at antallet af indsigelser vedr. adgang til mobilt bredbånd
vil stige markant som følge af, at kriteriet får større betydning for, om et
bredbåndsprojekt kan opnå tilskud. Telebranchen henstiller, at Energistyrelsen i
højere grad end tidligere screener indkommende indsigelser, herunder dobbelt-
tjekker og sammenholder den indberettede hastighed på Tjekditnet.dk og
borgerens klagepunkt.
Telebranchen ser også gerne, at Energistyrelsen skal foretage konkrete, enkle og
effektive målinger af mobildækningen i de tilfælde, hvor der opstår uenighed om
dækning i et område.
Dansk Energi mener, det er til skade for borgerne at fordoble vægtningen af
dækning med mobilt bredbånd, da det er svært for borgerne at dokumentere, at
mobildækningen ikke er så god, som kort og data hos Energistyrelsen måtte
indikere. Dansk Energi skriver desuden, at hvis man som borger ikke kan gøre
indsigelse over et område med påstået god mobildækning, åbner det muligheden
for obstruktion fra mobilselskaber og andre trådløse udbydere, der kan påstå, at
der findes højere hastigheder til nogle adresser uden dokumentation.
KL bakker op om tilgangen, hvor der ses på mobil- og bredbåndsdækning, men
med den i dag teoretiske vurdering af dækning opfordres til en opmærksomhed på,
Side 6/11
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 306: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2021 (bredbåndspuljen)
2394995_0007.png
at adresser uden god faktisk dækning ikke afskæres fra muligheden for tilskud til
udrulning af bredbånd.
Line Boye Nielsen opfordrer Energistyrelsen til at udarbejde bredbåndskortet ud fra
aktuelle mulige hastigheder og ikke benytte udbydernes generelle oplæg.
I dag er det ikke usædvanligt, at mobilt bredbånd anvendes som et reelt alternativ
til bredbånd via en fast forbindelse. Der markedsføres i dag løsninger, som giver
mulighed for, at man
fx via en mindre antenne på gavlen af et hus, eller ved
placering af et modem i en vindueskarm
kan anvende mobilt bredbånd til at give
WiFi-dækning inde i huset. Derfor bør adgangen til mobilt bredbånd fortsat indgå
blandt de kriterier, der gælder for Bredbåndspuljen.
Dækningen i mobilnettene forbedres løbende med opsætning af nye antenne-
master, men det er ikke alle mobiloperatører, der dækker fra hver mast. Derfor
varierer dækningen i et lokalområde afhængig af den valgte udbyder. Det er vigtigt,
at den enkelte bruger vælger den udbyder, som giver den bedste dækning, der
hvor brugeren bor. Det bemærkes, at den oplevede dækning også afhænger af den
mobiltelefon eller det modem, som brugeren anvender, hvorfor brugeren bør sikre
sig, at det udstyr, der anvendes, giver en optimal modtagelse af signalet.
Adgang til mobilt bredbånd indgår alene som ét kriterie i pointmodellen og hindrer
således ikke adresser med adgang til mobilt bredbånd i at være med i projekter,
der søger om tilskud. Et projekt vil opnå et pointtillæg, hvis der er adresser i
projektet, som ifølge mobiloperatørernes indberetninger til Tjekditnet.dk har en
mindre god dækning med mobilt bredbånd. Pointtillægget vil afhænge af, hvor stor
en andel af adresserne, som har den mindre gode dækning, og på den måde
målrettes puljen mere mod adresser, der hverken har adgang til hurtig fastnet eller
mobil bredbåndsdækning.
Mobiloperatørernes indberetning af dækningen med mobilt bredbånd beror på
beregninger af den udendørs mobildækning, som mobiloperatørerne gennemfører
tre gange om året ved brug af en avanceret matematisk model, der tager højde for
geografi og bebyggelse. Der vil dog være situationer, hvor den enkelte bruger kan
opleve lavere hastigheder end den oplyste hastighed. Grænsen for, hvornår
dækningen med mobilt bredbånd ikke skal give point, er derfor fastsat relativt højt.
Den værdi, en adresse har, som følge af den indberettede mobildækning, fremgår
af bredbåndskortet, hvor der er mulighed for at gøre indsigelse over oplysningerne,
hvis man kan begrunde, hvorfor den indberettede udendørs dækning ikke svarer til
oplevelsen hos den pågældende borger.
Hvis det med indsigelsen er godtgjort, at der kan være problemer med den
dækning, en mobiloperatør har indberettet, vil Energistyrelsen forelægge
Side 7/11
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 306: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2021 (bredbåndspuljen)
2394995_0008.png
indsigelsen for operatøren med henblik på at få verificeret, at den beregnede
dækning er korrekt.
Det er mobiloperatørens forpligtelse at indberette korrekte dækningsoplysninger til
Energistyrelsen. Det er også operatørens opgave at verificere de indberettede
oplysninger, hvis det er sandsynliggjort, at dækningsoplysningerne kan være
behæftede med fejl. Dette kan eventuelt gøres ved, at operatøren laver
kontrolmålinger på baggrund af indsigelserne, hvis dette vurderes relevant.
Det er Energistyrelsens generelle oplevelse, at mobiloperatørerne behandler
indsigelser seriøst og erkender, hvis tidligere indberettede dækningsoplysninger er
behæftet med fejl eller usikkerhed. Hvis der viser sig behov for det, kan styrelsen
foretage enkelte stikprøvemålinger i et område, hvorfra der er begrundede ind-
sigelser. Men det er først og fremmest operatørens opgave at sikre, at de ind-
berettede oplysninger er korrekte.
Energistyrelsen vil udbygge informationen på sin hjemmeside om, hvordan man
gør indsigelse, herunder hvad der skal til for, at en indsigelse vil blive forelagt for
mobiloperatøren.
Ændringer i pointmodellen
IT-Branchen, Dansk Erhverv og Teleindustrien støtter, at Bredbåndspuljens midler
målrettes de adresser, der har det største behov.
KKU-formandsskabet undrer sig over, at vægtning for andel af landzoneadresser i
et projekt justeres fra 15 til 10 point.
FSDI foreslår, at landzoneadresser skal vægte med 15 pct.
Randers Kommune finder det positivt, at projektets størrelse vil vægte mindre i den
samlede bedømmelse.
Justeringen af vægtningen i pointmodellen sker som en konsekvens af, at der er
tilkommet et nyt kriterie i pointmodellen (småøer), samt at vægtningen af mobilt
bredbånd opjusteres. Det vurderes, at vægtningen samlet set giver en afbalanceret
tilgang, som giver mulighed for at optimere det enkelte projekt i forhold til de
kriterier, som passer bedst for projektet.
Andre forhold
KKU-formandskabet undrer sig over, at Bredbåndspuljen 2021 vil prioritere
projekter, hvor egenbetalingen overstiger de obligatoriske 4.000 kr. da kriteriet
giver en social skævvridning. KKU-formandskabet ser gerne, at kriteriet for
egenbetaling enten udgår eller vægtes mindre i pointmodellen.
Slagelse Kommune bemærker, at egenbetalingen er anledning til konflikter mellem
naboer, samtidig er egenbetalingen en stor udgift for mange.
Side 8/11
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 306: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2021 (bredbåndspuljen)
2394995_0009.png
FSDI anfører, at en egenbetaling på 4.000 kr. er for højt, dels fordi det kan give en
social ubalance, og dels fordi der ved udrulning på markedsvilkår typisk ikke
opkræves en så stor egenbetaling fra adresserne. FSDI foreslår at sætte egen-
betalingen ned til 2.500 kr.
Landdistrikternes Fællesråd mener, at kriteriet om egenbetaling bidrager til en
skævvridning og opfordrer fortsat til, at kriteriet helt udgår af pointsystemet.
Telebranchen noterer sig, at vægtningen for egenbetaling er reduceret fra 15 pct. til
10 pct., mens tilslutningsprocenten fortsat udgør 30 pct. Telebranchen finder, at det
bør overvejes, at de, der efterspørger højhastighedsbredbånd, kan betale lidt mere
for egen forbindelse, fremfor at adresser, som ikke efterspørger det, ”købes” med.
Dansk Energi mener, ændringen i vægtningen af kriteriet om egenbetaling vil
nedsætte borgernes motivation til at betale og bidrage med mere for de deltagende
adresser.
Kravet til egenbetaling blev i 2018 ændret fra mindst 2.000 kr. pr. deltagende
adresse til mindst 4.000 kr. i gennemsnit pr. adresse. Ændringen blev blandt andet
gennemført af konkurrencemæssige hensyn, da flere udbydere kræver en
egenbetaling omkring dette niveau. Det er Energistyrelsens erfaring, at der generelt
er forståelse for dette. Ændringen gav samtidig mulighed for, at man internt i et
projekt kan vælge at differentiere egenbetalingen, så dem med større
betalingsevne kan bidrage med lidt mere til projektet, mens dem med mindre
betalingsevne bidrager med et mindre beløb.
I kommercielle udrulningsprojekter kan der være stor forskel på egenbetalingen
afhængig af fx den konkrete udbyder, de geografiske forhold og den lokale
konkurrencesituation. Selvom der er steder i landet, hvor man kan opnå hurtigt
bredbånd med en relativ beskeden egenbetaling
og i nogle tilfælde uden
egenbetaling
gør det sig ikke generelt gældende. Det vurderes rimeligt, at
projekter, hvor man lokalt er villig til at bidrage med ekstra betaling, får point for
dette. Det medvirker til, at puljens midler kan komme flest muligt til gode.
Telebranchen finder det positivt, at offentligt ejede adresser ikke kan modtage
tilskud fra Bredbåndspuljen. Telebranchen mener endvidere, at det ud fra et
samfundsøkonomisk perspektiv kan overvejes, om sommerhuse skal nedprioriteres
som tilskudsberettigede adresser, da helårsadresser bør have forrang for dækning.
Da landzoneadresser tilgodeses med ekstra point sammenlignet med adresser i
sommerhusområder, har de fleste helårsadresser typisk nemmere ved opnå tilskud
end sommerhuse. Denne prioritering blev indført netop for at tilgodese de adresser,
hvor borgere har deres primære hjem.
Side 9/11
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 306: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2021 (bredbåndspuljen)
2394995_0010.png
TDC Net, Telebranchen, Theis Lak Aarup påpeger, at flere enkeltstående adresser
står tilbage efter den markante udrulning de senere år og nu er endnu mere
isolerede. Bredbåndspuljen tager ikke hensyn til disse adresser, da projektets
størrelse og maksimalt tilskud pr. adresse begrænser mulighederne for enkelte
adresser at søge.
Bredbåndspuljen forudsætter, at man slår sig sammen lokalt for at organisere et
projekt med henblik på at søge om tilskud til hurtigt bredbånd. Denne model kan
være vanskelig at få til at fungere for adresser, som ligger relativt isolerede
enten
fordi der er langt til de nærmeste naboer, eller fordi naboerne allerede har adgang
til hurtigt bredbånd. På lidt længere sigt kan der være behov for at se på særlige
tiltag rettet mod de adresser, som ikke kan opnå tilskud via kommerciel udrulning
eller tilskud fra Bredbåndspuljen.
Landdistrikternes Fællesråd og Theis Lak Aarup udtrykker bekymring for i hvilket
omfang, borgere reelt har mulighed for at få medhold i en indsigelse i forhold til de
dækningsoplysninger, der ligger til grund for, om en adresser er tilskudsberettiget
eller ej. Landdistrikternes Fællesråd anbefaler, at det i sådanne tilfælde skal påhvile
udbyderen at lave en hastighedsmåling.
Bredbåndskortet indeholder et modul, som kan anvendes til at gøre indsigelse mod
Energistyrelsens dækningsoplysninger i forhold til en given adresse. Energi-
styrelsen har generelt en god dialog med udbyderne i de tilfælde, hvor det er
sandsynliggjort, at de indberettede dækningsoplysninger kan være behæftede med
fejl. I en del tilfælde bliver udbydernes dækningsoplysninger således ændret på
baggrund af denne dialog.
Administration m.v.
Dansk Energi opfordrer til, at der udarbejdes en mere administrativ simpel løsning
ved fx fraflytning eller dødsfald, så et projekt ikke risikerer uforskyldt at miste deres
tilskudsberettigelse.
Det er Energistyrelsens erfaring, at de nuværende rammer for Bredbåndspuljen
generelt kan håndtere både behovet for ændringer og den sjældne situation, hvor
projektet ikke kan opfylde betingelserne for tilsagnet på grund af uforudsete
omstændigheder. Styrelsen vil forsøge i endnu højere grad at bistå projekter og
udbydere med at få løst de konkrete udfordringer, når den slags problemer opstår.
Dansk Energi og Telebranchen opfordrer til, at udbetalingen i et projekt sker, når
bredbåndsudbyderen kan dokumentere at have sendt faktura til de enkelte
adresser i projektet.
Side 10/11
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 306: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2021 (bredbåndspuljen)
2394995_0011.png
Dansk Energi og Telebranchen foreslår, at et tilsagnsdokument fra en kommune
om medfinansiering også bør være tilstrækkeligt som dokumentation for, at tilskud
fra Bredbåndspuljen kan udbetales til bredbåndsudbyderen.
Telebranchen foreslår, at en leverandørfaktura bør være tilstrækkeligt for at opfylde
dokumentationskravet og fremlægger flere andre forslag, der skal lette de
administrative byrder for udbyderne.
Energistyrelsen arbejder løbende for at lette de administrative byrder for
projekterne og de involverede udbydere. Mange af de administrative krav skyldes
dog generelle krav til statslige støtteordninger, hvor det ikke er muligt at lave sær-
regler for Bredbåndspuljen. Det gælder eksempelvis i forhold til, hvornår der kan
udbetales tilskud, og hvilken dokumentation der skal forelægge. Endvidere vil nogle
af forslagene kræve lang tid at forberede, hvilket kan være vanskelligt at nå, inden
ansøgningsprocessen skal igangsættes.
Herning Kommune efterspørger, at en stabil forbindelse defineres i materialet, og
foreslår, at man for eksempel kan definere
stabil forbindelse som ’mindst
99 pct.
oppetid, opgjort pr. måned’.
De funktionskrav, der stilles til den infrastruktur, som etableres med tilskud fra
Bredbåndspuljen, svarer til de definitioner, der anvendes ved bredbånds-
udbydernes indberetninger af dækning til den årlige bredbåndskortlægning.
Vejledningen er blevet opdateret med information om, hvad der forstås ved en
stabil forbindelse.
Frederikssund Kommune efterspørger opdatering af vejledningen på flere punkter,
herunder i forhold til, hvad der forstås ved nybyggeri, og hvornår en kommune skal
udbetale tilskud.
Energistyrelsen har opdateret vejledningen for at tage højde for disse forslag.
Ole Lystrup Birch advarer om, at gravearbejde i forbindelse med udrulning af
fibernet skal tager højde for områdets træer, dyrearter og øvrige forsynings-
ledninger i området.
Gravearbejde i forbindelse med udrulning af teleinfrastruktur skal altid ske i
overensstemmelse med gældende lovgivning. Energistyrelsen har ikke yderligere
bemærkninger til høringssvaret.
Datatilsynet forudsætter, at reglerne i databeskyttelsesforordningen og
databeskyttelsesloven vil blive iagttaget i forbindelse med behandling af
personoplysninger foranlediget af bekendtgørelsen og vejledningen.
Energistyrelsen bestræber sig på at overholde databeskyttelsesforordningen og
databeskyttelsesloven, også i forvaltningen af Bredbåndspuljen.
Side 11/11