Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 292
Offentligt
Kære klimaudvalg og alle medlemmer heraf.
Jeg skriver til klimaudvalget, for at få mit budskab bredere ud, end hvis jeg kun havde skrevet til
Klimaministeren.
Jeg har tidligere prøvet at skrive til andre ministre, hvor man yderst sjældent får svar eller anden form for
respons. Kun Statsminister Mette Frederiksen svarede personligt på mit skriv i Corona foråret 2020.
Der er blevet lavet en målsætning, at der skal være 1 mio. elbiler i Danmark i 2030. Det er en ambitiøs
målsætning som jeg mener er skudt over mål. Der er flere ting.
Vores el-net er slet ikke gearet til alle de biler, der skal stå og lade op om natten.
Jeg har en god ven, som har købt el-bil. Han bor på en villavej hvor der nu er et par stykker med el-biler. For
at lade en bil op, skal man bruge 11.000 watt i timen,. Man skal have sat en ny sikringsgruppe op på 16
ampere og indlagt et nyt og kraftigere kabel til boligen.
Det gør at el-nettet allerede med få biler, bliver ovebelastet. Er der flere på villavejen, der vil købe el-biler
SKAL det lokale el-net opgraderes for ikke at smelte ned eller bryde sammen..
Hvis det lokale el-net på´villavejen så bliver opgraderet, og flere andre villaveje opgraderer deres el-net
også, så er det store el-net rundt i Danmark slet ikke gearet til at levere al den strøm.
Det nytter ikke at det yderste led i ankerkæden, er stærkt nok til at bære ankeret, hvis resten af kæden er
fuldstændig underdimensioneret.
Når det så er sagt, så har jeg slet ikke været omkring boligkomplekser med mange lejligheder. Det vil koste
SÅ meget økonomisk og arbejdsmæssigt, at få et el-net der reelt kan trække de mange opladninger af el-
biler.
Så er der lade stationer, hvor man kan køre ind og få opladet sin bil. De fleste nuværende udbydere,
garanterer en ladetid på 45 minutter til en 80% opladning. MEN kommer der flere biler ind på pladsen,
skrider det hele.
Jeg hørte om en mand, der kom ind som fjerde bil og skulle oplade. Fordi han var nummer fire, så ville hans
tid blive 2 timer og 45 minutter til 80% opladet.
Det kan måske gå med en hybridbil, for der kan man bare køre videre på fossil brændstof, men har man en
ren el-bil, så kan du glemme alt om mødetider og aftaler.
Hvis der så er 1 mio. el-biler i Danmark, så kan man godt regne med, at der skal lades 10-20 biler på én gang
på sådan en lade station.
Det vil kræve et enormt el-net, som på nuværende tidspunkt er ikke-eksisterende.
Som jeg ser det, så skal hele Danmark graves op på kryds og tværs, for at få opgraderet hele Danmarks el-
net.
Kigger man på erfaringer fra Fibernettet, tager det adskillige år, at grave kabler ned i hele Danamrk, så
medmindre man er startet på det for 5-10 år siden, så mener jeg ikke at målet med 1 mio. elbiler i 2030 er
realistisk.
Så er der problemet med at købe en el-bil. Jeg har hele mit liv kørt i brugte biler og har ikke en indkomst,
hvor jeg kan købe en ny el-bil til kr.200.000,- og får nok aldrig økonomi til det.
Man vil sætte afgifter op på benzin og diesel, hvilket vil lave et A-hold og et B-hold.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 292: Henvendelse af 27/4-21 fra Søren Kjelgaard, Dianalund, om klimamål ift. el-biler
A-holdet har pengene til at købe en el-bil og kan køre billigt rundt i Danmark, og B-holdet, der ikke har råd
til at købe en elbil, bliver straffet med meget dyre brændsfofpriser og meget dyre km priser.
Hvis man vil gøre noget fornuftigt, synes jeg man skulle kigge lidt på bus- og togtrafik.
Jeg bor i Dianalund og er tvunget til at have en bil. Der har tidligere kørt flere busser gennem byen, plus vi
har en togstation med lokalbane.
I Dianalund, og sikkert mange andre steder i landet, har vi været inde i en ond cirkel.
Trafikselskabet Movia vil spare penge og nedlægger, forkorter og nedskærer antal busser. Det gør at flere
mennesker er nødt til at finde på andre transportmuligheder. Det giver færre passagerer i busserne, som
ige giver edluk i ger af busser, og so ige presser folk til a dre tra sport uligheder…. Altså e
endeløs ond cirkel.
På de få år jeg har boet her i Dianalund, kan jeg se der kører mindre og mindre antal busser, med mindre og
mindre antal passagerer.
For et par år siden, fik jeg køreforbud pga en mindre blodprop i hjernen. Den var heldigvis lille og jeg kom
hurtig over den, men køreforbuddet, var på seks måneder.
I de seks måneder, var det et rent helvede at komme rundt. Da jeg selv levede af mit kørekort, blev jeg
naturligvis sygemeldt i perioden, og heldigt for mig, for jeg havde ikke kunnet passe mit arbejde uden selv
at køre.
Jeg mener man bliver nødt til at gøre en masse med den offentlige trafik. Der skal sættes busser og toge
ind, som kører fast hver dag og mange gange i løbet af dagen, så folk
ved
de ikke behøver selv at eje en bil,
og det er ok at flytte ud af Storkøbenhavn, for på landet kan man nemlig også tage bussen.
Det vil naturligvis koste en masse penge de første par år, men det mener jeg er en investering der betaler
sig, specielt på klimaområdet.
Hvis man så samtidig kræver el-busser, er jeg sikker på det virkelig vil rykke.
Hvad tænker I på Christiansborg ?
Sætter I nogle mål også må andre løse virkelighedens problemer ?
Jeg har ofte siddet hje
e og tæ kt: ”Nej, jeg er for du til det her, politiker e MÅ vide ere e d ig”.
Alligevel sidder jeg ga g på ga g og siger: ”Hvad sagde jeg !”.
Det kunne umiddelbart lyde dejligt, sådan at være forudseende, men jeg bliver faktisk lidt skræmt af det.
Jeg håber virkelig ikke, at jeg o et par år, skal høre : ”øhh el- et ??, det tæ kte vi ikke lige på”.
Med venlig hilsen og med ønske om et dejligt, solrigt og Coranafrit forår til jer alle.
Søren Kjelgaard