Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 290
Offentligt
2383009_0001.png
Anbefalinger til
implementering
af sektorkobling
Erhvervslivets Klimaalliance
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 290: Materiale fra DI og Dansk Energi om rapport om potentialet for sektorkobling i Danmark: Anbefalinger til implementering af sektorkobling ifm. foretræde den 28/4-21
2383009_0002.png
Indhold
01
02
03
Forord
03
Sektorkobling og de danske potentialer
07
Syv anbefalinger til implementering af sektorkobling
1. Anvend en ny samarbejdsmodel om implementering
af sektorkobling
2. Etablér et nationalt program for sektorkobling
3. Skab det digitale fundament på tværs af sektorer
4. Udbyg energimarkeder, der kobler sektorer sammen
5. Modernisér regulering og omlæg energibeskatning
6. Implementér storskalaværdikædeprojekter
7. Sæt nye mål for eksportfremme på energi og klimaområdet
15
16
18
20
22
24
26
28
04
Sådan gjorde vi – vejen til anbefalingerne
31
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 290: Materiale fra DI og Dansk Energi om rapport om potentialet for sektorkobling i Danmark: Anbefalinger til implementering af sektorkobling ifm. foretræde den 28/4-21
2383009_0003.png
Forord
Vi har en unik mulighed
og vi skal handle nu
Sektorkobling vil gøre vores samfund
grønnere og samtidig sikre eksport og
arbejdspladser
Danmark er kommet så langt i den grønne omstilling,
at vi står over for et nyt skridt: sektorkoblingen. Vi har
fået så megen vedvarende energi ind i el og varme­
forsyningen, at vi skal i gang med at flytte vind, sol
og biogas ind i nye anvendelser for at komme videre.
Det giver os en unik mulighed for at skabe en
førerposition i den næste fase af den grønne omstilling.
Vores førerposition inden for energieffektivisering og
VE­udbygning kombineret med vores fortsat høje
klimaambition betyder, at vi skal tage det fulde skridt
ind i sektorkoblingen før alle andre.
Igennem sektorkobling skal vi flytte energistrømme
med størst mulig effektivitet mellem sektorer og flytte
den vedvarede energi til transport, opvarmning og
produktion, hvor vi bruger fossil energi i dag. Samtidig
skal vi binde forbrug og produktion sammen gennem
en omfattende digitalisering. For at nå vores klima­
målsætning på en omkostningseffektiv måde skal vi
udnytte energien og infrastrukturen intelligent og hele
tiden sikre, at vores behov for energi opfyldes effektivt.
Sektorkoblingen bliver efter vores opfattelse et
kolossalt, globalt vækstmarked. Alle samfund, som
skal gennemføre omstillingen fra fossil til grøn energi,
får brug for de samme løsninger, som vi skal i gang
med at indføre. Og fordi sektorkoblingen er digital,
lige så meget som den er fysisk, kommer vi til at se en
eksponentiel vækst og en innovation, som vi har svært
ved overhovedet at forestille os. Vi vil se vækst i nye
forretningsmodeller, som skaber værdi i de dynamiske
og digitaliserede energimarkeder.Det vil medføre nye
arbejdspladser og ny grøn knowhow, vi kan eksportere.
Mange faktorer bidrager til at give os et forspring:
Vi skal fortsætte vores ambitiøse VE­udbygning og
energieffektiviseringsindsats, som er forudsætninger for
sektorkoblingen. Vi har vist, at vi kan kombinere grøn
omstilling med vækst i eksport og velstand. Vi har en
stærk tradition for at opbygge effektive forsyningskæder
i samspil mellem virksomheder, myndigheder og
politikere. Vi er et af verdens mest energieffektive lande,
og vi er verdens mest digitaliserede økonomi.
Det er både en vigtig og svær opgave at gennemføre
sektorkoblingen, og de nuværende rammebetingelser
er langt fra at understøtte den. Derfor har vi opstillet
syv anbefalinger til implementering af sektorkobling.
Vi bygger direkte videre på Klimapartnerskabernes
anbefalinger og har identificeret, hvad der skal til for at
sikre en rettidig og effektiv udvikling af sektorkobling i
Danmark.
Vi lykkes kun ved at samarbejde
Det har taget mere end hundrede år at opbygge vores
energiforsyning. Vi har brugt 30 år på at fortrænge halv­
delen af det fossile forbrug; den halvdel, som var lettest
at fjerne med energieffektivisering eller erstatte med
grøn energi. Vi har ni år til at gennemføre en endnu
mere gennemgribende omstilling.
Vi skal derfor arbejde i et meget højere tempo for
at skabe rammerne for den næste fase af omstillingen,
sikre den mest omkostningseffektive klimareduktion
og skabe et nyt, dansk eksporteventyr.
Corona­krisen har vist, at vi kan træffe vidtgående
beslutninger hurtigt. Danmark har undgået, at sund­
hedskrisen også blev en altomfattende social og økono­
misk krise ved, at regering, erhvervsliv og organisationer
har arbejdet sammen i en agil og løsningsorienteret
beslutningsproces. Den erfaring kan vi tage med ind i
klimaarbejdet. Nu ved vi, at vi kan gøre det.
Vi har brug for en proces, som skaber sammenhæng
og positive synergier mellem sektorer og bryder siloer
mellem sektorerne ned. For at lykkes har vi brug for en
åben proces, hvor vi inddrager vores partnere i EU og
påvirker EU til også at fremme sunde sektorkoblings­
løsninger. Vi har brug for en indsats, der fokuserer på
ægte klimareduktioner i hele værdikæder og ikke bare
flytter udledninger til udlandet. Det løser ingen klima­
problemer.
Vi vil tage ansvar for at fremme sektorkoblingen:
Som et første skridt har vi igangsat en proces for at
gøre data mere tilgængelige på tværs af sektorerne
selvfølgelig inden for de rammer, som regulerer data­
anvendelse og deling. Dataadgang er en afgørende
komponent i sektorkoblingen, og vi tror på, at data er
mere værd, når vi deler dem.
Vi er klar til at tage mere ansvar: Vi vil bidrage til
arbejdet med analysekraft og beslutningskompetence,
og vi er klar til at indgå forpligtende aftaler, som kan
fremme sektorkoblingen.
Vi har selv anvendt en dynamisk proces for at
udvikle og forankre anbefalingerne. Topledere og
specialister fra 24 førende danske virksomheder,
Dansk Industri og Dansk Energi har været involveret
i en samskabende proces, hvor vi blandt andet har
gennemført hackathons med over 60 deltagere på
tværs af virksomheder, energi og forsyningssektorer
og myndigheder i december 2020 og januar 2021.
Vi er klar til at fortsætte det store engagement med
at udvikle sektorkoblingen og ser frem til at komme
i gang med arbejdet.
Lars Peter Søbye og Knud Pedersen
3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 290: Materiale fra DI og Dansk Energi om rapport om potentialet for sektorkobling i Danmark: Anbefalinger til implementering af sektorkobling ifm. foretræde den 28/4-21
2383009_0004.png
Medlemmer af
advisory board
Navn, titel
Formand, Lars Peter Søbye,
CEO
Næstformand, Knud Pedersen,
Executive Vice President
Lars Tveen,
President, Danfoss Heating
Henrik Frank Nielsen,
Senior Vice President
Ole Hvelplund,
Adm. direktør
Thomas Egebo,
Adm. direktør
Bjarne Korshøj,
Teknisk direktør
Claus Madsen,
Managing Director
Michael L. Thomsen,
Managing Director
Ulrik Stridbæk,
Vice President
Peter Weinreich Jensen,
Adm. direktør
Casper Kirketerp-Møller,
CEO
Jesper Braum Nielsen,
Vice President
Nana Bule,
Adm. direktør
Jesper Thomassen,
Managing Director
Bent Agerholm,
Adm. direktør
Tommy Hansen,
Senior Vice President
Jacob Brønnum,
Adm. direktør
Vibeke Svendsen,
Adm. direktør
Jacob Vittrup,
Adm. direktør
Henrik Dam Larsen,
Adm. direktør
Michael Simmelsgaard,
Managing Director Energy
Thomas Woldbye,
Adm. direktør
Anders Stouge,
Vice adm. direktør
Troels Ranis,
Branchedirektør, DI Energi
Virksomhed
COWI A/S
Andel Holding A/S
Danfoss A/S
ROCKWOOL International A/S
Nature Energy A/S
Energinet
HOFOR A/S
HITACHI ABB Power Grids A/S
Aalborg Portland A/S
Ørsted A/S
Siemens Energy A/S
Clever A/S
IBM Denmark A/S
Microsoft Denmark ApS
Nordic Sugar A/S
Energi Fyn Holding A/S
Kamstrup A/S
Forsyning Helsingør A/S
Envotherm A/S
NRGi A.m.b.A
DB Schenker
Rambøll Danmark A/S
Copenhagen Airports A/S, CPH
Dansk Energi
Dansk Industri
4
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 290: Materiale fra DI og Dansk Energi om rapport om potentialet for sektorkobling i Danmark: Anbefalinger til implementering af sektorkobling ifm. foretræde den 28/4-21
2383009_0005.png
7 anbefalinger
til implementering
af sektorkobling
1
Anvend
en ny
samarbejdsmodel
om implementering
af sektorkobling
2
2
Etablér
et nationalt
Etablér
et nationalt
program for
program for
sektorkobling
sektorkobling
3
Skab
det digitale
fundament på
tværs af
sektorer
4
4
Udbyg
energi­
Udbyg
energi­
markeder, der
markeder, der
kobler sektorer
kobler sektorer
sammen
sammen
5
5
Modernisér
Modernisér
regulering
regulering
og omlæg
og omlæg
energi­
energi­
beskatning
beskatning
6
Implementér
storskalaværdi­
kædeprojekter
7
Sæt
nye mål for
eksportfremme
på energi­ og
klimaområdet
5
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 290: Materiale fra DI og Dansk Energi om rapport om potentialet for sektorkobling i Danmark: Anbefalinger til implementering af sektorkobling ifm. foretræde den 28/4-21
2383009_0006.png
Introduktion til sektorkobling
Fremtidens energisystem skal kunne håndtere store
udsving i produktionen af vedvarende energi. For at
gennemføre omstillingen omkostningseffektivt skal
vi udnytte synergierne imellem forsyningssektorerne
(el, varme, gas og vand) og imellem forsyninger og
kunder.
Med sektorkobling kan vi flytte energi imellem sektorer,
og vi kan fremskynde eller udskyde forbrug. Danmark
kan opbygge et konkurrencedygtigt system med en
robusthed, fleksibilitet og effektivitet, som ville være
utænkelig i adskilte sektorer.
Skulle vi fortsætte med at omstille
os sektor for sektor, ville det kræve
alt for store investeringer i produk­
tionskapacitet, infrastruktur og energi­
lagring. Det kan gøres billigere ved at
tænke sektorkobling ind i løsningen.
Sektorkoblingens to dimensioner
Øget samspil mellem sektorer
Vedvarende energi flyttes fra energisektoren
ind i andre anvendelser.
Forsyningssektorerne øger energiudnyttelse
og kapacitetsudnyttelse i samspil.
Forsyningssektorens samspil med
kommercielle aktører og kunderne
Forbruget bliver dynamisk og fleksibelt.
Forsyningerne bruger kundernes fleksibilitet
til at balancere systemet og til at udnytte
infrastrukturen fuldt ud.
Energi og data kobles tæt
Sektorkoblingens
"Hardware"
Elbiler og individuelle
varmepumper
Varmepumper i fjernvarmen
og industrien
Grøn brint og brintinfrastruktur
CO2 fangst, anvendelse og lagring
Fjernvarmeudbygning og brug
af overskudsvarme
Biogasanlæg
El og electrofuels i tung transport
E-kerosen i fly
Energieffektivisering
Varme og biogasproduktion
fra vand- og spildevandssektoren
Sektorkoblingens
"Software"
Ny teknologi, der flytter
den vedvarende energi
Markedsregler
Prissignaler
Fælles dataprotokoller
Målerdata fra enkelte
forbrugspunkter i realtid
Styring af fleksibelt
forbrug i realtid
Fleksibilitetsprodukter
og forretningsmodeller
Nye data og prissignaler,
der gør forbruget fleksibelt
6
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 290: Materiale fra DI og Dansk Energi om rapport om potentialet for sektorkobling i Danmark: Anbefalinger til implementering af sektorkobling ifm. foretræde den 28/4-21
2383009_0007.png
02
Sektorkobling
og de danske potentialer
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 290: Materiale fra DI og Dansk Energi om rapport om potentialet for sektorkobling i Danmark: Anbefalinger til implementering af sektorkobling ifm. foretræde den 28/4-21
2383009_0008.png
Sektorkobling og de danske potentialer
Den næste fase af den
grønne omstilling forandrer
hele energisystemet
Fra 2020
og frem
Det grønne energisystem
Fossile energikilder udfases
Grøn energi flyttes mellem
sektorer (energi, forsyning,
transport, produktion)
Svingende produktion
balanceres af forbruget
El i fjernvarme, el og biogas
i transport, overskudsvarme
udnyttes og CO2 håndteres
Figur 1.
Udviklingen fra det fossile til det grønne energisystem
1920
Det fossile energisystem
Fossile energikilder
Energien flyder i én retning
fra kilde til forbrug
1990
Det blandede energisystem
Grøn produktion indfases
i energisystemet på fossile
præmisser
Varierende produktion
fra grønne energikilder
balanceres af kraftværker og
gennem import og eksport
Vi er kommet langt ved at omstille sektorerne
hver for sig – uden at berøre kunderne
Danmarks grønne omstilling har siden 1990 været
succesfuld. Vi har i dag 68 pct. grøn energi i el­ og
fjernvarmesystemet, og det samlede energiforbrug
er nu effektiviseret med 15 pct. siden 1990. Samtidig
har danske virksomheder udviklet en vifte af grønne
løsninger, der i 2019 blev omsat til eksport for mere end
120 mia. kr.
Omstillingen er sket inden for rammerne af det
fossile energisystem. Den er sket sektorvis og uden, at
kunderne har ændret måden, de bruger energien på.
Således er indpasning af vind i elproduktionen, biomasse
i fjernvarmen og biobrændstof i benzin og diesel sket i
produktions­, transmissions­ og distributionsleddet.
Men med over 50 pct. vind­ og solenergi i Danmark
er vi tæt på at have udnyttet potentialet for omstilling
inden for det sektoropdelte og ensrettede energi­ og
forsyningssystem, vi kender. Skulle vi fortsætte med
at omstille os sektor for sektor, ville det kræve alt for
store investeringer i produktionskapacitet, infrastruktur
og energilagring. Det kan gøres billigere ved at tænke
sektorkobling ind i løsningen.
Kilder: Energistyrelsen (2012), Dansk Energi (2020) og Dansk Industri (2019)
Den næste fase af omstillingen er tværgående
og digital
For at vi kan komme videre i omstillingen på en omkost­
ningseffektiv måde, skal energiforsyning og energiforbrug
gentænkes.
De enkelte sektorer skal kobles sammen, så både
energi og fleksibilitet kan udnyttes optimalt. Forbruget
skal kobles med forsyningen for at balancere systemet
og udnytte kapaciteten i infrastrukturen optimalt.
En effektiv og tæt sammenkobling var utopisk for få år
siden, men er nu muliggjort af særligt to forhold:
1. Vi skal skifte til ny teknologi, som vil have et fleksibelt
forbrug (for eksempel elbiler, brintfabrikker)
2. Den digitale teknologi og infrastruktur er parat til
at understøtte og afregne millioner af dynamiske
forbrugspunkter
Tilsammen giver disse to forhold os mulighed for at
balancere og optimere et komplekst, markedsbaseret
og netværksorganiseret system i realtid.
8
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 290: Materiale fra DI og Dansk Energi om rapport om potentialet for sektorkobling i Danmark: Anbefalinger til implementering af sektorkobling ifm. foretræde den 28/4-21
2383009_0009.png
Sektorkobling og de danske potentialer
Danmarks styrkepositioner
giver os unikke muligheder
Danmark kan blive sektorkoblingens
moderland
Danmark har et stærkt udgangspunkt for at indtage en
førerposition inden for sektorkobling. Vi er stærke inden
for mange af de teknologier, som bliver nødvendige for
at skabe sektorkoblingen. Og vi har stærke, effektive
forsyningsselskaber med høje bæredygtigheds­
ambitioner.
Danmark har fem essentielle, strukturelle fordele, som
kan accelerere implementeringen af sektorkobling:
Klimalov.
Bindende klimamål, som skaber retning
for omstillingen, sikrer de nødvendige hensyn til
konkurrenceevne, social stabilitet og reducerer politisk
usikkerhed.
Grøn erhvervsambition. Bred
opbakning til klimamålet
fra danske virksomheder, hvilket Klimapartnerskaberne
demonstrerede.
En af verdens mest digitale økonomier. Den
højeste
grad af digitalisering af betalingssystemer og offentlige
systemer og højeste digitaliseringsgrad blandt både
borgere, virksomheder og myndigheder.
Veludbygget fjernvarmesystem*.
Fjernvarme kan blive
en effektiv sektorkobler og kan spille en nøglerolle i
sektorkoblingen i fremtiden.
Tradition for partnerskaber. Stærk,
dansk tradition for
at udvikle effektive værdikæder i samarbejde mellem
virksomheder og offentlige institutioner.
Danske strongholds
Elektrificering
• VE produktionsleddet, herunder hele værdikæden forbundet med
opsætning af vind og sol.
• Smart grids og VE integration. Årlig eksport på ca. 54 mia. kr.**
PTX/CCUS
• Styrker inden for brintteknologi, katalyse og brændselsceller.*
Fjernvarme
og ­køling
• Termostater, pumper, målere, præisolerede rørsystemer og rådgivning.
Typisk højteknologiske produkter af høj kvalitet.**
• Årlig eksport på ca. 6,4 mia. kr.***
Verdensleder inden for opførelse af anlæg.
Danske virksomheder designer biogasanlæg over hele verden.
Udvikling og salg af komponenter til biogasproduktion.****
Stor og effektiv landbrugsproduktion, som giver stort potentiale for
at sektorkoble landbrugs-, affalds- og energisektorerne.
Biogas
Smart styring
og fleksibilitet
Figur 2.
Danske virksomheders udgangspunkt
• Specielt inden for ICT og systemdesign har vi i Danmark opbygget stærke
forskningsmiljøer. Dette er i høj grad knyttet til integrationen af vind.
• Systemintegration af IT systemer, digitalisering og dataplatforme.
Kilder: *Dansk Fjernvarme (2017) Island er nr. 1, **ETC (2020) Making Mission Possible , ***Rambøll (2017), ****Potentiale for biogas baseret på interview med Nature
Energy og en forventning om, at der opføres 3.000 anlæg a 50 mio. USD globalt i perioden 2020-2030
9
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 290: Materiale fra DI og Dansk Energi om rapport om potentialet for sektorkobling i Danmark: Anbefalinger til implementering af sektorkobling ifm. foretræde den 28/4-21
2383009_0010.png
Sektorkobling og de danske potentialer
Vi kan kombinere
energieffektivisering,
grøn omstilling og vækst
Sektorkobling, energieffektivisering
og VE-udbygning hænger tæt sammen
En fortsat øget energieffektivitet og udbygning af
vedvarende energi er præmisser for næste fase af den
grønne omstilling. Det er den ramme et øget samspil
mellem forsyningsarter indbyrdes og med øvrige sektorer
– sektorkobling – skal udvikles i.
Med sektorkobling sikres en omkostningseffektiv
anvendelse af VE i alle anvendelsesformål samtidig med,
at der herigennem også skabes massive energieffektivi­
seringer. Det skyldes især, at direkte elektrificering i
opvarmning, transport og industrielle processer samt
udnyttelse af overskudsvarme fra processer sker med
mere energieffektive teknologier. For eksempel udnytter
varmepumper energien med en effektivitet, der er mere
end tre gange så stor som alternative fossile løsninger.
Intelligent styring vil oveni dette sikre, at energien
anvendes på tidspunkter, hvor den er mest grøn, og
hvor infrastrukturen udnyttes bedst muligt. Derfor
accelereres energieffektiviseringer automatisk direkte
ved sektorkobling, som vil bidrage til den mest omkost­
ningseffektive vej til realisering af den grønne omstillings
CO2­reduktionsmålsætning.
Energieffektivisering og udbygning med vedvarende
energi har været en afgørende komponent i Danmarks
grønne omstilling og er en væsentlig del af vores grønne
eksportsucces. Vi har været i stand til at øge vores
velstand samtidig med, at vi har mindsket vores energi­
forbrug. Dette har kendetegnet første fase af den grønne
omstillings eksportsucces. Vi skal nu videre i anden fase.
Vi er verdensmestre i at kombinere grønt
førerskab med vækst og velstand
Danmark har haft enestående succes med at omsætte
egne, grønne ambitioner til eksportsucceser:
I den fossile fase byggede vi verdens mest effektive
kraftværker, udviklede verdensførende fjern arme­
v
teknologier og udviklede en række løsninger til
energieffektivisering.
I den første fase af den grønne omstilling blev
Danmark førende inden for fremstilling af
vindmøller og inden for udvikling af offshore
vindprojekter, der i 2019 havde en omsætning på
142,6 mia. kr.
Succesen er skabt af innovative, danske virksomheder
og et samspil mellem myndigheder og industri, som har
stimuleret udviklingen af konkurrencedygtige, danske
værdikæder.
PJ
Klimaeffekt
752
714
653
Samfunds­
økonomisk effekt
Eksporteffekt
28 %
65 %
94 %
34 %
28 %
reduktion af
drivhusgas-
udledningerne
siden 1990
61 %
26 %
38 %
vedvarende energi
i elforsyningen
(2018)
70 %
vækst i BNP siden
1990 samtidig
med ambitiøs
omstilling
75.000
jobs relateret til
grøn energi
13,5 %
af den samlede
danske
vareeksport
7x
Danmarks samlede
CO2-udledning
bliver fortrængt af
danske grønne
løsninger
6%
1990
0%
9%
2019
Anden grøn energi
2030 estimeret
Fossil energi
Vind og sol
99,996 %
forsyningssikkerhed
Figur 3:
Udviklingen i grøn og fossil energi fra 1990 til 2030 (PJ).
Fremskrevet med effekt af Klimapartnerskaber**
Figur 4.
Danmark har kombineret vækst og grøn omstilling.
Kilder: Implement-analyse. *Wind Denmark (2019).
**Fremskrivning af effekt af anbefalede tiltag fra Klimapartnerskabet Energi og Forsyning baseret på basisfremskrivning 2019 – herunder fremskrivning af anbefalede
tiltag fra øvrige klimapartnerskaber, særligt Klimapartnerskabet for Produktionsvirksomheder. ”Vind og sol” er opgjort som samlet, dansk produktion.
10
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 290: Materiale fra DI og Dansk Energi om rapport om potentialet for sektorkobling i Danmark: Anbefalinger til implementering af sektorkobling ifm. foretræde den 28/4-21
2383009_0011.png
Sektorkobling og de danske potentialer
Vi skal flytte vedvarende
energi til nye anvendelser
På tværs af Folketinget er ambitionen at reducere
Danmarks udledning af klimagasser med 70 % i 2030
sammenlignet med niveauet i 1990. Det vil kræve, at
andelen af vedvarende energi forøges fra 40 % til 75 % af
vores samlede energiforbrug.
For at opfylde klimamålet skal vi flytte vedvarende
energi fra energisektoren til andre sektorer, som i dag er
afhængige af fossilt brændstof. Det gælder særligt inden
for industri og transport, hvor grøn energi kun udgør
henholdsvis 5 % og 10 %.
Et udgangspunkt for sektorkoblingen er derfor, at
energien skal flyttes til områder, som i dag er forsynet
med fossil energi i parallelle forsyningskæder.
Den mest effektive omstilling kan gennemføres med
fortsat energieffektivisering og med ledningsbundet
energi, hvor vedvarende energi erstatter fossil:
Elektrificering: for
eksempel elektrificering af transport,
udbredelse af individuelle varmepumper til opvarmning
og til processer i industrien.
Biogas
transporteret i naturgasnettet.
Langdistance fly­ og skibstransport kan ikke elektrificeres
med batteridrift eller udnyttelse af biogas. Her kræver
omstillingen brug af electrofuels
(Power­to­ X),
hvor el er
omdannet til brint eller flydende brændstoffer gennem
elektrolyse.
El og
fjernvarme
Udbredelse af fjernvarme
i erhvervsbygninger og tæt
bebyggede områder, hvor det giver samfundsøkonomisk
mening og, hvor der i dag fyres med naturgas og olie.
PJ
290 PJ
68 %
176 PJ
5%
114 PJ
10 %
95 PJ
55 %
Individuel
opvarmning
Transport
Industri
Fossil energi
Grøn energi
Figur 5.
Danmarks energiforbrug 2019 fordelt på sektorer.
Reduktions-
bidrag
Elektrificering
• Personbiler og lette varebiler
• Opvarmning af boliger
• Industriprocesser
• Tung transport
• Industriprocesser
• Benzin og diesel
• Olie- og gasfyr
• Olie og gas
• Diesel
• Naturgas
• Biogen CO2
i atmosfæren
• Fossilt kerosen
• Naturgas
• Diesel
• Olie- og gasfyr
• Naturgas
• El i køleprocesser
• Fleksibel produktion
• El, fjernvarme og
andre energiarter
er ikke koblet
Elbiler
Varmepumper
~32 %
Biogas
Biogas
Biogen CO2 lagres og
anvendes
E-fuels
Hydrogen
Ammoniak
Fjernvarme og -køling
Overskudsvarme fra
industri og andre kilder
Fleksibelt forbrug
Forbrug kan nedbringes
Fleksibilitet kan handles
Energiarter kobles
~5 %
PTX/CCUS
• Flytransport
• Tung transport
• Industriprocesser
• Opvarmning i boliger
• Opvarmning, køling og
procesvarme i industrien
• Fleksibilitet leveres gennem
produktionen af energi
• Energiarter anvendes hver
for sig
~13 %
Fjernvarme
og fjernkøling
Smart styring,
lagring og
fleksibilitet
~5 %
Indgår
ovenfor
Figur 6.
Danmarks fem styrkepositioner og deres bidrag til klimamålet 2030.
Bidrag til samlet CO2-reduktion fra 2020 til 2030
Kilder: Dansk Energi (2020), Implement-analyse baseret på Klimapartnerskaberne
11
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 290: Materiale fra DI og Dansk Energi om rapport om potentialet for sektorkobling i Danmark: Anbefalinger til implementering af sektorkobling ifm. foretræde den 28/4-21
2383009_0012.png
Sektorkobling og de danske potentialer
Med sektorkobling
udnyttes synergien mellem
energibærere og ­anvendelse
Sektorkobling består i at skabe samspil mellem forsy­
ningssektorerne og samspil mellem forsyning og forbrug.
Der kan skabes meget store synergier mellem forsynin­
gerne, når sektorerne kobles sammen. Dels i form af
energi­ og infrastrukturudnyttelse, dels i form af balance­
ring af produktionen.
På samme måde er der stor synergi mellem produk­
tion og forbrug, når forbruget styres aktivt: Meget forbrug
kan fremrykkes eller udskydes uden gene for kunden og
udgør et gratis energilager.
Sektorkoblingen skal sikre den mest økonomiske
opfyldelse af CO2­målsætningen og er derfor også
markedskobling i form af:
• Effektive prissignaler for investeringer i sektorkobling.
• Effektive markeder i realtid i det intelligente system.
• It­understøttelse af forbrug, som styres i realtid ud fra
prissignaler.
Synergipotentiale
Fortrænge naturgas
i produktion
Udnytte alle
energistrømme
Genbruge CO2
Balancering
af produktion
Mindske
metanudslip
Aflaste elnet
Kommentar
Udskudt/fremrykket opladning
ud fra prissignaler.
Udskudt/fremrykket opvarmning
ud fra prissignaler.
Udbygning, hvor økonomisk effektivt.
Optimeres sammen med forstærkning af elnet.
Energieffektivisering er både forudsætning for
sektorkobling og øges gennem sektorkobling.
Udskudt/fremrykket opvarmning
ud fra prissignaler.
Varmelagre (inkl. sæsonlagre).
Også potentiale for overskudsvarme,
afhængigt af placering.
Også potentiale for overskudsvarme,
afhængigt af placering.
Elektrificering
af transport
Individuelle
varmepumper
Fjernvarmeudbygning
Energieffektivisering
Store varmepumper
i fjernvarme
PtX til flytransport
PtX til skibstransport
Forgasning af
spildevandsslam
Varmepumper på vand
og spildevand
Biogasudbygning
Overskudsvarme
fra industri
Figur 7.
Eksempler på synergi i et fysisk-, it- og markedskoblet energisystem
Kilder: Implement-analyse
Udskudt/fremrykket opvarmning
ud fra prissignaler.
Effektiv kilde til fangst af biogen CO2.
Kobling til affald og landbrug.
12
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 290: Materiale fra DI og Dansk Energi om rapport om potentialet for sektorkobling i Danmark: Anbefalinger til implementering af sektorkobling ifm. foretræde den 28/4-21
2383009_0013.png
Sektorkobling og de danske potentialer
Forandring af energisystemet
kræver forandring af ramme­
vilkårene
De nuværende rammevilkår
er sektororienterede
Rammevilkårene for det nuværende energisystem er
sektorregulering.
For at flytte systemet til et nyt sted skal ramme­
vilkårene følge med og fremme det sektorkoblede og
intelligente, grønne energisystem.
Derfor er det ikke tilstrækkeligt at lave justeringer af
den eksisterende regulering. Rammevilkårene fra det
fossile energisystem hæmmer sektorkoblingen og gør
den grønne omstilling langsommere og dyrere.
For at realisere regeringens klimamålsætning – og for
at realisere erhvervspotentialet, som er knyttet til sektor­
kobling – er der derfor behov for helhedsorienterede,
ambitiøse og handlingsorienterede indsatser.
Intelligent sektorkobling fremmes af:
• etning: Borgere
og virksomheder skal kende ambition og
R
hastighed for gennemførelse af sektorkoblingen for at kunne
investere.
• arkeder for fleksibilitet: Vi
skal etablere markedspladser,
M
hvor vi kan sælge fleksibilitet på tværs af sektorer.
• igitalt fundament:
Vi har brug for fælles åbne standarder
D
for at udveksle data i det sammenkoblede energisystem og
vi har brug for adgang til data.
• nfrastruktur:
Den infrastruktur, der skal flytte energien til
I
nye anvendelser, skal udbygges rettidigt.
• kalering: Målrettet
støtte til nye teknologier i de første faser,
S
så de kan skaleres og blive konkurrencedygtige.
Intelligent sektorkobling hæmmes af:
Forandringshastigheden er høj
– det skal udviklingshastigheden
af politik og regulering også være
Vi har ni år til at realisere regeringens klimamålsætning.
Mange af de tiltag, som skal realisere den, vil i sig selv
være tidskrævende. Det gælder skalering og implemen­
tering af store anlæg. Det gælder opbygning af nye
værdikæder. Og det gælder de mange, individuelle
beslutninger, der er nødvendige for at effektivisere
bygningsmassen, udfase fossilbiler og individuelle olie­
og gasfyr.
Derfor haster det med at modernisere rammerne,
så vi kan komme i gang med en intelligent omstilling
og sikre, at vi udnytter synergierne mellem sektorerne
og mellem forsyning og forbrug.
Derfor har vi brug for et radikalt temposkift i den
måde, vi udvikler rammevilkårene på. Hvis vi beslutter at
arbejde på en ny måde, kan vi rettidigt realisere næste
trin af den grønne omstilling – og lægge fundamentet
til den næste danske eksportsucces. Hurtig og agil
udformning af rammer og regulering kan blive en
vigtig konkurrenceparameter for Danmark og dansk
erhvervsliv.
• ektorbaserede afgifter:
Høje afgifter i nogle sektorer
S
ødelægger prissignaler og hæmmer sektorkoblingen.
• egrænsende regulering:
I dag har vi regulering, som
B
direkte modvirker sektorkobling. Det gælder for eksempel
begrænsninger på salg af varme eller regulering, der hindrer,
at adskilte forsyninger kan høste synergier ved at bruge
hinandens digitale infrastruktur.
600
Eksport
Efter sektorkobling
500
400
300
200
100
0
2010
2015
2020
2025
2030
Figur 8.
Eksport af energiteknologi og -services (mia. kr.). Eksportpotentialer
frem mod 2030. Fremskrivningen er under forudsætning af, at Danmark
skaber en førerposition i det eksponentielt voksende marked for sektor-
koblingsløsninger.
Kilde. Dansk Industri (2020), Axcelfuture (2021). Erhvervsperspektivet i Danmarks grønne omstilling
13
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 290: Materiale fra DI og Dansk Energi om rapport om potentialet for sektorkobling i Danmark: Anbefalinger til implementering af sektorkobling ifm. foretræde den 28/4-21
2383009_0014.png
Sektorkobling og de danske potentialer
EU er en væsentlig
medspiller i omstillingen
EU er en væsentlig medspiller i omstillingen
En stor del af Danmarks energilovgivning udspringer
af fælles europæiske regler. Det er en stor fordel for
danske virksomheder, fordi det skaber et stort, sammen­
hængende marked for danske løsninger og, fordi EU’s
regler fremmer konkurrencen.
EU’s arbejde med at øge klimaambitionerne,
understøttet af EU’s klimaværktøjskasse herunder
kvotesystemet, gør det lettere for danske virksomheder
at bidrage til vores eget klimamål uden at tabe konkur­
renceevne i Europa. Derfor har vi brug for et fortsat højt
ambitionsniveau for EU’s klimapolitik.
Vores høje, grønne ambition giver os gode mulig­
heder for at påvirke EU’s regelarbejde og understøtte
gode vilkår for sektorkoblingen. På en række områder
er der særligt behov for at arbejde for de bedst mulige
rammevilkår.
Netop fordi en stor del af rammevilkårene udspringer
fra europæisk lovgivning, er der behov for, at Danmark
arbejder endnu mere målrettet for at fremme gode
rammer for sektorkobling i EU og, at vi sikrer, at danske
projekter og partnerskaber er attraktive for EU’s store
støtteprogrammer for sektorkobling.
EU skal spille med os, så vi nemmere selv kommer
i mål, og så vi hurtigere styrker vores internationale
konkurrenceevne.
Danmark skal arbejde for:
En klar politisk retning for elektrificering i EU og for en
mere integreret anvendelse af energien.
At de europæiske direktiver understøtter brug af grøn
energi og afspejler det faldende CO2-indhold i el.
Høje mål for energieffektivisering og VE i EU.
Etablering af Dataområder (Dataspaces) inden for energi-,
forsynings- og bygningsdata i relation til EU’s forslag om
Data Governance Act.
Afklaring af reguleringen af brug af grønne gasser i natur-
gassystemet.
Biogas skal betragtes som en reel gas i EU. Udviklingen af
biogas skal fremmes ved at anvendelse af restprodukter til
forgasning fremmes.
Fælles EU-regler for opsamling, frisættelse og nyttiggørelse
af data fra de mange typer af energimålere.
Justering af reguleringen, som vil gøre det attraktivt at
udvikle hybridprojekter og at forbinde offshore vindparker
til flere lande.
Udvikling af køreplaner for brintinfrastruktur.
Størst mulig dansk deltagelse og andel i EU’s udviklings-
midler samt tiltrækning af store EU- projekter til Danmark.
Energi, forsyning og klima er det område, hvor den største del af ny dansk lovgivning implementerer EU­ret
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Erhvervsministeriet
Miljø- og Fødevareministeriet
Skatteministeriet
Udenrigsministeriet
Sundheds- og Ældreministeriet
Gennemsnit
Kulturministeriet
Beskæftigelsesministeriet
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Finansministeriet
Justitsministeriet
Forsvarsministeriet
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Økonomi- og Indenrigsministeriet
Undervisningsministeriet
0%
Figur 9.
Andele af nye love med en EU-implementeringsnote, 2001-2018
Kilde. Dansk Energi
35%
30%
22%
18%
17%
14%
13%
12%
10%
8%
7%
6%
5%
4%
2%
1%
0%
10%
20%
30%
40%
14
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 290: Materiale fra DI og Dansk Energi om rapport om potentialet for sektorkobling i Danmark: Anbefalinger til implementering af sektorkobling ifm. foretræde den 28/4-21
2383009_0015.png
03
Syv anbefalinger til imple­
mentering af sektorkobling
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 290: Materiale fra DI og Dansk Energi om rapport om potentialet for sektorkobling i Danmark: Anbefalinger til implementering af sektorkobling ifm. foretræde den 28/4-21
2383009_0016.png
Implementering af sektorkobling
Samarbejdsmodel
Sektorkobling skaber et stort behov for nytænkning
på tværs af værdikæder – både for at realisere 70 %­
målsætningen og for at udbygge Danmarks position i
den grønne omstilling. Vi skal implementere hurtigt og
effektivt i en ukendt fremtid, som udvikler sig mere og
mere eksponentielt.
For at lykkes har vi brug for en ny og tværgående
samarbejdsmodel mellem virksomheder og myndig­
heder for fælles udvikling af politik og regulering. Vi
skal flytte punktet for, hvad der skal reguleres og hvad,
aktørerne selv skal finde ud af. Vi skal have mere ramme­
regulering og mindre detailregulering for at øge hastig­
heden i omstillingen.
1
Anvend
en ny
samarbejdsmodel
om implementering
af sektorkobling
Klimaalliancen anbefaler,
at vi organiserer udvik­
lingen af politik og rammevilkår, så det afspejler
forandringshastigheden og ­omfanget. Det kan blive
et væsentligt parameter i at styrke Danmarks interna­
tionale konkurrenceevne.
Klimapartnerskaberne bekræftede behovet for at
tænke på tværs af sektorer – og tænke sammen. Nu
skal vi videreføre den agile samarbejdsform og tage
det næste skridt: udvikling af konkrete rammevilkår
for sektorkoblingen. Det skal gå meget hurtigere
end den nuværende arbejdsform, og løsningerne
skal være mere helhedsorienterede. Vi har brug
for et nyt mindset og en ny samarbejdsform. Det
kan være offentlige/private taskforces om konkrete
udfordringer. Her kan udfordringerne identificeres, og
løsninger kan udarbejdes i fællesskab.
Erhvervslivets Klimaalliance er klar til at levere
vores del – både i form af konkrete ressourcer og i
form af konstruktive og forpligtende beslutninger, der
holder fokus på de store linjer i udviklingen.
Konkret anbefaler vi, at
1A
Der anvendes en ny, tværgående samarbejdsmodel for at sikre agilitet og tempo
i implementering og virkeliggørelse af det sektorkoblede energisystem.
Udfordringerne identificeres og løses i fællesskab. Gennemførelse af løsningerne
igangsættes med fælles mandat og opdrag fra stat og erhvervsliv.
Samarbejdet organiseres i forpligtende og beslutnings- dygtige fora med
deltagelse af myndigheder og erhvervsliv. De enkelte fora identificerer og
prioriterer problemer, er ansvarlige for udvikling af løsninger og for den
efterfølgende gennemførelse.
Beslutningsforaene understøttes af agile og beslutningsdygtige eksekverings-
teams med involvering på tværs af sektorer og værdikæder.
Arbejdet organiseres ud fra en tilgang om, at forslag og løsninger skal skabes
sammen og skal besluttes og implementeres hurtigt.
1B
1C
1D
1E
16
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 290: Materiale fra DI og Dansk Energi om rapport om potentialet for sektorkobling i Danmark: Anbefalinger til implementering af sektorkobling ifm. foretræde den 28/4-21
2383009_0017.png
Implementering af sektorkobling
Samarbejdsmodel
Vi ønsker med anbefalingen om samarbejds-
modellen at sikre:
• En hurtigere og mere effektiv implementering af det
sektorkoblede energisystem i Danmark – så vi gør det
endnu billigere at nå vores klimamål og, hvor nyska­
bende, innovative løsninger hurtigere bringes i spil.
• En hurtigere, fælles forståelse og accept af fremtidens
udfordringer og problemer, løsninger og indsatser på
tværs af politikere, embedsværk, sektorer og borgere.
• Langt større beslutningskraft om løsninger, der
fremmer sektorkobling.
• Allokering af både private og offentlige nøgleressourcer
til sammen at udvikle det nye i stedet for at vedlige­
holde status quo.
• Innovation, samskabelse, afprøvning og implemente­
ring på tværs af politikere, embedsværk og erhvervsliv.
Problem
Minister
Erhverv
Proces
Departe-
ment
Styrelse
Øvrige
1.
Sektorkoblingsforum for involvering på
tværs af sektorer – hele værdikæden
2.
Ligeværdige parter i gensidigt og
forpligtende samarbejde
3.
Agilt og beslutningsdygtigt
4.
Langsigtet fokus
– kortsigtet handling
Evaluering
Løsning
Effekt
Figur 10.
Illustration af samarbejdsmodel om sektorkobling mellem
offentlige myndigheder og erhvervslivet.
Samarbejdsform
Organisering
Fælles opstart og involvering fra start i både problem-
forståelse og løsningsdesign.
Sprint. Løsningselementer udvikles i korte, fokuserede
sprints med dedikerede ressourcer. Det sikrer fokuseret og
målrettet indsats.
Prototyping – ”fail fast”. Løsninger prototypes, og vi fejler
hurtigt, så vi bruger mest tid og ressourcer på det rigtige
– og mindst mulig på det forkerte.
Beslutningsdygtige fora på tværs af offentlige myndigheder
og erhvervslivet, der har beslutnings- og eksekveringskraft
til at igangsætte og træffe beslutninger om konkrete
initiativer. Det enkelte forums sammensætning afhænger
af emnefeltet.
Eksekveringsteams bestående af specialister fra offentlige
og private aktører samarbejder og understøtter de beslut-
ningsdygtige fora med fokuserede analyser, beslutnings-
oplæg mv.
Effekt. Løsninger prioriteres og udvikles med fokus på
at skabe effekt.
Samlokation. Medlemmerne i eksekveringsteams placeres i
”samme rum” (evt. virtuelt).
Flow og fast takt. Fast kadence (daglig, ugentlig)
for at sikre progression.
Figur 11.
Input til samarbejdsform og organisering
17
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 290: Materiale fra DI og Dansk Energi om rapport om potentialet for sektorkobling i Danmark: Anbefalinger til implementering af sektorkobling ifm. foretræde den 28/4-21
2383009_0018.png
Implementering af sektorkobling
Nationalt program
Både forandringshastighed og usikkerhed er
betydelig – samtidig med at vi skal foretage store
investeringer og store valg om indretningen af
fremtidens energi­ og forsyningssystem. Vi kan
ikke fjerne usikkerheden, men vi kan skabe en
tydelig retning. Og vi kan gøre det tydeligt, hvilke
principper der skal styre udviklingen. På samme
måde, som klimamålsætningen har skabt tryghed
for retning og ambition for klimapolitikken.
2
Etablér
et nationalt
program for
sektorkobling
Klimaalliancen anbefaler,
at der etableres et
nationalt program for sektorkobling. Det skal sikre,
at der opstilles en tydelig retning og prioriteringer
for sektorkoblingen. Med et nationalt program
for sektorkobling kan vi etablere ambitionen for
sektorkoblingen i Danmark, imødekomme usikker­
heden og lægge trædestenene for virksomhedernes
investeringer i sektorkobling. Vi kan håndtere
barriererne i den rigtige rækkefølge. Og vi kan
gøre det med fokus på at skabe handling.
Igennem den nye samarbejdsmodel i anbefaling 1
skal vi udvikle et nationalt program med målrettede
og handlingsorienterede initiativer for sektor­
koblingen i Danmark.
Konkret anbefaler vi, at
2A
Der skal etableres et program, der viser en samlet køreplan for omstillingen
og synliggør det samlede investeringsbehov.
De vigtigste barrierer for sektorkobling
identificeres og prioriteres.
Der etableres et roadmap for de konkrete initiativer, der skal igangsættes på kort
sigt. Initiativerne skal organiseres som tværgående og involverende projekter,
der skal adressere konkrete barrierer. Det skal tage højde for de initiativer, som
allerede er i gang eller besluttet.
Det skal anvise, hvor virksomhederne kan bidrage til udviklingen, så de bedst
muligt kan mobiliseres til samarbejdet.
Programmet skal sikre en hurtig afklaring af de rammevilkår, som er mest
hæmmende for investeringer og for tiltag med lang implementeringstid.
2B
2C
2D
2E
18
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 290: Materiale fra DI og Dansk Energi om rapport om potentialet for sektorkobling i Danmark: Anbefalinger til implementering af sektorkobling ifm. foretræde den 28/4-21
2383009_0019.png
Implementering af sektorkobling
Nationalt program
Vi ønsker med anbefalingen om det nationale
program at sikre:
• Transparens i, hvordan og i hvilke sammenhænge
sektorkoblingsprojekter og ­initiativer skal bidrage til, at
vi når klimamålet i 2030. Dermed kan initiativer med
lang udviklings­ og implementeringstid påbegyndes
tidligere end ellers.
• Erhvervslivet får større tillid til at investere i sektorkob­
lingsaktiviteter.
• Vi kan implementere de mest effektive løsninger til at
nå 70 %­målet.
• Der er fokus på udvikling, samtidig med at vi sikrer
stabilitet og forudsigelighed for virksomhederne.
• Virksomheder og borgere kan træffe langsigtede
investeringsbeslutninger, og potentielle fejlinveste­
ringer kan undgås.
Langsigtet fokus – kortsigtet
handling.
Det nationale
programs ledestjerne skal
være de langsigtede gevinster,
og samtidig skal det sikres, at
der på kort sigt igangsættes og
implementeres konkrete initiativer.
19
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 290: Materiale fra DI og Dansk Energi om rapport om potentialet for sektorkobling i Danmark: Anbefalinger til implementering af sektorkobling ifm. foretræde den 28/4-21
2383009_0020.png
Implementering af sektorkobling
Det digitale fundament
For at sektorkoble skal vi gå fra det delvist analoge til det fuldt
digitale energisystem. Den vertikale kommunikation skal udvides
til både at være vertikal og horisontal og forbinde nuværende
energi­ og forsyningssiloer. Der skal ske en dyb digitalisering på
tværs af energi­ og forsyningssektoren og mellem energisystemet
og kunderne efter fælles principper. Fundamentet for opsamling og
brug af data skal på plads. Data og it­platforme skal give hurtigt og
klart indblik i efterspørgsel, produktion, flaskehalse og alternative
muligheder i det sektorkoblede energisystem.
3
Skab
det digitale
fundament
på tværs af
sektorer
Klimaalliancen anbefaler,
at vi sætter fuldt fokus på
den fremtidige, digitale understøttelse af sektorkob­
lingen.
Det digitale fundament er ikke et tilvalg, men en
afgørende forudsætning for gennemførelse af sektor­
koblingen. Vi skal udveksle langt større mængder
data. Vi skal udveksle data med langt flere forbrugs­
og produktionssteder. Vi skal kunne deklarere den
grønne energi igennem systemet på tværs af energi­
former. Og vi skal udveksle data på tværs af sektorer,
som i dag har egne – eller endda lokale – standarder.
Det kræver en ambitiøs indsats for at sikre effektive,
åbne standarder og infrastruktur. Danmark er verdens
mest digitaliserede økonomi. Vi skal bruge vores
erfaring med at skabe nationale løsninger til et stærkt
fundament under sektorkoblingen, som kan bruges
globalt.
Konkret anbefaler vi, at
3A
Der skal fastlægges åbne standarder for dataudveksling indenfor og på tværs af
sektorer, herunder tværgående rammearkitektur og datamodeller. Disse baseres
på videreudvikling af eksisterende standarder, hvis muligt. Der skal opstilles format
for, hvordan personfølsomme data kan stilles til rådighed, så databeskyttelse
sikres, men værdien af data ikke tabes i anonymiseringen.
Data skal opsamles og frisættes på ny digital infrastruktur, der giver et hurtigt og
klart indblik i efterspørgsel, produktion og flaskehalse i energisystemet.
Ny digital infrastruktur og data sikres med samme data- og forsyningssikkerhed
for dataudveksling som for selve energiforsyningen.
Intelligente energieffektiviseringer skal ud fra opnået effekt sidestilles med
besparelser opnået alene med fysisk renovering.
Der skal stilles relevante krav til digitalisering og intelligent styring af bygninger,
nye energiteknologier og infrastruktur, så vi fremtidssikrer vores bygninger og
infrastruktur.
Kunderne skal sikres nemme indgange til det digitale og integrerede energisystem.
3B
3C
3D
3E
3F
20
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 290: Materiale fra DI og Dansk Energi om rapport om potentialet for sektorkobling i Danmark: Anbefalinger til implementering af sektorkobling ifm. foretræde den 28/4-21
2383009_0021.png
Implementering af sektorkobling
Det digitale fundament
Vi ønsker med anbefalingen om det digitale
fundament at sikre:
• Den generelt høje digitaliseringsgrad i Danmark føres
ind i energisystemet og bruges som et nyt stærkt
fundament til at udbygge den danske styrkeposition
på energiområdet.
• Energi­ og forsyningsselskaber og kommercielle aktører
bringer nye og innovative, digitale løsninger til energi­
systemet og udvikler nye forrentningsmodeller baseret
på energi­ og forsyningssektorens data.
• Udveksling og integration af grøn energi bliver lettere
og, at det dermed gøres billigere at udbygge og drive
det integrerede energisystem i Danmark.
• Fælles og lige adgang gennem centrale markeds­
platforme med fokus på et økosystem baseret på
decentralisering.
• Data kan udveksles uden væsentlige begrænsninger,
usikkerheder og værditab i forhold til gældende
databeskyttelseslovgivning.
• Data opsamles med henblik på, at måling også kan
anvendes til styring og forbedring af energisystemer
og ­forbrug.
• Vi kan træffe bedre investeringsbeslutninger baseret på
fælles, pålidelige og aktuelle data.
• Der skabes større samfundsværdi af nye grønne energi­
løsninger (elbiler, varmepumper, batterier, vindmøller
mv.), når de er digitalt integrerede i energisystemet og
udveksler ydelser med energisystemet baseret på data
i nær realtid.
• Energirenovering af bygninger udføres ”smart” fra
starten, så de kan indgå i det sektorkoblede energi­
system med et lavere energiforbrug.
Danske virksomheder har en høj digitaliseringsgrad sammenlignet med resten af Europa. De grønne virksom­
heders digitaliseringsgrad er stigende, men den er lavere end gennemsnittet for øvrige danske virksomheder.
100
90
100
80
74
80
62
60
53
48
41
40
40
29
22
20
20
37
28
39
33
26
39
60
0
Alle ansatte
10-49
ansatte
50-249
ansatte
250+
ansatte
0
2013
2014
2016
EU
Danmark
Grønne danske virksomheder
Øvrige danske virksomheder
Figur 12.
Andel virksomheder med høj og meget høj digitaliseringsgrad*
– Danmark og EU
Figur 13.
Figur 13. Andel virksomheder med høj og meget høj
digitaliseringsgrad**
Kilde. Danmarks Statistik (2019), IT-anvendelse i virksomheder, Erhvervsministeriet (2019), Grønne virksomheder – eksport, digitalisering og vækst.
*Digitaliseringsgrad opgøres pba. EU’s indeks for virksomhedernes digitaliseringsgrad. **Digitaliseringsgrad er opgjort på baggrund af seks spørgsmål om
digitaliserede forretningsområder. De to digitaliseringsgrader er på grund af forskellige opgørelsesmetoder således ikke direkte sammenlignelige.
21
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 290: Materiale fra DI og Dansk Energi om rapport om potentialet for sektorkobling i Danmark: Anbefalinger til implementering af sektorkobling ifm. foretræde den 28/4-21
2383009_0022.png
Implementering af sektorkobling
Energimarkeder
Vi har allerede effektive markeder for køb og salg af
energi. Markedet skal videreudvikles, så prissignaler
sikrer aktivering eller udskydelse af forbrug på tværs af
sektorerne og sikrer, at vores grønne investeringer er så
effektive som muligt. Vi skal bruge markedet til at skabe
en adfærd, der sikrer den mest effektive brug af energi
og infrastruktur på ethvert tidspunkt.
4
Udbyg
energi­
markeder, der
kobler sektorer
sammen
Klimaalliancen anbefaler,
at sektorkoblingen i størst
muligt omfang baseres på markedet. Det vil fremme
innovationen, reducere den politiske usikkerhed
ved investeringer, og det vil reducere administrative
byrder og behovet for regulering.
Det kræver deregulering på nogle områder, hvor
der ikke kan handles på markedsvilkår i dag. Og det
kræver nye, markedsunderstøttende tiltag i lighed
med dem, der har gjort vores energimarked så
effektivt.
Det gælder for eksempel udvikling af markedsregler,
som kan få flere og mindre aktører til at deltage i
markedet. Og det gælder it­understøttelse, der kan
minimere transaktionsomkostningerne og skabe
afsæt for udvikling af digitale forretningsmodeller
og på den måde gøre det nemt og attraktivt for den
enkelte at deltage i det sektorkoblede marked.
Vi skal udvikle de rammer, som sikrer et effektivt
samspil mellem marked og tariffer. Vi skal udvikle
dem hurtigt for at forhindre infrastruktur­investe­
ringer, som vi kan undgå med en mere intelligent
brug af energien.
Konkret anbefaler vi, at
4A
Der videreudvikles markedsregler,
som understøtter handel med
fleksibilitet på tværs af sektorer, og
som sikrer effektiv konkurrence om
levering af fleksibilitetsydelser.
Vi skal have et markedsdesign, der
skaber et fleksibilitetsmarked, hvor
den billigste fleksibilitet sættes først
i spil. Det skal blandt andet ske ved,
at markedsreglerne giver plads til
mange og mindre udbydere.
Der udarbejdes scenarier for
efterspørgsel efter fleksibilitet som
led i den nationale handlingsplan.
Dermed kan markedsaktørerne
udvikle business cases og beslutte
udviklingen af fremtidige løsninger.
4E
4D
Vi som fundament for levering af
fleksibilitet skal aktivere el- og fjern-
varmekunder med information og
tariffer, så de bruger el- og varme-
distributionsnettet mest effektivt.
Eksempelvis ved at tarifbetaling og
nettilslutning justeres, så anlæg og
kunder, såsom PtX-anlæg eller andre
kollektive kunder til elnettet, betaler
for den belastning eller aflastning,
de påfører nettet.
Vi skal udvikle rammen for
integration af havvind ved at
gøre det attraktivt at udvikle
hybridprojekter, hvor havvind-
mølleparker forbindes til
flere lande.
4B
4C
22
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 290: Materiale fra DI og Dansk Energi om rapport om potentialet for sektorkobling i Danmark: Anbefalinger til implementering af sektorkobling ifm. foretræde den 28/4-21
2383009_0023.png
Implementering af sektorkobling
Energimarkeder
Vi ønsker med anbefalingen om
energimarkeder at sikre:
• Produktion og investeringer i infrastruktur er optimalt
styret af prissignaler.
• Regulering og administrative byrder, der kompenserer
for forkerte prissignaler, fjernes.
• It­understøttelser og standarder, der får markederne
til at fungere, kan udvikles til efterspurgte ydelser.
• Danske virksomheder udvikler løsninger, der vil
være konkurrencedygtige på fremtidens lokale
og internationale markeder.
Ufleksibel opladning
Opladning af elbil uden hensyn til kapacitet i nettet. For at imødekomme efterspørgslen skal
elnettet udbygges til mere end den dobbelte kapacitet.
Maks. belastning pr. time
250
Almindeligt forbrug
Elbil forbrug
(ufleksibel oplading)
Elnettes kapacitet
150
200
100
50
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Fleksibel opladning
Med et fleksibilitetsmarked kan elnetselskabet købe fleksibilitet af elbilejerne, som vil få et
incitament til at oplade på andre tidspunkter. Et fleksibilitetsmarked på tværs af sektorer
skaber endnu større muligheder for både at opnå bedre udnyttelse af den tilgængelige
kapacitet og reducere investeringen i udbygning af for eksempel elnettet.
Maks. belastning pr. time
250
Almindeligt forbrug
Elbil forbrug
(fleksibel oplading)
Elnettes kapacitet
150
200
100
50
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Figur 14.
Effekt af fleksibelt forbrug til reduktion af investeringsbehov i det lokale elnet
23
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 290: Materiale fra DI og Dansk Energi om rapport om potentialet for sektorkobling i Danmark: Anbefalinger til implementering af sektorkobling ifm. foretræde den 28/4-21
2383009_0024.png
Implementering af sektorkobling
Regulering og energibeskatning
Energi­ og forsyningssektorerne er kraftigt reguleret, og
energiforbruget er kraftigt afgiftsbelagt. Fordi regulering
og afgifter er rettet mod de enkelte sektorer, skaber de
udfordringer for en effektiv sektorkobling. Der er behov
for en modernisering, som åbner for samspil og integra­
tion på tværs af sektorer i energisektoren.
5
Modernisér
regulering
og omlæg
energi­
beskatning
Klimaalliancen anbefaler,
at regulering og beskat­
ning løftes væk fra sektorperspektivet på de områder,
hvor det forhindrer en effektiv sektorkobling. Det
gælder på områder, hvor regulering begrænser
handel på tværs af sektorer, og det gælder på
områder, hvor afgifter skaber forkerte incitamenter.
Selv om sigtepunktet bør være en mere sammen­
hængende regulering på tværs af sektorer, anbefaler
vi en tilgang, hvor de største barrierer for sektorkob­
ling og de største risici for tab af konkurrenceevne
håndteres målrettet og hurtigt.
Vi skal arbejde hen imod afgifter, som skaber incita­
ment til reelle klimaforbedringer ved at beskatte
CO2 frem for energi, og som sikrer virksomhedernes
internationale konkurrenceevne.
24
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 290: Materiale fra DI og Dansk Energi om rapport om potentialet for sektorkobling i Danmark: Anbefalinger til implementering af sektorkobling ifm. foretræde den 28/4-21
2383009_0025.png
Implementering af sektorkobling
Regulering og energibeskatning
Konkret anbefaler vi, at
5A
Elektrificeringen skaber behov for en justering af indtægtsrammereguleringen af
elnettet, så infrastrukturinvesteringer kan gennemføres i takt med elektrificeringen,
og så fleksibiliteten i systemet aktiveres, hvor det er effektivt.
Der skabes en ny ramme for elnettarifferne, så transmissions- og netselskaberne
kan skabe geografiske tarifsignaler, der aktiverer lokal fleksibilitet hos kunderne.
Virksomheder skal have mulighed for at sælge varme, herunder også
overskudsvarme, i fri prisforhandling. Det betyder, at markedsprøvede
varmekontrakter ikke skal underlægges prisregulering. Det skal sikres, at
projektbekendtgørelsen ikke står i vejen for kommercielle aktører, der udnytter
markedsmuligheder i fleksibelt elforbrug til konkurrencedygtig varmeproduktion.
Reguleringerne af forsyningerne justeres og ændres, så de sammen ikke
modarbejder, men derimod fremmer integration og samspil mellem forsyningerne
varme, el, gas, vandsektor og mellem forsyningssektorerne og slutkunderne.
Reguleringen skal moderniseres og afgifterne indrettes, så der er incitament til
at skifte fra sort til grøn energi. Ikke-grønne incitamenter i energiafgifterne skal
fjernes. Energiafgifter skal omlægges, så de er målrettet CO2-udledninger under
hensyntagen til virksomhedernes konkurrenceevne, og afgiften på el skal minimeres.
Der anvendes en markedstilgang, hvor markedet tilskynder til effektive grønne valg.
Det sker eksempelvis ved at sikre, at grøn og ikke-fossil CO2 vælges til PtX-brændsler
til transport.
Biogas-udbygningen skal fremrykkes.
Ordningen med regulatoriske test-zoner udvides med fokus på projekter, som
indeholder sektorkobling. Herunder en yderligere afklaring om håndtering af
ilandføringszoner.
Der indføres international konkurrencedygtig CO2-beskatning, hvor der sørges
for dansk CO2-afgift, der giver erhvervslivet lige konkurrencevilkår på EU-niveau.
5B
5C
5D
5E
5F
5G
5H
5I
Vi ønsker med anbefalingen om
energimarkeder at sikre:
• Vi har infrastruktur til tiden, når vi har brug for den, og
vi opretholder den høje forsyningssikkerhed, som vi er
vant til.
• Prissignal er det væsentligste incitament til effektive
investerings­ og forbrugsvalg.
• Vi kan deregulere og skabe administrative forenklinger
ved at bruge markedet frem for sektorregulering til at
sikre de mest effektive valg.
• Der skabes langsigtet investeringssikkerhed for
virksomhederne i kraft af, at priser og vores regulering
og afgifter er afstemt med EU's klimaværktøjskasse.
25
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 290: Materiale fra DI og Dansk Energi om rapport om potentialet for sektorkobling i Danmark: Anbefalinger til implementering af sektorkobling ifm. foretræde den 28/4-21
2383009_0026.png
Implementering af sektorkobling
Storskalaværdikædeprojekter
Udviklingen af sektorkoblingsløsninger skal op i tempo.
Det kræver store investeringer fra private, industrien og
infrastrukturvirksomhederne. For at gøre løsningerne
konkurrencedygtige, skal de skaleres.
Værdikædeprojekterne skal levere de bidrag til 70 %
målsætningen, som bygger på nye løsninger. Derfor
skal vi starte nu for at nå i mål i 2030. Samtidig kan
vi gøre storskalaprojekterne til værdifulde udstillings­
vinduer for deltagerne.
6
Implementér
storskalaværdi­
kædeprojekter
Klimaalliancen anbefaler,
at vi arbejder målrettet på
at skabe sammenhængende og effektive værdikæder
for de løsninger, som er nødvendige for at opfylde
klimamålet og for at sikre en dansk førerstilling
inden for sektorkobling. Vi skal kigge bredt på reelle
værdikæder på tværs af sektorer og virksomheder.
Vi ved, at en række løsninger skal udbygges og
skaleres – både for at skabe den nødvendige effekt
men også for at nå en størrelse, hvor de bliver
rentable. Ved at fremme hele værdikæder inden for
disse områder kan vi øge hastigheden i omstillingen
og i sidste ende gennemføre den billigere og med
øget konkurrenceevne for Danmark og erhvervslivet.
Onshore lagring
CO2-punktkilder
CO2-fangst
Offshore transport
Offshore lagring
Elproduktion
Elnet
Elektrolyse
Konvertering
PtX-brændstof
Figur 15.
Eksempel på værdikæde for CO2-fangst og -anvendelse.
26
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 290: Materiale fra DI og Dansk Energi om rapport om potentialet for sektorkobling i Danmark: Anbefalinger til implementering af sektorkobling ifm. foretræde den 28/4-21
2383009_0027.png
Implementering af sektorkobling
Storskalaværdikædeprojekter
Konkret anbefaler vi, at
6A
Vi anvender en missionsdrevet
tilgang, hvor vi som samfund
vælger vores store forsknings-
og udviklingssatsninger og stiller
krav om, at hele den relevante
værdikæde skal deltage i at komme
med svar på disse satsninger.
Vi skal gå fra demonstration til fuld
skala. Det kan eksempelvis være
indenfor PtX, CO2-fangst og det
digitalt integrerede energisystem.
Vi skal nytænke den måde, vi
støtter nye løsninger på, når vi går
til fuld skala, og vi ønsker at øge
hastigheden fra tanke til resultat.
Det er ikke nok alene at give forsk-
nings- og demonstrationsstøtte.
Der skal gives produktionsstøtte
til at etablere hele værdikæder,
som ellers rammes af et dilemma,
hvor nye produkter og løsninger,
som vi ved effektivt vil bidrage til
vores klimamål, ikke fra start har
markedsefterspørgsel. Bæredygtige
storskala værdikædeprojekter
skal have et stærkt fundament og
ejerskab fra kommercielle aktører
Der etableres storskala-projekter til
demonstration af smartcity-løsning
for forsyning og trængsel i storbyer
og for bygningsmassens bidrag til
fleksibilitet på tværs af en række
større byer.
6E
Der etableres fuldskalaprojekter med
klima- og energineutral vandsektor
i Danmark, som kan vise vejen for
en fælles indsats i EU og inspirere
globalt.
Vi skal udvikle nye værdikæder for
fangst, lagring og anvendelse af CO2
støttes, hvor det samtidig sikres, at
grøn og ikke-fossil CO2 er til rådighed
på konkurrencedygtige vilkår, når
dele af den tunge transport skal
omstilles til PtX. Og det sikres, at de
virksomheder, der vil kunne stille CO2
til rådighed, har et incitament hertil.
Luftfartens Klimafond etableres i
2021 som instrument til at stimulere
efterspørgsel efter bæredygtigt
flybrændstof – og derigennem
grundlag for robuste sektorkoblinger.
Fremme alternative drivmidler for
tunge køretøjer. Opret frem mod 2030
en dansk tilskudsordning til de første
10.000 tunge køretøjer, der kører
på alternative drivmidler, som for
eksempel biogas, el eller brint.
6B
6F
6C
6G
6H
6D
Vi ønsker med anbefalingen om storskala-
projekter at sikre:
• Nye værdikæder kickstartes og udvikles. Disse er drevet
af produktionsstøtte, efterspørgsel og grøn forretnings­
logik. Fokus skal være på reelle, grønne værdikæder
og ikke på reduktion af danske CO2­ reduktioner, hvor
emissionerne skubbes til udlandet.
• Løsningerne realiseres i fuld skala og bliver dermed
hurtigt konkurrencedygtige.
• Danmark får opbygget værdikæder og infrastruktur til
grøn brint, CO2­fangst, CO2­lagring og fremstilling af
grønne brændstoffer i en hastighed som kan levere til
2030­målet og fastholde en dansk, grøn førerposition.
• Danske strongholds fastholdes og udbygges, blandt
andet vores evne til at samarbejde om at udvikle hele
værdikæder konkurrencedygtigt.
• Værdikæder og samarbejder stimuleres, hvor større og
mindre virksomheder kan opnå læring og forretning
med nye løsninger.
• Efterspørgslen øges inden for vores nuværende styrke­
positioner ved at skabe plads til mere vind og behov
for yderligere energieffektivisering i fremtidens koblede
energisystemer.
• Hurtigere afklaring af rammevilkår og barrierer for
udvikling af de nye værdikæder.
27
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 290: Materiale fra DI og Dansk Energi om rapport om potentialet for sektorkobling i Danmark: Anbefalinger til implementering af sektorkobling ifm. foretræde den 28/4-21
2383009_0028.png
Implementering af sektorkobling
Eksportfremme
EU arbejder målrettet på at blive verdensledende
inden for grøn omstilling. Danmark skal være
førende inden for produktion og indpasning
af fluktuerende, grøn energiproduktion i
energimarkedet. Tilsammen giver det et
enormt potentiale for eksport af danske
sektorkoblingsløsninger, som vi skal forløse
gennem en ambitiøs eksportindsats.
7
Sæt
nye mål for
eksportfremme
på energi­ og
klimaområdet
Klimaalliancen anbefaler,
at vores ambition for
eksportarbejdet skal afspejle det globale potentiale.
Sektorkoblingen giver Danmark en unik mulighed
for at skabe det næste spring i eksporten af grønne
løsninger.
Sektorkobling vil skabe forandring og forretnings­
muligheder i et tempo og omfang, vi knap nok kan
forestille os. Den digitale natur af sektorkoblingen,
accelerationen i grøn omstilling globalt og den
enorme værdi af at gøre omstillingen digital vil
betyde en eksplosiv vækst i efterspørgslen efter
effektive og afprøvede løsninger.
Konkret anbefaler vi, at
7A
Vi skal markedsføre Danmark som sektorkoblingens moderland og udbygge det
offentlige/private samarbejde om fremme af danske sektorkoblingsløsninger i regi
af State of Green.
Vi skal forny og hæve ambitionsniveauet i eksportstrategien for energiområdet med
en højere overordnet målsætning og sektorkobling som et eksplicit fokusområde.
Der opbygges et ”Center of Excellence”, som skal være et globalt omdrejningspunkt
for sektorkobling. Det skal være et globalt fyrtårn til inspiration for det globale
marked. Eksempler på aktiviteter kunne være integration af vandsektoren i
energisystemet med henblik på effektivisering, balancering og udnyttelse af
energistrømme.
Vi skal styrke sektorkoblingsperspektivet i de energipolitiske drøftelser i EU,
og sektorkobling skal gøres til tema for den energifaglige dialog i flere af de
myndighedssamarbejder med udlandet, som Energistyrelsen varetager.
7B
7C
7D
28
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 290: Materiale fra DI og Dansk Energi om rapport om potentialet for sektorkobling i Danmark: Anbefalinger til implementering af sektorkobling ifm. foretræde den 28/4-21
2383009_0029.png
Implementering af sektorkobling
Eksportfremme
Vi ønsker med anbefalingen om eksport-
fremme at sikre:
• Danske løsninger bliver toneangivende inden for
sektorkobling på et voksende verdensmarked.
• Vi demonstrerer, at danske virksomheder kan tilbyde
løsninger til sektorkoblingen.
• Vi inspirerer udviklingen af rammevilkår i eksport­
landene og fremmer dermed markederne for
sektorkoblingsteknologi.
• Vi skalerer de teknologier, hvor det danske marked
alene er for lille til at nå effektiv størrelse.
Vision for et ”Center of Excellence”
Danmark skal være global hub for
sektorkobling i praksis.
Vi skal etablere et offentligt-privat
partnerskab til fremme og
udbredelse af sektorkobling.
Centeret skal kombinere offentlig
og privat viden og kompetencer,
markedsforståelse og afsætning
om sektorkobling.
Centeret skal arbejde for
udbredelse af viden om danske
sektorkoblingsløsninger og indgå
i internationale samarbejder med
andre, internationale kraftcentre
inden for sektorkobling.
Deltagerne i Erhvervslivets
Klimaalliance bakker op om
etableringen af et nationalt
Center of Excellence.
Vi vil bidrage til partnerskabet
med innovationsressourcer og
eksportressourcer, og vi vil indgå
i tværgående udviklingsarbejder
med henblik på at udvikle
sammenhængende løsninger
og værdikæder med danske og
internationale partnere.
29
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 290: Materiale fra DI og Dansk Energi om rapport om potentialet for sektorkobling i Danmark: Anbefalinger til implementering af sektorkobling ifm. foretræde den 28/4-21
2383009_0030.png
Implementering af sektorkobling
Eksempler på danske sektorkoblingsløsninger
Nuværende eksempler på sektorkobling
Biogas og CO2-produktion
· Europas største anlæg i Korskro, Danmark
· 700.000 tons biomasse => 36 mio m
3
biogas
· ”REST CO2” bliver til ”GO’ CO2” når CO2 genanvendes
og renses til industri-grade CO2 sammen med Strandmøllen
· Dækker 25% af Danmarks nuværende behov for industri-grade CO2
Nature Energy og Strandmøllen
Fleksibel opladning af elbiler
·
·
·
·
App-server styret opladning af elbiler
Biler puljes og den samlede pulje benævnes ”Big Battery”.
Afbrydeligheden sælges som ydelse og brugere har mulighed
for at modtage Kabelrabat
TM
Big Battery gør brugere til en integreret del af fremtidens
distribuerede elnet.
True Energy og partnere
Intelligent styring af fjernvarmens varmepumper
·
Elsystemet kan balanceres og eludgifter til en kollektiv
fjernvarmepumpe kan reduceres betydeligt, når den intelligent
styrede varmepumpe bydes ind i fleksibilitetsmarkedet.
Studiet Flex4RES viser, at norden ved hjælpe af el i fjernvarme
kan blive Nordeuropas fleksibilitetshub.
·
Centrica Energy Trading
Strategiske missioner i sektorkobling i fremtiden
Electrofuels til flytransport
·
·
·
·
El omdannes til grøn brint ved elektrolyse.
Brinten kan herefter kombineres med CO2 til bæredygtigt brændstof
til busser, lastbiler og fly.
I 2023 vil det første anlæg producere brint.
Fuldt udbygget i 2030 med 1,3 GW, vil det årligt kunne levere
250.000 tons bæredygtigt brændstof.
SAS, Københavns Lufthavne, Ørsted og partnere
CO2-fangst og lagring eller genbrug
·
·
·
Moderne affaldsforbrænding kan gøre København CO2-neutral i 2025
500.000 tons/år CO2 indfanges og lagres
Anlægget udføres med varmepumpe-teknologi, der betyder, at det
øgede energiforbrug til fangst er minimalt.
Kan være i fuldskaladrift i 2025
Amager Ressource Center
Kilder: Åbne hjemmesider
30
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 290: Materiale fra DI og Dansk Energi om rapport om potentialet for sektorkobling i Danmark: Anbefalinger til implementering af sektorkobling ifm. foretræde den 28/4-21
2383009_0031.png
03
Sådan gjorde vi
– vejen til anbefalingerne
31
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 290: Materiale fra DI og Dansk Energi om rapport om potentialet for sektorkobling i Danmark: Anbefalinger til implementering af sektorkobling ifm. foretræde den 28/4-21
2383009_0032.png
Sådan gjorde vi
Vejen til anbefalingerne
Vi har i et tæt samarbejde med 24 førende danske produktions- og servicevirksomheder,
forsyningsvirksomheder og energivirksomheder skabt syv forpligtende anbefalinger.
Gennem tæt involvering og samskabelse har vi skabt en fælles forståelse af potentialet for
Danmark, syv forpligtende anbefalinger med fuld opbakning fra deltagerne, og vi har skabt
tilsagn om forpligtende samarbejde ud fra de agile principper, vi har anbefalet.
27. november
3. december
16. december
6. januar
29. januar
11. februar
Advisory Board
Kickoff
Hackathon 1
Identifikation
af barrierer
Advisory Board
Målsætninger
og muligheder
Hackathon 2
Forslag
til løsninger
Advisory Board
Foreløbige
anbefalinger
Advisory Board
Afslutningsmøde
om anbefalinger
10 ugers sprint
med udarbejdelse
7 ambitiøse anbefalinger
fra dansk industri
og den danske energi-
og forsyningssektor
To hackathons med
+65 deltager fra
+48 organisationer
Co-creation med
24 topledere
fra danske
virksomheder
Commitment
til at forpligte sig til
Ny samarbejdsform
32
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 290: Materiale fra DI og Dansk Energi om rapport om potentialet for sektorkobling i Danmark: Anbefalinger til implementering af sektorkobling ifm. foretræde den 28/4-21
2383009_0033.png
Sådan gjorde vi
Omstilling af energisystemet fra 2019 til 2030
Det samlede danske energisystem
2019
45 TWh
El
57 TWh
Husholdninger
74 TWh
Vedvarende energi
58 TWh
Varmeproduktion
74 TWh
Erhverv
124 TWh
Fossil
energi
83 TWh
Transport og proces
49 TWh
Indenrigs transport
13 TWh
Grøn energi: Sol og vind
Øvrige grønne energikilder*
Fossil energi**
Luftfart
Figur 17.
Det samlede danske energisystem 2019.
Det samlede danske energisystem
Varmepumpe
2030
53 TWh
79 TWh
El
Varmepumper
og elkedler
Varmepumpe
Husholdninger
130 TWh
50 TWh
Vedvarende
energi
Varmeproduktion
74 TWh
Erhverv
9 TWh
PtX
51 TWh
Fossil energi
50 TWh
Transport og proces
43 TWh
Indenrigs transport
13 TWh
Grøn energi: Sol og vind
Øvrige grønne energikilder*
Fossil energi**
Luftfart
Figur 18.
Det samlede danske energisystem 2030.
Sektorkoblingen er analyseret med udgangspunkt i de ændrede energistrømme, som skal gøre det muligt at realisere 70 % målet for reduktion af drivhusgasser.
Ændringen af energistrømme er vist i figur 17 og figur 18. Sektorkoblingen fremgår af, at store mængder af grøn primærenergi og varme flyttes mellem sektorer i
systemet i 2030. Bemærk også, at den samlede energimængde er væsentligt reduceret fra 2019 til 2030 på grund af kraftig energieffektivisering. 2030-situationen
er beregnet ud fra Marginal Abatement Cost-metoden. Det betyder, at de marginalt billigste CO2-reduktionstiltag er aktiveret, indtil klimamålet er opfyldt.
Figur 18 viser derfor den økonomisk mest effektive vej til opfyldelse af 2030-målet med kendte og forventede teknologier.
Kilder: Dansk Energi (2020).
Note: De to figurer viser energiforsyningen til dansk forbrug, hvor der ikke tages stilling til netteeksport.
* Øvrige grønne energikilder dækker over hhv. biomasse, biogas, affald (VE), el, fjernvarme, individuel varme, proces og PtX.
** Fossil energi dækker over hhv. olie, affald (fossil), benzin/diesel, naturgas, kul og øvrig fossil.
33
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 290: Materiale fra DI og Dansk Energi om rapport om potentialet for sektorkobling i Danmark: Anbefalinger til implementering af sektorkobling ifm. foretræde den 28/4-21
2383009_0034.png
Fra sektorer til tværgående optimering
Sektorkobling i overblik
ning af
Udbyg
ion
rodukt
iogasp
b
Redukt
ion af e
nergifo
ved en
rbrug
ergieff
ektivis
ering
PRÆMISSER
ende
Vedvar
uktion
elprod
Sektorkobling
Elektrificering
• Personbiler og lette
varebiler
• Opvarmning af boliger
• Industri process
• Benzin og diesel
• Olie- og gasfyr
• Olie og gas
Bidrag
til samlet
CO2-mål-
sætning
Elbiler
Varmepumper
~32 %
• Tung transport
• Industriprocesser
Biogas
• Diesel
• Naturgas
• Biogen CO2
i atmosfæren
Biogas
Biogen CO2 lagres
og anvendes
~5 %
SEKTORKOBLERE
• Flytransport
• Tung transport
PTX/CCUS
• Fossilt kerosen
• Naturgas
• Diesel
E-fuels
Hydrogen
Ammoniak
~13 %
Fjernvarme
og køling
• Opvarmning i boliger
• Opvarmning, køling og
procesvarme i industrien
• Olie- og gasfyr
• Naturgas
• El i køleprocesser
Fjernvarme og -køling
Overskudsvarme fra
industri og andre
kilder
~5 %
Smart styring,
lagring og
fleksibilitet
• Fleksibilitet leveres
gennem produktionen
af energi
• Energiarter anvendes
hver for sig
• Fleksibel produktion
• El, fjernvarme og
andre energiarter
er ikke koblet
Fleksibelt forbrug
Forbrug kan nedbringes
Fleksibilitet kan handles
Energiarter kobles
Indgår
ovenfor
FUNDAMENT
Digitalisering
Markeder
Ny adfærd i
virksomheder
og hos borgere
Sammenfatning af sektorkoblingen
Fossilt energiforbrug fortrænges med elektrificering, biogas, PtX og fjernvarme/fjernkøling.
Systemet balanceres og optimeres gennem smart styring af forbruget. VE-udbygning
og energieffektivisering er afgørende præmisser for sektorkoblingen.
Figuren illustrerer, hvilke energikilder der fortrænges i de forskellige anvendelser, og hvilket bidrag til 2030-målet de enkelte sektorkoblere skal levere.
34
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 290: Materiale fra DI og Dansk Energi om rapport om potentialet for sektorkobling i Danmark: Anbefalinger til implementering af sektorkobling ifm. foretræde den 28/4-21
2383009_0035.png
Implementering af sektorkobling
Medlemmer af advisory board og deltagere på hackathons
Medlemmer af advisory board
Navn, titel
Formand, Lars Peter Søbye,
CEO
Næstformand, Knud Pedersen,
Executive Vice President
Lars Tveen,
President, Danfoss Heating
Henrik Frank Nielsen,
Senior Vice President
Ole Hvelplund,
Adm. direktør
Thomas Egebo,
Adm. direktør
Bjarne Korshøj,
Teknisk direktør
Claus Madsen,
Managing Director
Michael L. Thomsen,
Managing Director
Ulrik Stridbæk,
Vice President
Peter Weinreich Jensen,
Adm. direktør
Casper Kirketerp-Møller,
CEO
Jesper Braum Nielsen,
Vice President
Nana Bule,
Adm. direktør
Jesper Thomassen,
Managing Director
Bent Agerholm,
Adm. direktør
Tommy Hansen,
Senior Vice President
Jacob Brønnum,
Adm. direktør
Vibeke Svendsen,
Adm. direktør
Jacob Vittrup,
Adm. direktør
Henrik Dam Larsen,
Adm. direktør
Michael Simmelsgaard,
Managing Director Energy
Thomas Woldbye,
Adm. direktør
Anders Stouge,
Vice adm. direktør
Troels Ranis,
Branchedirektør, DI Energi
Virksomhed
COWI A/S
Andel Holding A/S
Danfoss A/S
ROCKWOOL International A/S
Nature Energy A/S
Energinet
HOFOR A/S
HITACHI ABB Power Grids A/S
Aalborg Portland A/S
Ørsted A/S
Siemens Energy A/S
Clever A/S
IBM Denmark A/S
Microsoft Denmark ApS
Nordic Sugar A/S
Energi Fyn Holding A/S
Kamstrup A/S
Forsyning Helsingør A/S
Envotherm A/S
NRGi A.m.b.A
DB Schenker
Rambøll Danmark A/S
Copenhagen Airports A/S, CPH
Dansk Energi
Dansk Industri
Figur 18.
Medlemmer af Advisory Board
Virksomheder og organisationer
repræsenteret på hackathon 1 og 2
Hitachi ABB Power Grids
Andel Holding
Billund Vand og Energi
Bkf-Klima
Centrica Energy Trading
Clever A/S
Cloudmaps
COWI
Danfoss
Danmarks Tekniske Universitet (DTU)
Dansk Industri
Dansk Energi
DB Schenker
EC Power
Energi Fyn Holding
Energinet Elsystemansvar
Energistyrelsen
Evida Service Nord
EWII Energi
GEV
IBM Danmark
Intelligent Energi
HOFOR
Implement
Kalundborg Forsyning
Kamstrup
KL
KMD
KONSTANT Net
Middelfart Kommune
Nature Energy Biogas
Neogrid Technologies
Nordic Sugar
NODES
Nordjyllandsnetværket
Nuvve Denmark
Rockwool
Schneider Electric
SEAS-NVE
Siemens Energy
Suntherm
TREFOR
True Energy
Utiligize
Aalborg Forsyning
Aalborg Portland
Aalborg Universitet (AAU)
Aarhus Kommune
Aarhus Universitet
Figur 19.
Deltagere på hackathons. Mere end 65 faglige eksperter fra 48 organisationer
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 290: Materiale fra DI og Dansk Energi om rapport om potentialet for sektorkobling i Danmark: Anbefalinger til implementering af sektorkobling ifm. foretræde den 28/4-21
2383009_0036.png
DESIGN: ESSENSEN
·
FOTO: DANSK INDUSTRI, DANSK ENERGI, GETTY IMAGES, COLORBOX , UNSPLASH
·
TRYK: LITOTRYK
·
UDKOMMET: MARTS 2021
www.erhvervslivetsklimaalliance.dk