Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 27
Offentligt
2265034_0001.png
20. oktober 2020
Kære Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg.
Tak allerførst for vores mulighed for at præsentere vores projekt om en 100% lokalt- og folkeejet
kystnær havvindmøllepark ved Bornholm ved vores foretræde den 24. september 2020. Vi modtog
i går ministerens svar på jeres spørgsmål til vores henvendelse. Link:
(20191) KEF alm. del
svar på
spm. 536.
Vi er meget overraskede over og uenige i ministerens svar
og især hans afvisning af at ophæve
den statslige arealreservation på Rønnebakke. Uden en ophævelse af arealreservationen på
Rønnebakke kan Initiativgruppen for Bornholms Havvindmøllepark ikke komme videre og
fremsende en ansøgning til Energistyrelsen under åben-dør ordningen.
Her er vores vigtigste argumenter:
Intet overlap:
Der er intet overlap mellem det areal, som Initiativgruppen for Bornholms
Havvindmøllepark ønsker adgang til for at etablere vores 100 MW havvindmøllepark på
Rønnebakke
og så det areal på Rønne Banke, hvor der påtænkes etablering af 2
GW havvind ud for Bornholm. Ud fra en arealmæssig betragtning er der derfor intet, der
taler imod, at ministeren skulle kunne ophæve arealreservationen på Rønnebakke,
samtidig med, at de øvrige arealreservationer opretholdes. Dette fremgår også af det
faktaark, vi har fremsendt til udvalget. Link:
http://www.ft.dk/samling/20201/almdel/KEF/bilag/22/2263711.pdf
Ingen energi- eller afsætningsmæssig konflikt:
Der er heller ingen 'energi- eller
afsætningsmæssig' konflikt mellem vores 100 MW projekt og det 'store' 2 GW-projekt
(2.000 MW). Den producerede strøm fra en 2 GW havvindmøllepark vil overstige
Bornholms forbrug
og altså også produktionen fra en 100 MW kystnær havvindmøllepark
med mindst en faktor 20. En 2 GW havvindmøllepark er således ikke betinget af at have
Bornholm som aftager af den producerede strøm, men derimod af, at den producerede
strøm kan føres andre steder hen og forsyne andre markeder. Derfor har 2GW projektet
også fra sin start været tænkt sammen med kabelføring til eksempelvis Polen, Tyskland
og/eller Sjælland, samt etablering af elektrolyseanlæg (ptX). Dette vil et 100 MW kystnært
havvindsprojekt ikke ændre på.
Mulighed for grøn strøm med folkelig forankring allerede i 2025:
Det er vanskeligt at se
argu e ter e for et ’ ej’ til e gruppe borgere og virkso heder, so tilbyder at etablere
en grøn og bæredygtig strømproduktion allerede i 2025 og dermed yde et bidrag til at
sætte skub i den grønne omstilling, nedbringe Danmarks CO
2
udledning og således yde et
bidrag til at opfylde Danmarks ambitiøse klimamål
og det endda med befolkningen med
ombord.
Omstillingen til vedvarende energi haster. Danmark har travlt. Det har vi også. Vi vil gerne
producere grøn og bæredygtig strøm fra år 2025 og har med garantistillelse fra Energistyrelsen
optaget et banklån til finansiering af den indledende projektafklaring, som vi kun har 'råd' til at
afdrage på en måneds tid endnu, før vi i Initiativgruppen skal til vores egne lommer.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 27: Henvendelse af 20/10-20 fra Initiativgruppen for Bornholms Havvind som opfølgning på svar fra ministeren ang, en havvindmøllepark
2265034_0002.png
Vi stiller os meget gerne til rådighed, hvis I har spørgsmål. Vi synes, at Danmark har brug for at
rykke
og at vores projekt er et godt bidrag. Vi håber derfor, at I vil se positivt på
og arbejde for
at fremme
vores ønske om en ophævelse af arealreservationen på Rønnebakke.
På vegne af Initiativgruppen for Bornholms Havvindmøllepark,
De bedste hilsner,
Helle Munk Ravnborg
Forperson
Initiativgruppen for Bornholms Havvindmøllepark
www.BornholmsHavvind.dk
- tel. 25471657