11. april 2021
Kære medlem af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Vi henvender os på baggrund af bygningspuljen, som skulle åbne kl. 10.00 i onsdags. Vi er alle boligejere, vi
skal alle have udskiftet gamle oliefyr, og ingen af os har ikke været blandt de heldige, der har fået tilskud.
Selve ansøgningsproceduren var yderst kritisabel på flere punkter:
1.
Alle, der ikke respekterede tidspunktet, men loggede sig på FØR kl. 10.00, blev placeret i et
”ve teru ”, og de blev så lukket i d sa
e
ed de , der a søgte de første 15 seku der. Jf.
Energistyrelsens egne oplysninger til TV2 blev disse samlet tildelt et vilkårligt nummer i køen. At
Energistyrelsen ikke mener, at det er at forfordele folk, der har søgt før tid, det er godt nok svært at
se som en boligejer, der ikke fik tilskud, fordi vi først ansøgte kl. 10.01, hvilket skete for en af os.
De i ve teru
et har godt ok stadig skulle have ”held i byg i gspulje-lotto”, e til forskel fra
dem, der loggede sig på mere end 15 sekunder efter kl. 10, så fik man chancen for at få et
tilstrækkelig lavt nummer i denne lotto for boligejere.
Danskere ventede forgæves i 13 timers kø til byggepulje: - Det er at gøre grin med folk - TV 2
2. Energirådgivere, som har ansøgt på vegne af kunder, og som har været heldige at få et tilstrækkelig
lavt u
er, har ku et a søge til alle deres ku der på sa
e ”lotto- u
er”. Det vil for os
almindelige boligejere sige, at der ikke har været lige konkurrence, hvor et nummer var lig med en
ansøgning, og puljen er derfor opbrugt hurtigere end ellers.
3. Nu blev puljen opbrugt inden sædvanlig dansk sengetid, men var Energistyrelsens tanke ellers, at
man som boligejer skulle have siddet hele natten ved computeren for at overvåge, hvis man nu
skulle være heldig at komme til? Når det blev ens tur, så var nummeret kun gyldigt i 20 minutter, så
man kunne forpasse sin chance, hvis man havde behov for søvn for at passe sit job.
4. Er det fair overfor mindre it-kyndige eller folk, der er på arbejde (det var tilfældet for en af os), at
det er et computerkapløb for at kunne få tilskud
Set fra et erhvervsperspektiv så vil VVS’er/elektrikere/køle o tører u ige ligge u derdrejet ed
nyinstallationer
–
bortset fra for de godt 8.000, som fik tilskud i går
–
frem til næste pulje, idet de færreste
udskifter et oliefyr, når der måske er mulighed for at opnå et kontant tilskud til det, hvis man venter.
Samtidig reduceres CO2-udslippet ikke i venteperioden for disse gamle oliefyr. Disse håndværkere har
forberedt sig ved at tage VE-autorisationer, som har kostet hver enkelt omkring kr. 25.000, og de ønsker sig
formodentlig omsætning, så denne udgift kan tjenes hjem igen.
Vi går ud fra, at den største CO2-besparelse fra de tiltag, som der kan søges tilskud til, kommer fra
udskiftning af gamle oliefyr til vedvarende energi. Hovedformålet med statens midler må være at opnå
størst mulig CO2-besparelse for midlerne, således at det nationale drivhusgasreduktionsmål kan opnås. Det
kunne måske opnås uden dette lotto-kapløb ved at give skattefradrag for
varmepumper/jordvarmeanlæg. Mod behørig dokumentation kunne man fratrække anlæggets pris som et
fradrag fordelt for eksempel over en 3-5 årig periode (sædvanlig afskrivningsperiode). Det kunne være den
fulde materialepris, idet der også i dag kan opnås håndværkerfradrag til betalingen for arbejdskraft.
Vi håber, at I i udvalget vil tage ovenstående med i jeres betragtninger.
Venlig hilsen
Bente Julie Lasserre, senior erhvervsrådgiver et stort dansk pengeinstitut
Kenn Schmidt, direktør
boligejere med oliefyr og ønske om luft-til-vand varmepumpe
Tillige på vegne af
Kristine Lyngbo, direktør for Udvikling i en fynsk landkommune, boligejer med oliefyr og ønske om
jordvarmeanlæg
Anette Phil Nielsen, kontorchef indenfor byggeri og erhvervsservice i en større kommune
Jens Østergaard, partner hos en erhvervsmægler
boligejere med oliefyr og ønske om jordvarmeanlæg