Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 267
Offentligt
2372172_0001.png
Bekendtgørelse om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter
1)
I medfør af § 2 a, § 22, stk. 4, § 26, stk. 3, 2. og 3. pkt., § 45, stk. 4, § 45 a, stk. 2, 1. pkt., § 45 b, § 47
a, stk. 1 og 2, § 47 b og § 78, stk. 7, i lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 119 af 6. februar
2020, som ændret ved lov nr. 2196 af 29. december 2020, fastsættes:
Kapitel 1
Generelle bestemmelser
Anvendelsesområde
§ 1.
Denne bekendtgørelse finder anvendelse på netvirksomheders
1) udarbejdelse af netudviklingsplaner, herunder netvirksomheders indhentning af oplysninger til
brug for udarbejdelsen af netudviklingsplaner,
2) fastsættelse af tekniske krav for adgang til tilslutning til distributionsnettet,
3) anskaffelse af elektricitet til dækning af nettab,
4) anskaffelse af ikkefrekvensrelaterede systembærende ydelser,
5) anskaffelse af fleksibilitetsydelser,
6) anskaffelse af energilagerydelser og netvirksomheders varetagelse af energilageraktiviteter, og
7) varetagelse af ladestanderaktiviteter.
Stk. 2.
Bekendtgørelsen indeholder endvidere regler om en netvirksomheds ledelsens
erhvervsmæssige interesser.
Definitioner
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved følgende:
1) Balancering: Balancering som defineret i artikel 2, nr. 10, i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om det indre marked for elektricitet.
2) Day-ahead-marked for elektricitet: Marked, hvor der dagen før driftsdøgnet handles elektricitet for
det kommende driftsdøgn, og hvor priserne fastsættes i de relevante geografiske budområder i den af
markedet givne tidsenhed for den fysiske udveksling af elektricitet.
3) Elspotpris:
Prisen pr. kWh for den tidsenhed for den fysiske udveksling af elektricitet, der opereres
med i et day-ahead-marked for elektricitet i det eller de relevante geografiske budområder. Prisen pr.
kWh for den i et day-ahead-marked for elektricitet i det eller de relevante geografiske budområder
givne tidsenhed for den fysiske udveksling af elektricitet.
4) Energilageraktiviteter: Ejerskab, udvikling, forvaltning eller drift af energilageranlæg.
5) Energilageranlæg: I elektricitetssystemet, et anlæg, hvor der sker energilagring, jf. § 5, nr. 14, i lov
om elforsyning.
6) Energilagerydelse: Ydelse, der forudsætter ejerskab, udvikling, forvaltning eller drift af
energilageranlæg.
7) Energilagring: I elektricitetssystemet, udsættelse af den endelige anvendelse af elektricitet til et
senere tidspunkt end det, hvor den blev produceret, eller konvertering af elektrisk energi til en
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 267: Orientering om revideret netvirksomhedsbekendtgørelse sendes i høring
2372172_0002.png
energiform, der kan lagres, lagringen af sådan energi og den efterfølgende rekonvertering af sådan
energi til elektrisk energi eller anvendelse som anden energibærer, jf. § 5, nr. 15, i lov om
elforsyning.
8) Eksisterende energilageranlæg: Et hvert energilageranlæg, som en netvirksomhed ejer, udvikler,
forvalter eller driver i netvirksomheden den 31. december 2020 eller senere.
9) Elektricitetsmarkeder: Markeder for elektricitet, herunder over-the-counter-markeder og
elektricitetsbørser, markeder for handel med energi, kapacitet, balancering og systemydelser i alle
tidsrammer, herunder forward-, day-ahead- og intradaymarkeder.
10) Fleksibilitetsydelse: Ydelse, som en markedsdeltager i medfør af en aftale leverer til en
netvirksomhed mod betaling eller modydelse. Ydelsen kan enten bestå i en ændring af
markedsdeltagerens eller dennes kunders aftag af elektricitet fra eller leverance af elektricitet til
netvirksomhedens elforsyningsnet eller i en ændring af markedsdeltagerens eller dennes kunders
rettigheder til aftag af elektricitet fra eller leverance af elektricitet til netvirksomhedens
elforsyningsnet. Ændringen kan i alle tilfælde være udløst af enten markedsdeltageren, kunden eller
netvirksomheden.
11) Fuldt integrerede netkomponenter: Netkomponenter, der er integreret i et distributionsnet,
herunder energilageranlæg, og som udelukkende anvendes til at sikre sikker og pålidelig drift af
distributionsnettet og ikke til balancering eller håndtering af kapacitetsbegrænsninger, jf. § 5, nr. 17, i
lov om elforsyning.
12) Ikkefrekvensrelateret systembærende ydelse: Ydelse, der anvendes af en netvirksomhed til
spændingsregulering i statisk tilstand, hurtig tilførsel af reaktiv strøm, inerti for stabilitet i lokale net,
kortslutningsstrøm, dødstartskapacitet og ødriftkapacitet, jf. § 5, nr. 19, i lov om elforsyning.
13)
Kapacitetsbegrænsninger: Kapacitetsbegrænsninger som defineret i artikel 2, nr. 4, i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om det indre marked for elektricitet.
14)
Kontrol: Rettigheder, aftaler eller andre midler, som enkeltvis eller tilsammen, under hensyn til
alle faktiske og retlige forhold, giver mulighed for udøvelse af afgørende indflydelse på en
virksomheds drift, særlig ved ejerskab eller brugsret til virksomhedens samlede aktiver eller dele
deraf, eller ved rettigheder eller aftaler, som sikrer afgørende indflydelse på sammensætningen af
virksomhedens organer og deres afstemninger eller beslutninger. Der kan være tale om ene- eller
fælleskontrol som beskrevet i Europa-Kommissions konsoliderede meddelelse om jurisdiktion efter
Rådets forordning om kontrol med fusioner og virksomhedsovertagelser.
14) Ikkefrekvensrelateret systembærende ydelse: Ydelse, der anvendes af en netvirksomhed til
spændingsregulering i statisk tilstand, hurtig tilførsel af reaktiv strøm, inerti for stabilitet i lokale net,
kortslutningsstrøm, dødstartskapacitet og ødriftkapacitet, jf. § 5, nr. 19, i lov om elforsyning.
15) Ladestander: Grænseflade, der er i stand til at oplade mindst ét elektrisk køretøj ad gangen eller
udskifte et batteri til mindst ét elektrisk køretøj ad gangen.
16) Ladestanderaktiviteter: Ejerskab, udvikling, forvaltning eller drift af ladestandere.
17) Løbende afregning: Afregning for den i et day-ahead-marked for elektricitet givne tidsenhed for
den fysiske udvekling af elektricitet.
18) Markedsdeltager: Markedsdeltager som defineret i artikel 2, nr. 25, i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om det indre marked for elektricitet.
19) Vertikalt integreret virksomhed: Virksomhed eller gruppe af virksomheder, som den eller de
samme fysiske eller juridiske personer har ret til direkte eller indirekte at øve kontrol over, og som
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 267: Orientering om revideret netvirksomhedsbekendtgørelse sendes i høring
2372172_0003.png
mindst driver enten transmissions- eller netvirksomhed og mindst enten elproduktions- eller
elhandelsvirksomhed, jf. § 5, nr. 32, i lov om elforsyning.
Kapitel 2
Netudviklingsplaner
Planlægningsperiode og indhold m.v.
§ 3.
En netvirksomheds netudviklingsplaner, jf. § 22, stk. 1, nr. 7, i lov om elforsyning, skal have en
10-årig planlægningshorisont.
§ 4.
Netudviklingsplanerne er ikke juridisk bindende.
§ 5.
En netudviklingsplan skal indeholde følgende oplysninger:
1) Anvendte analyseforudsætninger, jf. § 6.
2) Behovsvurdering i forhold til udvidelser eller opgraderinger af netvirksomhedens elforsyningsnet,
jf. § 7.
3) Behovsvurdering af alternativer til ny- og reinvesteringer, jf. § 8.
Stk. 2.
Netudviklingsplanen skal udarbejdes i det format, som er offentliggjort på Energistyrelsens
hjemmeside.
§ 6.
En netudviklingsplan skal baseres på generelle analyseforudsætninger, som Energistyrelsen
udmelder, samt netvirksomhedens egne analyseforudsætninger.
Stk. 2.
Energistyrelsen udmelder de generelle analyseforudsætninger ved offentliggørelse på
Energistyrelsens hjemmeside. Ved udarbejdelsen af netudviklingsplanen skal netvirksomheden lægge de
senest tilgængelige generelle analyseforudsætninger til grund.
Stk. 3.
En netvirksomhed skal i sin netudviklingsplan redegøre for udmøntningen af de generelle
analyseforudsætninger i netvirksomhedens netområde.
Stk. 4.
En netvirksomhed skal i netudviklingsplanen redegøre for egne analyseforudsætninger, der
lægges til grund for planlægningen som supplement til de generelle analyseforudsætninger.
Stk. 5.
Såfremt netvirksomheden lægger egne analyseforudsætninger til grund for sin planlægning,
der indebærer afvigelser fra Energistyrelsens generelle analyseforudsætninger, skal netvirksomheden
identificere og begrunde afvigelserne.
§ 7.
Behovsvurderingen i forhold til udvidelser eller opgraderinger skal være målrettet de forventede
udfordringer i relation til netinfrastrukturen, såsom kapacitetsbegrænsninger eller spændingsregulering,
med særlig vægt på spændingsniveauer på eller over 50 kV.
Stk. 2.
Såfremt netvirksomheden har forventning om relevante udfordringer i relation til
netinfrastrukturen, såsom kapacitetsbegrænsninger eller spændingsregulering, på spændingsniveauer
under 50 kV, skal disse desuden fremgå. Relevante udfordringer er situationer, der potentielt kan løses
varigt eller midlertidigt ved anvendelse af alternative løsninger til netinvesteringer såsom anskaffelse af
fleksibilitetsydelser eller energieffektivitetsforanstaltninger.
Stk. 3.
Behovsvurderinger efter stk. 1 og 2 skal angives geografisk.
Stk. 4.
Netudviklingsplanen skal indeholde en opgørelse af planlagte ny- og reinvesteringer som følge
af behovsvurderingen efter stk. 1 og 2, med særlig vægt på den vigtigste distributionsinfrastruktur, som
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 267: Orientering om revideret netvirksomhedsbekendtgørelse sendes i høring
2372172_0004.png
er nødvendig for at tilslutte ny produktionskapacitet og nye belastninger, herunder ladestandere til
elektriske køretøjer. Det samlede forventede investeringsbehov i forhold til de relevante ny- og
reinvesteringer skal angives i forhold til en tidshorisont på 0-2 år,
2 3-5
år og 6-10 år.
§ 8.
Netudviklingsplanen skal indeholde en opgørelse af det forventede behov for alternative
løsninger til netinvesteringer såsom fleksibelt elforbrug, energieffektivitet, energilageranlæg eller andre
ressourcer. Det forventede fleksibilitetsbehov skal kvantificeres og angives i forhold til en tidshorisont
på 0-2 år,
2 3-5
år og 6-10 år.
Samarbejde med Energinet, høring, forelæggelse for Forsyningstilsynet, offentliggørelse m.v.
§ 9.
En netvirksomhed skal samarbejde med Energinet ved udarbejdelse af sine netudviklingsplaner,
jf. artikel 57 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning om det indre marked for elektricitet.
§ 10.
Netvirksomheden skal sikre en bred høring af alle relevante aktører, herunder Energinet, andre
netvirksomheder, aktuelle og potentielle markedsdeltagere og brugere af det sammenhængende
elforsyningsnet. Som minimum skal netvirksomheden gøre høringsudkast af netudviklingsplanerne
tilgængelig for offentliggørelse på Forsyningstilsynets hjemmeside.
Stk. 2.
Høringsudkastet skal sendes til Forsyningstilsynet senest 1. april i kalenderåret før
offentliggørelse af netudviklingsplanen. Høringsudkastet skal ledsages af et høringsbrev, der indeholder
relevante oplysninger om høringsprocessen, herunder høringsfristen, og hvem høringssvaret skal
adresseres til i netvirksomheden.
Stk. 3.
Forsyningstilsynet skal umiddelbart efter modtagelse af materialet, der er omtalt i stk. 2,
offentliggøre materialet på Forsyningstilsynets hjemmeside under angivelse af datoen for
offentliggørelse.
Stk. 4.
Høringsprocessen skal vare 4 uger fra den dato, hvor netudviklingsplanerne er gjort tilgængelige
for offentliggørelse på Forsyningstilsynets hjemmeside.
§ 11.
Senest 8 uger
efter endt høring skal netvirksomheden sende netudviklingsplanen, der i relevant
omfang er opdateret for at tage højde for høringen, samt en redegørelse for resultaterne af
høringsprocessen til Forsyningstilsynet.
Stk. 2.
Forsyningstilsynet gør
umiddelbart efter modtagelse af netudviklingsplanerne og redegørelse
for resultaterne af høringsprocessen, materialet, der er omtalt i stk. 1,
tilgængelig for Energistyrelsen
med henblik på at
indhente Energistyrelsens udtalelse vedrørende planerne.
§ 12.
Forsyningstilsynet kan anmode en netvirksomhed om ændring af netvirksomhedens
netudviklingsplan.
Stk. 2.
Ved sin vurdering, om der er anledning til at anmode netvirksomheden om ændring af
netvirksomhedens netudviklingsplan efter stk. 1, lægger Forsyningstilsynet Energistyrelsens udtalelse i
medfør af § 11, stk. 2, til grund.
Stk. 3.
Forsyningstilsynets anmodning om ændring af en netudviklingsplan skal sendes til
netvirksomheden senest 1. oktober i kalenderåret før offentliggørelse af netudviklingsplanen.
§ 13.
Netvirksomhederne gør deres endelige netudviklingsplaner tilgængelige for offentliggørelse på
Forsyningstilsynets hjemmeside
senest 1. december hvert andet år påbegyndende 2022.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 267: Orientering om revideret netvirksomhedsbekendtgørelse sendes i høring
2372172_0005.png
Stk. 2.
Netvirksomhedernes redegørelse for resultaterne fra høringsprocessen og Forsyningstilsynets
eventuelle anmodning af ændringer offentliggøres sammen med netudviklingsplanerne på
Forsyningstilsynets hjemmeside
1. januar hvert andet år påbegyndende 2023.
Opdatering af netudviklingsplanerne
inden for den regulære to-års-kadence
§ 14.
En netvirksomhed kan opdatere sin netudviklingsplan inden for den fastsatte to-års-kadence i
medfør af § 22, stk. 1, nr. 7, i lov om elforsyning.
Stk. 2.
Ved opdatering af en netudviklingsplan efter stk. 1, afgør netvirksomheden selv, om der er tale
om ændringer, der nødvendiggør en høring, jf. § 10,
stk. 1, 1. pkt.,
alternativ en høring af relevante
høringsparter, inden netvirksomheden fremsender ændringen til Forsyningstilsynet.
Stk. 3.
Ved gennemførelse af en høring, jf. stk. 2 sammenholdt med § 10,
stk. 1, 1. pkt.,
finder
bestemmelserne
§ 10, stk. 1, 2. pkt., stk. 2, 2. pkt., og stk. 3 og 4, samt § 11 og § 12, stk. 1 og 2,
tilsvarende anvendelse.
Forsyningstilsynets anmodning om ændring af netudviklingsplanen skal i dette
tilfælde sendes til netvirksomheden senest 6 uger efter Forsyningstilsynets modtagelse af den
opdaterede netudviklingsplan. Netvirksomheden skal senest 6 uger efter modtagelse af anmodning om
ændring fra Forsyningstilsynet gøre netudviklingsplanen, sammen med netvirksomhedernes redegørelse
for resultaterne fra høringsprocessen og Forsyningstilsynets anmodning om ændring, tilgængelig for
offentliggørelse på Forsyningstilsynets hjemmeside. Hvis Forsyningstilsynet ikke har anmodet om en
ændring inden for 6 uger efter modtagelse af den opdaterede netudviklingsplan, skal netvirksomheden
umiddelbart efter udløb af denne frist gøre netudviklingsplanen og netvirksomhedernes redegørelse for
resultaterne fra høringsprocessen tilgængelig for offentliggørelse på Forsyningstilsynets hjemmeside.
Umiddelbart efter modtagelse af materialet offentliggør Forsyningstilsynet netudviklingsplanen og
netvirksomhedernes redegørelse for resultaterne fra høringsprocessen sammen med Forsyningstilsynets
eventuelle anmodning om ændringer. Den i medfør af 5. pkt. offentliggjorte, opdaterede
netudviklingsplan erstatter den hidtidig offentliggjorte netudviklingsplan.
Stk. 4.
Ved opdatering af en netudviklingsplan uden høring eller med begrænset høring skal
netvirksomheden gøre den opdaterede netudviklingsplan tilgængelig for offentliggørelse på
Forsyningstilsynets hjemmeside. Den således opdaterede netudviklingsplan erstatter den hidtidig
offentliggjorte
netudviklingsplan. Forsyningstilsynet kan anmode om ændring af den opdaterede
offentliggjorte
netudviklingsplan i medfør af bestemmelserne i § 12, sammenholdt med § 11, stk. 2, dog
således, at anmodningen om ændringen først skal indgå i netvirksomhedens overvejelser i forbindelse
med udarbejdelsen af den næste regulære netudviklingsplan. Forsyningstilsynets anmodning om
ændring offentliggøres på Forsyningstilsynets hjemmeside sammen med den opdaterede
netudviklingsplan i medfør af 2. pkt.
Netvirksomhedernes indhentning af oplysninger til brug for udarbejdelsen af netudviklingsplaner
§ 15.
Netvirksomheder kan til brug for udarbejdelse af deres netudviklingsplaner indhente
oplysninger om de tekniske specifikationer og den geografiske placering af nettilsluttede produktions-,
forbrugs- og energilageranlæg, herunder ladestandere, varmepumper, solceller, batterianlæg og andre
anlæg, der potentielt kan agere fleksibelt.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 267: Orientering om revideret netvirksomhedsbekendtgørelse sendes i høring
2372172_0006.png
Kapitel 3
Fastsættelse af tekniske krav for adgang til tilslutning til distributionsnettet
§ 16.
Netvirksomheder kan fastsætte tekniske krav for adgang til tilslutning til distributionsnettet, der
er nødvendige for opretholdelsen af den tekniske kvalitet i distributionsnettet, og som er omfattet af
bilag 1. Kravene skal fastsættes af netvirksomhederne i fællesskab. 1. pkt. giver alene
netvirksomhederne ret til at fastsætte krav til et anlæg og distributionsnettets gensidige påvirkninger af
hinanden.
Stk. 2.
Stk. 1 finder alene anvendelse på forhold, der ikke reguleres ved bestemmelser indeholdt i
forskrifter fastsat af Energinet i medfør af systemansvarsbekendtgørelsen eller ved bestemmelser
indeholdt i eller udstedt i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om det indre marked for
elektricitet.
Stk. 3.
De fastsatte krav skal være objektive, gennemsigtige og ikkediskriminerende. De fastsætte
krav skal endvidere være proportionale. Ved vurderingen heraf tages anlæggets karakteristika, herunder
anlæggets omfang og teknisk kapacitet, og kravenes byrde, herunder i økonomisk henseende, i
betragtning.
Stk. 4.
Netvirksomhederne skal sikre en bred høring af Energinet og brugere af deres elforsyningsnet
om kravene, som netvirksomhederne fastsætter i medfør af stk. 1.
Stk. 5.
Elforsyningslovens krav om anmeldelse, metodegodkendelse og offentliggørelse finder
anvendelse, jf. § 73, stk. 2, og §§ 73 a og 76 i lov om elforsyning.
Stk. 6.
Netvirksomhederne skal sikre, at historiske krav forbliver offentlig tilgængelige for brugere og
potentielle brugere af distributionsnettet.
Kapitel 4
Anskaffelse af elektricitet til dækning af nettab
§ 17.
En netvirksomhed skal anskaffe elektricitet til dækning af
nettab i netvirksomhedens netområde
ved at udbyde en kontrakt på indkøb af elektricitet til dækning af nettab efter bestemmelserne
i dette
stykke og stk. 3-7. Udbuddet skal gennemføres ved en åben, gennemsigtig og ikkediskriminerende
udbudsprocedure og skal endvidere ske under overholdelse af de
regler,
Forsyningstilsynet fastsætter
i
medfør af § 45 a, stk. 2, 2. pkt., i lov om elforsyning.
2. pkt. finder ikke anvendelse, hvis
netvirksomheden vurderer, at bestemmelserne i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/25/EU om
fremgangsmåderne ved indgåelse af kontrakter inden for vand- og energiforsyning, transport samt
posttjenester (forsyningsvirksomhedsdirektivet) finder anvendelse, og gennemfører udbuddet i henhold
til bestemmelserne i dette direktiv, jf. § 1, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1624 af 15. december 2015 om
fremgangsmåderne ved indgåelse af kontrakter inden for vand- og energiforsyning, transport samt
posttjenester.
Stk. 2.
Indtil Forsyningstilsynet har fastsat regler som omtalt i stk. 1, 2. pkt., skal en netvirksomhed
orientere Forsyningstilsynet om de udbud, som netvirksomheden agter at gennemføre og som ikke sker i
henhold til bestemmelserne i forsyningsvirksomhedsdirektivet, jf. stk. 1, 3. pkt., inden udbuddets
gennemførelse. Orienteringen skal fremsendes senest 6 uger inden udbuddets offentliggørelse.
Forsyningstilsynet kan senest inden for en uge fra modtagelsen af orienteringen anmode
netvirksomheden om indsendelse af det fulde udbudsmateriale med henblik på Forsyningstilsynets
gennemsyn.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 267: Orientering om revideret netvirksomhedsbekendtgørelse sendes i høring
2372172_0007.png
Stk.
3.
Kontrakten skal udbydes til løbende afregning, jf. § 2, nr. 17, til elspotprisen, jf. § 2, nr. 3, for
det relevante prisområde plus en fast markup i øre pr. kWh, som skal være tildelingskriteriet for
udbuddet. Endvidere skal kontrakten udbydes på vilkår af, at betaling af transmissionsnettarif,
systemtarif og balancetarif for forbrug i tilknytning til den kontraktuelle mængde gennemfaktureres til
netvirksomheden.
Stk.
4.
Kontrakten må ikke omfatte andre ydelser og produkter, herunder prissikringsprodukter.
Stk.
5.
Stk.
4
udelukker ikke, at en netvirksomhed kan udbyde kontrakten på vilkår af, at det indkøbte
elektricitet
til dækning af nettab
skal være VE-elektricitet.
I dette tilfælde skal det indgå i kontrakten,
der udbydes, at elhandelsvirksomheden skal dokumentere og få revisorpåtegnet, jf. stk. 6, annullering af
en mængde oprindelsesgarantier, som svarer til den mængde VE-elektricitet, der i henhold til kontrakten
er leveret til dækning af nettab i netvirksomhedens netområde, jf. stk. 7.
Stk. 6.
Netvirksomheden skal i den udbudte kontrakt kræve, at elhandelsvirksomhedens
dokumentation og revisorpåtegning heraf skal overholde de til enhver tid gældende retningslinjer, som
Energinet har fastsat herfor i henhold til bekendtgørelsen om oprindelsesgarantier for elektricitet, gas,
fjernvarme og fjernkøling fra vedvarende energikilder.
Stk. 7.
Leverede mængder er de mængder, som Energinet i henhold til sine markedsforskrifter har
beregnet for det pågældende netområdets nettabsmålepunkt ved engrosafregningen.
Kapitel 5
Anskaffelse af ikkefrekvensrelaterede systembærende ydelser
§ 18.
En netvirksomhed skal anskaffe ikkefrekvensrelaterede systembærende ydelser, der er
nødvendige for opretholdelsen af den tekniske kvalitet i netvirksomhedens elforsyningsnet eller for at
sikre, at netvirksomheden kan efterkomme de forpligtelser, som til enhver tid er pålagt netvirksomheden
og som indebærer anskaffelse af ikkefrekvensrelaterede systembærende ydelser, efter gennemsigtige,
ikkeforskelsbehandlende og markedsbaserede metoder, der er godkendt af Forsyningstilsynet, jf. § 20.
Stk. 2.
Kravet om markedsbaseret anskaffelse efter stk. 1, gælder ikke for ydelser, der leveres af
netvirksomhedens fuldt integrerede netkomponenter, såfremt de pågældende netkomponenter ikke
bruges til balancering eller håndtering af kapacitetsbegrænsninger.
Stk. 3.
Netvirksomheders fastsættelse af krav for adgang til tilslutning til distributionsnettet i medfør
af § 16 anses ikke som at indebære levering af ydelser, der er underlagt krav om markedsbaseret
anskaffelse efter stk. 1, hvis Forsyningstilsynet har metodegodkendt kravene i medfør af § 73 a i lov om
elforsyning og kravet om offentliggørelse i medfør af § 73, stk. 2, i lov om elforsyning er overholdt.
§ 19.
Metoden efter § 18, stk. 1, skal sikre, at
1) behovet for de pågældende ikkefrekvensrelaterede systembærende ydelser bringes til kendskab af
alle markedsdeltagere, der kan være interesseret i at levere de pågældende ydelser,
2) alle kvalificerede markedsdeltagere har fri og lige adgang til markedet og effektivt kan deltage på
lige vilkår, herunder at teknologineutralitet af de efterspurgte ydelser sikres, og
3) netvirksomheden indgår aftale med den markedsdeltager, der tilbyder den laveste pris for den
pågældende ydelse, og som lever op til de tekniske krav, som netvirksomheden fastsætter i medfør af
stk. 2.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 267: Orientering om revideret netvirksomhedsbekendtgørelse sendes i høring
2372172_0008.png
Stk. 2.
Med henblik på stk. 1, nr. 2, fastsætter netvirksomheden tekniske krav til deltagelse på
markederne for levering af ydelserne.
Stk. 3.
Fastsættelsen af de tekniske krav skal ske i tæt samarbejde med Energinet og andre relevante
netvirksomheder og under åben og gennemsigtig inddragelse af alle kvalificerede markedsdeltagere, på
grundlag af de relevante markeders tekniske karakteristika.
§ 20.
Netvirksomheden skal inden anvendelse af metoden ansøge Forsyningstilsynet om godkendelse
af metoden, herunder de tekniske krav, jf. § 19, stk. 2.
Stk. 2.
Forsyningstilsynet kan sætte vilkår for godkendelsen af metoderne.
§ 21.
Energibranchens organisationer kan udarbejde standardiserede vejledninger om fastsættelse af
metoderne efter § 19.
Kapitel 6
Anskaffelse af fleksibilitetsydelser
§ 22.
En netvirksomheds anskaffelse af fleksibilitetsydelser skal ske efter gennemsigtige,
ikkediskriminerende og markedsbaserede metoder, der er godkendt af Forsyningstilsynet, jf. § 24.
Stk. 2.
Stk. 1 er ikke til hinder for, at en netvirksomhed kan dække sit behov for fleksibilitet via
anvendelse af andre metoder end markedsbaseret anskaffelse af fleksibilitetsydelser, herunder
tidsdifferencerede tariffer eller afbrydelighedsaftaler, forudsat at Forsyningstilsynet har metodegodkendt
disse i medfør af § 73 a i lov om elforsyning og kravene i §§ 73 og 73 a i lov om elforsyning i øvrigt er
overholdt.
§ 23.
Metoden efter § 22, stk. 1, skal sikre, at
1) behovet for de pågældende fleksibilitetsydelser bringes til kendskab af alle markedsdeltagere, der
kan være interesseret i at levere de pågældende ydelser,
2) alle kvalificerede markedsdeltagere har fri og lige adgang til markedet og effektivt kan deltage på
lige vilkår, herunder at teknologineutralitet for de efterspurgte ydelser sikres, og
3) netvirksomheden indgår aftale med den markedsdeltager, der tilbyder den laveste pris for den
pågældende ydelse, og som lever op til de specifikationer og de vilkår for standardiserede
markedsprodukter, som netvirksomheden fastsætter i medfør af stk. 2.
Stk. 2.
Med henblik på stk. 1, nr. 2, fastsætter netvirksomheden specifikationer for de
fleksibilitetsydelser, den anskaffer. Specifikationerne kan fastsætte forhold som eksempelvis typen af
fleksibilitetsydelse, størrelsen, varigheden, responshastigheden, målenøjagtigheden, den geografiske
placering og spændingsprofilen for den efterspurgte ydelse. Hvor relevant, fastsætter netvirksomhederne
i fællesskab standardiserede markedsprodukter samt vilkår for disse, som minimum på national plan.
Stk. 3.
Specifikationerne og standardiserede markedsprodukter skal udarbejdes i tæt samarbejde med
Energinet og under åben og gennemsigtig inddragelse af alle markedsdeltagere og brugere af det
sammenhængende elforsyningsnet. Ved udarbejdelsen af specifikationerne skal netvirksomheden
endvidere inddrage andre relevante netvirksomheder.
§ 24.
Netvirksomheden skal inden anvendelse af metoden ansøge Forsyningstilsynet om godkendelse
af metoden, herunder de fastsatte specifikationer, og, hvor relevant, standardiserede markedsprodukter,
jf. § 23, stk. 2.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 267: Orientering om revideret netvirksomhedsbekendtgørelse sendes i høring
2372172_0009.png
Stk. 2.
Forsyningstilsynet kan sætte vilkår for godkendelsen af metoderne.
§ 25.
Energibranchens organisationer kan udarbejde standardiserede vejledninger om fastsættelse af
metoderne efter § 23.
§ 26.
Netvirksomheder skal udveksle alle nødvendige oplysninger og koordinere tæt indbyrdes og
med Energinet angående forhold vedrørende en markedsbaseret anskaffelse af fleksibilitetsydelser for at
sikre optimal udnyttelse af ressourcer, garantere sikker og effektiv drift af det sammenhængende
elforsyningsnet og fremme udviklingen af fleksibilitetsmarkeder under hensyntagen til sammenspillet
med andre elektricitetsmarkeder.
Kapitel 7
Varetagelse af energilageraktiviteter
§ 27.
En netvirksomhed må ikke
1) varetage energilageraktiviteter i netvirksomheden, eller
2) direkte eller indirekte udøve kontrol i selskaber, der varetager energilageraktiviteter.
Stk. 2.
En netvirksomhed skal udbyde de energilagerydelser, jf. § 2, nr. 6, som er nødvendige for at
netvirksomheden kan opfylde sin forpligtelse i medfør af sin bevilling til at drive netvirksomhed, til
effektiv, pålidelig og sikker drift af sit elforsyningsnet, efter åbne, gennemsigtige og ikke
forskelsbehandlende procedurer. Kravet i 1. pkt. gælder ikke for ydelser, der leveres af
netvirksomhedens fuldt integrerede netkomponenter, såfremt Forsyningstilsynet har godkendt det i
medfør af § 28, stk. 1, nr. 1.
§ 28.
Uanset § 27, stk. 1, nr. 1, kan Forsyningstilsynet godkende, at netvirksomheden kan varetage
energilageraktiviteter i netvirksomheden hvis:
1) Der er tale om energilageranlæg, der er fuldt integrerede netkomponenter.
2) Følgende betingelser er opfyldt:
a) Pågældende energilageranlæg er nødvendig for, at netvirksomheden kan opfylde sin
forpligtelse i medfør af sin bevilling til at drive netvirksomhed til effektiv, pålidelig og sikker drift
af sit elforsyningsnet.
b) Pågældende energilageranlæg anvendes ikke til køb eller salg af elektricitet på
elektricitetsmarkeder.
c) Netvirksomheden har gennemført et åbent, gennemsigtigt og ikkediskriminerende udbud,
hvorefter ingen aktør er blevet tildelt retten til at varetage energilageraktiviteter eller er i stand til
at levere sådanne ydelser rettidigt og til en rimelig pris.
d) Udbudsproceduren, herunder udbudsbetingelserne, har været forelagt for Forsyningstilsynet
med henblik på Forsyningstilsynets vurdering heraf.
Stk. 2.
Forsyningstilsynet træffer afgørelse om godkendelse efter stk. 1 på baggrund af en begrundet
ansøgning fra netvirksomheden, medmindre der er tale om typer af fuldt integrerede netkomponenter,
der er omfattet af regler, som Forsyningstilsynet har fastsat i medfør af § 47 a, stk. 3, 1. pkt., i lov om
elforsyning.
Stk. 3.
Inden Forsyningstilsynet træffer afgørelse om godkendelse efter stk. 1, nr. 2, indhenter
Forsyningstilsynet en udtalelse fra Energistyrelsen til brug for vurderingen af, om betingelsen i stk. 1,
nr. 2, litra a, er opfyldt. Forsyningstilsynet er ikke bundet af Energistyrelsens udtalelse.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 267: Orientering om revideret netvirksomhedsbekendtgørelse sendes i høring
2372172_0010.png
Stk. 4.
Forsyningstilsynets afgørelse om godkendelse i medfør af stk. 1, nr. 1, skal betinges af, at den
fuldt integrerede netkomponent på intet tidspunkt hverken helt eller delvis anvendes til balancering eller
håndtering af kapacitetsbegrænsninger. Ligeledes skal Forsyningstilsynets afgørelse om godkendelse i
medfør af stk. 1, nr. 2, betinges af, at det energianlæg der er omfattet af godkendelsen, på intet tidspunkt
hverken helt eller delvis anvendes til køb eller salg af elektricitet på elektricitetsmarkeder.
§ 29.
Forsyningstilsynet skal med regelmæssige mellemrum og mindst hvert femte år afholde en
offentlig høring vedrørende eksisterende energilageranlæg med henblik på at vurdere markedsaktørernes
eventuelle tilgængelighed og interesse i at investere i sådanne anlæg. Hvis Forsyningstilsynet på
baggrund af den offentlige høring vurderer, at andre aktører er i stand til at varetage
energilageraktiviteter på en omkostningseffektiv måde, pålægger Forsyningstilsynet netvirksomhederne
at udfase deres energilageraktiviteter inden for 18 måneder.
Stk. 2.
Ved pålæg om udfasning af en netvirksomheds energilageraktiviteter, må netvirksomheden
ikke foretage ny- eller reinvesteringer i aktiviteterne og skal have solgt eller skrottet sine
energilageranlæg, der anvendes til varetagelsen af de pågældende energilageraktiviteter, senest 18
måneder efter datoen for udstedelse af pålægget.
Stk. 3.
Ved pålæg om udfasning af en netvirksomheds energilageraktiviteter kompenseres
virksomheden efter regler fastsat i bekendtgørelsen om netvirksomheders indtægtsrammer.
Forsyningstilsynet skal i materialet om offentlig høring i medfør af stk. 1 oplyse herom, således at det
fremgår, at markedsparterne ikke vil være forpligtede til at overtage netvirksomhedens
energilageranlæg.
Stk. 4.
Stk. 1 finder ikke anvendelse på en netvirksomheds varetagelse af energilageraktiviteter, som
Forsyningstilsynet har godkendt i medfør af § 28, stk. 1, nr. 1.
Stk. 5.
For en periode svarende til anlæggets standardlevetid, jf. bilag 5 i bekendtgørelsen om
netvirksomheders indtægtsrammer, finder stk. 1 ikke anvendelse på batterilageranlæg, for hvilke en
netvirksomhed har truffet den endelige investeringsbeslutning inden den 4. juli 2019, og forudsat at det
pågældende anlæg
1) senest den 4. juli 2021 stationært er tilsluttet netvirksomhedens elforsyningsnet,
2) udelukkende anvendes til reaktiv øjeblikkelig genetablering af elforsyningsnettets sikkerhed i
nødsituationer, hvor sådan genetableringsforanstaltning starter med det samme og slutter, når den
regelmæssige omfordeling kan løse problemet, og
3) ikke anvendes til at købe eller sælge elektricitet på elektricitetsmarkederne, herunder til
balancering.
Kapitel 8
Varetagelse af ladestanderaktiviteter
§ 30.
En netvirksomhed må ikke
1) varetage ladestanderaktiviteter i netvirksomheden, eller
2) direkte eller indirekte udøve kontrol i selskaber, der varetager ladestanderaktiviteter.
Stk. 2.
Stk. 1, nr. 1, finder ikke anvendelse på en netvirksomheds ejerskab af ladestander til
udelukkende anvendelse til opladning af netvirksomhedens egne elbiler, hvor elbilerne udelukkende
anvendes af netvirksomheden til varetagelse af sin bevillingspligtige aktivitet.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 267: Orientering om revideret netvirksomhedsbekendtgørelse sendes i høring
2372172_0011.png
Kapitel 9
Ledelsens erhvervsmæssige interesser:
§ 31.
Netvirksomheder skal, når de er en del af en vertikalt integreret virksomhed, sikre, at ledelsen,
dvs. medlemmer af en netvirksomheds direktion og netvirksomhedens ledende medarbejdere, kan
handle uafhængigt af erhvervsmæssige interesser i elproduktions- eller elhandelsvirksomhed i den
vertikalt integrerede virksomhed.
Stk. 2.
For at opfylde stk. 1, skal netvirksomheden sikre,
1) at ledelsens aflønning ikke afhænger direkte eller indirekte af resultater i elproduktions- eller
elhandelsvirksomheden eller en virksomhed, der direkte eller indirekte ejer disse, inden for den
vertikalt integrerede virksomhed,
2) ledelsens uafhængighed i form af faste procedurer for ledelsens eventuelle skifte i ansættelse
mellem netvirksomheden og elproduktions- eller elhandelsvirksomheden eller en virksomhed, der
direkte eller indirekte ejer disse, i den vertikalt integrerede virksomhed, og
3) at ledelsen erklærer ikke at være indehaver af væsentlige personlige beholdninger af værdipapirer i
elproduktions- eller elhandelsvirksomheder eller en virksomhed, der direkte eller indirekte ejer disse,
i den vertikalt integrerede virksomhed.
Stk. 3.
Stk. 1 og 2 gælder ikke for netvirksomheder, som alene eller sammen med andre
netvirksomheder inden for samme vertikalt integreret virksomhed har mindre end 100.000 tilsluttede
elforbrugere.
Kapitel 10
Tilsyn
§ 32.
Forsyningstilsynet fører tilsyn med
§ 17,
stk. 1,
§ 18, stk. 1, § 22, stk. 1, § 27 og § 30, stk. 1.
Stk. 2.
Forsyningstilsynet fører tilsyn med de standardiserede vejledninger, der er nævnt i §§ 21 og
25.
Kapitel 11
Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser
§ 33.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 31. december 2020.
Stk. 2.
§ 17 har virkning for en netvirksomheds indkøb af elektricitet til dækning af nettab for
perioden fra den 1. januar 2022. § 17
berører
ikke en netvirksomheds gennemførelse af kontrakter til
indkøb af elektricitet til dækning af nettab, som er indgået inden den 31. december 2020.
2. pkt. gælder
dog ikke for kontrakter, der har en varighed ud over den 31. december 2025, for perioden efter den 31.
december 2025.
§ 17 berører heller ikke en netvirksomheds gennemførelse af kontrakter til indkøb af
elektricitet til dækning af nettab, som er indgået efter den 31. december 2020 for perioden indtil den 31.
december 2021.
Stk. 3.
§ 27, stk. 1, nr. 2, finder i forhold til selskaber, som en netvirksomhed den 31. december 2020
direkte eller indirekte udøver kontrol over, først anvendelse fra den 1. januar 2026.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, den
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 267: Orientering om revideret netvirksomhedsbekendtgørelse sendes i høring
2372172_0012.png
Dan Jørgensen
/ Martin Hansen
Bilag 1
Forhold, som netvirksomheder kan fastsætte tekniske krav om i medfør af § 16
Faseubalance
Spændingsvariationer
Hurtige spændingsændringer
Flicker
Netbeskyttelse
Reaktiv effekt
Harmoniske forstyrrelser
DC indhold
Officielle noter
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2019/944/EU af
5. juni 2019 om fælles regler for det indre marked for elektricitet og om ændring af direktiv 2012/27/EU, EU-Tidende 2019,
nr. L 158, side 125.
1)