Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 257
Offentligt
2375030_0001.png
Vækst og Udvikling
Plan
Toftevej 43, 9440 Aabybro
Tlf.: 7257 7777 Fax: 7257 8888
[email protected]
www.jammerbugt.dk
Karsten T. Jørgensen
Direkte 7257 7366
[email protected]
13-04-2021
Sagsnr.: 01.00.00-P00-2-21
Foretræde for Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Tak fordi at udvalget og I folketingsmedlemmer har sat tid af til at lytte
til os.
Vi er tre politikere, som repræsenterer tre kommuner, som lige aktuelt
har fået underkendt Vindmølleplaner.
Nemlig Borgmester Per Bach Laursen Vesthimmerland
Rådmand
Hans Henrik Henriksen fra Aalborg og undertegnede Mogens Christen
Gade, Borgmester i Jammerbugt Kommune.
Vi har jo egentlig et overordnet spørgsmål
hvem er det der sætter kli-
mapolitikken i Danmark
er det Klagenævnene eller er det Folketinget
der via deres ambitiøse klimaplan sætter dagsordenen.
Baggrund for vores henvendelse er helt konkret
Planklagenævnets hhv. Miljø- og Fødevareklagenævnets ophævelse
af plangrundlag, miljørapport, og VVM-tilladelser for vindmøller på hhv.
Thorup-Sletten mellem Vesthimmerlands og Jammerbugt Kommuner
og Nørrekær Enge mellem Vesthimmerlands og Aalborg Kommuner.
Men udover det konkrete er der også det generelle perspektiv i det.
Vi vil gerne fremhæve
tre vigtige pointer:
- Alle tre kommuner bidrager via lokale processer til at sikre den
grønne omstilling ved at tillade vindmølleprojekter på land. Alene
de to projekter på Thorup-Sletten og ved Nørrekær Enge har en
samlet effekt der forsyner ca. 150.000 husstande med grøn
strøm. Og vi har flere større projekter på vej i alle tre kommuner.
Bl.a. projekter der allerede ligger til behandling i klagenævnene.
Adresse ved personlig henvendelse: Lundbakvej 5, 9490 Pandrup
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 257: Henvendelse af 8/4-21 fra Aalborg, Jammerbugt og Vesthimmerlands Kommune om sikring af planprocessen ift. etablering af fremtidige energianlæg
2375030_0002.png
Vi forudser, at også udfaldet af disse sager bliver afgjort med lig-
nende ophævelser af alle kommunale afgørelser. Og det er et
problem der skal adresseres og som I/vi må forholde os til.
- I de nu ophævede sager var sagsbehandlingstiden i klagenæv-
nene på plus minus to år og det er jo helt unødigt.
- Kommunernes planlægning er i forvejen tidskrævende og omfat-
tende processer, som i høj grad påvirker de omfattede borgere
og lokalsamfund, mens de pågår. Dertil kommer, at det i højere
grad er reglen end undtagelsen, at denne type større anlægspro-
jekter er genstand for massive klager, og at afklaringen for kom-
munen, investorer, lodsejere og borgere trækker urimeligt langt
ud.
- Men at planerne efterfølgende underkendes grundet mangler i
miljøundersøgelserne, og på trods af nævnsafgørelser om, at
klagerne ikke vil få opsættende virkning - dét er et problem, I bør
forholde Jer til, da det hurtigt lægger flere år til den fornyede
sagsbehandling.
- Et forslag til forbedring kunne være at nævnene i disse situatio-
ner alene bør ophæve kommunernes VVM-tilladelser, når der
ikke konstateres retslige mangler i vedtagelsen af plangrundlag.
Planprocesser for vindmølleprojekter løber over mange år, og det
øger sandsynligheden for, at praksis ændres i løbet af processen
særligt når projekterne er i nærheden af Natura2000-områder.
Det virker helt ude af proportioner at ophæve hele plangrundla-
get, når det er alene er mangler i miljørapportens undersøgelses-
grundlag.
- F.eks Thorupsletten, som falder på en manglende fugleundersø-
gelse på to høgearter
og deres liv
var det så ikke nok, at
bede kommunerne om at undersøge dette fremfor at alt skal gå
om
jeg spørger bare.
- En pointe er også, at nævnene i deres afgørelser i højere grad
bør forholde sig til større samfundsmæssige hensyn, eksempel-
vis den grønne omstilling, borgere og investorer, når det gælder
Adresse ved personlig henvendelse: Lundbakvej 5, 9490 Pandrup
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 257: Henvendelse af 8/4-21 fra Aalborg, Jammerbugt og Vesthimmerlands Kommune om sikring af planprocessen ift. etablering af fremtidige energianlæg
2375030_0003.png
vedvarende energiprojekter. Et synspunkt som KL også har frem-
hævet som forslag til forbedring af klagesagsbehandlingen.
- Det er netop denne balance mellem forskellige hensyn, som den
kommunale planlægning tager afsæt i. De naturmæssige hensyn
er f.eks. meget fremhævet i nævnsafgørelser, mens det sam-
fundsmæssige hensyn næsten ikke ses inddraget.
- Vi vil gerne slå et slag for at vi får en proces sammen, både stat
og kommune
hvis vi ellers har en fælles sag med at realisere
Folketingets ambitiøse klimaplan.
- Staten har målsætningen - ambitionen, kommunerne har delvist
værktøjerne.
- Vi har brug for øget statslig opbakning og ikke mindst positiv
medvirken. Et forslag til en mere smidig planproces kunne f.eks.
være at de høringsberettige statslige styrelser går mere aktivt ind
og tager stilling til eventuelle mangler i høringsfasen, så disse
ikke først opdages, når Nævnene behandler eventuelle klagesa-
ger. Lad os tage hinanden under armen - hvis ellers vi har et fæl-
les projekt.
- Dette gælder særligt for projekter i nærheden af Natura2000-om-
råder, som jo også er udpeget som et emne af statslig interesse i
forbindelse med kommuneplanlægningen.
- Dette er endnu mere vigtigt, da udpegningsgrundlaget, som
nævnt, kan ændres under processen. Vi har derfor brug for, at de
statslige styrelser kommer mere på banen inden der træffes af-
gørelse i sagerne.
Vi skal have en planproces sammen
stat
og kommune. Vi skal være stifindere sammen og ikke fejlfin-
dere hver for sig.
- Vi skal jo også have en politisk DEAL
for skal der være landba-
serede vindmøller eller ej
skal der være solcelleparker eller ej
skal der være biogasanlæg eller ej.
Adresse ved personlig henvendelse: Lundbakvej 5, 9490 Pandrup
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 257: Henvendelse af 8/4-21 fra Aalborg, Jammerbugt og Vesthimmerlands Kommune om sikring af planprocessen ift. etablering af fremtidige energianlæg
2375030_0004.png
- Det er jo afgørende, om vi ved om vi har en fælles sag eller vi
bare som kommuner arbejder på noget helt forkert
det er jo li-
gesom jer i Folketinget, der må bestille og så udfører og medvir-
ker vi gerne i et fælles projekt.
De tre kommuner som er repræsenteret her i dag, håber at udvalget
vil bidrage til, at vi får skabt en mere smidig proces for at få fremmet
de kommunale landvindmølle- og solcelleprojekter
hvis de skal
etableres.
Vi har brug for et stærkere og tættere samarbejde og det tror vi
egentligt også, at I har.
Vi vil gerne opfordre udvalget til at gå i dialog med kommunerne om
dette. Vi har behov for stærkere dialog og øget samarbejde, og vi
deltager gerne i denne proces, men uden ændringer er vi bange for
at sol- og
vindprojekter i kommunerne ”sander til” og stopper i kom-
munalt regi.
Realiseringen af folketingets klimaplan er en god anledning til at be-
gynde det fælles samarbejde. De mange ressourcer politisk og ad-
ministrativt som udfoldes i disse planlægningssager i strid modvind
og ofte i konflikt
for derefter at blive underkendt på noget, som
man nogen gange godt kan karakterisere som formelle fejl fremfor
reelle fejl er ved at fjerne motivationen i kommunerne.
Så selvom jeg om nogen går ind for det kommunale selvstyre.
Ja, så kan man godt få lyst til at sige:
Lad staten overtage planlægningen af vindmøller og solcelleparker
så vil vi bistå med hjælp og dialog og med lokalkendskab.
Frustrationerne er store og jeg håber, at I forstår, hvad der er på spil
og håber I tager imod invitationen til et tættere samarbejde.
Tak for ordet.
Adresse ved personlig henvendelse: Lundbakvej 5, 9490 Pandrup