Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 256
Offentligt
2369048_0001.png
Foretræde om VE-
udbygning på land
Den 8. april 2021
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 256: Materiale fra Dansk Energi ifm. foretræde for udvalget den 8/41
2369048_0002.png
Der er behov for årlig merudbygning på minimum 200 MW
landvind eller 700 MW solceller for at indfri klimaloven
Etableret, planlagt og nødvendig udbygning for Klimalovens indfrielse
TWh
Havvindmølleparker**
Målt på produktionsomkostninger er landvind
og solceller de billigste VE-teknologier
det
er oplagt at prioritere disse teknologier.
Landbaseret udbygning skal lukke det
forventede manko på 7 TWh, svarende til
”halvanden Hesselø”, de kommende 9 år
7 TWh kan leveres gennem en årlig mer-
udbygning på minimum 200 MW landvind
eller 700 MW solcelleanlæg
Energiøer***
Landvind**
Solcelleparker
Øvrige, brændselsfyrede
Manko
45
9
23
28
7*
1
-9
2
6
5
Svarer til 1,5
x Hesselø
64
7
71
8
10
1
10
2020
Udfasning
Fremskrevet
og vedtaget****
Planlagt opført
Manko
Elforbrug i
2030 med
Klimalovens
indfrielse
2
NOTER:
* Årlig elproduktion fra Hesselø: 4,4 TWh, COWI (2020)
NOTER:
*Inkluderer Kriegers Flak (600 MW), der dog kun har været i drift få måneder
**Udfasning af vindmøller i henhold til reviderede levetidsbestemmelser (2020)
*** 23 TWh (4 GW á 4650 fuldlasttimer + 1 GW af ca. 4400 fuldlasttimer)
jf. seneste aftale udsat til efter 2030
**** I Basisfremskrivning (2020) er der antaget en udbygning på ca. 150 MW landvind og ca. 450 MW solceller p.a. i 2018-2030
Kilder: I mål med den grønne omstilling (2020), Beregninger af Dansk Energi, Energistyrelsen
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 256: Materiale fra Dansk Energi ifm. foretræde for udvalget den 8/41
2369048_0003.png
Udbygningen af landbaseret VE er reduceret siden 2017
fastholdes dét niveau, når vi ikke i mål
Udvikling i etableret VE-kapacitet 2015-2021,
MW
1
tilsluttet offentligt elnet
Stabile regulatoriske rammer for landvind
Vindmøller
Solceller
Teknologineutrale udbud, gamle VE ordninger
Teknologineutrale udbud, nye VE ordninger og
nyere regulering
349
281
238
222
329
Ø 289
236
205
Ø 162
64
80
2020
Konsekvenserne af
seneste lovændringer
er endnu ikke synlige
217
206
46
18
28
2019
125
59
2015
21
2016
20
2017
30
2018
54
10
ÅTD*
3
NOTER:
1
Solceller opgjort i landvindsækvivalenter (æ)
1 MW solceller svarer til ca. 0,3 MW landvindsækvivalent
NOTER:
* Udtræk Stamdataregister primo april 2021
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 256: Materiale fra Dansk Energi ifm. foretræde for udvalget den 8/41
2369048_0004.png
Politisk vedtagne omkostninger øger anlægs- og
driftsomkostninger markant
Øgede omkostninger til vedvarende energi
Salgsoptionen er en de-facto udvidelse af afstandskravet.
Anlægsejer er
forpligtet til at købe ejendomme indenfor 600-900
1
meter af vindmøller, hvis
taksationsmyndigheden skønner et værditab over 1% efter projektets
idrifitsættelse. Gennemsnitligt er der 13 ejendomme der repræsenterer en værdi
af
ca. 50 mio. DKK
i denne afstand
2
VE Bonus til naboer
forpligter anlægsejer til at betale et årligt beløb til
beboerne indenfor 600-1200 meter fra anlægget
3
. I gennemsnit er der ca. 21
ejendomme indenfor den radius af vindmølleprojekterne
2
. VE-bonussen svarer
til ejerskab af 6,5 KW, svarende til ca. 100.000 DKK p.a.
Grøn Pulje
forpligter anlægsejer på at betale et engangsbeløb til de kommuner,
hvor anlægget er placeret. Beløbet udgør
125.000 DKK/MW
installeret.
Ansvaret for finansieringen er overgået fra stat til developer
dertil er beløbet
forhøjet.
8,6
Øgede omkostninger til vedvarende energi
(MDKK/MW)
Nettilslutningsbidrag, indfødningstaiffer
Salgsoption***
VE-bonus**
Ny jordbeskatning*
Grøn Pulje
Turbiner, fundamenter mv., udvikling, installation, jordleje
1
~40%
2
2,6
3
4
En øget beskatning af landbrugsjord anvendt til produktion af grøn energi
vil sandsynligvis medføre en højere jordlejebetalinger, der øger omkostningerne
for anlægsejer.
Introduktionen af producentbetaling og indfødningstariffer
betalt af
anlægsejer medfører en øget omkostning for anlægsejer. Tiltagene vil være
en forhøjelse af anlægsejers allerede forhøjede betaling til nettilslutning
2020
0,1
0,1
0,3
2023
5
4
NOTER:
Gælder for vindmøller med totalhøjde på 150 m totalhøje. For solceller udgør er grænsen 50 m
2
Energistyrelsens notat om VE-ordninger, 2019
3
Gælder for vindmøller på 150m. For solceller er grænsen 200m
4
Energistyrelsens notat om VE-ordningerne, 2019
4
I beregningerne anvendes 12 beboelsesejendomme pr. projekt i og med der anvendes fuld udnyttelse af
salgsoptioner. Mindre udnyttelse af salgsoptioner vil medføre større udbetaling af VE-bonus.
1
* Jordbeskatning fastsat ud fra en formodning om produktion i overensstemmelse med
Teknologikataloget.
** VE-bonus fastsat ud fra en budpris på 25 øre/kWh
tilbagediskonteret
*** Salgsoptionen viser den gennemsnitlige værdi af boligmassen indenfor 4-6 MH per
projekt udgør 49,6 MDKK, mens den gennemsnitlige projektstørrelse udgør 17,6 MW.
Således 2,8 MDKK/MW. Gennemsnitligt tilkendes der ca. 8% i værditabserstatning, hvorved
meromkostningen udgør 2,6 MDKK/MW i det tilfælde relevante ejendomme kvalificeres til
salgsoptionen og udnytter den
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 256: Materiale fra Dansk Energi ifm. foretræde for udvalget den 8/41
2369048_0005.png
Derudover har regulatorisk usikkerhed skabt forringet
investeringsklimaet
Tiltag, der reducerer støtte og/eller øger
økonomiske byrder
2018
Ny nettilslutningsbekendtgørelse fordyrer nettilslutning for
opstiller
Tiltag, der mindsker transparens
Øvrige, væsentlige forhold
Balanceringsgodtgørelsen (oprindeligt 2,3 øre/kWh) reduceres
fra 1,8 øre/kWh til 0,9 øre/kWh
2019
Puljen til årets teknologineutrale udbud halveres fra
ca. 600 mio. DKK til 258 mio. DKK
Der vedtages et loft for antallet af vindmøller (1850) i 2030
uden klar implementeringsplan
Lange lokalpolitiske
sagsbehandlingstider med
manglende transparens
Langsommelig
sagsbehandling i Nævnenes
Hus
Lovforslag om nye VE-ordninger, der introducerer nye
omkostninger for anlægsejer aftales
Omkostninger til nyligt aftalte VE-ordninger (2019)
forhøjes og fordyrer drift og anlæg af VE yderligere
2020
Puljen til årets teknologineutrale udbud reduceres fra
ca. 1 mia. til 600 mio. DKK og tilsvarende for 2021-2024
Kendt støttemodel ophæves og ændres til
CFD, men mangler EU godkendelse
Teknologineutrale udbud for 2020 udsættes til grundet
forsinket godkendelse af ny støttemodel
Usikkerhed om teknologineutrale udbud efter 2021
2021
Forsinkelse af tilslutning
grundet manglende kapacitet i
elnettet.
Udligningsordningen fjernes fra Finansloven og foreslås
overført til el-producenterne
økonomisk konsekvens
ukendt
Nyt lovforslag om beskatning af landbrugsjord øger
jordbeskatningen på landbrugsjord og fordyrer
dermed VE
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 256: Materiale fra Dansk Energi ifm. foretræde for udvalget den 8/41
2369048_0006.png
Nye politisk besluttede omkostninger udskyder støttefriheden
for de billigste VE-kilder
En årlig merudbygning på ca. 200 MW kan
kun ske, hvis sites med både begrænsede
og optimale vindforhold tages i brug
Reviderede og nye omkostninger, som
trådte i kraft i 2020/2021 øger
produktionsomkostningerne (LCOE), til
ca. 25-30 øre/kWh afhængig af
vindressourcerne
3
Derudover
kommer
kommende producentbetaling og
indfødningstariffer.
Tilsammen udskyder det tidspunktet for
støttefrihed og det stiller spørgsmål ved
om det kommende budloft på 25 øre pr.
kWh kan understøtte den nødvendige
udbygning.
Produktionsomkostninger, øre pr. kWh
35
30
25
20
15
33
28
26
Fremtidigt budloft
10
5
0
Site med begrænsede
vindressourcer (ca.
2600 FLT)
Gennemsnitligt projekt
(Ca. 50%) (ca. 3000 FLT)
Site med høje
vindressourcer
(Ca. 3200 FLT)
6
NOTER:
Analyse baseret på produktionshistorik for alle landbaserede vindmøller med en installeret effekt på 3-5 MW og en totalhøjde
<140m viser gennemsnitligt antal fuldlasttimer på ca. 2900 fuldlasttimer, WACC 4,0%
*Omkostninger for gennemsnitsprojekter til den tilbagediskonterede produktionsvolumen fra den operationelle vindmølleportefølje,
Beregninger af Dansk Energi
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 256: Materiale fra Dansk Energi ifm. foretræde for udvalget den 8/41
2369048_0007.png
Behov for politisk opbakning
også lokalt i et år
med kommunalvalg!
7
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 256: Materiale fra Dansk Energi ifm. foretræde for udvalget den 8/41
2369048_0008.png
Opsamling
Der er brug for en årlig
merudbygning
af VE på land svarende til mindst 200 MW (landvindsækvivalenter)
frem mod 2030. De seneste års gennemsnitlige udbygning har ligget under dette niveau.
Klimaaftalen for energi og industri mv. har indtil videre øget anlægsomkostningerne med op til 40 pct. Det
politiske krav om producentbetaling (geografisk differentieret tilslutningsbidrag) og indfødningstariffer vil
fra 2023 øge omkostningerne yderligere.
Det generelle investeringsmiljø er blevet forringet bl.a. grundet ændringer i teknologi neutrale udbud,
ophør af udligningsordning samt politisk usikkerhed om fremtidige udbud.
Mange projekter vil ikke kunne realiseres med de forøgede produktionsomkostninger og det introducerede
budloft på 25 øre pr. kWh. Kommende analyse om støttebehov bør forholde sig til, hvor meget landbaseret
VE, der er nødvendigt ift. 2030-klimamålet.
Forståelse for, at naboer og lokalmiljø skal kompenseres. Men grøn energi er en samfundsinteresse og
kompensationen bør i større grad finansieres af fællesskabet frem for af VE-developere.
Grænsen er nået
nu brug for stabile rammer, klar politisk opbakning, ingen nye omkostninger til VE-
developer og en ambitiøs elektrificeringsstrategi med handlingsplan for elnettet.
8