Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 252
Offentligt
2366869_0001.png
Notat til Folketinges Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg om regeringens hø-
ringssvar til Europa-Kommissionens offentlige høring vedr. revision af VE-di-
rektivet
Dato
6. april 2021
Baggrund
Det Europæiske
Råd vedtog den 11. december 2020, at EU’s
klimamål for 2030
øges til mindst 55 pct. Målet vil blive udmøntet gennem en større lovgivningspakke,
”Fit for 55”-pakken, med forslag til revision af EU’s lovgivning på klima-
og energi-
området. Pakken vil bl.a. omfatte en revision af direktivet om fremme af anvendel-
sen af vedvarende energi (VE-direktivet), som fastlægger den overordnede politik
for produktion og fremme af energi fra vedvarende kilder i EU. Europa-Kommissio-
nen forventes i juni 2021 at fremsætte et forslag til revision af VE-direktivet. I forbin-
delse med forberedelsen heraf har der været afholdt en offentlig høring, som rege-
ringen har indsendt høringssvar til.
Regeringens høringssvar
Regeringen har i sit høringssvar overordnet lagt vægt på, at revisionen skal under-
støtte en omkostningseffektiv udbygning af vedvarende energi i EU og Danmark
samt tilgodese danske erhvervsinteresser. Regeringen har i sit høringssvar tilken-
degivet fire overordnede prioriteter til revisionen af direktivet:
Et fælles VE-mål i EU på 45 pct.
At de nye strammere danske bæredygtighedskriterier til træbiomasse ud-
bredes til EU
At reguleringen på transportområdet samordnes med fokus på at under-
støtte omkostningseffektive drivhusgasreduktioner og bæredygtige VE-
brændstoffer
At regulering til fremme af VE i varme- og kølesektoren forbedres.
Højere fælles VE-mål i EU
VE-direktivet fastsætter et overordnet bindende VE-mål på 32 pct. i 2030, der ind-
fries kollektivt af medlemslandene. Europa-Kommissionen forventes med baggrund
i
konsekvensanalysen af EU’s opjusterede klimamål for 2030 at foreslå, at EU’s
VE-mål øges til
ca. 40 pct. i 2030. Regeringen vil imidlertid arbejde for, at EU’s VE-
mål opjusteres til 45 pct., da det bl.a. vurderes, at 1) et højere VE-mål vil bidrage til,
at energisektoren leverer en større
del af EU’s reduktionsmål,
og at 2) et højere
mål i EU vil understøtte efterspørgslen efter grønne danske energiteknologier og
således bidrage til vækst.
Strammere bæredygtighedskriterier
VE-direktivet stiller en række krav til produktionen og anvendelsen af træbiomasse
som energikilde, hvilket har til formål at sikre bæredygtigheden heraf. Det er på nu-
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 252: Regeringens høringssvar til Europa-Kommissionens offentlige høring vedr. revision af VE-direktivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2366869_0002.png
værende tidspunkt uvist, hvorvidt Kommissionen vil foreslå ændrede bæredygtig-
hedkrav til træbiomasse i sit oplæg til revideret VE-direktiv. Regeringen indgik den
2. oktober 2020
Aftale om bæredygtighedskrav til træbiomasse til energi,
som im-
plementerer det nuværende VE-direktivs bæredygtighedskrav, herunder til klima-
og biodiversitet, men indeholder strengere krav end direktivet på en række punkter.
Regeringen opfordrer derfor i overensstemmelse hermed til, at kravene til træbio-
masse i VE-direktivet øges med henblik på at øge træbiomassens bæredygtighed.
Fremme af VE i transportsektoren
VE-direktivet fastsætter et bindende nationalt mål for VE-andel i transportsektoren
på 14 pct. i 2030. Flertælling af VE-indsatser gennem elektrificering, avancerede
biobrændstoffer og anvendelse i fly og skibsfart har til hensigt at give incitament til
indsatser inden for disse områder. VE-transportmålet har historisk primært fremmet
anvendelsen af 1. generationsbiobrændstoffer i vejtransporten, hvoraf flere typer
har haft en tvivlsom klimamæssig effekt. Regeringen opfordrer derfor til, at VE-di-
rektivet på transportområdet revideres, så a) det i sammenspil med øvrige lovgiv-
ningsinstrumenter understøtter omkostningseffektive emissionsreduktioner i trans-
portsektoren samt b) fremmer klimamæssigt bæredygtige VE-brændstoffer med høj
CO2-fortrængning, navnlig i sektorer, hvor der ikke eksisterer teknologiske alterna-
tiver som luft- og skibsfarten. I den forbindelse fremhæves det også, at der bør ind-
føres skærpede bæredygtighedskriterier til biobrændstoffer anvendt i transportsek-
toren, jf.
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten af 4. december 2020,
herunder
ved at give mulighed for yderligere nationale krav og inddrage mere specifikke
ILUC-værdier, der som udgangspunkt gælder alle medlemsstater.
Fremme af VE i varme- og kølesektoren
VE-direktivet fastsætter et indikativt delmål for VE i varme- og kølesektoren, som
betyder, at hver medlemsstat skal bestræbe sig på at forhøje VE-andelen i sekto-
ren med 1,3 procentpoint som et årligt gennemsnit frem til 2030. Målet vurderes at
kunne understøtte optaget af VE i sektoren i sammenspil med bl.a. kvotehandels-
systemet. Målet vurderes desuden at øge efterspørgslen efter VE-teknologi og ser-
vice på varme- og køleområdet, hvilket vurderes at være til fordel for danske virk-
somheder, der leverer produkter inden for den grønne omstilling. I høringssvaret
opfordres til, at VE-målet for opvarmning og køling evt. opjusteres til 1,5 procentpo-
int årlig stigning såfremt (1) elektricitet og gas produceret på VE, der bruges til op-
varmning og køling, kan tælles med i det indikative sektormål. Under det nuvæ-
rende VE-direktiv kan kun termisk opvarmning produceret fra VE tælles med. Ved
at lade elektricitet og gas produceret på VE indgå i beregning af målet, udbredes
viften af virkemidler til målopfyldelse, hvilket vil øge omkostningseffektiviteten. (2)
Regeringen opfordrer desuden til, at listen over tiltag medlemsstaterne kan bruge til
at øge andelen af VE i opvarmning og køling, udvides.
Side 2/2