Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 251
Offentligt
2365983_0001.png
2
Energistyrelsen
Pr. mail til:
[email protected]
med kopi til [email protected]
Paul Bergsøes Vej 6
2600 Glostrup
Billedskærervej 17
5230 Odense M
Telefon 4343 6000
[email protected]
www.tekniq.dk
Mobil: 2812 8454
Email: [email protected]
Høring af udkast til ændring af bekendtgørelse om
undtagelse af visse kommunale solcelleanlæg fra kra-
vet om selskabsmæssig udskillelse
Energistyrelsen har med brev af den 5. februar fremsendt ovennævnte udkast til
bekendtgørelse og har anmodet om at modtage bemærkninger til høringsudka-
stet senest den 5. marts 2021.
Udkastet til bekendtgørelse -
herefter be æv t udkast giver TEKNIQ Arbejdsgi-
verne anledning til følgende bemærkninger.
Solceller er et vigtigt element i den grønne omstilling og kommunernes mulighe-
der for at opsætte solceller skal derfor sikres bedst muligt. TEKNIQ Arbejdsgiverne
er selvfølgelig opmærksomme på at kommunernes kerneopgaver er og skal være
kommunens hovedfokus. TEKNIQ Arbejdsgiverne er også indforstået med at el-
produktion ikke er en kommunal kerneopgave.
Kommuners egne solcelleanlæg producerer begrænsede mængder energi og an-
læggene opføres ikke med henblik på salg af el, men til dækning af eget elforbrug.
Anlæggene har intet kommercielt sigte og påvirker ikke i nogen nævneværdig
grad konkurrerende erhvervsvirksomhed. TEKNIQ Arbejdsgiverne mener derfor at
kommunernes muligheder for at opsætte solceller uden selskabsmæssig udskil-
lelse bør gøres nemmere. Tilgangen til at opsætte solceller vil fremadrettet være
et vigtigt element i borgerenergifællesskaber. TEKNIQ Arbejdsgiverne ser kommu-
nerne som en vigtig spiller i fremtidige borgerenergifællesskaber.
Dato: 26. februar 2021
Side 1/2
Specifikke kommentarer
TEKNIQ Arbejdsgiverne forslår, at der laves en generel undtagelse som giver kom-
muner lov til at opsætte solcelleanlæg, der er dimensioneret til at dække en eller
flere bygninger i umiddelbar nærhed af hverandres samlede maksimale elforbrug.
Dette vil mindske administration og sikre at el produceres der hvor der er behov
for elektriciteten. Dette sikrer desuden at behovet for udbygning af forsyningsnet-
tet ikke eksploderer, når el produceres og forbruges lokalt.
§5 20 MW puljen
TEKNIQ Arbejdsgiverne foreslår at 20 MW puljen afskaffes da den er i modstrid
med VEII-direktivet. VEII-direktivet fastslår at der skal gives mulighed for produk-
tion til egetforbrug og som det fremgår af Fodnote 1) i høringsbrevet henviser til
Aftale o i ple e teri g af VEII….
gælder dette også for kommuner. Som det
TEKNIQ Arbejdsgiverne
Industri & Installation repræsenterer 4.300 virksomheder inden for el, vvs og metal
med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.
med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 251: Orientering om bekendtgørelse udstedt den 1/4-21 om undtagelse af visse kommunale solcelleanlæg fra kravet om selskabsmæssig udskillelse
2365983_0002.png
2
fremgår af høringsbrevet, er der pt. venteliste til 20 MW puljen, dette hindrer den
kommunale udbygning af solceller.
Paul Bergsøes Vej 6
2600 Glostrup
Billedskærervej 17
5230 Odense M
Telefon 4343 6000
[email protected]
www.tekniq.dk
Mobil: 2812 8454
Email: [email protected]
Dato: 26. februar 2021
Side 2/2
§11 Ansøgninger om dispensation.
TEKNIQ Arbejdsgiverne bemærker at muligheden for ansøgning om dispensation
kun løber i 8 måneder. TEKNIQ Arbejdsgiverne foreslår at ordningen gøres perma-
nent med implementering af de ændringer vi her har forslået.
TEKNIQ Arbejdsgiverne står naturligvis til rådighed for en uddybning af vores hø-
ringssvar.
Med venlig hilsen
Simon O. Rasmussen
Underdirektør
TEKNIQ Arbejdsgiverne
Industri & Installation repræsenterer 4.300 virksomheder inden for el, vvs og metal
med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.
med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 251: Orientering om bekendtgørelse udstedt den 1/4-21 om undtagelse af visse kommunale solcelleanlæg fra kravet om selskabsmæssig udskillelse
2365983_0003.png
Energistyrelsen
Pr. mail til:
[email protected]
med kopi til [email protected]
Billedskærervej 17
5230 Odense M
T: 6617 3379
E: [email protected]
www.solcelleforening.dk
Dato: 4. marts 2021
Side 1/1
Høring af udkast til ændring af bekendtgørelse om undtagelse af visse kommunale
solcelleanlæg fra kravet om selskabsmæssig udskillelse
Energistyrelsen har med brev af den 5. februar fremsendt ovennævnte udkast til bekendtgørelse og har
anmodet om at modtage bemærkninger til høringsudkastet senest den 5. marts 2021.
Udkastet til bekendtgørelse giver anledning til følgende bemærkninger.
Solceller vil uden tvivl være et vigtigt element i den grønne omstilling, og kommunernes muligheder for
at opsætte solceller vil derfor være et positivt bidrag til at opfylde dette mål.
Dansk Solcelleforening mener derfor, at kommunernes muligheder for at opsætte solceller uden sel-
skabsmæssig udskillelse bør gøres nemmere.
Specifikke kommentarer
Dansk Solcelleforening forslår, at der laves en generel undtagelse, som giver kommuner lov til at opsæt-
te solcelleanlæg, der er dimensioneret til at dække egetforbruget i en eller flere bygninger i umiddelbar
nærhed af hinanden. Dette vil mindske administration og sikre, at el produceres, hvor der er behov for
elektricitet. Dette sikrer desuden, at behovet for udbygning af forsyningsnettet reduceres, når el produ-
ceres og forbruges lokalt.
Dansk Solcelleforening bemærker, at muligheden for ansøgning om dispensation kun løber i 8 måneder.
Dansk Solcelleforening foreslår, at ordningen gøres permanent.
Vi står naturligvis til rådighed for en uddybning af vores høringssvar.
Med venlig hilsen
Flemming Vejby Kristensen
Formand
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 251: Orientering om bekendtgørelse udstedt den 1/4-21 om undtagelse af visse kommunale solcelleanlæg fra kravet om selskabsmæssig udskillelse
2365983_0004.png
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577København V
Glostrup, tirsdag, 02 marts 2021
Høringssvar vedr. ændring af bekendtgørelse om undtagelse af visse kom-
munale solcelleanlæg fra kravet om selskabsmæssig udskillelse
Energiforum Danmark takker for invitationen til at kommentere forslaget til ændring
af bekendtgørelsen.
Ændringerne til bekendtgørelsen løser på mange måder, og en gang for alle, et pro-
blem, der har eksisteret siden december 2012. Nemlig at en lang række kommuner
havde opstillet solceller uden selskabsmæssig adskillelse. Det er en sejr for fornuften
og klimaet.
Bekendtgørelsen hjælper de kommuner, der ikke er blevet omfattet af tidligere lappe-
løsninger på området og den giver mulighed for igen at nettilslutte anlæg, der pga.
kravet om selskabsudskillelse var helt eller delvist afmonteret. Sidst men ikke mindst,
kan kommunerne vælge at afbureaukratisere deres solceller, dvs. tage ejerskabet til-
bage og selv drive dem uden selskabsudskillelse.
Energiforum Danmark sætter pris på disse muligheder og anerkender den store lettel-
se det medfører i mange kommuner. Dog ærgrer det, at man ikke mere generelt har
valgt af afbureaukratisere området og stille kommunerne mere frit i forhold til at bi-
drage til den grønne omstilling fremadrettet.
Det er rigtigt, at det stadig muligt for kommunerne at opstille solceller, enten sel-
skabsudskilt eller i forbindelse med nybyggeri og store renoveringer. Men det er om-
stændeligt, bureaukratisk og fordyrende og efterlader mange uudnyttede muligheder,
i en tid hvor vi har brug for alle bidrag for at nå i mål med den grønne omstilling og i
en tid hvor modstanden mod solcelleparker og kampen om ledige arealer er stadigt
stigende. I mange kommuner synes borgerne at solcellerne står bedre på skolernes
og rådhusenes tage, end på de marker og enge hvor der kunne bygges eller udlæg-
ges til skov og biodiversitet. Endelig vil kommunale solceller, ulig solceller på mange
boliger, have samtidighed mellem forbrug og produktion, hvilket begrænser trafikken
på nettet.
Vi opfordrer derfor til, at frigivelse af kommunale solceller bliver det næste skridt i
sagen om de kommunale solceller.
Med venlig hilsen
Dorte Nørregaard Larsen
Sekretariatsleder
Energiforum Danmark
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 251: Orientering om bekendtgørelse udstedt den 1/4-21 om undtagelse af visse kommunale solcelleanlæg fra kravet om selskabsmæssig udskillelse
2365983_0005.png
NOTAT
Til Energistyrelsen
KL' høringssvar vedr. bekendtgørelse om undtagelse
af visse kommunale solcelleanlæg fra kravet om
selskabsmæssig udskillelse
Dispensationsordningen er i sig selv et godt tiltag der, som Energistyrelsen
selv skriver i høringsbrevet, imødekomme de kommuner, der har investeret i
den grønne omstilling og opsat solcelleanlæg på kommunens tage.
KL har længe efterlyst, ikke kun en dispensationsordning, men et generelt
regelsæt der imødekommer de kommuner der gerne vil sætte solceller op på
deres tage og fremme grøn energi. KL havde med implementeringen af
artikel 21 i VE-direktivet, set frem til en generel fjernelse af kravet om
selskabsdannelse fra kommunerne, frem for en dispensationsordning for de
resterende eksisterende kommunale solcelleanlæg, der endnu ikke er
omfattet af en dispensationsordning.
Dispensationsordningen kan imødekomme et eksisterende behov, men det
er KL’s opfattelse, at ordningen og de nye regler på området ikke i højere
grad vil fremme solceller på de kommunale tage.
Hvilke anlæg omfatter ordningen
Det fremgår af den revideret bekendtgørelse, at ordningen, omfatter alle
anlæg, som har været nettilsluttet før den 18. december 2020, desuagtet at
de nu er frakoblet, og som ikke tidligere har fået dispensation.
Derudover forstår KL definition således, at der er tale om både anlæg der
indtil nu har været selskabsudskilt men som endnu ikke er omfattet af en
dispensationsordning, samt anlæg som ikke har været selskabsudskilt, på
trods af at de heller ikke har været omfattet af en dispensationsordning.
Dette bør fremgå tydeligt af bekendtgørelsen eller stå vejledning.
Fristen for ansøgning
Dispensationsordning fra 1. april til 31. december 2021.
Dette kan give tidsmæssige udfordringer for alle de kommuner der først skal
lukke deres selskaber før de kan søge om dispensation.
Lukningen af et solcelleselskab er en længere proces. Kommunen vil bl.a.
skulle få et politisk mandat til at må lukke selskabet, kommunen skal søge
energistyrelsen om overtagelse af ejerskabet af solcelleanlægget fra
selskabet, en proces der normalt tager 4-8 mdr. Herefter starter hele
processen med at lukke selve selskabet og først herefter vil kommunen
kunne søge ordningen. KL er derfor bekymret for om alle kommuner
tidsmæssigt vil have mulighed for at nå at søge ordningen. KL vil derfor
opfordre Energistyrelsen til at forlænge denne ordning.
Dato: 5. marts 2021
Sags ID: SAG-2021-01445
Dok. ID: 3055612
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3846
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 251: Orientering om bekendtgørelse udstedt den 1/4-21 om undtagelse af visse kommunale solcelleanlæg fra kravet om selskabsmæssig udskillelse
2365983_0006.png
NOTAT
Det fremgår ikke af selve bekendtgørelsen, at kommunerne er nødt til at
lukke selskaberne, selvom dette er en forudsætning. Energistyrelsen bør
overveje at skrive dette ind i vejledningen til bekendtgørelsen.
Ordningens størrelse
Det fremgår af den politiske aftale, men ikke af selve bekendtgørelsen, at
dispensationsordningen er på 4,5 MW.
KL kender ikke antallet af kommunale solcelleanlæg der er selskabsudskilt,
men KL har fået oplyst at antallet af kommunale solcelleanlæg der ikke er
selskabsudskilt, er på 43MW. Det fremgår dog ikke hvor mange af disse
anlæg der allerede er omfattet af en dispensationsordning.
KL er bekymret for, om denne dispensationsordning kan omfatte alle de
kommunale anlæg der vil blive søgt om. KL vil derfor gerne anmode om at
Energistyrelsen forhøjer ordningen på 4,5 MW, hvis der skulle blive behov
herfor, da det vil være meget uhensigtsmæssig for kommunerne først at
skulle lukket et selskab, for derefter at få en afvisning for dispensation. Dette
er ikke en holdbar løsning.
Forbehold
Det har ikke været muligt for KL at foretage en politisk behandling af
høringssvaret inden for høringsfristen. Derfor tages der forbehold for den
efterfølgende politiske behandling af høringssvaret.
Dato: 5. marts 2021
Sags ID: SAG-2021-01445
Dok. ID: 3055612
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3846
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2
Med venlig hilsen
Maja Clemmensen
Specialkonsulent
Center for Klima og Erhverv
KL
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 251: Orientering om bekendtgørelse udstedt den 1/4-21 om undtagelse af visse kommunale solcelleanlæg fra kravet om selskabsmæssig udskillelse
2365983_0007.png
Energistyrelsen
Svar på høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om
undtagelse af visse kommunale solcelleanlæg fra kravet om
selskabsmæssig udskillelse
24. februar 2021
Forsyningstilsynet har den 5. februar 2021 modtaget udkast til ændring af bekendtgø-
relse om undtagelse af visse kommunale solcelleanlæg fra kravet om selskabsmæssig
udskillelse i høring fra Energistyrelen.
Det følger af høringsbrevet og udkastet til bekendtgørelse, at de foreslåede ændringer
indebærer, at en kommune kan producere elektricitet fra solcelleanlæg nettilsluttet før
den 18. december 2020 uden opfyldelse af kravet om selskabsmæssig udskillelse af
anlægget i medfør af § 4, stk. 1, i lov om elforsyning, hvis kommunen ikke tidligere har
opnået dispensation fra kravet om selskabsmæssig udskillelse for det pågældende an-
læg, og hvis anlægget er eller har været nettilsluttet før den 18. december 2020.
Forsyningstilsynet administrerer reglerne om kommunal modregning i medfør af be-
kendtgørelse om kommuners indberetninger og erklæringer efter elforsyningslovens
§§ 37 og 37 a og varmeforsyningslovens §§ 23 l og 23 m. Det følger af disse regler, at
kommuner der ejer blandt andet elproduktionsanlæg årligt skal indberette registre-
ringspligtige uddelinger og vederlag fra sådanne virksomheder til Forsyningstilsynet,
som skal godkende disse opgørelser. Forsyningstilsynet meddeler herefter disse op-
gørelser videre til Indenrigsministeriet, som på dette grundlag foretager en reduktion af
kommunernes bloktilskud i medfør af reglerne i lov om kommunal udligning og gene-
relle tilskud til kommuner.
Det fremgår ikke klart af høringsbrevet, hvorvidt kommunale solcelleanlæg fortsat vil
være omfattet af de øvrige dele af elforsyningsloven, herunder modregningsreglerne i
§§ 37 og 37 a.
Det er dog Forsyningstilsynets vurdering, at udkastet til bekendtgørelse alene undtager
kommunale solcelleanlæg fra kravet om selskabsmæssig udskillelse og ikke fra elfor-
syningslovens regler i øvrigt, og at bekendtgørelsesudkastet derfor ikke undtager disse
kommunale solcelleanlæg fra kravene om kommunal modregning i medfør af reglerne i
elforsyningslovens §§ 37 og 37 a.
Det er derfor Forsyningstilsynets vurdering, at de kommunale solcelleanlæg fortsat vil
være omfattet af modregningsreglerne og at kommunerne derfor også fortsat skal
FORSYNINGSTILSYNET
Torvegade 10
3300 Frederiksværk
Tlf. 4171 5400
[email protected]
www.forsyningstilsynet.dk
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 251: Orientering om bekendtgørelse udstedt den 1/4-21 om undtagelse af visse kommunale solcelleanlæg fra kravet om selskabsmæssig udskillelse
2365983_0008.png
Side 2/2
have en regnskabsmæssig adskillelse af solcelleanlæggene, uanset at kommunerne
undtages fra kravet om selskabsmæssig udskillelse af disse solcelleanlæg. Dette vil
også medføre fortsat krav om, at der ikke alene sker måling og opgørelse af den elek-
tricitet, som solcelleanlægget leverer til det kollektive net, men også særskilt måling af
den elproduktion fra solcelleanlægget som går til kommunens eget forbrug, da den op-
nåede besparelse herved anses for en økonomisk gevinst omfattet af kommunens re-
gistreringspligt.
Der kan i denne forbindelse også henvises til Forsyningstilsynets hjemmeside, som in-
deholder nærmere vejledning til kommunerne, om hvordan kommunerne skal foretage
registreringer af udgifter og gevinster fra kommunalt ejede solcelleanlæg:
https://forsy-
ningstilsynet.dk/el/indberet/kommuner
Herudover kan der henvises til Forsyningstilsynets orientering af 25. juni 2020 til klima-
, Energi- og Forsyningsministeriets departement om undtagelse af kommunalt ejede
solcelleanlæg fra modregningsreglerne.
I er velkomne til at rette henvendelse til tilsynet, såfremt der måtte være nogen spørgs-
mål til ovenstående.
Med venlig hilsen
Camilla Brovang (FSTS)
Kontorchef
Tlf. +45 41 71 43 25
[email protected]