Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 250
Offentligt
2365649_0001.png
Lovtidende A
2021
22. marts 2021.
Bekendtgørelse om tilskud til investeringer til etablering af eldrevne
varmepumper til produktion af fjernvarme
I medfør af tekstanmærkning nr. 125 ad 29.24.30 til § 29
på finansloven for finansåret 2021 fastsættes:
Formål og anvendelsesområde
§ 1.
Energistyrelsen kan efter ansøgning fra en fjernvar‐
mevirksomhed yde tilskud til investeringer til etablering af
eldrevne varmepumper i Danmark til produktion af fjernvar‐
me med henblik på at fortrænge eksisterende varmeproduk‐
tion, som primært er baseret på kul, olie eller naturgas.
Stk. 2.
Tilskud kan ydes inden for den bevillingsmæssige
ramme for 2021 afsat på finansloven. Forud for en ansøg‐
ningsrunde, jf. § 7, offentliggør Energistyrelsen en beløbs‐
mæssig ramme for ansøgningsperioden på Energistyrelsens
hjemmeside.
Stk. 3.
Tilskud til investeringer i eldrevne varmepumper
til produktion af fjernvarme udgør statsstøtte i medfør af
artikel 107, stk. 1, i Traktaten om Den Europæiske Uni‐
ons funktionsmåde. Støtteordningen er anmeldt til Europa-
Kommissionen i henhold til Kommissionens forordning nr.
651/2014 af 17. juni 2014 om visse kategorier af støttes
forenelighed med det indre marked i henhold til traktatens
artikel 107 og 108 (den generelle gruppefritagelsesforord‐
ning), EU-Tidende 2014, nr. L 187, s. 1, og administreres i
overensstemmelse hermed.
Definitioner
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1)
Arbejdets påbegyndelse: Påbegyndelsen af etabler‐
ings- eller anlægsarbejdet i forbindelse med investe‐
ringsprojektet, det første retligt bindende tilsagn om
køb af udstyr eller indgåelse af andre forpligtelser,
som gør investeringen irreversibel, alt efter hvad der
indtræffer først, jf. den generelle gruppefritagelsesfor‐
ordnings artikel 2, nr. 23.
2)
Eldrevet varmepumpe: Et varmepumpeanlæg, der dri‐
ves af én eller flere elmotorer og som benytter ter‐
miske vedvarende energikilder, herunder luft, grund‐
vand, havvand, spildevand mv., eller overskudsvarme
til opvarmning af vand til brug i fjernvarmevirksom‐
hedens forsyning.
3)
Effektiv fjernvarme: Fjernvarmesystem, der anvender
mindst 50 procent vedvarende energi, 50 procent
8)
9)
4)
spildvarme, 75 procent kraftvarme eller 50 procent
af en kombination af sådan energi og varme. Defi‐
nitionen omfatter varmeproduktionsanlæg og det net
med tilknyttede faciliteter, der er nødvendigt for at di‐
stribuere varme fra produktionsenhederne til kundens
lokaler.
Energi fra vedvarende energikilder: Energi produceret
i anlæg, hvor der udelukkende benyttes vedvarende
energikilder, samt den andel af energi udtrykt i var‐
meværdi, der fremstilles på grundlag af vedvarende
energikilder i hybridanlæg, hvor der også benyttes
konventionelle energikilder. Det omfatter elektricitet
fra vedvarende energikilder, der benyttes til opfyld‐
ning af lagringssystemer, men ikke el fremstillet på
grundlag af lagringssystemer, jf. den generelle grup‐
pefritagelsesforordnings artikel 2, nr. 109.
Fjernvarmevirksomhed: Virksomhed, der driver et
kollektivt varmeforsyningsanlæg, omfattet af § 2, stk.
1, nr. 1, i lov om varmeforsyning.
Referenceanlæg: Investering i et varmeproduktionsan‐
læg, som kunne være foretaget i stedet for investerin‐
gen i en eldreven varmepumpe, herunder f.eks. nyeta‐
blering af en gaskedel.
Krav om tilbagebetaling af støtte: Støtte som Europa-
Kommissionen ved en tidligere afgørelse eller beslut‐
ning har erklæret ulovlig og uforenelig med det indre
marked, og som derfor skal tilbagebetales.
Kriseramt: Som defineret i artikel 2, nr. 18, i den
generelle gruppefritagelsesforordning.
Modtagergruppe: Hvilken type tilskudsmodtager
fjernvarmevirksomheden er. Som defineret i vejled‐
ning om effektiv tilskudsforvaltning. Fjernvarmevirk‐
somheden kan være én af følgende:
a) Modtagergruppe 1: Stat.
b) Modtagergruppe 2: Kommune og regioner – om‐
fatter alle kommuner og regioner samt alle kom‐
munale henholdsvis regionale organisationer og
selskaber mv., herunder kommunale fællesskaber
oprettet i henhold til lov om kommunernes styrel‐
se.
c) Modtagergruppe 3: Store og mellemstore fjernvar‐
mevirksomheder, der falder uden for modtager‐
gruppe 1 og 2, beskæftiger 50 eller flere årsværk
5)
6)
7)
DB000302
Klima-, Energi- og Forsyningsmin.,
Energistyrelsen, j.nr. 2020-14871
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 250: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til investeringer til etablering af eldrevne varmepumper til produktion af fjernvarme (Etableringsstøtten)
22. marts 2021.
2
10)
11)
12)
og hvis årlige omsætning og/eller årlige samlede
balance overstiger 10 mio. EUR.
d) Modtagergruppe 4: Alle fjernvarmevirksomheder,
der falder uden for modtagergruppe 1, 2 og 3.
Projektets afslutning: Når projektet er gennemført
som forudsat i tilsagnet.
Revisionsinstruks: Energistyrelsens revisionsinstruks,
der fremsendes til tilsagnsmodtager på tilsagnstids‐
punktet.
Vedvarende energikilder: Følgende vedvarende ikke-
fossile energikilder: vindkraft, solenergi, aerotermisk,
geotermisk, hydrotermisk energi og havenergi, vand‐
kraft, biomasse, lossepladsgas, gas fra spildevandsan‐
læg og biogas, jf. den generelle gruppefritagelsesfor‐
ordnings artikel 2, nr. 110.
Støtteberettigede omkostninger og støtteintensitet
rer nødvendige forarbejder og omkostninger relateret til
udarbejdelse af tilskudsansøgningen.
Stk. 7.
Vedrører et projekt både støtteberettigede og ikke-
støtteberettigede omkostninger, kan Energistyrelsen kun yde
tilskud i forhold til den forholdsmæssige del af de samlede
omkostninger, der udgør de støtteberettigede omkostninger.
Stk. 8.
Det er muligt at kombinere tilskuddet med andre
støtteordninger forudsat, at betingelserne i artikel 8 i den
generelle gruppefritagelsesforordning er overholdt.
Tilsagn om tilskud
§ 4.
Energistyrelsen kan efter ansøgning meddele tilsagn
om tilskud. Tilskudsgrundlaget opgøres på baggrund af de
støtteberettigede omkostninger, jf. § 3.
§ 5.
Følgende er betingelser for at få tilsagn om tilskud:
1)
Der etableres en eldreven varmepumpe til produktion
af fjernvarme.
2)
Projektet teknisk kan gennemføres.
3)
Fjernvarmevirksomheden afholder omkostningerne til
varmepumpen.
4)
Det ved beregninger eller lignende kan dokumenteres,
at minimum 50 procent af
a) varmeproduktionen i fjernvarmenettet på ansøg‐
ningstidspunktet er baseret på kul, olie eller natur‐
gas, og
b) varmeproduktionen fra den eldrevne varmepum‐
pe, jf. § 3, stk. 1, fortrænger varmeproduktion
baseret på kul, olie eller naturgas.
5)
Der er ikke ansøgt om projektgodkendelse i henhold
til bekendtgørelse om godkendelse af projekter for
kollektive varmeforsyningsanlæg inden modtagelsen
af skriftligt tilsagn om tilskud.
6)
Investeringen ville ikke blive gennemført uden til‐
skud.
7)
Projektet har en forventet gennemførselstid på maksi‐
malt 3 år fra modtagelsen af tilsagn om tilskud til
projektets afslutning.
8)
Arbejdet er ikke påbegyndt, jf. § 2, nr. 1, inden opnå‐
else af tilsagn om tilskud.
9)
Fjernvarmevirksomheden er ikke forpligtet til at gen‐
nemføre projektet efter anden lovgivning, herunder
projekter der sikrer, at fjernvarmevirksomheden efter‐
kommer EU-standarder, der allerede er vedtaget, selv
hvis de ikke er trådt i kraft.
10) Fjernvarmevirksomheden er ikke kriseramt, jf. § 2, nr.
8, og afgiver tro- og loveerklæring herom, jf. dog stk.
3.
11) Fjernvarmevirksomheden har efterkommet ethvert
eventuelt krav om tilbagebetaling af støtte, jf. § 2, nr.
7, og skal afgive tro- og loveerklæring herom.
12) Den eldrevne varmepumpe installeres i overensstem‐
melse med bekendtgørelse om anvendelse af trykbæ‐
rende udstyr.
Stk. 2.
Vedrører projektet eldrevne varmepumper, der an‐
vender overskudsvarme som varmekilde, er det yderligere
en betingelse for tilsagn om tilskud, at det samlede fjernvar‐
§ 3.
Energistyrelsen kan yde støtte til etablering af eldrev‐
ne varmepumper, jf. § 1, med op til 15 procent af de støtte‐
berettigede omkostninger. Støtten kan maksimalt udgøre 5
mio. kr. pr. virksomhed. Der kan kun ydes støtte til nyetable‐
ring af varmepumper, jf. stk. 2.
Stk. 2.
De støtteberettigede omkostninger er de yderlige‐
re investeringsomkostninger, der er direkte nødvendige for
etableringen af eldrevne varmepumper og kan bl.a. omfatte
1) anskaffelse af eldreven varmepumpe og øvrige nødven‐
dige anlægskomponenter og lignende,
2) miljøundersøgelser (vurdering af virkninger på miljø‐
et),
3) entreprenørydelser og installation, og
4) nødvendigt følgearbejde.
Stk. 3.
Vedrører projektet etablering af eldrevne varme‐
pumper, der anvender overskudsvarme som varmekilde, skal
de støtteberettigede omkostninger modregnes de forventede
omkostninger for etablering af et referenceanlæg.
Stk. 4.
Vedrører projektet etablering af nye eldrevne var‐
mepumper, der anvender energi fra vedvarende energikilder,
modregnes de støtteberettigede omkostninger:
1)
Omkostningerne ved en oprindeligt planlagt optime‐
ring, renovering, mv. af et eksisterende anlæg, såfremt
etablering af den eldrevne varmepumpe træder i stedet
for denne optimering, renovering mv. af et eksisteren‐
de anlæg.
2)
Omkostningerne til den del af den eldrevne varme‐
pumpe, der ikke anvender energi fra en vedvarende
energikilde.
Stk. 5.
Omkostningerne opgøres eksklusiv merværdiaf‐
gifter (moms), som ikke bæres endeligt af tilskudsmodta‐
ger. Ved opgørelse af de støtteberettigede omkostninger
modregnes opnåede eller forventede tilbagekrediteringer, ra‐
batter eller lignende.
Stk. 6.
De støtteberettigede omkostninger omfatter f.eks.
ikke
1) arbejde, som udføres af indehavere eller ansatte i den
fjernvarmevirksomhed, der modtager tilskud, med min‐
dre særlige forhold taler herfor, eller
2) omkostninger, som er afholdt, inden Energistyrelsen
har givet tilsagn om tilskud, jf. § 2, nr. 1. Dette inklude‐
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 250: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til investeringer til etablering af eldrevne varmepumper til produktion af fjernvarme (Etableringsstøtten)
22. marts 2021.
3
mesystem enten inden eller efter installationen udgør effek‐
tiv fjernvarme, jf. § 2, nr. 3.
Stk. 3.
Fjernvarmevirksomheder, der er blevet kriseramt i
perioden fra den 1. januar 2020 og til den 30. juni 2021 er
undtaget fra stk. 1, nr. 10.
Stk. 4.
Energistyrelsen kan fastsætte yderligere vilkår for
tilsagn om tilskud.
Ansøgning om tilsagn om tilskud
§ 6.
Tilskudsberettigede virksomheder kan søge om til‐
sagn om tilskud. Ansøgningen om tilsagn om tilskud indsen‐
des via ansøgningsportal på Energistyrelsens hjemmeside.
Stk. 2.
Ansøgningen skal indeholde
1)
et ansøgningsskema, som er udfyldt fyldestgørende,
2)
dokumentation for ansøgers tegningsret,
3)
fjernvarmevirksomhedens navn, og angivelse af mod‐
tagergruppe, jf. § 2, nr. 9,
4)
en projektbeskrivelse, der blandt andet omfatter en re‐
degørelse for projektets planlægningsstadium, herun‐
der beregninger eller lignende, der viser varmekildens
kapacitet og rådighed over året, projektets beliggen‐
hed, den fysiske placering af varmepumpen, evt. rør‐
føring og underføringer, m.v.,
5)
en varmeproduktionsopgørelse for det eksisterende og
fremtidige fjernvarmesystem,
6)
et projektbudget vedlagt indhentede tilbud eller lig‐
nende dokumentation for omkostningerne, herunder
en opgørelse af de støtteberettigede omkostninger og
oplysninger om eventuelle forventede tilbagekredite‐
ringer, rabatter og lignende,
7)
en tidsplan for projektets gennemførelse, herunder
start- og slutdato, med en maksimal periode på 3 år
fra modtagelsen af tilsagn om tilskud,
8)
dokumentation for oplysningerne i ansøgningen og
andre oplysninger til brug for ansøgningens behand‐
ling,
9)
oplysninger om støtte modtaget under andre ordnin‐
ger, og
10) eventuelt andre oplysninger, som kan have betydning
for Energistyrelsens vurdering af ansøgningen.
Stk. 3.
Vedrører det ansøgte projekt eldrevne varmepum‐
per, der anvender overskudsvarme som varmekilde, skal an‐
søgningen tillige indeholde dokumentation for det samlede
fjernvarmesystems energisammensætning.
Stk. 4.
Ansøger er forpligtet til, så snart forholdet indtræ‐
der, eller fra det tidspunkt, hvor støttemodtageren bliver
bekendt med det, at informere Energistyrelsen om ethvert
forhold,
1) der har betydning for retten til at opnå tilsagn om til‐
skud, jf. § 5, eller
2) der har betydning for retten til at modtage tilskud samt
for fastsættelsen af størrelsen og varigheden af tilskud‐
det, herunder hvis fjernvarmevirksomheden opnår an‐
den støtte til dækning af de samme støtteberettigede
omkostninger.
Stk. 5.
Energistyrelsen kan anmode om yderligere oplys‐
ninger til brug for sagsbehandlingen.
§ 7.
Ansøgningsrunder og -frister offentliggøres på Ener‐
gistyrelsens hjemmeside og på Statens-tilskudspuljer.dk.
§ 8.
Energistyrelsen vurderer på baggrund af oplysninger‐
ne i de indkomne ansøgninger, om der kan meddeles tilsagn
om tilskud til investeringen efter § 5.
§ 9.
Energistyrelsen foretager en prioritering af de tilskud‐
sberettigede ansøgninger for hver ansøgningsperiode, jf. §
7, hvis det ikke er muligt at imødekomme alle tilskudsbe‐
rettigede ansøgninger inden for den på finansloven afsatte
bevillingsramme.
Stk. 2.
Energistyrelsen prioriterer de tilskudsberettigede
ansøgninger, hvor projektet har den laveste
1) støttesum i kroner/MW, og
2) ansøgte støtteintensitet opgjort som støttens andel af de
samlede støtteberettigede omkostninger i procent.
§ 10.
Energistyrelsen vurderer tilskudsgrundlaget på bag‐
grund af de i ansøgningen opgjorte støtteberettigede om‐
kostninger, jf. § 3.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan nedsætte tilskudsgrundlaget i
forhold til det i ansøgningen angivne grundlag, bl.a. hvis
1) de oplyste omkostninger vurderes at være sat for højt,
2) der er medtaget omkostninger af et urimeligt omfang,
3) der er medtaget omkostninger, som skønnes at omfatte
aktiviteter uden betydning for projektet, eller
4) der ikke er sket modregning af forventede tilbagekre‐
diteringer, rabatter eller lignende, jf. § 3, stk. 5.
Udbetaling af tilskud
§ 11.
En samlet anmodning om udbetaling vedrørende
hele tilskudsbeløbet skal indsendes til Energistyrelsen senest
90 dage efter projektets afslutning, jf. dog § 13, stk. 1.
Stk. 2.
Anmodningen skal indsendes via en ansøgnings‐
portal, på Energistyrelsens hjemmeside.
Stk. 3.
Følgende er betingelser for udbetaling af tilskud:
1)
Projektet er gennemført som anført i tilsagnet om til‐
skud, jf. § 4.
2)
Betingelser for tilsagnet om tilskud og øvrige fastsatte
vilkår er opfyldt.
3)
Fjernvarmevirksomheden fremsender en slutrapport
og et projektregnskab.
4)
Fjernvarmevirksomheder i modtagergruppe 2 eller 3,
jf. § 2, nr. 9, litra b eller c, fremsender en
a) ledelseserklæring ledsaget af en liste over regn‐
skabsbilagene samt dokumentation for at den el‐
drevne varmepumpe er installeret af en sagkyndig
virksomhed, som defineret i bekendtgørelse om
anvendelse af trykbærende udstyr, såfremt tilsag‐
net om tilskud er på 1 mio. kr. og derunder, eller
b) revisorerklæring og et revisionsprotokollat, jf.
Energistyrelsens revisionsinstruks, såfremt tilsag‐
net om tilskud er over 1 mio. kr.
5)
Fjernvarmevirksomheder i modtagergruppe 4, jf. § 2,
nr. 9, litra d, fremsender ledelseserklæring
a) ledsaget af en liste over regnskabsbilagene samt
dokumentation for at den eldrevne varmepumpe
er installeret af en sagkyndig virksomhed, som
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 250: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til investeringer til etablering af eldrevne varmepumper til produktion af fjernvarme (Etableringsstøtten)
22. marts 2021.
4
defineret i bekendtgørelse om anvendelse af tryk‐
bærende udstyr, såfremt tilsagnet om tilskud er på
250.000 kr. og derunder, eller
b) en revisorerklæring og et revisionsprotokollat, jf.
Energistyrelsens revisionsinstruks, såfremt tilsag‐
net om tilskud er over 250.000 kr.
6)
Fjernvarmevirksomheden indsender fyldestgørende
udbetalingsanmodning, opgørelse over betalte støtte‐
berettigede omkostninger, og dokumentation herfor,
samt slutrapport.
7)
Tilskudsberettigede aktiviteter kun udføres eller leve‐
res af momsregistrerede virksomheder, jf. dog stk. 4.
8)
De nødvendige tilladelser fra offentlige myndigheder
til det tilskudsberettigede projekt er indhentet.
9)
Fjernvarmevirksomheden har efterkommet ethvert
eventuelt krav om tilbagebetaling af støtte, jf. § 2, nr.
7.
10) Fjernvarmevirksomheden årligt har fremsendt status‐
rapport.
Stk. 4.
Energistyrelsen kan fravige betingelsen i stk. 3,
nr. 7, når de tilskudsberettigede aktiviteter er momsfritaget i
henhold til lov om merværdiafgift (momsloven).
Stk. 5.
Tilskuddet udbetales, når Energistyrelsen har vur‐
deret, om det færdige projekt opfylder det i tilsagnet om
tilskud anførte, herunder eventuelle tilknyttede vilkår.
§ 12.
Det endelige tilskud beregnes på baggrund af faktisk
afholdte og betalte støtteberettigede omkostninger.
Stk. 2.
Er de faktisk afholdte og betalte støtteberettigede
omkostninger lavere end det i tilsagnet om tilskud opgjorte
tilskudsgrundlag, jf. § 10, nedjusteres tilskuddet således, at
støtteintensiteten svarer til de faktiske afholdte og betalte
støtteberettigede omkostninger.
Stk. 3.
Er de faktisk afholdte og betalte støtteberettigede
omkostninger højere end det i tilsagnet om tilskud opgjorte
tilskudsgrundlag, jf. § 10, fastholdes tilskuddet således, at
støttebeløbet svarer til det i tilsagnet om tilskud anførte.
§ 13.
Energistyrelsen kan efter begrundet skriftlig ansøg‐
ning forlænge fristen for afslutning af projektet, jf. § 5, nr.
7. Ansøgning om forlængelse skal indsendes senest 4 uger
før fristen for afslutning af projektet.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan efter begrundet skriftlig ansøg‐
ning tillade, at tilskud vedrørende omkostninger til udførte
aktiviteter udbetales helt eller delvist, selv om ansøger ik‐
ke har gennemført projektet, som forudsat i tilsagnet om
tilskud. Ved vurderingen af anmodningen lægges vægt på, at
projektet i det væsentlige er indeholdt i den oprindelige pro‐
jektansøgning, at væsentlige dele af projektet er gennemført,
eller at en fuldstændig gennemførelse ville være forbundet
med betydelige vanskeligheder.
Stk. 3.
Energistyrelsen kan efter begrundet skriftlig an‐
modning tillade, at en ny tilskudsberettiget ejer eller drifts‐
ansvarlig indtræder i et allerede meddelt tilsagn om tilskud
i stedet for den oprindelige tilsagnsmodtager, også selvom
projektet er påbegyndt. Anmodningen skal være underskre‐
vet af såvel overdrager og erhverver af virksomheder, som
projektet tilhører.
§ 14.
Tilskudsmodtager skal fremlægge dokumentation
for betaling af udgift, som følger af regnskabsbilag.
Stk. 2.
Tilskudsmodtager skal påføre regnskabsbilagene
følgende oplysninger:
1) Navn, CVR-nummer og adresse på den fjernvarmevirk‐
somhed som arbejdet vedrører.
2) Hvilken aktivitet, der er udført i det støtteberettigede
projekt.
3) Fakturadato.
4) Start- og slutdato for projektet.
5) Den udførende virksomheds CVR-nummer.
Stk. 3.
Dækker et regnskabsbilag både over tilskudsberet‐
tigede og ikke-tilskudsberettigede aktiviteter, skal det frem‐
gå hvilke dele af regnskabsbilaget, der vedrører henholdsvis
de tilskudsberettigede og de ikke-tilskudsberettigede aktivi‐
teter.
Stk. 4.
Energistyrelsen kan altid forlange at få originale
regnskabsbilag forevist.
§ 15.
Tilskuddet udbetales til tilskudsmodtagers Nem‐
Konto.
Bortfald, annullering og tilbagebetaling af tilskud
§ 16.
Energistyrelsen kan træffe afgørelse om helt eller
delvist bortfald eller annullering af tilsagn om tilskud og hel
eller delvis tilbagebetaling af tilskud, hvis
1) fjernvarmevirksomheden har afgivet urigtige eller vild‐
ledende oplysninger eller har fortiet oplysninger af be‐
tydning for sagens afgørelse,
2) betingelserne for tilsagn om tilskud eller udbetaling
ikke er opfyldt,
3) projektet ikke er gennemført som forudsat i tilsagnet
om tilskud, eller den i tilsagnet om tilskud fastsatte frist
er overskredet, jf. dog § 13,
4) den fastsatte frist for projektets gennemførelse i tilsag‐
net om tilskud og indsendelse af udbetalingsansøgning
overskrides,
5) arbejdet er påbegyndt inden opnåelse af tilsagn om
tilskud, jf. § 2, nr. 1,
6) fjernvarmevirksomheden ikke opfylder de for tilskud‐
det øvrige nærmere fastsatte vilkår,
7) fjernvarmevirksomheden undlader at afgive oplysnin‐
ger, der har betydning for udbetaling af tilskuddet, på
anmodning fra Energistyrelsen, eller
8) tildeling af tilskud er i strid med den generelle gruppe‐
fritagelsesforordning.
Stk. 2.
Tilbagebetaling af tilskud skal ske senest 14 dage
efter påkrav. Tilbagebetales det skyldige beløb ikke, tillæg‐
ges renter efter forfaldsdagen svarende til den rente, der er
fastsat i § 5 i lov om renter og andre forhold ved forsinket
betaling. Den tillagte rente udgør dog mindst 50 kr.
Kontrol
§ 17.
Energistyrelsen kan foretage regnskabsmæssig stik‐
prøvekontrol af ansøgninger om udbetalinger og afsluttede
sager om tilskud.
Stk. 2.
Enhver, der modtager tilskud efter denne bekendt‐
gørelse, er forpligtet til efter anmodning fra Energistyrelsen
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 250: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til investeringer til etablering af eldrevne varmepumper til produktion af fjernvarme (Etableringsstøtten)
22. marts 2021.
5
at afgive enhver oplysning, der har betydning for Energisty‐
relsens kontrol med, at de fastsatte vilkår overholdes.
Klage
§ 18.
Energistyrelsens afgørelser efter denne bekendtgø‐
relse kan påklages til klima-, energi- og forsyningsministe‐
ren inden 4 uger fra meddelelse om afgørelse.
Stk. 2.
Afgørelser truffet af klima-, energi- og forsynings‐
ministeren i henhold til denne bekendtgørelse kan ikke ind‐
bringes for anden administrativ myndighed.
Ikrafttræden
§ 19.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 29. marts 2021.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, den 22. marts 2021
Dan Jørgensen
/ Martin Hansen