Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 250
Offentligt
2365648_0001.png
Høringsnotat vedrørende udkast til bekendtgørelse om tilskud til
investeringer til etablering af eldrevne varmepumper til produktion af
fjernvarme
Kontor/afdeling
Center for Forsyning
Dato
31-03-2021
J nr.
2020-14871
/ALW
Bekendtgørelsen har været udsendt i ekstern høring fra den 25. januar til den 22.
februar 2021. Bekendtgørelsen udmønter et af de fire grundbeløbsinitiativer, som
er besluttet i Energiaftalen af 29. juni 2018.
Ved fristens udløb var der indkommet 14 høringssvar, heraf har otte haft
selvstændige bemærkninger. De høringsparter, der har haft selvstændige
bemærkninger er: Dansk Fjernvarme (herefter DFV), Danske Revisorer (herefter
DR), TEKNIQ Arbejdsgiverne (herefter TEKNIQ), PlanEnergi, Dansk Køl og Varme
(herefter DKV), Foreningen Termonet Danmark (herefter FTD), Rådet for Grøn
Omstilling (herefter RGO) og Kommunernes Landsforening (herefter KL).
Nedenfor redegøres for de væsentligste punkter i høringssvarene samt
Klima -, Energi - og Forsyningsministeriets bemærkninger i kursiv.
Det bemærkes, at høringsnotatet er emneopdelt. Høringssvarene er alene gengivet
i hovedtræk. Ønskes detaljerede oplysninger om svarenes indhold, henvises til de
fremsendte høringssvar.
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/8
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 250: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til investeringer til etablering af eldrevne varmepumper til produktion af fjernvarme (Etableringsstøtten)
2365648_0002.png
Indhold
Puljens størrelse ........................................................................................................ 2
Solvarme og biomasse .............................................................................................. 2
Fastsættelse af tilskud, andel og fortrængning af kul, olie og gas ............................ 3
Tilskuddets tilskyndelseseffekt .................................................................................. 5
Prioritering af projekter .............................................................................................. 5
Krav vedrørende den installerede varmepumpe ....................................................... 6
Termonet/Kold Fjernvarme ........................................................................................ 7
Evt. ............................................................................................................................. 7
Puljens størrelse
DFV m.fl. bemærker, at puljens størrelse er mindre, end hvad parterne bag
Energiaftalen d. 29. juni 2018 blev enige om at afsætte af midler til
grundbeløbsværkerne. Det bemærkes yderligere, at det fremgår på
Energistyrelsens hjemmeside, at der er 111,4 mio. kr. i 2020-2021 til
etableringsstøtten. På Energistyrelsens høringsmøde d. 11. februar 2021 blev det
præciseret, at der er afsat 61 mio. kr. til etableringsstøtten i 2021.
Energistyrelsen oplyser, at det ikke har været muligt at nå at udmønte midlerne for
2020, da det har været nødvendigt at lave en ny model for udmøntningen grundet
EU’s statsstøtteregler.
Energistyrelsen kan videre oplyse at midlerne for 2020 bliver opsparet på
ordningen (ca. 46,8 mio. kr. tilskudsmidler), og at der i den forbindelse vil blive set
på muligheden for, at midlerne fra 2020 i stedet kan udmøntes senere hen i 2021
eller i 2022, hvis det samlede økonomiske billede muliggør det.
Solvarme og biomasse
DFV, PlanEnergi og RGO foreslår, at ordningen ikke indskrænkes til kun at omfatte
eldrevne varmepumper, men at det også skal være muligt at støtte solvarmeanlæg
som oprindeligt foreslået (jf. Energistyrelsens hjemmeside:
www.ens.dk/grundbeloeb).
PlanEnergi og RGO fremhæver, at det kan være hensigtsmæssigt at sprede
investeringer for at undgå en for stor afhængighed af et enkelt brændsel, hvorfor
det bemærkes, at en støtteordning til forskellige bæredygtige
varmeforsyningsformer kan give robusthed og mulighed for at fremme flere former
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 2/8
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 250: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til investeringer til etablering af eldrevne varmepumper til produktion af fjernvarme (Etableringsstøtten)
2365648_0003.png
for vedvarende energi. PlanEnergi og KL efterspørger årsagen til at fjerne
muligheden for at søge om tilskud til solvarmeanlæg gennem tilskudspuljen.
TEKNIQ og RGO støtter, at bekendtgørelsen ikke giver mulighed for at støtte
biomassekedler, og de foreslår, at bekendtgørelsesudkastet ændres, så det bliver
muligt også at yde tilskud til investeringer i eldrevne varmepumper med henblik på
at fortrænge biomasse, jf. bekendtgørelsens § 1.
KL efterspørger årsagen til, at biomassekedler ikke længere kan opnå
etableringsstøtte.
Det er ikke foreneligt med de gældende statsstøtteregler at målrette en
etableringsstøtte alene til grundbeløbsværkerne. Det skyldes, at en sådan
afgrænsning anses som værende diskriminerende over for andre
fjernvarmevirksomheder, der ikke har modtaget grundbeløbsstøtte, samt at høje
varmepriser ikke er et særligt miljøbeskyttelseshensyn. For at tilskudspuljen i videst
muligt omfang understøtter puljens oprindelige formål, om støtte til
grundbeløbsværker med risiko for høje varmepriser og samtidig overholder
statsstøttereglerne, er der indsat en betingelse om, at minimum 50 pct. af
varmeproduktionen i fjernvarmenettet skal være baseret på fossile brændsler.
Derudover har der været et ønske om, at der gennem puljen fortrænges fossil
grundlast. På den baggrund er det ikke længere muligt at søge om tilskud til
solvarmeanlæg.
For så vidt angår biomasse, er der truffet politisk beslutning om, at biomasse ikke
skal støttes gennem puljen.
Energistyrelsen noterer sig forslagene angående biomasse, men bemærker, at det
ikke er muligt at yde støtte til fortrængning af biomasse under de gældende
statsstøtteregler, da biomasse defineres som vedvarende energi af EU.
Endeligt bemærker Energistyrelsen, at det ikke kan konkluderes på baggrund af
rammerne for etableringsstøtten, at storskala solvarme ikke kommer til at spille en
rolle i den fremtidige energiforsyning.
Fastsættelse af tilskud, andel og fortrængning af kul,
olie og gas
RGO bemærker, at ydelsen af tilskud er begrænset til maksimalt 5 mio. kr. pr.
virksomhed, jf. § 3, stk. 1, og at denne begrænsning forekommer tilfældig og
uhensigtsmæssig. RGO foreslår, at grænsen fjernes, eller evt. at der ikke
fastsættes et maksimum pr. virksomhed, men at grænsen sættes i forhold til
potentialet for at fremskynde omlægningen til varmepumper.
Side 3/8
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 250: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til investeringer til etablering af eldrevne varmepumper til produktion af fjernvarme (Etableringsstøtten)
2365648_0004.png
DFV m.fl. fremhæver, at det i bekendtgørelsen forudsættes, at varmepumpen
anvender en vedvarende energikilde (VE), og at det her er en betingelse, at ikke-
vedvarende energi modregnes, jf. bekendtgørelsens § 3, stk. 3 og stk. 4. Herunder
gøres der opmærksom på, at det er uklart, hvad der kan betragtes som VE og om
denne betragtning også omfatter varmepumpens elforbrug. I den forbindelse gør
DFV opmærksom på, at definitionen af den energi, der ikke er fra en VE-kilde, ikke
er entydig.
DFV og KL fremhæver,
at det er uklart, hvad der menes med sætningen ”Har
ansøger oprindeligt ikke planlagt at foretage investeringer”,
jf. § 3, stk. 4, litra a, og
at der ønskes en uddybning af, hvad der menes
med ”oprindeligt”,
samt hvorfor der
skal foretages en modregning af de omkostninger, der ikke er energi fra en VE-
kilde.
DFV gør opmærksom på, at definitionen af den fossile andel også skal præciseres i
forhold til bekendtgørelsens § 5, pkt. 5, litra a. Her efterspørges en præcisering af
opgørelsen af den fossile del af el til f.eks. elkedler, da en sådan opgørelse har
betydning for opgørelsen af den fossile andel i fjernvarmevirksomhedens
varmeproduktion.
DFV opfordrer til, at den fossile andel af fjernvarmevirksomhedens
varmeproduktion betragtes som et gennemsnit over en periode på 3-5 år.
Energistyrelsen noterer sig forslaget om et højere støtteloft, men bemærker, at et
støtteloft på maksimalt 5 mio. kr. pr. fjernvarmevirksomhed er med til at sikre, at
puljens midler kommer flest mulige fjernvarmevirksomheder til gavn.
Hvad angår spørgsmålene om definition af VE, så henviser Energistyrelsen til
ovennævnte beskrevne definition. Energistyrelsen oplyser, at der i bekendtgørelsen
indsættes en definition af ”energi fra vedvarende energikilder” samt ”vedvarende
energikilder” med henvisning til gruppefritagelsesforordningens artikel 2, nr. 109 og
artikel 2, nr. 110. I forhold til modregning af ikke-vedvarende energikilder vil
metoden herfor præciseres i en kommende ansøgningsvejledning.
Ansøgningsvejledningen vil være tilgængelig på Energistyrelsens hjemmeside, når
der åbnes for ansøgninger.
I forhold til § 3, stk. 4, litra a kan Energistyrelsen
oplyse, at der ved ”oprindeligt
planlagt” forstås, at fjernvarmevirksomheden har truffet beslutninger om at foretage
investeringer eller udvidelser af eksisterende anlæg på ansøgningstidspunktet,
men at beslutningen tilbagerulles som følge af varmepumpeprojektet.
Energistyrelsen kan endvidere oplyse om, at såfremt værket ikke har truffet
beslutning om at foretage investeringer eller udvidelser af eksisterende anlæg, så
Side 4/8
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 250: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til investeringer til etablering af eldrevne varmepumper til produktion af fjernvarme (Etableringsstøtten)
2365648_0005.png
er det kun den energi, der ikke er energi fra en VE-kilde, der skal modregnes for
varmepumpen.
DFV bemærker, at den fossile andel af fjernvarmevirksomhedens varmeproduktion
bør betragtes som et gennemsnit over en periode. Energistyrelsen er enig med
DFV i, at der kan være udfordringer, hvis den fossile andel betragtes ud fra et år.
Dette vil blive beskrevet nærmere i ansøgningsvejledningen.
Tilskuddets tilskyndelseseffekt
DFV m.fl. fremhæver, at det er uklart, hvilken vurdering der ligger til grund for, at
støtteordningen skal tilskynde investeringen i en eldreven varmepumpe, jf. §5, nr.
7. Denne uklarhed efterlader fjernvarmeselskaberne med en usikkerhed i forhold til
at bruge midler på at udarbejde en ansøgning.
DFV anbefaler, at det præciseres, hvilken metode eller hvilke kriterier
Energistyrelsen vil vurdere ud fra, om et projekt ville blive gennemført uden tilskud.
Energistyrelsen bemærker, at det er en forudsætning for,
at et projekt efter EU’s
statsstøtteregler (herunder gruppefritagelsesforordningen mv.) kan tildeles tilskud,
at støtten skal have en tilskyndelsesvirkning. Derudover kan Energistyrelsen
oplyse, at der ikke må være indgået aftaler om aktiviteter, leverancer mv. eller
påbegyndt aktiviteter eller gennemført køb mv., udover hvad der kan betegnes som
nødvendige følgearbejder. Energistyrelsen bemærker endvidere, at
fjernvarmevirksomheden ikke må være forpligtet til at gennemføre projektet efter
anden lovgivning, herunder projekter der sikrer, at virksomheden efterkommer EU-
standarder, der allerede er vedtaget, selv hvis de ikke er trådt i kraft. Endeligt kan
Energistyrelsen oplyse, at ovenstående præciseres yderligere i
ansøgningsvejledningen, samt efterlevelsen af tilskyndelsesvirkningerne primært
sikres ved, at ansøger afgiver tro- og loveerklæring herom.
Energistyrelsen vil gerne fremhæve, at såfremt en fjernvarmevirksomhed ikke
modtager tilskud gennem etableringsstøtten, så betyder det ikke, at
fjernvarmevirksomheden i fremtiden ikke må etablere en varmepumpe, hvis det
bliver muligt.
Prioritering af projekter
RGO og DFV pointerer, at tilskudsordningen skal prioriteres til de projekter, der har
størst behov for støtte.
DFV og KL fremhæver, at puljens oprindelige formål var at afhjælpe prisstigninger
hos grundbeløbsværkerne efter grundbeløbets ophør. DFV gør opmærksom på, at
Energistyrelsens prioriteringsforslag vil medføre, at midlerne ikke havner hos de
Side 5/8
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 250: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til investeringer til etablering af eldrevne varmepumper til produktion af fjernvarme (Etableringsstøtten)
2365648_0006.png
selskaber, der har størst behov for at nedbringe varmeprisen. KL foreslår, at
projekterne også prioriteres efter dets effekt på varmeprisen.
DFV foreslår et supplement til prioriteringsmodellen, der fremgår af
bekendtgørelsens § 9 og fremhæver, at den samlede prioritering bør være en
kombineret vægtning mellem de selskaber, der etablerer varmepumper med de
laveste etableringsomkostninger og de varmeselskaber med et stort behov for at
reducere varmeprisen.
DFV anbefaler, at såfremt Energistyrelsen beholder prioriteringsmodellen som
anført i bekendtgørelsesudkastet, så bør den præciseres, da Energistyrelsen kan
havne i en situation, hvor der skal prioriteres mellem to ansøgere, hvor den ene
ansøger med den laveste støttesum og den anden ansøger med den laveste
støtteintensitet.
Energistyrelsen kan oplyse, at det ikke er muligt jf. EU's statsstøtteregler at
prioritere projekter efter f.eks. højeste varmepris, da høje varmepriser eller
reduktion i varmeprisen ikke er et særligt miljøbeskyttelseshensyn.
Energistyrelsen fremhæver, at såfremt det bliver nødvendigt med en prioritering af
ansøgninger, så vil ansøgningerne først prioriteres efter laveste støttesum i kr./MW.
Såfremt der er herefter er behov for yderligere prioritering (hvis der fortsat er flere
ansøgninger end puljemidler), vil ansøgningerne herefter blive prioriteret efter den
laveste ansøgte støtteintensitet i procent.
Krav vedrørende den installerede varmepumpe
DKV foreslår, at tilskuddet begrænses til at dække varmepumper med naturlige
kølemidler
alternativt at der sættes en lav GWP-grænse for det kølemiddel, som
varmepumpen benytter. Det skyldes ifølge DKV, at særligt mindre værker kan finde
på at efterspørge de mindre varmepumper med f-gasser som kølemiddel, da disse
kan være en billigere løsning, men ikke er en klimarigtig løsning.
DKV foreslår endvidere, at tilskuddet betinges af dokumentation for, at
varmepumpen installeres lovligt
dvs. af en certificeret virksomhed.
Danske varmepumper til fjernvarmeproduktion anvender typisk naturlige kølemidler
såsom ammoniak eller HFC-kølemidler med et lavt GWP. Det skyldes, at det ifølge
bekendtgørelse nr. 1326 af 19/11/2018 om regulering af visse industrielle
drivhusgasser er forbudt, at anvende mere end 50 kg HFC i fabriksfremstillede
færdigsamlede varmepumper og mere end 10 kg i varmepumper, der er bygget på
stedet. 10 kg kølemiddel svarer til at varmepumpen har en varmekapacitet på 60-
80 kW. Det medfører, at drivhusgasemissionen fra varmepumper til
fjernvarmeproduktion er negligerbar, jf. teknologikatalog for produktion af el- og
Side 6/8
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 250: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til investeringer til etablering af eldrevne varmepumper til produktion af fjernvarme (Etableringsstøtten)
2365648_0007.png
fjernvarme 2020. Af de grunde vurderer Energistyrelsen, at det ikke er relevant at
stille særskilte krav om kølemidler ifm. tilskudsordningen.
Energistyrelsen præciserer på baggrund af DKV’s forespørgsel, at den eldrevne
varmepumpe skal installeres i overensstemmelse med den til enhver tid gældende
bekendtgørelse om anvendelse af trykbærende udstyr.
Termonet/Kold Fjernvarme
FTD ønsker det tydeliggjort, om etableringsstøtten kan gives til eldrevne
varmepumper;
uanset hvor i fjernvarmenettet de er placeret
uanset antallet af varmepumper (så længe de etableres som ét projekt)
uanset om de er placeret i separate fjernvarmenet
hvis varmepumpen opsættes i et termonet
hvis termonettet, hvor varmepumpen opsættes, substituerer individuel
varmeforsyning.
hvis projektet opnår krav om fortrængning af kul, olie og gas via et
reduceret ledningstab
Energistyrelsen bemærker, at bekendtgørelsen ikke stiller krav til varmepumpens
placering i fjernvarmenettet eller antallet af varmepumper i projektet.
Det fremgår og vil blive præciseret af § 5 stk. nr. 4), at varmepumpen skal
fortrænge varmeproduktion i det eksisterende fjernvarmenet baseret på kul, olie og
gas. Derfor skal varmepumper, der opføres i separate fjernvarmenet, behandles
som separate projekter, og der skal være en eksisterende fjernvarmeproduktion i
det pågældende fjernvarmenet. Eksisterende kul, olie og gasforbrug i den
individuelle forsyning indgår ikke under fjernvarmeforsyningen, og kan derfor ikke
medregnes.
I beregningen af fortrængningen af olie, gas og kul kan indregnes ethvert bidrag,
som kan henføres etableringen af varmepumpeprojektet, herunder også reduktion
af ledningstabet.
Hvorvidt der kan gives tilskud til, at en varmepumpe opsættes i et termonet
afhænger af, om termonnettet kan kategoriseres som
”Virksomhed,
der driver et
kollektivt varmeforsyningsanlæg, omfattet af § 2, stk. 1, nr. 1, i lov om
varmeforsyning.” Energistyrelsen vil behandle dette spørgsmål i en særskilt
vejledende udtalelse.
Evt.
DR anbefaler, at det fremgår, hvordan projektregnskabet, der henvises til i § 11,
stk. 3, litra 3, skal udarbejdes. Ligeledes henvises der til en revisionsinstruks i § 11,
stk. 3, litra 4.b og litra 5.b, og DR gør opmærksom på, at hvis der er tale om nye
revisionsinstrukser, så skal disse udarbejdes hurtigst muligt og sendes i høring.
Side 7/8
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 250: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til investeringer til etablering af eldrevne varmepumper til produktion af fjernvarme (Etableringsstøtten)
2365648_0008.png
KL og DFV bemærker en uoverensstemmelse mellem kravet til varmepumpens
fossile fortrængning i bekendtgørelsens ordlyd og høringsbrevets ordlyd.
Energistyrelsen kan bekræfte, at der vil blive udarbejdet en skabelon for
projektregnskabet, samt at det i udarbejdelsen af projektregnskabet præciseres i
ansøgningsvejledningen. Energistyrelsen kan oplyse, at revisionsinstruksen tager
udgangspunkt i rigsrevisionens revisionsinstruks, og at der derfor ikke er tale om, at
der udarbejdes nye revisionsinstrukser.
Energistyrelsen beklager forvirringen vedr. kravet til varmepumpens fossile
fortrængning. Kravet er fastsat i bekendtgørelsen, hvorfor der skal ses bort fra
formuleringen i høringsbrevet.
Side 8/8