Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 25
Offentligt
2264452_0001.png
Kontor/afdeling
Forsyning
Dato
20-10-2020
J nr.
2019-86318
Til høringsparterne på vedlagte liste
/TSA
Høring over lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om
elforsyning, biobrændstofloven og forskellige andre love (Delvis implemente-
ring af direktiv om fremme af anvendelse af energi fra vedvarende energikil-
der.)
Energistyrelsen sender hermed vedlagte udkast til lovforslag om lov om ændring
af lov om fremme af vedvarende energi, lov om elforsyning, biobrændstofloven og
forskellige andre love (Gennemførelse af dele af direktiv om fremme af anvendelse
af energi fra vedvarende energikilder, herunder bestemmelser om oprindelsesgaran-
tier, om tilladelsesprocesser, om VE-fællesskaber og om bæredygtighedskriterier og
kriterier for drivhusgasemissionsbesparelser for biobrændstoffer, biomassebrænds-
ler og flydende biobrændsler, m.v.) i høring.
Energistyrelsen skal venligst anmode om at modtage eventuelle høringssvar
senest
tirsdag den 17. november 2020.
Høringssvaret med angivelse af journalnummer 2019-86318 bedes sendt til
[email protected]
med kopi til
[email protected].
Baggrund og indhold
Det primære formål med lovforslaget er at delvist implementere og muliggøre imple-
mentering af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/2001/EU af 11. decem-
ber 2018 om fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende energikilder (omar-
bejdning), herefter benævnt VE II-direktivet, for så vidt angår hovedsageligt
tilladelsesprocessen for VE-anlæg (direktivets artikel 16),
oprindelsesgarantier for energi fra vedvarende energikilder (direktivets arti-
kel 19),
VE-fællesskaber (direktivets artikel 22),
integration af vedvarende energi m.v. i transportsektoren (artikel 25-28) og
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Niels Bohrs Vej 8
6700 Esbjerg
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
Side 1/5
www.ens.dk
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 25: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, biobrændstofloven, lov om naturgasforsyning og forskellige andre love (Gennemførelse af dele af direktiv om fremme af anvendelse af energi fra vedvarende energikilder, herunder bestemmelser om oprindelsesgarantier, om tilladelsesprocesser, om VE-fællesskaber og om bæredygtighedskriterier og kriterier for drivhusgasemissionsbesparelser for biobrændstoffer, biomassebrændsler og flydende biobrændsler, m.v.)
2264452_0002.png
bæredygtighedskriterier og kriterier for besparelse af drivhusgasemissioner
for biobrændstoffer, flydende biobrændsler og biomassebrændsler, herun-
der for hhv. skovbiomasse og landbrugsbiomasse (direktivets artikel 29-31).
Med lovforslaget gennemføres også den politiske aftale af 2. oktober 2020 om bæ-
redygtighedskrav til træbiomasse til energi, som blev indgået som opfølgning på Kli-
maftale for energi og industri mv. af 22. juni 2020 mellem regeringen (Socialdemo-
kratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, En-
hedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet.
Gennemførelsen af direktivet sker ved ændringer i lov om fremme af vedvarende
energi, biobrændstofloven, lov om naturgasforsyning, lov om Energinet, lov om var-
meforsyning, lov om fjernkøling, lov om elforsyning, lov om anvendelse af Danmarks
undergrund og lov om fremme af energibesparelser i bygninger. Endvidere foreslås
en ændring af lov om CO
2
-kvoter som følge af ændringer i direkte gældende EU-ret
på området. VE II-direktivet er medtaget som bilag 1 til lovforslaget.
Det foreslås, at loven skal træde i kraft d. 30. juni 2021.
Lovforslagets hovedindhold gennemgås nedenfor.
1. Tilladelsesproces
Med det formål at implementere direktivets krav om at skabe en mere enkel tilladel-
sesproces for VE-anlæg samt fastsætte øvre tidsfrister for de godkendende myndig-
heder, foreslås det, at Energistyrelsen udpeges som kontaktpunkt for VE-opstillere.
Kontaktpunktet skal vejlede opstillere om alle relevante processer for ansøgning om
og tildeling af tilladelser til udnyttelse af energi fra vedvarende energikilder. Funktio-
nen varetages via en nyoprettet hjemmeside. Kontaktpunktet og hjemmesiden vil
være et tilbud til opstillere, og anvendelsen heraf vil derfor være valgfri. Ændringerne
forventes særligt at være til gavn for mindre opstillere af VE-anlæg. Tidsfristerne for
tilladelsesprocessen vil være gældende for elproduktionsanlæg, der producerer ved-
varende energi, og vil omfatte flere myndigheders tilladelser, som vil variere af-
hængigt af typen af anlæg.
2. Oprindelsesgarantier
Oprindelsesgarantier har til formål at påvise andelen af vedvarende energi over for
en slutkunde i en energileverandørs energimiks. Der eksisterer i dag regler for oprin-
delsesgarantier for elektricitet fra vedvarende energikilder i lov om elforsyning med
tilhørende bekendtgørelser. Med lovforslaget udvides oprindelsesgarantisystemet til
andre energiformer end elektricitet, således at der fremover også udstedes oprindel-
sesgarantier for gas, varme og køling fra vedvarende energikilder.
3. VE-fællesskaber
Side 2/5
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 25: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, biobrændstofloven, lov om naturgasforsyning og forskellige andre love (Gennemførelse af dele af direktiv om fremme af anvendelse af energi fra vedvarende energikilder, herunder bestemmelser om oprindelsesgarantier, om tilladelsesprocesser, om VE-fællesskaber og om bæredygtighedskriterier og kriterier for drivhusgasemissionsbesparelser for biobrændstoffer, biomassebrændsler og flydende biobrændsler, m.v.)
2264452_0003.png
Med lovforslaget ønsker regeringen at fremme omstillingen til mere vedvarende
energi ved at sikre, at alle får mulighed for at indgå i VE-fællesskaber og dermed
skabe nye muligheder for at engagere borgere og lokalsamfund i den grønne omstil-
ling og åbne nye muligheder for en forbrugerdrevet grøn omstilling. Med lovforslaget
foreslås derfor at indsætte en bemyndigelse til klima-, energi- og forsyningsministe-
ren til at fastsætte regler om, hvilke rettigheder og pligter VE-fællesskaber har. Reg-
lerne for VE-fællesskaber, der producerer elektricitet fastsættes, så de i videst mulige
omfang er identiske med reglerne for borgerenergifællesskaber, som beskrevet i re-
geringens forslag til implementering af elmarkedsdirektivet.
4. Integration af vedvarende energi i transportsektoren m.v., herunder
krav til bæredygtighed og reduktion af drivhusgasemissioner.
Med lovforslaget foreslås det, at der indføres en bemyndigelse til klima-, energi-, og
forsyningsministeren til at fastsætte nærmere krav til integration af vedvarende
energi i transportsektoren, herunder drivhusgasfortrængningskrav og anvendelse af
biobrændstoffer. Udmøntningen af bemyndigelsen i form af udstedelse af bekendt-
gørelser skal bygge på politiske aftaler herom. Bekendtgørelser vil inden udstedelse
forelægges de partier, der er en del af den pågældende politiske aftale. Bemyndigel-
sesbestemmelserne indføres for dels at sikre, at VE II-direktivet implementeres ret-
tidigt og for samtidig at kunne tage højde for eventuelle ændringer bl.a. som følge af
kommende politiske aftaler om den fremtidige regulering og integration af vedva-
rende energi m.v. i transportsektoren.
Det skal bemærkes, at det her fremsendte udkast til lovforslag tager udgangspunkt i
aktuel gældende ret og ikke tager højde for det udkast til lovforslag til ændring af
biobrændstofloven m.v. (ændring af krav om anvendelse af bæredygtige biobrænd-
stoffer i brændstof til landtransport og ændring af krav til anvendelse af avancerede
biobrændstoffer i brændstof til landtransport m.v.) og tilknyttet bekendtgørelse, der
er sendt i offentlig høring den 12. oktober d.å. Vedtages sidstnævnte lovforslag, vil
gældende ret i nærværende lovforslag blive opdateret i overensstemmelse hermed.
5. Krav til bæredygtighed og reduktion af drivhusgasudledninger for bio-
massebrændsler og flydende biobrændsler
Opfyldelse af VE II-direktivets kriterier for bæredygtighed og for besparelser af driv-
husgasemissioner er en forudsætning for, at de anvendte biomassebrændsler og
flydende biobrændsler kan indgå i Danmarks bidrag til at opfylde Unionens mål for
andele af vedvarende energi i bruttoenergiproduktionen, såfremt produktionen sker
på anlæg over en vis størrelse. Derfor foreslås det med lovforslaget, at den gæl-
dende bemyndigelse i VE-loven til klima-, energi- og forsyningsministeren til at fast-
sætte krav om overholdelse af bæredygtighedskriterier og kriterier for besparelse af
drivhusgasemissioner som betingelse for at modtage støtte til anvendelse af bl.a.
biogas og fast biomasse, udvides, således at ministeren også vil kunne fastsætte
tilsvarende krav for så vidt angår ikkestøttet anvendelse af biomassebrændsler og
flydende biobrændsler til energiformål.
Side 3/5
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 25: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, biobrændstofloven, lov om naturgasforsyning og forskellige andre love (Gennemførelse af dele af direktiv om fremme af anvendelse af energi fra vedvarende energikilder, herunder bestemmelser om oprindelsesgarantier, om tilladelsesprocesser, om VE-fællesskaber og om bæredygtighedskriterier og kriterier for drivhusgasemissionsbesparelser for biobrændstoffer, biomassebrændsler og flydende biobrændsler, m.v.)
2264452_0004.png
Den foreslåede bemyndigelse i VE-loven kan endvidere anvendes til at fastsætte
skrappere krav til bæredygtighed og drivhusgasemissionsbesparelser end VE II-di-
rektivet. Den konkrete anvendelse vil her afhænge af politiske aftaler for området
om supplerende nationale krav til bæredygtighed og reduktion af drivhusgasemissi-
oner. Bemyndigelsen vil bl.a. blive udnyttet til at gennemføre den politiske aftale af
2. oktober 2020 om bæredygtighedskrav til træbiomasse til energi. Aftalen indehol-
der krav til bæredygtighed, drivhusgasreduktioner og verifikation for træbiomasse,
der anvendes til produktion af elektricitet og varme. Aftalen skal bl.a. bidrage til, at
den træbiomasse, der anvendes hertil, er så bæredygtig som mulig, herunder at
den kommer fra steder, hvor skovenes kulstoflagre og -dræn opretholdes, og at ud-
ledningerne i produktionskæden begrænses.
6. Øvrige ændringer
Med lovforslaget foreslås endvidere følgende ændringer:
At den gældende bemyndigelse til klima-, energi- og forsyningsministeren til
fastsættelse af regler om begrænsning af metanudslip i forbindelse med pro-
duktion af støttet biogas udvides til også at omfatte produktionen af ikkestøt-
tet biogas.
At der indsættes en definition af begreberne fjernvarme og overskudsvarme
i lov om varmeforsyning. Det foreslås endvidere, som konsekvens heraf, og
som følge af den foreslåede bestemmelse om oprindelsesgarantier, som
også skal gælde for procesvarme, at lovens formål udvides til at omfatte
varme til proces. Det er ved udvidelsen af lovens formål ikke hensigten, at
bekendtgørelse nr. 1792 af 27. december 2018 om godkendelse af projekter
for kollektive varmeforsyningsanlæg (projektbekendtgørelsen) skal regulere
anlæg, hvis hovedformål er procesvarme. Det betyder, at der fortsat ikke
skal godkendelse af anlæg efter projektbekendtgørelsen, hvis hovedformålet
med anlægget er at producere varme til proces.
At der i lov om fjernkøling indsættes regler om obligatorisk digital kommuni-
kation samt en definition af begrebet fjernkøling.
At der indsættes en definition af begrebet ”energi fra vedvarende energikil-
der” i lov om fremme af energibesparelser i bygninger, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1300 af 3. september 2020. I denne lov indsættes også opdateringer af
direktivhenvisninger, således at der henvises til VE II-direktivet.
At § 26, stk. 2, i lov om CO
2
-kvoter ophæves, hvorved der tillige bortfalder
bekendtgørelse nr. 1619 af 15. december 2016 om bæredygtighed m.v. af
biobrændstoffer og flydende biobrændsler, som anvendes til aktiviteter om-
fattet af lov om CO
2
-kvoter. Dette forslag er en konsekvens af, at der fra 1.
januar 2022 vil gælde nye EU-retlige bestemmelser, hvorefter kriterier for
biomassens bæredygtighed og drivhusgasemissionsbesparelse inden for
kvoteordningen fastsættes af direkte gældende EU-ret.
Uddybende oplysninger mv.
Side 4/5
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 25: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, biobrændstofloven, lov om naturgasforsyning og forskellige andre love (Gennemførelse af dele af direktiv om fremme af anvendelse af energi fra vedvarende energikilder, herunder bestemmelser om oprindelsesgarantier, om tilladelsesprocesser, om VE-fællesskaber og om bæredygtighedskriterier og kriterier for drivhusgasemissionsbesparelser for biobrændstoffer, biomassebrændsler og flydende biobrændsler, m.v.)
2264452_0005.png
Eventuelle spørgsmål til lovforslaget kan rettes til følgende:
Stinne Maria Thomassen ( 33 92 75 64 eller
[email protected])
vedr. tilladelses-
proces,
Søren Mensal Kristensen (33 92 68 18 eller
[email protected])
vedr. oprindel-
sesgaranti,
Tina Knudsen-Leerbeck (33 92 67 17 eller
[email protected])
vedr. VE-fælleska-
ber,
Rasmus Tengvad (
33 92 68 39
eller
[email protected])
vedr. reduktion af drivhus-
gasser fra transport, herunder krav til bæredygtighed og drivhusgasredukti-
oner,
Katrine Pilmark Elkjær (33 92 66 41 eller
[email protected])
vedr. krav til bære-
dygtighed og reduktion af drivhusgasudledninger vedr. skovbiomasse,
Nina Marie Lassen (33 95 43 26 eller
[email protected])
vedr. krav til bæredyg-
tighed og reduktion af drivhusgasudledninger for landbrugsbiomasse,
Stefan Krehbiel (33 92 79 06 eller
[email protected])
vedr. ændringer til lov om
CO
2
-kvoter, eller
Line Rohde Hennings (33 92 75 27 eller [email protected]) vedr. ændringer til lov
om varmeforsyning og lov om fjernkøling).
De modtagne høringssvar vil blive offentliggjort på Høringsportalen. Ved afgivelse af
høringssvar samtykkes til offentliggørelse af høringssvaret, herunder afsenders navn
og mailadresse. Det bemærkes, at høringsvar vil blive oversendt til Folketingets
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg.
Med venlig hilsen
Tina Strand Auken
Side 5/5