Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 249
Offentligt
2365630_0001.png
Høringsnotat vedrørende udkast til ændring af bekendtgørelse
om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i
bygninger til helårsbeboelse
Udkast til ændring af bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og
energieffektiviseringer i bygninger til helårsbeboelse (herefter bygningspuljens
tilskudsordning) var sendt i høring den 15. februar 2021 med frist for afgivelse af
høringssvar den 8. marts 2021.
Der er modtaget i alt 29 høringssvar.
Følgende 6 høringsparter har angivet, at de ikke har bemærkninger til udkastet til
bekendtgørelsen: Forsyningstilsynet, CO-industri, FSR Danske Revisorer,
Forbrugerrådet Tænk, Grundejernes Investeringsfond og Københavns
Erhvervsakademi (KEA).
Følgende 23 høringsparter har afgivet bemærkninger til bekendtgørelsesudkastet:
EjendomDanmark, MST Bygtjek, Glarmesterlauget i Danmark, OK a.m.b.a., KNN
Energirådgivning, Mineraluldindustriens Brancheråd (MBR), Danmarks Almene
Boliger (BL), Foreningen Termonet Danmark, Danske Bygningskonsulenter,
TEKNIQ Arbejdsgiverne, Intelligent Energi, Rockwool, DI på vegne af DI Dansk
Byggeri og DI Byg, Konstruktørforeningen, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation (ABF), VELTEK, Rådet for Grøn Omstilling (RGO), Dansk
Køl & Varme, Velux, Synergi, Varmepumpeindustrien, Vinduesindustrien og SEP
Sønderjylland.
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar blive
gennemgået efterfulgt af ministeriets bemærkninger for hvert enkelt emne.
Bemærkningerne er markeret med
kursiv.
For detaljerede oplysninger om svarenes
indhold henvises der til de fremsendte høringssvar, som kan ses på
Høringsportalen.
Høringsnotater er disponeret efter følgende punkter:
1. Fastsættelse af ansøgningsrunder
2. Afvisning af ufyldestgørende ansøgninger
3. Tilsagn om tilskud vedrørende bygningens klimaskærm ydes ikke til
forbedringer uden for den termiske del af klimaskærmen
4. Tilsagn om tilskud til balanceret mekanisk ventilation betinges af, at
anlægget etableres i min. 75 pct. af boligarealet
5. Justering af tilskudssatser
6. Øvrige bemærkninger, som ikke er omfattet af de foreslåede ændringer
Kontor/afdeling
Center for
energiadministration
Dato
31-03-2021
J nr.
2021 - 696
/MBHA
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/8
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsboliger (Bygningspuljen)
2365630_0002.png
1 Fastsættelse af ansøgningsrunder
Mineraluldindustrien (MBR), OK, Rockwool, Synergi, TEKNIQ Arbejdsgiverne,
Velux og Danske Bygningskonsulenter finder det positivt, at det bliver muligt at
søge om tilsagn om tilskud flere gange om året, så de påtalte stop go-effekter
afhjælpes.
EjendomDanmark vurderer, at hensigten bag bestemmelsen er god, men at
rammerne for opdelingen af puljen bør præciseres, f.eks. med hensyn til, hvordan
det årlige beløb opdeles. OK ser gerne fire årlige ansøgningsrunder, mens TEKNIQ
Arbejdsgiverne opfordrer til, at ansøgningsrunderne planlægges bedst muligt med
bygningsejernes typiske cyklus for vedligeholdelsesarbejder i sommerhalvåret.
Hensigten bag forslaget om flere sekventielle ansøgningsrunder i løbet af året
anerkendes af Intelligent Energi og DI, som dog er bekymrede for, at der kommer
lige så mange ansøgninger som i efteråret 2020, hvilket vil resultere i mange afslag
pr. ansøgningsrunde. Det fremhæves, at ansøgerne i det tilfælde blot vil søge igen,
idet der ikke er lagt op til at give fyldestgørende ansøgninger fortrinsstilling ved
næste ansøgningsrunde.
Dansk Køl & Varme ser muligheden for at søge tilskud flere gange om året som en
forbedring, men ser helst en helårlig løsning
f.eks. et skattemæssigt fradrag
lignende håndværkerfradraget.
Ministeriets bemærkninger
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kvitterer for de overvejende positive
tilkendegivelser vedrørende fastsættelsen af flere sekventielle ansøgningsrunder i
løbet af året.
Ministeriet bemærker i forhold til bekymringen for et stadig stort antal ansøgninger
og afslag i hver ansøgningsrunde, at det årlige beløb afsat på finansloven kan
opdeles i flere ansøgningsrunder således, at der alene kan søges om tilsagn om
tilskud op til det samlede beløb, som ansøgningsrunden er afgrænset til. Tidligere
var det først muligt at lukke puljen, når ansøgninger svarende til det samlede beløb
afsat til puljen det pågældende år var behandlet, mens puljen nu vil kunne lukke
allerede, når der er modtaget ansøgninger svarende til det beløb, der er afsat til
ansøgningsrunden. Det forventes derfor, at langt færre ansøgere vil opleve at få
afslag på deres ansøgning, fordi midlerne er opbrugt. Skulle ansøgere, som har
fået afslag som følge af, at puljens midler er opbrugt, få fortrinsstilling ved næste
ansøgningsrunde, ville det være i strid med først til mølle-princippet i
bekendtgørelsens § 9, stk. 3. Man kan derved også risikere, at midlerne i den
næste ansøgningsrunde på forhånd er opbrugt som følge af en sådan fortrinsret.
Ministeriet vurderer på denne baggrund, at en fortrinsret ikke løser problemet med,
at mange ansøgere har oplevet at få afslag, fordi puljens midler er opbrugt.
Side 2/8
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsboliger (Bygningspuljen)
2365630_0003.png
Med hensyn til ønsket om en mulighed for en helårlig løsning, gør ministeriet
opmærksom på, at skattemæssige fradrag er uden for ministeriets ressortområde.
Parterne bag energiaftalen 2018 valgte i sin tid, at Bygningspuljen skulle være en
tilskudspulje. En pulje har fordele som f.eks., at staten klart kan angive, hvor
mange penge, der skal anvendes til indsatsen, og at en puljeløsning med
positivliste giver Energistyrelsen mulighed for at yde tilskud til bestemte tiltag, så
der er større potentiale for, at tilskuddene går til de investeringer, der giver de
største energibesparelser. Ministeriet kan dertil oplyse, at har man fået meddelt
tilsagn om tilskud, kan tilskuddet søges udbetalt uafhængigt af
ansøgningsrunderne, som alene gælder ansøgning om tilsagn om tilskud.
2 Afvisning af ufyldestgørende ansøgninger
Enkelte høringsparter udtrykker bekymring for, at ufyldestgørende ansøgninger
afvises og ikke indgår i ansøgningsrækken. DI mener, at muligheden for at afvise
ufyldestgørende ansøgninger er problematisk, hvis ansøgningsportalen fortsat
volder ansøgerne problemer, som det var tilfældet i efteråret 2020.
Almene Boliger opfordrer i relation til ansøgningsportalen til, at det i
ansøgningsportalen bliver muligt at indtaste flere adresser eller et matrikelnummer
for de bygninger, hvor ejeren er den samme for samtlige adresser.
EjendomDanmark vurderer, at der er behov for regler, der fastlægger håndteringen
af ufyldestgørende ansøgninger og anbefaler, at Energistyrelsen pålægges en
informationsindsats over for de afviste ansøgninger.
Ministeriets bemærkninger
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet noterer sig parternes bekymring.
Ministeriet kan oplyse, at der er udarbejdet en forbedret og mere brugervenlig
ansøgningsportal og ansøgervejledning. Forbedringerne af ansøgningsportalen
omfatter bl.a. adressevalidering, automatisk indhentning af oplysninger fra
Bygnings- og Boligregistret (BBR) og visse angivelser i ansøgningsskemaet bliver
obligatoriske. Ministeriet oplyser også, at Energistyrelsen vil begrunde evt. afviste
ansøgninger over for ansøgeren i overensstemmelse med forvaltningslovens
regler, ligesom sådanne afgørelser skal vedlægges en klagevejledning.
3 Tilsagn om tilskud vedrørende bygningens klimaskærm ydes
ikke til forbedringer uden for den termiske del af klimaskærmen
Alene EjendomDanmark har i sit høringssvar anført, at bestemmelsen om, at der
ikke ydes tilskud til tiltag uden for den termiske del af klimaskærmen i
bekendtgørelsens § 12, stk. 2, er en unødvendig indskrænkning af muligheden for
Side 3/8
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsboliger (Bygningspuljen)
2365630_0004.png
at opnå tilskud. Det anføres, at indskrænkningen kan betyde, at innovative, men
effektive, projekter, ikke kan opnå støtte.
Ministeriets bemærkninger
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at bestemmelsen er en
præcisering set i lyset af bekendtgørelsens formål. Bekendtgørelsen har til formål
at yde støtte til energiforbedringsprojekter med henblik på at opnå
energibesparelser og energieffektiviseringer. Det vil således være i strid med
bekendtgørelsens formål at yde tilskud til f.eks. ovenlysvinduer i et ikke isoleret
loftsrum, idet et sådant tiltag ikke vil medføre en energibesparelse eller
–forbedring.
Ministeriet finder således ikke, at der er tale om en indskrænkning af muligheden
for at opnå tilskud til energibesparende projekter.
4 Tilsagn om tilskud til balanceret mekanisk ventilation betinges
af, at anlægget etableres i min. 75 pct. af boligarealet
EjendomDanmark anbefaler ligeledes, at den foreslåede betingelse om, at min. 75
pct. af boligarealet forsynes med balanceret mekanisk ventilation i
bekendtgørelsens § 14, nr. 1, 4. pkt., lempes eller udgår, da dette vil være en
unødvendig indskrænkning af tilskudsmuligheden.
Ministeriets bemærkninger
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet oplyser, at det var hensigten med tiltaget,
at en væsentlig del af bygningen konverteres fra f.eks. naturlig ventilation til
mekanisk ventilation med varmegenindvinding. Tiltaget har ikke været tiltænkt
støtte til enkelte rum eller mindre arealer i bygningen.
Det har med ansøgningerne fra 2020 dog vist sig, at nogle bygningsejere har søgt
om tilsagn om tilskud til ventilation af enkelte rum svarende til arealer omkring 20
m
2
. Idet tilskudssatserne beregnes pr. m
2
ventileret areal i intervaller ned til 100 m
2
eller derunder, vil tilskudssatsen ikke afspejle udgiften afholdt til projektet
forholdsmæssigt, hvis der søges om tilskud til meget små arealer. Ministeriet har
derfor vurderet, at dette bør afspejles i bekendtgørelsen. I tilfælde, hvor etablering
af balanceret mekanisk ventilation i mindre end 75 pct. af boligarealet kan være
gavnligt, kan der dispenseres fra kravet.
5 Justering af tilskudssatser
Intelligent Energi, KNN Energirådgivning, Mineraluldindustrien (MBR), OK,
Rockwool og Dansk Køl & Varme er grundlæggende positivt indstillet overfor at
sænke tilskudssatserne, dels ved i højere grad at rette midlerne mod de mest
energibesparende tiltag og dels ved at reducere tilskuddet pr. tiltag, så der gives
tilsagn om tilskud til flest mulige tiltag. Synergi og VELUX bakker op om en generel
nedsættelse af tilskudssatserne, men nedsættelsen bør være teknologineutral for
at flest mulige energieffektiviseringer kommer i spil.
Side 4/8
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsboliger (Bygningspuljen)
2365630_0005.png
MST Bygtjek vurderer, at midlerne i 2020 i høj grad er brugt til tilskud til udskiftning
af vinduer, og at tilskudssatsen til udskiftning af vinduer med de ændrede
tilskudssatser fortsat vil være for høj. Imidlertid finder Glarmesterlauget, Danske
Bygningskonstruktører og DI det beklageligt, at støtten for udskiftning af vinduer
nedsættes så markant. Det vækker en bekymring for, at mange bygningsejere, som
følge af den nedsatte tilskudssats, vil vælge vinduer i energiklasse 1 som er billigst,
eller helt fravælge at udskifte vinduer.
For så vidt angår tilskudssatserne til varmepumper, undrer det Mineraluldindustrien
(MBR), at støtten til visse varmepumper er højere end andre. OK vurderer, at
tilskudssatserne for varmepumper med fordel kan sættes et stykke længere ned,
f.eks. til 20 pct. for A++ varmepumper og 25 pct. for A+++ varmepumper.
Med hensyn til justeringen af tilskudssatsen til facadeisolering mener Rockwool, at
det ville være hensigtsmæssigt at fastholde en højere tilskudssats til
facadeisolering, da det er et vigtigt energiforbedringstiltag. Facadeisolering kan
have betydning for vinduer og tagudhæng, hvilket umiddelbart kan afholde
bygningsejere fra facadeisolering, som ellers er hensigtsmæssigt til at nedbringe
opvarmningsbehovet.
Ministeriets bemærkninger
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kvitterer for de overvejende positive
bemærkninger og tilkendegivelser. Ministeriet kan oplyse, at tilskudssatserne
består af en procentsats, som ganges på de estimerede markedspriser for de
støtteberettigede tiltag. Procentsatserne er generelt fastlagt således, at de tiltag,
som bidrager til de største energibesparelser, giver det største procentvise tilskud.
Derved tilskyndes en så energieffektiv udnyttelse som mulig af puljens midler, og
ansøgerne tilskyndes til at benytte de mest energieffektive løsninger og produkter i
deres energiforbedringsprojekter.
Baggrunden for at nedsætte tilskudssatserne er, at den samlede pulje skal ramme
et niveau, hvor der er midler at søge henover året, og hvor der samtidig gives
tilsagn til at understøtte flest mulige energiforbedringer. Derudover har
tilskudssatsen for visse tiltag vist sig at være meget høje sammenlignet med den
energibesparelse, de giver.
6 Øvrige bemærkninger, som ikke er omfattet af de foreslåede
ændringer
Idet de foreslåede ændringer primært sigter mod en mere jævn administration af
puljen og at afhjælpe de stop go-effekter, som markedet har påtalt forud for
åbningen af Bygningspuljen i 2021, har høringsparterne benyttet anledningen til at
Side 5/8
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsboliger (Bygningspuljen)
2365630_0006.png
fremsætte bemærkninger og opfordre til yderligere forbedringer af ordningen. En
del af de indkomne høringssvar vedrører således forhold, som ikke er omfattet af
de foreslåede ændringer.
For så vidt angår revision af positivlisten, vurderer Glarmesterlauget, at der ikke
alene bør kunne gives tilskud til udskiftning af vinduer, men til udskiftning af ruder.
Årsagen hertil er, at udskiftning af vinduer, som kunne have været energiforbedret i
form af udskiftning af ruden, giver et stort ressourcespild for en lille
energiforbedring. Herudover anfører Vinduesindustrien, at Energistyrelsen med
ordningen de facto har indført 2 energiklasser med strengere krav end
bygningsreglementets mindstekrav, uden at det efter Vinduesindustriens opfattelse
er rentabelt eller bidrager med yderligere energibesparelser. Der opfordres
desuden fra Intelligent Energi, Rådet for Grøn Omstilling, TEKNIQ Arbejdsgiverne
og Veltek til at fremtidssikre ordningen, så der kan gives tilskud til
energiforbrugende enheder med intelligent styring, som bidrager til yderligere
energibesparelser. Rådet for Grøn Omstilling påpeger en række konsekvenser ved
at yde støtte til at konvertere bygningers forsyning til varmepumpe, herunder stop
go-effekter, men anerkender, at der er taget skridt for at imødekomme
problematikken. Det foreslås, at der i stedet bliver forbud mod bestemte
brændselsformer så tidligt som muligt, f.eks. lignende kravet i bygningsreglementet
om, at opvarmning af nye boliger som udgangspunkt skal baseres på vedvarende
energi. I samme retning finder SEP Sønderjylland det problematisk, at der ikke
gives støtte til varmepumper tilknyttet en fælles jordvarmeslange eller brine, da
denne teknologi kan være mere energieffektiv end individuelle varmepumper.
Enkelte høringsparter påpeger, at tilsagnets varighed bør reduceres af hensyn til at
fremskynde den grønne omstilling og for at imødekomme de påtalte stop go-
effekter på markedet. Intelligent Energi og OK mener, at tilsagnets varighed bør
reduceres fra 2 år til 1 år, mens TEKNIQ Arbejdsgiverne og Varmepumpeindustrien
opfordrer til at begrænse tilsagnets gyldighed ned til 6 mdr. afhængigt af tilskuddets
størrelse. OK påpeger samtidig, at der bør være en dispensationsmulighed for
foreninger o. lign., som har længere beslutningsprocesser.
Intelligent Energi bemærker, at beløbsgrænsen for revision af
energiforbedringsprojekter på 500.000 kr. eller derover, afviger fra lignende
ordninger, hvor beløbsgrænsen typisk er 250.000 kr. Konstruktørforeningen og
Dansk Køl & Varme mener ligeledes ikke, at bekendtgørelsen tager højde for at
føre kontrol med kvaliteten af materialer eller de udførte arbejder.
Med hensyn til reservationen på 60 pct. af midlerne til projekter, der inkluderer
konvertering af bygningens forsyning til varmepumpe, vurderer
Konstruktørforeningen og Velux at denne andel er for høj. Det vurderes, at
reservationen vil betyde, at bygninger med fjernvarme risikerer at blive udelukket
fra at få tilsagn om tilskud, og at der bruges midler på varmepumpeinstallationer i
Side 6/8
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsboliger (Bygningspuljen)
2365630_0007.png
bygninger, hvor konvertering til varmepumpe vil være en suboptimal løsning.
TEKNIQ Arbejdsgiverne udtrykker bekymring for, at sammenblandingen mellem
tiltagene i øremærkningen begrænser antallet af konverteringer, idet hele
tilsagnsbeløbet for projekter, der inkluderer mere end varmepumper, henregnes til
øremærkningen.
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation (ABF) bemærker, at de foreslåede
ændringer ikke tager højde for problemstillingen i forbindelse med kravet om
energimærkning og andelsboligforeninger beliggende i tæt/lav bebyggelse med
lodrette skel (dvs. fritliggende huse, samt kæde- række- og dobbelthuse). For disse
boliger foretages energimærkningen for den enkelte andelsbolig af andelshaveren.
Andelsboligforeninger, der er opført som tæt/lav bebyggelse vil dog som
altovervejende hovedregel bestå af bygninger, der vil blive tildelt samme
energimærke, da de er identiske.
Ministeriets bemærkninger
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kvitterer for opfordringerne til udvikling af
ordningen og øvrige bemærkninger, herunder høringsparternes opfordringer til
fortsat dialog med høringsparterne om de videre overvejelser om løbende
forbedringer af tilskudsordningen. Ministeriet noterer sig potentialet for nye typer af
teknologier, som muligvis kan tilføjes til positivlisten, foreslået af høringsparterne.
Med hensyn til varigheden af meddelte tilsagn, er der intet til hinder for at
gennemføre projekterne på kortere tid end to år. Det, at boligejerne har to år til at
gennemføre projekter, modvirker negative effekter på markedet, da projekterne
som følge deraf vil blive spredt mere ud. Det har ikke været ministeriets erfaring, at
tilsagnsmodtagere venter med at gennemføre de tiltag, som de har fået tilsagn om
støtte til. Erfaringer fra Bygningspuljen 2020 viser, at pr. 19. marts 2021 havde 25
pct. af tilsagnsmodtagerne allerede ansøgt om udbetaling til afsluttede projekter,
selvom tilsagnene først blev meddelt fra begyndelsen af november. En nedsættelse
af tilsagnets varighed kan presse ansøgere til at vælge et for dyrt tilbud, hvis de
kommer under tidspres, og omvendt vil virksomheder kunne finde på et sætte
deres priser op, hvis det er kendt i markedet, at tilbuddet vil blive accepteret
alligevel. Ved at fastholde den 2 årige frist gives tilsagnsmodtagerne desuden
større fleksibilitet, og en differentieret model forventes at være sværere for
ansøgere at forstå og overholde.
Ministeriet noterer sig med hensyn til kontrollen med det udførte arbejde
bekymringen for manglende kontrol. Ministeriet kan henvise til, at Energistyrelsen
fører kontrol med, at tilsagnsmodtagerne overholder betingelser og vilkår for
tilsagnet, jf. bekendtgørelsens kapitel 5. Det kan også oplyses, at
tilsagnsmodtagere ved anmodning om udbetaling af tilskuddet erklærer, at arbejdet
er udført efter Energistyrelsens anvisning, og at oplysningerne, der er indsendt med
Side 7/8
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsboliger (Bygningspuljen)
2365630_0008.png
anmodningen er korrekte, samt at projektet er gennemført i overensstemmelse
med tilsagnet, jf. bekendtgørelsens § 23, stk. 2, nr. 5.
For så vidt angår reservationen af mindst 60 pct. af midlerne til projekter, der
inkluderer konvertering til varmepumpe, jf. bekendtgørelsens § 9, stk. 2, henviser
ministeriet til høringsnotatet i forbindelse med, at bekendtgørelsen for
Bygningspuljen første gang blev udstedt i oktober 2020, og at øremærkningen
følger af klimaaftalen for energi og industri mv. 2020 og den opfølgende aftale af d.
30. oktober. Herunder, at de øremærkede midler, der er målrettet til
konverteringsprojekter, også inkluderer projekter, hvor der samtidig gennemføres
andre energibesparende tiltag. Denne fremgangsmåde er valgt, da man dermed
undgår at afvise konverteringsprojekter, der vil indebære en samtidig
energioptimering, når de maksimalt 40 pct. umærkede midler er brugt.
Side 8/8