Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 241
Offentligt
2361385_0001.png
Samråd i Folketingets Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalg d. 23. marts vedr. PtX-strategi og
deltagelse i europæisk fællesprojekt på brint (IPCEI)
Center
Global klimahandling
Team
EU Grøn omstilling
Dato
24. marts 2021
J nr.
2021
1221
/ JEWNI / VALGU
Samrådsspørgsmål L og M
I Folketingets Klima-, Energi-, Forsyningsudvalg har
Rasmus Helveg Petersen (RV) stillet ministeren følgende to
samrådsspørgsmål L og M:
Samrådsspørgsmål L:
”Hvordan ser ministeren fremdriften på det danske
strategiske arbejde for at fremme power-to-x set i forhold til
andre EU-lande? Og hvilke muligheder ser ministeren for at
fremskynde det danske arbejde med en strategi, således at
industri, erhvervsliv og organisationer har mulighed for at
indrette sig på det fremadrettede arbejde med at sikre
grønne brændstoffer?”
Samrådsspørgsmål M:
”Mener ministrene ligesom branchen, at dansk deltagelse
i
IPCEI-projekter (Important Project of Common European
Interest) er vigtig for at kickstarte en dansk industri for
power-to-x? Og hvordan vil ministrene sikre dette, både
politisk og med nationale og europæiske støttemidler?
Side 1/9
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 241: Talepapirer fra lukket samråd den 23/3-21 om power-to-x med klima-, energi- og forsyningsministeren og erhvervsministeren (samrådsspm. L og M)
Ministerens svartale
[Indledning]
Tak for ordet og tak for spørgsmål.
Vi er nok alle sammen enige i, at PtX har et kæmpe
potentiale
både for at skabe CO
2
-reduktioner og
for at blive et nyt dansk erhvervseventyr.
Derfor er vi også klar over, at både interessen og
forventningerne til den danske strategiske indsats
og formål er meget store.
Regeringen vil lancere en PtX-strategi i 2021, som
vil være omdrejningspunktet for regeringens
samlede PtX-indsats. Strategien er et led i
klimaaftalen for energi og industri fra sidste
sommer, vedtaget af et bredt flertal i Folketinget.
Men strategien skal ikke ses som det eneste svar
fra regeringen på PtX-området.
Der sker mange og sideløbende indsatser. Og vi vil
også fortsætte arbejdet, efter at strategien er
kommet.
Side 2/9
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 241: Talepapirer fra lukket samråd den 23/3-21 om power-to-x med klima-, energi- og forsyningsministeren og erhvervsministeren (samrådsspm. L og M)
Dansk deltagelse i IPCEI kan ses som et eksempel
på dette. Og ikke mindst som et vigtigt redskab på
europæisk niveau, der kan kickstarte PtX-
udviklingen, give danske virksomheder adgang til
yderligere finansiering og understøtte de nationale
indsatser på området.
Vi er i fuld gang med at udforme det kommende
PtX-udbud. Der skal udmøntes mindst 750 mio. kr.
[Kort svar på spørgsmål L]
For at svare på spørgsmålet omkring
sammenhængen til det strategiske arbejde i andre
europæiske lande - så er det helt rigtigt, at flere EU-
lande har fremlagt ambitiøse planer på brint-
området og allerede offentliggjort deres
brintstrategier.
Det er kun positivt, at interessen for området vokser
på verdensplan
og det er også godt for Danmark.
Jeg mener ikke, at der er en risiko for, at vi bliver
overhalet af andre lande. Det her er ikke et kapløb,
men en unik mulighed for samarbejde på tværs af
Side 3/9
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 241: Talepapirer fra lukket samråd den 23/3-21 om power-to-x med klima-, energi- og forsyningsministeren og erhvervsministeren (samrådsspm. L og M)
landegrænser. Faktisk er vi afhængige af andre
lande.
I Danmark er vi heller ikke mindre ambitiøse end i
andre lande. Vi vil fx lave en strategi, som ikke kun
sætter fokus på brint, men på PtX i det samlede
energisystem. Det er der stor efterspørgsel efter.
Vi har nogle forudsætninger i Danmark, der gør det
særligt attraktivt at satse på grøn brint og PtX.
Der er bl.a. kæmpe - og i stigende grad - billige
vindressourcer til rådighed, et innovativt erhvervsliv
med kompetencer på tværs af hele værdikæden og
et forskningsmiljø i verdensklasse.
PtX-strategien skal tydeliggøre, hvordan vi udnytter
disse styrkepositioner både på kort sigt og langt
sigt.
Brint er byggesten i alle PtX-processer. Men der er
også en række andre produkter, bl.a. grøn
ammoniak og flyvebrændstof, som vi kommer til at
bruge i fremtiden, og som vi skal udvikle i storskala.
Side 4/9
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 241: Talepapirer fra lukket samråd den 23/3-21 om power-to-x med klima-, energi- og forsyningsministeren og erhvervsministeren (samrådsspm. L og M)
Det er selvfølgelig ikke en nem opgave, og der er
flere dilemmaer og usikkerheder, der skal afklares
og tages stilling til.
Vi anerkender som sagt samtidig den stigende
efterspørgsel, herunder fra branchen og Klimarådet,
efter konkrete tiltag og hurtig politisk handling.
[Timing af PtX-strategi]
Der er ikke fastsat en endelig dato for
offentliggørelse af strategien endnu, fordi vi mener,
at strategien skal komme ud med det indhold, det
format og den timing, der giver mest mening. Og
det er en igangværende øvelse at fastsætte dette.
Derfor skal vi også løbende se på behovet for
politisk stillingtagen til PtX, herunder før den
endelige strategi forventes at være færdig senest
ultimo 2021.
Formålet med PtX-strategien er at fastlægge de
nødvendige rammevilkår med henblik på at indfri
teknologiernes reduktions- og erhvervspotentialer.
Side 5/9
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 241: Talepapirer fra lukket samråd den 23/3-21 om power-to-x med klima-, energi- og forsyningsministeren og erhvervsministeren (samrådsspm. L og M)
PtX er et komplekst område. Flere relevante emner
- grønt kulstof, overskudsvarme, energiøer,
teknologi- og energieksport - skal sammentænkes i
strategien.
Strategien skal derfor baseres på en række faglige
delanalyser, der skal belyse udfordringer og
muligheder ved storskalaproduktion
og
anvendelse af PtX- og CCU-teknologierne.
Vi præsenterer resultater fra disse analyser
løbende.
Jeg vil i den forbindelse fremhæve, at vi lægger op
til, at strategiarbejdet skal være en åben proces
med løbende inddragelse af alle de relevante
aktører, herunder Folketingets partier og
brancheaktører.
[Kort svar på spørgsmål M]
Jeg vil om lidt give ordet til erhvervsministeren, som
vil svare mere uddybende på spørgsmålet om,
hvordan regeringen arbejder for at give danske
Side 6/9
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 241: Talepapirer fra lukket samråd den 23/3-21 om power-to-x med klima-, energi- og forsyningsministeren og erhvervsministeren (samrådsspm. L og M)
virksomheder de bedste betingelser for at indgå i en
europæisk værdikæde for brint.
Inden da har jeg imidlertid nogle overordnede
betragtninger om grøn brint og PtX-produkters
betydning for den grønne omstilling, som jeg gerne
vil dele med jer.
Jeg vil også knytte et par ord til, sammenhængen
mellem vores nationale indsats og europæiske
indsats.
For ligesom de to samrådsspørgsmål hænger godt
sammen, så gør vores nationale og europæiske
indsats det heldigvis også.
Begge steder arbejder vi for at understøtte
opskalering af grøn brintproduktion og udvikling af
PtX-produkter, som kan bidrage til at omstille de
sektorer, der ikke kan elektrificeres direkte.
Det drejer sig fx om skibsfarten, luftfarten, den
tunge vejtransport og industrien, hvor PtX er den
teknologiske nøgle, der kan få grøn strøm fra
Side 7/9
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 241: Talepapirer fra lukket samråd den 23/3-21 om power-to-x med klima-, energi- og forsyningsministeren og erhvervsministeren (samrådsspm. L og M)
vindmøller og solceller til at flyde ned i skibs- og
flymotorer.
PtX og grøn brint vil være helt afgørende for, at vi
kommer i mål med den grønne omstilling i
Danmark, Europa og resten af verden.
I Europa har nogle lande fokus på udvikling af brint
baseret på naturgas, mens andre har fokus på
udvikling af grøn brint baseret på vedvarende
energi.
Set fra et dansk synspunkt, er det helt afgørende, at
man på europæisk plan satser på den grønne brint
og at den teknologiske udvikling på dette felt
vinder.
Det har jeg selv fremhævet over for mine kollegaer i
EU ved adskillige lejligheder, og det er heldigvis
også grøn brint, som er i fokus i Kommissionens
brintstrategi, der blev lanceret sidste år.
Ønsket om at fremme grøn brint var også én af
grundene til, at vi i forbindelse med lanceringen af
Kommissionens brintstrategi i september 2020
Side 8/9
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 241: Talepapirer fra lukket samråd den 23/3-21 om power-to-x med klima-, energi- og forsyningsministeren og erhvervsministeren (samrådsspm. L og M)
meldte Danmark ind i
Den europæiske alliance for
ren brint
og valgte at gå aktivt ind i dette arbejde.
Alliancen er en vigtig arena for dansk
interessevaretagelse, og vi er fra dansk side
repræsenteret både på myndigheds- og
virksomhedsniveau.
Det følger naturligt heraf, at vi også har valgt at gå
aktivt ind i arbejdet med at lancere et egentlig
IPCEI-projekt på brintområdet.
IPCEI-projektet kan få afgørende betydning for
udviklingen af brintteknologi i Europa. Og jo mere vi
fra dansk side kan præge udviklingen i en grøn
retning, desto bedre.
Tak for ordet.
Side 9/9