Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 235
Offentligt
2357283_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Center
Center for Global
Klimahandling
Team
Klimaneutralt EU
Dato
18.marts 2021
J nr.
2021-924
/ PEHPE
Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning om roaming på offentlige mobilkommunikationsnet i Unionen
(omarbejdning)
KOM(2021) 85
Notatet sendes tillige til Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg.
1. Resumé
Europa-Kommissionen har den 24. februar 2021 fremsat forslag til Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning om roaming på offentlige mobilkommunikationsnet i
Unionen (omarbejdning). Den foreslåede forordning ændrer og omarbejder forord-
ning nr. 531/2012, der udløber den 30. juni 2022.
Kommissionen foreslår at forlænge roamingreguleringen med 10 år fra den 1. juli
2022. Derudover foreslår Kommissionen,
at reglerne om rimeligt forbrug (”fair use”)
forbliver uændret, og at engrosprislofterne for foretagne taleopkald, afsendte
sms’er og dataforbrug reduceres ad
to omgange
1. juli 2022 og 1. januar 2025.
Kommissionen foreslår endvidere at indføre nye regler om gennemsigtighed, her-
under om brugen af overtakserede tjenester, tjenestekvalitet og adgang til gratis
alarmkommunikation.
Forslaget vurderes at have en generel positiv effekt på samfundsøkonomien i EU.
Forslaget vurderes endvidere at mindske de administrative byrder for udbydere af
roaming.
Regeringen er enig med Kommissionen i, at der fortsat er behov for en regulering
af roamingmarkedet i EU i de kommende år, og at der er plads til yderligere reduk-
tion af engrosprislofterne under hensyntagen til, at mobiludbyderne er i stand til at
få dækket deres effektivt opståede omkostninger ved levering af engrosroamingtje-
nester samtidig med, at der stadig efterlades plads til at forhandle priser under en-
grosprislofterne. Regeringen støtter endvidere Kommissionens forslag om mere
gennemsigtighed over for kunderne med hensyn til de tilgængelige teknologier og
hastigheder (QoS) under roaming og forbud mod diskrimination i forhold til tjeneste-
kvaliteten mellem en kunde, der roamer på et udenlandsk net, og en indenlandsk
kunde, der bruger samme net.
Side 1/11
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 235: Grundnotat og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til forordning om roaming på offentlige mobilkommunikationsnet i Unionen
2357283_0002.png
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2021) 85 af den 24. februar 2021 fremsat forslag om
(ændring af) forordning om roaming på offentlige mobiltelefonnet i EU. Forslaget er
fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114 og skal behandles efter den almindelige
lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret
flertal.
Siden 2007 har der i EU været fastsat prislofter for brug af mobiltelefoner i andre
EU-lande, såkaldt international roaming. Der har været fastsat lofter for mobiludby-
dernes takster for tale-, sms- og datatjenester både mellem udbyderne (engrosni-
veau) og over for forbrugerne (detailniveau). Desuden er der i EU-reguleringen
fastsat regler med henblik på at øge og sikre gennemsigtigheden for og beskyttel-
sen af forbrugerne.
Priserne for roaming har været reguleret, fordi markederne for roaming ikke er til-
strækkeligt konkurrenceprægede. Reguleringen er en reaktion på vedvarende be-
kymring over den manglende konkurrence på markedet for internationale roaming-
tjenester og de heraf følgende høje priser, som de europæiske forbrugere og virk-
somheder måtte betale for roamingtjenester på rejser i EU, inden reguleringen
trådte i kraft. Inden reguleringen blev indført, var priserne markant højere end om-
kostningerne forbundet med at udbyde tjenesterne og meget højere end priserne
for tilsvarende nationale tjenester. Prislofterne er løbende blevet sat ned i erken-
delse af, at markederne for roamingtjenester fortsat ikke er velfungerende og ikke
er prægede af konkurrence.
I 2015 vedtog Europa-Parlamentet og Rådet at afskaffe detailtillæg for roaming in-
den for EU fra den 15. juni 2017.
1
Reglerne indebærer, at det som udgangspunkt
skal koste det samme at bruge mobiltelefonen uafhængigt af, om man befinder sig
hjemme eller i et andet EU-land,
”Roam-Like-At-Home” (RLAH).
Den 29. november 2019 offentliggjorde Kommissionen sin rapport om gennemgan-
gen af roamingmarkedet
efter indførelsen af ”Roam-Like-at-Home”.
2
Kommissionens rapport konkluderede
på den ene side, at reglerne om ”Roam-Like-
at-Home”
har været en succes og har medført en hurtig og massiv stigning i forbru-
get af roamingtjenester inden for EU/EØS efter den 15. juni 2017, samt at roaming-
markedet generelt fungerer godt under ”Roam-Like-at-Home”. På den anden side
konkluderede rapporten, at på trods af tegn på en vis konkurrencedynamik på både
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2015/2120 af 25. november 2015 om foran-
staltninger vedrørende adgang til det åbne internet og om ændring af direktiv 2002/22/EF om
forsyningspligt og brugerrettigheder i forbindelse med elektroniske kommunikati onsnet og -tjene-
ster og forordning (EU) nr. 531/2012 om roaming på offentlige mobilkommunikationsnet i Unio-
nen.
2
“Report on the review of the roaming market, COM(2019) 616 final”
(https://ec.europa.eu/digital-single-
market/en/news/commission-report-review-roaming-market).
1
Side 2/11
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 235: Grundnotat og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til forordning om roaming på offentlige mobilkommunikationsnet i Unionen
2357283_0003.png
detailmarkedet og engrosmarkedet for roaming har de underliggende, grundlæg-
gende konkurrencebetingelser ikke ændret sig og vil sandsynligvis ikke ændre sig i
overskuelig fremtid. Kommissionen vurderer derfor, at den nuværende detail- og
engrosregulering stadig er nødvendig og ikke kan ophæves.
Den gældende regulering, som findes i forordning nr. 531/2012, som ændret ved
forordning nr. 2015/2120 af 25. november 2015 og forordning 2017/920 af 17. maj
2017
3
, udløber den 30. juni 2022.
3. Formål og indhold
Formålet med Kommissionens forslag er at sikre en
bæredygtig levering af ”Roam-
Like-at-Home”
og en ægte ”Roam-Like-at-Home”-oplevelse
for slutbrugere samt at
fremme innovation og teknologisk udvikling.
Formålet med Kommissionens forslag er endvidere at forenkle og mindske byrden
for mobiludbydere og andre interessenter.
Forslaget indeholder en reduktion af engrosprislofterne og indeholder på både de-
tail- og engrosniveau nye regler om øget gennemsigtighed og styrkede krav til bl.a.
tjenestekvalitet (QoS), oplysninger om omkostninger ved overtakserede tjenester
(value-added-services) og gratis adgang til alarmtjenester.
Forslaget indeholder derimod ikke ændringer til bestemmelserne om politik for ri-
meligt forbrug og bæredygtighed, da beskyttelsesreglerne på detailniveau fortsat
fungerer tilstrækkeligt.
De foreslåede ændringer til reglerne er beskrevet detaljeret nedenfor.
For at skabe stabilitet og sikkerhed på markedet og minimere lovgivningsbyrden,
foreslår Kommissionen, at den nye forordning skal gælde i 10 år fra den 1. juli
2022, samtidig med at Kommissionen får mulighed for at justere engrosprislofterne
i samme periode gennem delegerede retsakter, hvis markedsudviklingen kræver
det.
Engrosprislofter
Kommissionen foreslår at reducere engrosprislofterne for foretagne taleopkald, af-
sendte sms’er og
dataforbrug. For at sikre bæredygtighed og omkostningsdækning
opstiller forslaget en trinvis trappestige for engrosprislofterne. Engrosprislofterne fo-
reslås reduceret pr. 1. juli 2022 og pr. 1. januar 2025.
3
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/920 af 17. maj 2017 om ændring af for-
ordning (EU) nr. 531/2012 hvad angår regler for engrosmarkeder for roaming .
Side 3/11
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 235: Grundnotat og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til forordning om roaming på offentlige mobilkommunikationsnet i Unionen
2357283_0004.png
Fra 1/1 2022 til 30/6 2022
Taleopkald
Afsendte sms’er
Dataforbrug
0,239 DKK/min.
0,075 DKK/sms
18,65 DKK/GB
Pr. 1/7 2022
0,164 DKK/min
0,030 DKK/sms
14,92 DKK/GB
Pr. 1/1 2025
0,142 DKK/min.
0,022 DKK/sms
11,19 DKK/GB
De nye engrosprislofter skal sikre, at mobiludbydere kan få dækket deres omkost-
ninger, samtidig med at der efterlades en margin for kommercielle forhandlinger
mellem mobiludbyderne.
Gennemsigtighed på detailniveau
For at øge gennemsigtigheden på detailniveau foreslår Kommissionen at indføre en
forpligtelse for mobiludbyderne til i deres kontrakter med kunder at præcisere den
tjenestekvalitet (QoS), som kunderne med rimelighed kan forvente, når de roamer i
EU.
Kommissionen foreslår endvidere at forpligte mobiludbydere til at oplyse deres kun-
der
– både i kontrakten med kunderne og i en ”velkomst-sms” –
om tjenester, der
kan være underlagt højere afgifter (overtakserede tjenester).
Endelig forslår Kommissionen at forpligte mobiludbydere
til i en ”velkomst-sms” at
oplyse forbrugerne om de forskellige muligheder for at få adgang til alarmtjenester,
når de roamer.
Gennemsigtighed på engrosniveau
For at øge gennemsigtigheden på engrosniveau med hensyn til nummerserier for
overtakserede tjenester (value-added-services) foreslår Kommissionen, at der op-
rettes en centraliseret EU-database for nummerserier for overtakserede tjenester.
Målet med databasen er at tilvejebringe et værktøj for gennemsigtighed, der gør
det muligt for nationale tilsynsmyndigheder og mobiludbydere at have direkte ad-
gang til oplysninger om, hvilke nummerserier der kan generere højere omkostnin-
ger i medlemsstaterne.
Tjenestekvalitet
For at sikre en vis grad af tjenestekvalitet (QoS) foreslår Kommissionen at forpligte
mobiludbydere til at sikre, når det er teknisk muligt, at roamingtjenesterne leveres
under de samme betingelser, som hvis de blev brugt på hjemmemarkedet. Dette
indebærer, at hvis adgang til 4G-net er en del af kundens abonnement, kan roa-
mingudbyderen ikke tilbyde lavere hastigheder, hvor 4G-net er tilgængelige.
For at sikre denne mulighed foreslår Kommissionen at forpligte mobiludbydere på
besøgte net (dvs. net, hvorpå besøgende kunder roamer) at give adgang til alle til-
gængelige netværksteknologier og generationer (fx 4G og 5G).
Side 4/11
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 235: Grundnotat og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til forordning om roaming på offentlige mobilkommunikationsnet i Unionen
2357283_0005.png
Adgang til alarmtjenester
Kommissionen foreslår endvidere at sikre gratis adgang til alarmtjenester for kun-
der, der roamer, ved at forpligte mobiludbydere til på engrosniveau at levere alle
de regulatoriske og tekniske oplysninger, der er nødvendige for at implementere
gratis adgang til alarmtjenester og gratis opkaldsplacering, samt at forpligte mobil-
udbydere på besøgte net til ikke at opkræve roamingudbydere noget gebyr i forbin-
delse med alarmkommunikation, der er initieret af roamingkunder, og transmission
af oplysninger om opkaldsplacering.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Det er Kommissionens vurdering, at nærhedsprincippet er overholdt. Dette begrun-
des med:
Problemerne på roamingmarkedet har ikke kunnet løses på nationalt, regionalt eller
lokalt niveau, og det er derfor alene handlinger på EU-niveau, der er effektive.
Handlinger på EU-niveau er derfor afgørende for at forbedre det indre marked for
elektronisk kommunikation.
Prisforskellen mellem opkald foretaget i en persons egen medlemsstat og roaming-
opkald kan med rimelighed anses for at modvirke anvendelsen af grænseoverskri-
dende tjenesteydelser som roaming. En sådan modvirkning af grænseoverskri-
dende aktiviteter kan potentielt hindre oprettelsen af et indre marked, hvor fri bevæ-
gelighed for varer, tjenester og kapital sikres.
Forslaget indeholder foranstaltninger på både engros- og detailniveau. I sin dom i
sag C-58/08
4
fandt EU-Domstolen, at engrosregulering af roamingmarkedet over-
holder nærhedsprincippet (og proportionalitetsprincippet) i betragtning af, at
”detail-
takster og engrostakster i udstrakt grad [er] afhængige af hinanden, således at initi-
ativer til udelukkende at nedbringe niveauet i detailtaksterne uden at røre ved ni-
veauet i engrosomkostningerne for roamingtjenester i Fællesskabet kunne have in-
debåret risiko for at forstyrre roamingmarkedets funktion i Fællesskabet.”
Ligeledes er de forhold, der adresseres med de nye foranstaltninger, der er inklu-
deret i forslaget, også nøje knyttet til og påvirket af den grænseoverskridende ka-
Sag C-58/08: Domstolens dom (Store Afdeling) af 8. juni 2010
The Queen, på begæring af: Voda-
fone Ltd, Telefónica O2 Europe plc, T-Mobile International AG og Orange Personal Communications
Services Ltd mod Secretary of State for Business og Enterprise and Regulatory Reform (anmodning om
præjudiciel afgørelse fra High Court of Justice (England & Wales), Queen’s Bench Division (Administra-
tive Court)
Det Forenede Kongerige) (Forordning (EF) nr. 717/2007
roaming på offentlige mobiltele-
fonnet i Fællesskabet
gyldighed
–hjemmel –
artikel 95 EF
proportionalitetsprincippet og subsidiari-
tetsprincippet) EUT C 209 af 31.7.2010, s. 4–4.
4
Side 5/11
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 235: Grundnotat og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til forordning om roaming på offentlige mobilkommunikationsnet i Unionen
2357283_0006.png
rakter af roaming. Derfor kan de ikke tilstrækkeligt adresseres selvstændigt af med-
lemsstaterne, og handling på EU-niveau vil være mere effektiv end handling på na-
tionalt niveau.
Regeringen deler Kommissionens vurdering og finder, at nærhedsprincippet er
overholdt i nærværende forslag.
6. Gældende dansk ret
De nationale tilsynsmyndigheders adgang til at foretage markedsundersøgelser er
reguleret i lov om elektroniske kommunikationsnet og
–tjenester,
jf. lovbekendtgø-
relse nr. 128 af 7. februar 2014, som senest ændret ved lov nr. 1833 af 8. decem-
ber 2020.
Derudover er der i en bekendtgørelse, jf. bekendtgørelse nr. 488 af 29. april 2019
om adgang til det åbne internet, detailtakster for reguleret EU-intern kommunikation
og international roaming, fastsat bestemmelser om tilsyn med overholdelse af
roamingforordningerne. Bekendtgørelsen fastlægger endvidere, hvilke sanktioner
der kan pålægges, hvis reglerne ikke overholdes, samt hvordan man kan klage over
de afgørelser, som tilsynsmyndigheden træffer.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser, idet forordnin-
gen har direkte virkning og ikke skal implementeres i dansk ret.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes ikke have væsentlige statsfinansielle eller administrative konse-
kvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at have en generel positiv effekt på samfundsøkonomien i EU.
Forslaget vurderes at medføre øget brug af digitale løsninger på tværs af lande-
grænser, både for erhvervslivet og den enkelte forbruger, øget innovation og for-
dele for forbrugerne.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at påvirke mobiludbydernes indtjening som følge af de reduce-
rede engrosprislofter. Indførelsen af lavere engrosprislofter kan på kort sigt redu-
cere mobiludbydernes engrosindtægter på roaming. Imidlertid reduceres samtidig
mobiludbyderens engrosomkostning, når mobiludbyderen køber roaming på en-
grosniveau for at kunne levere roamingtjenester til deres egne kunder. De danske
mobiludbydere er nettoaftagere af roamingtrafik, dvs. at de danske mobiludbydere
Side 6/11
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 235: Grundnotat og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til forordning om roaming på offentlige mobilkommunikationsnet i Unionen
2357283_0007.png
køber mere roaming af udenlandske mobiludbydere, end de sælger. Dette skyldes,
at de danske forbrugere generelt rejser mere til de andre EU-lande end omvendt.
Forslaget vurderes at kunne øge omkostningerne for mobiludbydere, der i dag ikke
leverer samme tjenestekvalitet ved roaming som derhjemme. Det skyldes, at en
forpligtelse for mobiludbydere til at sikre, når det er teknisk muligt, at roamingtjene-
sterne leveres under de samme betingelser, som hvis de blev brugt på hjemme-
markedet, vurderes at kunne medføre et højere dataforbrug end i dag (fx hvis en
mobiludbyder i dag tilbyder 4G i Danmark, men ikke i alle EU-lande) og derved hø-
jere engrosomkostninger. De reducerede engrosprislofter kan dog opveje det
øgede dataforbrug og deraf afledte øgede omkostninger.
Forslaget vurderes endvidere at mindske de administrative byrder for udbydere af
roaming bl.a. gennem ophævelse af en række forældede forpligtelser og effektivi-
sering af kravene om rapportering.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget skønnes at styrke beskyttelsen af forbrugere, der roamer i EU. Forslaget
skønnes ikke at have andre konsekvenser.
8. Høring
Forslaget har i perioden den 24. februar til 8. marts 2021 været sendt i høring i
Specialudvalget for Klima-, Energi-, Forsyningspolitik.
Der er indkommet høringssvar fra Teleindustrien (TI) og Forbrugerrådet Tænk.
TI anfører generelt, at det oprindelige formål med RLAH i dag er opnået og er sam-
let opfattet som en stor sejr for borgere og virksomheder, herunder blandt små- og
mellemstore virksomheder, der i dag kan rejse og roame næsten uden begræns-
ninger i alle EU/EØS-lande. Der har været en markant vækst i rejsetrafikken, især
på datasiden de senere år, og må ventes at udvikle sig i samme retning, når CO-
VID-19-krisen er overstået.
TI bemærker, at interventionen i detailsalgspriser har krævet omfattende ændringer
i it- og faktureringssystemer og i engros- og detailsalgskontrakter oven i de øgede
netværksomkostninger. Omkostningsdækning og hensigtsmæssige anvendelses-
bestemmelser er derfor fortsat vigtige, og yderligere forpligtelser bør kun være ret-
tet mod klare markedsfejl.
I forhold til
engrosprislofter
støtter TI en reduktion af engrosprislofterne. Markant la-
vere engrosprislofter er essentielle for, at det fortsat er muligt for europæiske for-
brugere at realisere sit stigende dataforbrug, opnå alle fordelene af fremtidens in-
novative og digitale tjenester samt at kunne realisere det fulde potentiale ved det
digitale indre marked.
Side 7/11
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 235: Grundnotat og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til forordning om roaming på offentlige mobilkommunikationsnet i Unionen
2357283_0008.png
TI bemærker i den forbindelse, at de fremtidige roamingregler imidlertid bør kunne
håndtere den forestående æra med roaming mellem 5G-net, som adskiller sig fra
tidligere teknologier
ikke kun på hastigheden, men også på tjenestekvalitet
(QoS), da det bliver muligt at tilbyde ”network slicing”
5
. Hertil bemærker TI, at disse
forskellige ”network slices” kan prissættes forskelligt, fordi de underliggende
om-
kostninger til at levere disse ”slices” varierer. Ifølge TI skal roamingreglerne derfor
tage højde for mange flere elementer i engrosprissætningen for data, som bør ind-
deles i flere engrospriser afhængig af fx flere ”network slices”, som ikke
nødvendig-
vis er lige omkostningstunge.
For så vidt angår
tjenestekvalitet
anser TI kravet om oplysning i slutbrugerkontrak-
ten af forventet tjenestekvalitet for roaming i andre EU-lande end hjemlandet for ri-
meligt, men understreger, at tjenesteudbydere ikke har kontrol over hverken
roamingpartneres tjenestekvalitet eller den enkelte kundes hjemlige netværksmulig-
heder og abonnement, og da der under tiden kan være behov for at skifte mellem
roamingpartnere, kan det være særligt vanskeligt at kunne opfylde oplysningskra-
vet.
TI ser dog ikke umiddelbart noget tegn på, at hverken danskere eller borgere fra
andre EU-lande opfatter tjenestekvalitetsproblemer ved roaming som et emne, der
kræver lovgivningsmæssig indgriben. For TI er det essentielt, at de foreslåede reg-
ler kan sikre, at mobiludbydere ikke har mulighed for at forskelsbehandle inbound
roamende kunder i forhold til mobiludbyderens egne indlandskunder. Hertil ønsker
TI i højere grad forståelse for, hvordan de foreslåede regler om tjenestekvalitet spil-
ler sammen med de eksisterende netneutralitetsregler.
TI anfører desuden, at der er behov for mere klarhed om, hvordan de foreslåede
bestemmelser reelt har til hensigt at gribe ind på markedet.
I forhold til
bæredygtighedsmekanisme
er TI enige med Kommissionens vurdering
om, at de foreslåede lavere engrosprislofter vil fremme konkurrencen og ultimativt
medføre, at roaming i EU kan ydes som et kvalitetsparameter i produkter til slutkun-
der og dermed gøre roaming økonomisk bæredygtigt over tid.
Med hensyn til
alarmkommunikation
via sms anfører TI, at det generelt bør sikres,
at nye løsninger harmoniseres med løsninger i det øvrige EU. Dels for at sikre ens-
artet funktionalitet på tværs af landegrænser særligt ved roaming, og dels for at
drage nytte af en rationel fælles udvikling af tjenesterne, hvilket også kan være
med til at reducere omkostningerne ved de nye tekniske tjenester. TI støtter såle-
des i udgangspunktet forslaget om, at mobiludbydere af et besøgende net ikke må
pålægge yderligere omkostninger på en roamende kunde.
5
”Network slicing” betyder, at operatører
bliver i stand til at tilbyde en række forskellige kvalitetspara-
metre på hvert sit ”slice” som fx lav latenstid, høj båndbredde eller ”best-effort”-forbindelse.
Side 8/11
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 235: Grundnotat og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til forordning om roaming på offentlige mobilkommunikationsnet i Unionen
2357283_0009.png
TI bemærker, at for nuværende vil der være en række tekniske udfordringer ved at
foretage alarmkommunikation via sms, og at der på nuværende tidspunkt ikke er
nogen teknisk løsning eller standard, som favner problemet og kan sikre en pålide-
lig håndtering af alarm-sms’er
fra danskere i udlandet og udlændinge i Danmark.
TI opfordrer til, at EU forsøger at opnå en global standard for alarmkommunikation
via sms eller alternativt en europæisk standard. Dette gælder også for VoLTE-op-
kald
udover 112
som håndteres lokalt.
TI forstår desuden rationalet i, at slutbrugeren gøres opmærksom på udbuddet af
alarmtjenester i det besøgte medlemsland. TI anbefaler hertil, at der holdes en
ajourført liste på landeniveau, som operatørerne kan læne sig op ad. TI gør dog op-
mærksom på, at forskelligartet kommunikation til slutbrugerne på tværs af lande
både vil øge de administrative byrder samt ikke bidrage til at øge forståelsen af
kommunikationen til slutbrugeren.
For så vidt angår
”value-added”-tjenester
finder TI, at der siden indførelsen af
RLAH har været en række tvivlsspørgsmål vedr. ”value added”-tjenester,
herunder
især problematikken i forbindelse med ukendte prisniveauer for sådanne tjenester i
det besøgte land. Derfor finder TI det positivt, at Kommissionen foreslår at indføre
transparenskrav og -tiltag over for roamende kunder. TI kan desuden støtte forsla-
get om, at der udarbejdes en BEREC-database over
samtlige ”value-added”-tjene-
ster, så længe indberetningen til dette sker på en administrativ smidig måde, som
ikke påfører mobiludbyderne unødige omkostninger og ressourcekrævende byrder.
TI finder det dog bekymrende og særligt vanskelig at skulle kommunikere på letfor-
ståelig og overskuelig vis til slutbrugerne (pr. sms) med den efterspurgte skrædder-
syede information. TI bemærker, at en løsning herpå kunne være, at der tillades at
linke til BEREC-databasen med den opdaterede og fornødne information om så-
danne tjenester i det besøgte land.
I forhold til
IoT- og M2M-tjenester
anfører TI, at det er et komplekst problem i for-
bindelse med roaming, og at IoT/M2M-tjenesters grundlæggende forskellige karak-
teristika adskiller sig fra traditionelle tale- og datatjenester. TI anbefaler, at IoT- og
M2M-tjenester holdes udenfor roamingforordningen, indtil et forslag om særskilt re-
gulering af IoT-/M2M-tjenester måtte foreligge.
I forhold til reglerne om
rimeligt forbrug
støtter TI, at reglerne fastholdes som hidtil,
herunder især grundet kompleksiteten og omkostningen ved processen for rimeligt
forbrug. TI er desuden enig med Kommissionen i, at de lavere engrosprislofter ge-
nerelt vil være til fordel for abonnenter med frie data abonnementer.
For så vidt angår
roamingtillæg
finder TI det proportionalt, at der fortsat lægges op
til, at tillægget, som mobiludbydere kan kræve hos slutbrugeren, fastholdes til en-
grosprisloftet. TI støtter desuden, at det nye forslag fjerner loft over summen af den
Side 9/11
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 235: Grundnotat og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til forordning om roaming på offentlige mobilkommunikationsnet i Unionen
2357283_0010.png
nationale detailpris og roamingtillægget, når nu kundens forbrug måtte overstige
det maksimale forbrug inkluderet i sit abonnement.
Endelig finder TI, at det er en lettelse, at mobiludbydere uden for eurozonen ikke
længere skal
valutaopdatere engrospriserne
to gange om året, og at det skaber
konsistens i reguleringen. TI finder det dog stadig besværligt at skulle finde de kor-
rekte valutakurser, som gennemsnitsberegningen skal foretages på. TI henstiller
derfor til, at Kommissionen oplyser den gennemsnitsvalutakurs, som skal anvendes
i omregningen fx på Kommissionens sin hjemmeside dagen efter den sidste dato,
som skal inkluderes i gennemsnitsberegningen.
Forbrugerrådet Tænk kan støtte Kommissionens forslag til revision af roaming-for-
ordningen og finder, at der med forslaget til revision af forordningen er taget endnu
et skridt i den rigtige retning med at skabe et reelt indre marked for mobiltelefoni.
Forbrugerrådet Tænk finder det positivt og nødvendigt, at forslaget sigter mod en-
delig at sikre forbrugerne det samme serviceniveau ude som hjemme for at sikre
opfyldelsen af forbrugernes berettigede forventninger og opnå de oprindelige ambi-
tioner med roaming-forordningen.
Forbrugerrådet Tænk er også tilfredse med, at engrosprislofterne foreslås reduce-
ret, men finder, at omfanget af reduktionen er utilstrækkelig. Forbrugerrådet Tænk
vurderer, at der fortsat er lang vej ned fra engrosprislofterne til de dokumenterede
omkostninger ved at producere roaming i det besøgte net. Den negative effekt af
denne mangel på hård prisstyring er højere priser til forbrugerne
både direkte og
gennem en svækkelse af konkurrenceevnen hos de MVNO’er, der er nødt til at
købe roamingydelser af de store mobilselskaber.
Forbrugerrådet finder desuden, at forslaget på en konstruktiv måde også søger at
løse to mangler, som er identificeret i brugen af roaming, nemlig uhindret og gratis
adgang til nødtjenester i besøgte net og beskyttelse af forbrugerne mod overpriser
ved deres brug af tillægstakserede tjenester.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er endnu ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens holdning, at konkurrencedynamikken på roamingmarkedet ikke
har ændret sig og sandsynligvis ikke vil ændre sig i den nærmeste fremtid. Derfor
bør den nuværende detail- og engrosregulering fortsat gælde i de kommende år for
at sikre, at de danske forbrugere og virksomheder kan drage fordel af roaming in-
den for EU uden yderligere omkostninger.
Regeringen deler Kommissionens vurdering af, at der er plads til yderligere reduk-
tion af engrosprislofterne under hensyntagen til, at mobiludbyderne er i stand til at
Side 10/11
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 235: Grundnotat og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til forordning om roaming på offentlige mobilkommunikationsnet i Unionen
2357283_0011.png
få dækket deres effektivt opståede omkostninger ved levering af engrosroamingtje-
nester, og samtidig med at der stadig efterlades plads til at forhandle priser under
engrosprislofterne. Regeringen er endvidere enig med Kommissionen i, at der kan
blive behov for yderligere justeringen af engrospriserne i løbet af de ti år, som for-
ordningens levetid forslås forlænget med. Regeringen er dog umiddelbart forbehol-
den over for at overlade det til Kommissionen at justere priserne gennem delege-
rede retsakter. Regeringen vil foretrække en model, hvor medlemsstaterne inddra-
ges, fx ved at benytte gennemførelsesretsakter, der vedtages efter undersøgelses-
proceduren.
Regeringen finder, at slutbrugere generelt er opmærksomme på, at forskellige
lande og mobilnet kan have forskellige niveauer af QoS, og at slutbrugere generelt
er tilfredse med kvaliteten af den service, der leveres under roaming. På den bag-
grund finder regeringen det som udgangspunkt ikke nødvendigt at forpligte mobil-
udbydere til at sikre, når det er teknisk muligt, at roamingtjenesterne leveres under
de samme betingelser, som hvis de blev brugt på hjemmemarkedet. Regeringen er
dog åben for at drøfte forpligtelsen nærmere.
Som alternativ til en forpligtelse for mobiludbydere til at sikre, når det er teknisk mu-
ligt, at roamingtjenesterne leveres under de samme betingelser, som hvis de blev
brugt på hjemmemarkedet, har regeringen tidligere foreslået Kommissionen at for-
pligte mobiludbyderne til at oplyse kunderne om de tilgængelige teknologier og ha-
stigheder (QoS) under roaming (fx på hjemmesider, i kontrakter m.v.). Regeringen
er derfor tilfreds med, at Kommissionens forslag netop indeholder en sådan forplig-
telse.
Endvidere har regeringen tidligere foreslået Kommissionen at overveje at lovgive
mod diskrimination i forhold til tjenestekvaliteten mellem en kunde, der roamer på et
udenlandsk net, og en indenlandsk kunde, der bruger samme mobiludbyders net.
Regeringen er på den baggrund tilfreds med, at Kommissionens forslag indeholder
en forpligtelse for mobiludbydere på besøgte net til at give adgang til alle tilgængelige
netværksteknologier og -generationer. Således sikres der ligebehandling mellem
roamingkunder og lokale kunder.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 11/11