Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 231
Offentligt
2355654_0001.png
Bekendtgørelse om tilskud til etablering af
højhastighedsbredbånd i 2021
I medfør af tekstanmærkning nr. 119 ad 29.29.04 til § 29 på finansloven for finansåret 2021
fastsættes:
Kapitel 1
Formål og definitioner
§ 1.
Formålet med bekendtgørelsen er at fastlægge rammerne for tildeling og udbetaling af
tilskud fra den statslige Bredbåndspulje til projekter om etablering af næstegenerationsnet
(NGA-net) til højhastighedsbredbånd.
§ 2.
Tilskud til etablering af bredbåndsnet efter denne bekendtgørelse udgør statsstøtte i
medfør af artikel 107, stk. 1, i Traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde.
Støtteordningen er notificeret efter Europa-Kommissionens forordning nr. 651/2014/EU af 17.
juni 2014 om visse kategorier af støttes forenelighed med det indre marked i henhold til
traktatens artikel 107 og 108 (den generelle gruppefritagelsesforordning), EU-Tidende 2014,
nr. L 187, s. 1, og administreres i overensstemmelse hermed.
§ 3.
I denne bekendtgørelse forstås ved følgende:
1) Næstegenerationsnet (NGA-net): Fiberbaserede adgangsnet (FTTx), avancerede
opgraderede kabel-tv-net og visse avancerede trådløse net, der muliggør vedvarende høje
hastigheder til den enkelte abonnent. Nettet skal kunne levere stabile tjenester ved meget høj
hastighed pr. abonnent gennem optiske (eller tilsvarende teknologi) backhaulnet, der er
tilstrækkeligt tæt på brugeren til, at leveringen af meget høj hastighed reelt kan garanteres,
understøtte en bred vifte af avancerede digitale tjenester, bl.a. konvergerede all-IP-tjenester,
samt have markant højere uploadhastigheder (sammenlignet med basale bredbåndsnet).
2) Mobilteknologier: Teknologier, som er omfattet af standarder offentliggjort af ETSI i EN 301
908 serien.
3) Partnerskab: En gruppe bestående af en eller flere bredbåndsudbydere, en
sammenslutning af borgere og virksomheder samt eventuelt en kommune, som ønsker at
medvirke til etablering af NGA-net i et projekt omfattet af § 4.
4) Sammenslutning af borgere og virksomheder: En forening eller lignende, der enten er stiftet
til formålet eller tidligere er stiftet til et andet formål. I sammenslutningen skal der være
medlemmer, i form af borgere eller virksomheder, der repræsenterer hver enkelt adresse, der
deltager i projektet, jf. § 4.
5) Sammenhængende område: Et område bestående af to eller flere tilskudsberettigede
adresser, der ligger i samme lokalområde, og som i henhold til Energistyrelsens kortlægning,
jf. § 5, har medtaget alle tilskudsberettigede adresser inden for området.
6) Netejer: Den udbyder af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester, der på ethvert
givet tidspunkt i den i § 23, stk. 6, afgrænsede periode, ejer, lejer eller på anden måde råder
over de for levering af kommunikationstjenester nødvendige frekvenser eller kanaler i et støttet
elektronisk kommunikationsnet.
7) Kriseramt: Som defineret i artikel 2, nr. 18, i den generelle gruppefritagelsesforordning.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 231: Orientering om høring af bredbåndsbekendtgørelsen 2021
2355654_0002.png
8) Bitstrømsadgang: Et produkt, der sætter den adgangssøgende udbyder af elektroniske
kommunikationsnet eller -tjenester i stand til at levere kommunikationstjenester til den
forbundne slutbruger.
9) Annoncering af projekt: Ansøger skal forud for indsendelse af ansøgning om tilskud
foretage en teknologineutral konkurrenceudsættelse af projektet efter en åben, gennemsigtig
og ikke-diskriminerende udvælgelsesprocedure, jf. nærmere § 6, stk. 2.
10) Bredbåndsudbyder: Begrebet bredbåndsudbyder dækker over selskaber mv., der tilbyder
internetadgang med én eller flere typer bredbåndsteknologier, fx antenneforeninger,
mobilselskaber, fiberselskaber mv. En bredbåndsudbyder kan udbyde bredbåndstjenester til
slutkunder eller engroskunder eller begge dele.
11) Interesseforbunden virksomhed: En virksomhed, der er interesseforbunden med en eller
flere af projektets samarbejdsparter på grund af et indbyrdes ejerforhold, en bestemmende
eller betydelig indflydelse eller familiemæssige relationer.
12) Tilslutning: Ved tilslutning forstås, at der er etableret forbindelse og tilslutningsstik helt ind i
huset på den enkelte adresse. Det er derimod ikke en forudsætning for tilskuddet, at der er et
aktivt abonnement på adressen.
13) Store og mellemstore private virksomheder: Ved store og mellemstore private
virksomheder forstås virksomheder, der beskæftiger 50 eller flere årsværk, og hvis årlige
omsætning og/eller årlige samlede balance overstiger 10 mio. EUR
14) Små private virksomheder: Ved små private virksomheder forstås virksomheder, der
beskæftiger færre end 50 årsværk, herunder enkeltmandsvirksomheder, samt virksomheder,
hvis årlige omsætning og årlige samlede balance maksimalt er 10 mio. EUR.
Stk. 2.
Ved anvendelse af denne bekendtgørelse gælder endvidere definitionerne i lov om
elektroniske kommunikationsnet og -tjenester og lov om graveadgang, etablering og
udnyttelse af infrastruktur til telekommunikationsformål samt udnyttelse af infrastruktur på
tværs af forsyningssektorer m.v.
Kapitel 2
Vilkår for tilskudsberettigelse og kortlægning
§ 4.
Energistyrelsen kan efter ansøgning yde tilskud til projekter om etablering af
næstegenerationsnet (NGA-net) til højhastighedsbredbånd.
Stk. 2.
Tilskud kan ydes til projekter, der udgør et sammenhængende område, jf. § 3, stk. 1,
nr. 5, og kan dække investeringsomkostninger ved bredbåndsrelaterede anlægsarbejder,
herunder etablering af passiv fysisk infrastruktur.
Stk. 3.
Der kan ydes tilskud til dækning med højhastighedsbredbånd, såkaldte NGA-net, til
boliger, virksomheder og sommerhuse.
Stk. 4.
Der kan dog ikke ydes tilskud til følgende:
1) Dækning af adresser, som er beliggende i byzone.
2) Dækning af adresser ejet af staten, en kommune eller region (offentligt ejede adresser)
3) Etablering af bredbåndsforbindelser til samlet nybyggeri eller ny-udstykninger. Dog kan
enkeltstående nybyggeri eller en enkeltstående ny-udstykning modtage tilskud.
Stk. 5.
Der kan ikke ydes tilskud til partnerskaber, jf. § 3, stk. 1, nr. 3, hvor udbetalingen skal
ske til en part, der på ansøgningstidspunktet ikke har efterkommet et krav om tilbagebetaling
af tilskud, herunder tilbagebetaling af tilskud, som Europa-Kommissionen har erklæret ulovlig
og uforenelig med statsstøttereglerne. Der kan endvidere ikke ydes tilskud til partnerskaber,
hvor udbetalingen skal ske til en part, der må anses for kriseramt, jf. § 3, nr. 7,
efter statsstøttereglerne.
Stk. 6.
Det NGA-net, der etableres med tilskud, skal ved etableringen kunne levere stabile,
oplevede hastigheder på mindst 100 Mbit/s download og 30 Mbit/s upload.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 231: Orientering om høring af bredbåndsbekendtgørelsen 2021
2355654_0003.png
Stk. 7.
Mobilteknologier kan ikke indgå i projekter, hvor der i det pågældende område er
stillet dækningskrav i forbindelse med en frekvensauktion afholdt af Energistyrelsen.
§ 5.
For at kunne anses som tilskudsberettiget må en adresse maksimalt have adgang til 10
Mbit/s download og/eller 2 Mbit/s upload. Dog kan et projekt inkludere op til 5 pct. adresser
med adgang til downloadhastigheder på mere end 10 Mbit/s, men maksimalt 20 Mbit/s.
Stk. 2.
Energistyrelsen kortlægger de tilskudsberettigede adresser, der kan indgå i projekter
omfattet af § 4, og offentliggør et interaktivt kort med en oversigt over disse adresser, jf. § 9,
stk. 2. Kortet indeholder også andre oplysninger om adresser, som anvendes til pointgivning i
den objektive pointmodel, jf. § 9, stk. 2. I kortlægningen indgår en vurdering af, om det kan
forventes, at adressen vil få bedre dækning inden for de kommende tre år.
Stk. 3.
Energistyrelsen indhenter oplysninger til brug for kortlægningen, jf. stk. 2, fra
udbydere af elektroniske kommunikationsnet og -tjenester. I den forbindelse fastsætter
Energistyrelsen en frist for udbydernes afgivelse af oplysninger. Efter udløbet af denne frist vil
det ikke være muligt for udbyderne at få ændret kortlægningen med nye oplysninger om egen
dækning, med mindre dette skyldes indsigelser fra andre parter, jf. stk. 4.
Stk. 4.
Energistyrelsen fastsætter en frist for indsigelser over kortlægningen i forhold til de
oplysninger, som fremgår om adresser på det i stk. 2 omtalte kort over tilskudsberettigede
adresser. Efter udløbet af denne frist vil det ikke længere være muligt at få ændret en
adresses status. Dog kan Energistyrelsen frem til tidspunktet for afgørelser om tilskud ændre
adressers status i kortlægningen, såfremt dette skyldes fejl i BBR-registeret. Efter
Energistyrelsen har truffet afgørelser om tilskud, kan der ikke foretages ændringer i
kortlægningen.
Kapitel 3
Ansøgninger og ansøgningsrunde
§ 6.
Energistyrelsen foretager offentlige indkaldelser af ansøgninger om tilskud.
Stk. 2.
Ansøgning om tilskud indsendes til Energistyrelsen af en kommune eller en
sammenslutning af borgere og virksomheder på vegne af det partnerskab, der medvirker i
projektet. Energistyrelsen fastsætter, hvordan indsendelse af ansøgninger skal ske, samt
fastsætter retningslinjer og frist for annoncering af projektet med henblik på valg af
bredbåndsudbyder.
Stk. 3.
Ansøgningen skal være fyldestgørende og indeholde den information og
dokumentation, der er nødvendig for sagsbehandlingen, jf. § 7, og skal underskrives af den,
der tegner partnerskabet, det vil sige den deltager, der har indgivet ansøgningen, jf. stk. 2.
Ansøgeren skal efter anmodning fra Energistyrelsen fremsende yderligere oplysninger, der er
nødvendige for at vurdere ansøgningen.
Stk. 4.
Energistyrelsen kan meddele afslag på en ansøgning, hvis en fyldestgørende
ansøgning ikke er modtaget inden ansøgningsfristen, eller hvis ansøgeren ikke efter
anmodning har indsendt en fyldestgørende ansøgning eller nødvendige oplysninger om
projektet inden en fastsat frist.
Stk. 5.
Der kan ikke ansøges om tilskud til de samme adresser i flere projekter i samme
ansøgningsrunde.
§ 7.
Ansøgning om tilskud skal indeholde følgende:
1) liste over adresser i projektet, herunder placering af disse i et sammenhængende
område, som kan dannes på Energistyrelsens interaktive kort, jf. § 5, stk. 2,
2) projektets start- og afslutningsdato,
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 231: Orientering om høring af bredbåndsbekendtgørelsen 2021
2355654_0004.png
3) beskrivelse af partnerskabet, herunder beskrivelse af dets organisering, ansvarsfordeling
og ledelse,
4) fuldmagt fra deltagere på de adresser, der deltager i projektet, samt fra de øvrige
medlemmer af partnerskabet, fx bredbåndsudbyder og kommune, til den, som tegner
partnerskabet, hvorefter denne kan søge på alle deltageres vegne. Den af Energistyrelsen
udarbejdede skabelon for fuldmagt skal anvendes. Fuldmagten skal indeholde en
bekræftelse på, at fuldmagtsgiver ikke har viden om, at der allerede er eller vil komme
dækning på egen adresse med højere hastighed end de tilskudsberettigede, jf. § 5, stk. 1,
5) budget for projektet, herunder bredbåndsudbyderens egen investering, angivelse af
egenbetaling, jf. § 12, stk. 2, samt medfinansiering fra kommunen, jf. § 12, stk. 3, hvis en
sådan deltager i projektet,
6) oplysninger fra partnerskabet, hvis partnerskabet har modtaget eller vil modtage anden
statsstøtte til det ansøgte bredbåndsprojekt. Oplysningerne skal indeholde navnet på den
støttetildelende myndighed, det eksakte støttebeløb samt hvilke støtteberettigede
omkostninger, som støtten vedrører,
7) bekræftelse på, at det net, hvortil der søges om støtte, ikke allerede er etableret med en
hastighed, som overstiger de i § 5, stk. 1, beskrevne hastigheder,
8) erklæring om, at virksomheden ikke er kriseramt, og erklæring om tilbagebetaling af
støtte, jf. § 4, stk. 5. Energistyrelsens skabeloner for disse erklæringer skal benyttes.
Erklæringerne skal være underskrevet af et ledende medlem af den virksomhed, tilskuddet
skal udbetales til, typisk en bredbåndsudbyder, og
9) bekræftelse på, at projektet kun vil blive gennemført, hvis der opnås støtte.
§ 8.
Ansøgere skal bekræfte, at projektet er annonceret efter de retningslinjer, som
Energistyrelsen offentliggør ved indkaldelse af ansøgninger, jf. § 6, samt at valget af, hvem
der skal etablere og eje projektets infrastruktur, er sket på baggrund af resultatet af denne
annoncering.
§ 9.
Indsendte ansøgninger vil blive vurderet og prioriteret af Energistyrelsen efter udløbet af
ansøgningsfristen, hvorefter Energistyrelsen vil meddele tilsagn om tilskud til
tilskudsberettigede ansøgere inden for de midler, der er til rådighed, samt afslag på de
resterende ansøgninger.
Stk. 2.
Der anvendes en objektiv pointmodel til prioritering af de indkomne ansøgninger,
som lever op til de krav, der gælder for tilskudsordningen, jf. bilag 1 og 2.
Stk. 3.
Hvis de resterende midler ikke er tilstrækkelige til at kunne dække det ansøgte beløb
til det næste projekt i rækkefølgen fuldt ud, kan Energistyrelsen foretage en skønsmæssig
vurdering af, hvorvidt det er hensigtsmæssigt at tilbyde et tilsagn om delvist tilskud til dette
projekt.
§ 10.
Energistyrelsen kan efter ansøgning godkende, at et projekt ændres, herunder en
eventuel udsættelse af projektets afslutningsdato, jf. § 7. Ændringen kan godkendes, når den
er i overensstemmelse med projektets oprindelige formål, og det ændrede projekt fortsat
opfylder kriterierne for tilskud på ansøgningstidspunktet. I forbindelse med godkendelsen af
ændringen fastsættes et nyt tilsagnsbeløb og en ny tilskudsprocent. Tilsagnsbeløbet og
tilskudsprocenten for det ændrede projekt kan ikke være højere end det oprindeligt godkendte
tilsagnsbeløb og tilskudsprocent. Ændringen må ikke gennemføres af ansøgeren, før
Energistyrelsens godkendelse foreligger.
Stk. 2.
Anmodning om ændring af et projekt, jf. stk. 1, skal indsendes til Energistyrelsen
uden ugrundet ophold, og senest inden sagen er afsluttet i Energistyrelsen ved udbetaling af
tilskuddet.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 231: Orientering om høring af bredbåndsbekendtgørelsen 2021
2355654_0005.png
Kapitel 4
Tilsagn om tilskud
§ 11.
I forbindelse med tilsagn om tilskud fastsætter Energistyrelsen et tilskudsgrundlag i
form af et godkendt budget for projektet, herunder en frist for hvornår projektet senest skal
være afsluttet.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan nedsætte det ansøgte tilskudsgrundlag, bl.a. hvis:
1) de oplyste omkostninger vurderes for højt ansat,
2) der i budgettet for projektet er medtaget følgearbejder af urimeligt stort omfang,
3) de oplyste omkostninger skønnes at omfatte arbejder uden betydning for projektet,
4) der ikke er modregnet opnåede eller forventede tilbagekrediteringer, rabatter og lignende,
eller
5) der er medtaget omkostninger, hvortil der ikke kan ydes tilskud.
Stk. 3.
Energistyrelsen fastsætter i tilsagnet en tilskudsprocent, der er forholdet mellem
tilsagnet om tilskud og det godkendte ansøgningsbudget.
Stk. 4.
Tilsagn om tilskud meddeles for et maksimalt tilskudsbeløb, dog således at
udbetaling af tilskud, herunder eventuel rateudbetaling, ikke kan overstige den fastsatte
tilskudsprocent.
Stk. 5.
Energistyrelsen kan fastsætte yderligere vilkår for tilsagn om tilskud.
Kapitel 5
Tilskudsberettigede omkostninger og vilkår om medfinansiering
§ 12.
Der kan ydes tilskud til projekter omfattet af § 4 med op til 125.000 kr. pr. adresse i
gennemsnit beregnet på baggrund af de samlede tilskudsberettigede omkostninger, der indgår
i projektet, jf. § 13.
Stk. 2.
For hver adresse, der indgår i projektet, skal der bidrages med en egenbetaling på
mindst 4.000 kr. i gennemsnit inklusive merværdiafgift (moms) til projektets finansiering.
Bidrag fra bredbåndsudbyderen eller kommunen kan ikke medregnes som en del af de
gennemsnitlige 4.000 kr. pr. adresse.
Stk. 3.
For hver adresse, der indgår i projektet, skal udbyderen bidrage med mindst 4.000
kr. eksklusive merværdiafgift (moms) til projektets finansiering.
Stk. 4.
Hvis en kommune deltager i et projekt, skal kommunen bidrage med midler til
finansiering af projektet.
§ 13.
De tilskudsberettigede omkostninger, jf. § 12, er de investeringsomkostninger ved
anlægsarbejdet, der er nødvendige for at etablere NGA-net til adresser omfattet af et projekt,
jf. § 4. Indirekte omkostninger (overhead) kan medtages som projektomkostning og beregnes
som højst 18 pct. af lønomkostningerne.
Stk. 2.
Omkostningerne opgøres eksklusive merværdiafgift (moms). Ved opgørelsen af de
tilskudsberettigede omkostninger modregnes opnåede eller forventede tilbagekrediteringer,
rabatter eller lignende.
Stk. 3.
Ved køb af varer eller tjenesteydelser fra en interesseforbunden virksomhed udgør
de tilskudsberettigede omkostninger alene den interesseforbundne virksomheds faktisk
afholdte og betalte kostpris for varerne/tjenesteydelserne.
Stk. 4.
De tilskudsberettigede omkostninger omfatter ikke:
1) finansieringsomkostninger,
2) omkostninger forbundet med én samarbejdsparts betaling til en anden samarbejdspart i
samme projekt, og
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 231: Orientering om høring af bredbåndsbekendtgørelsen 2021
2355654_0006.png
3) omkostninger til drift af det etablerede NGA-net, herunder efterlevelse af krav om åben
adgang til den etablerede infrastruktur.
Kapitel 6
Udbetaling af tilskud
§ 14.
Energistyrelsen fastlægger, hvordan ansøgning om udbetaling af tilskud skal indgives.
Stk. 2.
Ansøgningen om udbetaling af tilskud skal indsendes til Energistyrelsen inden tre
måneder efter projektets afslutning. Energistyrelsen kan træffe afgørelse om, at tilsagnet
bortfalder, hvis ansøgning om udbetaling ikke indgives rettidigt.
Stk. 3.
Udbetaling af tilskud er betinget af:
1) at projektet er gennemført som beskrevet i tilsagnet med eventuelle senere ændringer, jf. §
10, stk. 1, herunder at den anførte tilslutningsprocent er opnået, bredbåndsudbyderens
investering, egen- og medfinansiering er givet, og at den etablerede infrastruktur vil kunne
levere stabile, oplevede hastigheder på mindst 100 Mbit/s download og 30 Mbit/s upload,
2) at der kun er anvendt momsregistrerede virksomheder til udførelse eller levering af
tilskudsberettigede arbejdsopgaver, for hvilke der kræves betaling, og
3) at der til ansøgningen vedlægges en rapport, der er egnet til offentliggørelse, om projektet
og dets resultater.
Stk. 4.
Energistyrelsen kan fravige betingelsen i stk. 3, nr. 2, når de tilskudsberettigede
aktiviteter er momsfritaget i henhold til lov om merværdiafgift (momsloven).
Stk. 5.
Ansøgningen om udbetaling skal være fyldestgørende og indeholde den information
og dokumentation, der er nødvendig for sagsbehandlingen. Ansøgeren skal efter anmodning
fra Energistyrelsen aflevere yderligere oplysninger, der er nødvendige for at vurdere
ansøgningen.
§ 15.
Enhver, der søger om udbetaling af tilskud efter denne bekendtgørelse, er forpligtet til
efter anmodning fra Energistyrelsen at afgive enhver oplysning, der har betydning for
udbetalingen af tilskuddet.
§ 16.
Ansøgning om udbetaling af tilskud skal indeholde et projektregnskab, der angiver de
afholdte og betalte tilskudsberettigede omkostninger. Regnskabet skal være underskrevet af
den partner, der ejer den infrastruktur, der er etableret i projektet, og skal være vedlagt en liste
over regnskabsbilagene samt en ledelseserklæring udformet efter Energistyrelsens anvisning.
Stk. 2.
Såfremt tilskudsmodtageren er en stor eller mellemstor privat virksomhed skal
slutregnskabet revideres og påtegnes af en godkendt revisor, når anmodningen om tilskud er
på over 1 mio. kr. Regnskabet revideres i overensstemmelse med en revisionsinstruks
udarbejdet af Energistyrelsen.
Stk. 3.
Såfremt tilskudsmodtageren er en lille privat virksomhed skal slutregnskabet
revideres og påtegnes af en godkendt revisor, når anmodningen om tilskud er over 500.000 kr.
Regnskabet revideres i overensstemmelse med en revisionsinstruks udarbejdet af
Energistyrelsen.
Stk. 4.
Regnskab uden revisorpåtegning vedlægges kopi af regningsbilag vedrørende de
tilskudsberettigede omkostninger, jf. § 17.
§ 17.
Regningsbilag, der anvendes som dokumentation for afholdte og betalte
tilskudsberettigede omkostninger eller lægges til grund for regnskaber herover, skal af det
udførende firma være påført oplysninger om følgende:
1) Hvilken virksomhed og hvilket projekt arbejdet vedrører.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 231: Orientering om høring af bredbåndsbekendtgørelsen 2021
2355654_0007.png
2) Hvilke indkøb eller arbejde der er udført i forhold til det støtteberettigede projekt.
3) Fakturadato.
4) Start- og slutdato for indkøb og udført arbejde.
5) Det udførende firmas CVR-nummer.
6) Hvis et regningsbilag indeholder tilskudsberettigede såvel som ikke-tilskudsberettigede
omkostninger, skal det tydeligt fremgå, hvilke omkostninger, der er medtaget i
tilskudsregnskabet.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan til enhver tid forlange at få originale bilag forevist.
Stk. 3.
Hvis indkøb sker hos en interesseforbunden virksomhed, jf. § 13, stk. 3, kan
Energistyrelsen forlange, at tilskudsmodtager foreviser dokumentation for kostprisen hos den
virksomhed, hvor indkøbet er sket.
§ 18.
Energistyrelsen kan forlænge fristen for ansøgning om udbetaling, jf. § 14.
Forlængelse kan dog kun ske, hvis projektet er afsluttet.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan efter ansøgning tillade, at tilskud vedrørende tilskudsberettigede
omkostninger udbetales helt eller delvist, selv om ansøger ikke har gennemført projektet, som
det var forudsat i tilsagnet med eventuelle senere ændringer, jf. § 10, stk. 1. Ved vurderingen
af anmodningen lægges vægt på, at projektet i det væsentlige er indeholdt i den oprindelige
projektansøgning, at væsentlige dele af projektet er gennemført, eller at en fuldstændig
gennemførelse ville være forbundet med betydelige vanskeligheder.
Stk. 3.
Energistyrelsen kan efter anmodning tillade, at en ny tilskudsberettiget aktør
indtræder i partnerskabet, efter et tilsagn er meddelt, også selvom projektet er påbegyndt.
Anmodningen skal være underskrevet af dem, der tegner partnerskabet. Hvis en partner
erstattes af en ny partner, skal den udtrædende partner bekræfte, at denne ønsker at træde
ud, og den nye partner bekræfte, at denne overtager den udtrædende partners forpligtelser.
§ 19.
Udbetaling af tilskud sker til den i partnerskabet, der ejer infrastruktur etableret i
projektet.
Stk. 2.
Udbetaling af tilskud sker til tilskudsmodtagerens NemKonto, jf. dog stk. 3.
Stk. 3.
Tilskuddet kan efter skriftlig anmodning fra den partner, der ejer infrastruktur
etableret i projektet, udbetales til et pengeinstitut, realkreditinstitut eller lignende.
§ 20.
Energistyrelsen kan efter ansøgning foretage ratevise udbetalinger af tilskud
vedrørende gennemførte arbejder i projekter, hvor tilsagnsbeløbet overstiger 1 mio. kr.
Stk. 2.
I samme tilskudssag kan der højst foretages tre ratevise udbetalinger, og den
ratevise udbetaling sker forholdsmæssigt på grundlag af samtlige afholdte tilskudsberettigede
udgifter og den tilskudsprocent, der er givet tilsagn om.
Stk. 3.
For store og mellemstore private virksomheder kan der udbetales op til 80 pct. af
tilsagnsbeløbet.
Stk. 4.
For små private virksomheder kan der udbetales op til 90 pct. af tilsagnsbeløbet.
Stk. 5.
Ansøgning om ratevis udbetaling skal vedlægges et delregnskab, der angiver de
afholdte, tilskudsberettigede omkostninger. Delregnskabet skal være underskrevet af den
partner, der ejer infrastrukturen, der er etableret i projektet, og skal være vedlagt en liste over
regnskabsbilagene samt en ledelseserklæring udformet efter Energistyrelsens anvisning.
Stk.
6. Såfremt en stor eller mellemstor virksomhed ansøger om ratevis udbetaling, skal
delregnskabet revideres og påtegnes af en godkendt revisor, når anmodningen om udbetaling
er på over 1 mio. kr. Regnskabet revideres i overensstemmelse med en revisionsinstruks
udarbejdet af Energistyrelsen.
stk. 7.
Såfremt en lille virksomhed ansøger om ratevis udbetaling, skal delregnskabet
revideres og påtegnes af en godkendt revisor, når anmodningen om udbetaling er over
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 231: Orientering om høring af bredbåndsbekendtgørelsen 2021
2355654_0008.png
500.000 kr. Regnskabet revideres i overensstemmelse med en revisionsinstruks udarbejdet af
Energistyrelsen.
Stk. 8.
Revisorpåtegning, jf. stk. 7 og 8, får virkning allerede ved mindre udbetalinger, når
disse akkumuleret overstiger beløbsgrænsen for revisorpåtegning.
Stk. 9.
Regnskab uden revisorpåtegning vedlægges kopi af regningsbilag vedrørende de
tilskudsberettigede omkostninger, jf. § 17.
Stk. 10.
Muligheden for at benytte ratevis udbetaling bortfalder, hvis tilskudsmodtageren
ikke opfylder de nærmere fastsatte vilkår for ratevis udbetaling, og allerede udbetalt tilskud
kan kræves helt eller delvist tilbagebetalt.
Stk. 11.
Energistyrelsen kan fastsætte yderligere vilkår for ratevis udbetaling.
§ 21.
Energistyrelsen kan træffe afgørelse om, at tilsagn om tilskud bortfalder helt eller
delvist, hvis:
1) tilskudsmodtageren har givet urigtige eller vildledende oplysninger eller fortiet oplysninger af
betydning for ansøgning om tilsagn eller ansøgning om udbetaling,
2) projektet ikke er gennemført som forudsat i tilsagnet om tilskud med eventuelle senere
ændringer, jf. § 10, stk. 1, medmindre der er opnået tilladelse hertil, jf. § 18, stk. 2, herunder at
den anførte tilslutningsprocent er opnået og bredbåndsudbyderens investering, egen- og
medfinansiering er givet, og at den etablerede infrastruktur kan levere stabile, oplevede
hastigheder på mindst 100 Mbit/s download og 30 Mbit/s upload, jf. § 4, stk. 6,
3) den i tilsagnet fastsatte frist for projektets gennemførelse og indsendelse af
udbetalingsansøgning overskrides,
4) der er indgået aftaler om arbejder eller leverancer før gennemførelse af annonceringen, jf. §
8,
5) tilskudsmodtageren ikke opfylder de nærmere fastsatte vilkår for tilskuddet,
6) øvrige betingelser for tilsagnet eller udbetaling af tilskud ikke er opfyldt, eller
7) tildeling af tilskuddet er i strid med Europa-Kommissionens forordning (EU) nr. 651/2014.
Stk. 2.
Hvis tilskuddet er udbetalt, kan det kræves helt eller delvist tilbagebetalt i de i stk. 1
opregnede tilfælde.
Stk. 3.
Tilbagebetaling af tilskud skal ske senest 14 dage efter påkrav. Tilbagebetales det
skyldige beløb ikke rettidigt, tillægges beløbet rente efter forfaldsdagen svarende til den rente,
der er fastsat i § 3 i lov om renter ved forsinket betaling m.v. Den tillagte rente udgør dog
mindst 50 kr.
Kapitel 7
Tilsynsbestemmelser og oplysningspligt
§ 22.
Energistyrelsen kan føre tilsyn med overholdelse af bestemmelserne i denne
bekendtgørelse, herunder foretage regnskabsmæssig stikprøvekontrol af ansøgninger om
udbetalinger og afsluttede sager om tilskud.
Stk. 2.
Enhver, der deltager i projekter, der modtager tilskud efter denne bekendtgørelse, er
forpligtet til efter anmodning fra Energistyrelsen at afgive enhver oplysning, der har betydning
for Energistyrelsens tilsyn med, at de fastsatte vilkår overholdes.
Kapitel 8
Åben adgang
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 231: Orientering om høring af bredbåndsbekendtgørelsen 2021
2355654_0009.png
§ 23.
Netejer skal tilbyde åben engrosadgang på rimelige, transparente og ikke-
diskriminerende vilkår og betingelser til hele den støttede infrastruktur for udbydere af
elektroniske kommunikationsnet og -tjenester.
Stk. 2.
Åben engrosadgang efter stk. 1, skal til slutbrugere, der i accessleddet er forbundet
med kobber- eller fiberkabler, som minimum omfatte netadgang til et bitstrømsprodukt frem til
slutbrugeren fra et centralt punkt i nettet, og et fysisk netadgangsprodukt frem til slutbrugeren
fra et decentralt punkt, det vil sige sort fiber eller en delstrækning af rå kobber.
Stk. 3.
Åben engrosadgang efter stk. 1, skal til slutbrugere, der i accessleddet er forbundet
med kabel-tv-net eller en trådløs forbindelse, som minimum omfatte netadgang til et
bitstrømsprodukt frem til slutbrugeren fra et centralt punkt i nettet.
Stk. 4.
Netadgangsprodukter omfattet af stk. 2 eller stk. 3 skal tilbydes sammen med
netadgang til de tillægsydelser (accessoriske delelementer), der er nødvendige for, at andre
udbydere reelt og på lige vilkår med netejeren kan tilbyde detailprodukter til slutbrugere
baseret på de tilbudte netadgangsprodukter, herunder blandt andet driftsstøttesystemer,
bestillingssystemer, transport, samhusning eller lignende.
Stk. 5.
Vilkår og betingelser, herunder pris, for åben engrosadgang fastsættes på baggrund
af kommercielle forhandlinger. Ved fastsættelse af rimelige priser for åben engrosadgang skal
netejer have rimelig mulighed for at få dækket sine omkostninger, herunder en rimelig
forrentning af den investerede kapital.
Stk. 6.
Åben engrosadgang skal tilbydes, efterhånden som den støttede infrastruktur
etableres, og skal holdes åben i en periode på 10 år, regnet fra datoen for Energistyrelsens
godkendelse af projektet og udbetaling af endeligt tilskud.
Stk. 7.
Stk. 1-6 finder ikke anvendelse for en udbyder af elektroniske kommunikationsnet,
såfremt der er truffet afgørelse i medfør af afsnit IV i lov om elektroniske kommunikationsnet
og -tjenester eller fastsat regler i medfør af afsnit IV eller V i lov om elektroniske
kommunikationsnet og -tjenester, der pålægger den pågældende udbyder forpligtelser om
adgang, som går videre, end hvad der følger af stk. 1-6. Om en forpligtelse efter stk. 1-6 går
videre end en allerede pålagt forpligtelse vurderes konkret i forhold til det enkelte stykke.
Kapitel 9
Passiv fysisk infrastruktur
§ 24.
Ved etablering af passiv fysisk infrastruktur i projekter, jf. § 4, skal den passive fysiske
infrastruktur dimensioneres, så der ud over det støttede net er tilstrækkelig kapacitet til en
parallel etablering af minimum to yderligere kablede eller trådløse net.
Stk. 2.
Adgang til passiv fysisk infrastruktur etableret efter stk. 1 skal gives i
overensstemmelse med reglerne om fælles udnyttelse af eksisterende passiv fysisk
infrastruktur i kap. 2 i lov om graveadgang, etablering og udnyttelse af infrastruktur til
telekommunikationsformål samt udnyttelse af infrastruktur på tværs af forsyningssektorer m.v.,
og reglerne om fælles udnyttelse af master til radiokommunikationsformål i kap. 2 i lov om
etablering og fælles udnyttelse af master til radiokommunikationsformål m.v.
Stk. 3.
Uanset stk. 2 finder § 9 f, stk. 3, nr. 6, i lov om graveadgang, etablering og udnyttelse
af infrastruktur til telekommunikationsformål samt udnyttelse af infrastruktur på tværs af
forsyningssektorer m.v. ikke anvendelse på passiv fysisk infrastruktur, der etableres i henhold
til stk. 1.
Kapitel 10
Klagebestemmelser
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 231: Orientering om høring af bredbåndsbekendtgørelsen 2021
2355654_0010.png
§ 25.
Klager over vilkår og betingelser, herunder pris, for åben engrosadgang, kan af
udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester indbringes for Energistyrelsen.
Stk. 2.
Ved klager efter stk. 1 kan Energistyrelsen efter høring af Erhvervsstyrelsen træffe
afgørelse om fastsættelse af vilkår, betingelser og priser for åben engrosadgang til det
støttede net.
Stk. 3.
Energistyrelsens fastsættelse af pris efter stk. 2 skal tage udgangspunkt i en af de
fastsatte metoder i bekendtgørelse nr. 385 af 27. april 2011 om priskontrolmetoder.
Stk. 4.
Energistyrelsen kan af sagens parter indhente enhver oplysning, der har betydning
for Energistyrelsens afgørelser efter stk. 2.
Stk. 5.
Energistyrelsens afgørelser efter stk. 2 træffes hurtigst muligt og så vidt muligt senest
fire måneder efter, at en udbyder af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester har
indbragt sagen for Energistyrelsen.
§ 26.
Energistyrelsens afgørelser efter denne bekendtgørelse kan påklages til klima-,
energi- og forsyningsministeren. For klager efter denne bekendtgørelse gælder at:
1) Energistyrelsens afgørelser, bortset fra afgørelser omfattet af nr. 2), skal indbringes inden
fire uger efter, at klageren har modtaget afgørelsen, og
2) Energistyrelsens afgørelser over indsigelser efter § 5, stk. 4, skal indbringes inden to uger
efter, at klageren har modtaget afgørelsen.
Kapitel 11
Ikrafttrædelse
§ 27.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2021.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, den xx. maj 2021
Dan Jørgensen
/ Kristoffer Böttzauw
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 231: Orientering om høring af bredbåndsbekendtgørelsen 2021
2355654_0011.png
Bilag 1
Pointmodellen, jf. § 9, stk. 2, indeholder følgende elementer:
Kriterie
Forklaring
Vægt
Kriteriet giver point for, hvor stor en andel af de adresser, som kunne
Tilslutningsprocent i
30
være med i projektet, der konkret søges om tilskud til.
projektet
pct.
0-100 point
Kriteriet giver point for de deltagende adresser i projektet, som har
begrænset adgang til mobilt bredbånd. De tilskudssøgende adresser
i projektet rangeres ud fra den download-hastighed, som udbyderne
har indberettet. Værdien 1 gives til adresser med en hastighed under
20 Mbit/s.
Andel af adresser med Værdien �½ gives til adresser med en hastighed fra 20 Mbit/s og op til
20
begrænset adgang til
100 Mbit/s.
pct.
mobilt bredbånd
Værdien 0 gives til adresser med en hastighed på 100 Mbit/s og
derover.
Pointscoren udregnes ud fra gennemsnittet af værdierne. Der gives
max. point, hvis alle adresser har adgang til mobilt bredbånd med en
hastighed på under 20 Mbit/s download.
0-100 point
Kriteriet giver point for, hvor stor en andel af de deltagende adresser,
Andel af landzone-
der konkret søges om tilskud til, som er beliggende i landzone. Der
10
adresser
gives max. point, hvis alle adresser ligger i landzone.
pct.
0
100 point
Kriteriet giver point for antallet af adresser i projektet, der konkret
10
søges om tilskud til. Der gives max. point, hvis projektet har 30
Projektets størrelse
pct.
adresser eller flere.
0
100 point
Kriteriet giver point for en lav pris pr. deltagende adresse i projektet,
og beregnes ud fra det budget, der er fastlagt for projektet.
Bredbåndsudbyderens bidrag til projektet og en eventuel kommunal
medfinansiering trækkes fra, før den gennemsnitlige pris pr. adresse 10
Totalprisen pr. tilslutning
beregnes. Der gives max. point, hvis den gennemsnitlige pris pr.
pct.
adresse er 10.000 kr. eller derunder. Herefter falder pointscoren
lineært indtil 70.000 kr., hvor der slet ikke gives point.
0
100 point
Kriteriet giver point, hvis de deltagende adresser i projektet yder en
egenbetaling ud over den obligatoriske egenbetaling på 4.000 kr. i
gennemsnit pr. adresse. Der gives max. point ved en ekstra
Egenbetaling
egenbetaling på 10.000 kr. i gennemsnit pr. adresse. Herefter falder 10pct.
pointscoren lineært. Der gives 0 point, hvis der ikke ydes en
egenbetaling ud over den obligatoriske.
0
100 point.
Kriteriet giver point til projekter fra øer med maksimalt 1.200
indbyggere, som ikke har broforbindelse, og som ikke er en
10
Småøer
pct.
selvstændig kommune. De omfattede småøer er oplistet i bilag 2.
100 point.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 231: Orientering om høring af bredbåndsbekendtgørelsen 2021
2355654_0012.png
Bilag 2
Småøer, jf. § 9, stk. 2 og bilag 2, som vil blive tilgodeset med ekstra point:
Ø
Agersø
Anholt
Askø
Avernakø
Barsø
Birkholm
Bjørnø
Bågø
Christiansø + Frederiksø
Drejø
Egholm
Endelave
Eskilsø
Femø
Fur
Fænø
Hirsholm øerne
Hjortø
Klaus Nars Holm
Lilleø
Livø
Lyø
Mandø
Nekselø
Omø
Orø
Saltholm
Sejerø
Skarø
Store Okseø
Strynø
Trekroner
Tunø
Vejrø
Venø
Vorsø
Årø
Postnummer
4244 Agersø
8592 Anholt
4942 Askø
5602 Avernakø
6210 Barsø
5965 Birkholm
5603 Bjørnø
5610 Assens
3760 Gudhjem
5700 Svendborg
9000 Aalborg
8789 Endelave
4050 Skibby
4945 Femø
7884 Fur
5500 Middelfart
9900 Frederikshavn
5700 Svendborg
3520 Farum
4942 Lilleø
9681 Ranum
5601 Lyø
6760 Ribe
4593 Nekselø
4245 Omø
4305 Orø
2770 Kastrup
4592 Sejerø
5700 Svendborg
6340 Kruså
5943 Strynø
1259 København
8799 Tunø
4943 Torrig L
7600 Struer
8700 Horsens
6100 Haderslev