Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 23
Offentligt
14. oktober 2020
Aars Fjernvarme
Haderslev Fjernvarme
Hammel Fjernvarme
Høje Taastrup Fjernvarme
Middelfart Fjernvarme
Næstved Fjernvarme
Skive Fjernvarme
Sæby Varmeværk
Sønderborg Fjernvarme
Thisted Varmeforsyning
Til Klima-, Energi- og Forsyningsordførere bag Klimaaftalen dateret 22. juni 2020
Ny økonomisk regulering af fjernvarmesektoren
Regeringen indgik den 22. juni 2020
”Klimaaftale for energi og industri
m.v.” sammen med en
bred kreds af Folketingets partier.
Aftalen indeholder mange gode elementer, som vi i fjernvarmesektoren ser frem til, bliver
implementeret i ny lovgivning og nye regler i den nærmeste fremtid, herunder ophævelse af
kraftvarmekrav, fjernelse af brændselsbindinger, udfasning af individuelle olie- og gasfyr,
justering af de samfundsøkonomiske krav ved projektgodkendelser samt forenkling af
mulighederne for at udnytte overskudsvarme.
Aftalen indeholder også en bestemmelse om, at aftaleparterne i 2. halvår 2020 skal forhandle
om ”en ny fremtidssikret økonomisk
regulering, der tager højde for Danmarks nye klimamål og
sikrer effektivisering og fremtidige forbrugervenlige priser ”. Af aftalen fremgår det tillige, at
”regeringen vil forud for disse forhandlinger fremlægge forskellige modeller uden unødvendige
administrative byrder”.
Vi er bestyrelsesformænd i forbrugerejede fjernvarmeselskaber fra forskellige dele af landet og
arbejder i hverdagen målrettet på både at fremme den grønne omstilling og sikre
andelshaverne så lave priser som muligt samtidig med, at forsyningssikkerheden fortsat
vedbliver at være høj.
På baggrund af Regeringens udspil til klimaforhandlingerne og Forsyningstilsynets hidtidige
tilkendegivelser om den fremtidige regulering frygter vi, at aftalekredsen - uanset ønsket om
flere modeller - kun vil få en mulighed: Benchmarking og indtægtsrammestyring.
Vi tillader os derfor at henvende os til ordførerne for aftalekredsens partier for at bringe en
mere nuanceret tilgang til reguleringen ind i de kommende forhandlinger. Det nuværende
reguleringsregime
hvile-i-sig-selv
har til dato sikret en balanceret udvikling mellem
nødvendige (re)investeringer og effektiv drift med fokus på at holde et lavt
omkostningsniveau.
Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen offentliggjorde den 17. august 2020 ”Potentiale
for en
mere effektiv forsyningssektor gennem bedre regulering”. Det fremgår af notatet, at
fjernvarmesektoren i løbende priser har haft en årlig prisudvikling fra 2010-18 på 0 %.
I samme periode er priserne steget med knap 2 % årligt. Fjernvarmesektoren har altså
effektiviseret driften med 2% om året uden andre incitamenter end det pres, der følger af
andelshavernes ønske om lave priser.
Udviklingen i fjernvarmesektoren står i skarp kontrast til udviklingen i f.eks.
spildevandssektoren. Denne sektor - der er underkastet en bureaukratisk tung
indtægtsrammeregulering styret af Forsyningstilsynet - har haft en årlig prisudvikling i 2010-
18 på godt 2 % årligt.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 23: Henvendelse af 14/10-20 fra Høje Taastrup Fjernvarme Amba m.fl. om en ny økonomisk regulering af fjernvarmesektoren
2263991_0002.png
I store dele af landet er fjernvarmebranchen opdelt i produktion, transmission og distribution
med forskellige ejerskaber i hvert led. Med indtægtsrammeregulering vil hvert led i kæden
optimere sin varmepris op imod indtægtsrammen, hvorfor fjernvarmeprisen vil stige. Modellen
vil ligeledes ”belønne” højt energiforbrug hos vores kunder.
Jo mere energi, der sælges pr.
kvadratmeter, jo mere effektiv fremstår man i benchmarking. Dette kan ikke være i nogens
interesse.
Samlet set er vi derfor ikke I tvivl om, at den af embedsmændene anbefalede - og foretrukne -
indtægtsrammeregulering vil give højere fjernvarmepriser og færre grønne investeringer.
Michael Fibiger, Dansk Fjernvarme, og Allan Kjersgaard, Dansk Affaldsforening, har i et
debatindlæg fra december 2019
https://www.danskfjernvarme.dk/vi-mener/debatindlaeg/191210-man-kan-ikke-lave-ordentlig-
benchmarking-af-fjernvarmen
tydeligt vist, hvorfor denne form for økonomisk regulering ikke kan bruges i
fjernvarmesektoren - og vil medføre en stor administrativ byrde for selskaberne.
Tilkendegivelser fra Forsyningstilsynet samt Regeringens udspil til forhandlingerne om
klimaaftalen indikerer imidlertid, at denne form for økonomisk regulering ikke er opgivet.
Forsyningstilsynet anbefaler således den 24. april 2020 i ”Effektiviseringspotentialet i
fjernvarmesektoren”, at den nuværende hvile-i-sig-selv regulering erstattes ”med en
incitamentsbaseret
indtægtsrammeregulering med effektiviseringskrav”.
Tilsynets anbefaling er baseret på Tilsynets egne beregninger, der viser et årligt
effektiviseringspotentiale på 650-1.100 mio. kr. Tallet fremkommer på baggrund af en analyse
af
omkostninger
hos fjernvarmeselskaberne og en fejlagtig antagelse om, at alle selskaber
uanset størrelse, geografisk placering og brændselsanvendelse kan blive lige effektive.
I regeringens udspil til Klimaforhandlingerne dateret 17. juni 2020 nævnes bl.a., at der skal
indføres en indtægtsramme, og at loftet skal reduceres løbende med individuelle
effektiviseringskrav samt generelle effektiviseringskrav baseret på produktivitetsudviklingen i
andre sektorer.
Et centralt element i både Tilsynets og regeringsoplæggets tilgang til fjernvarmesektoren er en
antagelse om, at fjernvarmesektoren kan have samme arbejdsproduktivitetsudvikling som i
konkurrenceintensive sektorer.
Vi har svært ved at se, at der er grundlag for en produktivitetsudvikling, når vores aktiviteter i
det væsentligste består i at holde varmeproduktionsanlæg og et ledningsnet i drift. Vores
kerneaktivitet indebærer i sagens natur, at mulighederne for produktivitetsudvikling er låst
fast i 30-50 år qua de teknologiske løsninger, der vælges, når et aktiv anskaffes.
Vi kan således ikke skifte produktions- og ledningsanlæg
ud med en ”ny og smartere
maskine”,
da afskrivningsperioden (og levetider) på vores aktiver er meget længere end i
mere konkurrenceudsatte sektorer. Vores handlemuligheder består i optimeringer af vore
systemer og løbende teknologiske forbedringer i takt med, at vores aktiver er afskrevet og skal
udskiftes.
Fjernvarmesektoren er en kapitaltung branche med lave lønkvoter, og det definerer en grænse
for, hvor hurtigt effektiviseringer kan hentes. Men det afgrænser modsat ikke risikoen for, at
en uhensigtsmæssig reguleringsform som indtægtsrammeregulering kan skabe forkerte
incitamenter for ledelse af vores virksomheder og dermed skade den grønne omstilling.
Vi føler et stort ansvar for, at en sektor, der pr. definition skal tænke og planlægge langsigtet,
også har de rette rammebetingelser for at levere resultater til gavn for forbrugere og samfund.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 23: Henvendelse af 14/10-20 fra Høje Taastrup Fjernvarme Amba m.fl. om en ny økonomisk regulering af fjernvarmesektoren
2263991_0003.png
Benchmarking og indtægtsrammeregulering vil lægge op til, at fjernvarmesektoren fremover
skal drives og udvikles på grundlag af kortsigtede hensyn fremfor langsigtede, der kan danne
grundlag for en omkostningseffektiv grøn omstilling. Vi opfordrer derfor til, at aftaleparterne
bag klimaaftalen fastholder den nuværende regulering eller beslutter en form for aftalebaseret
regulering, hvor selskaberne forpligter sig til at arbejde med kodeks for god selskabsledelse,
strategiplaner, asset management, mv.
Afslutningsvis skal vi påpege nogle udfordringer knyttet til Forsyningstilsynets virke, der ligger
i selve Tilsynets konstruktion. Tilsynet er uafhængigt og definerer selv de regler, som de
underlagte forsyningsvirksomheder skal opfylde ud fra Tilsynets fortolkning af lovgivningen.
Aftaleparterne bør derfor sikre meget præcise og specifikke bestemmelser i lovgivningen om
den fremtidige økonomiske regulering, så det ikke bliver Forsyningstilsynet, der efterfølgende
skal udforme den økonomiske regulering. I den forbindelse opfordrer vi til, at aftaleparterne
samtidig udstikker retningslinjer for Forsyningstilsynets virke i forhold til fjernvarmesektoren,
så Tilsynets ressourcer i stedet for indhentning og sammenligning af historiske økonomiske
data i standardiserede skemaer prioriteres til konkret hjælp til selskaberne til at blive mere
effektive, bl.a. ved at flytte viden og erfaringer fra et selskab til et andet sammenligneligt
selskab.
Vi står gerne til rådighed for en uddybning af denne henvendelse. Kontaktoplysninger er anført
nedenfor.
Venlig hilsen
Svend Andersen, Aars Fjernvarme, 2070 3368,
[email protected]
Søren Knudsen, Haderslev Fjernvarme, 5181 9442,
[email protected]
Stig Andersen, Hammel Fjernvarme, 2834 6465,
[email protected]
Nils Olsen, Høje Taastrup Fjernvarme, 2325 1433,
[email protected]
Anders Nørregård, Middelfart Fjernvarme, 4026 6900,
[email protected]
Lindy Nymark Christensen, Næstved Fjernvarme, 5150 8465,
[email protected]
Ulla K. Holm, Skive Fjernvarme, 2016 4759,
[email protected]
Trine Saaby, Sæby Varmeværk,
[email protected]
Claus Plum, Sønderborg Fjernvarme, 7343 4412,
[email protected]
Lars Toft Hansen, Thisted Varmeforsyning, 2022 8155,
[email protected]