Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 229
Offentligt
2354629_0001.png
Til Klima-, Energi- og Forsyningsminister Dan Jørgensen
Kopi: Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg
15.03.2021
Usikkerhed om rammevilkår for nettilslutning bremser
udbygningen med vedvarende energi
Ved indgåelsen af klimaaftalen om energi og industri den 22. juni 2020 besluttede et flertal i
folketinget at afskaffe udligningsordningen for nettilslutning af vedvarende energi. Beslut-
ningen fra klimaaftalen har desværre haft som konsekvens, at der lige nu er usikkerhed om
alle forhold vedrørende nettilslutning af vedvarende energi i Danmark. Dette vil få betydning
for udbygningen med vindmøller og solceller i Danmark og opfyldelse af Folketingets 70-%
målsætning i 2030.
Folketingets beslutning om afskaffelse af udligningsordningen har langtrækkende konse-
kvenser for vilkårene for nettilslutning af vedvarende energi i Danmark. Beslutningen med-
fører ændringer i stort set samtlige love og bekendtgørelser, der vedrører nettilslutning af
vedvarende energi på land i Danmark. Forsyningstilsynet har for nylig afvist at forholde sig til
Dansk Energis udkast til ny standard nettilslutningsaftale, hvilket medfører, at afgørende for-
hold for nettilslutning af nye VE-anlæg efter 2022 er ukendte, hvilket er en uacceptabel usik-
kerhed for opstilling af ny vedvarende energi.
Efter vores vurdering er situationen for opstillere af vedvarende energi lige nu den, at det
reelt ikke er muligt at indgå aftaler om nettilslutning af nye VE-anlæg, som skal nettilsluttes
efter 1. januar 2023. Det er en situation, som kræver akut politisk stillingtagen.
Usikkerheden omfatter lige nu specifikt indførelsen af tilslutningsbidrag, indfødningstariffer
og overgangsordningen for udligningsordningen i 2022. Derudover er en afgørende udfor-
dring en klarlæggelse af snitfladen for privat og kollektiv finansiering af udbygningen af det
kollektive elforsyningsnet i form af den såkaldte 50/60-kV regel i bekendtgørelse om nettil-
slutning af vindmøller og solceller. Samlet udgør disse ændringer samtlige betydelige vilkår
for nettilslutning af fremtidige projekter for vedvarende energi, udover de tekniske krav som
er reguleret i europæisk lovgivning.
Wind Denmark bemærker, at Folketingets beslutning om afskaffelsen af udligningsordningen
blev truffet på baggrund af en tværministeriel tarifanalyse, som var udarbejdet uden inddra-
gelse af branchen og uden hensyntagen til den europæiske lovgivning for det indre marked
for energi. Wind Denmark bemærker endvidere at den tværministerielle tarifanalyse ikke
blev sendt i høring eller offentliggjort inden forligskredsen traf beslutning om analysens an-
befalinger. Folketinget har derfor aldrig haft mulighed for at høre de forskellige aktører og
1/3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 229: Kopi af henvendelse af 15/3-21 til ministeren fra Wind Denmark om rammevilkår for nettilslutning
2354629_0002.png
branchens synspunkter og derfor ej heller taget oplyst stilling til spørgsmålet om finansierin-
gen af udbygningen af det kollektive elforsyningsnet.
En stor del af vilkårene for nettilslutning vil skulle defineres af netvirksomhederne og Energi-
net og dette vil skulle ske indenfor rammerne af den europæiske lovgivning for det indre
marked for energi, som sætter grænser for indfødningstariffer for elproducenter. Wind Den-
mark henviser til, at Energinet ved præsentationen af forslaget til ny tarifmodel i januar 2020
konkluderede
at: ”Energinet
har begrænsede muligheder for at hæve indfødningstariffen.
Grundlæggende ændringer af denne model kræver regelændringer også på EU-niveau”
1
.
En konkret udfordring i den europæiske regulering er, at der er fastsat et loft over indfød-
ningstariffen på TSO-niveau på kun 0,9 øre/kWh. Energistyrelsen anerkender, at konsekven-
sen er, at det centrale element i klimaaftalen i form af det geografiske prissignal til placering
af nye anlæg vil skulle defineres på TSO-niveau indenfor loftet på 0,9 øre/kWh, hvorved det
er Wind Denmarks vurdering, at indførelsen af et geografisk prissignal til placering af nye
anlæg på TSO-niveau ikke længere er meningsfuldt. I kraft af, at en betydelig andel af nye VE-
anlæg frem mod 2030 vil skulle tilsluttes på TSO-niveau er dette en centrale problemstilling
for implementeringen af klimaaftalens, som minister og Folketing bør forholde sig til.
Ministeren har i februar 2021
2
oplyst til Folketinget, at det er op til branchen at fastlægge de
metoder, som skal definere vilkårene for nettilslutning efter 1. januar 2023. Det er Wind
Denmarks bekymring, at netvirksomhedernes og Energinets fastlæggelse af metoder vil blive
udfordret af den europæiske lovgivning i en grad, som vil medføre tvivl om den fremtidige
finansiering af udbygningen af det kollektive elforsyningsnet.
Med den nuværende tidsplan for vedtagelse af lovgivningen for vilkårene for adgangen til
det kollektive elforsyningsnet i form af ændringer af lov om elforsyning, som skal fremsættes
for folketinget i efteråret 2021 og træde i kraft 1. januar 2022, så er det Wind Denmark for-
ventning, at det samlede regelsæt for nettilslutning efter 1. januar 2023 først vil være tilgæn-
gelig kort tid før eller efter 1. januar 2023. I kraft af udfordringerne med den europæiske
lovgivning og Forsyningstilsynets behandlingstider på minimum 9 måneder i komplekse sager
er det Wind Denmarks bekymring, at det samlede regelsæt først vil være godkendt i løbet af
2023 og dermed efter den dato som forligskredsen har besluttet som ikrafttrædelse.
Dette er uacceptabelt for planlægningen af nye projekter for vedvarende energi og det er
Wind Denmarks frygt, at udbygningen med vedvarende energi vil blive bremset i de kom-
mende år pga. manglen på klarhed over de grundlæggende rammevilkår for nettilslutning af
nye projekter.
Den store grad af usikkerhed om rammevilkårene for etablering af vedvarende energi, som
ikke har været større i de seneste 20 år, kunne ikke være mere uheldig i forhold til opfyldel-
sen af Folketingets 70-% målsætning i 2030. Usikkerheden kan få betydning for projekters
deltagelse i de kommende to teknologineutrale udbud i 2021, hvor budgivningen fra projekt-
udviklere vil skulle foretages uden kendskab til de regler for net tilslutning, som projekterne
vil skulle realiseres under.
Wind Denmark opfordrer derfor ministeren til enten at fremskynde arbejdet med at afklare
rammevilkårene for nettilslutning i Danmark alternativt at indlede drøftelser med
1
Fra præsentationen til Energinets og Dansk Energis tarifdialogmøde 15. januar 2020. Wind Denmark forventer, at
tæt på halvdelen af alle nye vindmølleprojekter frem mod 2030 vil skulle nettilsluttes til Energinets transmissions-
net.
Ministersvar på spørgsmål 131 KEF alm. del. af 19. januar 2021
2
2/3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 229: Kopi af henvendelse af 15/3-21 til ministeren fra Wind Denmark om rammevilkår for nettilslutning
2354629_0003.png
forligskredsen om en senere ikrafttrædelse end 1. januar 2023. Dette bør ske for at adressere
de udfordringer i den europæiske lovgivning, som ikke blev inddraget i den tværministerielle
tarifanalyse, i form af en analyse, som skal belyse konsekvensen af afskaffelsen af udlignings-
ordningen og finansieringen af udbygningen af det kollektive elforsyningsnet til Folketingets
70-% målsætning. Arbejdet bør resultere i, at Folketinget får mulighed for på et oplyst grund-
lag at tage stilling til finansieringen af udbygningen og driften af det kollektive elforsyningsnet
frem mod 2030.
Ministeren bør derudover arbejde for at undgå, at den kommende revision af elforsynings-
loven bliver en rammelov, som overlader en række afgørende spørgsmål om finansieringen
af udbygningen af det kollektive elnet til fastlæggelse i netvirksomhedernes og Energinets
metoder. Dette er politiske spørgsmål, som kun Folketinget kan og bør tage stilling til.
Wind Denmark vil afslutningsvis bede om et møde, hvor vi sammen med repræsentanter fra
sektoren kan fremlægge vores synspunkter og tydeliggøre de udfordringer for nettilslutning
af vedvarende energi, som beslutningerne fra juni 2020 resulterer i.
Med venlig hilsen
Jan Hylleberg
Adm. direktør, Wind Denmark
3/3