Til Klima-, Energi- og Forsyningsminister Dan Jørgensen
Kopi: Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg
15.03.2021
Usikkerhed om rammevilkår for nettilslutning bremser
udbygningen med vedvarende energi
Ved indgåelsen af klimaaftalen om energi og industri den 22. juni 2020 besluttede et flertal i
folketinget at afskaffe udligningsordningen for nettilslutning af vedvarende energi. Beslut-
ningen fra klimaaftalen har desværre haft som konsekvens, at der lige nu er usikkerhed om
alle forhold vedrørende nettilslutning af vedvarende energi i Danmark. Dette vil få betydning
for udbygningen med vindmøller og solceller i Danmark og opfyldelse af Folketingets 70-%
målsætning i 2030.
Folketingets beslutning om afskaffelse af udligningsordningen har langtrækkende konse-
kvenser for vilkårene for nettilslutning af vedvarende energi i Danmark. Beslutningen med-
fører ændringer i stort set samtlige love og bekendtgørelser, der vedrører nettilslutning af
vedvarende energi på land i Danmark. Forsyningstilsynet har for nylig afvist at forholde sig til
Dansk Energis udkast til ny standard nettilslutningsaftale, hvilket medfører, at afgørende for-
hold for nettilslutning af nye VE-anlæg efter 2022 er ukendte, hvilket er en uacceptabel usik-
kerhed for opstilling af ny vedvarende energi.
Efter vores vurdering er situationen for opstillere af vedvarende energi lige nu den, at det
reelt ikke er muligt at indgå aftaler om nettilslutning af nye VE-anlæg, som skal nettilsluttes
efter 1. januar 2023. Det er en situation, som kræver akut politisk stillingtagen.
Usikkerheden omfatter lige nu specifikt indførelsen af tilslutningsbidrag, indfødningstariffer
og overgangsordningen for udligningsordningen i 2022. Derudover er en afgørende udfor-
dring en klarlæggelse af snitfladen for privat og kollektiv finansiering af udbygningen af det
kollektive elforsyningsnet i form af den såkaldte 50/60-kV regel i bekendtgørelse om nettil-
slutning af vindmøller og solceller. Samlet udgør disse ændringer samtlige betydelige vilkår
for nettilslutning af fremtidige projekter for vedvarende energi, udover de tekniske krav som
er reguleret i europæisk lovgivning.
Wind Denmark bemærker, at Folketingets beslutning om afskaffelsen af udligningsordningen
blev truffet på baggrund af en tværministeriel tarifanalyse, som var udarbejdet uden inddra-
gelse af branchen og uden hensyntagen til den europæiske lovgivning for det indre marked
for energi. Wind Denmark bemærker endvidere at den tværministerielle tarifanalyse ikke
blev sendt i høring eller offentliggjort inden forligskredsen traf beslutning om analysens an-
befalinger. Folketinget har derfor aldrig haft mulighed for at høre de forskellige aktører og
1/3