Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 221
Offentligt
2346219_0001.png
Energinets forslag om ny model for
modhandel
Wind Denmark foretræde KEF-udvalget 4. marts 2021
Jan Hylleberg og Søren Klinge
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 221: Materiale fra Wind Denmark ifm. foretræde for udvalget den 4/3-21
2346219_0002.png
Dagsorden
1.
2.
3.
4.
Modhandel
hvorfor?
Energinets forslag til ny model
Konsekvenser for elmarkedet
Opsummering og anbefalinger til løsningsmodel
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 221: Materiale fra Wind Denmark ifm. foretræde for udvalget den 4/3-21
2346219_0003.png
Hvorfor modhandel?
Behovet for modhandel opstår pga. for lidt plads i det tyske
transmissionsnet omkring Hamborg. Strøm kan ikke komme sydpå!
Modhandel sker ved, at Energinet håndterer et overskud af strøm
fra Nordtyskland ved at starte elforbrug eller standse elproduktion i
Danmark.
Betaling for nedregulering kommer 100% fra Tyskland og de danske
vindmølleejere modtog knap 400 mio. kr. herfor i 2020.
E ergi et foretager odha del på baggru d af de såkaldte Joi t
declaration
og de tyske syste operatør
TenneTs forpligtigelse
overfor EU Kommissionen om at sikre handelskapaciteten på
forbindelsen mellem Jylland og Tyskland. En forpligtigelse der
løber frem til 2027.
Sydgående
udveksling
Flaskehals
Overskud
Kort: Energinet
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 221: Materiale fra Wind Denmark ifm. foretræde for udvalget den 4/3-21
2346219_0004.png
Ændring i indkøbet af modhandel/specialregulering
Kl.15
Figur: Energinet
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 221: Materiale fra Wind Denmark ifm. foretræde for udvalget den 4/3-21
2346219_0005.png
Energinets forslag om ny model for modhandel
Energinets forslag til ny model for modhandel vil:
1. Medføre en statsligt intervention på en kommerciel handelsplatform
(intra-day markedet) i direkte konkurrence med danske VE-
elproducenter
2. Et statsligt salg af strøm, der i visse situationer vil svare til hele
elforbruget i Vestdanmark, vil give konkurrenceretlige udfordringer
3. Spotprisen i elmarkedet vil samtidig falde som følge heraf
4. Stigende statslige støtteudgifter til havvind pga CfD-kontrakter (72-144
mio. kr. pr. år i Vestdanmark alene baseret på et elprisfald på 2-5
øre/kWh i gennemsnit)
5. Formindsker mulighederne for, at VE kan agere på markedsvilkår
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 221: Materiale fra Wind Denmark ifm. foretræde for udvalget den 4/3-21
2346219_0006.png
Vindens afregningspris er i forvejen under pres
Gennemsnitlig afregningspris vindenergi Vestdanmark
45
40
35
30
Øre/kWh
25
20
15
10
5
0
Øre/kWh
2020
2019
2018
2017
2016
Januar
Marts
Maj
Juli
September
November
Januar
Marts
Maj
Juli
September
November
Januar
Marts
Maj
Juli
September
November
Januar
Marts
Maj
Juli
September
November
Januar
Marts
Maj
Juli
September
November
Vestdanmark
spotpris
18,6
28,7
32,8
22,4
19,9
Vindens
afregningspris
(gennemsnit)
14,6
26,0
29,7
19,8
17,8
2016
2017
2018
2019
2020
Afregningspris vind gennemsnit
Datakilde: Energinet og Nord Pool Spot
-
-
Vindens værdi er under pres med en stigende negativ vindprofil i spotmarkedet i Vestdanmark
Energinets forslag vil modvirke ønsket om et mere velfungerende spotmarked
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 221: Materiale fra Wind Denmark ifm. foretræde for udvalget den 4/3-21
2346219_0007.png
Opsummering og anbefalinger til løsningsmodel
I.
Et statsligt salg af strøm i intra-day markedet vil forvride spotmarkedet i Vestdanmark
og medføre en betydelig negativ effekt på vindenergiens afregningspriser. Det er
tvivlsomt om Energinets forslag er i overensstemmelse med konkurrencelovgivningen.
Statens støtteudgifter (CfD kontrakter) til vedvarende energi vil stige som minimum
frem til 2027. Dansk skatteydere vil skulle betale for tyske kapacitetsproblemer.
II.
III. Energinets forslag vil reelt fjerne effekten af aftalen mellem TenneT og EU
Kommissionen omkring forøgelsen af handelskapaciteten på Jylland-
Tysklandsforbindelsen, da elforbrug i samme omfang vil forsvinde fra spotmarkedet.
IV. Den foretrukne
og mindst markedsforstyrrende - model for modhandel på DK1-
Tysklandsforbindelsen er håndtering i tidsrummet for
balancemarkedet/regulerkraftmarkedet. Dette kunne i fremtiden sikres ved, at
Energinet åbnede den nuværende model for udenlandske aktører.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 221: Materiale fra Wind Denmark ifm. foretræde for udvalget den 4/3-21
2346219_0008.png
Bilag
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 221: Materiale fra Wind Denmark ifm. foretræde for udvalget den 4/3-21
2346219_0009.png
Garanterede handelskapaciteter DK1-Tysklandsforbindelsen
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 221: Materiale fra Wind Denmark ifm. foretræde for udvalget den 4/3-21
2346219_0010.png
Energinets brug af modhandel i 2020
Aktiveret mængde modhandel/specialregulering steg til 3,04 TWh i 2020 fra 1,31 TWh i 2019
Nedreguleret vindenergi i 2020 var 1,46 TWh (48 %) mod 0,432 TWh i 2019
Betaling til danske vindmølleejere i størrelsesordenen < 400 mio. kr. for aktivering af modhandel.
Dertil kommer indtægten fra salg af nedreguleret produktion i spotmarkedet.
Den gennemsnitlige pris for nedregulering i Vestdanmark var - 17,9 øre/kWh og - 12,8 øre/kWh i
Østdanmark
Læs Winddenmarks pressehistorie om
specialregulering i 2020
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 221: Materiale fra Wind Denmark ifm. foretræde for udvalget den 4/3-21
2346219_0011.png
Omfang af specialregulering 2020
Specialregulering (nedregulering)
DK1 2020 varighedskruve
3000
Elforbrug Vestdanmark (DK1) 2020:
Gennemsnitligt elforbrug 2.506 MWh/time
Interval 1.495-4.390 MWh/time
Energinets salg af strøm (modhandel) vil i
nogle timer svare til størrelsen på
elforbruget
2500
2000
MWh
1500
1000
500
0
1
1001
2001
3001
4001
5001
6001
7001
8001
Antal timer
-
-
Sammenfald mellem vindproduktion og specialregulering i DK1
Ved høje vindproduktioner er en betydelig del af specialreguleringen vindenergi
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 221: Materiale fra Wind Denmark ifm. foretræde for udvalget den 4/3-21
2346219_0012.png
Konsekvenser for statens udgifter til CfD-støtte
Ændring ved AF 20 priser (Mio. kr. - løbende priser)
Anholt
El-priser
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Sum
Gns.
Horns rev 2
Horns rev 3
DK1
Krigers flak
Rødsand
DK2
´- 2 øre ´- 5 øre ´- 2 øre ´- 5 øre ´- 2 øre ´- 5 øre ´- 2 øre ´- 5 øre ´- 2 øre ´- 5 øre ´- 2 øre ´- 5 øre ´- 2 øre ´- 5 øre
33
81
17
42
31
77
80
200
45
115
14
36
59
151
33
83
17
43
32
79
82
205
44
114
14
36
58
149
34
85
-
-
32
81
66
166
46
120
14
38
60
158
35
87
-
-
33
83
68
170
46
122
-
-
46
122
35
88
-
-
34
84
69
172
46
125
-
-
46
125
36
89
-
-
34
85
70
174
44
122
-
-
44
122
-
-
-
-
35
86
-
86
44
123
-
-
44
123
-
-
-
-
35
88
-
88
44
125
-
-
44
125
-
-
-
-
35
87
-
87
44
128
-
-
44
128
-
-
-
-
35
88
-
88
45
133
-
-
45
133
206
514
34
84
335
838
435
1436
447
1228
42
110
489
1337
34
86
17
42
34
84
72
144
45
123
14
37
49
134
Samlet
2 øre
5 øre
139
352
140
354
126
324
114
292
115
297
114
296
44
209
44
213
44
215
45
221
924
2773
121
277
Statens udgifter til CfD-støttet havvind i Vestdanmark/DK1 vil øges med i størrelsesordenen 72-144 mio. kr. pr. år ved et
spotprisfald på mellem 2-5 øre/kWh. Denne øgede støtte vil skulle finansieres af finansloven efter afskaffelsen af PSO-
ordningen.
Et spotprisfald på 2-5 øre/kWh vurderes til at være et konservativt estimat for Energinets salg af strøm i intra-day
markedet.
Medfører Energinets salg i intra-day markedet også et prisfald i Østdanmark/DK2 forventes statens udgifter til CfD-støtte
at øges mellem 121-277 mio. kr. pr. år.