Power-2-X Danske havne som energihubs til lavemissionsskibsfart
Shipping er den 6. største udleder af CO2 i verden. Efter lande som USA, Kina og
Indien. Derfor er det uden for enhver tvivl, at søfarten skal sejle på andre
brændstoffer i fremtiden. Det er det, der skal til, hvis skibsfarten skal udlede mindre
CO2.
Danmark har en afgørende rolle at spille her. For Danmark er verdens 5. største
shipping nation i verden.
Side 2
Havnene er nøglen til Poxer-2-X. Det kan der ikke være tvivl om.
Vi er i gang med en stor transformation, hvor nye værdikæder skal opstå og
forbindes.
Powe-2-X kobler tre værdikæder:
Grøn elproduktion på havet, fangst af CO2 og værdikæden for flydende brændstof.
Havnene er det mødested, hvor de tre værdikæder kobles sammen. Hvor energi fra
havvindmøller og opfanget CO2 konverteres til brændstof, som sejles videre ud i
verden til eksport og bruges på hjemmemarkedet til fx fly. Det kan I se på planchen
her.
Havnene
er
derfor nøglen til Power-2-X. Det undrer næppe nogen, at lige præcis jeg
har det synspunkt.
Men der er også noget at have det i.
Side 3
Alle havne kommer til at have Power-2-X om nogle år, når vi tanker grønt brændstof
i alle skibe. Men der er et stykke vej, før vi kommer dertil. Hvilke havne er så de
bedst egnede til at starte?
Det er fx der, hvor der i dag er stor CO2 udledning, som skal fanges og konverteres
til Power-2-X. Det gælder ved cementproduktionen hos Aalborg Portland. Derfor ser
vi også, at Aalborg Havn indgår i flere P2X samarbejder.
Havne, der i forvejen har etableret energiinfrastruktur vil også være centrale. Det
kan være Fredericia og Kalundborg, der begge i dag er energihavne med
underjordisk rørføring og raffinaderier, som der vil kunne udvikles videre på. Og
1